FlyerOne
Aktiv medlem
Jag har visserligen inte varit involverad i denna diskussion tidigare, men jag ställer mig ändå till 100% på Lennarts och Mats sida när det gäller Sigmas nonchalans och bristande intresse för oss kunder. När de hårdnackat vägrar att betala ett enda öre i licensavgifter till Sony (och dessförinnan under lång tid till Minolta), för att därigenom kunna stoppa mera stålar i sina egna fickor. Sigma måste ju för böveln vara helt infårstådda med hur hårt detta förr eller senare kommer att drabba deras kunder. Men det sk*ter de i, eftersom de kan tjäna mer pengar på detta vis.Både du och Mats tycks tycka att detta inte är Sonys fel. Jag vet inte om jag så kategoriskt vill frånta Sony från denna typ av ansvar.
---.
{För att kunna skriva lite snabbare under resten av inlägget, sätter jag härefter bara citattecken runt de avsnitt i ditt inlägg som jag kommenterar.}
"Även om Sony nu gör som de vill och kanske avsiktligt ger Sigma en "näsknäpp"..."
Är helt övertygad att detta inte har ett skvatt med saken att göra. Tror du verkligen att Sony skulle lägga ner tid och energi på att i sin tur reverse engineera Sigmas objektiv för att försöka se vad de har missat, och sedan implementera just sådana saker som skulle göra att Sigma-gluggarna krånglade??? Alltså, come an! Konspirationsteorier är nästan alltid RENA FANTASIER!
Det finns hur många exempel som helst på detta. Här är bara ett par stycken:
Amerikanarna har inte varit på månen.
Det var CIA-anställda självmordspiloter som flög in i World Trade Center-tornen 9/11.
Simon den vises sten.
Det har aldrig levt några palestinier i Israel - de kom dit efter kriget (fast de levde där innan det fanns Israeler).
Det var kurder som sköt vår tidigare statsminister.
Irak hade kärnvapen (bara ett exempel på fakta - jag har absolut inget som helst över för en omänsklig diktator!).
Det är bara att fortsätta att fylla på, tills man stupar i graven...
"Det här är bara skitdåligt och att bara skylla Sigma för detta är helt fel enligt min mening. De är lika drabbade som oss av Sonys nonchalans."
Om Sigma gör slarviga kopior av det objektivgränsnitt som Minolta utvecklat, och som Sony sedan betalat rättigheterna för, men vägrar att betala Sony ett enda öre för att de snyltar på Sonys rättigheter med resultatet att SIGMAs produkter drabbas, så är väl ändå detta för H*ge Farao SIGMA som är nonchalant mot sina kunder, inte SONY!
Sony har definitivt tagit ansvar för detta. Det är ju inga som helst problem med gamla Minolta AF-objektiv (och inte med Tamron-objektiven heller vad jag har sett), alltihop funkar. Menar du på fullt allvar att det är SONYs ansvar att kontrollera SIGMAs produkter, och informera dem om när de har klantat sig? Trots att det är helt klart att Sony ändå inte kommer att få ett enda öre för detta! Ska Sony avsätta en del av sin utvecklingsavdelning och stationera den hos Sigma, där Sony helt gratis för Sigma ska se till att dessa får allting rätt?!?!?
"Varför ska Sony slippa kritik för detta?"
Eftersom Sony absolut inte kan ställas till ansvar för Sigmas slarv, snålhet och inkompetens (Tamron har ju t.ex. klarat detta). Detta är 100% Sigmas ansvar, och 0% Sonys. Enbart Sigma ska ha kritik för detta.
"Ett objektivgränsnitt måste man vara mycket rädd om att upprätthålla kompatibiliteten kring, annars blir det snart kaos och starka användarreaktioner som ytterst komer slå mot hela Sonys DSLR- och SLT-segment. Sånt här har Sony verkligen inte råd med."
Håller med så länge det gäller kompatibiliteten med tidigare Sony-objektiv och ännu äldre Minolta AF-objektiv. Och det har Sony varit mycket noga med att tillse. Sony HAR tagit ansvar till 100% här, eller hur?
T.o.m. för Sonys helt nya E-fattning har de ju steg för steg jobbat sig fram till allt bättre funktionsgrad, så att de nu har kommit ända fram till full kompatibilitet med alla Sony och Minolta AF-objektiv (inklusive tredjepartstillverkade, med undantag från Sigma då) på sitt spegellösa NEX-system. Det är ju nu t.o.m. möjligt att använda snabb fasdetekt-AF för alla SAM, SSM och skruvdrivna objektiv på NEX:arna! Inklusive Tamron, Tokina (vad jag vet) och uppgraderade Sigma-objektiv.
INGEN ANNAN tillverkare kan erbjuda detta!
Sten-Åke - jag anser faktiskt att din uppfattning i denna fråga är fullkomligt orimlig.
Men nu ska jag sluta, och önskar verkligen rekommendera en kall Pommac istället...
.
Senast ändrad: