Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst verkar A77 vara en fin kamera. Men det är som med datorprogram. Man rycker dem ur tillverkarens hand innan de har testats tillräckligt länge och buggfixats. Tror det är bäst att använda den gamla kameran litet längre och köpa nytt när de fått allt på plats, annars får man bereda sig på uppdateringar nästan genast från början.
 
Visst är det trist men lite svårt att fixa problemet o sälja sen om inte problemet upptäcks förrens efter det att produkten har börjat säljas/skickas ut till kunder.....det tar en stund innan man får stopp på hela maskineriet/alla led i kedjan så att det inte säljs/skeppas felaktiga kameror till kund....tror knappast Sony skickar ut fler felaktiga kameror från fabriken efter att problemet har uppdagats.

Det få av alla branscher som finns som alltid levererar helt problemfria produkter....hellre ett mjukvaruproblem som löses via en ny firmware än ett hårdvaruproblem som oftast är mer svårlöst och kanske innebär att kunden måste skicka in sin kamera och står utan ett bra tag....kolla bara tex vilka problem Pentax hade/har haft med K-5...användare som har fått byta/lämna in sin kamera flertalet gånger och varit utan kamera under väldigt långa perioder på grund av hårdvaruproblem....som sagt Sony är långt ifrån ensamma om att ha haft/har problem...alla tillverkare har haft mer eller mindre stora problem med någon av sina kameror.

Varför skulle det inte gå att fixa till det helt med programvara?? Dock tror jag inte Sony kommer att göra så att den fungerar som du/många vill/önskar att den skall fungera utan dom kommer troligtvis bara snabba upp den så att fördröjningen blir kortare.

Inte upptäcka???
Det är bara att ta upp den och titta i sökaren så ser man att det är svart.

Självklart måste de fixa så att om man ställt in manuellt att använda sökare så måste den kunna sättas till kontinuerligt på. Något annat finns inte på världskartan. Att behöva sätta tuggummi i Eye-sensorn känns inte riktigt som den lösningen man vill ha, men det verkar vara enda sättet om de inte lägger till ett menyalternativ.

Jag är säker på att det är tekniken i sig som gör att det tar en liten stund att tända sökaren och då går det inte att skriva kod som gör det snabbare. Kanske lite grann om det är fördröjning i programvaran också, men inte så att det skulle bli en acceptabel lösning på den här kameran.

Det är ok om det funkar som det gör i automatiskt switch-läge från live-view till EVF, men om man sätter den på manuell switchning så hade det varit bra om de gjort så att den fungerar som A55 istället för som nu att det är likadand som vid auto-switchning fast displayen är avstängd.

Du har inte provat den va?
Skulle tro att alla här som är ute efter en snabb kamera reagerar likadant. Det gör ju faktiskt kameran helt oanvändbar till det som den är byggd för.

Sony har ju utmärkt sig genom att inte leverera buggiga kameror. Har väl inte varit problem med någon enda modell hittills (?). Tycker därför det är lite fel att säga att "alla har problem". Det är ju inte något tillverkarna råkar ha, utan otillräckliga tester och att man skickar ut saker som är fel på trots att man vet om det. Trist att sony nu också börjat med det.


Nä, nu känns det som om jag upprepat mig tillräckligt. Ta chansen att själva kolla när det dyker upp ett tillfälle, det är hemskt.

/Mats
 
Senast ändrad:
Inte upptäcka???
Det är bara att ta upp den och titta i sökaren så ser man att det är svart.

Självklart måste de fixa så att om man ställt in manuellt att använda sökare så måste den kunna sättas till kontinuerligt på. Något annat finns inte på världskartan. Att behöva sätta tuggummi i Eye-sensorn känns inte riktigt som den lösningen man vill ha, men det verkar vara enda sättet om de inte lägger till ett menyalternativ.

