Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Var finns dessa snabba kort? Vad jag förstått så är det väl skrivhastigheten man vill ha hög för att snabbare tömma bufferten....eller?
Är i London just nu och ingen affär på hela tottenham cort road har dessa 90 r/w sd korten....

Ja kanske, men också att olika tillverkare möjligtvis syr ihop det hela på så sätt att buffert och minneskort hjälper varandra
Hur då? Minnet i en buffert är mycket snabbare än flashminnet i ett minneskort.

Jag vet faktiskt inte om det är så att bufferten på vissa kameror redan släpper iväg bilder till minneskortet från första bild, någon kanske vet detta.

Om det görs eller inte spelar ingen roll för vilken högsta bildfrekvens kameran kan hålla, så länge det finns en buffert överhuvudtaget.

Menar du på fullt allvar att om man jämför sensorer av samma generation och storlek så ger alltid den med högre antal Mp bättre bildkvalitet? Så antal fotoner per ytenhet har ingen betydelse längre? När inträffade det paradigmskiftet? Jag erkänner villigt att jag inte följt teknikutvecklingen den senaste tiden särskilt noga.

Om sensorerna har samma storlek så träffas de av samma antal fotoner per ytenhet. Den faktorn är alltså invariant i det fallet.

Jag har nog haft tre olika och det var rätt stor skillnad på dem. Ett var inte ens bra mekaniskt. Gick ojämnt.

Har man tur och får ett som passat bra ihop med kamerahuset så har även jag tyckt att det varit hyfsat. Mats L. tyckte väl ungefär likadant vad jag minns

Jag har nog haft tur, objektivet är verkligen jättebra. Nu förbereder jag ett paradigmskifte, har redan köpt ett Tamron 17-50/2.8 till ett jättebra pris, tack Cyberphoto. Tanken är att jag, vid rätt tillfälle, till rätt pris införskaffar en α65.

Då blir nästa steg att göra en "Mats": att här annonsera att jag ämnar sälja paketet α33+18-55+55-200. För eventuella esteter på denna sida kan jag påminna om att α33 är den vackraste DSLR som någonsin gjorts, dock inte den mest ergonomiska eller bästa. Mitt exemplar av 18-55 levererar minst så bra som kameran kan prestera. 55-200 har jag inte blivit god vän med dock.

Det jag inte förväntar mig, till skillnad från Mats, är att få alla pengarna tillbaka. ;-)

/Lennart L

Helt korrekt. Det blev tumult och bekymmer att 7D inte klarade som utlovat 8b/s utan 7b/s en marginell ökning från 50D, innan ett snabbare minneskort kom på plats, en stor lättnad och glädje att bekymmret låg hos minneskortet, och som du skriver antalet Raw-bilder steg dramatiskt.

Var uppstod detta tumult? Dvs vem gjorde ett test som visade detta?

Ifall man talar med provideofotografer så är ett typiskt uttalande - "Ingen skulle DRÖMMA om att köpa något annat än Sonys grejer, pga av deras överlägsna service."

Alternativet skulle väl i så fall vara att köpa en kamera från en tillverkare som gör så bra grejer att ingen service behövs. :)

Så antal fotoner per ytenhet har ingen betydelse längre? När inträffade det paradigmskiftet? Jag erkänner villigt att jag inte följt teknikutvecklingen den senaste tiden särskilt noga.

/Torbjörn

Ytan är ju den fysiska storleken på sensorn. Sen om det är många små eller få stora pixlar spelar väl ingen roll- lite skiljer såklart beroende på hur pixlarna ligger packade och hur stora mellanrummen är mellan dem, men det är faktiskt marginellt.

Vilken effektiv pixelyta menar du är störst i förhållandet till dödutrymmet emellan?

En lågupplöst sensor:
lågupplöst-sensor.jpg

En Högupplöst sensor:
Högupplöst-sensor.jpg

/Mats

De har det för sina videosystem för TV- och filmbolagen. Där dominerar Sony totalt, inte bara för att de har de bästa videokamerorna, utan också den bästa pro supporten. Ifall man talar med provideofotografer så är ett typiskt uttalande - "Ingen skulle DRÖMMA om att köpa något annat än Sonys grejer, pga av deras överlägsna service."

Det har skett en del förskjutningar på den marknaden. Tidigare var som sagt Sony helt dominerande, men sedan har uppstickare som t.ex. RED kommit som trots mindre företag och mindre serviceorganisation tagit stora marknadsandelar för att de varit innovativa och kommit med bättre grejer än Sony som i det sammanhanget varit konservativa och blev tagna på sängen.

Precis tvärtom jämfört med systemkamerorna alltså.

Det kanske inte är så att Sony är innovativa på kameramarknaden jämfört med Canon och Nikon för att de är Sony, utan för att de är "underdog" på den marknaden. Kanske automatiskt så att om man är marknadsledande och får stor draghjälp just för att man är störst så behöver man inte kämpa lika hårt och anstränga sig med innovationer, utan istället blir lite mer tillbakalutad och trampar på i gamla hjulspår tills man vaknar upp och inser att konkurrenterna är mycket hungrigare.

/Mats

Och inte heller att förglömma 60D m.fl. :)

Hela serien ser väl snarare ut såhär: D30-D60-10D-20D-30D-40D-50D-60D

Sen kan man ju alltid stoppa in även 20Da ifall man vill ha den ännu längre.
.

Men det är mycket tveksamt att kalla varje modell i den serien för en generation. Jag skulle nog vilja säga att den serien utgörs av 5 (eller kanske 6) generationer (baserat på sensorerna).

Vilken effektiv pixelyta menar du är störst i förhållandet till dödutrymmet emellan?

Mycket illustrativt (men det är nog lätt att villa bort sig med synvillor om man ska göra den bedömningen visuellt; jag rekommenderar att man räknar ut skillnaden ...)

Men är "photosites" alltid runda?

Har man inget mellanrum mellan "photosites"? Är detta mellanrum lika stort oavsett pixeltätheten?

---
Ang AF sensorer på huvudsensorn. Skymmer dessa inte bildpunkter??????Krävs det inte interpolation just där ?? Frågat inan men inte fått svar.
Interpolation är ett sätt att lösa detta problem.

Dock BEHÖVER inte AF-fotodioderna "skymma" bildpunkterna, det bör inte vara några större problem att skicka de signaler som utläses till såväl AF-systemet som till bildprocessorn. Det är andra problem som gör att inte alla redan har sensorer med integrerade AF-sensorer i sina systemkameror, med de fördelar detta skulle ge.
.

Mycket illustrativt (men det är nog lätt att villa bort sig med synvillor om man ska göra den bedömningen visuellt; jag rekommenderar att man räknar ut skillnaden ...)

Men är "photosites" alltid runda?

Har man inget mellanrum mellan "photosites"? Är detta mellanrum lika stort oavsett pixeltätheten?

Visst, såklart räknar man.
Det man kommer fram till om man förutsätter att mellanrummet mellan pixlarna är obefintligt är att det är EXAKT SAMMA förhållande procentuellt sett mellan ytorna, så pixelstorleken har ingen betydelse. Tror inte att alla tycker det är självklart. Formen på en pixel spelar heller ingen roll.

Lätt att förstå att den effektiva ytan procentuellt sett alltid är lika stor om man tittar på ett enskilt element.
pixel.jpg

Men, som du säger (och jag med i det första inlägget) så har avståndet mellan dioderna betydelse. Dock så är det troligen väldigt litet och förmodligen har det väldigt liten praktisk betydelse.

Per, nu vet jag att du inte är så förtjust i ord som "troligen" och "förmodligen" ;-)., så därför vore det bra med en källhänvisning.

Titta på filmen om Canon 1DX på förstasidan där Magnus Fröderberg intervjuar Chuck Westfall.
http://www.fotosidan.se/cldoc/webb-tv-chuck-westfall-about-canon.htm

Där svarar Chuck på en fråga om vad Canon har gjort för att minska bruset och han svarar att Canon har utvecklat en sensor som har photodioder helt utan mellanrum.

