Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
-och om man ofta använder väldigt stora bländare...

Därför används de så mycket i telefoner och bra kompakter, vinkel(o)känsligheten ökar ganska mycket. Det är mycket mindre problem med symmetriska vidvinklar på en BSI-konstruktion (och telefoner och kompakter har ju inte så mycket plats för optiken, den måste vara kompakt för att paketet rent praktiskt ska "funka" i applikationen).

Men i övrigt är det som Martin och Mikael säger, den rent bildmässiga förtjänsten är ganska låg på pixlar större än 1.4µm (A77 >> precis under 4.0µm). Förtjänsten är faktiskt betydligt MINDRE än vad förlusten av den fasta spegeln i A77 är :)

Men då finns det väl en ANNAN fördel att ändå implementera det i stora sensorer än den bildmässiga förtjänsten. Det har ju nyss fastslagits att pixelstinna sensorer inte är lika bra med stora bländare för att ljuset kommer från sidan, men det kan ju då avhjälpas genom backlit-teknik om jag förstår dig rätt.


/Mats
 
FSI vs BSI

Jag har inte sett BSI-CMOS vid större sensorstorlekar än Fujifilms 1/2" EXR CMOS.

Nikons 1" CX sensor torde även den vara av typen Front Side Illuminated.

Canons nya S100 har ju en traditionell FSI-CMOS på 1/1.7", med processteknik (120nm) lånat från de stora DSLR-kamerorna.

Panasonic som har en vassare processteknik (32nm/45nm) än Canon har med sin nya 1/2.33" sensor MN34110 visat att de kan matcha BSI med traditionell FSI-CMOS teknik. Så räkna med att BSI och FSI teknik båda förbättras, men att FSI-tekniken alltid är billigare.

BSI-tekniken är dyr, framför allt förbindningen i form av vior mellan fram och baksida. Även att chipen av nödvändighet måste göras mycket tunna, påverkar tillverkningsutvallet avsevärt, ju större sensorbrickan blir.

Med allt finare processgeometrier, så har ju Sony samt Panasonic med sin GH-sensorer visat att det går att flytta det digitala gränssnittet närmare den ljusdetekterande dioden. Sony har t.o.m fått plats med A/D-omvandlaren på själva bildchipet, vilket Canon inte klarar med sin åldrigare processgeometri.
 
Inlägg #1928:
---
Problemet med små pixlar idag är symmetriska vidvinklar, och F1.4-objektiv. Båda dessa ger ett ganska "från sidan" infallsvinkel på ljuset mot sensorn, och då minskar effektiviteten på mikrolinserna ganska rejält... Men det beror ju på hur kompetent tillverkaren är också, Sony klarar jua att tillverka pixlar som är HÄLFTEN så stora som de i Leicas M9, som ändå håller högre ljuseffektivitet rakt frammifrån OCH lägre förluster vid vinklat infallande ljus OCH betydligt mindre problem med färgöverstrålning (lila, gröna och magenta färgtillskott i hörnen)...
Det förefaller mig som att Leitz borde dumpa sin nuvarande sensorleverantör, och börja uppvakta Sony istället när det gäller sensorer till sina M-Leicor - annars riskerar de kanske att förlora alltför mycket mark till NEX:arna :)

Om nu Leitz-gubbarna känner till det ovanstående, förstås.

Någon som kollat vem som leverarat sensorerna till M8 och M9 - är det Kodak?
.
 
Inlägg #1928:

Det förefaller mig som att Leitz borde dumpa sin nuvarande sensorleverantör, och börja uppvakta Sony istället när det gäller sensorer till sina M-Leicor - annars riskerar de kanske att förlora alltför mycket mark till NEX:arna :)

Om nu Leitz-gubbarna känner till det ovanstående, förstås.

Någon som kollat vem som leverarat sensorerna till M8 och M9 - är det Kodak?
.

ja det är KODAK och KAF 18500 för M9
 
Jag köpte en A77:a och trivs inte alls med handahavandet (använder Nikon). Bildkvaliten kan jag däremot inte klaga på.
Så jag har lagt tillbaka den i kartongen och tänker sälja den. Köpt på Mediamarkt.
Är det någon som är intresserad av kameran så säljer jag den för 11500:- med kitzoomen 18-55.
Bara att höra sig till mig på 0702051201 eller kontakta mig över mailen.

