Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu börjar det lukta trollvarning Pär. Folk kanske borde fråga sig vem som säger vad nu och med vilket syfte. Jag börjar faktiskt undra över ditt syfte och vilka bevekelsegrunder du har för att säga det du säger.
Min bevekelsegrund är att jag inte tycker om att folk hittar på saker som inte finns.

Put up or shut up, säger jag. Var finns statistiken som säger att problemen är vanliga?

Nej, den finns ju inte.

Trollvarningen kanske hellre ska utfärdas för de som hela tiden tjatar om de enorma problem som moderna kameror har?
 
Senast ändrad:
Vi kan faktiskt lika gärna vända på din paj och säga att du uppenbarligen är ur stånd att ta till dig vidden och djupet av dessa problem och vad de ställer till för den enskilde bara för att du själv inte haft problemen.

Något sådant har jag inte skrivit. Jag har tvärtom påpekat att det förstås är jättretråkigt att behöva reklamera sin kamera, men enskilda personers vida och djupa problem gör det inte till ett stort allmänt problem.
 
Så min poäng är att skit flyter upp och när den gör det så är det många som läser som har samma problem men inte nödvändigtvis alla som säger "jag också" i den debatten och när en så pass bred diskussion bryter ut som den vi sett i refererade trådar så kan du vara ganska säker på att det är ganska många som har problemen..

Nej, det kan jag inte, och det kan inte du heller. Vi som skriver i fotoforum är en begränsad del av kameraanvändarna, och knappast speciellt representativa för dessa.

Som sagt: var är bevisen för att det är vanligt förekommande? Hur många procent av användarna har stora problem? När det kommer nöjaktiga svar på dessa frågor så accepterar jag förstås de svaren.

"Jag, och många med mig, har problem, alltså har alla (eller åtminstone signifikant många) problem" är helt enkelt inte en rimlig slutsats.
 
Har du inte förstått att dessa data kommer vi aldrig att få tillgång till för den tillverkare som gör dem offentliga gör ett verkligt självmål i en värld där andra konsekvent mörkar. De trådar som behandlat dessa problem med just Canon-kameror är bland de mest omfattande som överhuvudtaget skrivits på FS och det finns mängder med forum utanför denna plaskdamm med våldsamt mycket dokumentation över problemen i fråga så Pär, vilken är din agenda och vad vill du uppnå genom att negligera de omfattnade problem som dokumenterat finns kring AF-problemen.

I detta forum har Mats just postat ett inlägg med en länk till en lång lista Sigma-objektiv som inte kommer funka med A77 och A65. Ett av dem har jag (17-70mm OS HSM). Gratis fixning från Sigma men hur kul är det. Så frågan som jag nu kan ställa är hur många som har något av dessa objektiv som inte kommer köpa en A77 bara för att de inte vill ha strul med AF.

Så här ser det tyvärr ut hela tiden och så var det med tidigare Sigma-objektiv redan när A33 och A55 lanserades.

Det kanske gör dig lite gladare att det denna gång handlade om Sony och inte Canon som du uppenbarligen sett som din uppgift att värna från kritik.

Vem har sagt att alla har problem? Det enda vi sagt är att väldigt många och alltför många har problem. Är det för stora ord tycker du?
 
Har du inte förstått att dessa data kommer vi aldrig att få tillgång till för den tillverkare som gör dem offentliga gör ett verkligt självmål i en värld där andra konsekvent mörkar. De trådar som behandlat dessa problem med just Canon-kameror är bland de mest omfattande som överhuvudtaget skrivits på FS och det finns mängder med forum utanför denna plaskdamm med våldsamt mycket dokumentation över problemen i fråga så Pär, vilken är din agenda och vad vill du uppnå genom att negligera de omfattnade problem som dokumenterat finns kring AF-problemen.

I detta forum har Mats just postat ett inlägg med en länk till en lång lista Sigma-objektiv som inte kommer funka med A77 och A65. Ett av dem har jag (17-70mm OS HSM). Gratis fixning från Sigma men hur kul är det. Så frågan som jag nu kan ställa är hur många som har något av dessa objektiv som inte kommer köpa en A77 bara för att de inte vill ha strul med AF.

Så här ser det tyvärr ut hela tiden och så var det med tidigare Sigma-objektiv redan när A33 och A55 lanserades.

Det kanske gör dig lite gladare att det denna gång handlade om Sony och inte Canon som du uppenbarligen sett som din uppgift att värna från kritik.

Vem har sagt att alla har problem? Det enda vi sagt är att väldigt många och alltför många har problem. Är det för stora ord tycker du?