Såklart inte säkert att sensorn i A77 också har det, men om det går så tycker jag i alla fall att det är troligt att avstånden ändå är små mellan pixlarna och att de säkert i allafall sitter tätare än på tidigare generationer av sensorer från Sony. Hur som helst borde det inte inverka speciellt mycket.

Hela inlägget var riktat mot ett felaktigt antagande att med större pixlar så blir ytan som fångar in ljus större och det är i alla fall jag säker på att det inte stämmer.

/Mats

Senast ändrad:
Var uppstod detta tumult? Dvs vem gjorde ett test som visade detta?

Om jag börjar så här att A77 innan lansering fick en onormalt hög förväntansgrad, Kameran skulle knocka det mesta på marknaden, Sony skrev själva att ägare av A700 skulle få en efterföljare som var fantastisk.

Precis det samma trodde ägare av Canon när 50D släpptes. Detta är viktigt tycker jag precis hur det var, stämmningen och förväntan över miraklet 7D som skulle komma från världsledande Canon.
Canonägare är ofta kunniga och kräsna, 50D var generelt ingen dålig kamera men många krävde en mera fantastisk kamera.

Så kom då 7D nu har väl snart 2 år gått sedan lanseringen av 7D, alla kända saiter som Dpreview med många fler tog så klart tag i underverket från Canon. Nu gör man och alla andra sina egna tolkningar av vad som skrivs om kameran, jag sitter inte här och hittar på en massa konstigheter om 7D utan det är hur jag har tolkat vad andra skrivit. I den enorma mängden av tester och inlägg i Canontrådar om just 7D så kan jag självklart inte minnas var allt exakt finns att hänvisa till.

Det mycket avancerade AF-system som 7D fick tog mycke utrymme i trådarna, likaså den imponerande höga bildfrekvensen av 8 bilder/sekund. Tumulltet kom i att många hade problem med AF:en blixtstyrningen och att kanske en del köpt sig en för avancerad modell, tumulltet kan vi byta ut till något annat ord som kanske bekymmrade blivande ägare. Någonstans finns testet av bildfrekvens så klart, kameran fick också nya firmware som förbättrade flera saker som brukligt nu mera, förmodlingen skulle nog Canonexperten Fröderberg kunna ge dig dom mera rätta svaren.

Av alla testsaiter så vet man ju inte om senaste firmware verklingen var inlagd eller vilket minneskort som satt i just den kameran. I fallet A77 så vet vi att olika versioner har figuerat runt bland testarna även att mera märkesvänliga förbiser vissa fadäser och helt enkelt hoppar över dom, eller tycker att det inte gör så mycket. Vad jag förstår så smattrar väl kameran på och fyller bufferten även om inget minneskort sitter i kameran.

/Bengt.

Men det är mycket tveksamt att kalla varje modell i den serien för en generation. Jag skulle nog vilja säga att den serien utgörs av 5 (eller kanske 6) generationer (baserat på sensorerna).

Äger nog sin riktighet att 5 eller 6 kan vara mera korrekt, men frågan är om alla köpare tänkte så. 20D var en imponerande modell som släpptes den klarade faktiskt redan då 5b/s. medans andra låg på 2 till 3b/s. 20D satte skolan på något sätt, men efterföljaren 30D var inte så mycket bättre än 20D, Foto reagerade på 30D och hade nog hoppats på ett större steg, Canon tjänade väl pengar ändå och gjorde inte så mycket med kameran, precis som många andra lite designändringar och lite ny lull lull och öka priset, oj vad firman går bra.

Ny mjukvara laddas inte så gärna in i gamla kameror. För tillverkaren är den senaste nya mjukvaran en ny versionsnummer på hela kameran. En ny kamera behöver inte vara annat än samma mekanik i ny påse.

