Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kitoptiken 18-55 funkar ju bra som skydd så man inte får in skräp i huset....

T.

Jo, det duger det bra till. Det är lätt och smidigt med bra grepp och prisvärt.
I Kit med A55 eller A580 kostar det bara 9 kr i pristillägg, medan ett original kameralock kostar 60 kr.

Fast det var igår hos Rajala. Var nyss inne där och kollade på priser och nu har de sänkt priset ytterligare en hundring på Sony-kamerorna så att både A580 och A55 kostar 5890 kr. Tycker det är billigt.

NEX5-D (vad är det för variant?) med 18-55 kostar 3 490 kr.
NEX-5 med 18-200 kostar 7 999 kr. Rätt billigt med tanke på att objektivet löst kostar 8 999 kr.

Fast A65 eller A77 syns inte till i deras sortiment av någon märklig anledning.
Begriper mig inte riktigt på kameramarknaden ibland.

Sen har dom även den här som tydligen är en modern kamera i produktion:
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-1

Undrar hur många såna dom säljer?


/Mats
 
För nytillkomna tittare kommer härmed en resumé av hur AF-system fungerar på olika kameror. .-)
(Håll i er, det blev långt :)

Autofokusen på en DSLR-kamera sköts av speciella fasdetekterande AF-sensorer som sitter i botten på kamerahuset. En liten ruta i den vanliga spegeln innehåller en halvgenomskinlig del där det bakom sitter ytterligare en liten spegel som reflekterar en del av ljuset rakt nedåt till AF-sensorerna.

Problemet blir då att autofokus bara fungerar när spegeln är nedfälld och man ser sökarbilden i den optiska sökaren. Problem uppstår då vid användning av LiveView eller filmning, för då fälls ju spegeln upp och då fungerar ju inte AF alls.

Det här har kameratillverkarna försökt lösa på olika sätt.

Nikon började med att i filmning och LiveView-läget använda manuell fokus, men om man trycker ner avtryckaren halvvägs så fälls spegeln ner en kort stund varvid fokus sätts och fälls sedan upp igen. Fungerar hjälpligt för stillbildsfoto av stilla motiv, men det blir ett flippflappande vid varje bild.

Canon gjorde på ett annat sätt genom att införa kontrastsökande autofokus på samma sätt som i kompaktkameror och spegellösa kameror. Där görs fokuskontrollen av huvudsensorn, men den är inte lika effektiv som de fasdetekterande AF-sensorerna.

Vid fasdetekt AF kan sensorerna mäta hur mycket fel och åt vilket håll fokusen är ur fas och skicka en signal till objektivet exakt hur mycket det ska skruva sig för att ställa in rätt skärpa. Det gör att det är mycket snabbt.

Vid kontrastavkännande fokusering så mäts kontrasten mellan närliggande pixlar och kan bara avgöra om det är bättre eller sämre än innan, men inte hur mycket och åt vilket håll. Kontrastavkännade fokus måste därför kolla fokus, ändra lite, kolla igen, blev det värre skruva åt andra hållet, kolla igen, justera lite, kolla igen osv. med mindre och mindre steg för att gaffla in det till rätt fokus.

Kontrastfokus fungerar hyggligt bra om man använder objektiv som är specifikt konstruerade för det. Tekniken har utvecklats och börjar närma sig fasdetektion i snabbhet, men ligger fortfarande en bir efter. Objektiv gjorda för fasdetektion däremot fungerar i allmänhet ganska dåligt med kontrastfokus och det blir hackigt och ryckigt och långsamt.

Så både Nikons och Canons lösningar för AF i LiveView har stora begränsningar och för många situationer är det närmast oanvändbart att använda LiveView med dessa kameror.

Sony har varit lite mer uppfinningsrika och hittat på nya metoder för att lösa problemet.
För att kunna använda LiveView samtidigt med fasdetekterande AF så satte de in ytterligare en bildsensor i sökarhuset på sina DSLR. Sökarhuset gjordes då med speglar istället för prisma och när man vill använda deras s.k. Quick-LiveView flyttar man en liten spak som vinklar om en spegel och styr om ljuset så att istället för att gå ut i okularet riktas det mot den andra bildsensorn som genererar bilden på skärmen. Det här fungerar bra vid stillbild och gör kameran i princip lika snabb i LiveView-läget som när man använder den optiska sökaren. Nackdelen är att det fortfarande inte är till någon hjälp vid filmning och att för att de monterat in en sensor i sökarhuset och gjort det med speglar istället för prisma så blir inte den optiska sökaren lika bra.

