Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Medveten om detta...ok i såfall kan man ju tycka att Sony borde ha kunnat kräma ur lite bättre resultat med A77an om nu det nu är så 24mp sensorn är bättre och med högre upplösning.

Jag funderar på precis samma sak, Lennart med flera uppfattar jag som att dom knuffar undan A580 lite grann, precis som om den riktigt inte platsar på den så höga pedistal som mästerverket D7000.

Om man håller sig enbart till sensorns möjligheter i A580, hur pass Sony lyckats där så ligger väl inte D7000 ljusår över precis. att den sedan inte har samma byggkonstruktion mm. är en annan avdelning.

Medveten om att Sony fortfarande är något sämre med att hantera brusredusering än vad Nikon är, beror kanske inte på att det är en SLT-modell ( A77 ) Nu kommer jag fram till förväntningarna på nya 24,3 Mp sensorn, och vad Nikon då kan göra ( många väntar så spänt på någon typ av succe av duktiga Nikon-ingenjörer ) jag menar att Sony har blivit bättre och bättre, men det känns som att med nya sensorn så stannade det upp en aning om man nu bara ser till högIso kapacitet, där spelar väl den fasta spegeln en roll, ljusförluster mm.

jag tror inte att en ny Nikon kommer att få DR-tal runt 16-17 eller Iso-summering runt 14-1500 hos DX0 med denna Sony-sensor. Men dom kanske inte kommer med en liknande sensor som A77, den kan få en 20Mp som exempel, Nya V1-cx verkar vara mera ombyggd av Nikon vad gäller sensor än tidigare koncept.

Jag riktar ingen som helst kritik mot Lennart nu, och det är bara min egen tolkning som enbart står för mig och ingen annan, Lennart är bra att använda som Källa för att han är så kunnig inom fotokonsten.
 
Jag tycker mig minnas en kamera som hade en sensor som märkte om man höll ögat mot sökaren, och då tändes sökardisplayen medan stora skärmen släcktes. Tvärtom sen när man tog ner kameran från ögat.

Vet inte om vi skriver om varandra här eller om du behagar skämta med Sten-Åke?
Det är ju exakt så som både A55 och A77 fungerar.

MEN, det finns ju ett manuellt läge också och då trycker man på en liten knapp för att växla mellan EVF och bakdisplayen. Där skiljer sig A55 och A77 åt.

På A55 om man manuellt har ställt in EVF så är den igång hela tiden, medan på A77 med samma inställning så släcks sökaren när inte eye-sensorn känner av att man har kameran vid ansiktet. Då om man har kameran "nere" och ser något man vill fotografera och tar upp den så är sökaren svart i en halvsekund ungefär, dvs. ganska precis så lång tid det tar för att missa ögonblicket.

Tydligen ska detta fixas med en meny-inställning får man hoppas.
Jag tror i allafall att det är ett avsiktligt val för att spara batteri, men det är helt värdelöst och är en direkt show-stopper om det inte skulle gå att ändra. Visst, man kan säker t sätta tejp eller nåt för Eye-sensorn, men det är ju inte riktigt som det ska vara.


/Mats
 
(Ursäkta tjatet. Det föregående inlägget postades av misstag då jag skrev det igår när det var avbrott på FS och jag hade sidan cachead på min dator och råkade skicka om det nu. Saken är utredd vör länge sedan och har skrivit andra svar i ämnet efteråt.) /Mats
 
hela grejen är att A55 och A77 INTE beter sig likadant!

Om man sätter inställningen i manuellt läge så att man växlar med knappen och väljer EVF så på A55 är då sökaren på kontinuerligt. Det är den inte på A77, utan där släcks den när man tar bort kameran från ansiktet och detta går inte att stänga av i menyerna.

Bra om de fixar till så att man kan ha sökaren på hela tiden, men då tror jag inte de angivna tiderna för batteri håller långre och att detta inte är något fel, utan ett val Sony gjort.

/Mats

Nej, det är inte alls hela grejen utan hela grejen är förstås att A77 upplevts som väldigt seg och bl.a. du stört dig på det så pass att du övervägt att passa på ett köp. Jag menar inte alls att de beter sig likadant default utan att de gör det först efter att man i A55 aktiverat switchning styrd av eye detect. Då beter sig en A55 precis som A77 gör default. Precis som jag hoppats kan jag tillägga för det är det enda rätta för mig i alla fall bara eftersläpningen inte är hysterisk. Jag tycker default i A55 med bara EVF:en aktiverad är en sämre lösning för då kan ju i värsta fall folk som inte läser manualer helt gå förbi denna möjlighet. Jag är för att saker är på by default och att man kan stänga av dem i skillnad mot att man ska leta efter dessa funktioner när man hört någon som hittat dem eller alternativt missa dem helt.

