Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, det tåget har gått för länge sedan. Vad mpnga anser att Sony skulle ha gjort var att när A550 släpptes för 2 år sedan också stoppa samma kamera i metallhus med top-LCD och kalla den för A750. Sedan kunde det uppgradera den till A780 samtidigt med A580.

Nu är det rätt ointressant med en DSLR från Sony som ska konkurrera med A77.De kan ju inte gärna först börja marknadsföra A77 med alla finesser och sen göra en kamera med budskapet "nä, det här med fast spegel var nog inte så bra ändå".

Spelar ju inte så stor roll vad vi tycker. Sonyfolket är nog inte dumma i huvet eller så och det har väl bedömt lönsamheten på kort sikt och marknadsföringen på lång sikt. Visst har dom tappat ett antal entusiaster för att de dröjt så länge med en efterföljare till A700, men vi får nog acceptera att vi är trots allt en ganska liten klick personer ändå och den målgruppen ensamt kan inte skapa hög lönsamhet.

Sony är som sagt inte lika stora som Nikon och Canon och lönsamheten beror mycket på seriestorlek. En kamera byggd i plast ger betydligt större TB och kan massproduceras mer fölrdelaktigt än ett magnesiumhölje. Priset kan inte sättas hur högt som helst för en tlllverkare som inte har större del av marknaden heller.

Visst har Sony finansiella muskler koncernmässigt, men kameradivisionen har nog bara fått tilldelat en begränsad del tills de uppvisat resultat. De har nog helt enkelt fått välja mellan att sata all utveckling på SLT eller att göra fler traditionella modeller, men då hade vi nog inte fått se A77. Nu utnyttjar de istället det innovativa försprång de skapat.

Sony har nog gjort alldeles rätt och varit smarta att först förbereda marknaden med A55 för ett år sedan. Utan den hade A77 blivit totalt missförstådd och garanterat floppat. Om de når stora framgångar med A77 så kan moderbolaget öppna pengakranen ordentligt för att Sony ska satsa på att bli riktigt stora och etablerade även hos yrkesfotograferna. Då kan vi nog se ett bredare modellutbud med lite mer avancerade kameror med hög byggkvalitet.

Tyvärr är hela processen drygt ett år efter guldruschen. Det sker ett trendbrott nu som går mot mindre och enklare utrustning. Sony är visserligen där också med sina NEX-ar och avancerade kompakter, men det fattas något nånstans mitemellan NEX-7 och HX9V.

Visst är det kul om det kommer minst två FF-kameror under 2012, men vem köper dessa då? Om de kan stoppa dem i samma fysiska format som A77 och hålla priset nere så kan det bli bra, men tiden när "the dinosaurs reigned the world" tror jag är över. De FF-kameror jag själv haft har varit helt underbara och en stor upplevelse som gett mig enorm glädje och möjlighet att utvecklas som fotograf, men jag tror ärligt at jag sålde mitt A850-system i grevens tid. Det märks en tydlig nedgång det senaste halvåret och jag tror den trenden är ganska representativ för kameramarknaden i stort över hela världen. "Small is beautiful"

Så, A77 kommer ett år försent, men kan funka ändå. "A750" är helt uteslutet och finns ingen vits med i dagsläget. För Sonys del skulle de kunna behålla volymerna genom att knapra markbnadsandelar. Marknaden totalt sett för FF-kameror och stora systemkameror har och är på väg att minska rejält. Kundgruppen utförs till stor del av redan etablerade fotografer som är lite tröga att spotta trender och det är ju tyvärr samma personer som är traditionella och köper Canon eller Nikon. Sonys stora chans är ju nyförsäljning till en yngre generation nya fotografer, men tillströmningen av dessa är nog tyvärr rejält decimerad.

Har svårt att tänka mig att det skulle komma -X och -S modeller från Sony. Däremot tror jag att vi kommer att få se en serie kameramodeller i samma chassi som A77 framöver.



/Mats

När man tittar på en A77 så finns inget som skvallar om att det är en SLT, Sony måsta bara lägga större resurser på att marknadsföra sina modeller, Canon/Nikon dominera detta område enormt, och lägger ner miljarder i reklam trots att dom är dom mest kända modellerna på marknaden. Sony har deklarerat att dom måste skärpa sig, och mycket tydligare berätta varför dom gör tex. SLT-modeller.