Jag är säker på att det är tekniken i sig som gör att det tar en liten stund att tända sökaren och då går det inte att skriva kod som gör det snabbare. Kanske lite grann om det är fördröjning i programvaran också, men inte så att det skulle bli en acceptabel lösning på den här kameran.

Det är ok om det funkar som det gör i automatiskt switch-läge från live-view till EVF, men om man sätter den på manuell switchning så hade det varit bra om de gjort så att den fungerar som A55 istället för som nu att det är likadand som vid auto-switchning fast displayen är avstängd.

Du har inte provat den va?
Skulle tro att alla här som är ute efter en snabb kamera reagerar likadant. Det gör ju faktiskt kameran helt oanvändbar till det som den är byggd för.

Sony har ju utmärkt sig genom att inte leverera buggiga kameror. Har väl inte varit problem med någon enda modell hittills (?). Tycker därför det är lite fel att säga att "alla har problem". Det är ju inte något tillverkarna råkar ha, utan otillräckliga tester och att man skickar ut saker som är fel på trots att man vet om det. Trist att sony nu också börjat med det.


Nä, nu känns det som om jag upprepat mig tillräckligt. Ta chansen att själva kolla när det dyker upp ett tillfälle, det är hemskt.

/Mats

Nu snackar du specifikt bara om fördröjningen det tar för EVF:en att starta upp...jag pratar/menade dom andra buggarna/problemen....och nej jag har inte testat A77 men jag förstår att det är ett problem för den som behöver/vill ha en snabb uppstart av EVF:en.

Att EVF:en har en lång fördröjning vid uppstart kanske inte uppdagats vid sluttest i produktionen på grund av att ingen fått info eller har haft något mätvärde på hur snabb uppstarten av den skall vara...man kanske helt enkelt bara kollar av så att den tänds/kolla så att den fungerar...finns mängder av anledningar/förklaringar till varför en sådan sak inte uppdagats vid sluttes i produktionen...samma sak med dom andra buggarna/problemen....kan till och med vara så att Sony från början ville/har designat den så att den faktiskt skall fungera så enligt dom.

Sony har haft några små problem med tidigare kameror och nu även problem med tex nya Nex-5N...en av anledningarna att Sonys problem inte synts lika väl och utbrett i press och forum tidigare som tex Nikons och Canons problem kan vara för att dom inte har sålt i närheten av samma mängder kameror.....även om man gör gör stora och ingående tester i utvecklings/teststadiet så kan man missa saker men även om man inte gör det så kan det skita sig när produkten väl når produktion(har själv erfarenhet av det inom mitt jobb) eftersom man då inte gör samma grundliga sluttest av produkten som under utvecklings/teststadiet.
 
Jaja, du får väl prova själv. Har svårt att tänka mig att Sony inte låtit en fotograf prova kameran innan den sätts i produktion. Det är liksom inget litet "fel", men helt klart per design för att kunna visa upp bra batteritids-siffror. De andra småflen kan de väl få fixa till, men det hät är inget sådant.

(Slutar slåss mot väderkvarnarna nu)

/Mats
 
Jaja, du får väl prova själv. Har svårt att tänka mig att Sony inte låtit en fotograf prova kameran innan den sätts i produktion. Det är liksom inget litet "fel", men helt klart per design för att kunna visa upp bra batteritids-siffror. De andra småflen kan de väl få fixa till, men det hät är inget sådant.

(Slutar slåss mot väderkvarnarna nu)

/Mats

Ja likväl som jag har svårt att tänka mig att det inte va någon fotograf mm som testade Canons 1D innan den togs i produktion med AF-problem, eller Nikons D200 innnan den togs i produktion med bandlingsproblem, eller Pentax K-5 innan den togs i produktion med diverse hårdvarufel och felfokuserande AF, eller Sonys A55 problem i studio, eller Leicas problem med M8an och IR...ja listan kn göras hur lång som helst på fel som inte borde finnas på grund av utförliga tester men som sedan finns ändå finns i produktions-exemplar o som sen först upptäcks/uppmärksammans när klagomål, rklamationer mm börjar strömma in.

