Helt riktigt, men det tyckte jag faktiskt var en tämligen självklar förutsättning
Men ok, om vi skall ta med det: Ja, min jämförelse bygger på att det är samma eller likvärdig fotograf som använder grejerna och med en kunskap och erfarenhet som gör att hon/han fullt ut kan dra nytta av deras styrkor och svagheter.
Det där "
inte ... märkbart färre" är just vad det hela handlar om ...
Till och med marginellt fler lyckade bilder kan motivera en många gånger dyrare utrustning - eftersom utrustningen ändå sett till det stora sammanhanget bara är en liten del av totalkostnaden.
Låt oss ta ett extremt exempel för att åskådliggöra principen: känd fågefotograf reser till antarktis i en månad för att fota pingviner till en bok. Av praktiska skäl (vikt m m) kan fotografen bara ha med sig ett begränsat antal kameror och objektiv. Dessutom kommer utrustningen få utstå kyla, fukt, damm, ideliga objektivbyten, att packas upp och ned, slängas och dängas runt och utsättas för all form av hantering.
Låt säga att valet står mellan tre 7D-hus eller två 1D-hus så skulle nog 95 av 100 yrkesfotografer välja det senare. Eftersom det ger en högre säkerhet och för de flesta i slutändan fler tekniskt lyckade bilder. Och: Eftersom i relation till hela kostnaden för projektet (och fördelat på kanske två års användning) så är prisskillnaden mellan det två kamerapaketen inte alls så stor.
Men det var som jag sa: Det handlar inte om stora skillnader, utan att man är beredd att betala ganska mycket även för små skillnader eftersom man av lång (och inte sällan smärtsam) erfarenhet vet att det är värt det.
Ok, men om jag missar en viktig bild för att jag måste byta kamera mitt i ...? Glöm det, det resonemanget håller inte när du arbetar och har leveranskrav
Det finns gott om situationer där en yrkesfotograf har några få sekunder på sig att få den bild som hela jobbet hänger på.
Tänk också på att du rent ekonomiskt oftast resonerar helt annorlunda som yrkesfotograf. Exempel: För ett par år sedan när indignationens vågor över priset på Nikon D3x gick hög i diverse forum så pratade jag med en studiofotograf som just köpt D3x (dessutom två stycken
Ur hans synvinkel var de rätt billiga jämfört med sina mindre pålitliga mellanformatskusiner (som kostade många gånger mer och som han också var tvungen att ha två av). Dels för att han räknade med att skriva av dem på fyra år och alltså såg dem som en månadskostnad. Som han själv uttryckte det "En D3x kostar mindre per månad än vad jag lägger på att parkera bilen" ...