På sonys senaste DSLR, A580, kan man välja mellan 3 olika sätt för AF vid LiveView. Antingen
Sonys Quick-LiveView, Flip-Flapp alá Nikon, eller kontrastfokus alá Canon.

Men som sagt, det hjälper ändå inte för filmning.

Fasdetekt AF vid serietagning ställer också väldigt höga krav på spegelmekanismen. För att AF ska kunna fungera ett mycket kort ögonblick mellan bilderna i en serie måste spegeln hela vägen ner och den lilla extraspegeln vinklas ut för att AF-sensorerna ska kunna göra sitt jobb och sen tllbaka upp igen. Också bländaren måste ökas till max mellan varje bild för att AF-sensorerna ska få tillräckligt med ljus och sen bländas ner igen till det inställda värdet. Det är svårt och dyrt att bygga en lösning som klarar det i över 5 bilder per sekund, speciellt på en FF-kamera som har större spegel. Sony A900 är bäst i klassen för FF-kameror med sina 5 fps. Canon 1D som har en sensor i storlek mittemellan APS-C och FF är ett mekaniskt underverk som klarar av det i 10 fps, men smakar det så kostar det.

Sony A580 och Canon 7D har burst-lägen med snabb serietagning i 7 resp. 8 fps, men där sätts fokus bara vid första bilden i serien och sedan hålls spegeln kvar uppe under hela serien.

Filmning och LiveView finns dock inte öht på dessa kameror (kanske LV på 1D, jag vet inte).

Så, då uppfann Sony SLT-tekniken. De plockade helt och hållet plocka bort den rörliga spegeln och optiska sökaren helt och hållet och låter både sökarbild och LiveView gnereras av huvudsensorn. För att fortfarande kunna använda den snabba fasdetektions AF-tekniken så sitter en nästan genomsynlig fast spegel framför sensorn som släpper igenom det allra mesta av ljuset, men refleterar en liten del uppåt till riktiga fasdetekterande AF-sensorer. Då kan man fortfarande få den snabba AF-tekniken och använda objektiv konstruerade för det, men man får hela tiden kontinuerlig AF även vid filmning och vid serietagning. Serietagningen kan göras mycket snabbare eftersom ingen spegelmekanism måste flippas fram och tillbaka och AF kan arbeta kontinuerligt, inte bara extremt korta ögonblick då spegeln studsar i golvet mellan bilderna.

Nackdelen är som sagt att allt infallande ljus inte når sensorn för att skapa bild, utan en liten del reflektters bort för att föda AF-sensorerna. Ljusförlusten är mellan ett halvt och ett bländarsteg, så att vid samma ljusmängd, ISO-tal och slutartid så om man använder F/3,5 på en vanlig DSLR så måste man köra på F/2,8 på en SLT, eller att man varierar ISO eller slutartid i motsvarande grad. Med de fantastiska nya sensorerna tycker många, mig inräknat, att det är en fullt acceptabel kompromiss för att få de andra fördelarna som SLT ger. Andra vill hellre kunna krama det där sista lilla unset ur sensorn och nöjer sig med bristerna som den 50 år gamla DSLR-konstruktionen ger.

En annan skillnad som åtminstone tidigare ansetts som en nackdel med SLT är att man går miste om den optiska sökaren. En optisk sökare jobbar ju med ljusets hastighet och är alltid i realtid, medan en elektronisk sökare alltid har en liten eftersläpning. Det är här som Sony med A77 gjort den verkligt stora skillnaden med en helt ny OLED-teknik som gör sökaren oerhört snabb utan någon som helst märkbar eftersläpning alls. Då ingen spegel behöver fällas upp och att man också genom att utnyttja att sensorn redan är öppen när bilden börjar exponeras bara använda slutaren för stängning så har man lyckats göra A77 till världens snabbaste kamera när det gäller avtrycksfördröjning. På köpet får man också en mycket tystare kamera med färre rörliga delar som slits och kan orsaka fel.

Fördröjningen har annars varit det starkaste argumentet emot SLT-tekniken, men så är det alltså inte på A77.




Sluta förresten att sukta med A850 så där. Börjar precis bli av med abstinensen, men nu kom sorgen tillbaka. Får ladda ner A850-klonk till telefonen eller nåt...


