Med efterklokhet så tyckar jag att Sony visst kunde ha valt två system, dagens A35 och A65 jättekul och bra, och vid sidan av dessa en nyutvecklad DSLR en A750. Då hade Sony haft tid att fundera på ljusbortfallet i SLT-modellerna och kanske hitta lösningar, A750 stillar eftetrfrågan och många vore nöjda. men kanske inte 1/3 Ev förlust är största bekymret just nu, utan effektivare ock skonsammare brusredusering kanske skulle ha första priotering.
Nä, det tåget har gått för länge sedan. Vad mpnga anser att Sony skulle ha gjort var att när A550 släpptes för 2 år sedan också stoppa samma kamera i metallhus med top-LCD och kalla den för A750. Sedan kunde det uppgradera den till A780 samtidigt med A580.
Nu är det rätt ointressant med en DSLR från Sony som ska konkurrera med A77.De kan ju inte gärna först börja marknadsföra A77 med alla finesser och sen göra en kamera med budskapet "nä, det här med fast spegel var nog inte så bra ändå".
Spelar ju inte så stor roll vad vi tycker. Sonyfolket är nog inte dumma i huvet eller så och det har väl bedömt lönsamheten på kort sikt och marknadsföringen på lång sikt. Visst har dom tappat ett antal entusiaster för att de dröjt så länge med en efterföljare till A700, men vi får nog acceptera att vi är trots allt en ganska liten klick personer ändå och den målgruppen ensamt kan inte skapa hög lönsamhet.
Sony är som sagt inte lika stora som Nikon och Canon och lönsamheten beror mycket på seriestorlek. En kamera byggd i plast ger betydligt större TB och kan massproduceras mer fölrdelaktigt än ett magnesiumhölje. Priset kan inte sättas hur högt som helst för en tlllverkare som inte har större del av marknaden heller.
Visst har Sony finansiella muskler koncernmässigt, men kameradivisionen har nog bara fått tilldelat en begränsad del tills de uppvisat resultat. De har nog helt enkelt fått välja mellan att sata all utveckling på SLT eller att göra fler traditionella modeller, men då hade vi nog inte fått se A77. Nu utnyttjar de istället det innovativa försprång de skapat.
Sony har nog gjort alldeles rätt och varit smarta att först förbereda marknaden med A55 för ett år sedan. Utan den hade A77 blivit totalt missförstådd och garanterat floppat. Om de når stora framgångar med A77 så kan moderbolaget öppna pengakranen ordentligt för att Sony ska satsa på att bli riktigt stora och etablerade även hos yrkesfotograferna. Då kan vi nog se ett bredare modellutbud med lite mer avancerade kameror med hög byggkvalitet.
Tyvärr är hela processen drygt ett år efter guldruschen. Det sker ett trendbrott nu som går mot mindre och enklare utrustning. Sony är visserligen där också med sina NEX-ar och avancerade kompakter, men det fattas något nånstans mitemellan NEX-7 och HX9V.
Visst är det kul om det kommer minst två FF-kameror under 2012, men vem köper dessa då? Om de kan stoppa dem i samma fysiska format som A77 och hålla priset nere så kan det bli bra, men tiden när "the dinosaurs reigned the world" tror jag är över. De FF-kameror jag själv haft har varit helt underbara och en stor upplevelse som gett mig enorm glädje och möjlighet att utvecklas som fotograf, men jag tror ärligt at jag sålde mitt A850-system i grevens tid. Det märks en tydlig nedgång det senaste halvåret och jag tror den trenden är ganska representativ för kameramarknaden i stort över hela världen. "Small is beautiful"
Så, A77 kommer ett år försent, men kan funka ändå. "A750" är helt uteslutet och finns ingen vits med i dagsläget. För Sonys del skulle de kunna behålla volymerna genom att knapra markbnadsandelar. Marknaden totalt sett för FF-kameror och stora systemkameror har och är på väg att minska rejält. Kundgruppen utförs till stor del av redan etablerade fotografer som är lite tröga att spotta trender och det är ju tyvärr samma personer som är traditionella och köper Canon eller Nikon. Sonys stora chans är ju nyförsäljning till en yngre generation nya fotografer, men tillströmningen av dessa är nog tyvärr rejält decimerad.
Har svårt att tänka mig att det skulle komma -X och -S modeller från Sony. Däremot tror jag att vi kommer att få se en serie kameramodeller i samma chassi som A77 framöver.
/Mats