Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är dags att ersätta min A-550 då är A77 en väg att gå, och en semipro kamera har stått på önskelistan under en lång tid.Är lite osäker på vilket jag ska ta bara hus eller paketet med AF-DT 16-50/2.8 SSM,jag har redan ett vario soonar 16-80/3.5-4.5 hur är 16-50/2.8 i förhållande till sonnaren.
 
Det är dags att ersätta min A-550 då är A77 en väg att gå, och en semipro kamera har stått på önskelistan under en lång tid.Är lite osäker på vilket jag ska ta bara hus eller paketet med AF-DT 16-50/2.8 SSM,jag har redan ett vario soonar 16-80/3.5-4.5 hur är 16-50/2.8 i förhållande till sonnaren.

Ljusstarkare men kortare!
 
Mer gissning än konkret svar: 16-80 har en ganska stor variation vad gäller skärpa från exemplar till exemplar. Men har du ett bra skarpt exemplar duger det säkert väldigt bra. Själv har jag tyvärr dåliga erfarenheter från 2 ex av 16-80:an. Därtill kommer givetvis ljusstyrkan som är bättre på 16-50/2.8 SSM.

Mitt svar blir alltså: Har du ett bra ex av 16-80 och inte behöver ljyusstyrkan så kan du nog lugnt behålla det. Själv skulle jag satsa på 16-50/2.8. Inte minst p g a av SSM-driften. Därtill är ju objektivet lite billigare om man köper det i kit med A77.

//Lennart
 
Tack för alla glada tillrop! Jag har satt mig in mer och mer i kamerans funktioner och det börjar faktiskt lossna lite. Men fortfarande är det lite småbagateller jag retar mig på. T.ex. när man ska radera en bild. Varför ska man först trycka på raderaknappen och sen vicka på den lilla halvlösa jojsticken och därefter försöka trycka den rakt in, vilket är lite halvbesvärligt då den är så ranglig. Men, det är ju i och för sig en bagatell, men jag retar mig alltid på såna småsaker.
Men jag har bestämt mig för att behålla kameran, den är trots allt jäkligt kompetent i många funktioner.
En fördel till som kameran har, den är så förbaskat snygg enligt mitt tycke, ha ha!

Leif

Kolla manualen så blir du av med ett irritationsmonent :) ...det går att stänga av "bekräftelsen" vid radering av bild så att bilden raderas direkt utan att ställa frågan om det är OK att radera bilden.
 
Mer gissning än konkret svar: 16-80 har en ganska stor variation vad gäller skärpa från exemplar till exemplar. Men har du ett bra skarpt exemplar duger det säkert väldigt bra. Själv har jag tyvärr dåliga erfarenheter från 2 ex av 16-80:an. Därtill kommer givetvis ljusstyrkan som är bättre på 16-50/2.8 SSM.

Mitt svar blir alltså: Har du ett bra ex av 16-80 och inte behöver ljyusstyrkan så kan du nog lugnt behålla det. Själv skulle jag satsa på 16-50/2.8. Inte minst p g a av SSM-driften. Därtill är ju objektivet lite billigare om man köper det i kit med A77.

//Lennart

Håller med Lennart här dock så hade jag nog personligen gått på 16-50/2,8 SSM då den är ljusstarkare,tyst AF,snabbare AF överlag,vädertätad och det är ett bra pris på den när man köper A77 i kit med 16-50/2,8 SSM.
 
Mitt ex av 16-80 är skarpt,dillemmat är att jag gillar bilderna jag tar med sonnaren är något visst med dem .Att ha båda är lite overkill eller inte.Troligtvis slutar det med jag använder både 16-80 och 16-50 ändå.Det är ju kul med många saker :)
 
Mitt ex av 16-80 är skarpt,dillemmat är att jag gillar bilderna jag tar med sonnaren är något visst med dem .Att ha båda är lite overkill eller inte.Troligtvis slutar det med jag använder både 16-80 och 16-50 ändå.Det är ju kul med många saker :)

Ja, vi har ju alla våra små egenheter när det gäller utrustning. Och så måste det få vara. D v s att man känner att man känner sig rätt "utrustad". I alla fall vad gäller fotogrejorna:)

personligen tycker jag inte alls om att det är kul med många saker. Jag gjorde det förr, men mår nästan illa numera när jag upptäcker att det ligger objektiv som jag i praktiken aldrig använder. Strävar numera efter att ha minsta möjliga utrustning med högsta möjliga effektivitet.

