Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart kan en FW uppdatering ändra funktionen så att den fungerar likadant som A55, dvs EVFIn på hela tiden i manuellt läge. Dvs den struntar helt i att använda EYE-findern i manuellt läge. Men man vet ju inte om de vill ha det så för att spara på batteriet. Men det verkar ju troligt att de ändrar på detta om det kommer en haglande proteststorm från olika håll, om det inte går att snabba upp förloppet på annat sätt med mjukvaran.

/T

Jovisst ska Mats Lillnor få uppbackning. Nu verkar det ju som om de flesta här inte primärt tänkt sig att använda A77 som en actionkamera. Det verkar i alla fall så. Själv är jag relativt van actionfotograf och skulle bli vansinnig om jag i en viss situation tittade in i en sökare som under en viss tidsenhet visar nada och får mig att missa såväl fokus och riktning på en väsentlig händelse.

Om det som Mats upplevt stämmer i verkligheten så håller jag med om att en FW-uppgradering bör fixa till ett läge så att EVF är aktiv hela tiden. Även om det äter batteri. För övrigt blir det problemet mindre eftersom de flesta actionfotografer oftast använder vertakalgrepp där det får rum 2 batterier.

Eftersom jag aldrig hållit i en A77, utan endast A55 (som jag tycker växlar hyfsat snabbt) har jag dock svårt att lämna annan kommentar än ovan eftersom jag själv inte har kunnat kolla tidsbortfallet, men jag litar på Mats i detta avseende. Är dessutom övertygad om att Sony fixar detta med en menyinställning typ " EVF on/off/shut-down x tidsenheter,

Skönt med en ledig måndag. Låg och drog mig lääääänge:)

//Lennart
 
Mats testade(antar att du inte gjode det eftersom du har sagt att det inte går att switcha manuellt vi knapp på A77an) du att ändra inställningen av switchningen mellan skärmen och EVF för enligt manualen så går det att switcha manuellt mellan skärmen och EVF:en via en av knapparna på baksidan om man gör följande inställning....från manualen:

FINDER/LCD Setting

You can disable the automatic switching of the LCD monitor and the
viewfinder and enable only the FINDER/LCD button to switch them.
MENU button -* 1 - [FINDER/LCD Setting] - [Manual]

Detta står på sidan 179 i manualen(Engelska) och på sidan 21 ser man vilken knapp man sedan använder för att switcha mellan skärm och EVF manuellt

Sen kan jag inte annat än att tro att det är meningen att A77 skall växla betydligt snabbare när man har auto-switchning på än vad den verkar göra i dagsläget och att problemet till största del beror på felaktig mjukvara då det har visat sig att tex Nex-5N med extern sökare växlar betydligt snabbare och har bättre respons på denna punkten jämfört med A77an...vore konstigt om inte Sonys flaggskepp i APS-C klassen klarade det bättre än Nex-5N med extern sökare.
 
Senast ändrad:
Råkade skriva fel o det va för sent att redigera inlägget...kom på sen att du hade testat manuell switchning och att sökaren trotts det gick ner i viloläge vilket verkar lite märkligt...borde finnas någon inställning i någon meny där man kan ställa om EVF:en skall gå ner i viloläge eller inte.
 
Senast ändrad:
Mats testade(antar att du inte gjode det eftersom du har sagt att det inte går att switcha manuellt vi knapp på A77an) du att ändra inställningen av switchningen mellan skärmen och EVF för enligt manualen så går det att switcha manuellt mellan skärmen och EVF:en via en av knapparna på baksidan om man gör följande inställning....från manualen:

FINDER/LCD Setting

You can disable the automatic switching of the LCD monitor and the
viewfinder and enable only the FINDER/LCD button to switch them.
MENU button -* 1 - [FINDER/LCD Setting] - [Manual]

Detta står på sidan 179 i manualen(Engelska) och på sidan 21 ser man vilken knapp man sedan använder för att switcha mellan skärm och EVF manuellt

Sen kan jag inte annat än att tro att det är meningen att A77 skall växla betydligt snabbare när man har auto-switchning på än vad den verkar göra i dagsläget och att problemet till största del beror på felaktig mjukvara då det har visat sig att tex Nex-5N med extern sökare växlar betydligt snabbare och har bättre respons på denna punkten jämfört med A77an...vore konstigt om inte Sonys flaggskepp i APS-C klassen klarade det bättre än Nex-5N med extern sökare.

