Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det bästa och enklaste sättet är menyval EVF shutdown i alternativa tidsenheter. Mycket enkelt att lägga in i FW. Det skrev jag tidigare och håller med Mats.

Nu är jag trött på denna diskussion om EVF. Bäst är väl att vänta tills produkrionsexemplar dyker upp på fler ställen så att fler tråddeltagare själva kan testa hur det hela fungerar eller inte fungerar.

Då kanske det bästa alternativet att undvika problemet visar sig vara att gifva högaktningsfullt f-n i att köpa kameraskrället.

Känner en fågelfotograf som använder Sony och sedan länge bestämt sig för att invänta A77. Nu har han efter att läst denna tråd beslutat sig för att inte bara avstå från A77 (som han ställt sig i kö för) utan också för att byta märke. Inte helt överraskande till Canon 7D (som är billig nu hos många ÅF) och ett erkänt bra teleobjektiv ur den vitgrå L-serien.

Så det är inget skitproblem Mats pekat på, men jag tror att det för tidigt att reagera för hårt innan A77 blivit tillgänglig för flera att prova.

//Lennart
 
Lyckönskar fågelfotografen. Med den kombinationen kan man få till några fågelböcker. Får kanske nya problem. Det vita objektivet har vinterskyddsfärg. Sommartid skall det vara brokigt grönsvart för att smälta in i naturen.
 
Ledsen Lennart. Det blev fel i hastigheten.

Inget problem, jag liksom (är jag övertygad om) de allra flesta här uppskattar dina spontana och alltid lika intressanta kommentarer! (Kanske kanske kan du vara lite mera noggrann när du citerar någon annan bara.)

Och när nu diskussionen om EVF-starttiden parkerats, så kan jag väl erkänna att det inte kommer att vara ett avgörande argument när jag fattar beslut vad gäller A65 (i mitt fall). Jag är oerhört fumlig och trög, innan jag fått fram kameran har allt annat än sniglar och sköldpaddor försvunnit ur sikte... ;-)

/Lennart L
 
Det bästa och enklaste sättet är menyval EVF shutdown i alternativa tidsenheter. Mycket enkelt att lägga in i FW. Det skrev jag tidigare och håller med Mats.

Nu är jag trött på denna diskussion om EVF. Bäst är väl att vänta tills produkrionsexemplar dyker upp på fler ställen så att fler tråddeltagare själva kan testa hur det hela fungerar eller inte fungerar.

Då kanske det bästa alternativet att undvika problemet visar sig vara att gifva högaktningsfullt f-n i att köpa kameraskrället.

Känner en fågelfotograf som använder Sony och sedan länge bestämt sig för att invänta A77. Nu har han efter att läst denna tråd beslutat sig för att inte bara avstå från A77 (som han ställt sig i kö för) utan också för att byta märke. Inte helt överraskande till Canon 7D (som är billig nu hos många ÅF) och ett erkänt bra teleobjektiv ur den vitgrå L-serien.

Så det är inget skitproblem Mats pekat på, men jag tror att det för tidigt att reagera för hårt innan A77 blivit tillgänglig för flera att prova.

//Lennart


Nu är det ju upp till var och en men personligen tycker jag det verkar lite dumt och förhastat att göra ett systembyte grundat på vad som skrivits i denna tråd där 1-2 personer har har testat ett demo-ex av kameran med felaktig firmvare och resten av oss mest spekulerar...personligen hade jag inväntar seriösa tester av kameran med rätt firmware och tagit mig till en butik där jag personligen kan testat ett ex för att få en egen uppfattning om kameran innan jag hade beslutat mig om ett systembyte....men visst Canon 7D är en ruskigt fin kamera som dessutom nu säljs ut till ett väldigt attraktivt pris så det kanske trots allt är nu som det är det bästa tillfället för att göra ett sysmbyte om det nu är Canon man vill ha.
 
Förklara hur du tänker med att ett temperaturkänsligt motstånd (NTC) reagerar på ljus?

Om jag får spekulera lika fritt tror jag helt enkelt att EYE-sensorn i sig är blixtsnabb att reagera åt båda hålllen, men som Mats skriver så tar det en viss tid för EVFIn att starta upp om den varit släckt (troligtvis elektroniken som har vissa tidsbegränsningar här och inte mjukvaran i första hand). Så enda lösningen är fortfarande att låta den vara på hela tiden och det går såklart att fixa till i FW (om viljan finns från företagets sida).

Vh
T

Ja hur tänkte jag där hehe kanske att NTC resistorn reagerar på heta fotografiska händelser eller att NTC resistorn kopplas parallelt med en Fotoresistor för att uppnå somfotokonduktiv detektor funktion.

Annars mår jag bra !
Mvh. /Lennart Erik Elund
 
Jaha, det år alltså inte fel på kameran, utan det är jag som inte läst manuale som är din slutsats?

Nu får du ge dig med dina missförstånd som gör det oförskämt.

Jag vet exakt hur det fungerar. Man väljer en menyinställning för manuell switchning och använder då knappen på högersidan för att växla. Precis som det står i manualen och som jag redan beskrivit typ 10 gånger nu.

Likförbaskat stängs sökaren av när man tar bort kameran från ögat, alltså tvärtemot hur A55 beter sig.

Det finns ingen inställning bland menyerna för att inaktivera eye-start vievfinder eller nåt. Både jag och personalen letade noga och gick igenom varenda menyalternativ.

Det är inte heller växlingen eller reaktionen av eye-sensorn som är långsam. Om man provar i autoläget att sätta fingret för okularet ser man tydligt att displayen slocknar omedelbart utan minsta fördröjning.

Nån föreslog en lösning att göra sensorn känsligare så att den reagerar snabbare. Kan knappast tänka mig att kameran skulle kunna läsa mina tankar och starta lite innan jag bestämmer mig för att fotografera. Det enda som skulle hända är att den skulle felaktigt få för sig att man använder sökaren. Det skulle inte hjälpa till i verkligheten ändå.

Någon inställning för att stänga av att sökaren går i viloläge finns inte. Inte i förseriekamerorna, inte i produktionsexemplare och inte i manualen.

De kan snabba upp växlingen hur mycket som helst, det är inte där problemet ligger. Det är sökaren som tar en viss tid på sig att starta. Det enda vettiga vore en uppgradering som ger ett extra menyval för eye-start evf on/off så att man kan få kameran att bete sig som A55 istället.

/Mats

Nu får du nog ge dig, jag kommenterade det "pet" tydligen hittat i manualen. Du kan inte hugga på allt som rör sig och tro att det är riktat mot just dig eller i någon sorts polemik med dig. Jag tycker faktiskt inte alls att det är en konstig kommentar med tanke på de erfarenheter jag som sagt haft tidigare själv. Andra kunniga personer har som sagt gått vilse de med i menyträsken ofta för att de helt enkelt inte läser manualerna (många gör faktiskt aldrig det) och i detta fall har nog de flesta av oss inte läst denna ännu :

Citat från "pets" inlägg från A77-manualen: "You can disable the automatic switching of the LCD monitor and the
viewfinder and enable only the FINDER/LCD button to switch them.
MENU button -* 1 - [FINDER/LCD Setting] - [Manual]

Detta står på sidan 179 i manualen(Engelska) och på sidan 21 ser man vilken knapp man sedan använder för att switcha mellan skärm och EVF manuellt" (slut citat)

Det kan ju faktiskt t.o.m. vara så med en kamera som fortfarande varit så mycket beta som denna, att en funktion som ska finnas helt enkelt inte finns just i denna firmware. Trots att det verkligen fins ett manuellt val av "Finder", så kan man ha missat att koppla ur eye start. Jag ska försöka kolla i morgon om de bara har ett ex hemma.

Har man den minsta erfarenhet av IT-utveckling så har man stött på samma sak som detta massor av gånger. Jag har själv just testat en servicerelease av vårt arkivsystem som trots att vi lovats vissa buggrättningar och en del nya funktioner inte riktigt fått det vi bett om av tillverkaren. Man slår på funktioner och testar och upptäcker att funktionen saknas helt eller inte motsvara förväntningarna. Då rapporterar man bara det och har en dialog och så får den som nu gjort funktionerna göra ett nytt försök. Det är verkligen inget konstigt att det glitschar någonstans i stora jobb.

