Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här är det:
Om man har korrekt exponering på ett motiv så innefattar det bländare, tid och ISO. Om med får rätt exponering med kameran X och en viss bländare och tid så får man korrekt exponering med kameran Y också om man använder samma värden.
Nej, nej, nej. Exponeringen är tidsintegralen av objektivets ljusinsläpp. Filmens känslighet eller förstärkningen av signalen från sensorn ingår inte i begreppet exponering.

ISO-inställningen på en kamera definierar inte dess känslighet. ISO definierar förhållandet mellan motivets luminans och bildens "densitet" (fast jag tycker att man borde ha en annan term här när det inte längre handlar om filmnegativ). Detta kan uppnås på flera sätt. Ett sätt är att förstärka den analoga signalen från sensorn. Ett annat sätt är att "förstärka" signalen digitalt i ett efterbehandlingsprogram. Vilket som blir bäst beror rätt mycket på brusegenskaperna hos sensorns kringelektronik.

Så exakt vad "kamerans ISO" innebär är lite oklart.

Därför är NEX-7 bättre på höga ISO än A77, trots att det är samma sensor i kamerorna, eftersom det är KAMERANS ISO som ställs in och inte sensorns.

Om du jämför dessa båda kameror på det sätt jag beskrev i mitt förra inlägg så kommer du kanske att finna att samma ISO-inställning på båda kommer att ge bilder med olika densitet.

Eller att det blir samma densitet, men att den ena bilden har mer brus än den andra.

Det är föga meningsfullt att jämföra bilder från två olika kameror på det sättet. Vill man veta vad den verkliga känsligheten ("äkta ISO") är så får man allt exponera båda efter en kalibrerad, separat, exponeringsmätare, och sen mäta bilderna.

Det uppstår stor förvirring om man inte tänker sig för och tror att ISO-inställningarna på olika kameror är lika. Det är de inte. Kameratillverkarna fuskar en hel del med ISO-inställningnarna, och kommer undan med det eftersom de kalibrerar kamerornas interna ljusmätare för att kompensera.
 
Alltid bra med perspektiv på den tekniska utvecklingen, idag har vi kameror med bildkvalitéer i klass med t.ex. ”tillräckligt bra” och toppklass, som för ca. 7 år sedan hade det varit rena önskedrömmen, - alltså idag ren verklighet!

Kolla spec. på pro-kameror från Canon, KM och Nikon, vid tiden 2004, idag inget märkvärdigt alls, dagens konsumentkameror är vida överlägsna.
Priset för pro-kameror vid den tiden, 2004, låg nästan nära priset för en sommarstuga i trakten Waxholm, då med sjötomt och två gäststugor.

Ingen trodde heller inom fotokretsar, även på FS Forum, att en digital systemkamera kunde köpas för under 10 000 spänn, inom den närmaste framtiden, ha-ha!

Men, varför skrivs det enbart om A77:n, när det finns en ”sleeper” A65:a, med minst sagt ”tillräckliga” prestanda för vem som helst, till nästan 4 000 spänn lägre pris?
Vilken som kommer att sälja bäst är väl ganska självklart, enligt mig iaf, A65:a, den får konkurrenterna försöka matcha, - till nästa sommar blir den ännu billigare, som det brukar vara med kameror, vänta ett halvt år, kan inte bli annat än ett kap!

Vi får se Lars. Jag är inte alls säker på att folk väljer det billigare alternativet. Hypen kring "det bästa alternativet" gör att A65 kommer lite i intresseskugga. Se hur det gått för tidigare alternativ bland konsumentkamerorna. A580:s lillebror kom knappt ens i produkttion då väl Sony tog sensorerna till NEX:arna istället om jag inte missuppfattat det skälet helt. Sen tror jag en del verkligen vill ha det bättre vädertätade huset som sneglar på A77.
 
Nej, nej, nej. Exponeringen är tidsintegralen av objektivets ljusinsläpp. Filmens känslighet eller förstärkningen av signalen från sensorn ingår inte i begreppet exponering.

ISO-inställningen på en kamera definierar inte dess känslighet. ISO definierar förhållandet mellan motivets luminans och bildens "densitet" (fast jag tycker att man borde ha en annan term här när det inte längre handlar om filmnegativ). Detta kan uppnås på flera sätt. Ett sätt är att förstärka den analoga signalen från sensorn. Ett annat sätt är att "förstärka" signalen digitalt i ett efterbehandlingsprogram. Vilket som blir bäst beror rätt mycket på brusegenskaperna hos sensorns kringelektronik.