Det jag undrade över var om A55 verkligen hade så tydlig eftersläpning som A77 och jag har som sagt inget minne av att jag störde mig på det med A55. Av det skälet trodde jag att Sony säkert skulle fixa detta men att om man i A77 skulle tvingas att ha båda på samtidigt så skulle ju det kunna vara en workaround om nu det gick men till priset av sämre batteritid
 
Jag funderar på precis samma sak, Lennart med flera uppfattar jag som att dom knuffar undan A580 lite grann, precis som om den riktigt inte platsar på den så höga pedistal som mästerverket D7000.

Håller med dig. Tycker själv Sony-kameran är bättre än Nikon tack vare de smarta finesserna, även om Nikon är robustare och bättre byggd. En smaksak vad man föredrar och har behov av. Bildkvalitetsmässigt anser inte jag att de skiljer sig åt det minsta. Bilderna har lite olika karaktär och tillvverkarna har valt olika standardinställningar, men det är inte stor skillnad och vilken som är "bäst" är snarare också det en fråga om tycke och smak.

Det sägs här att Nikon kommer ändra sensorn om de implementerar den i t.ex. D400, men det är långt ifrån säkert. Det var förut som Nikon gjorde det med t.ex. D3X med andra mikrolinser osv. Tror det snarare är inbyggt i specen från början och är en onödig kostnad att utveckla två varianter. Signalbearbetning med lite olika parametrar, visst, men inte ombyggnad. Kommer nog inte vara mer skillnad på de nya än det är mellan A55 och D7000.

Där tror jag också svaret finns på Joakims funderingar tidigare om varför Sony gör kaka på kaka med dessa djupare linser som inte behövs på en SLT. Sensorn är helt enkelt spcad för att sitta i olika typer av kameror, bl.a. NEX-7 och Nikons kommande modeller. Blir lite av en kompromiss när det gäller A77.

Hursomhelst tror jag den bildkvaliten räcker till och blir över i A77 så att det definitivt duger, även om det skulle gå att kräma ut ytterligare lite till i en kamera utan pellix-spegel. A77ans förtjänster ligger istället i funktionerna och snabbheten som blir möjlig tack vare SLT. Det har helt enkelt nått en gräns där värdet att få ut det allra sista unse i bildkvalitet helt enkelt inte har så stort värde, utan det går att "ta lite av det" för att möjliggöra andra värdefulla egenskaper.

För min del så överväger detta det lilla tapp man får i bildkvalitet. Bättre än Canon 7D m.fl. på låga ISO, lite sämre på höga, men sammantaget ungefär samma, men lite högre upplösning. Borde jämföras också med Canons APS-H 21 megapixel.

Alltsomallt blir A77 en fantastisk kamera. Inte bäst på allt, men på många punkter. likvärdig med konkurrenterna på en del och aningen sämre på några få. Vinnare helt enkelt!


/Mats
 
Tack för den. Jämförelser på detta sätt är meningslösa, pga spegeln. Ta kameran för vad den är, bedöm den efter hur funktionerna stämmer med dina behov - inte efter DxO.

Vill man veta hur SENSORN, utan kameraspecifika begränsningar beter sig - vänta på NEX7, eller Nikons eventuella implementering.

Vill du ha en kamera som är så bra det går på höga ISO, i jämnhöjd med C/N's bästa, och det MÅSTE stå "Sony" på den - köp en NEX5N. Eller en A580. INTE en A55 eller en A77. Dessa två köper du av andra orsaker.

Ja det är ju så jag uppfattat det hela. Så ser ju relationen redan ut mellan de olika modeler med Sonys 16 MP sensor. Det är ju därför A77 365 dagar av 365 kommer att få stryk av de kameror med samma sensor, som inte har fast spegel och by default har hittills Nikon inte byggt någon SLT. Så jag tror att man måste svälja att A77 aldrig kommer bli state of the art i DxO:s mätningar utan det blir de modeller som inte silar bort en 1/2 eller 1/3 EV av inkommande ljus. Det är inte speciellt mycket på marginalen men tillräckligt för att vara mätbart och är man besatt av att få ut max av sensorn så kommer man köpa en NEX 7 eller något från Nikon eller Pentax. Har man å andra sidan uppskattat en del av de nya smått unika fördelar en fast spegel kan ge så kan det mycket väl vara beslutsgrundande istället.
 
