PMD
Aktiv medlem
Du fick på skallen av Pet när det gällde cirkelsågarna, så nu ska du få det av mig när det gäller bärbara ,-)
Det känns inget i skallen. Du höll ju med mig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du fick på skallen av Pet när det gällde cirkelsågarna, så nu ska du få det av mig när det gäller bärbara ,-)
Det känns inget i skallen. Du höll ju med mig!
Martin, en sak jag inte riktigt begriper är varför man som proffs måste stå ut med den utrustning som finns idag. Gemensamt för precis alla proffskameror är att de är stora klunsiga och tunga. Många fotografer vittnar om söndersläpade kroppar med belasningsskador både här och där.
Jag tycker det är jättekonstigt att det bara blivit på detta sätt. Varför försvann det gamla Leica-konseptet med små smidiga robusta kameror som komplement till de tunga grejorna. I denna diskussion har det väldigt mycket blivit slagsida åt klossiga proffshus och 600mm objektiv. Så enkel är väl inte proffsvärlden eller hur. En massa proffs lämnar aldrig stugvärmen i studion och att dessa yrkesutövare har dessa klossar eller rentav mellanformatsklossar är väl helt i sin ordning, för det ska man väl ha som proffs men de som är ute i fält!.
Nu kommer lyckligtvis alltfler mindre systemkameror och en del ger dessutom toppkvalitet när det gäller själva bildkvaliteten men detta är drivet från konsumentsidan och inte alls från proffssidan. Vore jag proffs så skulle jag se till att skaffa mig ett så kompetent mindre spegellöst system så fort jag kunde. Tyvärr tror jag att många är fast i detta till sin egen olycka för at som fotograf komma med stora blaffiga kameran är att säga till den okunnige kunden att här kommer han "med de riktiga grejorna". Så det ska bli väldigt intressant att följa hur proffsen kommer att ta emot mindre system såsom NEX 7 och andra som kan tänkas komma från andra leverantörer framöver.
Sen är det ju dessutom förvånande att läsa om alla dessa AF-problem som Canons dyrare hus med avancerad AF haft i princip utan undantag.
En sak man i alla andra sammanhang förväntar sig är att de grejor som är top of the line även avsynas och leveranskontrolleras bättre än simpla konsumentgrejor. I Canons fall verkar ju inte ens det stämma. Det verkar snarast som om problemen varit värre på proffshus och entusiastkameror såsom 5D MK II och 7D. Inte ens de berörmda och hyllade vita objektiven har ju gått fria från rapporter om felfokus. Sånt förvånar faktiskt mig.
För en nybörjare måste det ju kännas helt OK att ingen VIP:as men jag undrar hur proffsen känner sig. Sedan kan man ju dessutom se en helt förunderlig flathet inför dessa problem då folk säger sig vara glada att Canon fixat fokusproblemen gartis på garantin (eller om det nu var deras partner Intervision som gjorde det).
Ok då, tänkte bara påpeka att de inte är likvärdiga bara för att de har lika prestanda. Finns så mycket andra saker de inte är likvärdiga på.
Vi var dessutom fyra-fem fotografer som fotade ungefär lika mycket
Det där är ett lite ovanligt, men inte unikt sätt att jobba. Vi satt större delen av tiden fyra fotografer vid målet och försökte fota så många av löparna som vi hann. Höjdformat, tajt beskuret, framifrån, små jpeg. Alla bilder samlas in av företaget vi jobbar åt (de delar ut minneskort som man sedan lämnar tillbaka fyllda), de går sedan igenom, sållar och taggar upp dem med deltagarnummer och klädsel (detta görs antagligen i Kina/Indien) och sedan kan löpare gå in på företagets sajt söka upp sig själva och beställa bilder.
Kanske inte en verksamhet som lockar fotofinsmakare, men jobb är jobb och många deltagare vill verkligen ha bilder av sig själva när de är med i ett lopp. Kvalitet, jodå, större delen av tiden hinner man med rätt bra. När det var som mest intensivt, när det blir riktig trängsel och du tagit 1-3 bilder/sek i över en timme i sträck börjar onekligen koncentrationen svikta och "hitraten" sjunka. Men större delen av tiden hinner man med att ta en eller två helt ok bilder på varje löpare som passerar framför en. Gissa om stackars 70-200:an fick zooma in och ut många gånger under de där två dagarna ...