(Pust vad långt det blev. Var inte avsikten då jag började skriva... :))


/Mats

Nja du har nog missat en del i din påläsning. Det som gäller Nikons resp Canons lösning av AF vid LV, hur Nikon gör är jag inte helt säker på men jag tittade lite hastigast på D7000 och där finns kontrast-AF. Canons kameror ,40D var ,tror jag, var den första, och alla sedan dess har två valbara: med spegelnedfällning och fas-AF, eller också kontrast-AF. Nog gör min 7D såväl ny exponering som fukusinställning mellan varje bild, även med 8 bps. Jag är nästan säker på att det samma gäller även för Nikons kameror med undantad an D3s i högfartsläge då det fuskas lite, vad jag kunnat utreeda.
 
Nja du har nog missat en del i din påläsning. Det som gäller Nikons resp Canons lösning av AF vid LV, hur Nikon gör är jag inte helt säker på men jag tittade lite hastigast på D7000 och där finns kontrast-AF. Canons kameror ,40D var ,tror jag, var den första, och alla sedan dess har två valbara: med spegelnedfällning och fas-AF, eller också kontrast-AF. Nog gör min 7D såväl ny exponering som fukusinställning mellan varje bild, även med 8 bps. Jag är nästan säker på att det samma gäller även för Nikons kameror med undantad an D3s i högfartsläge då det fuskas lite, vad jag kunnat utreeda.

Jaja, nu ja är det så som du säger.
Nikon D90 som väl var den första som kom med LV och filmning hade flipflappningen enbart. Sen kom Canon med kontrast-AF.

Senare varianter från alla tillverkare har väl valbart alla de olika sätten, fast utan Quick Live View somSony är ensamma om och som vid många situationer är den första riktigt användbara varianten.

Petitesser, det var inte huvudskälet, utan mer att visa på problematiken och evolutionen med olika lösningar fram till SLT som frågeställningen gällde, så det var väl visst Nikon som hittade flipflap-metoden och Canon som först införde CDAF på DSLR, så jag tycker inte det är fel det jag skrivit.

Hade för mig att det fanns en begränsning i 7Ds "High-Speed Continous Mode", men det stämer att spegeln flippar ner mellan varje bild, så fel av mig.

Imponerande av Canon!, men det är ju redan utrett eftersom Lennart redan påpekat detta (fast råkade skriva kontinuerlig när det i själva verket är intermittent mellan bilderna).


/Mats
 
Lite kompletering: jag såg att Canons senaste 1DX klarar 12 bps med exponerings o Af inställning mellan varje bild och så 14 bps i "fuskläget" (min betecknig), som är av begränsat värde. Något som bör nämnas att dessa mätningar görs med objektivets största bländare, då objektivet bländas ned blir fas-AF mindre exakt eller obrukbar. Ni som kan a77 m.fl. Sonymodeller, hur har Sony löst detta vid serietagning och filmning? Ändras bländaren till full öppning mellan bilderna eller hålls objektivet nedbländat under hela serien?
 
Lite kompletering: jag såg att Canons senaste 1DX klarar 12 bps med exponerings o Af inställning mellan varje bild och så 14 bps i "fuskläget" (min betecknig), som är av begränsat värde. Något som bör nämnas att dessa mätningar görs med objektivets största bländare, då objektivet bländas ned blir fas-AF mindre exakt eller obrukbar. Ni som kan a77 m.fl. Sonymodeller, hur har Sony löst detta vid serietagning och filmning? Ändras bländaren till full öppning mellan bilderna eller hålls objektivet nedbländat under hela serien?

Vet inte alla detaljer, så det kan vara lite fel, men jag tror det är så här. Någon annan som verkligen vet kan fylla på..

Den mekaniska bländarstyrningen i A-mount ska inte hänga med i mer än 5 fps.
Exponeringsautomatik fungerar ändå för att justeringar som måste göras ändras med ISO.
AF fungerar bevisligen, så jag vet inte hur det går till om man kör med små bländare. AF ska ju fungera ända ner till F/8.

Canon EOS 1DX förresten! Vilken jädra kamera!
Har totalt missat den. Är den alldeles nylanserad alltså?
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1Dx/
http://www.fotosidan.se/cldoc/canon-eos-1d-x-en-supersnabb.htm

18,1 megapixel FF. Är det en helt ny Canon-sensor?
Gissar att den inte har ett alldeles lågt pris, men riktigt proffsiga grejer helt klart!

Nåja, sony fick ju med sina 12 fps stoltsera på tronen ett par veckor i alla fall ;-)

Spegel och slutare ska klara 400.000 exponeringar.
Det räcker ju 2 hela veckor för Martin Agfors :)


/Mats
 
Senast ändrad:
Vet inte alla detaljer, så det kan vara lite fel, men jag tror det är så här. Någon annan som verkligen vet kan fylla på..