Det mesta förstoras på detta forumet. Listan på Sigma objektiven kan väl inte kallas "lång".
 
Listan på Sigma objektiven kan väl inte kallas "lång".

Jo Peter, 17 olika objektivmodeller som inte är kompatibla är visst en lång lista.

Det tråkiga är att den inte är längre ;-)

Alltså, det är nånting i programvaran för styrningen av HSM och listan innehåller Sigmas alla HSM-objektiv. Jag gillar HSM starkt och skulle gärna se fler sådana, så för min del kunde därför listan gärna vara längre...

(Alltså den "riktiga" HSM, inte den där andra med låst motor som de felaktigt kallar för HSM trots att det inte är någon Hypersonic ringmotor i dem, som t.ex. 17-70).

Har mailat Tura med fråga hur man gör för att skicka objektiven, samt frågat om hur lång tid det tar och om de står för fraktkostnaden. Kan återkomma när jag fått svar.


/Mats
 
A77 = kanon

Vilka priser har dom?
Ska ta en tur förbi MM i Heron City där jag numera är lite tumme med personalen. Ska se vad de kan ge för pris.

/Mats

De fick in den i fredags på MM. Jag körde slut på batteriresterna :)

Tror det var 14XXXX kr något med det gamla kitzoomet 18-55.
Provade en liten stund är possetivt överaskad över EVF :)

Mina snabb slutsatser är:

Kollade hur långt ner sökaren hängde med. Den klarade ner till bl 8 vid bl 9 började bilden svaja lite. Allt detta i MM inne belysning (tror jag var nere på 1/20). Detta måste vara bra. Ser verkligen en fördel att kunna bl ner och se resultatet direkt vid typ makro fotografering.

Glömde kolla MF föstoring provade därimot "fasdetektion visning" vilket funkade som på nexen kanon. SÅ MF måste vara bra med andraa objektiv. Bådar gott för NEX7.

Knapparna kändes kanon och greppet helt OK.

Kollade tiden för aktivering från skärm till öga. Tycker inte det var anmärkningsvärt. Märktes efter som det var påtalat men ej direkt störande. Kör man snabba förlopp med EVFn har man den väl på hela tiden.

Trotts all kritik är jag överaskad. Den gav ett köp begär (tur att priset är så högt att man måste vänta)
 
I detta forum har Mats just postat ett inlägg med en länk till en lång lista Sigma-objektiv som inte kommer funka med A77 och A65. Ett av dem har jag (17-70mm OS HSM). Gratis fixning från Sigma men hur kul är det. Så frågan som jag nu kan ställa är hur många som har något av dessa objektiv som inte kommer köpa en A77 bara för att de inte vill ha strul med AF.

Så här ser det tyvärr ut hela tiden och så var det med tidigare Sigma-objektiv redan när A33 och A55 lanserades.

Nja, det är ju inte Sonys kameror det är fel på, utan Sigmas objektiv. Vet inte hur det ligger till med Sigma tidigare för andra märken, kanske har strulat tidigare med Nikon eller Canon också. Skillnaden är möjligen att Sony är mer innovativa och inför förbättringar, fast håller sig inom specifikationen så att korrekt utformade objektiv inte drabbas av problem.

"Så är det hela tiden" - nja, det har hänt en gång tidigare ganska nyligen, fast då var det bländarstyrnigen. Den här gången är det firmware för HSM. Så jag tycker du överdriver en aning.

Undvika Sony för att slippa strul med AF tror jag är dumt. Tror snarare att just Sony gör något åt sådana problem och jag litar i alla fall mer på Sony än andra märken. Inte helt osannolikt att det som nu uppdagats med Sigma har just att göra med någon förbättring de infört.

Jag håller med dig Sten-Åke i ordväxlingen med Per. Klart och tydligt att Canon har levererat dåligt justerde kameror "en masse". De kan komma undan med det på ett annat sätt än t.ex. Sony. Tydligen är det standard bland yrkesfotografer som kör Canon att ha ett pro Service-avtal och i samband med att nya kameror köps in så lämnas de in gratis för kalibrering. Det gör att proffsen inte har någon anledning att klaga, vilket ger bra stöd för försäljningen till konsument.

Sedan drabbas alla privatkonsumenter. Först och främst de som köper enklare modeller med inte så ljusstarka objektiv, där skårpedjupet är längre och felet inte upptäcks lika lätt. Proffsen tycker väl det är bara bra, för då märks det större skillnad på deras bilder och amatörernas.

Självklart är det ett utbrett problem. Det skrivs ju massor om detta inte bara på fotosidan ,utan på alla liknande forum runtomkring i världen. När Risedal gör ett test med 4 slumpvis utvalda Canon 7D som alla är felaktiga är det inte en slump. Det statistiska underlaget är absolut tillräckligt för att det ska kunna extrapoleras. Det är visst evidens, även om ingen samlat statistiken för det och presenterat, eller att tillverkaren presenterat någon information, vilket aldrig kommer att hända. Så Per har fel att det här skulle vara en konspiration eller nåt. Helt klart är det ett stort problem och är det några som borde ljudligt reagera är det entusiastiska fotografer som inte åtnjuter VIP-status hos Canon och drabbas av det, istället för att låtsas som om ingenting för att inte sprida nåt negativt om det egna märket. Proffsen med serviceavtal har ingen anledning att klaga då de får det fixat ändå och därför hörs inte dom.

Fotosidan och liknande sammanslutningar runt om i världen är inte alls "en liten klick", utan om man tar bort den professionella marknaden och tittar på den övriga försäljningen av lite mer avancerade kameror och optik för säg 25 000 kr och uppåt, så tror jag att en betydande andel är aktiva eller passivt läsande på sådana här forum. Det är här det hörs och syns, men mörkertalet är stort. Dels massor av proffs som får det fixat på annat sätt och inte hörs, dels de som läser och tyst i enskildhet kontrollerar sin kamerautrustning och skickar in den och sen en stor grupp amatörfotografer som inte har en susning och bara inte får så bra resultat som de skulle kunna få, varav många tappar sugen och köper sig en kompaktkamera som ger bättre bilder.

Sony har inte den ställningen som Canon har. De har inte pro-marknaden och har inte råd att drabbas av problem pga dålig justering när de håller på att bygga upp sin status och varumärke. Det räcker inte att vara lika bra/dålig so konkurrenterna, utan det enda de kan göra är att göra det snäppet bättre och att vara innovativa som de är.

Med A77 har de dock gjort misstag som kan stå Sony dyrt, men själva grundkonstruktionen är bra och det är saker som går att få ordning på med programvara, så det finns definitivt hopp.


/Mats
 
De fick in den i fredags på MM. Jag körde slut på batteriresterna :)

Tror det var 14XXXX kr något med det gamla kitzoomet 18-55.
Provade en liten stund är possetivt överaskad över EVF :)

Mina snabb slutsatser är:

Kollade hur långt ner sökaren hängde med. Den klarade ner till bl 8 vid bl 9 började bilden svaja lite. Allt detta i MM inne belysning (tror jag var nere på 1/20). Detta måste vara bra. Ser verkligen en fördel att kunna bl ner och se resultatet direkt vid typ makro fotografering.

Glömde kolla MF föstoring provade därimot "fasdetektion visning" vilket funkade som på nexen kanon. SÅ MF måste vara bra med andraa objektiv. Bådar gott för NEX7.

Knapparna kändes kanon och greppet helt OK.

Kollade tiden för aktivering från skärm till öga. Tycker inte det var anmärkningsvärt. Märktes efter som det var påtalat men ej direkt störande. Kör man snabba förlopp med EVFn har man den väl på hela tiden.

Trotts all kritik är jag överaskad. Den gav ett köp begär (tur att priset är så högt att man måste vänta)

Jaha, där ser man. Själv hade jag bara gott att säga om möjligheten till MF-förstoring i EVF när A55 provades. Lär ju inte vara sämre på en A77. Ihop med en SSM-glugg som har stop-fokusknapp på gluggens vänstra sida (där tummen passar perfekt) är det väldigt lätt att först ställa skärpan med AF och finjustera om så behövs med förstorad MF-sökarbild. Det är positivt.

Och jag tror vi får in fler positiva rapporter allt eftersom A77 provas och genom att de finns mer tillgängliga över landet.

Men en snabbtitt på kameran på MM kan väl i stort sett bara ge lite kortare info. Roligt att du ändå fick ett så pass gott intryck av A77. Ska bli intressant att veta framöver hur pass stor roll väntetiden i växling mellan EVF och display spelar i olika situationer.

Tycker dock att A77 inte ska säljas tillsammans med 18-55SAM. Inte ens de bästa exemplaren av den gluggen kan göra en 24MP APS-C rättvisa. Linjeupplösningen på det anger att det slår i taket mellan 8 och 12MP för APS-C beroende på brännvidd. Nedbländning hjälper föga då det redan vid ett stegs nedbländning ligger på gränsen till diffraktion.