Håller med om att Sony stora chans är att locka yngre kundgrupper, det tråkiga med DSLR-modellerna är att dom är så himla lika, det skiljer inga jättesaker mellan Canon 400 fram till årets modell 600D, man har stoppat in filmfunktion visserligen och lagt på lite finesser från kompaktkamerorna ( alltså inte bara Sony som gör det ) ganska så enkla dataimplenteringar som inte kostar så mycket, duktiga på lågljusegenskaper var Canon mycket tidiga med, så den modulen tror jag inte eller är kostsam i dag.

Canon nya S100 med helt egen sensor skvallrar och ger signaler vilken marknad dom satsar på, men canon verkar också att ha mycke pengar att röra sig med.

FF.modellerna bli för dyra för att locka stora kundgrupper, C/N har sina stadiga redaktioner och natur fotografer att luta sig i mot, stora dagstidningar runt världen med skåpen fulla av dyr optik som vanligt folk inte kan köpa, titta bara på dom stora Engelska dagstidningarna med sina galna papparazzi-fotografer, den utrustningen slits det nog ganska hårt på, Oj vilka guldpengar som ramlar in där.

Minns du bilderna på Konceptkameran från Sony, där ingen näsa nådde fram till skärmen, den var häftig och fick många trevliga kommentarer, kanske kommer nästa år som FF vem vet.
 
Frågan är väl högst relevant av skarström, vi har läst mängder av tester, där samma eviga buggar ständigt har redovisat, samtidigt har vi fått veta att Sverige fått sig tillsänt 3 exemplar, och att dom skall släppas den 17 okt. dom skriver också att ny firmware släpps i mitten av denna månad.

Men okej det är ju möjligt att svenska testare har fått möjligheten till ny Firmware och även Europa då.
och att det berör modeller för mera seriösa tester. Allmänheten får vänta till den 17 okt i Sverige dock och då kan förmodlingen Firmwaren vara inlagd från fabrik.

//Bengt.

Bara för att kameran inte börjar säljas fören den 17e oktober i Sverige så betyder det ju inte att dom inte kan ha fått ett produktions-ex från Sony för test tidigare....inte så konstigt att det rapoteras buggar mm i kameran...produktions-exemplaren lider av dessa buggar/fel och några exemplar med den nya firmwaren är inte levererade/utskickade...finns mängder av forumtrådar i olika forum där användare har rapoterat felen som dom har drabbats av på grund av den felaktiga mjukvaran.

Om dom har testat ett produktions-ex så har den kameran garanterat inte haft den nya/kommande firmwaren då den inte är färdig/släppt än.
 
Bara för att kameran inte börjar säljas fören den 17e oktober i Sverige så betyder det ju inte att dom inte kan ha fått ett produktions-ex från Sony för test tidigare....inte så konstigt att det rapoteras buggar mm i kameran...produktions-exemplaren lider av dessa buggar/fel och några exemplar med den nya firmwaren är inte levererade/utskickade...finns mängder av forumtrådar i olika forum där användare har rapoterat felen som dom har drabbats av på grund av den felaktiga mjukvaran.

Om dom har testat ett produktions-ex så har den kameran garanterat inte haft den nya/kommande firmwaren då den inte är färdig/släppt än.

Tycker det är tråkigt att Sony (också) skeppar produkter till försäljning som innehåller fel och att det ska fixas senare i buggrättade firmware. Så har det inte varit tidigare, utan det som levererats har varit utan fel. Sen har det kommit flera år efter releasen en uppdatering som ökar finesserna, som t.ex. A900/A850.

Är inte så tvärsäker på att alla brister bara är "buggar". Finns några saker som helt enkelt inte är bra och det verkar naivt att tro att när det kommer en buggrättad firmware så är kameran perfekt.

Tror som sagt inte att sökaren tänds snabbare tack vare uppdaterad programvaran, utan det är nog snarare tekniken i sig som tar en liten stund på sig att få igång. Förhoppningsvis tillkommer ett menyval så att man kan stänga av att den släcks när man tar bort kameran från ansiktet på bekostnad av strömförbrukning.