Leif
 
Detta förefaller mig vara ett klassiskt exempel på den kulturkrock man ibland kan hamna i när man är inkörd på ett system och byter till ett annat. En mycket vanlig första reaktion.

"När jag försöker göra som jag brukar, så blir det ju inte som jag vill!"

Speciellt kan vissa av dem som har erfarenhet av kanske bara ett enda system tidigare ha en rejäl vall att ta sig över. Men, det är faktiskt inte särskilt svårt att komma över denna. Och för varje nytt kamerasystem man lär sig, ju lättare blir det med nästa!

Det är precis som att lära sig ett nytt språk. Det tar lång tid och är verkligen jobbigt att lära sig sitt allra första främmande språk. Redan det andra blir lättare, och att lära sig språk nr 12 är inte särskilt jobbigt, säger de som har kommit dit. Vilket jag inte gjort för egen del, kan *) bara fyra utöver de skandinaviska.

Men däremot äger / har jag genom livet ägt kameror från TRETTIO olika system. Vilket innebär att jag inte ser det som något som helst problem ifall jag skulle vilja / behöva lära mig ett 31:a kamerasystem. Vilket jag fick göra ganska nyligen, när jag skaffade mig en NEX-kamera. Inget svårt alls! :)

Du kommer att upptäcka att det inte är så överdrivet svårt att lära sig ett nytt kamerasystem heller, även om du skulle ha erfarenhet av bara ett enda system. Allt du behöver göra är att glömma allt du har lärt dig tidigare.

Skämtar förstås! Du behöver naturligtvis inte glömma riktigt allt... :)

Därför blir min rekommendation att du tar dig en liten smula mer tid innan du ger upp och förlorar pengar på din nya investering. Du kan ju knappast ha haft den särskilt länge, eller hur? Har du ens hunnit läsa igenom bruksanvisningen ordentligt? Du kommer att hitta mycket där som inte går att göra med Nikon, Canon eller någon annan kamera, men framförallt kommer du att göra detta när du börjar använda den i praktiska situationer och efterhand inse vad du kan göra. Den kommer att få dig att upptäcka nya fotografiska världar, helt enkelt! T.o.m. min gamla DS:LR-A550 klarade av att göra detta för min del! :)

Till sist, ifall du inte gillar handhavandet - du har väl sett att du kan konfigurera om nästan alla knappar den har till något annat som du hellre vill ha där? A77:an, och NEX-7:an, är f.n. de i särklass mest konfigurerbara kamerorna som finns.

De som har svårast att lära sig något nytt och annorlunda är de som under långt tid, 10-20-30 år har kört med i princip ett enda system. Det är som bekant svårt att lära gamla hundar att sitta. :) Men det är INGALUNDA omöjligt alls. Även om det kan ta lite längre tid förstås.

Alltså, ge kameran lite mer tid. Du kan mycket väl komma att upptäcka att det är den allra roligaste kamera du nånsin har haft!


PS Var igår och "klämde" på en SLT-A65 (A77 var slut för längesen). Men det räckte för att jag omedelbart skulle börja vidta åtgärder för att finansiera en A77 med 16-50/2,8 SSM-objektivet (samma kitobjektiv som du har nu sitter på min A550, och det har fungerat överraskande bra, men jag är helt ointresserad av detta till min kommande A77:a - den blir en helt annan kamera med SSM-zoomobjektivet).

*) Ordet "kan" ska inte tas bokstavligt. Jag talar engelska flytande, tyska knaggligt, och italienskan har jag glömt... Men istället har jag börjat lära mig lite kinesiska på gamla dar.
.
 
Senast ändrad:
Jag köpte en A77:a och trivs inte alls med handahavandet (använder Nikon). Bildkvaliten kan jag däremot inte klaga på.
Så jag har lagt tillbaka den i kartongen och tänker sälja den. Köpt på Mediamarkt.
Är det någon som är intresserad av kameran så säljer jag den för 11500:- med kitzoomen 18-55.
Bara att höra sig till mig på 0702051201 eller kontakta mig över mailen.

