Photocon
Aktiv medlem
Ja, och chansen är att man efter en stund upptäcker att man har dubbelt så många kameror som man trodde.
Jättebra! Då kan man ju sälja hälften och göra sig en hacka för att göra en ny shoppingrunda på Bolaget.
//Lennart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, och chansen är att man efter en stund upptäcker att man har dubbelt så många kameror som man trodde.
Jag håller med. Att radera bilder i kameran är slöseri med tid för min del.
Jag raderar i och för sig aldrig bilder i datorn heller, utan dumpar över allting från minneskortet till datorn. Jag tar inte fler bilder per år än att det är lätt att leta bland dem om jag har dem hyfsat organiserade. Jag är nog ganska präglad av att film var dyrt när jag började fotografera.
Jo, så gjorde jag också (Tri-X på 30-meters-rullar (egentligen 100 fot)), men i nedre tonåren hade jag inte så värst mycket pengar att röra mig med, så det blev till att snåla med filmen. Vätskor var inte heller gratis.Inte speciellt dyrt med film, köp sv/v (Kodak Tri-X-Pan) på 5 x 1,5m längder, ladda själv in i kassett, samt färg (Fuji Superia 200) i storförpackning, allt förvarat i frysen!
Vet inte, men jag köpte mitt på sony center på Tottenhamcort road för 250£. Tvärs över gatan hos ASK kostar den 235£ Går förmodligen att beställa.
Jo, så gjorde jag också (Tri-X på 30-meters-rullar (egentligen 100 fot)), men i nedre tonåren hade jag inte så värst mycket pengar att röra mig med, så det blev till att snåla med filmen. Vätskor var inte heller gratis.
Och så försöker man få en helhetsbild över ljusnivåerna på den kommande bilden. Man justerar exponeringen + / - i ett huj utan att behöva leta efter knappar och rattar. Kamerans råkonverterare kan också utnyttjas för att ytterligare åstadkomma rätt exponering för en nästan perfekt jpg.
Å jag som tycker jag är onödigt präglad av filmtiden. Men jag tar nog heller inte våldsamt mycket bilder utan försöker göra rätt på en gång precis som under filmtiden vilket idag är lite smått korkat, speciellt om man kör bara RAW. Jag sliter inte direkt ut slutarna på mina kameror och blir lätt chockad när jag hör att Martin Agfors kan bränna 10 000 tals bilder på någon eftermiddag. Vi är sannerligen olika när det gäller dessa saker många av oss. Men du har säkert helt rätt i att det mycket väl kan vara en generationsfråga. Jag gillar dock heller inte att ha 10-20 bilder av samma motiv bara "för att det inte kostar något". Kostar gör det ju faktiskt för det är ju ingen annan än jag själv som sedan måste sitta där och gå igenom nästan identiska bilder och besluta vilka jag ska radera eller åtminstone lägga undar i en hög för sig. Hade väl en 700 bilder från min senaste semestervecka för tre veckor sedan och jag är ännu inte igenom på andra sidan. På den här trippen körde jag RAW+JPEG och använder JPEG-arna främst för att enklare kunna sålla.
Jag kommer verkligen att sakna dina så smarta, och så himla väl underbyggda kåserier om jpegens fördelar...
Men lycka till med Raw StenÅke men glöm inte dina rötter som farsan sa.
Vänl./Bengt.
Va nu? Har jag missat nåt? Har Sten-Åke kastat in handduken och slutat med Jpeg, eller vad?
/Mats
Hörrni, gamla uvar! Jag avser Sten-Åke, PMD och Lars. Tycker det är viktigt att ni drar in jämförelsen med filmtidens laddande av råfilm i kassetter och dyl. Men framförallt att begreppet "exponera rätt från början" kommer in i diskussionen på detta vis.
Kan aldrig vara ett självändamål eller generationsfråga att fylla 16- och 32 GB minneskort och sedan svettas vid sortering och göra korrigeringar på halvdana exponeringar i rawkonverteraren.
Allt blir mycket roligare om man exponerar noggrant från början.
Själv använder jag en dslr som om det satt diafilm med extremt liten exponeringslatitud i kameran.
//Lennart
Jag minns en arbetskamrat som gav enkelheten ett ansikte, träskor gick han i för det mesta, ivrig fiskare som han var med spinnspö och haspel ( men han var inte så förljust i fisk att äta alltså ) Så plösligt en dag sålde han allt. vad hade hänt han hade konventerat till fiskeadeln och gott och köpt sig ett flugspö.
Det var så förr att flugfiske var något för den utbildade men Torparn tänkte inte så, ( han kallades för Torparn ) en rolig figur som brukade ta ut löständarna och slicka ren dom, traferstanten fick se det och spydde i soptunnan.
JPEGENS talesman. Sten Åke Sändh, Jpegens Jo Hill som har stått på böndernas sida i dom eviga slagen mot Raw-adeln. Dina fantastiska väl formulerade utlägg som beskrivit Jpegens lov, och som nästan fick ner Mr Raw imself Aspman på knä och räkning till 3, när du likt Torbjörn Fälldin som fick Palme i gungning i en välkänd debatt på 70-talet. Väntan på fattigmansleikan Nex 7 det är ingen hasselblad StenÅke är det orsaken att du slutit dig till fotoadeln nu, Jag använder jpeg bara för att sålla nu mera, Har du kommit över en A900 månntro.
Jag kommer verkligen att sakna dina så smarta, och så himla väl underbyggda kåserier om jpegens fördelar, utan att tveka gick du klince med Bronson själv ( Risedal ) och tog upp kampen, där du så väl påläst om Raw.hanterings svagheter du visste dom alla, senast handlade det om förvaring i våra arkiv, där du mästerligt förklarade hur det låg till med jpegens fördelar.
Men lycka till med Raw StenÅke men glöm inte dina rötter som farsan sa.
Vänl./Bengt.
I alla fall halva trasan verkar det som. Även gamla jyckar kan tydligen lära sig sitta