Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men det fungerar inte på A580 i alla fall.
Går inte att med avtryckaren halvt nere sätta på förstoringen och sätter man å det innan och sen trycker ner halvvägs så hoppar den ur.

kanske annorlunda på NEX, men på A580 och även A77 som jag provade med så fungerar det inte.


/Mats

Ok lite märkligt att det inte fungerar på samma sätt...måste man trycka på knappen för att hoppa in i MF läget?? Det räcker inte med att vrida till på fokusringen?? Eller det kanske inte finns någon inställning för MF-hjälpen i menyn...på Nex så måste man ju gå in i menyn o ställa in direkt manuell fokus för att man skall kunna ta sig direkt till MF-förstoring genom fokusringen.
 
Jag får lite känslan av att A77 precis som A900 få lite för mycket stryk och sågas vid fotknölarna innan den riktigt få visa vad den går för....mycket skit(precis som A55an fick när den kom) tror jag personligen den får på grund av att den skilljer sig ganska mycket jämfört med hur många är vana vida att en kamera i denna klass ska fungera och bete sig...tror precis som du Lennart att det kommer visa sig att det är en väldigt kapabel och bra kamera som är mer än good enough när det dyker upp fler användarrapporter från användare som har satt sig in i kameran mm.

Jo, det kanske är så. T.ex. min irritation över den långsamma sökarstarten fick ju löjligt stora proportioner för att folk inte förstod problematiken och det därför uprepades gång på gång. Småningom kommer det nog att åtgärdas med mjukvara, så till dess får man väl lösa det med hårdvara i form av en liten tejpbit över eye-sensorn istället.

Mycket av "klagomålen" här är ju också rätt så petiga och önskemål att göra bra saker ännu bättre. Trots dessa brister är det ändå en sjukt bra kamera om man jämför med annat på marknaden.

Tycker det är synd dock att Sony inte lyckats nå hela vägen fram, för det finns några saker som går att förbättra och hade de kommit rätt från början så hade de fått bätre genomslagskraft. Nu kommer ju alla tester mm. på löpande band och det som testas är då förstås kameran i den aktuella versionen och dessa kommer att finnas kvar lång tid framöver.

Jag har i allafall sansat mig. Det blir en A77, men tyvärr inte alldeles omedelbart pga avsaknad av överflöd på kamerakontot. Det braiga är att jag hinner få mitt Sigma 150-500 åtgärdat tills jag får min kamera. Tror det är en helt ypperlig kombination.


/Mats
 
Jag har ju blivit grovt anklagad tidigare för att vara Sony-propagandör, så då jämnar det ut sig lite. Själv anser jag inte att jag är vare sig det ena eller det andra.
---
Haha, ja det har du sannerligen blivit anklagad för!

Och ja, de pluspunkter du tar upp när det gäller Sony-kameror baserar sig ju på dina egna personliga erfarenheter (åtminstone det jag läst), och jag kan känna igen allt detta från mina egen erfarenheter av samma märke. Följaktligen skriver du enligt min uppfattning INGEN SOM HELST PROPAGANDA (dvs halvsanningar och lögner), utan du upplyser bara om hur verkligheten faktiskt ser ut, och vilka delvis unika möjligheter som Sony-kamerorna kan ha.

Läste nu som hastigast den drapa jag skrev häromdan (har begränsade möjligheter att skriva på Internet f.n.), men har inte läst vad som i övrigt skrivits i denna tråd sedan dess, men jag vill direkt säga att jag inte alls är förbaskad på dig på något sätt, tvärtom. Men det är så att det fyrkantiga och stela nätet ibland ger det man skriver en hård karaktär, trots att man inte alls kände något sådant.

Det enda jag ville med mitt inlägg var att det inte skulle bli ytterligare en massa inlägg med (ännu så länge) ej bekräftade nackdelar med A77:an.


Vill citera vad Grevture, Martin Agfors, skrev för något år sedan eller så:
Skriver jag 49 positiva saker om en Sony-kamera, och en enda negativ, så är det ENBART denna negativa punkt som folk kommer ihåg, och som kommer att flyga runt i alla diskussioner, t.ex. i forum-trådarna här!
.
 
Senast ändrad:
Ok lite märkligt att det inte fungerar på samma sätt...måste man trycka på knappen för att hoppa in i MF läget?? Det räcker inte med att vrida till på fokusringen?? Eller det kanske inte finns någon inställning för MF-hjälpen i menyn...på Nex så måste man ju gå in i menyn o ställa in direkt manuell fokus för att man skall kunna ta sig direkt till MF-förstoring genom fokusringen.