Den mekaniska bländarstyrningen i A-mount ska inte hänga med i mer än 5 fps.
Exponeringsautomatik fungerar ändå för att justeringar som måste göras ändras med ISO.
AF fungerar bevisligen, så jag vet inte hur det går till om man kör med små bländare. AF ska ju fungera ända ner till F/8.

Canon EOS 1DX förresten! Vilken jädra kamera!
Har totalt missat den. Är den alldeles nylanserad alltså?
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1Dx/
http://www.fotosidan.se/cldoc/canon-eos-1d-x-en-supersnabb.htm

18,1 megapixel FF. Är det en helt ny Canon-sensor?
Gissar att den inte har ett alldeles lågt pris, men riktigt proffsiga grejer helt klart!

Nåja, sony fick ju med sina 12 fps stoltsera på tronen ett par veckor i alla fall ;-)


/Mats

Verkar helt klart grym och släpps om ca 5månader....dock kunde dom klämt in GPS:en i kameran så man slipper lösa tillbehör...inget hörlursuttag för medhörning vilket är märkligt då den har vu-mätare under pågående filmning...300gram tyngre än föregångaren...14fps läget är ett rent nödläge "Super High Speed Continuous shooting at 14 fps requires mirror lock and JPEG mode at ISO speeds less than 32000"

Men men denna kamera som har ett rek-pris på $6,800 skall nog inte jämföras med A77An :)
 
Jaha, nu har det klarnat. Canon EOS 1D X finns inte.
Den ska tydligen lanseras om ett halvår.

Märkligt att den finns upplagd på Canons sida som något som oficiellt finns.
Märkligt också att Fotosidan skriver om den på det sättet, när det kom ut specar på Sony A77 så var fotosidans policy minsann att inte skriva om något som inte var lanserat.

Fast det är klart att de kan ändra sig.
Kul, då får vi säkert strax läsa om Sonys kommande FF-modeller som också lanseras ungefär då...


/Mats
 
1DX presenterades i dag, inte många visste något om den tills nu. Åter a77, jag såg någon uppgift om att den inte bländar ner mer än till 3,5 vid filmning. Fas-AF vid f:8 vet jag bara 1DIV som klarar, så jag misstänker att Sony måst begränsa nedbländningen vid serietagningen om AF ska fungera utan att objektiver bländas upp, men jag vet ju inte. Om bländaröppningen ändras från fullt öppen till nedbländat under serietagningen så borde OVF-sökaren också bli lite orolig, men inte något större problem än med en rörlig spegel.
 
Fotosidan skrev väl om A77 när de officiella specarna släpptes (och den gick inte heller att köpa då)? Den här ligger längre fram i tiden än A77 gjorde, men det är officiella uppgifter.
 
Jaha, nu har det klarnat. Canon EOS 1D X finns inte.
Den ska tydligen lanseras om ett halvår.

Märkligt att den finns upplagd på Canons sida som något som oficiellt finns.
Märkligt också att Fotosidan skriver om den på det sättet, när det kom ut specar på Sony A77 så var fotosidans policy minsann att inte skriva om något som inte var lanserat.

Fast det är klart att de kan ändra sig.
Kul, då får vi säkert strax läsa om Sonys kommande FF-modeller som också lanseras ungefär då...


/Mats

Det är väl helt normalt att en ny modell visas och presenteras innan den finns att tillgå hos handlarna, det gäller väl samtliga fabrikat, det var t.ex.ett tag sedan jag först läste om a77.
 
Fotosidan skrev väl om A77 när de officiella specarna släpptes (och den gick inte heller att köpa då)? Den här ligger längre fram i tiden än A77 gjorde, men det är officiella uppgifter.

De skrev om den när den "lanserades" och sen dröjde det såklart ett tag tills den fanns tillgänglig att köpa.

Canon EOS 1D X ska "lanseras" först i april 2012 och kommer nog inte heller finnas tillgänglig att köpa då.

Verkar lite desperat av Canon att så långt i förväg släppa ut så detaljerad information.

Det är ju OS nästa år och till dess kommer väl garanterat Nikon ochinte alldeles otroligt även Sony att lansera nya proffsmodeller. Skillnaden är bara att Canon skyltar med det tidigare. Verkar tufft med konkurrensen i det segmentet.