Skaffar du A77+16-50/2.8 SSM garanterar jag nästan att du får en av gluggarna liggandes. Fast du har ju föredeln av att kolla och se vilken du personligen tycker är bäst just för dig.

Vad jag sett av bildexempel hade jag tveklöst gått på 16-50/2.8 SSM och sålt den andra gluggen. Skruvdrift i all ära, men SSM i kombination med inzoomad MF-assist i EVF sätter verkligen skärpan exakt där man vill ha den på ett bek vämt sätt. Funkar ju med skruvdrift också. men feelingen är annorlunda.

Men känner du att du vill behålla båda ska du naturligtvis göra det. Lycka till vad du än väljer!

//Lennart
 
Kolla manualen så blir du av med ett irritationsmonent :) ...det går att stänga av "bekräftelsen" vid radering av bild så att bilden raderas direkt utan att ställa frågan om det är OK att radera bilden.

Nu hittade jag det, tack för tipset!! En sak i taget löser sig trots allt.

Leif
 
Men däremot äger / har jag genom livet ägt kameror från TRETTIO olika system. Vilket innebär att jag inte ser det som något som helst problem ifall jag skulle vilja / behöva lära mig ett 31:a kamerasystem. Vilket jag fick göra ganska nyligen, när jag skaffade mig en NEX-kamera. Inget svårt alls! :)

.

Trettio olika system?
Finns eller fanns det så många tillverkare, kanske du har ett eget tillverkat system, köpt i delar från Clas Ohlson?

Bara sorgligt, att läsa, - slänga bort massa pengar på att ständigt jaga eventuellt bättre system!
Det bästa systemet (förutom Systembolaget!) är det du har kört in dig på, eftersom efter några veckor sitter alla inställningar per automatik.

Har analoga system från Pentax, Olympus och Minolta, därefter med Minolta optiken blev det direkt in i digitala Sony systemet, kan inte klaga, bättre skarpare bilder kan jag inte få, med något annat system, tror jag, bäst att tillägga, - för att FS Forum har många märkesfreak!
 
Trettio olika system?
Finns eller fanns det så många tillverkare, kanske du har ett eget tillverkat system, köpt i delar från Clas Ohlson?

Bara sorgligt, att läsa, - slänga bort massa pengar på att ständigt jaga eventuellt bättre system!
Det bästa systemet (förutom Systembolaget!) är det du har kört in dig på, eftersom efter några veckor sitter alla inställningar per automatik.

Har analoga system från Pentax, Olympus och Minolta, därefter med Minolta optiken blev det direkt in i digitala Sony systemet, kan inte klaga, bättre skarpare bilder kan jag inte få, med något annat system, tror jag, bäst att tillägga, - för att FS Forum har många märkesfreak!

Du har ju gömt det givna svaret i din text. Om man väljer systemet Bolaget och använder deras produkter kontinuerligt ser bilderna från alla märken lika bra och skarpa ut.

Jag tycker speciellt mycket om naturfotografens Ginno Tonics bilder på skära elefanter spelandes handklaver på Sergels Torg.

//Lennart
 
Det är dags att ersätta min A-550 då är A77 en väg att gå, och en semipro kamera har stått på önskelistan under en lång tid.Är lite osäker på vilket jag ska ta bara hus eller paketet med AF-DT 16-50/2.8 SSM,jag har redan ett vario soonar 16-80/3.5-4.5 hur är 16-50/2.8 i förhållande till sonnaren.

16-80 är Zeiss lite fula ankunge. Inte riktigt samma klass på det som andra ZA-objektiv. Finns en viss spridning bland exemplaren, jag hade ett och det var toppenbra, men har hört av andra att de inte varit så bra. Det är inte så märkvärdigt, för att det har inte så speciell ljusstyrka att tala om och det finns ljusstarkare Sigmor t.ex. som är minst lika bra optiskt, men det har den snygga blå Z-loggan, så det är lätt att sälja :).

Hursomhelst är nya 16-50 ett betydligt modernare objektiv. Det är riktig SSM och som sagt F/2,8. Lär också vara extra tyst för att funka fint ihop med A77 vid filmning och dessutom vädertätat.

16-50 blir relativt billigt när man köper det i kit med kameran. Du får säkert 4 500 kr eller så om du säljer ditt 16-80, så då kostar det dig inte nåt i princip att byta upp dig. Jag skulle satsa på att sälja Zeissen och köpa kitet med 16-50.


/Mats
 
Kolla manualen så blir du av med ett irritationsmonent :) ...det går att stänga av "bekräftelsen" vid radering av bild så att bilden raderas direkt utan att ställa frågan om det är OK att radera bilden.