Hoppa in i MF-läget???

Nä, man ställer in manuell fokus på vanligt sätt. Med knappen vid objektivfattningen eller knappen på objektivet för SAM/SSM-objektiv.

Sedan på A580 i "Focus Check LV"-läget så kan man genom att trycka på AEL-knappen ändra förstoringsgrad på displayen. Den zoomar då alltså in digitalt i två olika förstoringsgrader. Då kan man verkligen sätta fokus exakt vid macro genom att gunga in motivet i skärpa. Exakt då fokus sitter perfekt vill jag kunna pang, trycka av bilden. På A580 går det inte att trycka av utan att LV hoppar ur förstoringsläget. Om man först trycker ner halvvägs går det inte att förstora skärmbilden. Kanske funkar fint på A77 som sagt, eftersom det enligt Lennart tydligen går med A55.

Har provat igen nu och det går att trycka av direkt från helt uppe, men det blir ett litet lag för att den väntar på att LV-bilden ska återgå till normalläge innan bilden tas. Funkar halvt ok, men jag skulle vilja kunna ha knappen halvvägs nere som sagt.

/Mats
 
MF checkLV

Jo, men det fungerar inte på A580 i alla fall.
Går inte att med avtryckaren halvt nere sätta på förstoringen och sätter man å det innan och sen trycker ner halvvägs så hoppar den ur.

kanske annorlunda på NEX, men på A580 och även A77 som jag provade med så fungerar det inte.


/Mats

Kollade med min A 550, och jämförde med min A 580.
A 550 har ju funktionen" MF CHECK LV". Här kan man låsa det manuelle förstorade fokuset och bränna av när man är nöjd med skärpan. Har använt det flitigt vid fotogrefering av konst som skall illustreras vid utställning. Verkligen bra!!!

På A 580:an så heter funktionen FOKUS CHECK LV. Här tänds vattenpasset upp, och avtryckaren måste tryckas hårt, så att funktionen slocknar och bilden fotograferas. Så fort avtryckaren går ner, så slocknar den förstorade bilden.
// Bertil
 
Hoppa in i MF-läget???

Nä, man ställer in manuell fokus på vanligt sätt. Med knappen vid objektivfattningen eller knappen på objektivet för SAM/SSM-objektiv.

Ähh glöm det...jag som rörde till det lite...menade att man tar sig direkt in i förstorat MF-läge när man vrider på fokusringen om man har MF-hjälp aktiverat i menyn.
 
Ang priset kan jag fått fel för mig. Inget jag kollade på??? Vad tar dom i Sthml då?

Glömde att tilllägga att jag gillar top displayen nära iso, +- och drive knappar då ser man ju vad som man gör. Speciellt om man har tyngre objektiv på då man slipper tilta kameran.
Gillade aven "swirvlen" displayen sitter på. VIlken bra kosntruktion.
Det jag saknar är 1,2,3 snabbvalet på ratten som FF har :(
Får åka dit en dag och prova mer och ta med ett minneskort och ev ett objektiv....
 
Kollade med min A 550, och jämförde med min A 580.
A 550 har ju funktionen" MF CHECK LV". Här kan man låsa det manuelle förstorade fokuset och bränna av när man är nöjd med skärpan. Har använt det flitigt vid fotogrefering av konst som skall illustreras vid utställning. Verkligen bra!!!

På A 580:an så heter funktionen FOKUS CHECK LV. Här tänds vattenpasset upp, och avtryckaren måste tryckas hårt, så att funktionen slocknar och bilden fotograferas. Så fort avtryckaren går ner, så slocknar den förstorade bilden.
// Bertil

Ok, det är alltså A580 som är undantaget tillsammans med A77. Det jag testade med A77an visade exakt samma beteende som A580. Var för länge sen jag hade min A550 för att komma ihåg.

Konstigt att det fungerar på A55 och A550, men inte på A580 och A77 som är nyare. Förbaskade klåfingriga ingenjörer som gått in och "förbättrat" genom att lägga till en automatisk återgång till helvy. Grrr :-(

Ska passa på att tillägga att jag även testade trådlös blixt med Live View där A580 av någon anledning har en underlig onödig fördröjning/lag vid avtrycket, men det har INTE A77!

