Jag håller med Lennart L !
Många trådar rinner över till att bli överdrifter, på mer eller mindre fel, ja det är subjektivt, men om många på FS Forum ändå byter kameror, ibland vid varje ny model, - vad spelar då t.ex. en fördröjning av tändningen av EVF, på bråkdelar av en sek, var det 1/2 sek?
Om det är 1/2 timmes fördröjning, skulle jag inte köpa kamerahuset, - spola produkten om den inte motsvarar dina egna krav, enkelt som f-n!
Nya modeller kommer ju ständigt, inom 18 månader, vilket är en vanlig tidsperiod inom elektronik, även ännu kortare tid när det gäller Sony!
Använd kamerahuset, med de hiskliga defekterna, ett byte blir ju ändå ganska snart av, med ett knappt använt kamerahus som ger fortfarande utmärkta bilder, - var det inte bilder som är grejen med fotografering?
FS Forum visar upp en märklig sida, då och då, ha det senaste verktyget/kameran är viktigare än själva den praktiska fotograferingen!
En driven fotograf behöver inte ha det senaste verktyget/kameran, för att skapa suveräna bilder, välkänt faktum sedan många, många år …
Materialsport brukar man även säga, tyvärr, det finns också inom många andra hobby grenar!
En annan Lennart (Aspman) vill göra ett inlägg här. Kanske inte en direkt replik, men komplettering.
Självklart har du rätt i att trådarna på FS går till överdrifter. Och till dess motsats samt en jäkla massa trevlig/mindre trevlig OT.
Fy fasiken vad tråkiga de skulle bli annars, tycker jag. I själva verket anser jag att denna och flera andra trådar gör att vi lär känna varandra på ett trevligt sätt. Totalt överlägset Facebook och andra larviga s k sociala medier. Därtill får vi faktiskt en massa kunskap. Både väsentligheter och ibland filosofiska utläggningar som ligger far out men som ändå ger något.
Att det slås ned på vad vissa tycker är petitesser är oundvikligt om någon verkligen tycker att den petitessen är väldigt viktig och framhärdar samt skriver inlägg om det. Det gör tråden levande och dynamisk. Tjatar vi om mer DR på kameraskrällena som ibland lanseras oftare än jag köper nya kalsonger (jo, jag tvättar dem förstås till jul
så är det självklart att trådarna ska ha så stort dynamiskt omfång som möjligt.
Jag tror inte att någon som deltar här tycker att kameran är viktigare än själva fotograferandet även om man kan få det intrycket ibland. Själv spelar jag i ett rockband och jag och den andra gitarristen kan sitta i timmavis och argumentera mot varandra varför det är bättre med EL-34 rör i förstärkarens slutsteg än 6L6-rör. Men den debatten skulle aldrig uppstå eller ha någon betydelse om vi inte i första hand älskade att spela. Och vid ett blindtest, när vi har blandat om och inte vet vilka rör som sitter där låter det lika bra eller illa i alla fall eftersom det verkliga ljudet sitter i fingrarna. Sedan flugfiskar jag och snacka om materialsport där.
En gång hävdade en fiskekompis att en viss streamer skulle knytas med en viss typ av hår samt ha svart silverlindad kropp för att öringen skulle hugga bäst. Jag knöt en streamer och gjorde kroppen röd på krokstorlek 10 istället för 12 samt klippte av mig en bunt könshår och band dem på streamern. (Skvallra inte om det!). Jag tog den största firren.
Senaste verktygen? Nej, det som du skriver ett välkänt faktum att de inte behövs för att skapa suveräna bilder. Själv använder jag med förkärlek min gamla 20D och 18-50/2.8 Sigma, men jag skulle mig lite "naken" om jag inte hade mina FF-kameror att ta till. Jag använder gärna gamla A700 också och finner att den är tillräckligt bra. Jag är van fotograf, men knappast någon mästare.
Det ligger nog i sakernas natur att alla "hantverkare" ändå är måna om sina verktyg och gärna pratar om dem eller diskuterar dem med andra likasinnade och blir nyfikna när nya röjsågar, hembränningsapparater, traktorer, borrmaskiner, glidmedel eller vad det nu handlar om som kommer ut på marknaden.
Och då jag numera inte platsar ens sist på sidan 1357694463524 över landets rikaste personer så vill jag att de verktyg jag eventuellt avser att införskaffa ska vara så 100%-iga det bara går eftersom jag inte bara kan byta hur lätt som helst om vissa funktioner jag anser viktiga inte fungerar ungefär som jag vill.
Så jag har mina hang-ups. Låt Mats Lillnor ha sina och behåll dina så skapar vi dynamik här på trådarna.
Alla här prioriterar väl själva plåtandet primärt och appagrunkerna sekundärt, tror jag.
I övrigt så önskar jag er alla en God Natt och riktig jäklig måndag (eftersom jag själv är ledig)
Mvh//Lennart