Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir svårt att utföra den jämförelsen då Canon inte har någon APS-H 21megapixel.

Korrekt! 1DMkIV har 16 Mp och även den jämförelsen tror jag inte skulle bli så smickrande för A77. Varken vad gäller följande AF i hög sekvens eller lågljusegenskaper, minnesbuffert. Å andra sidan är prisskillnaden enorm. 42000:- istället för 11500:-.

//Lennart
 
Nu har jag inte ens hållit i en A77, men kan den switcha lika snabbt som A55 ser jag inte detta som ett problem. Jag tror att du skulle ha reagerat om switchningen gått märkbart långsammare eftersom du ägt en A55.

//Lennart

DigitalRev testade en och kanske den största nackdelen med A77 var just att den switchningen var väldigt seg.
 
(...)
Personligen tror jag att många skulle varit mycket nöjda med en sådan kamera (A750??). A580 kunde ha funnits som en budgetvariant.
(...)
Men lek med tanken att SLT-tekniken inte återlanserats av Sony utan den "nya A700:an" skulle liknat den jag skisserat. Hur många tror du hade varit väldigt nöjda med den?

Bara en liten sten kastad i dammen:)

//Lennart

Den lilla stenen skulle hamna tämligen mitt i prick i min damm. Jag håller på för fullt och funderar på om uppgraderingen från vår a100 ska bli en a580 eller en a65/a77. Fördelar och nackdelar för de olika lösningarna studsar runt i huvudet och ibland lutar jag åt ena hållet, ibland åt det andra. Ska bli spännande att se hur lutningen påverkas när jag äntligen får prova de nya kamerorna.
Om en a750 enligt ovan skulle finnas hade den legat väääldigt högt på inköpslistan.
 
När man jämför kameror (Sony, Canon, Nikon) borde man också ge poäng för tillverkarens storlek och andel i totalförsäljningen. Den som dominerar marknaden har ju onekligen skött sig väl. Urvalet bland optiken måste också beaktas. Man gör ju inget med en bra kamera om det inte finns skärpta objektiv till rimliga priser. En tillverkares knowhow är också viktig. Står de på egna ben eller är det ett hopkok av misskötta bolag.
 
När man jämför kameror (Sony, Canon, Nikon) borde man också ge poäng för tillverkarens storlek och andel i totalförsäljningen. Den som dominerar marknaden har ju onekligen skött sig väl. Urvalet bland optiken måste också beaktas. Man gör ju inget med en bra kamera om det inte finns skärpta objektiv till rimliga priser. En tillverkares knowhow är också viktig. Står de på egna ben eller är det ett hopkok av misskötta bolag.

Och med det vill du säga att du tycker Nikon och Canon är bättre än Sony, eller?

Det är väl såklart upp till var och en att ha vilka premisser man vill när man väljer en kamera eller vilken annan produkt som helst. Säkert ganska vanligt att folk väljer dessa två stora märken för att det är "säkra kort". Det gör att andra tillverkare får det svårare och inte bara kan gå i samma hjulspår och göra likadana saker, de måste tillföra något speciellt, vilket jag tycker Sony lyckas med och jag ser som en fördel med det märket.

Att det ska ingå som "mätvärde" i ett kameratest tycker jag dock inte, men kan väl nänmas i texten om testaren anser att ett visst märke skulle vara väldigt udda och det finns risk för konkurs eller att det finns väldigt få objektiv att välja bland osv. Vet inte riktigt vilket märke det skulle vara som gör systemkameror i de här segmenten dock, men det kanske finns någon. Vilken tillverkare hade du i åtanke?


/Mats
 
DigitalRev testade en och kanske den största nackdelen med A77 var just att den switchningen var väldigt seg.

Sant men detta blir förhoppningsvis bättre med nya firmwaren....dock så säger DigitalRev också:

" Sony Alpha A77 vs Canon EOS 7D – My Conclusion

If you are still in the entry level DSLR range or simply don’t have many lenses so changing system won’t be an issue, get the Sony A77. You are getting “more” features in the A77 as it is with the way of things when new “tech” products are released."

http://www.digitalrev.com/en/sony-alpha-a77-vs-canon-eos-7d---which-one-to-get-9466-article.html
 
Hur kan Kamera & Bild testa A77 och bedöma bildkvalitén? Finns det "riktiga" exemplar av A77 ute nu? Läste nyligen att det bara fanns ett par st pre-production i Skandinavien.
 