Ville bara tillägga det så det blir balans på bra/dåligt :)

/Mats
 
Haha, ja det har du sannerligen blivit anklagad för!

Och ja, de pluspunkter du tar upp när det gäller Sony-kameror baserar sig ju på dina egna personliga erfarenheter (åtminstone det jag läst), och jag kan känna igen allt detta från mina egen erfarenheter av samma märke. Följaktligen skriver du enligt min uppfattning INGEN SOM HELST PROPAGANDA (dvs halvsanningar och lögner), utan du upplyser bara om hur verkligheten faktiskt ser ut, och vilka delvis unika möjligheter som Sony-kamerorna kan ha.

Läste nu som hastigast den drapa jag skrev häromdan (har begränsade möjligheter att skriva på Internet f.n.), men har inte läst vad som i övrigt skrivits i denna tråd sedan dess, men jag vill direkt säga att jag inte alls är förbaskad på dig på något sätt, tvärtom. Men det är så att det fyrkantiga och stela nätet ibland ger det man skriver en hård karaktär, trots att man inte alls kände något sådant.

Det enda jag ville med mitt inlägg var att det inte skulle bli ytterligare en massa inlägg med (ännu så länge) ej bekräftade nackdelar med A77:an.


Vill citera vad Grevture, Martin Agfors, skrev för något år sedan eller så:
Skriver jag 49 positiva saker om en Sony-kamera, och en enda negativ, så är det ENBART denna negativa punkt som folk kommer ihåg, och som kommer att flyga runt i alla diskussioner, t.ex. i forum-trådarna här!
.

Hehe, jag läste också vad jag själv skrev.
Överreagerade nog en del, men jag är rejält irriterad på att Sony som jag ser det schabblar bort ett gyllene tllfälle. Den här kameran har potential att vara helt outstanding, men lider av en del mindre bra implementeringar. Det är ju inte buggar, utan dåliga val.

Men nu har jag druckit den där Pommacen nu och coolat ner mig lite :)

Finns hopp trots allt eftersom att allting går att få till bra med programvara och när man ser på NEX-systemet så har Sony faktiskt lyssnat på användarna och förbättrat programvaran. Inte otroligt att de gör det med A77 också och sen när FF-kamerorna med samma grundteknik kommer så blir dom awesome.

För insyltad i Sony och intresserad av tekniken och inser att A77 är en grym kamera trots de här grejerna som kunde gjorts bättre från början. Det blir en sån, men måste bli av med A580 först.
Gisasr också att det snart börjar bli lite prisdropp, så jag kan vänta ett par veckor...


/Mats
 
På scandinavian Photos sida där de presenterar A77 finns en filmsnutt där Sonys säljare Anders ericsson demonstrerar kameran.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12784075

I filmen hävdar han att SLT-spegeln som sitter i A77 är förbättrad jämfört med den som sitter i A55. har någon läst något om detta? Tycker att det förutsatts i diskussioner här om ev. CA och ljusförlust är identiskt med A55, men det kanske det inte är.

Finns det någon annan oficiell info om detta? Anders Ericsson har ju alltid varit helt korrekt och försiktig i sina uttalanden vad jag vet.

0:58 in i klippet:
"Faktiskt en helt nyutvecklad spegel med ännu bättre prestanda."


/Mats

Svarar mig själv eftersom ingen annan gör det.
Det här är väl en ganska stor nyhet - om det är sant vill säga, men källan är ju ytterst trovärdig.

Har själv letat, men hittar ingen annan referens om det nånstans.

Någon annan som vet hur det ligger till med det här?

Finns det någon oficiell information från Sony öht.. hur mycket ljus som spegeln på A77 speglar bort, eller är det bara ett antagande som alla gjort att det är precis samma som på A55?

/Mats
 
En tabbe till. Fast denna gång inte Sonys fel. Tråkigt hursomhelst. Många av deras toppglas som finns i listan. 18-50/2.8 t. ex som borde vara ett självklart alternativ till A77. 50/1.4 oxå plus några primelinser.
Illa!
//Lennart

Både du och Mats tycks tycka att detta inte är Sonys fel. Jag vet inte om jag så kategoriskt vill frånta Sony från denna typ av ansvar. Sigma anpassade ju sina objektiv efter A55 när det visade sig att de inte funkade med den första generationen SLT-kameror och de som hade gamla objektiv fick även då skicka in dessa för omchippning eller vad det nu var och nu är det alltså dags igen förmodligen för en ny uppgraderingsrunda för det skulle som Mats påpekat förmodligen vara så att listan skulle vara längre med även äldre objektiv uppragna och inte bara de som är i "röret" just för tillfället. Är det Sonys mening att det ska vara på detta viset så fort det kommer en ny SLT-generation?