Det kan mycket väl vara så att den långa fördröjningen inte fanns vid dom första testerna vid utvecklingsstadiet mm och att det då inte va någon som ansåg detta som ett problem men att den felaktiga mjukvaran(eller något annat som påverkar) som användts vid produktion sen har skapat detta problem och det då inte har uppmärksammats vid sluttesterna i produktionen...eller så är det helt enkelt så trist att det är ett från början medvetet val av Sony vilket i så fall kommer innebära ett stort problem för många som vill ha behöver en snabb uppstått av EVF:en...för mig personligen är en fördröjning inget problem(men knske lite irriterande) även om jag helst av allt att uppstarten av EVF:en skall ske direkt.

Så nu ska jag sluta att slåss mot väderkvarnar :) o inväntar istället på att få se hur mycket den nya firmwaren påverkar EVF:ens uppstart och om Sony med den även lägger till något " on/off" alternativ i menyn så användaren själv har valmöjligheten att bestämma hur det ska bete sig.
 
Kameratillverkare är ett förlåtande släkte - hade barnsjukdomar funnits inom exvis lcd-tv hade det blivir folkstorm.

Hm. Det tycks mig som att i tevebranschen bygger man apparater som avsiktligt är svåranvända. Barnsjukdomarna märks inte eftersom apparaterna är überkrångliga att använda och koppla ihop med andra apparater.
½ :)
 
De har bristfällig produktkontoll. Saknar tydligen en väl fungerande avdelning för kvalitetskontroll. Klarar man inte själva av kvalitetskontrollen i slutskedet, måste man ha användarna att kolla med betaversioner under en tillräckligt lång tid.
 
Hm. Det tycks mig som att i tevebranschen bygger man apparater som avsiktligt är svåranvända. Barnsjukdomarna märks inte eftersom apparaterna är überkrångliga att använda och koppla ihop med andra apparater.
½ :)

Såg att jag skrev fel, det skall givetvis vara "kameraköpare är ett förlåtande släkte".

Men oavsett - förstår inte att kameratillverkarna får gå fria. Kameror en masse med bra objektiv måste omkalibreras, och firmware som kommer ett halvår efter release med funktionalitet som skulle ingått från början. Helt otroligt om man tänker efter.

Jag kommer aldrig köpa en nysläppt kamera efter att läst mardrömstrådarna om exvis Canon 7D. Och min Sony A580 var också tvungen att kalibreras om, dessutom alla objektiv. Inte bra. Inte bra alls.
 
Mats, jag har lite svårt att förstå hur du tänker. Såvitt jag förstår så är EVF-fördröjningen en showstopper för dig. Och du verkar vara helt övertygad om att det inte går att lösa med en FW-uppgradering. Ändå säljer du din A580. Vilken blir då din nästa kamera?

Jag är ganska övertygad om att EVF-problemet går att lösa. Det omtalade sena bytet av processor kan mycket väl ha medfört en massa problem, som uppdagades när det redan var för sent att uppgradera FW.

Det är oerhört viktigt för varje tillverkare att vara först ut med det nya. Och med tanke på vad tsunami-katastrofen har inneburit så har jag all förståelse för att Sony för en gångs skull blivit tvungen att släppa en produkt för tidigt (kom ihåg att A77 var planerad till 7/7, det var förstås innan tsunamin). I alla andra branscher är det ju kutym att släppa produkten halvklar (vem tror att den allra första Volvon av en ny generation är felfri?).

/Lennart L
 
Minns du bilderna på Konceptkameran från Sony, där ingen näsa nådde fram till skärmen, den var häftig och fick många trevliga kommentarer, kanske kommer nästa år som FF vem vet.
Den kom inte från Sony och kan inte fungera. Det fanns helt enkelt ingen plats för en sensor på korrekt avstånd från objektivet ...
 