Det behöver ju inte vara så att jag är ute efter just dig Mats. Jag hade överhuvudtaget ingen tanke på dig när jag skrev detta. Som sagt det var "pet" och inte du som skrev det jag kommenterade. Så nu har du skällt ut mig helt i onödan. Det är heller inte så att vi inte fattar hur detta funkar Mats men diskuusionen har gått fel därför att den kretsat kring den automatiska switchningen mellan EVF och Live View. Om man får tro manualen så har ju då även A77 ett manuellt läge, låt vara att det inte funkar som förväntat idag.

Diskussionen om batteritid blev konstig för att jag nog missförstod dig då jag trodde att du ville ha EVF tänd trots att du tagit bort ögat från okularet OCH bakdisplayen tänts. Då kunde jag dela din oro för det men om du väljer EVF manuellt eller bakdisplay och Live View manuellt, så är ju alltid någon sökare tänd och då kan det väl inte vara någon större skillnad i förbrukning? Om det fortsatt är så att om man valt EVF och eye detect ej går att stänga av så låter det nästan som ett förbiseende eller misstag av Sony. Har man Live View på min A580 så verkar den vara på tills man stänger av kameran och så funkar vår kompakt HX9V också så jag har inte svårt att förstå att om man väljer EVF manuellt att den då också är på permanent (om det nu inte finns en funktion man kan välja explicit med eye start även i det läget). Det kan ju finnas folk som vill att kameran ska släcka EVF:en av batteriskäl även om den står i manuellt EVF-läge efter ett antal sekunder. Går man dessutom in i Fokus Check Live View med en del kameror jag har och har haft, så stänger ju kameran helt ner efter ett tag vare sig man vill eller ej för att skydda från överhettening antar jag.

En kamera som A77 borde väl kunna ha ett autoläge som switchar mellan LV och EVF med eye start som det funkar nu ungeför fast snabbare. Ett manuellt LV med manuell check Live View-funktion. Ett manuellt EVF-läge som både kan vara konstant på för de som nu vill ha det så eller som kan kombineras med eye start eller som släcks efter en viss tid man kan välja själv. En del kommer säkert vika in bakdisplayen helt för att skydda denna och förlita sig på de eminenta dataoverlayerna i sökaren istället. Jag är inte alls säker på att alla alltid vill ha på EVF hela tiden i manuellt läge. Jag skulle inte vilja detta. Den kunde gärna få slockna för min del efter viss tid och väckas av halv nedtryckt avtryckare så fokuseraing. De vore bra om man kunde välja. Sen kanske Sony överaskar genom att låta dessa funktioner vara tillgängliga för customisering. Det är ju också en sak som få överhuvudtaget berört eftersom vi haft för kor tid med kameran ännu.

Detta med autoswitchningen mellan EVF och Live View är en av A55:ans verkligt snygga ergonomiska tillgångar och detta är så pass nytt för de flesta att jag inte ens tror Sony helt bestämt sig för hur de tror att folk vill ha det. Även det kan faktiskt vara en faktor i detta.
 
Senast ändrad:
Håller med om att vi släpper det här ett tag och väntar ni kamerorna med den nya programvaran.
Hittills är vi ju inte så många här som provat kameran och tydligen är jag den enda som reagerat över det, vilket personalen på SC också retat sig på och kallat det gnäll på småsaker.

/Mats

Jag tänker inte heller kommentera detta vidare men vill bara påpeka att det inte alls är min uppfattning att du skulle vara ensam att upptäcka att kameran i allmänhet är seg och att den automatiska switchningen i synnerhet är det. Det är ett fullständigt okontroversiellt faktum. Detta var ju en av de saker personalen på Sony Center i Stockholm själva spontant sade till mig vid mitt besök. Hade jag satt igång och orerat om det så hade det varit att slå in öppna dörrar. De hade inga problem med att förhålla sig till detta men var väl kanske bara lite trötta på att Sony satt dem lite på pottan med en kamera som inte var riktigt färdig och att de fick veva detta mantra för alla som kom för att klämma och känna.. Till mig sa de att de tyckte jag skulle ta den för vad den är - en tidig demo och det var så jag också försökte se den. Jag hade inga förutfattade meningar om kameran innan (har varken haussat den eller dissat den inför mig själv, utan var bara lite allmänt nyfiken och intresserad. Jag utgår från att Sony kommer göra allt för att åtgärda de fel och eventuella problem som folk upptäcker och vägrar att dra några växlar på hur det ex. jag kände på uppförde sig. Kameran har en stor potential tror jag de flesta som testat den känner även om inte allt till 100 är på plats ännu.