Så exakt vad "kamerans ISO" innebär är lite oklart.



.

Jag bara undrar rent allmänt över begreppet exponering efter din kommentar till Mats inlägg. Vad en exponeringsmätning mäter må väl vara en sak men en exponering exponerar väl mediet för ett visst kvantum ljus, så kan verkligen exponeringsobjektet/mediet helt exkluderas ur den definitionen, särskilt när det är så viktigt för det färdiga resultatet som ju Lennart försökt säga i ett antal inlägg redan?

Sen är det ju helt klart att kamerors reella och uppmätta ISO är långtifrån samma sak. Oftast är de reella värdena av olika orsaker ofta långt lägre än de nominella. DxO har sina förklaringar till detta och andra har andra - av mer konspiratorisk art. DxO plottar dock ISO-linjen utefter reella värden och det går ju av det skälet utmärkt att få en bild av hur de parametrar de parametrar beter sig efter den linjen.

Att nominellt och reellt ISO skiljer sig åt mellan olika kameramodeller är helt klart och det skapar problem när alla dessa tvärsäkra slutsatser dras där man utgår från nominellt ISO utan att ha en susning om de reella värdena.

... men visst kan man köra på ISO 100 som Micke Risedal föreslog i sin shoot out mellan Nikon D7000 och Canon 5D MK II köra konstant på detta värde och underexponera 4 steg som han satte som tumregel men det skapar ju två typer av problem. Det funkar inte vid JPEG och det brytet nog dessutom rakt av mot Fotosidans definition av vad som är en manipulerad bild. Men har man inga svårigheter med det så är väl även denna väg en framkomlig väg. För mig skulle det dock kännas lite stökigt att behöva mickla med varenda bild för att överhuvudtaget kunna gallra dem när jag kör både RAW och JPEG för bilderna skulle ju vara i olika nyanser av svart. Kör man så kan man väl lika gärna montera av bakdisplayen också, för den har man ju begränsad nytta av då. För mig känns det nog bara som ett litet onödigt tillkrånglat sätt att förhålla sig till foto men varenda fakir vill väl ha sin spikmatta typ, för att bli hyfsat lycklig, så kör på bara, det går säkert bra så också.
 
Jag bara undrar rent allmänt över begreppet exponering efter din kommentar till Mats inlägg. Vad en exponeringsmätning mäter må väl vara en sak men en exponering exponerar väl mediet för ett visst kvantum ljus, så kan verkligen exponeringsobjektet/mediet helt exkluderas ur den definitionen, särskilt när det är så viktigt för det färdiga resultatet som ju Lennart försökt säga i ett antal inlägg redan?

Man kan definiera exponering som tidsintegralen över objektivets ljusinsläpp, helt oberoende av hur mycket ljus som träffar objektivet, men man kan också ta med ljusmängden i definitionen om man vill.

Icke desto mindre så är det inte speciellt meningsfullt att tala om en kameras ISO. Den bestäms lite godtyckligt av kameratillverkaren och kompenseras med kalibreringen av ljusmätaren för att det inte ska bli helt fel.
 
... men visst kan man köra på ISO 100 som Micke Risedal föreslog i sin shoot out mellan Nikon D7000 och Canon 5D MK II köra konstant på detta värde och underexponera 4 steg som han satte som tumregel men det skapar ju två typer av problem. Det funkar inte vid JPEG och det brytet nog dessutom rakt av mot Fotosidans definition av vad som är en manipulerad bild.
Fotosidans "definition" av manipulerad bild är trasig. Varför skulle det vara mer manipulering att förstärka signalen digitalt än att förstärka den analogt?
Men har man inga svårigheter med det så är väl även denna väg en framkomlig väg. För mig skulle det dock kännas lite stökigt att behöva mickla med varenda bild för att överhuvudtaget kunna gallra dem när jag kör både RAW och JPEG för bilderna skulle ju vara i olika nyanser av svart. Kör man så kan man väl lika gärna montera av bakdisplayen också, för den har man ju begränsad nytta av då. För mig känns det nog bara som ett litet onödigt tillkrånglat sätt att förhålla sig till foto men varenda fakir vill väl ha sin spikmatta typ, för att bli hyfsat lycklig, så kör på bara, det går säkert bra så också.

Det finns mig veterligen ingen kamera att köpa idag som stödjer det arbetssättet, men det är ju bara en fråga om programmering av kamerans processorer, så när/om kameratillverkarna vågar lämna filmvärlden så kanske vi får sådana kameror.
 
Jag tycker inte att det är något att häpna över att instegskameror idag har samma prestanda som prokameror för 7 år sen. Dels har dom inte det, för pro-grejerna var även då mycket tåligare byggda och klarar fler exponeringar osv.

Visst har serietagning ökat, megapixelantalet likaså, liksom egenskaperna i svagt ljus och priserna sjunkigt litegrann, men absolut inte mer än utvecklingen i övrigt. Fortfarande stora, dyra klumpar där prestandan inte ökat mer än marginellt.

Tycker snarare att fotoutrustnng inte alls hängt med på samma sätt som andra teknikprylar.

Att en bättre konsument-systemkamera ska kosta över 10 000 kr idag är märkligt. Likaså att de är lika stora och av samma konstruktion, att pixelantalet och framerate inte har ökat med mer än fjuttiga 100-300% (ok NEX och A77 är undantag) är rätt svagt om man jämför med mobiltelefoner, Internet och kommunikation och annat. Absolut inget att förbluffas över tycker jag.

Vad är det som är så märkvärdigt? Utvecklingen går framåt i accelererande takt om ni inte märkt det, men just kamerautveckling går segare än andra saker.


/Mats

...men Lars skriver ju om bildkvalitet och inte att en promodell håller längre. De flesta är ju inte som Agfors som ibland bränner av 24 000 bilder eller vad det var på ett och samma fototillfälle. Många kommer inte ens upp i en tiondel av detta på ett år! Jag har inte på någon av mina fem DSLR-kameror kört slut på någon slutare ännu. Den jag bytte i min D7D var behäftad med rena fabrikationsfel.

Jag tror även han menar att en del utveckling har gått mycket snabbare i instegskameror än i FF därför att produktcyklerna för progrejorna är mycket längre. Det har hänt betydligt mycket mer i dessa instegssegment än i FF-segmenten.

Faktum är ju att man ska ha en jäkligt snabb bil för att hinna hem innan ens kamera är omodern. Det är mycket få som sliter ut ens en ren simpel instegskamera vågar jag påstå innan det är dags att köpa en ny modell efter några år - om man fortsatt är intresserad. Annars hamnar de flesta mer eller mindre på hyllan och blir liggande där. De kamerorna slits väl heller knappast ut. Så sanningen är väl att de flesta inte har skuggan av ett skäl att köpa en slitstark pro modell. De med svalt intresse kommer aldrig slita ut den och de med intresse uppgraderar efter några år och de sliter inte heller ut sina kameror.

Det är mycket få hobbyfotografer som av hållbarhetsskäl kan motivera att lägga upp 5-10ggr mer för en promodell bara av dessa skäl.

Jag tycker också att Lars har mer rätt här än du och du svarar helt enkelt på fel fråga eller påstående - ett som Lars inte gjort.
 
Fotosidans "definition" av manipulerad bild är trasig. Varför skulle det vara mer manipulering att förstärka signalen digitalt än att förstärka den analogt?


Det finns mig veterligen ingen kamera att köpa idag som stödjer det arbetssättet, men det är ju bara en fråga om programmering av kamerans processorer, så när/om kameratillverkarna vågar lämna filmvärlden så kanske vi får sådana kameror.

Det är inte jag som skrivit definitionen Per. Läs själv. Det finns en del skrivningar i den som kan tolkas på det sättet oavsett vad vi nu tycker. Man ska bara vara medveten om vad man gör och de konsekvenser det får.

Dessutom ... vad hindrar dig att köra på ISO 100 eller för den delen Auto ISO som Micke föreslog. Hans ´tes var ju att sensorerna nu närmade sig sådana prestanda att det bara var att vrida in Auto ISO och köra - med underexponering 4 steg om nu ens kamera fixade det på ett praktiskt vis.
 
Någon annan som upplever att sökaren blir för mörk om man är ute i solljus, framförallt om man fotar med mycket himmel bakom motivet. Nästan ommöjligt att ställa focus manuellt.
Det är då A77 jag menar och ingen Canon eller Nikon.
Jag har ställt in sökaren manuellt.
 
Någon annan som upplever att sökaren blir för mörk om man är ute i solljus, framförallt om man fotar med mycket himmel bakom motivet. Nästan ommöjligt att ställa focus manuellt.
Det är då A77 jag menar och ingen Canon eller Nikon.
Jag har ställt in sökaren manuellt.

Yes. En av avigsidorna hos evf.
 
Det är inte jag som skrivit definitionen Per. Läs själv. Det finns en del skrivningar i den som kan tolkas på det sättet oavsett vad vi nu tycker. Man ska bara vara medveten om vad man gör och de konsekvenser det får.
Javisst. Min fråga var retorisk. (Men Fotosidan definition är trasig.)

Dessutom ... vad hindrar dig att köra på ISO 100 eller för den delen Auto ISO som Micke föreslog. Hans ´tes var ju att sensorerna nu närmade sig sådana prestanda att det bara var att vrida in Auto ISO och köra - med underexponering 4 steg om nu ens kamera fixade det på ett praktiskt vis.

Sensorn i min kamera är inte riktigt lika bra för det som en Sonysensor, men Auto-ISO använder jag flitigt. Det är mycket trevligt. Jag försöker dock hålla mig under ISO 1600 för det mesta, om det går. Varför syns tydigt i läsbrusdiagrammet ovan.
 
...men Lars skriver ju om bildkvalitet och inte att en promodell håller längre. De flesta är ju inte som Agfors som ibland bränner av 24 000 bilder eller vad det var på ett och samma fototillfälle. Många kommer inte ens upp i en tiondel av detta på ett år! Jag har inte på någon av mina fem DSLR-kameror kört slut på någon slutare ännu. Den jag bytte i min D7D var behäftad med rena fabrikationsfel.

Jag tror även han menar att en del utveckling har gått mycket snabbare i instegskameror än i FF därför att produktcyklerna för progrejorna är mycket längre. Det har hänt betydligt mycket mer i dessa instegssegment än i FF-segmenten.

Faktum är ju att man ska ha en jäkligt snabb bil för att hinna hem innan ens kamera är omodern. Det är mycket få som sliter ut ens en ren simpel instegskamera vågar jag påstå innan det är dags att köpa en ny modell efter några år - om man fortsatt är intresserad. Annars hamnar de flesta mer eller mindre på hyllan En och blir liggande där. De kamerorna slits väl heller knappast ut. Så sanningen är väl att de flesta inte har skuggan av ett skäl att köpa en slitstark pro modell. De med svalt intresse kommer aldrig slita ut den och de med intresse uppgraderar efter några år och de sliter inte heller ut sina kameror.

Det är mycket få hobbyfotografer som av hållbarhetsskäl kan motivera att lägga upp 5-10ggr mer för en promodell bara av dessa skäl.

Jag tycker också att Lars har mer rätt här än du och du svarar helt enkelt på fel fråga eller påstående - ett som Lars inte gjort.

Tack för ditt försvar av mitt inlägg, ha-ha, Mats har lite om bakfoten, jämställer bildkvalité = byggkvalité, så har det aldrig varit!

En pro kamera skall tåla mycket, extra stark i sin konstruktion för ett tufft liv, men också därför tung.
Den hobby fotograf, som går omkring med en pro kamera, av jättelikt slag, är snart på utdöende, nu är det små mått som gäller, lätt på foten, ha-ha!

Däremot, här kan jag hålla med Mats, dagens APS-C eller FF, är inte markant mindre än de som kom för många år sedan, man kan fråga sig varför?

Den dagen en FF kamera, med OVF eller EVF, håller samma små praktiska mått likt trendsättaren Olympus OM-1, från 70-talet, där även optiken var mycket kompakt, då först har vi ett kompakt system!
Sony Nex systemet är ju bara löjligt, ett litet kamerahus med tillhörande kanonrör, - kompakt?
 
Mats Lillnor skrev:
Så här är det:
Om man har korrekt exponering på ett motiv så innefattar det bländare, tid och ISO. Om med får rätt exponering med kameran X och en viss bländare och tid så får man korrekt exponering med kameran Y också om man använder samma värden.