Mats, jag har lite svårt att förstå hur du tänker. Såvitt jag förstår så är EVF-fördröjningen en showstopper för dig. Och du verkar vara helt övertygad om att det inte går att lösa med en FW-uppgradering. Ändå säljer du din A580. Vilken blir då din nästa kamera?

Jag är ganska övertygad om att EVF-problemet går att lösa. Det omtalade sena bytet av processor kan mycket väl ha medfört en massa problem, som uppdagades när det redan var för sent att uppgradera FW.

Det är oerhört viktigt för varje tillverkare att vara först ut med det nya. Och med tanke på vad tsunami-katastrofen har inneburit så har jag all förståelse för att Sony för en gångs skull blivit tvungen att släppa en produkt för tidigt (kom ihåg att A77 var planerad till 7/7, det var förstås innan tsunamin). I alla andra branscher är det ju kutym att släppa produkten halvklar (vem tror att den allra första Volvon av en ny generation är felfri?).

/Lennart L

Jag håller med Lennart L !

Många trådar rinner över till att bli överdrifter, på mer eller mindre fel, ja det är subjektivt, men om många på FS Forum ändå byter kameror, ibland vid varje ny model, - vad spelar då t.ex. en fördröjning av tändningen av EVF, på bråkdelar av en sek, var det 1/2 sek?
Om det är 1/2 timmes fördröjning, skulle jag inte köpa kamerahuset, - spola produkten om den inte motsvarar dina egna krav, enkelt som f-n!

Nya modeller kommer ju ständigt, inom 18 månader, vilket är en vanlig tidsperiod inom elektronik, även ännu kortare tid när det gäller Sony!
Använd kamerahuset, med de hiskliga defekterna, ett byte blir ju ändå ganska snart av, med ett knappt använt kamerahus som ger fortfarande utmärkta bilder, - var det inte bilder som är grejen med fotografering?

FS Forum visar upp en märklig sida, då och då, ha det senaste verktyget/kameran är viktigare än själva den praktiska fotograferingen!
En driven fotograf behöver inte ha det senaste verktyget/kameran, för att skapa suveräna bilder, välkänt faktum sedan många, många år …
Materialsport brukar man även säga, tyvärr, det finns också inom många andra hobby grenar!
 
Jag håller med Lennart L !

Många trådar rinner över till att bli överdrifter, på mer eller mindre fel, ja det är subjektivt, men om många på FS Forum ändå byter kameror, ibland vid varje ny model, - vad spelar då t.ex. en fördröjning av tändningen av EVF, på bråkdelar av en sek, var det 1/2 sek?
Om det är 1/2 timmes fördröjning, skulle jag inte köpa kamerahuset, - spola produkten om den inte motsvarar dina egna krav, enkelt som f-n!

Nya modeller kommer ju ständigt, inom 18 månader, vilket är en vanlig tidsperiod inom elektronik, även ännu kortare tid när det gäller Sony!
Använd kamerahuset, med de hiskliga defekterna, ett byte blir ju ändå ganska snart av, med ett knappt använt kamerahus som ger fortfarande utmärkta bilder, - var det inte bilder som är grejen med fotografering?

FS Forum visar upp en märklig sida, då och då, ha det senaste verktyget/kameran är viktigare än själva den praktiska fotograferingen!
En driven fotograf behöver inte ha det senaste verktyget/kameran, för att skapa suveräna bilder, välkänt faktum sedan många, många år …
Materialsport brukar man även säga, tyvärr, det finns också inom många andra hobby grenar!

En annan Lennart (Aspman) vill göra ett inlägg här. Kanske inte en direkt replik, men komplettering.
Självklart har du rätt i att trådarna på FS går till överdrifter. Och till dess motsats samt en jäkla massa trevlig/mindre trevlig OT.

Fy fasiken vad tråkiga de skulle bli annars, tycker jag. I själva verket anser jag att denna och flera andra trådar gör att vi lär känna varandra på ett trevligt sätt. Totalt överlägset Facebook och andra larviga s k sociala medier. Därtill får vi faktiskt en massa kunskap. Både väsentligheter och ibland filosofiska utläggningar som ligger far out men som ändå ger något.