Eftersläpningen av uppdatering av värden för bländare och tid när man vrider på kontrollrattarna är dock underligt och kan säkert åtgärdas,men det är ju bara ett kosmetiskt irriterande fel som man kan leva med. Att programvaran skulle innehålla fel som gör att kameran väntar en stund efter att eye-sensorn registrerat tills den tänder sökaren tror jag däremot inte ett dugg på. Möjligen kan de snabba upp det en aning, men det räcker absolut inte för att idag är tiden ohyggligt lång, så även om de lyckas korta ner den lite så är det ändå ett mycket allvarligt problem.

Inte osannolikt att samma sak drabbar NEX-7, så du Peter som snöat in dig på en sådan går nog inte heller säker ;-).

Kameran är i produktion och säljs till slutkund, så det är det som ska bedömas. Det finns allvarliga brister som inte borde släppts ut på marknaden om de kunnat åtgärda det. Absolut inget fel av testare att anmärka på detta. Det går inte att vifta bort det med "det ska ju fixas" så att man kan bortse ifrån det. Det är som det är och det är kasst helt enkelt.


/Mats
 
Jag har heller inte haft så våldsamt höga förväntningar på A77 som du haft länge och det har du haft långt innan du överhuvudtaget känt på underverket. Då förstår jag humörsvängningarna till viss del men det blir ju lite märkligt att pendla så våldsamt mellan hopp och förtvivlan redan innan vi fått ett prodex att hålla i.

Ja, just så. Det är ju ändå bara en kamera.
 
Tycker det är tråkigt att Sony (också) skeppar produkter till försäljning som innehåller fel och att det ska fixas senare i buggrättade firmware. Så har det inte varit tidigare, utan det som levererats har varit utan fel. Sen har det kommit flera år efter releasen en uppdatering som ökar finesserna, som t.ex. A900/A850.

Är inte så tvärsäker på att alla brister bara är "buggar". Finns några saker som helt enkelt inte är bra och det verkar naivt att tro att när det kommer en buggrättad firmware så är kameran perfekt.

Tror som sagt inte att sökaren tänds snabbare tack vare uppdaterad programvaran, utan det är nog snarare tekniken i sig som tar en liten stund på sig att få igång. Förhoppningsvis tillkommer ett menyval så att man kan stänga av att den släcks när man tar bort kameran från ansiktet på bekostnad av strömförbrukning.

Eftersläpningen av uppdatering av värden för bländare och tid när man vrider på kontrollrattarna är dock underligt och kan säkert åtgärdas,men det är ju bara ett kosmetiskt irriterande fel som man kan leva med. Att programvaran skulle innehålla fel som gör att kameran väntar en stund efter att eye-sensorn registrerat tills den tänder sökaren tror jag däremot inte ett dugg på. Möjligen kan de snabba upp det en aning, men det räcker absolut inte för att idag är tiden ohyggligt lång, så även om de lyckas korta ner den lite så är det ändå ett mycket allvarligt problem.

Inte osannolikt att samma sak drabbar NEX-7, så du Peter som snöat in dig på en sådan går nog inte heller säker ;-).

Kameran är i produktion och säljs till slutkund, så det är det som ska bedömas. Det finns allvarliga brister som inte borde släppts ut på marknaden om de kunnat åtgärda det. Absolut inget fel av testare att anmärka på detta. Det går inte att vifta bort det med "det ska ju fixas" så att man kan bortse ifrån det. Det är som det är och det är kasst helt enkelt.


/Mats

Visst är det så Mats och jag håller med dig....det ryktas ju om att Sony bytte till en nyare/annan processor precis innan produktion men att man bytte/testade inte om den ursprungliga mjukvaran fungerade ihop fullt ut med den nya processorn... om detta stämmer så är det en rejäl miss från Sonys sida men hur vida det stämmer eller inte lär vi aldrig få veta...även om det inte stämmer så är det ändå dåligt av Sony o leverera en kamera med så många buggar/mycket strul...kanske beror det på att dom stressat fram kameran för att få ut den i tid.....men som sagt hoppas på att den nya firmwaren rättar till alla buggar/fel.