Det är ju inte ett tekniskt fel, utan är ett val man har gjort att sökaren ska stängas av när man inte använder den för att spara batteri. Det gör att man missar en massa fotoögonblick. Om de "lagar" "felet", så uppfyler de inte längre de tider de specat för batterilivsläng.

Förhoppningsvis har de lagt in möjlighet att ändra beteendet själv i menyerna i den färdiga produkten.

/Mats

Det är väl ingen "trade off" i det heller? Om man snabbar upp tändningen av EVF när man sätter ögat till ögonmusslan så kostar väl inte det så fasligt myckt strön. Alternativet är väl inte enbart att ha båda skärm och EVF igång samtidigt?
 
Det är väl ingen "trade off" i det heller? Om man snabbar upp tändningen av EVF när man sätter ögat till ögonmusslan så kostar väl inte det så fasligt myckt strön. Alternativet är väl inte enbart att ha båda skärm och EVF igång samtidigt?

Ingen har sagt något om att ha EVF och skärm igång samtidigt. Finns ingen anledníng. Bara att om man väljer att enbar ha sökaren igång så ÄR den inte iång hela tiden s som den är på A55. Även om man snabbar upp tändningen och gör den dubbelt så snabb så duger det inte. Det ska inte vara svart i sökaren när man tar upp den till ansiketet, inte ens 1/10 sekund för man tappar koncntrationen då. Så att snabba upp räcker inte, det måste finnas möjlighet att ställa in att alltid ha den på.

På testexemplaret var den fördröjningen oerhört lång som jag uppfattade det. Du har ju själv provat samma kamera, vad tyckte du?

Det räcker INTE med att snabba upp det enligt min mening. Tror inte de kan snabba upp det så mycket att det blir användbart.


/Mats
 
Visst är det ett substantiellt ljustapp på ~5/7 EV (bländarsteg), speciellt när konkurrenterna flåsar varandra i nacken inom APS-C och EF-S segmentet.

Ljustappet för SLT-tekniken är faktiskt så stort att t.ex. Panasonics DMC-G3 bara har ~1/7 EV (bländarstegs) handikapp relativt SONY med SLT.

Sammanfattningsvis kan man således konstatera att SONY med SLT ramlat ner till Micro Four Thirds nivån, medan Pentax (APS-C), Nikon (DX) och Canon (EF-S) samtliga konkurrenter inom APS-C har bättre ljusinsamlande egenskaper.

Men det kanske finns andra fördelar, än att bara stirra sig blind på sensorstorlekar och ljuseffektivitet.

Ja jag tror att en SLT-modell väljer man för att man räknat in fördelarna en fast spegel ger i en del avseenden och funnit att de väger tyngre än det tapp i bildkvalitet som skett på marginalen i en jämförelse med en kamera utan fast spegel.
 
Exakt så fungerar lilla A55

//Lennart

Ja men inte by default. I min kamera var den funktionen avstängd vid leverans och den fick jag aktivera nere i menyträsket. Där talar man om om man vill att eye detect ska aktivera switchningen. Har man väl gjort det så funkar den som jag upplevde A77 gjorde och som sagt, jag har inget minne av att jag reagerade över att den switchade segt, men jag kan ha missat det.
 
Ingen har sagt något om att ha EVF och skärm igång samtidigt. Finns ingen anledníng. Bara att om man väljer att enbar ha sökaren igång så ÄR den inte iång hela tiden s som den är på A55. Även om man snabbar upp tändningen och gör den dubbelt så snabb så duger det inte. Det ska inte vara svart i sökaren när man tar upp den till ansiketet, inte ens 1/10 sekund för man tappar koncntrationen då. Så att snabba upp räcker inte, det måste finnas möjlighet att ställa in att alltid ha den på.

På testexemplaret var den fördröjningen oerhört lång som jag uppfattade det. Du har ju själv provat samma kamera, vad tyckte du?

Det räcker INTE med att snabba upp det enligt min mening. Tror inte de kan snabba upp det så mycket att det blir användbart.