Hur kan Kamera & Bild testa A77 och bedöma bildkvalitén? Finns det "riktiga" exemplar av A77 ute nu? Läste nyligen att det bara fanns ett par st pre-production i Skandinavien.

Vad är det som talar för att det inte är ett produktions-ex dom har testat?? Kameran finns redan till försäljning i många länder.
 
JAG VILL KLÄMMA PÅ EN SONYYYYYYYY A-77 NUUUUUUUUUUU !
Vart enda gång jag är inne på MM i Västerås frågar jag har ni fått in ?? =)och svaret blir NO !
 
Jo, man försöker för det mesta hålla en hyfsad ton även om någon går till angrepp mot en. Nu läste jag i ditt förra inlägg ingen kritik mot varken mig eller mina åsikter utan mer en vänligt formulertad tolkning så det är lugnt, vilket jag hoppas framgick av mitt förra svar.

Vad du tar upp nu är intressant om man må tillåtas tolka. Jag är helt införstådd med att Sony genom SLT-tekniken vill uppnå något speciellt. Och det finns många sidofördelar med den tekniken. Nackdelarna verkar främst vara ljustappet och i skrivande stund en ännu icke uppgraderad firmware som när den kommer kanske ställer en del buggar tillrätta.

Fast jag undrar också över hur många A700-användare som skulle blivit mer än nöjda om Sony istället för att släppa A580 i sin nuvarande utformning hade tillverkat ett riktigt vädertätat hus med samma byggkvalitet som exv Canon 7D eller Nikon D300s, haft samma sensor och övriga finesser som A580 med konventionell spegel och en vass OVF med fler korslagda punkter, ett AF-system med liknande möjligheter som 7D/D300s och lite högre bps samt lite smartare korrigeringar i den interna mjukvaran.

Personligen tror jag att många skulle varit mycket nöjda med en sådan kamera (A750??). A580 kunde ha funnits som en budgetvariant.

Nu kommer "vänner av ordning" att besvara detta inlägg med den mängd sido finesser SLT-tekniken ger upphov till. Men det är överflödigt för jag känner till dem, liksom de flesta på tråden.

Men lek med tanken att SLT-tekniken inte återlanserats av Sony utan den "nya A700:an" skulle liknat den jag skisserat. Hur många tror du hade varit väldigt nöjda med den?

Bara en liten sten kastad i dammen:)

//Lennart

Mitt nästa planerade inlägg skulle handla om en möjlig A750, många var tidigt inne på en sådan modell, även när vissa ryckten kom om SLT-tekniken, vi var många ( tror jag ) som faktiskt under en skapligt lång tid förväntade oss en DSLR en förbättrad och så klart utvecklad A580. A750 fanns med länge som sagt i trådarna som en tänkbar efterföljare.

A700 som kom tidigt hade det mesta, duglig på alla vis, och är fortfarande en bra kamera, Canons 40D som var ungefär samtida med A700, hade fått 9st korspunkter medans A700 bara hade en korspunkt i mitten, Vid den här tidpunkten var det lite marigt att gå in i Sonytrådarna och önska sig förbättringar, Sonytråden var känslig och önskningar tolkades som onödigt gnäll. Sony var mångas Pappa som minsann visste vad dom gjorde, resonomanget var lite märkligt vid denna tid kring A700, det räcker väl med Iso 400 och vem behöver fler än en korspunkt, Foto anmärkte på att vid brännvidder över 35 mm ville A700 ta extra tid på sig med att ställa fokus, så den klockades för 0,50 sek. detta rapporterades från flera testsaiter, Pentax hade ett liknade system, fördelen var tydlingen att AF:n var rätt så säker.

Tydlingen så övervans vissa problem med tiden som brukligt, flera märkte inte av någon fokusfördröjning. Men nu kanske Sony började att få nya idéer, Live View var på ropet och gav extra poäng vid tester, fast systemet fungerade rent ut sagt dåligt. kanske det var är som Sony började att gå in på nya tekniklösningar.

