Det är rätta takter!
Klart att dina gamla kameror som du har vant dig vid är enklare för dig att använda. Men man ska vara lite nyfiken på alla de idioter som väljer andra kameramärken, bilar, fotbollslag, religioner mm mm än man själv gör. Mycket roligare än arga slagsmål!
Jag tycker också som Mats att du lika gärna först kan testa den lite under någon månad, utan att du för den skull får mindre betalt än du skulle ha fått idag. Det är ju så att den som har valet mellan att köpa en ny eller en som någon annan har "pillat på", hellre köper nytt ifall prisskillnaden är liten (även om kameran är mycket fin). Man väljer nytt i alla fall. Förstår att din tanke är att du skulle kunna få ut lite mer ifall du säljer den idag istället för om någon månad. Tyvärr tror jag inte att du kan räkna med detta. Med andra ord, det pris du har satt nu tror jag ingen kommer att nappa på. Är rädd att du får sänka lite ifall du vill få den såld. Men det pris du måste sänka till för att få den såld NU, kan du också få ut om någon månad - lär knappast bli någon skillnad.
Ta istället chansen att undersöka A77:ans olika "hemliga vapen". Det finns gott om dem! Testa t.ex. Hand Held Twilight (eller vad de nu kallar det). Och Digital Anti-Blur etc. Observera att detta INTE är detsamma som SSI (sensor-stabilisering). Dessa kan jobba tillsammans med varandra, för att få ännu skakfriare och renare bilder.
Med Sony går det också att köra såväl med objektivstabililisering (från tredjepartstillverkare) som sensorstabilisering. Man har således tillgång till båda huvudsystemen när man är ute och fotar, och behöver aldrig käbbla om vilket som är "bäst". Man använder det system som är bäst i den aktuella situationen. Dock ska du inte köra med DESSA båda system inkopplade samtidigt, eftersom de i så fall kommer att motarbeta varandra så att de flesta av skakningarna kommer tillbaka igen (fast i motsatt fas). Beror på att ingångarna till dessa båda reglersystem är parallellkopplade.
DÄREMOT! Sonys digitala skak-reducerare jobbar i serie med de mekaniska stabiliseringarna, och kan därför med fördel användas tillsammans med sensorstabilisering. Eller med objektivstabilisering (men inte SSI, IS och Anti Blur samtidigt, som sagt).
En annan sak som du absolut ska passa på att utforska, det är att vinkla ut skärmen och hänga kameran framför magen. Det blir ungefär som gamla tiders ljusschaktssökare (fast större bild). Detta kommer definitivt att öppna nya fotografiska världar för dig! Här har du ett fotoverktyg som vare sig Nikon, Canon eller någon annan kan erbjuda. OK, utvinklingsbara skärmar har till slut, långt om länge, kommit till nåra enstaka Canon- och Nikon-modeller. Men deras AF i detta liveview-läge är rena skämtet, och gör deras kameror oanvändbara med denna metod för rörliga motiv. Vilket är vad man vill ha denna metod till.
Liksom att man enbart med Sonys liveview-system har full kontroll och snabb AF ifall man håller kameran över huvudet för att fota över folkskockar och andra hinder, eller nere vid marken för makrofoto.
Man behöver inte släpa med sig stativet överallt, eftersom man med Sonys kameror kan trycka dem mot någon vägg, gren, staket, bil eller något annat pga av kombinationen utvinklingsbar skärm, liveview och snabb autofokus.
Men framför allt kanske, ifall man måste ha en stor svart klump framför ansiktet, så upphör folk att göra det de gör, och som förmodligen var det du hade tänkt att fota, och starrbligar på dig med öppen mun. Eller antar någon annan ansträngd fotomin (även jag gör detta - fast jag inte vill). Men har man kameran på magen har de glömt den efter två sekunder blankt.
Likaså när man ska fota barn, hundar e.d. Alla dessa tråkiga bilder tagna snett uppifrån - en dödssynd! Men med en vanlig kamera måste man först ner på huk eller på knä, och ungen etc. är då blixtsnabbt ett par meter åt sidan. På huk har du ingen chans att hänga med. Men när du står upp med kameran på magen, så är du själv lika snabb.
Det som gör detta möjligt är snabb AF även i liveview-läge (det behöver i och för sig inte vara en A77:a för det, även t.ex. min A550 klarar detta utmärkt). En kapacitet som inte finns på någon enda kamera från något annat märke - de är alla fruktansvärt slöa i liveviewläge. När jag provade de olika märkenas modeller för något år sedan så behövde samtliga 3-4-5, och ibland 10 sekunder på sig för att fokusera. Min gamla A550 klarar att köra seriebilder med 4 bilder/sek, och med autofokus mellan varje bild. Detta är 12 till 20 gånger snabbare än Canon, Nikon och hela bunten. Total utskåpning, vill jag påstå. Men nödvändigt för att liveview ska vara användbart för rörliga motiv. OK, i somras var det en Nikon som klarade AF på en sekund i liveviewläge (i bra ljus). Fast inga av de ungar jag har förstökt fota har varit stilla så länge, och det är fortfarande långsammare än bra kompaktkameror.
Och SLT-kamerorna A33/A35/A55/A65/A77 klarar detta med 2-3 gånger högre seriebildshastighet än min A550. Med bibehållen autofokus alltså. Dessa är alltså bortåt 50 ggr snabbare än alla namnkunniga konkurrenter. Här gör Sony soprent!
Sony är redan (i vissa avseenden) fotovärldens stora monsterhaj, fast många inte har upptäckt det ännu.
Släpp loss och ha kul! Är övertygad om att detta är de allra viktigaste skälet till om vi ska komma att gilla att fotografera eller ej...
.