Ja men det är något jag få räkna med...dock tror jag faktiskt inte den kommer att lida av samma buggar/fel då den kommer ut senare/efter att dom flesta buggar/fel har uppdagats i A77an ...hoppas dock att Nex-7an inte får/lider av buggar/fel när den levereras då jag har räknat med att hårdtesta den och den nya adaptern under min Thailandsresa som jag skall göra vid jul...om nu EVF:en dras med samma "fördröjning" vid uppstart som A77 gör i dagsläget är inget problem för mig personligen...det är sällan jag har så bråttom o om jag skulle ha det i någon situation om det skulle dyka upp nått motiv/en situation snabbt så få jag helt enkelt låta blir o slänga upp kameran till ögat o istället använda mig av skärmen vid dessa tillfällen för att inte missa motivet/situationen på grund av "fördröjningen" som det tar att växla mellan skärmen och EVF:en.
 
Tycker det är tråkigt att Sony (också) skeppar produkter till försäljning som innehåller fel och att det ska fixas senare i buggrättade firmware. Så har det inte varit tidigare, utan det som levererats har varit utan fel. Sen har det kommit flera år efter releasen en uppdatering som ökar finesserna, som t.ex. A900/A850.
Kanske försöker Sony utnyttja att flera av huvudkonkurrenterna är försenade med sina nya modeller p g a tsunamin. Genom att presentera och även börja försälja sina nya produkter i förtid får dom vara (nästan) ensamma herrar på täppan ett tag och får mer uppmärksamhet i media och diverse fotoforum än om de skulle behövt dela den med Nikon, Canon m fl.


Olle
 
Jag tänker att ha tålamod med A77, dom kameror som levereras under försommaren nästa år kan vara mordernare batcher som når ut till handeln, vis av leveranserna med 7D som tydlingen blev ett säkrare kort efter ett år på marknaden, mindre problem med AF:n dom klassiska rapporterna om bandning på bilderna lär har minskat en del vad gäller 7D.

Så jag kommer iskallt att vänta ut modellen, Nex7 vill jag också vänta ut, men det är bara jag nu som tänker så, mina egna tankegångar som sagt, var och en gör precis som dom vill så klart.

//Bengt.

En alldeles utmärkt strategi som jag också säkerligen kommer att följa. Ju mer som gör så här, och väntar ut tills barnsjukdomarna är borta, desto större press på kameratillverkarna (ingen är oskyldig här) att verkligen leverera kvalitet från dag ett.

Helt otroligt egentligen med dessa barnsjukdomar hos konsumentvaror som börjar på 10´ och uppåt.

Kameratillverkare är ett förlåtande släkte - hade barnsjukdomar funnits inom exvis lcd-tv hade det blivir folkstorm. Men på något sätt har kameraköparna lärt sig att acceptera en undermålig produkt när man köper de första batcharna. Mycket märkligt.
 
Nu läggar jag nog ner den här diskussionen om EVF-switchningen för det går inte att diskutera om man inte blir förstådd. Jag har har ju som sagt också testat A77 och jag har också noterat att den är segare än min gamla A55. Jag tror dock att det mycket marginellt skulle ha praktisk betydelse för mig som jag fotograferar.


Citat
"Vet inte hur Ste-Åke burit sig åt om han nite märkt det, eller irriterat sig på det.
Jag är helt säker på att du Lennart garanterat skulle reagerat kraftigt över det här. I princip gör det kameran i princip helt oanvändbar i en massa situationer."

Vad har du fått ifrån att jag inte märkt fördröjningen? Har jag verkligen sagt detta? När jag kollat på underverket skrev jag ett inlägg inte så långt efter ditt eget och bekräftade att även jag noterat detta.

Ok, du har märkt fördröjningen, men tydligen inte irriterat dig på den då du säger att det har marginell betydelse. Jag har svårt att förstå det för att för mig är det totalt katastrofalt. Men det beror väl mycket på tycke och smak. Samma sak med testare, vissa har framhållit detta som ett stort problem, medan andra inte berört det alls.

Så, jag har inte missförstått dig, jag har förstått dig rätt att du inte tycker det gör så mycket. Bara att jag som tycker annorlunda har svårt att ta till mig att man inte har samma åsikt som jag :).

