Nja, det är ju inte Sonys kameror det är fel på, utan Sigmas objektiv. Vet inte hur det ligger till med Sigma tidigare för andra märken, kanske har strulat tidigare med Nikon eller Canon också. Skillnaden är möjligen att Sony är mer innovativa och inför förbättringar, fast håller sig inom specifikationen så att korrekt utformade objektiv inte drabbas av problem.
"Så är det hela tiden" - nja, det har hänt en gång tidigare ganska nyligen, fast då var det bländarstyrnigen. Den här gången är det firmware för HSM. Så jag tycker du överdriver en aning.
Undvika Sony för att slippa strul med AF tror jag är dumt. Tror snarare att just Sony gör något åt sådana problem och jag litar i alla fall mer på Sony än andra märken. Inte helt osannolikt att det som nu uppdagats med Sigma har just att göra med någon förbättring de infört.
Jag håller med dig Sten-Åke i ordväxlingen med Per. Klart och tydligt att Canon har levererat dåligt justerde kameror "en masse". De kan komma undan med det på ett annat sätt än t.ex. Sony. Tydligen är det standard bland yrkesfotografer som kör Canon att ha ett pro Service-avtal och i samband med att nya kameror köps in så lämnas de in gratis för kalibrering. Det gör att proffsen inte har någon anledning att klaga, vilket ger bra stöd för försäljningen till konsument.
Sedan drabbas alla privatkonsumenter. Först och främst de som köper enklare modeller med inte så ljusstarka objektiv, där skårpedjupet är längre och felet inte upptäcks lika lätt. Proffsen tycker väl det är bara bra, för då märks det större skillnad på deras bilder och amatörernas.
Självklart är det ett utbrett problem. Det skrivs ju massor om detta inte bara på fotosidan ,utan på alla liknande forum runtomkring i världen. När Risedal gör ett test med 4 slumpvis utvalda Canon 7D som alla är felaktiga är det inte en slump. Det statistiska underlaget är absolut tillräckligt för att det ska kunna extrapoleras. Det är visst evidens, även om ingen samlat statistiken för det och presenterat, eller att tillverkaren presenterat någon information, vilket aldrig kommer att hända. Så Per har fel att det här skulle vara en konspiration eller nåt. Helt klart är det ett stort problem och är det några som borde ljudligt reagera är det entusiastiska fotografer som inte åtnjuter VIP-status hos Canon och drabbas av det, istället för att låtsas som om ingenting för att inte sprida nåt negativt om det egna märket. Proffsen med serviceavtal har ingen anledning att klaga då de får det fixat ändå och därför hörs inte dom.
Fotosidan och liknande sammanslutningar runt om i världen är inte alls "en liten klick", utan om man tar bort den professionella marknaden och tittar på den övriga försäljningen av lite mer avancerade kameror och optik för säg 25 000 kr och uppåt, så tror jag att en betydande andel är aktiva eller passivt läsande på sådana här forum. Det är här det hörs och syns, men mörkertalet är stort. Dels massor av proffs som får det fixat på annat sätt och inte hörs, dels de som läser och tyst i enskildhet kontrollerar sin kamerautrustning och skickar in den och sen en stor grupp amatörfotografer som inte har en susning och bara inte får så bra resultat som de skulle kunna få, varav många tappar sugen och köper sig en kompaktkamera som ger bättre bilder.
Sony har inte den ställningen som Canon har. De har inte pro-marknaden och har inte råd att drabbas av problem pga dålig justering när de håller på att bygga upp sin status och varumärke. Det räcker inte att vara lika bra/dålig so konkurrenterna, utan det enda de kan göra är att göra det snäppet bättre och att vara innovativa som de är.
Med A77 har de dock gjort misstag som kan stå Sony dyrt, men själva grundkonstruktionen är bra och det är saker som går att få ordning på med programvara, så det finns definitivt hopp.
/Mats