Uh-uho! Det där är hårigt (dock inte lika hårigt som det på sidan 107)!

Jag har gärna bekräftelsen på och skulle aldrig få för mig att stänga av den.
Visst kan man radera bilder om man har tid till det, annars struntar man i det och plåtar på och så för man bara över de bra bilderna till datorn sen och formaterar kortet.

På en irriterande-skala ligger omaket att behöva bekräfta extremt lågt jämfört med att toppenbilden man just tog raderades för att man råkade komma åt papperskorgen istället för spela upp-knappen när man ska visa den. DET är JÄKLIGT irriterande.

Särskilt om man fått för sig att byta funktion på radera och spela upp-knapparna, vilket ju faktiskt går på A77. (Verkar lite dumt iofs, men det går ju faktiskt. Man kan göra det på kompisens kamera om inte annat...)


/Mats
 
Uh-uho! Det där är hårigt (dock inte lika hårigt som det på sidan 107)!

Jag har gärna bekräftelsen på och skulle aldrig få för mig att stänga av den.
Visst kan man radera bilder om man har tid till det, annars struntar man i det och plåtar på och så för man bara över de bra bilderna till datorn sen och formaterar kortet.

På en irriterande-skala ligger omaket att behöva bekräfta extremt lågt jämfört med att toppenbilden man just tog raderades för att man råkade komma åt papperskorgen istället för spela upp-knappen när man ska visa den. DET är JÄKLIGT irriterande.

Särskilt om man fått för sig att byta funktion på radera och spela upp-knapparna, vilket ju faktiskt går på A77. (Verkar lite dumt iofs, men det går ju faktiskt. Man kan göra det på kompisens kamera om inte annat...)


/Mats

Håller med dig Mats...jag har själv bekräftelsen på just för att man inte av misstag skall radera en bild...har varit nära många gånger när man snabbt gått igenom o sållat ut dåliga bilder direkt i kameran men blivit räddad av att man måste bekräfta raderingen genom att välja OK.
 
Senast ändrad:
Uh-uho! Det där är hårigt (dock inte lika hårigt som det på sidan 107)!

Jag har gärna bekräftelsen på och skulle aldrig få för mig att stänga av den.
Visst kan man radera bilder om man har tid till det, annars struntar man i det och plåtar på och så för man bara över de bra bilderna till datorn sen och formaterar kortet.

På en irriterande-skala ligger omaket att behöva bekräfta extremt lågt jämfört med att toppenbilden man just tog raderades för att man råkade komma åt papperskorgen istället för spela upp-knappen när man ska visa den. DET är JÄKLIGT irriterande.

Särskilt om man fått för sig att byta funktion på radera och spela upp-knapparna, vilket ju faktiskt går på A77. (Verkar lite dumt iofs, men det går ju faktiskt. Man kan göra det på kompisens kamera om inte annat...)


/Mats

Det manualen beskriver är vad som skall vara standardvalet vid radering (OK eller Avbryt). Väljer man alternativet OK som standardalternativ så slipper man pilla över från alternativet Avbryt
när man skall radera bilder. Ett moment försvinner, men bekräftelsen av raderingen ligger kvar. Du kan alltså släppa irritationen. :)

Det som dock irriterar mig mest med kameran just nu är dess ovilja att temporärt koppla om kameran till JPEG-läge om funktionen kräver det. Om jag av någon outgrundlig anledning vill använda Smart Converter när jag har kameran i RAW-läge så vill jag att kameran växlar tillfälligt till JPEG (eventuellt efter en enknappsbekräftelse från mig). Som det är nu blir jag bara irriterad på att kameran nekar användandet av en funktion bara för att jag har RAW-läget aktiverat. In och fippla i menyn och sedan tillbaka igen, arghh.

Märkligt; en knapptryckning vid radering av bilder kan man spara genom ett menyval, men möjligheten att automatiskt växla till JPEG när en funktion kräver det, det nekas mig. Dags för Sony att fixa detta.
 
Det manualen beskriver är vad som skall vara standardvalet vid radering (OK eller Avbryt). Väljer man alternativet OK som standardalternativ så slipper man pilla över från alternativet Avbryt
när man skall radera bilder. Ett moment försvinner, men bekräftelsen av raderingen ligger kvar. Du kan alltså släppa irritationen. :)

Det som dock irriterar mig mest med kameran just nu är dess ovilja att temporärt koppla om kameran till JPEG-läge om funktionen kräver det. Om jag av någon outgrundlig anledning vill använda Smart Converter när jag har kameran i RAW-läge så vill jag att kameran växlar tillfälligt till JPEG (eventuellt efter en enknappsbekräftelse från mig). Som det är nu blir jag bara irriterad på att kameran nekar användandet av en funktion bara för att jag har RAW-läget aktiverat. In och fippla i menyn och sedan tillbaka igen, arghh.