Det här är en extrem form av fotografi, men som sagt inte unik. Det är ju i eventsammanhang och liknande inte ovanligt att ta några tusen bilder per dag. Jag och Tage Olsin gjorde ett annat jobb några veckor tidigare där vi fotade runt 3000 bilder vardera under en enda dag och i lindrigt sagt vidriga ljusförhållanden. Sållade, bearbetade och levererade 1250 färdiga bilder inom några dagar.
För att återkoppla till diskussioner om proffskameror. Det är givetvis bara då och då man gör sådana där uppdrag - men det är faktiskt sådant de måste ta med i beräkningen när de designar proffsmodellerna. Tro mig, skall du ta över 10000 bilder per dag under en helg eller än värre under något större event som kanske pågår fyra-fem dagar så börjar du verkligen bry dig om sådana där skitdetaljer många undrar varför man tjatar så mycket om. Som ett mycket distinkt avtryck med minimal avtrycksfördröjning. Som en snabb och bra sökare. Som en autofokus som mycket sällan gör fel. Eller ett bra grepp där man kan hålla kameran på olika sätt (eftersom man lätt får kramp om man håller likadant hela tiden). Att knappar sitter bra placerade och är så tydliga så man inte får kramp i fingrarna efter ett par timmar. Att det går lika bra att jobba i handskar. Eller att du kan byta minneskort snabbt och många gånger utan att bryta sönder kortluckan. Eller att batteriet håller ett tag.
Gång efter gång efter gång efter gång-forum efter forum-tråd efter tråd-inlägg efter inlägg så tycks proffsfotograf i folks skallar vara ekvivalent med sport/action/pressfotograf och proffskamera detsamma som tunga metallklumpar med bazookaliknande gluggar och kulspruteliknande sekvensmöjlighter.
Jag är i alla fall glad att Agfors gjorde en viss kategoriindelning som rättar till begreppen en hel del.
Min poäng är att begreppet "proffskamera" aldrig är helt relevant såvida inte användningsområdet anges
Jag var imponerad när en sportreporter en gång nämde att han tagit 7 eller åtta rullar ( 36 bilders ) under en ishockeymatch, någongång på åttiotalet, tror att han valde ut två bilder som skulle användas.
Nu uppfattar jag detta uppdrag som lite speciellt, men jag är alltså otroligt imponerad av detta utförda arbete, jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig detta maratonfotojobb. Hade du inte möjlighet att använda laptoppen och fota med den, har inte Canon något sådant system eller blandar jag in framtidens möjligheter här.
...fast det kanske är befogat ibland. Tycker själv dock det känns helt förbaskat onödigt. Tänker närmast på begreppen proffsfotografer och proffskameror.
Gång efter gång efter gång efter gång-forum efter forum-tråd efter tråd-inlägg efter inlägg så tycks proffsfotograf i folks skallar vara ekvivalent med sport/action/pressfotograf och proffskamera detsamma som tunga metallklumpar med bazookaliknande gluggar och kulspruteliknande sekvensmöjlighter.
Jag har skrivit om detta förr och på förekommen anledning kan även jag upprepa mig och ta upp det igen.
Själv har jag tillhört och tillhör i viss mån press/action/sportfotografkåren och har några decenniers vana från detta hantverk. Både som anställd och egen företagare.
Men jag f-n i mig aldrig sett mig som något annat än tillhörande en viss genré bland många genrés inom yrkesfotografin (eller proffsfotografin som det mestadels benämns). Det vimlar av andra proffsfotografer med helt andra inriktningar än vi som skuttar runt och plåtar sport/action/allmänna pressbilder.
Jag är i alla fall glad att Agfors gjorde en viss kategoriindelning som rättar till begreppen en hel del.
Min poäng är att begreppet "proffskamera" aldrig är helt relevant såvida inte användningsområdet anges samt att det är fotografen som är yrkesman/proffs och oavsett om han/hon använder en MF med Phase Onebakstycke, Nikon D3s/Canon 1DMkIV, kompaktkamera eller mobiltelefonkamera för att få jobbet gjort så är kameran han/hon använder därmed ett proffsverktyg.