... men det är inte ovanligt att det brukar se ut just så här typ "Äh vaffan kan man inte göra det elller det på den här skitkameran", tills någon orkar läsa manualen. Jag har som sagt sett det med "programshift" på A550, zoom i preview-läget på A580, eye start på A55:an samt Direct manual Focus på D7D. Inte ens personalen som har som jobb att sälja kameror verkar orka lära sig hur det de säljer funkar, så jag skulle som sagt inte bli förvånad. Många gör allt för att slippa läsa en manual.
 
Kom det inte ett inlägg här för någon vecka sedan att Sony annonserat ut en Firmware, som skall förbättra responsen.

//Bengt.
 
... men det är inte ovanligt att det brukar se ut just så här typ "Äh vaffan kan man inte göra det elller det på den här skitkameran", tills någon orkar läsa manualen. Jag har som sagt sett det med "programshift" på A550, zoom i preview-läget på A580, eye start på A55:an samt Direct manual Focus på D7D. Inte ens personalen som har som jobb att sälja kameror verkar orka lära sig hur det de säljer funkar, så jag skulle som sagt inte bli förvånad. Många gör allt för att slippa läsa en manual.

Jaha, det år alltså inte fel på kameran, utan det är jag som inte läst manuale som är din slutsats?

Nu får du ge dig med dina missförstånd som gör det oförskämt.

Jag vet exakt hur det fungerar. Man väljer en menyinställning för manuell switchning och använder då knappen på högersidan för att växla. Precis som det står i manualen och som jag redan beskrivit typ 10 gånger nu.

Likförbaskat stängs sökaren av när man tar bort kameran från ögat, alltså tvärtemot hur A55 beter sig.

Det finns ingen inställning bland menyerna för att inaktivera eye-start vievfinder eller nåt. Både jag och personalen letade noga och gick igenom varenda menyalternativ.

Det är inte heller växlingen eller reaktionen av eye-sensorn som är långsam. Om man provar i autoläget att sätta fingret för okularet ser man tydligt att displayen slocknar omedelbart utan minsta fördröjning.

Nån föreslog en lösning att göra sensorn känsligare så att den reagerar snabbare. Kan knappast tänka mig att kameran skulle kunna läsa mina tankar och starta lite innan jag bestämmer mig för att fotografera. Det enda som skulle hända är att den skulle felaktigt få för sig att man använder sökaren. Det skulle inte hjälpa till i verkligheten ändå.

Någon inställning för att stänga av att sökaren går i viloläge finns inte. Inte i förseriekamerorna, inte i produktionsexemplare och inte i manualen.

De kan snabba upp växlingen hur mycket som helst, det är inte där problemet ligger. Det är sökaren som tar en viss tid på sig att starta. Det enda vettiga vore en uppgradering som ger ett extra menyval för eye-start evf on/off så att man kan få kameran att bete sig som A55 istället.

/Mats
 
... men det är inte ovanligt att det brukar se ut just så här typ "Äh vaffan kan man inte göra det elller det på den här skitkameran", tills någon orkar läsa manualen. Jag har som sagt sett det med "programshift" på A550, zoom i preview-läget på A580, eye start på A55:an samt Direct manual Focus på D7D. Inte ens personalen som har som jobb att sälja kameror verkar orka lära sig hur det de säljer funkar, så jag skulle som sagt inte bli förvånad. Många gör allt för att slippa läsa en manual.