Vi kan ju tycka att Sony är lite korkade som valt detta upplägg men det kan ju också vara ett uttryck för att de är lite osäkra och öppna för vissa sena korrigeringar innan de går i produktion.

Jag vet annars inte vilka du prata med på Sony Center och vart du varit men jag hade en helt annan erfarenhet än den du tydligen haft och jag tycker jag alltid blivit bra bemött av personalen i Stockholm. Jag har handlat en del där så de vet att jag är en potentiell kund och de har varit väldigt schyssta och generösa när jag hade problem med min A55:a. Jag fick byta rakt av till den 1000 spänn dyrare A580 utan en sekunds tvekan från säljaren. Jag blev även erbjuden ny reparation eller pengarna tillbaka om jag föredrog det i samma sammanhang. Det är en seriös butik.
 
Senast ändrad:
Lyckönskar fågelfotografen. Med den kombinationen kan man få till några fågelböcker. Får kanske nya problem. Det vita objektivet har vinterskyddsfärg. Sommartid skall det vara brokigt grönsvart för att smälta in i naturen.

Menar du allvar? Eller skämtar mig aprillo? Objektivklädslar i kamouflagefärg finns att köpa. De ljusa teleobjektiven tillkom INTE med tanke på vinter utan för att förhindra uppvärmning och därmed utvidgning av metallen med fokus/brytningsfel som följd. Att det sedan har vitmålats många objektiv är en nog mer en modesak. Här snackar vi lååååånga telen.

Sedan vet jag inte hur pass effektivt ett ljust tele verkligen stoppar att absorbera värme en längre stund jämfört med konventionella svarta. Men det är en annan historia.

//Lennart
 
Nu är det ju upp till var och en men personligen tycker jag det verkar lite dumt och förhastat att göra ett systembyte grundat på vad som skrivits i denna tråd där 1-2 personer har har testat ett demo-ex av kameran med felaktig firmvare och resten av oss mest spekulerar...personligen hade jag inväntar seriösa tester av kameran med rätt firmware och tagit mig till en butik där jag personligen kan testat ett ex för att få en egen uppfattning om kameran innan jag hade beslutat mig om ett systembyte....men visst Canon 7D är en ruskigt fin kamera som dessutom nu säljs ut till ett väldigt attraktivt pris så det kanske trots allt är nu som det är det bästa tillfället för att göra ett sysmbyte om det nu är Canon man vill ha.

Ja, jag kan hålla med dig, men jag förstår på sätt och vis agerandet, Han har endast ett A700-hus och ett 70-400SSM (objektivet blir säkert lätt att avyttra) samt ett gammalt minoltaobjektiv så det är väl ett bra läge att byta. Har man bara ett stort intresse vad gäller fotografering (fågelfoto) så resonerade han som så att han utan att riskera för mycket pengar ville ha något som fungerade bättre än hans gamla line-up.

Så tillfället att välja en 7D är ju ganska vältajmat. Vidare har han kontakt med många andra fågelfotografer som just använder 7D och han har provat och upplevt en stor skillnad vad gäller antalet "keepers" på flygande fågel. Sedan är ju Canons längre telen och telezoomar erkänt bra. Han hade nog stått ut med en EVF, men knappast om sökaren är "död" en längre stund jämfört med en OVF.
Det är ju just det ögonblicket man ska pricka in fågeln för att få AF-C aktiverat som blir kritiskt med en sökare som inget visar under en viktig tidsrymd. Han blir ju tvungen att ta kameran från ögonen för att hitta fågeln igen eftersom det inte är lätt att leta upp den genom objektiovet igen med så smal vinkel som 400-500mm brännvidd ger på en APS-C.