Sedan kan vi nog alla vara överens om att i princip alla dslr, från s k instegs- till de dyraste har "proffsegenskaper" rent bildkvalitetsmässigt. Det blir bra resultat från vilken som i händerna på en kunnig fotograf och skit i händerna på en klåpare.
Så A77 kan mycket väl bli en "proffskamera" för en del yrkesfotografer.
Sedan undanber jag mig kommentarer om vädersäkrad, stötdämpad, bättre materialval, längre livslängd på slutare etc. Jag vet allt det där.
Jag är ledsen om jag verkar lite besk i tonen, men jag är så saaaaatans trött att allt upprepar sig.
För övrigt använde jag en Canon 1DMkII samt en 20D som backupkamera. Skulle göra ett reportage om en veterinärs vardag och befann mig alltså för tillfället i en ladugård med kossor. Av bekvämlighetsskäl ställde jag ifrån mig 20D med glugg på betongen ett bra stycke från piss/skitrännan och använde min "proffskamera" 1DMkII med en 16-35/2.8 L usm för att få ett utsnitt där man tydligt kunde se hur veterinären rotade i ett koarsel samtidigt som lite övrig miljö kom med. Vad händer?
Jo, efter 3 exponeringar (kameran hade gått bara c:a 12000 exponeringar tidigare) lägger slutaren av.
En slutare som är testad för 200.000 actuations!!.
Vänder mig om för att hämta min 20D och noterar att jag ställt den lite för nära en kossa som pissade. Kameran hade inte hamnat mitt i strålen, men i utkanten där det stänkte desto mer. Snabbtorkade av den på en overall som hängde intill. Satte 16-35:an på den nedpissade 20D:n och slog på strömbrytaren.
Fungerade perfekt.
Så det finns inga garantier för att en "proffskamera" ska hålla i det avgörande ögonblicket eller att en s k semipromodell inte kan prestera under extrema förhållanden.
Men denna händelse är trots allt ett undantag som bekräftar regeln. Normalt sett är en 1D betydligt driftsäkrare under alla förhållanden än en 20D. fast jag har kvar den 20D:n (rengjord och nu har den snart gått 200.000 exponeringar utan slutarbyte i regn, snö, sol o s v.
//Lennart
...fast det kanske är befogat ibland. Tycker själv dock det känns helt förbaskat onödigt. Tänker närmast på begreppen proffsfotografer och proffskameror.
Men denna händelse är trots allt ett undantag som bekräftar regeln. Normalt sett är en 1D betydligt driftsäkrare under alla förhållanden än en 20D. fast jag har kvar den 20D:n (rengjord och nu har den snart gått 200.000 exponeringar utan slutarbyte i regn, snö, sol o s v.
Men tänk också på att det aldrig är ett självändamål att ta många bilder - tvärtom. Ju färre du tar, ju mer snabbjobbat blir det. Jag tänker på den mycket kände skidfotografen Felix Oppenheim, under kurs i skidfotografering som han höll i så pratade vi några stycken om det här med serietagning. Han sa då (fritt citerat ur minnet) "Att ta många bilder är bara jobbigt. Jag tar de bilder jag behöver" Det är en rätt bra sammanfattning.
Eller som en viss naturfotograf som aldrig tar mer än en bild på varje loka^H^H^H^Hmotiv.
.
Det där är en mycket, mycket grov överdrift!
Canon hade en del problem med autofokusen i Eos 1D Mark III, och de var allvarliga nog för att få en del fotografer att byta till Nikon. Men kom ihåg att autofokusen i Mark III, även med alla sina brister, är ett av de mest kompetenta AF-systemen som finns än idag - det är faktiskt bara en handfull kameror som är lika bra eller bättre. Ingen kamera från Olympus, Panasonic, Pentax, Samsung eller Sony har ännu ens kommit nära.
Jag tror du måste hålla isär två saker:
1) Vad fotografer som använder grejerna dag in och dag ut upplever
2) Den ibland lite hysteriska tonen i forum där de fel som tas upp, inte alltid, men väldigt ofta handlar om handhavandefel och helt orimliga förväntningar på vad hjälpsystem som AF faktiskt kan göra. Nu talar jag i första hand om det jag läst på Dpreview, jag har i perioder inte hunnit följa lika mycket diskussioner här på Fotosidan.