Jo men som sagt jag kom på senare att Mats faktiskt testat detta....och det hjälper ju inte att sätta kameran i detta läge o köra manuell switchning utan fördröjningen finns där fortfarande/EVF:en släcks ner så fort man tar ögat ifrån sökaren...det borde finnas någon inställning i menyn där man kan stänga av detta alt ställa tiden för hur länge EVF skall hålla sig "vaken" innan den går ner i viloläge....men detta finns inte vilket Mats också säger(även manualen) så det är det som är märkligt och irriterande/dåligt....man borde ha valfriheten.
 
Senast ändrad:
Kom det inte ett inlägg här för någon vecka sedan att Sony annonserat ut en Firmware, som skall förbättra responsen.

//Bengt.

979

SAR

Sony Taiwan says new A77 A65 firmware coming mid-October!


Finally Sony Taiwan (Click here) announced that a new A77 and A65 firmware will come in mid-October! The firmware will bring the following improvements:

1.support of HVL-MT24AM twin flash controls.
2.improve of response time.
- switching LCD and EVF response time.
- front and rear dial response time
- Fn feature control
3.Others improvement.
 
Jo men som sagt jag kom på senare att Mats faktiskt testat detta....och det hjälper ju inte att sätta kameran i detta läge o köra manuell switchning utan fördröjningen finns där fortfarande/EVF:en släcks ner så fort man tar ögat ifrån sökaren...det borde finnas någon inställning i menyn där man kan stänga av eye-start funktionen alt ställa tiden för hur länge EVF skall hålla sig "vaken" innan den går ner i viloläge....men detta finns inte vilket Mats också säger(även manualen) så det är det som är märkligt och irriterande/dåligt....man borde ha valfriheten.

Att hålla EVF:n vaken, är ju bara så briljant det kan bli, liknande inställningar till mobilen har väl funnits sedan dom kom, man bestämde tiden innan den låste sig för fickan så att säga.

ställer man in låt säga 10 minuter, så tar man bara snabbt till ögat så går den 10 minuter till, eller vad man nu vill. helt briljant, varför har dom inte tänkt på det. Reservbatteri går väl att ha i fickan om det är långsafari på gång.
 
979

SAR

Sony Taiwan says new A77 A65 firmware coming mid-October!


Finally Sony Taiwan (Click here) announced that a new A77 and A65 firmware will come in mid-October! The firmware will bring the following improvements:

1.support of HVL-MT24AM twin flash controls.
2.improve of response time.
- switching LCD and EVF response time.
- front and rear dial response time
- Fn feature control
3.Others improvement.

Jo, det där vet vi sedan innan, men det hjälper ju inte.
Om det inte åtgärdas i punkt 3 förstås, men det kan ju vara vadsohelst.

/Mats
 
Det finns ingen inställning bland menyerna för att inaktivera eye-start vievfinder eller nåt. Både jag och personalen letade noga och gick igenom varenda menyalternativ.

Det finns ett on/off alternativ för eye-starten i menyn....du testade inte om det blev någon skillnad om man ställde eye-starten på off?? Finns i custom-menyn på flik 1 men den inställningen kanske enbart bara påverkar aktiveringen av AF:en via eye-start funktionen och inte själva EVF:en.
 
Att hålla EVF:n vaken, är ju bara så briljant det kan bli, liknande inställningar till mobilen har väl funnits sedan dom kom, man bestämde tiden innan den låste sig för fickan så att säga.

ställer man in låt säga 10 minuter, så tar man bara snabbt till ögat så går den 10 minuter till, eller vad man nu vill. helt briljant, varför har dom inte tänkt på det. Reservbatteri går väl att ha i fickan om det är långsafari på gång.

Självklart ska det vara precis så.
Tror det är ett medvetet val för att kunna visa bättre siffror på battertid, men det försämrar kameran drastiskt. Hoppas att det kommer. Säkert är det inte och det är dåligt att det inte var så från början.