Leif

Tråkigt för dig, men lite förvånande.
Inte att du inte trivs med den, såmt är personligt, men att du upptäcker det direkt efter att du köpt den. Provade och kände du inte å kameran innan?

Men nu har du ju kameran, varför inte ge den en rejäl chans istället. Tror inte det skiljer i pristapp om du använder den ett par veckor. Förmodligen lär du få räkna med att förlora lite mer pengar än du tänkt. Kameran kostar 11900 ny och kommer förmodligen snart att droppa lite i pris, så den som vill ha den köper nog hellre den som förstahandskonsument. Nu är ju din i kitet med 18-55, men här tror jag få är intresserade av det objektivet till den kameran, i alla fall inte beredd att betala mer än ytterst marginellt för det. Fast jag kan ha helfel. Om någon bestämt sig för precis det kitet och vill spara ett par tusenlappar på att köpa en nästan ny begagnad.

Som sagt, ge kameran en chans. Den är annorlunda än din Nikon (vet iofs inte vilken modell du har), men kör den inte på "Nikon-vis", utan den har helt andra egenskaper och när du vant in dig med dem så kan det mycket väl bli så att du uppskattar kameran otroligt mycket. Olika verktyg behöver lite olika handhavande, vilket inte betyder att det är sämre även om det känns så initialt. Trivs du ändå inte med kameran efter att ha levt med den mera intensivt ett par veckor så kan du sälja den då istället.


/Mats
 
Leif!
Jag var inne och tittade på din profil och trots att den är knapphändig så läser jag lite mellan raderna vilken sorts fotograf du är då du ger recensioner på Sigma 120-3000/2,8 osv.

Tror jag kan gissa varför du provar på A77. Synd att den inte räcker till i handhavandet och funkar för dig, men det skulle vara mycket intressant att höra en lite utförligare recension om vad det är som gör att den går bort. Du är nog urtypen för den målgruppen som skulle kunna få in Sony på banan där Nikon och Canon regerar, men det är där min kritik just varit att Sony misslyckats på ett antal punkter så att det inte funkar. Vi var nog många som trodde att A77 skulle kunna svara upp mot de här kraven och blivit besvikna.

På papperet är specen helt rätt, men just i implementationen av sökaren och märkliga val i menysystem osv., samt lag och för liten buffert så drabbar det just de områden den primärt är gjord för. Det är därför vi nog blivit lite oense här i diskussionerna och att jag fått en del mothugg i min kritk för att vi haft olika kriterier att bedöma kameran utifrån.

A77 släpptes nog lite för snabbt, men jag har all förståelse för det med den extrema otur de haft med jordbävningar, översvämningar och ekonomiska kriser.

Finns stor chans att mycket kan göras om i kameran med ny programvara så att den blir helt annorlunda att hantera. Mitt råd är att vänta ett par veckor till på en uppgradering innan du släpper den helt, men som sagt det vore väldigt roligt att få höra lite mer detaljer om varför du inte gillar handhavandet.


/Mats
 
I mitt inlägg ovan tre steg upp har jag skrivit "DS:LR-A550 ". Var kolontecknet har kommit ifrån vet jag inte, men det skulle naturligtvis inte ha varit där.
.
 
Jo och jag rågade skriva Sigma 120-3000/2,8 och det vore onekligen en superzoom ;-)
Gunnar, såna små skrivfel dyker upp här och var, tror inte det behöver påpekas eller korrigeras. Knappast så att det är ett verk som ska tryckas och publiceras och måste korrläsas eller så.

/Mats
 
Jag har nu satt mig in i kamerans specar grundligt. Och visst är det en fantastisk kamera. En sak jag gillade var att man kunde ställa in 2 gångers beskuret läge snabbt. Eftersom kameran är pixeltät så får man lite bättre teleeffekt. Visst man kan ju i efterhand beskära bilden men det funkade bättre att göra det i kameran då man direkt i sökaren kan se att fokus sitter bra vid den brännvidden.

Men för min del tycker jag fortfarande att mina "gamla" Nikon (D700 och D7000) är enklare för mig att använda. Men jag ångrar inte att jag köpte den, kul att få prova den i allafall.