Även om Sony nu gör som de vill och kanske avsiktligt ger Sigma en "näsknäpp" så visar de att de skiter i det strul de orsakar sina kunder som har tredjepartsobjektiv och det kan vara en strategi och ett beteende som kan stå Sony mycket dyrt. När operativsystemstillverkare ändrar modeller för hur drivrutinsgränssnitt ska se ut för skrivare m.m. så har dessa alla skäl att göra livet så lätt det bara går för tredjepartstillverkarna när man bryter kompatibiliteten men till skillnad här så talar vi om hårdvara som inte är så lätt att ändra på. Då ställs det ännu större krav på att man tar hänsyn till kompatibiliteten.

Det här är bara skitdåligt och att bara skylla Sigma för detta är helt fel enligt min mening. De är lika drabbade som oss av Sonys nonchalans. Varför ska Sony slippa kritik för detta? Jag är dessutom inte säker på att detta är en "tabbe" eller olycksfal i arbetet och då blir jag ännu mer förbannad. Detta styrker mig bara i min tvekan inför A77. Så här kan man faktiskt inte hålla på om man ska kunna behålla någon form av trovärdighet för A-mount. Ett objektivgränsnitt måste man vara mycket rädd om att upprätthålla kompatibiliteten kring, annars blir det snart kaos och starka användarreaktioner som ytterst komer slå mot hela Sonys DSLR- och SLT-segment. Sånt här har Sony verkligen inte råd med.
 
Senast ändrad:
--
Men nu har jag druckit den där Pommacen nu och coolat ner mig lite :)
---
Haha! Du ser, det funkar klockrent... :)



--
Finns hopp trots allt eftersom att allting går att få till bra med programvara och när man ser på NEX-systemet så har Sony faktiskt lyssnat på användarna och förbättrat programvaran. Inte otroligt att de gör det med A77 också och sen när FF-kamerorna med samma grundteknik kommer så blir dom awesome.
---
Ja, det är det jag menar. Det ser hoppfullt ut.

Och vi måste ju också väga in att Sony här beträder ny och helt okänd mark. Den som vågar sig ut i Terra Incognita tar alltid en en mycket stor risk - det kan ju gå så illa att man stryker med! Och man måste ha rejält med resurser, styrka, fantasi, tid, optimism, ork och ett Djäklar Anamma utav Guds nåde för att lyckas med att klara av de helt otroliga mängder av problem som man nästan alltid ställs inför. Jag vet ingen som har fått allting precis rätt redan från dag ett (inte ens med den femtioelfte modellen av väl känd teknik...). Betänk att Sony här ställs inför uppgiften att konkurrera med en teknik som har förbättrats och förfinats under över ett halvt århundrade! De traditionella kameratillverkarna har en GIGANTISK erfarenhet inom detta område.

För min del är jag väldigt imponerad över att Sony faktiskt har lyckats få allt detta att fungera så bra som de har, och med så, i detta sammanhang, förbluffande lite strul och missar. De kommer säkerligen att fortsätta med att ge sig på det som de ännu inte har hunnit få till på ett bra sätt. Jag är elektronik-ingenjör, så jag kan direkt säga att ifall man har kravet på att all ny teknik som utvecklas ska funka direkt från början precis lika bra som väldigt gammal och väl etablerad teknik gör, så skulle vi helt enkelt ALDRIG få se några innovationer överhuvudtaget! Sony måste ju faktiskt ha lyckats få fram en såpass bra överbalans av positiva fördelar med A77:an, att även vanligtvis synnerligen Sony-kritiska testare förefaller vara beredda att ta de smärre irritationsmoment där den kunde ha gjorts bättre, och ändå sätta den över de andra tillverkarnas modeller inom samma prissegment. Trots att detta förmodligen har svidit... :)

F.ö. har jag VÄLDIGT mycket att säga även om kameror med den gamla tekniken, som de andra har hållit på med i över 50 år, som sagt. Just nu har jag ett antal Canon-kameror drällande här, både semi-pro och pro-kameror samt ett par 400D (OK, alla är inte mina), och det är för mig FULLSTÄNDIGT OBEGRIPLIGT hur Canon har kunnat komma ut med så många ergonomiskt bedrövliga kameror ! Förmodar att det handlar om vana bland användarna för att de ska vara beredda att acceptera detta. Man tror väl att det måste vara såhär så man gillar dem ändå, bara för att det är så kul att fotografera. Sedan tror jag själv att en förutsättning för att man ska vara nöjd med Canon också är att man har ingen, eller mycket ringa erfarenhet av Minolta eller Sony... :)

Visst, dessa Canon-kameror är inte de allra nyaste, det är modeller som kommit ut ungefär mellan år 2002 och 2007. Men i alla fall - Canon borde ha kunnat göra MYCKET bättre grejer när det gäller hantering "redan" då...
.
 