Med efterklokhet så tyckar jag att Sony visst kunde ha valt två system, dagens A35 och A65 jättekul och bra, och vid sidan av dessa en nyutvecklad DSLR en A750. Då hade Sony haft tid att fundera på ljusbortfallet i SLT-modellerna och kanske hitta lösningar, A750 stillar eftetrfrågan och många vore nöjda. men kanske inte 1/3 Ev förlust är största bekymret just nu, utan effektivare ock skonsammare brusredusering kanske skulle ha första priotering.

Det är inte bara klang och jubel med D7000, redan vid Iso 400 så låg 7D på samma DR-nevåer, men D7000 verkar att nått en nevå nu vad gäller högiso-bilder och Raw-hantering som har varit helt osannolikt för inte så länge sedan. Att en D400 med 24Mp skall knocka D7000 det tror jag inte ett ögonblick på. gör dom det så ligger Nobelpriset inom räckhåll för Nikonteamet.

Sedan finns faktiskt möjligheten att Sony gör en klassisk Nikongrej, nästa höst kan Sony släppa en A77s eller x då har sony filat ytterligare ett år och fått mera tid på sig, A77 känns en aning framstressad störda av jordbävningar och elände, då kommer attack Nr 2 mot dom nya pixelstinna modellerna från C/N och Pentax. ( OBS ser att DPReview faktiskt har mätt upp nästan 9Ev med A77 vid Jpeg-bilder, inte dåligt eller hur )
Vänl./Bengt.
 
Senast ändrad:
Oops. Trodde att både 1D och 1Ds hade APS-H sensorer. Tydligen är 1DMk4 16 mpx APS-H och 1DsMk3 21 mpx FF.

/Mats

Nu skiljer det inte centimeterar mellan APS-H och FF precis, H-modellen får väl cropen 1,3 säkert en fin kompromiss för fågelfotografen, undrar lite om det skiljer så mycket i lågljusegenskaper mellan dessa modeller, någon kanske vet.

/Bengt.
 
Sant men detta blir förhoppningsvis bättre med nya firmwaren....dock så säger DigitalRev också:

" Sony Alpha A77 vs Canon EOS 7D – My Conclusion

If you are still in the entry level DSLR range or simply don’t have many lenses so changing system won’t be an issue, get the Sony A77. You are getting “more” features in the A77 as it is with the way of things when new “tech” products are released."

http://www.digitalrev.com/en/sony-alpha-a77-vs-canon-eos-7d---which-one-to-get-9466-article.html

Mycket varma och trevliga ord att läsa, särskilt när den prisbelönta jäkeln är en 7D en gång klassad som världens bästa APS-C Kamera, en otäck motståndare att möta för vilken modell som helst.

7D är en modell som är framtagen av Världens bästa kameraingenjörer, visserligen en aning tillfälligt då Nikon knuffar på Canon ordentligt.

Att någon sedan skriver som i inlägget ovan tror man ju inte kan vara sant, då det är en Mästarkamera dom jämför med, känner mig lite chockad faktiskt, åtminstonde omtumlad. Vet du Peter om snubbarna på Digital review är duktiga och kloka. //Bengt.
 
Nu har jag inte ens hållit i en A77, men kan den switcha lika snabbt som A55 ser jag inte detta som ett problem. Jag tror att du skulle ha reagerat om switchningen gått märkbart långsammare eftersom du ägt en A55.

//Lennart

Jag har ju faktiskt känt på en A77 för någon vecka sedan och jag tyckte växlingen var seg. Sony-killarna påpekade som sagt utan omsvep att det var preprod och att den i vissa lägen var seg. Har som sagt aldrig reagerat över A55 på samma sätt.
 
Det kan den inte. Jag har hålt i båda och kan meddela att de INTE fungerar likadant. A77ans sensor tar mycket längre tid att tända än A55ans. Alltså, inte ens när man satte den i manuellt läge så var sökaren igång utan måste tändas, vilket tog mer än en halv sekund!!! Fullständigt oacceptabelt och det har ju andra testare reagerat över också. I mnanuellt läge där man valt EVF på A55 så är den igång hela tiden.

Vet inte hur Ste-Åke burit sig åt om han nite märkt det, eller irriterat sig på det.
Jag är helt säker på att du Lennart garanterat skulle reagerat kraftigt över det här. I princip gör det kameran i princip helt oanvändbar i en massa situationer.