Jag kan gå omkring med kameran i händerna och vara beredd och se mig om. Man går ju inte gärna omkring och tittar i sökaren hela tiden. Om jag ser något intressant plockar jag då upp kameran till ansiktet för att ta en bild, vilket i många fall måste gå hyggligt snabbt. Det funkar inte med A77 och det är riktigt uselt! (Tycker jag)


Sen föreslog och hoppades jag på ett menyval där om man valt manuell switchning och ställt in EVF att den då alltid ska vara igång precis som på A55, men du har tydligen missupfattat det och trott att jag menar att ha bägge igång samtidigt då du skriver så här:


Jomen skillnaden är ju i så fall att ha både bakdisplay och EVF igång och det vill man kanske inte av andra skäl än batteriskäl.

Nä, jag har som sagt inte föreslagit att ha båda igång samtidigt.

Nu har du läst tokigt och kommit in på ett bananskal tror jag. Vi är fullständigt medvetna om hur A55 exv. funkar och A77 funkar på exakt samma sätt om man jämför med en A55 där man aktiverat funktionen på det sättet för den är inte default på den kameran.

Det här handlade om sätt att hantera det faktum att det tog långtid att tända EVF:en på A77 och att en möjlighet då kanske vore att låta båda vara på om man hade behov av det. Som typ en workaround för problemet. Det är då den reflektionen passar in att testa med att ha båda igång samtidigt om man nu kan det. Priset är dock kortare batteritid.

Grejen är som sagt att de INTE funkar på samma sätt. Och lösningen är INTE att ha båda igång samtidigt.

Enda lösningen som jag ser det är att göra så att A77 beter sig som A55, dvs. att om man väljer manuell switchning och sätter på sökaren så är den igång hela tiden istället för att som nu stängas av när man tar bort den från ögat som den gör på A77, men inte på A55.

Det jag undrade över var om A55 verkligen hade så tydlig eftersläpning som A77 och jag har som sagt inget minne av att jag störde mig på det med A55. Av det skälet trodde jag att Sony säkert skulle fixa detta men att om man i A77 skulle tvingas att ha båda på samtidigt så skulle ju det kunna vara en workaround om nu det gick men till priset av sämre batteritid

Som sagt, jag har inte föreslagit att ha båda igång samtidigt.


Jag har heller inte haft så våldsamt höga förväntningar på A77 som du haft länge och det har du haft långt innan du överhuvudtaget känt på underverket. Då förstår jag humörsvängningarna till viss del men det blir ju lite märkligt att pendla så våldsamt mellan hopp och förtvivlan redan innan vi fått ett prodex att hålla i.

Jag tycker inte att jag pendlar så mycket. Visst har jag blivit lite desillusionerad och upplevde t.ex. inte sökaren så über-fantastisk som rapporterna på SAR entydigt gav sken av. Det hävdades ju också super-duper ISO-prestanda med "ISO över 100 000" som inte infriades. Gör inte kameran usel på något sätt, bara att det som rapporterades om och gjorde att jag blev lyrisk inte visar sig stämma och då koer såklart saken i ett annat läge.

Tycker fortfarande det är en fantastisk kamera och jag kommer förmodligen att inhandla mig en sådan, beroende på hur de löser problemet med långsam sökarstart.

Däremot oavsett hur bra kameran är på en massa punkter så kan en kraftig uselhet sänka bedömningen helt och hållet och precis det tyckerjag den här halva sekunden av svart sökare när man tar upp kameran för att fotografera är. Fullständigt horribelt enligt mig, medan du tydligen tar det med ro och inte tycker det är hela världen. Bara konstatera att vi skiljer oss åt där och kanske har lite olika sätt att fotografera, men för mig så är detta allvarligt.


Jag är ytterst sällan i tidsnöd men självklart är det fullständigt oacceptabelt för många som det är idag men personligen så tycker jag ditt uttryck "helt oanvändbar" är väl hårt och onyanserat även om det fäljs av "i en massa situationer".

Sten-Åke, jag är ledsen om jag klankat ner på dig. Det var åtminstone inte avsiktligt och jag ber om ursäkt för det. Ibland uttrycker jag mig riktigt klantigt och ska försöka bättra mig. Gjorde nyss samma sak med Lennart och det är absolut inte min avsikt att bete mig som ett svin. Respekterar er båda högt och ni är båda betydligt mer erfarna än jag liksom de flesta här och har inte för avsikt att vara nedlåtande på något sätt.