Ny mjukvara laddas inte så gärna in i gamla kameror. För tillverkaren är den senaste nya mjukvaran en ny versionsnummer på hela kameran. En ny kamera behöver inte vara annat än samma mekanik i ny påse.

???
Kan du formulera om, eller kan någn annan uttolka det?

Menar du alltså att tillverkare helst inte släpper uppgraderad programvara, utan hellre lanserar en ny kameramoell, typ A78 som är samma som den tidigare, fast med ny programvara?

Om det är det du menar så ttror jag du har helt fel. Varken kund eller leverantör vill ha "samma mekanik i ny påse. Det måste till någon förändring.

Däremot vill man ju såklart återanvända komponenter i fler kameramodeller. Nuförtiden föråldras en systemkamera i förtid pga man inte kan byta "film"- Det som blir omodernt fort är elektroniken, medan mekaniken och även "påsen" kan hålla flera generationer.

Därför är det på tiden att någon (Sony?) släpper en påkostad kameramodell (för att det ska var attraktivt att bara byta ut delar av inkråmet måste resten vara "state of the art") där elektrnikpaketet med sensorn är uppgraderingsbart. Efter två år byter man ut en modul och har en helt ny kamera, fast har återanvänt chassi och mekanik mm.

/Mats

???
Kan du formulera om, eller kan någn annan uttolka det?

Menar du alltså att tillverkare helst inte släpper uppgraderad programvara, utan hellre lanserar en ny kameramoell, typ A78 som är samma som den tidigare, fast med ny programvara?

Om det är det du menar så ttror jag du har helt fel. Varken kund eller leverantör vill ha "samma mekanik i ny påse. Det måste till någon förändring.

Däremot vill man ju såklart återanvända komponenter i fler kameramodeller. Nuförtiden föråldras en systemkamera i förtid pga man inte kan byta "film"- Det som blir omodernt fort är elektroniken, medan mekaniken och även "påsen" kan hålla flera generationer.

Därför är det på tiden att någon (Sony?) släpper en påkostad kameramodell (för att det ska var attraktivt att bara byta ut delar av inkråmet måste resten vara "state of the art") där elektrnikpaketet med sensorn är uppgraderingsbart. Efter två år byter man ut en modul och har en helt ny kamera, fast har återanvänt chassi och mekanik mm.

/Mats

Kan tänka mig Att Karl2 tänker på som ett exempel. Dom stora masssläppen som Sony gjorde med sina instegskameror kom inte Sony upp i en 12-14 kameror där till och med A390 hade mindre direktknappar och var inge bättre än den klassiska A350 ( Som var tidig med en 14Mp sensor ) Designändringar lite ny lull lull från kompaktkamerorna, men i stort samma kameror, just Sonys släpp var märklig samma kameror valsades runt så man trodde att Sony fått fnatt, samma upplösning på skärmen som från starten, ända tills A550 kom. Det fina LV-systemet behövde ju en bättre upplösning för att mera komma till sin rätt. Nu är eller var inte Sony ensamma om att kanske bara designa om lite och kalla kameran som ny, det gör dom alla tillverkarna men mest märkbart har det varit bland kompakterna och det är inte svårt att förstå för dom släpper ju ruskigt många kameror varje år.

Foto som i varje nummer hade med en 8-modeller av kompakter, en mycket uppskattad konsumentupplysning tröttnade på det för det hände inget innanför skalet, inom kompakterna är det tydlingen lite längre mellan större nyheter, men på senare tid har det hänt lite mera och dom verkar faktiskt prova finesser i dom, för att sedan flytta till dom större modellerna.

Man kan se hur väl A700 fortfarande hänger med bra vad gäller ren bildkvalitet som ett exempel.
Inom Iphon så ser jag att dom uppdaterar nu i stället, Xperia Arken har fått ett S som tillägg och starkare processor, HTC gör likadant, Nikon brukar komma med tillägget X eller S Jag tror att Sony kommer att göra likadant med A77 man behåller det mesta i kameran men byter eller ändrar vad tiden kräver och lägger till en lämplig bokstav.
/Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar