Jag skulle vilja lägga ned diskussionen om Canons "ej statistiskt säkerställda" AF-problem då den är totalt fruktlös.
Problemen fanns/finns. Ringa eller omfattande? Det går att belägga omfattningens grad, men jag är säker på att det är en för stor uppgift för oss att ta oss an. För att säkerställa det hela 100% skulle vartenda fuckin´ kamerhus från Canon samlas in och sättas i testbänk hos exv Intervision samt granskas av opartisk tekniker.
Om vi måste ha fram siffror och procent för att "bevisa" omfattningen så blir det remi i det här partiet.
Jag, som hävdar att problemet existerar i icke inga omfattning kan inte ta fram sifferunderlag och PMD kan inte ta fram sifferunderlag för att motbevisa det. Eftersom debatten handlar om evidensen så måste jag ju vara rättvis och ge PMD rätt i att underlaget inte är säkerställt.
Fast det ger inte PMD per automatik rätt i att problemet inte är av den graden jag hävdat.
Läste i dagens blaska att 30% av Svea Rikes befolkning har hemmorojder. En del uttalade besvär, andra ringa besvär, vissa (för att överdriva lite grann) sådana besvär att de inte kan simma näck för det ser ut som en andungekull kommer simmande efter dem.
Hur f-n är det säkerställt? Har alla i Sverige drabbats av att det ringt på dörren och det står en läkare med plasthandskar, glidslem och rektoskop i näven samet har medhavd sekreterare som ska rapportera fynden till SCB?. Naturligtvis inte.
Som allt annat sker det genom att kolla hur många som söker för besvären hos några utvalda sjukhus spridda över landet.
Likaså är TV-reklamen full av påståenden som jag baxnar inför: 8 av 10 föredrar Pampers blöjor!!!! Vem kräver svar på hur dessa nuffror kommit fram? Tror de flesta skiter i det och fyller på chipsskålen eller öppnar en pilsner och undrar när fasiken reklamen slutar så man får se fortsättningen av filmen.
För att gå tillbaks till AF-probelm med Canon så hävdar jag att problemet inte kan betraktas som ringa med tanke på hur många som upplevt problemen i flera trådar här på FS samt hur jag själv drabbats och fått en massa mail (c:a 150 st från olika personer som bett om råd hur de ska bära sig åt med sina trilskande 7D). För mig är det en tydlig indikation på att problemet finns och att det är åt h-e för utbrett.
Men jag kan inte säkerställa min synpunkt så den blir allmängiltig. Och de som hävdar att min ståndpunkt är fel kan inte säkerställa sin ståndpunkt.
Kan vi återgå till A77 nu? ( och lite annan OT givetvis
//Lennart