Oavsett detta så kan vi vara överens om att vi inte är överens om vissa saker. Helt ok, man kan ju tycka annorlunda, bara att jag måste begripa att andra inte har fel för att de inte tycker som jag...


Jag anser i alla fall inte att uttrycket "helt oanvändbar i vissa situationer" är ett enda dugg onyanserat. Den här kameran positionerar sig ju som en mycket snabb och avancerad kamera för fotografer med högt ställda krav. Om man t.ex. har för avsikt att gå omkrnig i skogen och fotografera flygande fåglar och ser sig om och när man hittar sitt motiv i en rörelse tar upp kameran och följer målet för att ta bilden i rätt ögonblick så fungerar det helt enkelt inte. Då spelar det helt enkelt ingen roll om AF är snabb och klarar att följa målet, det är inte bara den halvsekunden som sökaren är svart som man går miste om, utan även tiden det tar att "börja om" och hitta sitt motiv. Just dessa tiondelar är det som behövs för att komponera och sätta fokus. Handgreppet är precis som lerduveskytte skulle man kunna säga. Finns en massa andra situationer också där det är lika viktigt att sökaren inte är svart när man tar upp kameran.

Vem som helst efter att ha missat flera sådana bilder efter varandra skulle bli rasande och skicka kameran all världens väg rätt ut i sjön.

Möjligen kan det här vara halvt acceptabelt i en billig "semesterkamera", men absolut inte för en sådan modell som A77.

Nu har det visat sig att det inte var ett fel i ett förserie-exemplar, utan färdiga kameror levereras till kund med den här bristen. Det är HELT VÄRDELÖST och FRUKTANSVÄRT USELT helt enkelt. Ett litet hopp finns att Sony åtgärdar det med en uppgradering, men jag är tveksam.

Om det inte åtgärdas ögonaböj så funkar helt enkelt inte kameran för det som den är tänkt och för min del hioppar jag av fullständigt och kanske inhandlar en Canon 8D eller Nikon D400 istället.


/Mats
 
Senast ändrad:
En alldeles utmärkt strategi som jag också säkerligen kommer att följa. Ju mer som gör så här, och väntar ut tills barnsjukdomarna är borta, desto större press på kameratillverkarna (ingen är oskyldig här) att verkligen leverera kvalitet från dag ett.

Helt otroligt egentligen med dessa barnsjukdomar hos konsumentvaror som börjar på 10´ och uppåt.

Kameratillverkare är ett förlåtande släkte - hade barnsjukdomar funnits inom exvis lcd-tv hade det blivir folkstorm. Men på något sätt har kameraköparna lärt sig att acceptera en undermålig produkt när man köper de första batcharna. Mycket märkligt.

För mig är det ingen bra strategi. Om de levererar kassa produkter med dålig kvalitet så tänker inte jag vänta ett halvår på att de fixa barnsjukdomarna. Då är förtroendet borta och jag ser mig om efter något annat. Finns ingen anledning att betala 15 000 kr för något som inte funkar när det finns konkurrerande märken som har grejer det inte är fel på.

Det sätter betydligt mera press på tillverkaren om man helt överger dem och byter märke än att acceptera det och vänta ut tiden tills de fixat till produkterna.


Jäkligt kass av Sony att släppa grejer med allvarliga fel i.
Vet att Canon gjort så tidigare ochdet har varit ett skäl för mig att inte gilla det märket så mycket. Sony har tidigare varit exmplariska på den punkten, men det här är ju skit rent ut sagt att de också gör på det viset.

Håller med dig om att det är märkligt att kamerakunder accepterar detta. Jag gör det i alla fall inte.


/Mats
 
När det då efter ett köp finns ny uppgraderad mjukvara att gratis hämta ut, hur gör man då för att få det nya installerat? Finns det risk för att bli på hand med en nyformaterad kamera, som inte ens kan startas.
 
När det då efter ett köp finns ny uppgraderad mjukvara att gratis hämta ut, hur gör man då för att få det nya installerat? Finns det risk för att bli på hand med en nyformaterad kamera, som inte ens kan startas.

