Visst, såklart räknar man.
Det man kommer fram till om man förutsätter att mellanrummet mellan pixlarna är obefintligt är att det är EXAKT SAMMA förhållande procentuellt sett mellan ytorna, så pixelstorleken har ingen betydelse. Tror inte att alla tycker det är självklart. Formen på en pixel spelar heller ingen roll.
Lätt att förstå att den effektiva ytan procentuellt sett alltid är lika stor om man tittar på ett enskilt element.
Visa bilaga 120757
Men, som du säger (och jag med i det första inlägget) så har avståndet mellan dioderna betydelse. Dock så är det troligen väldigt litet och förmodligen har det väldigt liten praktisk betydelse.
Per, nu vet jag att du inte är så förtjust i ord som "troligen" och "förmodligen" ;-)., så därför vore det bra med en källhänvisning.
Titta på filmen om Canon 1DX på förstasidan där Magnus Fröderberg intervjuar Chuck Westfall.
http://www.fotosidan.se/cldoc/webb-tv-chuck-westfall-about-canon.htm
Där svarar Chuck på en fråga om vad Canon har gjort för att minska bruset och han svarar att Canon har utvecklat en sensor som har photodioder helt utan mellanrum.
Såklart inte säkert att sensorn i A77 också har det, men om det går så tycker jag i alla fall att det är troligt att avstånden ändå är små mellan pixlarna och att de säkert i allafall sitter tätare än på tidigare generationer av sensorer från Sony. Hur som helst borde det inte inverka speciellt mycket.
Hela inlägget var riktat mot ett felaktigt antagande att med större pixlar så blir ytan som fångar in ljus större och det är i alla fall jag säker på att det inte stämmer.
/Mats