Att det slås ned på vad vissa tycker är petitesser är oundvikligt om någon verkligen tycker att den petitessen är väldigt viktig och framhärdar samt skriver inlägg om det. Det gör tråden levande och dynamisk. Tjatar vi om mer DR på kameraskrällena som ibland lanseras oftare än jag köper nya kalsonger (jo, jag tvättar dem förstås till jul:) så är det självklart att trådarna ska ha så stort dynamiskt omfång som möjligt.

Jag tror inte att någon som deltar här tycker att kameran är viktigare än själva fotograferandet även om man kan få det intrycket ibland. Själv spelar jag i ett rockband och jag och den andra gitarristen kan sitta i timmavis och argumentera mot varandra varför det är bättre med EL-34 rör i förstärkarens slutsteg än 6L6-rör. Men den debatten skulle aldrig uppstå eller ha någon betydelse om vi inte i första hand älskade att spela. Och vid ett blindtest, när vi har blandat om och inte vet vilka rör som sitter där låter det lika bra eller illa i alla fall eftersom det verkliga ljudet sitter i fingrarna. Sedan flugfiskar jag och snacka om materialsport där.

En gång hävdade en fiskekompis att en viss streamer skulle knytas med en viss typ av hår samt ha svart silverlindad kropp för att öringen skulle hugga bäst. Jag knöt en streamer och gjorde kroppen röd på krokstorlek 10 istället för 12 samt klippte av mig en bunt könshår och band dem på streamern. (Skvallra inte om det!). Jag tog den största firren.

Senaste verktygen? Nej, det som du skriver ett välkänt faktum att de inte behövs för att skapa suveräna bilder. Själv använder jag med förkärlek min gamla 20D och 18-50/2.8 Sigma, men jag skulle mig lite "naken" om jag inte hade mina FF-kameror att ta till. Jag använder gärna gamla A700 också och finner att den är tillräckligt bra. Jag är van fotograf, men knappast någon mästare.
Det ligger nog i sakernas natur att alla "hantverkare" ändå är måna om sina verktyg och gärna pratar om dem eller diskuterar dem med andra likasinnade och blir nyfikna när nya röjsågar, hembränningsapparater, traktorer, borrmaskiner, glidmedel eller vad det nu handlar om som kommer ut på marknaden.

Och då jag numera inte platsar ens sist på sidan 1357694463524 över landets rikaste personer så vill jag att de verktyg jag eventuellt avser att införskaffa ska vara så 100%-iga det bara går eftersom jag inte bara kan byta hur lätt som helst om vissa funktioner jag anser viktiga inte fungerar ungefär som jag vill.
Så jag har mina hang-ups. Låt Mats Lillnor ha sina och behåll dina så skapar vi dynamik här på trådarna.
Alla här prioriterar väl själva plåtandet primärt och appagrunkerna sekundärt, tror jag.

I övrigt så önskar jag er alla en God Natt och riktig jäklig måndag (eftersom jag själv är ledig);)

Mvh//Lennart
 
....................Sen föreslog och hoppades jag på ett menyval där om man valt manuell switchning och ställt in EVF att den då alltid ska vara igång precis som på A55, men du har tydligen missupfattat det och trott att jag menar att ha bägge igång samtidigt ................
/Mats

Ja så uppfattade ju jag det att du menade. Om EVF:en alltid är igång och eye detect switchar till bakdisplayen när man tar bort ögat och EVF:en då fortsatt är tänd (för att man snabbt ska kunna använda den igen) , så är väl båda på då i Live View läget eller hur? Så fattade jag det att du menade eller menar du att du i så fall ska stänga av LIve View manuellt och bara ha EVF på hela tiden? En sådan lösning vill i alla fall inte jag ha. Det är ju denna sömlösa switchning som är så bra med A55 och jag har inget minne att EVF:en är på i A55 hela tiden när man ställt om att eye detect ska switcha mellan EVF och Live View menyerna. Har du verkligen ställt om denna switch?