/Mats
 
Det är väl helt normalt att en ny modell visas och presenteras innan den finns att tillgå hos handlarna, det gäller väl samtliga fabrikat, det var t.ex.ett tag sedan jag först läste om a77.

A77 lanserades den 24 augusti och då skrev FS om den, sedan kom den ut i handeln på de första marknaderna en månad senare och 1 1/2 månad senare i Sverige.

Innan dess under lång tid presenterades specar och annat på ryktessiter-


/Mats
 
Skillnaden är att det här inte är rykten utan uppgifter direkt från Canon. FS hade nog skrivit om A77 tidigare om uppgifterna kom från Sony.

Tycker det skulle vara mycket märkligt om FS inte skrev om den här Canonmodellen.
 
Verkar helt klart grym och släpps om ca 5månader....dock kunde dom klämt in GPS:en i kameran så man slipper lösa tillbehör...inget hörlursuttag för medhörning vilket är märkligt då den har vu-mätare under pågående filmning...300gram tyngre än föregångaren...14fps läget är ett rent nödläge "Super High Speed Continuous shooting at 14 fps requires mirror lock and JPEG mode at ISO speeds less than 32000"

Men men denna kamera som har ett rek-pris på $6,800 skall nog inte jämföras med A77An :)

Nä, det är inte kameror i samma segment. Sony har ingen där ännu, men jag gissar på en värsting FF till sommaren när Sony sponsrar OS.

$6 800 låter väldigt billigt faktiskt. Om handelspriset sjunker lite från det så kommer det att vara betydligt lägre pris än de nuvarande toppmodellerna. 1DsMk3 kostar ju en bra bit över 60 000 kr.


/Mats
 
Skillnaden är att det här inte är rykten utan uppgifter direkt från Canon. FS hade nog skrivit om A77 tidigare om uppgifterna kom från Sony.

Tycker det skulle vara mycket märkligt om FS inte skrev om den här Canonmodellen.

Ja, du har rätt.
Det märkliga är att Canon släper uppgifterna så långt i förväg.

Helt klart en riktigt imponerande kamera.
Synd bara att den är så förbaskat ful. Andra tycker säkert precis tvärtom, men jag stör mig på att dessa Pro-kameror från Canon är så fruktansvärt osexiga. Är det bara gama gubbar på deras designavdelning, eller? Canon borde samarbeta med Apple eller nåt.



/Mats
 
Nu blir det till att Sony matchar en 1D x, om jag ska fortsätta vara en sonyanvändare. Ska bli intressant till våren och se vad Sony har att sätta emot. Medhörning till exempel, vid filminspelning kan de ju införa, den saknas på 1D X. Optisk sökare och rörlig spegel är mest intressant för min del och har Sony det på någon av sina kommande FF blir jag nöjd. Annars är det troligt att jag byter till Canon. A77 har jag redan gett upp hoppet om och klivit ur kön till den.
 
Kontinuerligt? Menar du inte att Canon 7D fokuserar intermittent, alltså mellan varje bild? Ifall 7D verkligen klarar av att fokusera kontinuerligt under hela bursten, så måste Canon ha lyckats med någon abrovinsch som jag totalt har missat, men väldigt gärna skulle önska få kläm på.

Mig veterligt är det bland de spegelförsedda systemkamerorna uteslutande Sonys SLT-kameror som klarar att fokusera kontinuerligt, även under själva exponeringen.
-

Ordmärkare!!!:) Det du skriver är rätt, men i folkmun är det vedertaget att kontinuerlig fokusering SKER MELLAN EXPONERINGARNA. Min rättelse åsyftade att 7D inte låser fokus vid högsta bps.

Vänligen//Lennart
 
Nä, det är inte kameror i samma segment. Sony har ingen där ännu, men jag gissar på en värsting FF till sommaren när Sony sponsrar OS.

$6 800 låter väldigt billigt faktiskt. Om handelspriset sjunker lite från det så kommer det att vara betydligt lägre pris än de nuvarande toppmodellerna. 1DsMk3 kostar ju en bra bit över 60 000 kr.


/Mats

Den har ett betydligt högre rek-pris än föregångaren Canon EOS-1D Mark IV som hade ett rek-pris på $4999 vilket då motsvarade ca 58000sek...Det svenska priset på Canon Eos-1D X beräknas ligga på ca 55000sek men hur väl det stämmer vet vi ju först när kameran släpps beroende på om/hur värdet på Yen och Euro har förändras under tiden.

Få hoppas på det...hade varit riktigt kul om Sony släppte en värsting FF-kamera + det kommande 500mm/f4 lagom till OS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.