Senast ändrad:
...
I filmen hävdar han att SLT-spegeln som sitter i A77 är förbättrad jämfört med den som sitter i A55. har någon läst något om detta? Tycker att det förutsatts i diskussioner här om ev. CA och ljusförlust är identiskt med A55, men det kanske det inte är.
---
Det stämmer nog. Har läst någonstans att man har minskat spökreflexer bl.a. Kommer tyvärr inte ihåg var jag såg det, men det var inte på någon svensk site.
 
Nja, det är ju inte Sonys kameror det är fel på, utan Sigmas objektiv. Vet inte hur det ligger till med Sigma tidigare för andra märken, kanske har strulat tidigare med Nikon eller Canon också. Skillnaden är möjligen att Sony är mer innovativa och inför förbättringar, fast håller sig inom specifikationen så att korrekt utformade objektiv inte drabbas av problem.

"Så är det hela tiden" - nja, det har hänt en gång tidigare ganska nyligen, fast då var det bländarstyrnigen. Den här gången är det firmware för HSM. Så jag tycker du överdriver en aning.

Undvika Sony för att slippa strul med AF tror jag är dumt. Tror snarare att just Sony gör något åt sådana problem och jag litar i alla fall mer på Sony än andra märken. Inte helt osannolikt att det som nu uppdagats med Sigma har just att göra med någon förbättring de infört.

Jag håller med dig Sten-Åke i ordväxlingen med Per. Klart och tydligt att Canon har levererat dåligt justerde kameror "en masse". De kan komma undan med det på ett annat sätt än t.ex. Sony. Tydligen är det standard bland yrkesfotografer som kör Canon att ha ett pro Service-avtal och i samband med att nya kameror köps in så lämnas de in gratis för kalibrering. Det gör att proffsen inte har någon anledning att klaga, vilket ger bra stöd för försäljningen till konsument.

Sedan drabbas alla privatkonsumenter. Först och främst de som köper enklare modeller med inte så ljusstarka objektiv, där skårpedjupet är längre och felet inte upptäcks lika lätt. Proffsen tycker väl det är bara bra, för då märks det större skillnad på deras bilder och amatörernas.

Självklart är det ett utbrett problem. Det skrivs ju massor om detta inte bara på fotosidan ,utan på alla liknande forum runtomkring i världen. När Risedal gör ett test med 4 slumpvis utvalda Canon 7D som alla är felaktiga är det inte en slump. Det statistiska underlaget är absolut tillräckligt för att det ska kunna extrapoleras. Det är visst evidens, även om ingen samlat statistiken för det och presenterat, eller att tillverkaren presenterat någon information, vilket aldrig kommer att hända. Så Per har fel att det här skulle vara en konspiration eller nåt. Helt klart är det ett stort problem och är det några som borde ljudligt reagera är det entusiastiska fotografer som inte åtnjuter VIP-status hos Canon och drabbas av det, istället för att låtsas som om ingenting för att inte sprida nåt negativt om det egna märket. Proffsen med serviceavtal har ingen anledning att klaga då de får det fixat ändå och därför hörs inte dom.

Fotosidan och liknande sammanslutningar runt om i världen är inte alls "en liten klick", utan om man tar bort den professionella marknaden och tittar på den övriga försäljningen av lite mer avancerade kameror och optik för säg 25 000 kr och uppåt, så tror jag att en betydande andel är aktiva eller passivt läsande på sådana här forum. Det är här det hörs och syns, men mörkertalet är stort. Dels massor av proffs som får det fixat på annat sätt och inte hörs, dels de som läser och tyst i enskildhet kontrollerar sin kamerautrustning och skickar in den och sen en stor grupp amatörfotografer som inte har en susning och bara inte får så bra resultat som de skulle kunna få, varav många tappar sugen och köper sig en kompaktkamera som ger bättre bilder.

