Alltså på ett ungefär!
Jag har redan redogjort för att olika kameror kan variera lite beroende på olika faktorer.
ISO-värdet är ett hjälpmedel, men det finns en definition av det och det är tråkigt att det avviker, men det SKA inte göra det. Alltså, om man tar två olika exponeringsmätare och utsätter dem för exakt samma ljus så ska de visa lika värden, annars visar minst en av dem fel. Sen om den sitter monterad i en kamera eller inte spelar ingen roll, men som både Per och jag redan har redogjort för så är det inte så i verkligheten, så det vet vi, men skillnaden är inte jättestor.
Missförstår du avsiktligt, eller är det så svårt att förstå vad jag menar?
Jag vet att du är mycket kunnig inom området, men kanske sitter fast lite i "DSLR-träsket" ;-).
Alltså, på en spegellös eller en DSLR är det ju ingenting emellan objektivet och sensorn, så det finns liksom inga varianter att tala om.
Nu gällde frågeställningen Sonys SLT-kameror där den fasta spegeln fungerar som ett filter bakom objektivet och då är det en skillnad om ISO-värdet tar hänsyn till ljusförlusten pga spegeln eller inte.
Vad jag då menade med Kamerans ISO respektive Sensorns ISO var om ljuskänsligheten anges för kameran som en helhet inklusive SLT-spegel, eller om det var exakt samma som på t.ex. NEX-7 med samma sensor utan SLT-spegel. Därför begreppen KAMERA-ISO respektive SENSOR-ISO.
Kanske inte står i någon foto-encyklopedi, men det borde krävas en viss ansträngning och syfte för att inte förstå vad jag menade, så vad är "den riktiga" anledningen till att du frågade?
/Mats