I ärlighetens namn hade jag nog själv aldrig tittat på Sony ens för ett par år sedan om jag bara intresserat mig för att plåta pippi i flykt. Men systembytet ligger nog i hans fall rätt till. Med mina privata preferenser hade jag nog resonerat som du.

//Lennart
 
Nu är A900 discontinued....
Blir späääänande, blir väl dock utdraaaaaaaaaaaaget
http://www.sonyalpharumors.com/sony-a900-officially-discontinued/

Inte speciellt spännande, men aningen intressant. Jag tror personligen inte jag vill ha en FF med fast spegel (vilket det sannolikt handlar om) som stjäl ljus. Och den underbara sökaren försvinner med A900.
Det ska till en helsikes prestandaökning vad gäller sensorn i såväl detaljering som DR för att få mig riktigt intresserad.

//Lennart
 
Vad ska man med det till? :)

Jag är tveksam till att fotografera ett orörligt motiv med 12 bilder per sekund. Alla bilder blir väldigt lika varandra.

Visst är det en teknisk bedrift, men där stannar det också. Användbarheten är begränsad.

Här finns det ett bra exempel om man inte besitter fantasin själv.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LE0owJzXSyM

Jag tycker rubriker är missvisande, jag ser det inte som ett AF-test direkt.


Michael - Som gillar att välja -
 
Många bilder per sekund är kanske video i RAW-format. Exponering och vitbalans kan ju då efteråt justeras ett par steg mera.
 
Klaga lite

Tänkte bara ta upp en ytterligare sak som är rätt kass med A77 :)
Iofs inget unikt för den kameran, utan det beter sig exakt lika på min A580. Skulle kunna vara en killer-finess med bara en liten ändring i mjukvara.

Alltså, om man forotgraferar macro med manuell fokus, så kan man i Live View ställa in förstoring (och på A77 även i sökarläge). Då kan man väldigt noga kolla att fokusen ligger exakt och gunga in motivet i fokus. Verkar ju bra, eller hur?

MEN! så fort man nuddar avtryckaren så återgår bilden till standardläget igen. Det är ju helt uselt. Vad jag vill är att kunna ha fingret på avtryckaren och med stark förstoring gunga in exakt fokus och då, pang, sätta bilden. Men nej, man måste trycka av två gånger, det första trycket stänger av förstoringen och sen upp med knappen och tryck av igen för att ta bilden. Vid nära makro då skillnaden är bara en millimeter kanske så misar man perfekt skärpa.

Varför är det på det här sättet? Är ju likadant på alla Sony-kameror. Hur tänker de egentligen? Är det lika idiotiskt på Canon, Nikon och Pentax?

Det skulle jag vilja ha en inställning för så att det går att fotografera direkt det läget utan dubbelklick och tappande av förstoringen.

Någon mer som retat sig på detta eller hittat en workaround?


/Mats
 
Tänkte bara ta upp en ytterligare sak som är rätt kass med A77 :)
Iofs inget unikt för den kameran, utan det beter sig exakt lika på min A580. Skulle kunna vara en killer-finess med bara en liten ändring i mjukvara.

Alltså, om man forotgraferar macro med manuell fokus, så kan man i Live View ställa in förstoring (och på A77 även i sökarläge). Då kan man väldigt noga kolla att fokusen ligger exakt och gunga in motivet i fokus. Verkar ju bra, eller hur?

MEN! så fort man nuddar avtryckaren så återgår bilden till standardläget igen. Det är ju helt uselt. Vad jag vill är att kunna ha fingret på avtryckaren och med stark förstoring gunga in exakt fokus och då, pang, sätta bilden. Men nej, man måste trycka av två gånger, det första trycket stänger av förstoringen och sen upp med knappen och tryck av igen för att ta bilden. Vid nära makro då skillnaden är bara en millimeter kanske så misar man perfekt skärpa.

Varför är det på det här sättet? Är ju likadant på alla Sony-kameror. Hur tänker de egentligen? Är det lika idiotiskt på Canon, Nikon och Pentax?

Det skulle jag vilja ha en inställning för så att det går att fotografera direkt det läget utan dubbelklick och tappande av förstoringen.

Någon mer som retat sig på detta eller hittat en workaround?


/Mats

Finessen är ju bra i grunden, men har den nackdelen du beskriver. På stillastående motiv fungerar den perfekt eftersom man man kan utlösa kameran med ETT tryck direkt, men det blir svårare att synkronisera det när man ska gunga in skärpan.

På exv en 5DMkII/7D gäller ju kontrastfokus i förstorat (zoomat) LV-läge, men den förstorade bilden på displayen behålls förstorad intill dess du trycker av. Så det är ju smidigare för ingungning. Däremot kanske det inte är idealiskt då dessa kameror saknar flippbar skärm. Canon 60D och ett antal av Nikons modeller har ju flippbar LCD-display. Tror det fungerar likadant på Nikon, men kan bara svara direkt ja vad gäller Canon.

På en SLT borde det gå att komma runt det här genom ett tillägg i FW.

//Lennart
 
Tänkte bara ta upp en ytterligare sak som är rätt kass med A77 :)
Iofs inget unikt för den kameran, utan det beter sig exakt lika på min A580. Skulle kunna vara en killer-finess med bara en liten ändring i mjukvara.

Alltså, om man forotgraferar macro med manuell fokus, så kan man i Live View ställa in förstoring (och på A77 även i sökarläge). Då kan man väldigt noga kolla att fokusen ligger exakt och gunga in motivet i fokus. Verkar ju bra, eller hur?

MEN! så fort man nuddar avtryckaren så återgår bilden till standardläget igen. Det är ju helt uselt. Vad jag vill är att kunna ha fingret på avtryckaren och med stark förstoring gunga in exakt fokus och då, pang, sätta bilden. Men nej, man måste trycka av två gånger, det första trycket stänger av förstoringen och sen upp med knappen och tryck av igen för att ta bilden. Vid nära makro då skillnaden är bara en millimeter kanske så misar man perfekt skärpa.

Varför är det på det här sättet? Är ju likadant på alla Sony-kameror. Hur tänker de egentligen? Är det lika idiotiskt på Canon, Nikon och Pentax?

Det skulle jag vilja ha en inställning för så att det går att fotografera direkt det läget utan dubbelklick och tappande av förstoringen.

Någon mer som retat sig på detta eller hittat en workaround?


/Mats

Ja det är ju helknäppt.
 
979

SAR

Sony Taiwan says new A77 A65 firmware coming mid-October!


Finally Sony Taiwan (Click here) announced that a new A77 and A65 firmware will come in mid-October! The firmware will bring the following improvements:

1.support of HVL-MT24AM twin flash controls.
2.improve of response time.
- switching LCD and EVF response time.
- front and rear dial response time
- Fn feature control
3.Others improvement.

...men det här löser förmodligen inte hela EVF-problemet för här står väl inget om att man ska kunna välja att ha på EVF:en konstant så länge kameran är påslagen utan det står att den ska switcha snabbare. Eller menar de med "-Fn feature control" att man har ännu mer rika möjligheter att styra EVF och Live View interaktionen och t.ex. ha den på hela tiden, växla, slå av på viss tid eller vad de nu väljer att göra.

Jag var på Sony Center i går men de hade fortfarande A77:an utlånad till Danmark. Passade dock på att friska upp hur A55:an funkade. På A55 finns det ju en knapp ovanpå huset att toggla mellan EVF och bakdisplay och man kan i menyerna välja att eye detect styr växlingen automatiskt. Om nu A77 trots att man väljer enbart EVF, ändå stänger av denna när ögat inte är vid ögonmusslan, så måste det vara en fullständig skitsak att fixa det och det kan faktiskt vara "ett olycksfall i arbetet" att det inte funkat med den FW som fanns i det ex vi såg för några veckor sedan. Jar väldigt svårt att tro att detta kommer vara ett bestående problem.

Håller heller inte nödvändigtvis med de som tror att man kan väcka EVF:en blixtsnabbt till belåtenhet för kritiken. Det är säkert så att man måste göra det möjligt att ha den på hela tiden och det kan väl inte vara något som helst tekniskt problem att fixa detta. Det vore att grovt underskatta Sonys tekniker. Jag betraktar faktiskt detta som en teknisk ickefråga nu. Det här fixar de. Jag tror inte på att vi kommer få se en sämre lösning på detta än i A55, som jag inte gillar heller riktigt då den automatiska switchningen ligger i menyerna. Varför skulle man inte på samma knapp kunna köra "Round Robin" med tre tryckningar och EVF konstant på, bakdisplay konstant på och automatisk växling via eye detect. Detta måste vara en ren skitsak för killarna i Nippon som de fixar på en chai paus.
 
