Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Usha.... var ovh provade a77 idag på MM i Borås.
Nä, inget för mig.
Bästa var känslan att hålla i kameran.Samt att filmningen var bra!

Redan på iso 800 så blev det röda i bilderna väldigt fult och grynigt.
Var tvungen att plocka ur batteriet en gång oxå eftersom kameran hängde sig när jag stoppade i minneskortet !?!!

Tyvärr lutar det åt ett systembyte för min del oxå!

Om inte blixtsnabb följande AF är ett absolut måste, så ta en ordentlig funderare på NEX-7 så fort du får en chans att klämma/känna lite på den.

Den enda anledningen till att jag inte har en femma längre är att den var lite klen i kontrollerna, och lite hal att hålla i. Inte riktigt tillräckligt liten för att klassa in som kompakt, inte så stor att den är bekväm att hålla i, alldeles för lite kontrollpunkter att styra kameran med. Sjuan är bättre på samtliga dessa punkter, OCH nästan ett helsteg bättre i ISO-prestanda än A77 (jag gissar på "lika bra" som NEX5N).

Jag håller själv på att "banta", inte mängden - men väl storleken! - på min utrustning. Vad det gäller seriös event-fotografering finns det inget som slår D3 och 1D-serierna, men de är ju inget man släpar med sig för skojs skull direkt... Någon slags vardagskamera måste införskaffas, gärna mer kompakt - med minst APS-storlek på sensorn.
 
Jag håller själv på att "banta", inte mängden - men väl storleken! - på min utrustning. Vad det gäller seriös event-fotografering finns det inget som slår D3 och 1D-serierna, men de är ju inget man släpar med sig för skojs skull direkt... Någon slags vardagskamera måste införskaffas, gärna mer kompakt - med minst APS-storlek på sensorn.

Äsch, så stor är väl inte skillnaden mellan en Nex och till exempel D3 ...

... Nex 5 är ju faktiskt en aning större än ... Ja, batteriet till en D3! :)
 

Bilagor

  • tiny-nex-5n-400px.jpg
    tiny-nex-5n-400px.jpg
    56.9 KB · Visningar: 213
  • tiny-nex-5n-2-400px.jpg
    tiny-nex-5n-2-400px.jpg
    74.2 KB · Visningar: 213
Synd att så många har blivit negativa till A77 utan att ge den en riktig chans.Har använt min flitigt nu och blir mer och mer imponerad för varje gång.Har iofs bara kört upp till ISO 800 ännu men så långt inga problem med brus som stör.Har bara kört RAW än så länge.Enda negativa saken jag har ännu är batteritiden som är klen.A77 ger mer detalj i bilderna än min A580.Kan bara säga att jag ångrar inte för en sekund mitt köp av A77.Kanske är en ny firmware p.g. som höjer den ytterligare.
 
Synd att så många har blivit negativa till A77 utan att ge den en riktig chans.
---
Äntligen lite förnuft i allt detta dissande!

Vid det här laget är det väl ändå tämligen uppenbart att det kan finnas såväl olika versioner av åtminstone vissa kameror, firmware (dessutom kompilerade för olika processor-versioner), processorer som elektronik ute.

Det är ju bara att avvakta lite, tills dammet har lagt sig och Sony har rensat ut allt som inte matchar.
.
 
Ohh... läste oxå det. Mycket märkligt!!!
Att det inte borde vara såhär, det är naturligtvis klart.

Men med tanke på omständigheterna, som vid det här laget torde vara väl kända, så tycker jag inte att detta är märkligt alls!

För den som till äventyrs inte känner till dessa omständigheter, så listade jag dem i mitt inlägg alldeles innan detta, #1946. :)
.
 
Äntligen lite förnuft i allt detta dissande!

Vid det här laget är det väl ändå tämligen uppenbart att det kan finnas såväl olika versioner av åtminstone vissa kameror, firmware (dessutom kompilerade för olika processor-versioner), processorer som elektronik ute.

Det är ju bara att avvakta lite, tills dammet har lagt sig och Sony har rensat ut allt som inte matchar.
.

Ja, man får ju komma ihåg att barnsjukdommar är vanliga i digitalkameror. Samma har ju drabbat Pentax med K-5, Canon med 1DIII bl a och Nikon D7000. Man vill ju få ut modellerna på marknaden innan konkurrentera kommer. I det här fallet kan det vara extra olyckligt då det inte är säkert att denna jäkt lönat sig med tanke på produktionssvårigheterna. En oroväckande faktor som nog drabbar Nikon också är att nan planerar att flytta produktionen. Alltså den arbetskraft som var tränad på de drabbade modellerna kanske inte blir de som bygger dem utan andra arbetare som nu kanske måste paniktränas - risk för kvalitetsproblem?
 
Synd att så många har blivit negativa till A77 utan att ge den en riktig chans.Har använt min flitigt nu och blir mer och mer imponerad för varje gång.Har iofs bara kört upp till ISO 800 ännu men så långt inga problem med brus som stör.Har bara kört RAW än så länge.Enda negativa saken jag har ännu är batteritiden som är klen.A77 ger mer detalj i bilderna än min A580.Kan bara säga att jag ångrar inte för en sekund mitt köp av A77.Kanske är en ny firmware p.g. som höjer den ytterligare.