/Mats

Nu läggar jag nog ner den här diskussionen om EVF-switchningen för det går inte att diskutera om man inte blir förstådd. Jag har har ju som sagt också testat A77 och jag har också noterat att den är segare än min gamla A55. Jag tror dock att det mycket marginellt skulle ha praktisk betydelse för mig som jag fotograferar. Jag är ytterst sällan i tidsnöd men självklart är det fullständigt oacceptabelt för många som det är idag men personligen så tycker jag ditt uttryck "helt oanvändbar" är väl hårt och onyanserat även om det fäljs av "i en massa situationer".

Citat
"Vet inte hur Ste-Åke burit sig åt om han nite märkt det, eller irriterat sig på det.
Jag är helt säker på att du Lennart garanterat skulle reagerat kraftigt över det här. I princip gör det kameran i princip helt oanvändbar i en massa situationer."

Vad har du fått ifrån att jag inte märkt fördröjningen? Har jag verkligen sagt detta? När jag kollat på underverket skrev jag ett inlägg inte så långt efter ditt eget och bekräftade att även jag noterat detta. Orkade inte leta reda på det just nu men jag kanske måste göra det ändå. Jag tycker du är lite slarvig i din polemik och råkar i konstiga onödiga konflikter mest hela tiden. Sist var det väl Lennart som hotade lämna tråden om jag inte missminner mig. Ibland blir det stökigt i längre trådar bara för att de är just långa och oöverblickbara.

Jag har heller inte haft så våldsamt höga förväntningar på A77 som du haft länge och det har du haft långt innan du överhuvudtaget känt på underverket. Då förstår jag humörsvängningarna till viss del men det blir ju lite märkligt att pendla så våldsamt mellan hopp och förtvivlan redan innan vi fått ett prodex att hålla i.
 
Vad är det som talar för att det inte är ett produktions-ex dom har testat?? Kameran finns redan till försäljning i många länder.

Frågan är väl högst relevant av skarström, vi har läst mängder av tester, där samma eviga buggar ständigt har redovisat, samtidigt har vi fått veta att Sverige fått sig tillsänt 3 exemplar, och att dom skall släppas den 17 okt. dom skriver också att ny firmware släpps i mitten av denna månad.

Men okej det är ju möjligt att svenska testare har fått möjligheten till ny Firmware och även Europa då.
och att det berör modeller för mera seriösa tester. Allmänheten får vänta till den 17 okt i Sverige dock och då kan förmodlingen Firmwaren vara inlagd från fabrik.

//Bengt.
 
DigitalRev testade en och kanske den största nackdelen med A77 var just att den switchningen var väldigt seg.

Olyckligvis så är tydlingen A77 en aningen framstressad av Sony, jordbävningar hindrade det igentliga släppandet som skulle ha varit april, modellen är inte riktigt färdigjusterad, så den har valsats runt i världen, och gett ett konstigt eko, många testare har inte heller berättat hur det ligger till och varför det förhåller sig så med A77, men dom flesta har nog nämt det, men inte alla läsare har observerat att det inte är färdiga kameror, och hoppar över mycket av texten för engelskan blir lite jobbig med alla tekniska ord som vi inte lärde oss så mycket av i skolan, alla fall inte ord inom kamera-segmentet.

Vänl./Bengt.
 
Den lilla stenen skulle hamna tämligen mitt i prick i min damm. Jag håller på för fullt och funderar på om uppgraderingen från vår a100 ska bli en a580 eller en a65/a77. Fördelar och nackdelar för de olika lösningarna studsar runt i huvudet och ibland lutar jag åt ena hållet, ibland åt det andra. Ska bli spännande att se hur lutningen påverkas när jag äntligen får prova de nya kamerorna.
Om en a750 enligt ovan skulle finnas hade den legat väääldigt högt på inköpslistan.

Jag tänker att ha tålamod med A77, dom kameror som levereras under försommaren nästa år kan vara mordernare batcher som når ut till handeln, vis av leveranserna med 7D som tydlingen blev ett säkrare kort efter ett år på marknaden, mindre problem med AF:n dom klassiska rapporterna om bandning på bilderna lär har minskat en del vad gäller 7D.

Så jag kommer iskallt att vänta ut modellen, Nex7 vill jag också vänta ut, men det är bara jag nu som tänker så, mina egna tankegångar som sagt, var och en gör precis som dom vill så klart.

//Bengt.
 