/Mats

Vi får väl se vad de gör.
 
På min x100 tar batteriet slut väldigt fort om sökaren är igång hela tiden. Det är förstås ett mycket klenare batteri än i A77, men också i den lär sökaren dra en hel del ström.
 
Jag funderar på precis samma sak, Lennart med flera uppfattar jag som att dom knuffar undan A580 lite grann, precis som om den riktigt inte platsar på den så höga pedistal som mästerverket D7000.
________________________

Jag riktar ingen som helst kritik mot Lennart nu, och det är bara min egen tolkning som enbart står för mig och ingen annan, Lennart är bra att använda som Källa för att han är så kunnig inom fotokonsten.

Nja, får nog rätta dig igen:): Jag skrev tidigare i 2 inlägg att det bästa köpet (innan ett produktionsexemplat av A77 har testats med bra rawkonverterare) om man ser till faktorerna: bildkvalitet, lågljusegenskaper, DR samt förhållandet pris-prestanda=mest kamera för pengarna är Sony A580. Ligger mellan 6-7000:- med kitobjektiv.

D7000 kan jag hålla lite högre p g a bl a beroende på ett marginellt bättre DR, men främst p g a byggkvalitet, lite smartare intern mjukvara. Men den kostar också lite mer. Men jag har inte ställt den på en piedestal.

Mvh//Lennart
 
Ja men inte by default. I min kamera var den funktionen avstängd vid leverans och den fick jag aktivera nere i menyträsket. Där talar man om om man vill att eye detect ska aktivera switchningen. Har man väl gjort det så funkar den som jag upplevde A77 gjorde och som sagt, jag har inget minne av att jag reagerade över att den switchade segt, men jag kan ha missat det.

Nu har jag inte ens hållit i en A77, men kan den switcha lika snabbt som A55 ser jag inte detta som ett problem. Jag tror att du skulle ha reagerat om switchningen gått märkbart långsammare eftersom du ägt en A55.

//Lennart
 
Nu har jag inte ens hållit i en A77, men kan den switcha lika snabbt som A55 ser jag inte detta som ett problem. Jag tror att du skulle ha reagerat om switchningen gått märkbart långsammare eftersom du ägt en A55.

//Lennart

Gissar att det är ungefär som på Fuji X100 - visst är det en fördröjning när man växlar men det är inte så att jag skulle hunnit se nåt vettigt i sökaren under den tiden ändå :)
 
Nu har jag inte ens hållit i en A77, men kan den switcha lika snabbt som A55 ser jag inte detta som ett problem. Jag tror att du skulle ha reagerat om switchningen gått märkbart långsammare eftersom du ägt en A55.

//Lennart

Det kan den inte. Jag har hålt i båda och kan meddela att de INTE fungerar likadant. A77ans sensor tar mycket längre tid att tända än A55ans. Alltså, inte ens när man satte den i manuellt läge så var sökaren igång utan måste tändas, vilket tog mer än en halv sekund!!! Fullständigt oacceptabelt och det har ju andra testare reagerat över också. I mnanuellt läge där man valt EVF på A55 så är den igång hela tiden.

Vet inte hur Ste-Åke burit sig åt om han nite märkt det, eller irriterat sig på det.
Jag är helt säker på att du Lennart garanterat skulle reagerat kraftigt över det här. I princip gör det kameran i princip helt oanvändbar i en massa situationer.

Tror inte det hjälper att snabba upp det. Det är så otroligt lång tid det tar att inte ens om de skulle lyckas halvera tiden skulle det bli acceptabelt. Enda lösningen som jag ser det är att införa ett menyval där man kan ställa in att sökaren alltid är igång när man valt sökarläge manuellt oavsett om eye-sensorn känner att man har den till ögat eller inte.

Detta kommer att påverka batteritiden negativt, var så säkra.

Nä, nu har jag sagt detta så många gånger. Förstår inte att alla har reagerat över den här katastrofen, eller tror att det är som på A55 eller. Kan absolut inte förstå hur man inte kan se det som ett probem, det är ett JÄTTEPROBLEM och som sagt de måste göra underverk med upptändningen av sökaren för att det inte ska bli ett stort problem och som jag ser det en omöjlighet att göra det så att det inte är ett litet problem.