Leif
 
Det är rätta takter!

Klart att dina gamla kameror som du har vant dig vid är enklare för dig att använda. Men man ska vara lite nyfiken på alla de idioter som väljer andra kameramärken, bilar, fotbollslag, religioner mm mm än man själv gör. Mycket roligare än arga slagsmål! :)


Jag tycker också som Mats att du lika gärna först kan testa den lite under någon månad, utan att du för den skull får mindre betalt än du skulle ha fått idag. Det är ju så att den som har valet mellan att köpa en ny eller en som någon annan har "pillat på", hellre köper nytt ifall prisskillnaden är liten (även om kameran är mycket fin). Man väljer nytt i alla fall. Förstår att din tanke är att du skulle kunna få ut lite mer ifall du säljer den idag istället för om någon månad. Tyvärr tror jag inte att du kan räkna med detta. Med andra ord, det pris du har satt nu tror jag ingen kommer att nappa på. Är rädd att du får sänka lite ifall du vill få den såld. Men det pris du måste sänka till för att få den såld NU, kan du också få ut om någon månad - lär knappast bli någon skillnad.

Ta istället chansen att undersöka A77:ans olika "hemliga vapen". Det finns gott om dem! Testa t.ex. Hand Held Twilight (eller vad de nu kallar det). Och Digital Anti-Blur etc. Observera att detta INTE är detsamma som SSI (sensor-stabilisering). Dessa kan jobba tillsammans med varandra, för att få ännu skakfriare och renare bilder.

Med Sony går det också att köra såväl med objektivstabililisering (från tredjepartstillverkare) som sensorstabilisering. Man har således tillgång till båda huvudsystemen när man är ute och fotar, och behöver aldrig käbbla om vilket som är "bäst". Man använder det system som är bäst i den aktuella situationen. Dock ska du inte köra med DESSA båda system inkopplade samtidigt, eftersom de i så fall kommer att motarbeta varandra så att de flesta av skakningarna kommer tillbaka igen (fast i motsatt fas). Beror på att ingångarna till dessa båda reglersystem är parallellkopplade.

DÄREMOT! Sonys digitala skak-reducerare jobbar i serie med de mekaniska stabiliseringarna, och kan därför med fördel användas tillsammans med sensorstabilisering. Eller med objektivstabilisering (men inte SSI, IS och Anti Blur samtidigt, som sagt).


En annan sak som du absolut ska passa på att utforska, det är att vinkla ut skärmen och hänga kameran framför magen. Det blir ungefär som gamla tiders ljusschaktssökare (fast större bild). Detta kommer definitivt att öppna nya fotografiska världar för dig! Här har du ett fotoverktyg som vare sig Nikon, Canon eller någon annan kan erbjuda. OK, utvinklingsbara skärmar har till slut, långt om länge, kommit till nåra enstaka Canon- och Nikon-modeller. Men deras AF i detta liveview-läge är rena skämtet, och gör deras kameror oanvändbara med denna metod för rörliga motiv. Vilket är vad man vill ha denna metod till.

Liksom att man enbart med Sonys liveview-system har full kontroll och snabb AF ifall man håller kameran över huvudet för att fota över folkskockar och andra hinder, eller nere vid marken för makrofoto.

Man behöver inte släpa med sig stativet överallt, eftersom man med Sonys kameror kan trycka dem mot någon vägg, gren, staket, bil eller något annat pga av kombinationen utvinklingsbar skärm, liveview och snabb autofokus.

Men framför allt kanske, ifall man måste ha en stor svart klump framför ansiktet, så upphör folk att göra det de gör, och som förmodligen var det du hade tänkt att fota, och starrbligar på dig med öppen mun. Eller antar någon annan ansträngd fotomin (även jag gör detta - fast jag inte vill). Men har man kameran på magen har de glömt den efter två sekunder blankt. :)

Likaså när man ska fota barn, hundar e.d. Alla dessa tråkiga bilder tagna snett uppifrån - en dödssynd! Men med en vanlig kamera måste man först ner på huk eller på knä, och ungen etc. är då blixtsnabbt ett par meter åt sidan. På huk har du ingen chans att hänga med. Men när du står upp med kameran på magen, så är du själv lika snabb.