Ytterligare en orsak är att A77 sannolikt inte lockar förstagångsköpare utan mer tidigare Sonyägare som redan har objektiv. 16-50/2.8 SSM däremot känns betydligt mer seriöst som A77-kompis.

//Lennart
 
Jaha, där ser man. Själv hade jag bara gott att säga om möjligheten till MF-förstoring i EVF när A55 provades. Lär ju inte vara sämre på en A77. Ihop med en SSM-glugg som har stop-fokusknapp på gluggens vänstra sida (där tummen passar perfekt) är det väldigt lätt att först ställa skärpan med AF och finjustera om så behövs med förstorad MF-sökarbild. Det är positivt.

A77 har ju i likhet med A850/A900 den där suveräna AF/MF-knappen med motorstyrd urkoppling, så det går fint med skruvobjektiv också (men inte med SAM).

Har däremot provat tipset jag fick av Pet med sökarförstoring, men det fungerar inte på A580 och inte heller på A77 enligt vad jag provade. Alltså när man har sökarförstoring på så fort man nuddar avtryckaren så frångår den det läget och sen måste man släppa upp knappen för att kunna trycka av igen. Är väl helt ok om man använder det på avstånd, men om man kör macro och gungar med kameran och vill sätta bilden exakt då fokus är rätt så funkar det inte, bara några millimeters rörelse sabbar ju fokuseringen då.

Ytterligare en sak som faktiskt går att fixa med enbart mjukvara.

Om Sony på nåt sätt fick reda på alla dessa önskemål och införde dem så skulle den här kameran (och kommande FF-modeller) vara helt makalös. Nu är den bara superbra, men går att förbättra ganska mycket med enkla billiga medel.

Håller med dig att det är synd och skam att A77 säljs tillsammans med 18-55.


/Mats
 
Det mesta förstoras på detta forumet. Listan på Sigma objektiven kan väl inte kallas "lång".

Dessa objektiv tillhör Sigmas storsäljare och det är många som sitter på dessa objektiv. Det som finns i denna lista är väl i stort det som nu finns i utbudet. Förmodligen har en mängd äldre objektiv dessutom samma problem men det betraktar Sigma förmodligen som "överspelade" eftersom de inte längre säljs i butikerna.

Sen kan vi ju tycka vad vi vill om forumen och vad som händer på dessa. Det stora mörkertalet är ju alla de som saknar de kunskaper de flesta av oss har och som aldrig kommer rikta ett enda välberättigat krav mot leverantörerna utan bara konstatera att bilder ur systemkameran de just köpt för att få bättre bilder än ur kompakten ger dem det rakt motsatta. Bar för att dessa är tysta så innebär det ju inte att de saknar problemen.
 
Har däremot provat tipset jag fick av Pet med sökarförstoring, men det fungerar inte på A580 och inte heller på A77 enligt vad jag provade. Alltså när man har sökarförstoring på så fort man nuddar avtryckaren så frångår den det läget och sen måste man släppa upp knappen för att kunna trycka av igen. Är väl helt ok om man använder det på avstånd, men om man kör macro och gungar med kameran och vill sätta bilden exakt då fokus är rätt så funkar det inte, bara några millimeters rörelse sabbar ju fokuseringen då.

Tror du missuppfattade min beskrivning då Mats...man skall hålla avtryckaren halvt nedtryckt under hela proceduren och släpper aldrig upp avtryckare.....alltså halvt avtryck från start(innan man börjar fokusera) och under hela proceduren och sen direkt från halvt avtryckt(som man hållt från start) till fullt när bilden skall tas.
 
Senast ändrad:
Och jag tror vi får in fler positiva rapporter allt eftersom A77 provas och genom att de finns mer tillgängliga över landet.

Jag får lite känslan av att A77 precis som A900 få lite för mycket stryk och sågas vid fotknölarna innan den riktigt få visa vad den går för....mycket skit(precis som A55an fick när den kom) tror jag personligen den får på grund av att den skilljer sig ganska mycket jämfört med hur många är vana vida att en kamera i denna klass ska fungera och bete sig...tror precis som du Lennart att det kommer visa sig att det är en väldigt kapabel och bra kamera som är mer än good enough när det dyker upp fler användarrapporter från användare som har satt sig in i kameran mm.
 
A77 har ju i likhet med A850/A900 den där suveräna AF/MF-knappen med motorstyrd urkoppling, så det går fint med skruvobjektiv också (men inte med SAM).