/Mats
 
Jovisst ska Mats Lillnor få uppbackning. Nu verkar det ju som om de flesta här inte primärt tänkt sig att använda A77 som en actionkamera. Det verkar i alla fall så. Själv är jag relativt van actionfotograf och skulle bli vansinnig om jag i en viss situation tittade in i en sökare som under en viss tidsenhet visar nada och får mig att missa såväl fokus och riktning på en väsentlig händelse.

Om det som Mats upplevt stämmer i verkligheten så håller jag med om att en FW-uppgradering bör fixa till ett läge så att EVF är aktiv hela tiden. Även om det äter batteri. För övrigt blir det problemet mindre eftersom de flesta actionfotografer oftast använder vertakalgrepp där det får rum 2 batterier.

Eftersom jag aldrig hållit i en A77, utan endast A55 (som jag tycker växlar hyfsat snabbt) har jag dock svårt att lämna annan kommentar än ovan eftersom jag själv inte har kunnat kolla tidsbortfallet, men jag litar på Mats i detta avseende. Är dessutom övertygad om att Sony fixar detta med en menyinställning typ " EVF on/off/shut-down x tidsenheter,

Skönt med en ledig måndag. Låg och drog mig lääääänge:)

//Lennart

Lennart, Lennart, vad smyger du in nu med, dom flesta har inte primärt tänkt använda A77 som action-kamera det verkar i alla fall så, du drar in +poäng på -kontot där din retsticka.

På analoga tiden och ingen AF alls så skulle man förbereda sig i skogen, genom att ställa skärpan vid tänkbara ställen som djuret kunde dyka upp, så det det var upp och ner flera gånger för att träna in en snabb manöver.
 
Självklart ska det vara precis så.
Tror det är ett medvetet val för att kunna visa bättre siffror på battertid, men det försämrar kameran drastiskt. Hoppas att det kommer. Säkert är det inte och det är dåligt att det inte var så från början.

/Mats

Mats vet du om power-save funktionen påverkar hur snabbt EVF:en går ner i viloläge?? Den går ju att ställa mellan 10sek upp till 30min beroende på hur länge man vill att kameran skall vara vaken innan den går ner i viloläge men den funktionen kanske inte innefattar/påverkar EVF:en utan bara själva kameran.
 
Senast ändrad:
Mats vet du om power-save funktionen påverkar hur snabbt EVF:en går ner i viloläge?? Den går ju att ställa mellan 10sek upp till 30min beroende på hur länge man vill att kameran skall vara vaken innan den går ner i viloläge men den funktionen kanske inte innefattar/påverkar EVF:en utan bara själva kameran.

Provade inte den inställningen, men det påverkar inget. Räckte med att ta bort kameran i en sekund för att evf ska stängas av. Dubbelt irriterande för att även om nan tittar i sökaren och bara tar ned den som hastigast för att få överblick så var det svart när man satte tillbaka den.

Ni får väl prova själva. Den lär väl dyka upp som demoex på fler ställen när som helst.

/Mats
 
L.A. la la retstifka rim skrev en annan Lennart som OT.

För detta med en halv sekund innan bild i sökaren skulle inte jag märka pga. trögheten i uppfattningen och tankeställaren syns det något ?
Och då kommer svaret jajja menssan och då är den halva sekunden gått.

Men vad detta har med flugor kring könet att göra eller hur han nu skrev vet jag ej.

Det sitter nog ett NTC mortstånd som registrerar ljusbortfall när ögat sättts mot sökaren och dom finns i många olika hastigheter så att säga.
Och om den valda fin trimmas med högra känslighet så borde detta gå via FW.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
L.A. la la retstifka rim skrev en annan Lennart som OT.