Nej, nej, nej. Exponeringen är tidsintegralen av objektivets ljusinsläpp. Filmens känslighet eller förstärkningen av signalen från sensorn ingår inte i begreppet exponering.
...

Per, det jag skrev är visst rätt. Ordet du missar är "korrekt".
Alltså ,det är ju egentligen en subjektiv bedömning som fotografen gör för att få önskat resultat i sitt fotografi och till hjälp för det så har man exponeringsmätare som numera även finns inbyggt i alla kameror. Förr (eller i speciella situationer som studio-foto osv. använde man extern exponeringsmätare, eller regler som t.ex. "Sunny-16").

Vanligtvis betyder korrekt exponering att bilden blir varken under eller överexponerad, dvs. att detaljer finns kvar både i de ljusaste områdena, högdagrarna och de mörkaste områdena, skuggorna. Det är inte säkert att kameran har tillräckligt stort dynamiskt omfång (DR) för att ta med hela tonomfånget i bilden och då får fotografen välja vilka delar av bilden som är viktigast, eller ta till tekniker som DRO eller HDR som exponerar olika delar av bilden olika mycket.

Sen finns det ett område inom vilket man kan exponera för att det fortfarande ska bli bra, dvs att alla toner finns kvar och då kan man såklart justera det i efterbehandling, antingen globalt över hela bildytan eller partiellt. Det gör vi väl allihop när vi bildbehandlar. Däremot är det viktigt att få exponeringen rätt redan vid foto-ögonblicket, för om man går utanför gränserna och överexponerar så blir ju ljusa områden i bilden som har nyansinformation i verkligheten helt utfrätta och blir helt vita. Eller att det blir underexponerat så att nyanser i mörka områden blir igensotade och helt svarta.

Det är det intressanta i sammanhanget. Om det som hamnar i bildfilen från kameran är 100% vitt eller 100% svart så är det omöjligt att bildbehandla fram någon information i de områdena efteråt. Därför stämmer det inte som du säger att det inte spelar någon roll vilket ISO man har inställt så att man kan göra det efteråt istället.

Dessutom lär man ju känna sin kamera, så att man vet inom vilken del av exponeringsområdet den presterar bäst. T.ex. med A850 (åh vad jag saknar den) som har ett väldigt stort och bra DR upplevde jag det bäst att exponera högt, balanserande på gränsen till att inte fräta ut högdagrarna och sedan i ACR minska exponeringen utom i skuggområdena. Tyckte det gav bättre resultat än att exponera "normalt" och sen lyfta skuggorna selektivt.

Sen har du en korrekt definition av ordet exponering, men det är inte samma sak som begreppet "korrekt exponering". Det är också väldigt teoretiskt och inte ett enda dugg till hjälp för det som vi disluterar här eller som hjälp för någon som vill lära sig hur exponering hänger ihop. Det var det jag menade med mumbo-jumbo.

Förklaras rätt bra på Wikipedia med ditt synsätt i första stycket och mitt (och alla andras här) i andra stycket under "photographic jargon":
http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_(photography)


Begreppet "kamerans ISO-värde" jämfört med "sensorns ISO-värde" är alldeles glasklart tycker jag, men jag kan gärna förtydliga det för din skull.

Alltså, exponeringsmätaren i A77 tar (såklart) hänsyn till att det sitter ett filter framför sensorn. Det gör att om vi t.ex. jämför NEX-7 och A77 som dels har samma sensor och är från samma tillverkare som minskar skillnaden pga "fusk" att man visar lite skeva ISO-värden, eller slutaqrtider eller bländare. Då blir det så att om man med samma förutsättningar, samma objektiv, samma motiv och ljus och samma mätområde, att när man t.ex. vid A-läge ställer in samma ISO-tal och samma bländare så ställer kamerorna in samma slutartid.

A77 kommer att behöva förstärka signalen lite mer än NEX-en, så det blir bättre bild med mindre brus på NEX-kameran, trots samma ISO-värde och att det är samma sensor. Det är det jag menar att det visade ISO-värdet är KAMERANS ISO och inte SENSORNS ISO. Är väl inte så svårt att förstå?