Har däremot provat tipset jag fick av Pet med sökarförstoring, men det fungerar inte på A580 och inte heller på A77 enligt vad jag provade. Alltså när man har sökarförstoring på så fort man nuddar avtryckaren så frångår den det läget och sen måste man släppa upp knappen för att kunna trycka av igen. Är väl helt ok om man använder det på avstånd, men om man kör macro och gungar med kameran och vill sätta bilden exakt då fokus är rätt så funkar det inte, bara några millimeters rörelse sabbar ju fokuseringen då.

Ytterligare en sak som faktiskt går att fixa med enbart mjukvara.

Om Sony på nåt sätt fick reda på alla dessa önskemål och införde dem så skulle den här kameran (och kommande FF-modeller) vara helt makalös. Nu är den bara superbra, men går att förbättra ganska mycket med enkla billiga medel.

Håller med dig att det är synd och skam att A77 säljs tillsammans med 18-55.


/Mats

Så här fungerar det hyfsat:

1/ Håll avtryckaren till hälften nedtryckt och fortsätt hålla den där.

2/ Håll kvar avtrycket samtidigt som du aktiverar MF-förstoring (går med fingergymnastik om man vet var knappen sitter)

3/ Justera med SSM-objektiv skärpan exakt där du vill ha den och tryck av. Utsnittet hinner inte ändras, men om du släpper utlösarknappen det minsta så fokuserar objektivet om under tiden.

Låter krångligt, men det fungerade på A55 utan att "målet" försvann ur fokus. Gick snabbt när man väl vande sig. Lär väl funka likadant på A77 åtminstone om man håller AF/MF-knapp intryckt och aktiverar MF-förstoring . Annars en jättetabbe.

Fast det bästa vore en FW-uppgradering så att förstoringen "höll sig" som på exv Canons LV . Det håller jag absolut med om.


//Lennart
 
Tror du missuppfattade min beskrivning då Mats...man skall hålla avtryckaren halvt nedtryckt under hela proceduren och släpper aldrig upp avtryckare.....alltså halvt avtryck från start(innan man börjar fokusera) och under hela proceduren och sen direkt från halvt avtryckt(som man hållt från start) till fullt när bilden skall tas.

Jo, men det fungerar inte på A580 i alla fall.
Går inte att med avtryckaren halvt nere sätta på förstoringen och sätter man å det innan och sen trycker ner halvvägs så hoppar den ur.

kanske annorlunda på NEX, men på A580 och även A77 som jag provade med så fungerar det inte.


/Mats
 
Så här fungerar det hyfsat:

1/ Håll avtryckaren till hälften nedtryckt och fortsätt hålla den där.

2/ Håll kvar avtrycket samtidigt som du aktiverar MF-förstoring (går med fingergymnastik om man vet var knappen sitter)

3/ Justera med SSM-objektiv skärpan exakt där du vill ha den och tryck av. Utsnittet hinner inte ändras, men om du släpper utlösarknappen det minsta så fokuserar objektivet om under tiden.

Låter krångligt, men det fungerade på A55 utan att "målet" försvann ur fokus. Gick snabbt när man väl vande sig. Lär väl funka likadant på A77 åtminstone om man håller AF/MF-knapp intryckt och aktiverar MF-förstoring . Annars en jättetabbe.

Fast det bästa vore en FW-uppgradering så att förstoringen "höll sig" som på exv Canons LV . Det håller jag absolut med om.


//Lennart

Jag provade inte exakt så på A77. På min A580 däremot fungerar detta INTE. Om man håller ner avtryckaren halvvägs så går det inte att aktivera förstoringsläget. Inget händer när man trycker på knappen.

SSM eller inte har ingen betydelse i det här sammanhanget. Kör manuell fokus i makroläge med mitt skruvdrivna Sigma 70/2,8 Macro. Har förresten provat med andra objektiv också.

Som sagt, provade inte att försöka gå in i förstoringsläget på A77, men ska göra det vid ästa tillfälle, eller ni lyckosar som har en kan ju prova detta. Om det funkar på A77 är det definitivt ett vägande skäl för mig att uppgradera min A580.


/Mats
 
De fick in den i fredags på MM. Jag körde slut på batteriresterna :)

Tror det var 14XXXX kr något med det gamla kitzoomet 18-55.
Provade en liten stund är possetivt överaskad över EVF :)

Den kostar ju 11990 utan objektiv, så 2 500 eller så för en 18-55a låter ju hiskligt mycket. (Till A580 är merkostnaden 9 kr för detta objektiv och det kan det väl vara värt).


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.