För detta med en halv sekund innan bild i sökaren skulle inte jag märka pga. trögheten i uppfattningen och tankeställaren syns det något ?
Och då kommer svaret jajja menssan och då är den halva sekunden gått.

Men vad detta har med flugor kring könet att göra eller hur han nu skrev vet jag ej.

Det sitter nog ett NTC mortstånd som registrerar ljusbortfall när ögat sättts mot sökaren och dom finns i många olika hastigheter så att säga.
Och om den valda fin trimmas med högra känslighet så borde detta gå via FW.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Förklara hur du tänker med att ett temperaturkänsligt motstånd (NTC) reagerar på ljus?

Om jag får spekulera lika fritt tror jag helt enkelt att EYE-sensorn i sig är blixtsnabb att reagera åt båda hålllen, men som Mats skriver så tar det en viss tid för EVFIn att starta upp om den varit släckt (troligtvis elektroniken som har vissa tidsbegränsningar här och inte mjukvaran i första hand). Så enda lösningen är fortfarande att låta den vara på hela tiden och det går såklart att fixa till i FW (om viljan finns från företagets sida).

Vh
T
 
Senast ändrad:
Lennart L undrade vad det spelar för roll med en halv sekund. Jo, det spelar en jäkla roll! Kan inte begripa att man inte inser det. Hur gör nir ni fotograferar? Kan inte någon fågelfotograf eller sportfotograf gå in och stötta mig här. Det är ju så självklart tycker jag.

Snälla Mats, försök att citera rätt person. Jag har aldrig sagt att denna numera klassiska halva sekund inte spelar någon roll. Du avser nog Lars B's replik på min kommentar. Det jag sagt är att jag är övertygad om att ny FW kommer att snabba upp tiden det tar avsevärt. Jag tror inte alls att hårdvaran behöver en halv sekund att komma igång, det är ju inte ett katodrör det handlar om, utan blixtsnabb elektronik.

Låt oss avvakta ny FW, sedan kan vi återuppta diskussionen.

Mvh, Lennart L
 
Verkar som att Sony väntar med att släppa A77 i Europa tills dom fått med den nya firmwaren,allt enligt SAR.Blir till att vänta lite extra på min förbeställda A77, snyft....
 
Snälla Mats, försök att citera rätt person. Jag har aldrig sagt att denna numera klassiska halva sekund inte spelar någon roll. Du avser nog Lars B's replik på min kommentar. Det jag sagt är att jag är övertygad om att ny FW kommer att snabba upp tiden det tar avsevärt. Jag tror inte alls att hårdvaran behöver en halv sekund att komma igång, det är ju inte ett katodrör det handlar om, utan blixtsnabb elektronik.

Låt oss avvakta ny FW, sedan kan vi återuppta diskussionen.

Mvh, Lennart L

Ledsen Lennart. Det blev fel i hastigheten. Du har rätt att jag syftade på Larsborg när han skrev en referens till dig.


Jag håller med Lennart L !

Många trådar rinner över till att bli överdrifter, på mer eller mindre fel, ja det är subjektivt, men om många på FS Forum ändå byter kameror, ibland vid varje ny model, - vad spelar då t.ex. en fördröjning av tändningen av EVF, på bråkdelar av en sek, var det 1/2 sek?

Får hoppas att det går att snabba upp eller att det tillkommer ett val med ständigt på. Kan inte tekniken tillräckligt ingående för att avgöra om det går att tända en sådan display på nolltid eller inte. Hursomhelst är det inte eye-sensorn som behöver snabbas upp. Den är omedelbar som den är i sin respons redan nu, så att göra den t.ex. 1000 gr snabbare skulle inte medföra någon fördel alls.

Håller med om att vi släpper det här ett tag och väntar ni kamerorna med den nya programvaran.
Hittills är vi ju inte så många här som provat kameran och tydligen är jag den enda som reagerat över det, vilket personalen på SC också retat sig på och kallat det gnäll på småsaker.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.