Alla kameror fokuserar lite ojämnt, alla objektiv fokuserar lite ojämnt. Läs gärna teknikbloggen hos Lensrentals.com som verkligen kan se och mäta variation mellan exemplar (de hanterar mycket stora mängder hyrgrejer) och dessutom har riktigt mätutrustning för att kolla verkliga (inte upplevda) fel. Dessutom jobbar de med flera kameramärken. Av allt jag har sett från dem skiljer det mycket lite mellan de stora märkena när det gäller allmän kvalitet och jämnhet.
.
Vi var dessutom fyra-fem fotografer som fotade ungefär lika mycket
Det där är ett lite ovanligt, men inte unikt sätt att jobba. Vi satt större delen av tiden fyra fotografer vid målet och försökte fota så många av löparna som vi hann. Höjdformat, tajt beskuret, framifrån, små jpeg. Alla bilder samlas in av företaget vi jobbar åt (de delar ut minneskort som man sedan lämnar tillbaka fyllda), de går sedan igenom, sållar och taggar upp dem med deltagarnummer och klädsel (detta görs antagligen i Kina/Indien) och sedan kan löpare gå in på företagets sajt söka upp sig själva och beställa bilder.
Kanske inte en verksamhet som lockar fotofinsmakare, men jobb är jobb och många deltagare vill verkligen ha bilder av sig själva när de är med i ett lopp. Kvalitet, jodå, större delen av tiden hinner man med rätt bra. När det var som mest intensivt, när det blir riktig trängsel och du tagit 1-3 bilder/sek i över en timme i sträck börjar onekligen koncentrationen svikta och "hitraten" sjunka. Men större delen av tiden hinner man med att ta en eller två helt ok bilder på varje löpare som passerar framför en. Gissa om stackars 70-200:an fick zooma in och ut många gånger under de där två dagarna ...
Det här är en extrem form av fotografi, men som sagt inte unik. Det är ju i eventsammanhang och liknande inte ovanligt att ta några tusen bilder per dag. Jag och Tage Olsin gjorde ett annat jobb några veckor tidigare där vi fotade runt 3000 bilder vardera under en enda dag och i lindrigt sagt vidriga ljusförhållanden. Sållade, bearbetade och levererade 1250 färdiga bilder inom några dagar.
För att återkoppla till diskussioner om proffskameror. Det är givetvis bara då och då man gör sådana där uppdrag - men det är faktiskt sådant de måste ta med i beräkningen när de designar proffsmodellerna. Tro mig, skall du ta över 10000 bilder per dag under en helg eller än värre under något större event som kanske pågår fyra-fem dagar så börjar du verkligen bry dig om sådana där skitdetaljer många undrar varför man tjatar så mycket om. Som ett mycket distinkt avtryck med minimal avtrycksfördröjning. Som en snabb och bra sökare. Som en autofokus som mycket sällan gör fel. Eller ett bra grepp där man kan hålla kameran på olika sätt (eftersom man lätt får kramp om man håller likadant hela tiden). Att knappar sitter bra placerade och är så tydliga så man inte får kramp i fingrarna efter ett par timmar. Att det går lika bra att jobba i handskar. Eller att du kan byta minneskort snabbt och många gånger utan att bryta sönder kortluckan. Eller att batteriet håller ett tag.
Herrar Sändh & Agfors!
Jag kan vidimera en hel del av vad Sten-Åke framhåller om Canon och AF. Vill även rekommendera Agfors att läsa den långa tråden benämnd "AF-problem med 5DMkII" där M Risedal och jag skaffade 5DMkII ungefär samtidigt och fick sådana avvikelser på oneshot AF med stillastående väl belysta och kontrastrika motiv.
Orsaken var astigmatisk korssensor. Ett fel som lätt åtgärdades av Intervision på kort tid (p g a CPS-medlemsskap). Men det var flera andra som inte hade denna förmån och stod undrande samt sedermera väntande på att få sin kamera korrigerad.
I den tråden avslöjades också obarmhärtigt myten om AF micro adjustment som väckt vissa Hallelujarop i en del fackpress (bl a FOTO) som varande räddningen för felfokuserande kamerahus och objektiv.
Det korrekta var ju i själva verket att mikrojustering bara var ett tillfälligt plåster som egentligen bara fungerade på en brännvidd vid ett givet avstånd och ett givet f-number.
Därtill gav en aktiverad mikrojustering upphov till vad Canon så fint uttryckte som "minor variations", vilket i realiteten borde benämnts "major" eller "severe" variations. Även på fasta brännvidder.
Till yttermera visso införskaffade vi senare 7D som också i mitt fall led av astgmatisk korssensor, vilket korrigerades. Risedal tog sitt rätt justerade EF 85/1.2 L usm med till en större affär och provade objektivet på 4 ex av 7D. Inget av de husen lade skärpeplanet korrekt.
Bör noteras och understrykas ännu en gång att det handlade i båda fallen om ganska tidiga serier av resp kamera. Men hur som helst så lät Canon sin kunder agera "provbänk" istället för att leveranavsyna kamerorna. Så det handlade verkligen inte om enstaka exemplar.
Jag har kört både Nikons, Canons och Sonys prestigemodeller. Inga problem med Nikon D1, D1H, D2Xs eller D3 (jo, jag har ägt dem-inte bara provat). Andra har lite sämre erfarenheter, men mina var okej.
Jag har ägt och använt Canon 1D, 1Ds, 1DMkII, 1DsMkII, 1DMkIII. Förutom gamla Bettan 1D behövde samtliga dessa skickas för kalibrering omedelbart efter inköpet.
Sedan får man Sonys s k promodell A900 i näven som i oneshotläge med de ljusstarkaste Zeissgluggarna naglar skärpan på full öppning utan minsta problem. Vis av mina erfarenheter från Nikons kameror vars AF fungerade bra direkt så kan jag alltså inte låta bli att undra över hur f-n Canon lyckats med att misslyckas med så många exemplar.
Jag menar, det var ju inte bara hos mig som blixten slog ned på samma ställe flera gånger. I tråden jag hänvisar till var det många här på FS som drabbats.
Däremot ska jag villigt hålla med om att AF-systemen i 1D-serien och även 7D är extremt bra NÄR de är rätt kalibrerade. Men Canons leveransavsyning lämnar mycket i övrigt att önska.
Sedan lär det väl komma kommentarer nu "det drabbar alla märken" och liknande överslätande saker.
Jag anser i vilket fall som helst att 1D-kameror i prisklassen 60-70.000 spänn ska vara ordentligt avsynade när de lämnar fabrik. Och när 5DMkII lanserades kostade den 26.000:- och 7D nästan 20.000:-.
Tycker nog att dessa borde avsynats bättre också innan hela serier skeppats ut över världen.
Faktum är att det pågår minst 2 trådar här på FS nu som fortfarande handlar om återkommande AF-problem på Canonkameror (7D senast idag läste jag). Och folk som inte har CPS-medlemsskap har köpt dessa kameror och får de visserligen "gratis" servade, men får först uppleva en enorm frustration över att deras slantar bekostat en dåligt fungerande kamera, emballera den (om de inte bor i samma stad som service finns), betala frakt samt vänta flera veckor på att kameran ska komma tillbaks så den kan användas.
Hade jag inte haft CPS att luta mig emot hade jag aldrig mer köpt en Canon. Iofs har jag inte gjort det.
Jämte mitt Sonysystem har jag idag 5DMkII, 7D och en gammal 20D. Någon mer lär det inte bli.
Gonatt mina vänner.
//Lennart
Att flera personer här på Fotosidan har haft diverse problem med sina kameror och skrivit väldigt många inlägg om saken är knappast ett bevis för att dessa problem är vanligt förekommande.
Jag blir lite trött på att de långa trådarna om trasiga kameror här på Fotosidan används som slagträ för att argumentera för dålig kvalitetskontroll (eller felaktiga konstruktioner) hos kameratillverkarna.
Observera dock noga att den frånvaro av evidens som jag talar om inte heller säger att problemen är icke-existerande eller att de är ovanliga. Jag hävdar bara att det inte finns något som talar för att de är vanliga.
Det spelar alltså ingen som helst roll att det har skrivits mycket om saken här på Fotosidan.