Det är som sagt inte vad jag minns från min A55. När jag aktiverat eye detect, så switchar den kameran mellan bakdisplay och EVF och det är precis så jag vill ha det. Det får som sagt vara precis som det är på A77 för mig (och jag ser ju att jag inte är ensam om den tanken heller). Jag ska faktiskt besöka Sony shopen och kolla detta i veckan, för jag har ju inte min A55 kvar längre.
 
Som vanligt så kommer du med den där lite filosofiska kommentaren som gör att jag klarar av att det snart blir måndag. Snart? Det ÄR måndag! -Suck-

God natt Lennart önskar Lennart L
 
Inte upptäcka???

...............Jag är säker på att det är tekniken i sig som gör att det tar en liten stund att tända sökaren och då går det inte att skriva kod som gör det snabbare. Kanske lite grann om det är fördröjning i programvaran också, men inte så att det skulle bli en acceptabel lösning på den här kameran.....................


/Mats

Det är väl en kapacitiv givare i eye detecten. Man kanske kan göra denna känsligare framöver så att den hugger redan innan man satt ögat helt till.
 
Ja så uppfattade ju jag det att du menade. Om EVF:en alltid är igång och eye detect switchar till bakdisplayen när man tar bort ögat och EVF:en då fortsatt är tänd (för att man snabbt ska kunna använda den igen) , så är väl båda på då i Live View läget eller hur? Så fattade jag det att du menade eller menar du att du i så fall ska stänga av LIve View manuellt och bara ha EVF på hela tiden? En sådan lösning vill i alla fall inte jag ha. Det är ju denna sömlösa switchning som är så bra med A55 och jag har inget minne att EVF:en är på i A55 hela tiden när man ställt om att eye detect ska switcha mellan EVF och Live View menyerna. Har du verkligen ställt om denna switch?

Det är som sagt inte vad jag minns från min A55. När jag aktiverat eye detect, så switchar den kameran mellan bakdisplay och EVF och det är precis så jag vill ha det. Det får som sagt vara precis som det är på A77 för mig (och jag ser ju att jag inte är ensam om den tanken heller). Jag ska faktiskt besöka Sony shopen och kolla detta i veckan, för jag har ju inte min A55 kvar längre.


Vet inte vad det är i mitt skrivande eller ditt läsande som gör att du inte förstår, men jag ska ta det ytterligare en gång då.

Alltså, det finns ju två olika lågen att välja för switch mellan EVF och LCD. Automatisk eller manuell.

Ställer man in Auto så fungerar A55 och A77 likadant. LCDn är på när man har kameran borta från ansiktet och växlar till EVF när man sätter den till ögat. A77ans sökare tar lite längre tid på sig att starta, men det helt (halvt åtm) ok att det är så i det läget när man går runt och semesterfotar och lallar. A77 är ett onödigt overkill för dessa situationer, men har man en så går den att använda till det också och då är lite långsam inget jätteproblem. Bra dock om de kan snabba upp det lite.


Sen finns det andra läget. Om man ställer om i menyn till manuell swittchning så växlar men mellan EVF och LCD med knappen på höger sida av blixten. Här beter sig A55 och A77 helt annorlunda.

På A55 är det så att om du då växlat till EVF så ör sökaren igång hela tiden, oavsett om du har kameran i handen eller till ögat.

På A77 däremot stängs sökaren av när du tar bort den från ansiktet och sätts på när EYE-sensorn känner av att du ska fotografera. Det gör att kameran blir lika seg i EVFl-läge som när man har automatisk switchning på. Det här gör faktiskt att kameran blir helt oanvändbar i en massasituationer. Precis de situationer kameran är byggd och specad för.