Märkligt; en knapptryckning vid radering av bilder kan man spara genom ett menyval, men möjligheten att automatiskt växla till JPEG när en funktion kräver det, det nekas mig. Dags för Sony att fixa detta.

Ja det är verkligen något som är irriterande...fattar inte varför dom inte gjort så att kameran slår över automatiskt till JPEG om man slår över till en funktion som kräver det och tillbaka till ursprungliga inställningar om man skiftar tillbaka.

Något annat som jag personligen stör mig på ibland är att vald fokuspunkt inte är upplyst utan bara lyses upp när man hittat fokus....det kan vara lite småjobbigt o se när man ska byta fokuspunkt om man ha punktern över något mörkt eller i dunkelt ljus....hade gärna sett att fokuspunkten tändes när man flyttade på den.

Någon som vet vart/eller om det går att få tag i VG-C77 här i Sverige??
 
Du har ju gömt det givna svaret i din text. Om man väljer systemet Bolaget och använder deras produkter kontinuerligt ser bilderna från alla märken lika bra och skarpa ut.

Ja, och chansen är att man efter en stund upptäcker att man har dubbelt så många kameror som man trodde.
 
Visst kan man radera bilder om man har tid till det, annars struntar man i det och plåtar på och så för man bara över de bra bilderna till datorn sen och formaterar kortet.

Jag håller med. Att radera bilder i kameran är slöseri med tid för min del.

Jag raderar i och för sig aldrig bilder i datorn heller, utan dumpar över allting från minneskortet till datorn. Jag tar inte fler bilder per år än att det är lätt att leta bland dem om jag har dem hyfsat organiserade. Jag är nog ganska präglad av att film var dyrt när jag började fotografera.
 
Du har ju gömt det givna svaret i din text. Om man väljer systemet Bolaget och använder deras produkter kontinuerligt ser bilderna från alla märken lika bra och skarpa ut.

Jag tycker speciellt mycket om naturfotografens Ginno Tonics bilder på skära elefanter spelandes handklaver på Sergels Torg.

//Lennart

Now we are talking. Man bara vänder sig om och så gör Lars entre och då lyfter tråden till helt oanade höjder och Lennart börjar helt tala i tungor som de ofta gör där nere i tabernaklen och sjöbodarna nere i Småland. Undrar om pisset i Bolmen börjat självjäsa där nere på strandängarna eller vad det är frågan om! Du och Leif Bengt, när han är på besök, får ta det lugnt med er iver att förgifta skåningarnas dricksvatten tills reportrarna på "blaskan" hunnit utreda sakförhållandena och kanske leta upp en stadig ek med bra rotsystem iställetför i någon mån sprida belastningen på ert lokal ekosystem.
 
Jag håller med. Att radera bilder i kameran är slöseri med tid för min del.

Jag raderar i och för sig aldrig bilder i datorn heller, utan dumpar över allting från minneskortet till datorn. Jag tar inte fler bilder per år än att det är lätt att leta bland dem om jag har dem hyfsat organiserade. Jag är nog ganska präglad av att film var dyrt när jag började fotografera.

Å jag som tycker jag är onödigt präglad av filmtiden. Men jag tar nog heller inte våldsamt mycket bilder utan försöker göra rätt på en gång precis som under filmtiden vilket idag är lite smått korkat, speciellt om man kör bara RAW. Jag sliter inte direkt ut slutarna på mina kameror och blir lätt chockad när jag hör att Martin Agfors kan bränna 10 000 tals bilder på någon eftermiddag. Vi är sannerligen olika när det gäller dessa saker många av oss. Men du har säkert helt rätt i att det mycket väl kan vara en generationsfråga. Jag gillar dock heller inte att ha 10-20 bilder av samma motiv bara "för att det inte kostar något". Kostar gör det ju faktiskt för det är ju ingen annan än jag själv som sedan måste sitta där och gå igenom nästan identiska bilder och besluta vilka jag ska radera eller åtminstone lägga undar i en hög för sig. Hade väl en 700 bilder från min senaste semestervecka för tre veckor sedan och jag är ännu inte igenom på andra sidan. På den här trippen körde jag RAW+JPEG och använder JPEG-arna främst för att enklare kunna sålla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.