Sony har inte den ställningen som Canon har. De har inte pro-marknaden och har inte råd att drabbas av problem pga dålig justering när de håller på att bygga upp sin status och varumärke. Det räcker inte att vara lika bra/dålig so konkurrenterna, utan det enda de kan göra är att göra det snäppet bättre och att vara innovativa som de är.

Med A77 har de dock gjort misstag som kan stå Sony dyrt, men själva grundkonstruktionen är bra och det är saker som går att få ordning på med programvara, så det finns definitivt hopp.


/Mats

Vi är nog nästan helt eniga i detta Mats när det gäller AF-problemen. När jag skriver "att det är så här hela tiden" slarvade jag nog lite och borde specificerat mer tydligt. Det jag menar är att det hela tiden är aktuellt med AF-strul i någon form och detta är ju i princip bara ytterligare en variant på samma tema.

De som bagatelliserar AF-problemen har nog inte fattat hela viden av dett aför användarna som du också berör. När många kameror idag har små och mörka sökare som är ganska olämpliga för manuell fokusering och objektiven heller inte alltid har en fokusgänga som är tillräckligt flack för att fokusera med tillräcklig precision, så är funktionen hos AF livsviktig för många och inte minst de med gamla ögon som inte längre är så ljuskänsliga som de en gång var.

Jag blir trött på de här "goddagspiltgrabbarna" som har så dålig empati och inlevelseförmåga att de inte kan förstå att för de som verkligen drabbas av allvarliga AF-problem så är foto död som hobby. Det tar bort det mesta av den fotoglädje som eventuelt funnits tidigare.

Jag minns killen som köpte ett Tamron 28-200 zoom och glad i hågen åkte till Grekland på semester och kom hem med i princip alla bilder oskarpa. Det värsta med AF är ju att det kan finta en användare fullständigt upp på läktaren, som inte testat och lärt sig leva med sin utrustning innan han tagit den med p å en resa och ibland finns ju faktiskt inte tiden. Är man dessutom ny och aldrig ens drömt om att man inte kan lita på AF (om man har det minsta otur), så är det mycket lätt att det blir fel. Tänk om resan var av typen "once in a lifetime"? Sånt händer och är ytterst beklagligt.
 
Har du inte förstått att dessa data kommer vi aldrig att få tillgång till
Det är ju just därför som det inte går att påstå något om omfattningen av problemet.

så Pär, vilken är din agenda och vad vill du uppnå genom att negligera de omfattnade problem som dokumenterat finns kring AF-problemen.
Nu insinuerar du saker som jag aldrig har skrivit. Jag har aldrig påstått att jag vill negligera problemen (oavsett omfattning). Fult trick där att påstå att jag vill saker som jag aldrig har uttryckt någon vilja om.

Agendan är väl densamma som hos alla vi som sitter på nätterna och skriver inlägg i nätforum:
http://xkcd.com/386/

"Per" heter jag, f.ö.

Det kanske gör dig lite gladare att det denna gång handlade om Sony och inte Canon som du uppenbarligen sett som din uppgift att värna från kritik.

Jag skiter i vilken tillverkare du kommer med ogrundade uppgifter om.
 
Nja, det är ju inte Sonys kameror det är fel på, utan Sigmas objektiv. Vet inte hur det ligger till med Sigma tidigare för andra märken, kanske har strulat tidigare med Nikon eller Canon också.

Det har hänt ganska ofta att Sigmaobjektiv inte fungerar med nya Canon-kameror. Sigma tycks inte ha licensierat kommunikationsprotokollen mellan kamera och objektiv från någon tillverkare utan gör reverse engineering istället. Då går det som det går.
 
När Risedal gör ett test med 4 slumpvis utvalda Canon 7D som alla är felaktiga är det inte en slump. Det statistiska underlaget är absolut tillräckligt för att det ska kunna extrapoleras.

Nej, verkligen inte. Det är ett alldeles för litet sampel.

Hur tänkte du extrapolera det resultatet? Att alla Canon 7D är felaktiga? Hur skulle man kunna göra någon annan extrapolering?
 
Så Per har fel att det här skulle vara en konspiration eller nåt.

Vänligen peka på där jag har påstått att det skulle vara "en konspiration eller nåt".

Vad är det med er? Varför måste ni hålla på och hitta på saker? Läs vad jag skriver och fantisera inte ihop något eget som jag inte har skrivit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.