Lite olika beroende på modell.
På A850/A900 så laddade man ner en fil på minneskortet och startade sen kameran samtidigt som man höll en knapp intryckt. Helt smärtfritt.

På NEX m.fl. lite nyare kameror så kopplar man in kameran med usb-sladden och kör ett speciellt program. Funkade också utan problem.

Visst finns det en liten risk för att det ska gå åt skogen precis när uppgraderingen utförs, men jag anser att den är minimal. Skulle det skita sig så är jag säker på att sony åtgärdar det utan snack, oavsett alla disclaimers som står i readme-filen.

Vissa blir hysteriska över hur "farligt" det är ,men det är helt odramatiskt och funkar garanterat till minst 999 0/00, troligen ännu mer. Har aldrig hört talas om att någon skulle råkat ut för problem, vilket man med säkerhet skulle gjort på något forum åtminstone.


/Mats
 
Jäkligt kass av Sony att släppa grejer med allvarliga fel i.


/Mats

Sony är inte ensamma om det så det är inget unikt för dom...mer eller mindre alla kameratillverkare har vid något tillfälle släppt en kamera med någon form av problem som det tagit tid att fixa...tycker faktiskt Sony svarade oväntat snabbt med ny firmware och vilka problem/buggar den kommer att lösa vilket jag personligen tycker är ett gott tecken...inte heller är det något unikt för just kameror...finns gott om avancerade elektronikprylar idag som dras med olika former av problem vid säljstart.
 
När det då efter ett köp finns ny uppgraderad mjukvara att gratis hämta ut, hur gör man då för att få det nya installerat? Finns det risk för att bli på hand med en nyformaterad kamera, som inte ens kan startas.

Du har fått svar på hur installationen går till så det tänker jag inte kommentera. Men jag tänker använda detta inlägg till att återanknyta till vad som tagits upp tidigare. Nämligen "tåliga kameraköpare".

I de absolut flesta fall är "uppgraderad mjukvara" INTE GRATIS och bekostad av snälla kameratillverkare. De har kallt räknat med att FW1 inte är bra och släpper sedan FW2. Tro inte att det är gratis. Det är sannolikt redan inbakat i utgångspriset i detta fallet.

Vidare utför du därför själv "extragratis" ett jobb som kameratillverkaren skulle gjort från början genom att ta dig tid att ladda ner ny FW och själv lägga in det i kameran mot en "friskrivningsklausul" du ska kryssa i innan nedladdningen börjar. Skulle kameran av någon anledning bli strömlös under tiden den nya FW läses in så får du inte igång kameran igen. Likadant om filen du laddar ned är det minsta korrupt.

Om buggar redan är konstaterade innan de första exemplaren börjat skeppas borde tillverkaren åtgärda det innan-även om det blir en liten försening.

Jag har visserligen aldrig råkat ut för några problem vid en FW-uppgradering, men jag har info om de som kameran låst sig för. Kameran har fått skickas på service och varit borta en bra tid så att den "tålige kameraköparen" inte kunnat använda den.

En helt annan sak är det med FW-uppgraderingar som kommer längre fram för att lägga till extra funktioner och kompabilitet med externa tillbehör som inte fanns när kameran ursprungligen producerades.

//Lennart
 
Svar på två inlägg samtidigt:

Sony är inte ensamma om det så det är inget unikt för dom...mer eller mindre alla kameratillverkare har vid något tillfälle släppt en kamera med någon form av problem som det tagit tid att fixa...tycker faktiskt Sony svarade oväntat snabbt med ny firmware och vilka problem/buggar den kommer att lösa vilket jag personligen tycker är ett gott tecken...inte heller är det något unikt för just kameror...finns gott om avancerade elektronikprylar idag som dras med olika former av problem vid säljstart.

Nä, må så vara att det finns många so mgör så. Jag tycker det är skit i alla fall!

Sony har ju hittills varit undantaget som gjort rätt och väntat och inte skeppat ut nåt som inte funkar. De har väl lärt sig av Canon m.fl. att de inte blir bestraffade för det av kunderna, vilket jag tycker är oerhört trist. Snart är det väl samma problem med Sony att kameran stannar med Err-99 och att det kommer fix på fix på fix som ska laddas ner och patchas.