Det som gör detta möjligt är snabb AF även i liveview-läge (det behöver i och för sig inte vara en A77:a för det, även t.ex. min A550 klarar detta utmärkt). En kapacitet som inte finns på någon enda kamera från något annat märke - de är alla fruktansvärt slöa i liveviewläge. När jag provade de olika märkenas modeller för något år sedan så behövde samtliga 3-4-5, och ibland 10 sekunder på sig för att fokusera. Min gamla A550 klarar att köra seriebilder med 4 bilder/sek, och med autofokus mellan varje bild. Detta är 12 till 20 gånger snabbare än Canon, Nikon och hela bunten. Total utskåpning, vill jag påstå. Men nödvändigt för att liveview ska vara användbart för rörliga motiv. OK, i somras var det en Nikon som klarade AF på en sekund i liveviewläge (i bra ljus). Fast inga av de ungar jag har förstökt fota har varit stilla så länge, och det är fortfarande långsammare än bra kompaktkameror.

Och SLT-kamerorna A33/A35/A55/A65/A77 klarar detta med 2-3 gånger högre seriebildshastighet än min A550. Med bibehållen autofokus alltså. Dessa är alltså bortåt 50 ggr snabbare än alla namnkunniga konkurrenter. Här gör Sony soprent!

Sony är redan (i vissa avseenden) fotovärldens stora monsterhaj, fast många inte har upptäckt det ännu. :)


Släpp loss och ha kul! Är övertygad om att detta är de allra viktigaste skälet till om vi ska komma att gilla att fotografera eller ej... :)
.
 
Senast ändrad:
Har man en gång lärt sig en kamera, så att den mer eller mindre blivit som en kroppsdel, är det inte så lätt att byta system. Allt går ju så mycket långsammare med det nya. Samma med Photoshoppare, de tål helt enkelt inte Gimp.
 
Så riktigt. Att vara väl förtrogen med sin kamera är naturligtvis fördelaktigt så länge man kan köra med just den.

Men förr eller senare blir man ändå tvungen att byta till någon annan kameramodell, även om man inte byter kameramärke. Detta blir förstås svårare att göra ju längre tid man har använt sin kamera, och ifall detta är den ENDA kamera man har använt.
.
 
Tack för alla glada tillrop! Jag har satt mig in mer och mer i kamerans funktioner och det börjar faktiskt lossna lite. Men fortfarande är det lite småbagateller jag retar mig på. T.ex. när man ska radera en bild. Varför ska man först trycka på raderaknappen och sen vicka på den lilla halvlösa jojsticken och därefter försöka trycka den rakt in, vilket är lite halvbesvärligt då den är så ranglig. Men, det är ju i och för sig en bagatell, men jag retar mig alltid på såna småsaker.
Men jag har bestämt mig för att behålla kameran, den är trots allt jäkligt kompetent i många funktioner.
En fördel till som kameran har, den är så förbaskat snygg enligt mitt tycke, ha ha!

Leif
 
Senast ändrad:
Hihi! Jo, vilken man kan motstå en skönhet! :)

Ifall du behöver radera ett antal bilder i rad så kan du förstås göra detta mycket snabbare genom att ange ett intervall. Då behöver du inte trycka på OK-knappen femtioelva gånger. Eftersom jag inte har någon A77 så får du själv kolla i manualen hur man gör.

Det kanske också är möjligt att tilldela OK-funktionen till någon annan knapp, som du gillar bättre.
.
 
Men fasiken, jag som hade tänkt kontakta dig och pruta nu när vi agerat för att sänka värdet på den... ;-)


/Mats

Ha Ha! Nu börjar jag faktiskt bli nöjd med kameran efter era påhejningar. Och den är faktiskt inte så dum, det finns ju hur mycket finesser som helst om man gräver ner sig i menyerna lite mer.

Leif
 
Just precis! Ge dig ut på en A77-upptäcktsfärd - det är hur kul som helst.

Och vi ställer gärna upp och fortsätter att heja på dig, tills du blir "självgående". Sedan kan du själv börja att heja på de andra, som fortfarande vandrar omkring i okunnghetens mörker... :)

Just sådant som påhejningar är det man har kompisar till!
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.