Egentligen ska vid samma förutsättningar en extern exponeringsmätare, eller en NIKON / PENTAX / SAMSUNG / LEICA / OLYMPUS eller vad som helst (tom. CANON), visa samma värde. Förmodligen gör de inte exakt det pga. av att det avrundas kreativt lite här och var i varierande grad hos alla tillverkare, så att uppgiven slutartid stämmer inte 100% med den verkliga, brännvidd och bländartal är inte heller exakt lika på alla objektiv, det finns lite olika tycke och smak var någonstans i exponeringsområdet man ska lägga sig för att det ska vara "korrekt" osv.

Det är således inte alldeles enkelt att göra helt rättvisa jämförelser av prestanda mellan olika kameror. Man skulle behöva ett referensobjektiv, men eftersom det är olika fattning på olika kameror blir det svårt. Man skulle också behöva en extern slutare, eller ha möjlighet att mäta den exakta slutartiden istället för att lita på siffran på kameran. Sen behövs också ett kontrollerat motiv med en rättvis fördelning av olika våglängder eftersom olika kameror hanterar färger olika.

De som gör det här bäst är DxOmark, men inte heller det är 100%-igt. Sedan är det ändå i slutändan en subjektiv bedömning, för det är inte bara mängden brus teoretiskt definierat som hur stor procent felaktigt registrerade bildpunkter det är, utan också också vilken karaktär bruset har så att det stör, om det är "stickigt" med hög kontrast i små områden eller jämnare utsmetat, vilka färger det åpåverkar mest osv.

Det som i slutändan avgör är bildupplevelsen, fast där kan olika personer tycka olika och det är svårt att objektivt mäta.

I verkligheten är det inte avgörande om man inte ligger på gränsen i ljusinsläpp, fast den gränsen flyttas ju såklart fram hela tiden så att många fotograferar i situationer numera som man inte gjorde tidigare för att det inte gav bra resultat med den utrustning sdom fanns då.

Har man däremot gott om ljus och inte behöver använda ISO-lägen över säg 1600, så ger alla moderna kameror i prisklassen kring 10 000 kr. från alla tillverkare mycket bra resultat. Vi har helt enkelt kommit upp till en mycket hög nivå överlag och det är därför jag anser att det är en helt rimlig tradeoff med ljusförlusten pga. den fasta spegeln i i A55 och A77 att fördelarna det ger i snabbhet och möjlighet till PDAF i video och LV är värt ljusbortfallet. Så hade det förmodligen inte varit med sensor-generationerna innan det.

Så för att återgå till Jordans ursprungliga frågeställning om A77 kompenserar för spegeln när den visar sitt ISO-värde är svaret JA. Det har däremot inget att göra med att försöka luras och dölja att spegeln stjäl ljus, utan det visar istället KAMERANS totala ISO-värde som är det intressant och Sunny-16 regeln (alltså en ljus dag vid bländare 16 ska man ha en slutartid som är 1/ISO sekunder) funkar på A77 precis som det gör med en analog Rolleiflex.


/Mats
 
...men Lars skriver ju om bildkvalitet och inte att en promodell håller längre. De flesta är ju inte som Agfors som ibland bränner av 24 000 bilder eller vad det var på ett och samma fototillfälle. Många kommer inte ens upp i en tiondel av detta på ett år! Jag har inte på någon av mina fem DSLR-kameror kört slut på någon slutare ännu. Den jag bytte i min D7D var behäftad med rena fabrikationsfel.

Jag tror även han menar att en del utveckling har gått mycket snabbare i instegskameror än i FF därför att produktcyklerna för progrejorna är mycket längre. Det har hänt betydligt mycket mer i dessa instegssegment än i FF-segmenten...

Jag skrev också om bildkvalitet, men inte enbart.
Jag skrev:
Visst har serietagning ökat, megapixelantalet likaså, liksom egenskaperna i svagt ljus och priserna sjunkigt litegrann, men absolut inte mer än utvecklingen i övrigt. Fortfarande stora, dyra klumpar där prestandan inte ökat mer än marginellt.


Nä, jag reagerade på att ni båda två tycker att kamerautvecklingen har gått så rasande fort. Där finns det fler parametrar att ta hänsyn till än bildkvalitet, men inte heller där tycker jag det är speciellt anmärkningsvärt.

En systemkamera är ju "modern" i mer än 3 år ju. T.ex. Nikon D90 lanserades väl 2007 eller 2008 kanske och säljs fortfarande i stora mängder. Inget större fel på den. Samma sak med Sony A700 osv. Jämför det med en mobiltelefon från samma årgång.