Där har Sony tidigare utmärkt sig genom att leverera 1.0 som fungerat felfritt och sedan leverera 2.0, som också funkat, efter lång tid med lite nya finesser.



Du har fått svar på hur installationen går till så det tänker jag inte kommentera. Men jag tänker använda detta inlägg till att återanknyta till vad som tagits upp tidigare. Nämligen "tåliga kameraköpare".

I de absolut flesta fall är "uppgraderad mjukvara" INTE GRATIS och bekostad av snälla kameratillverkare. De har kallt räknat med att FW1 inte är bra och släpper sedan FW2. Tro inte att det är gratis. Det är sannolikt redan inbakat i utgångspriset i detta fallet.

Vidare utför du därför själv "extragratis" ett jobb som kameratillverkaren skulle gjort från början genom att ta dig tid att ladda ner ny FW och själv lägga in det i kameran mot en "friskrivningsklausul" du ska kryssa i innan nedladdningen börjar. Skulle kameran av någon anledning bli strömlös under tiden den nya FW läses in så får du inte igång kameran igen. Likadant om filen du laddar ned är det minsta korrupt.

Om buggar redan är konstaterade innan de första exemplaren börjat skeppas borde tillverkaren åtgärda det innan-även om det blir en liten försening.

Jag har visserligen aldrig råkat ut för några problem vid en FW-uppgradering, men jag har info om de som kameran låst sig för. Kameran har fått skickas på service och varit borta en bra tid så att den "tålige kameraköparen" inte kunnat använda den.

En helt annan sak är det med FW-uppgraderingar som kommer längre fram för att lägga till extra funktioner och kompabilitet med externa tillbehör som inte fanns när kameran ursprungligen producerades.

//Lennart


Håller med dig till 100%. Tyvärr är det vi själva, eller i alla fall främst Canon-kunder som fortsatt att handla deras produkter trots felaktigheter, som gjort att det blivit så här. Om kunderna varit kräsnare och bestraffat tillverkarna hade de blivit tvungna att skärpa sig och leverera kvalitet. Nu har de kommit undan med det och då gör andra tillverkare som Sony också så eftersom det glöms bort och inte får några negaiva följder, utan tvärtom har de som väntat och gjort färdigt istället drabbats.

Trist är vad det är.
Beträffande att Sony nu lovar att fixa till felen gör inte saken ok. De får fixa det först och sälja sen. Tvivlar starkt på att de "fixar till" EVF-starten, tror helt enkelt inte det går att rätta till med programvara helt och hållet.

/Mats
(Som känner mig lite grinig idag)
 
Trist är vad det är.
Beträffande att Sony nu lovar att fixa till felen gör inte saken ok. De får fixa det först och sälja sen. Tvivlar starkt på att de "fixar till" EVF-starten, tror helt enkelt inte det går att rätta till med programvara helt och hållet.

/Mats
(Som känner mig lite grinig idag)

Visst är det trist men lite svårt att fixa problemet o sälja sen om inte problemet upptäcks förrens efter det att produkten har börjat säljas/skickas ut till kunder.....det tar en stund innan man får stopp på hela maskineriet/alla led i kedjan så att det inte säljs/skeppas felaktiga kameror till kund....tror knappast Sony skickar ut fler felaktiga kameror från fabriken efter att problemet har uppdagats.

Det få av alla branscher som finns som alltid levererar helt problemfria produkter....hellre ett mjukvaruproblem som löses via en ny firmware än ett hårdvaruproblem som oftast är mer svårlöst och kanske innebär att kunden måste skicka in sin kamera och står utan ett bra tag....kolla bara tex vilka problem Pentax hade/har haft med K-5...användare som har fått byta/lämna in sin kamera flertalet gånger och varit utan kamera under väldigt långa perioder på grund av hårdvaruproblem....som sagt Sony är långt ifrån ensamma om att ha haft/har problem...alla tillverkare har haft mer eller mindre stora problem med någon av sina kameror.

Varför skulle det inte gå att fixa till det helt med programvara?? Dock tror jag inte Sony kommer att göra så att den fungerar som du/många vill/önskar att den skall fungera utan dom kommer troligtvis bara snabba upp den så att fördröjningen blir kortare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.