Lennart L undrade vad det spelar för roll med en halv sekund. Jo, det spelar en jäkla roll! Kan inte begripa att man inte inser det. Hur gör nir ni fotograferar? Kan inte någon fågelfotograf eller sportfotograf gå in och stötta mig här. Det är ju så självklart tycker jag.

Kameran är extra snabb och byggd för action. Den "tävlarÄ emot Canon 7D och tom. 1D och Nikons motsvarigheter.

Då spelar det ingen roll att mäta hundradelar i reaktionstid, eller hur snabb AF är om kameran kommer ur startblocken först när de andra är klara.

Om man har kameran i händerna beredd på att fota action så kollar man och hittar en händelse, tar upp kameran till ögat och fortsätter panoreringen, fokuserar och framar och trycker av, gärna snabba skurar. Det GÅR inte med A77! Sökaren är svart och när den till slut behagar komma igång är ögonblicket förbi. Det här löses inte med en FW-uppgradering som snabbar upp det lite grand. Faktiskt gör det kameran direkt olämplig och obrukbar för precis det som den är primärt byggd för. Vill man fota action så är det i så fall bättre med en A290 eller nåt, för att inte tala om konkurrenternas riktiga kameror som också är konstruerade för det här, men fungerar.

Kan inte fatta att man tar så lätt på det här. "Passar inte för mitt fotograferande", men då finns det knappast någon anledning att köpa en snabb systemkamera.

Kan inte några andra som fotograferar action gå in och förklara att det inte är bra att sökaren är svart en halv sekund när man tar upp den till ansiketet. Så självklart tycker jag, men tydligen så går det inte hem när jag skriver det. Det är ingen extraordinär synpunkt eller fix ide jag fått., utan helt enkelt en absolut självklarhet. Jag är helt säker på att varenda seriös fotograf som vill fånga action skulle reta sig på detta oerhört och klassa kameran som ett helt oanvändbart redskap.


/Mats
 
Inte för att jag är någon aktiosnfotograf men har ändå full förståelse för Mats. Jag hamnade av olika anledningar i Canonlägret efter Konica-epoken och har inte ekonomi för något mer systembyte, så jag har begränsade erfarenheter från olika system, men de Nikonägare som använt mina Canon har notoret att den är snabbare till skott, och i en tråd här på FS hade en som bytt till Nikon från Canon problem med att kameran inte hann med. Det gällde ju AF i dessa fall men om sökaren är helt svart först blir ju effekten densamma, tillfället är borta när kameran väl blir klar för skott, det kan tyckas att bråkdelar av en sekund inte ska betyda något men det gör det i högsta grad i många fall, men i andra fall går det förståss också bra bra med en seg kompakt.
 
Jag håller helt med Mats här och det är märkligt att Sony släppte sin förserie utan att ha åtgärdat den punkten. Nu gör dom ju det med sin fm uppgradering men ändå..

Jag har en fight med mig själv just nu. Jag har en a55:a som jag är mycket nöjd med men som trots allt är väldigt liten och är inte heller väderskyddad på något sätt. Denna höst ser ut att bli ganska stormig och regning dessutom och man vill ju kunna dra ut och fota i alla fall.

Jag är mycket sugen på en a77 om den känns helt rätt i handen men jag kommer inte att köpa den förrän efter jul och då kan man ju tro och hoppas på att alla buggar är helt borta :)

P.S: Lite kul med Lennarts hobbies. Jag spelar också gitarr och flugfiskar gärna. :D
 
Självklart kan en FW uppdatering ändra funktionen så att den fungerar likadant som A55, dvs EVFIn på hela tiden i manuellt läge. Dvs den struntar helt i att använda EYE-findern i manuellt läge. Men man vet ju inte om de vill ha det så för att spara på batteriet. Men det verkar ju troligt att de ändrar på detta om det kommer en haglande proteststorm från olika håll, om det inte går att snabba upp förloppet på annat sätt med mjukvaran.

/T
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.