Just kameror har inte utvecklats speciellt snabbt anser jag i alla fall. Den enskilda komponenten i dem på senare tid som utvecklats är ju "filmen". Innan digitalkamerorna kom så gick ju utvecklingen nästintill i snigelfart under 40 år.


Jag tycker också att Lars har mer rätt här än du och du svarar helt enkelt på fel fråga eller påstående - ett som Lars inte gjort.

Nä, jag har alltid mera rätt än Lars :)


/Mats
 
Senast ändrad:
Någon annan som upplever att sökaren blir för mörk om man är ute i solljus, framförallt om man fotar med mycket himmel bakom motivet. Nästan ommöjligt att ställa focus manuellt.
Det är då A77 jag menar och ingen Canon eller Nikon.
Jag har ställt in sökaren manuellt.

Yes. En av avigsidorna hos evf.

Avigsida och avigsida, kan ju faktiskt vara ett stort plus också!
Alltså, sökaren visar hur bilden exponeras så att man kan se vilka effekter som motljus t.ex. ger.

Våra fantastiska ögon har ju "inbyggd HDR" med ett otroligt DR och om man tittar på en person som står framför ett fönster så ser vi ansiktet ljust och fint i en optisk sökare, men bilden som kameran registrerar blir en mörk blaffa för att den ställt exponeringen efter bakgrundsljuset.

En erfaren fotograf vet det och kan "se" hur bilden blir i olika situationer, men för den som inte är så van är den elektroniska sökaren ett fantastiskt hjälpmedel.

Sen gissar jag att det säkert går att ställa in nånstans bland A77ans zilljoner inställnigar att inte mörka ner så mycket ute i solen.


/Mats
 
Avigsida och avigsida, kan ju faktiskt vara ett stort plus också!
Alltså, sökaren visar hur bilden exponeras så att man kan se vilka effekter som motljus t.ex. ger.

Våra fantastiska ögon har ju "inbyggd HDR" med ett otroligt DR och om man tittar på en person som står framför ett fönster så ser vi ansiktet ljust och fint i en optisk sökare, men bilden som kameran registrerar blir en mörk blaffa för att den ställt exponeringen efter bakgrundsljuset.

En erfaren fotograf vet det och kan "se" hur bilden blir i olika situationer, men för den som inte är så van är den elektroniska sökaren ett fantastiskt hjälpmedel.

Sen gissar jag att det säkert går att ställa in nånstans bland A77ans zilljoner inställnigar att inte mörka ner så mycket ute i solen.


/Mats

Det går att höja ljusstyrkan men nåt annat har jag inte hittat.
Det är kanon att den visar hur bilden blir, men var ute igår och testade lite och gillade det inte alltid.
Vid ett tillfälle, skulle det enligt sökaren, knappt synasen något av en persons kläder, utan de var helt mörka. På den tagna bilden såg det okej ut.
 
Det går att höja ljusstyrkan men nåt annat har jag inte hittat.
Det är kanon att den visar hur bilden blir, men var ute igår och testade lite och gillade det inte alltid.
Vid ett tillfälle, skulle det enligt sökaren, knappt synasen något av en persons kläder, utan de var helt mörka. På den tagna bilden såg det okej ut.

Mörkt i sökaren?

Det var bättre förr, under den analoga tiden, med en A-DLR, då var felsökningen lätt avklarad!
Den yrvakna fotografen monterade då bara av främre linslocket
 
Avigsida och avigsida, kan ju faktiskt vara ett stort plus också!
Alltså, sökaren visar hur bilden exponeras så att man kan se vilka effekter som motljus t.ex. ger.

Våra fantastiska ögon har ju "inbyggd HDR" med ett otroligt DR och om man tittar på en person som står framför ett fönster så ser vi ansiktet ljust och fint i en optisk sökare, men bilden som kameran registrerar blir en mörk blaffa för att den ställt exponeringen efter bakgrundsljuset.

En erfaren fotograf vet det och kan "se" hur bilden blir i olika situationer, men för den som inte är så van är den elektroniska sökaren ett fantastiskt hjälpmedel.

Sen gissar jag att det säkert går att ställa in nånstans bland A77ans zilljoner inställnigar att inte mörka ner så mycket ute i solen.


/Mats

Faan....tänkte inte på det. Mycket riktigt! Använder mig av histogramrt när jag är osäker:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.