Senast ändrad:
...men det här löser förmodligen inte hela EVF-problemet för här står väl inget om att man ska kunna välja att ha på EVF:en konstant så länge kameran är påslagen utan det står att den ska switcha snabbare. Eller menar de med "-Fn feature control" att man har ännu mer rika möjligheter att styra EVF och Live View interaktionen och t.ex. ha den på hela tiden, växla, slå av på viss tid eller vad de nu väljer att göra.

Jag var på Sony Center i går men de hade fortfarande A77:an utlånad till Danmark. Passade dock på att friska upp hur A55:an funkade. På A55 finns det ju en knapp ovanpå huset att toggla mellan EVF och bakdisplay och man kan i menyerna välja att eye detect styr växlingen automatiskt. Om nu A77 trots att man väljer enbart EVF, ändå stänger av denna när ögat inte är vid ögonmusslan, så måste det vara en fullständig skitsak att fixa det och det kan faktiskt vara "ett olycksfall i arbetet" att det inte funkat med den FW som fanns i det ex vi såg för några veckor sedan. Jar väldigt svårt att tro att detta kommer vara ett bestående problem.

Håller heller inte nödvändigtvis med de som tror att man kan väcka EVF:en blixtsnabbt till belåtenhet för kritiken. Det är säkert så att man måste göra det möjligt att ha den på hela tiden och det kan väl inte vara något som helst tekniskt problem att fixa detta. Det vore att grovt underskatta Sonys tekniker. Jag betraktar faktiskt detta som en teknisk ickefråga nu. Det här fixar de. Jag tror inte på att vi kommer få se en sämre lösning på detta än i A55, som jag inte gillar heller riktigt då den automatiska switchningen ligger i menyerna. Varför skulle man inte på samma knapp kunna köra "Round Robin" med tre tryckningar och EVF konstant på, bakdisplay konstant på och automatisk växling via eye detect. Detta måste vara en ren skitsak för killarna i Nippon som de fixar på en chai paus.

Vi får väl se hur dom fixar till det. Håller med om att det vore simpelt att fixa, men faktum är att dt faktiskt inte bara var ett "beta-problem", utan färdiga produktionskameror har levererats med det här beteendet och jag tror som sagt det varit avsiktligt för att kunna visa bra batteritider.

Ibland så är det märkligt hur såna här företag resonerar och det är inte alls säkert att "vårt gnäll" (och då menar jag hela världens synpunkter via olika fotoforum mm) når fram till rätt ställe och att det ibland kan vara väldigt trögjobbat. Jag håller med dig om at ten uppsnabbning av tändningen visst är bra, men att det inte räcker för att det ska bli en bra lösning. Däremot tror jag inte alls att man kan se det som en icke-fråga, för tyvärr är det inte alldeles självklart att det åtgärdas på det sättet.

Apropå round-robin så tyckte jag först att det var en lysande ide, men efter att ha funderat lite så är det nog inte det ändå. Då bygger man ju in två funktioner på samma knapp. Om man kör manuellt vill man ju att knappen ska fungera precis så, dvs växla mellan LCD/EVF och inget annat. Tycker inte det gör så mycket att inställningen man/auto ligger i menyerna, själva växlingsknappen är ju smidit åtkomlig. Man kan inte lägga varenda finess på direktknappar, men de är ju synnerligen konfigurerbara på den här kameran så om du föredrar att just det här ska ligga på en direktknapp så kan du ställa in det.

Hursomhelst tycker jag det är kass att det kommer fixar innan ens kameran finns tillgänglig till försäljning överallt. Hoppas bara att det är ordentligt fixat och att den nya firmware ligger med i kamerorna redan i förpackningen. Vi vår väl vänta och se helt enkelt. Bara 1-2 veckor kvar nu ju.

/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.