Med efterklokhet så tyckar jag att Sony visst kunde ha valt två system, dagens A35 och A65 jättekul och bra, och vid sidan av dessa en nyutvecklad DSLR en A750. Då hade Sony haft tid att fundera på ljusbortfallet i SLT-modellerna och kanske hitta lösningar, A750 stillar eftetrfrågan och många vore nöjda. men kanske inte 1/3 Ev förlust är största bekymret just nu, utan effektivare ock skonsammare brusredusering kanske skulle ha första priotering.

Nä, det tåget har gått för länge sedan. Vad mpnga anser att Sony skulle ha gjort var att när A550 släpptes för 2 år sedan också stoppa samma kamera i metallhus med top-LCD och kalla den för A750. Sedan kunde det uppgradera den till A780 samtidigt med A580.

Nu är det rätt ointressant med en DSLR från Sony som ska konkurrera med A77.De kan ju inte gärna först börja marknadsföra A77 med alla finesser och sen göra en kamera med budskapet "nä, det här med fast spegel var nog inte så bra ändå".

Spelar ju inte så stor roll vad vi tycker. Sonyfolket är nog inte dumma i huvet eller så och det har väl bedömt lönsamheten på kort sikt och marknadsföringen på lång sikt. Visst har dom tappat ett antal entusiaster för att de dröjt så länge med en efterföljare till A700, men vi får nog acceptera att vi är trots allt en ganska liten klick personer ändå och den målgruppen ensamt kan inte skapa hög lönsamhet.

Sony är som sagt inte lika stora som Nikon och Canon och lönsamheten beror mycket på seriestorlek. En kamera byggd i plast ger betydligt större TB och kan massproduceras mer fölrdelaktigt än ett magnesiumhölje. Priset kan inte sättas hur högt som helst för en tlllverkare som inte har större del av marknaden heller.

Visst har Sony finansiella muskler koncernmässigt, men kameradivisionen har nog bara fått tilldelat en begränsad del tills de uppvisat resultat. De har nog helt enkelt fått välja mellan att sata all utveckling på SLT eller att göra fler traditionella modeller, men då hade vi nog inte fått se A77. Nu utnyttjar de istället det innovativa försprång de skapat.

Sony har nog gjort alldeles rätt och varit smarta att först förbereda marknaden med A55 för ett år sedan. Utan den hade A77 blivit totalt missförstådd och garanterat floppat. Om de når stora framgångar med A77 så kan moderbolaget öppna pengakranen ordentligt för att Sony ska satsa på att bli riktigt stora och etablerade även hos yrkesfotograferna. Då kan vi nog se ett bredare modellutbud med lite mer avancerade kameror med hög byggkvalitet.

Tyvärr är hela processen drygt ett år efter guldruschen. Det sker ett trendbrott nu som går mot mindre och enklare utrustning. Sony är visserligen där också med sina NEX-ar och avancerade kompakter, men det fattas något nånstans mitemellan NEX-7 och HX9V.

Visst är det kul om det kommer minst två FF-kameror under 2012, men vem köper dessa då? Om de kan stoppa dem i samma fysiska format som A77 och hålla priset nere så kan det bli bra, men tiden när "the dinosaurs reigned the world" tror jag är över. De FF-kameror jag själv haft har varit helt underbara och en stor upplevelse som gett mig enorm glädje och möjlighet att utvecklas som fotograf, men jag tror ärligt at jag sålde mitt A850-system i grevens tid. Det märks en tydlig nedgång det senaste halvåret och jag tror den trenden är ganska representativ för kameramarknaden i stort över hela världen. "Small is beautiful"

Så, A77 kommer ett år försent, men kan funka ändå. "A750" är helt uteslutet och finns ingen vits med i dagsläget. För Sonys del skulle de kunna behålla volymerna genom att knapra markbnadsandelar. Marknaden totalt sett för FF-kameror och stora systemkameror har och är på väg att minska rejält. Kundgruppen utförs till stor del av redan etablerade fotografer som är lite tröga att spotta trender och det är ju tyvärr samma personer som är traditionella och köper Canon eller Nikon. Sonys stora chans är ju nyförsäljning till en yngre generation nya fotografer, men tillströmningen av dessa är nog tyvärr rejält decimerad.

Har svårt att tänka mig att det skulle komma -X och -S modeller från Sony. Däremot tror jag att vi kommer att få se en serie kameramodeller i samma chassi som A77 framöver.



/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.