Kan bara instämma....har lånat en A77 och använt den rätt flitigt...personligen tycker jag den är riktigt bra upp till iso1600 både när det gäller RAW och JPEG....fotar man stilla motiv och klarar sig med JPEG så är handheld twilight mode riktigt användbart och ger riktigt bra bilder på höga iso.
 
Det är synd med alla negativa innlägg angående a77. Är i London just nu och fotar mycket i mörker upp till iso 1600 och i raw....har inga problem med brus. Kameran är mer än väntat (för min del). Många överskattade nog vad den skulle klara av efter så många års väntan men, den är faktiskt helt suverän. Och som jag tidigare skrivit, så kommer det alltid något nytt och bättre längre fram...så är det bara.
Hur som helst, är mer än nöjd med a77.
 
Det är synd med alla negativa innlägg angående a77. Är i London just nu och fotar mycket i mörker upp till iso 1600 och i raw....har inga problem med brus. Kameran är mer än väntat (för min del). Många överskattade nog vad den skulle klara av efter så många års väntan men, den är faktiskt helt suverän. Och som jag tidigare skrivit, så kommer det alltid något nytt och bättre längre fram...så är det bara.
Hur som helst, är mer än nöjd med a77.

Det är bara vi som inte har nån som klankar ner på den för att vi är avundsjuka :)

/Mats
 
Om man inte är jävig på något sätt, så hör det till att man radar upp både fördelar och nackdelar för att få en rättvis bild. Dessutom skall produkten också jämföras med andra motsvarande för att man skall kunna få en aning om var den befinner sig bland övriga. Det där aftersales är är också väldigt viktigt för en produkts användande och livslängd.
 
Jo, eftersom ledningslängderna blir längre - metall"trådarna" måste ju i en sexkantig struktur gå i sick-sack - täcker de en större del av ytan...

En tråd du lägger i ett sicksack-mönster mellan punkt A och punkt B blir ju längre än en tråd som ligger i en rak linje. Lägger du mer längd tråd på ytan täcker du också mer area av ytan med tråd. Tråden är ju inte oändligt tunn, den har en minimibredd som bestäms av litografiutrustningens (stepper/scanner) upplösning.

Men en sexkantig struktur är mindre vinkelkänslig! Den ser mer "likadan" ut oberoende av vilket håll man tittar på den ifrån, om man tittar i lite snett infallande vinkel. Den är alltså lättare att anpassa till en mikrolinsstruktur.

Att den sen är mycket svårare rent signaltekniskt att anpassa till en färginterpolering är ju en annan sak. Hur delar du upp tre primärfärger (som ska motsvara ögats tre primärfärger) på en bikakestruktur yta så att avståndet mellan de olika färgerna är konstant och strukturerat på ett bra sätt? :)

Börjar det rent av bli dags med backlit på relativt sett större sensorer än i kompakter snart (APS-C och FF). Idag är det ju främst kompakter man använder den nya sensortekniken i. Tidigare har man ju sagt att det funnits så pass bra med utrymme för kablaget att det inte varit något problem med den upplösning vi haft hittills. Med backlit-teknik så kan man väl just lägga sensorer över hela ytan utan mellanrum om man vill, eftersom kablaget till skillnad från idag ligger på andra sidan kiselplattan.. Då blir det väl även bra mycket bättre plats för AF-sensorer på huvudsensorn också.
 
Senast ändrad:
Börjar det rent av bli dags med backlit på relativt sett större sensorer än i kompakter snart (APS-C och FF). Idag är det ju främst kompakter man använder den nya sensortekniken i. Tidigare har man ju sagt att det funnits så pass bra med utrymme för kablaget att det inte varit något problem med den upplösning vi haft hittills. Med backlit-teknik så kan man väl just lägga sensorer över hela ytan utan mellanrum om man vill, eftersom kablaget till skillnad från idag ligger på andra sidan kiselplattan.. Då blir det väl även bra mycket bättre plats för AF-sensorer på huvudsensorn också.

Jag tror det är en bra bit kvar innan det börjar "löna sig" rent tekniskt. Tänk på även den mycket tätpackade sensorn i A77/Nex 7 ändå har en effektivitet på runt 50%. Säg att man med BSI-teknik får upp det till så oerhört högt som 75% ... (de bästa sensorerna ligger ju idag runt 60%) Det är fortfarande bara ett halvt bländarsteg. Och 75% är nog som sagt orimligt högt.

Tänk på att vi även med aps-c på 24 megapixel har långt kvar till pixeltätheten hos en kompaktkamerasensor på säg 12 megapixel.

Sedan kan det finnas marknadsföringsmässiga skäl att införa BSI-teknik den dag den är ekonomiskt möjlig för så stora sensorer som aps-c och småbild, men det är en helt annan sak :)
 
-och om man ofta använder väldigt stora bländare...

Därför används de så mycket i telefoner och bra kompakter, vinkel(o)känsligheten ökar ganska mycket. Det är mycket mindre problem med symmetriska vidvinklar på en BSI-konstruktion (och telefoner och kompakter har ju inte så mycket plats för optiken, den måste vara kompakt för att paketet rent praktiskt ska "funka" i applikationen).

Men i övrigt är det som Martin och Mikael säger, den rent bildmässiga förtjänsten är ganska låg på pixlar större än 1.4µm (A77 >> precis under 4.0µm). Förtjänsten är faktiskt betydligt MINDRE än vad förlusten av den fasta spegeln i A77 är :)
 
ANNONS