/Mats
 
Nja, får nog rätta dig igen:): Jag skrev tidigare i 2 inlägg att det bästa köpet (innan ett produktionsexemplat av A77 har testats med bra rawkonverterare) om man ser till faktorerna: bildkvalitet, lågljusegenskaper, DR samt förhållandet pris-prestanda=mest kamera för pengarna är Sony A580. Ligger mellan 6-7000:- med kitobjektiv.

D7000 kan jag hålla lite högre p g a bl a beroende på ett marginellt bättre DR, men främst p g a byggkvalitet, lite smartare intern mjukvara. Men den kostar också lite mer. Men jag har inte ställt den på en piedestal.

Mvh//Lennart

Jag riktade ingen kritik mot att du anser D7000 totalt sett vara bättre än A580, utan jag tolkade dig helt rätt. Att man personligen anser vissa kameramodeller vara lite bättre på saker som passar en själv, det är väl bara sunt och förnuftigt. Att jag då skriver knuffa undan betyder inte att jag tror att du vill kasta kameran i papperskorgen.

Nu tror jag dock att A77 har fått dom lösningar som A580 saknade, vädertätning, stora delar av kameran byggd i magnesium, utökade specar, ny typ av vridbar/vinklingsbar monitor, A580 klarar att köra 3b/s genom skärmen, A77 klarar tydlingen 12b/s fast jag har inte läst det någonstans, Alltså har A77 en liknande byggkvalitet som D7000, men då ser det ut som att sensorn skiljer mera 16Mp kontra 24Mp, men A77 kan inte nå upp till D7000 lågljusegenskaper, A77 har fått en hygglig kamerakropp och SLT-systemet har väl några andra fördelar, så det kanske passar en del.

Sedan tycker jag att vitsen med dessa utmärkta Fotosidor, inte bara handlar om att hela tiden hålla med andra, utan att få möjligheten dryfta sina tankar om vad som kan vara och inte vara bra med en kamera. Jag minns också att du Lennart vid något tillfälle nämde att du fått hålla tillbaka ilskan många gånger, för att inte skriva allt för hårda ord på dessa sidor.

Det är svårt att skriva ord i bland som inte är tänkta att vara beska och vassa fast det låter så, sedan slinker man ibland på tangenterna, särskilt när någon god öl skvalpar omkring i magen.

Vänl./Bengt.
 
...

För min del så överväger detta det lilla tapp man får i bildkvalitet. Bättre än Canon 7D m.fl. på låga ISO, lite sämre på höga, men sammantaget ungefär samma, men lite högre upplösning. Borde jämföras också med Canons APS-H 21 megapixel.

...


/Mats
Blir svårt att utföra den jämförelsen då Canon inte har någon APS-H 21megapixel.
 
Jag riktade ingen kritik mot att du anser D7000 totalt sett vara bättre än A580, utan jag tolkade dig helt rätt. Att man personligen anser vissa kameramodeller vara lite bättre på saker som passar en själv, det är väl bara sunt och förnuftigt. Att jag då skriver knuffa undan betyder inte att jag tror att du vill kasta kameran i papperskorgen.

Nu tror jag dock att A77 har fått dom lösningar som A580 saknade, vädertätning, stora delar av kameran byggd i magnesium, utökade specar, ny typ av vridbar/vinklingsbar monitor, A580 klarar att köra 3b/s genom skärmen, A77 klarar tydlingen 12b/s fast jag har inte läst det någonstans, Alltså har A77 en liknande byggkvalitet som D7000, men då ser det ut som att sensorn skiljer mera 16Mp kontra 24Mp, men A77 kan inte nå upp till D7000 lågljusegenskaper, A77 har fått en hygglig kamerakropp och SLT-systemet har väl några andra fördelar, så det kanske passar en del.

Sedan tycker jag att vitsen med dessa utmärkta Fotosidor, inte bara handlar om att hela tiden hålla med andra, utan att få möjligheten dryfta sina tankar om vad som kan vara och inte vara bra med en kamera. Jag minns också att du Lennart vid något tillfälle nämde att du fått hålla tillbaka ilskan många gånger, för att inte skriva allt för hårda ord på dessa sidor.

Det är svårt att skriva ord i bland som inte är tänkta att vara beska och vassa fast det låter så, sedan slinker man ibland på tangenterna, särskilt när någon god öl skvalpar omkring i magen.

Vänl./Bengt.

Jo, man försöker för det mesta hålla en hyfsad ton även om någon går till angrepp mot en. Nu läste jag i ditt förra inlägg ingen kritik mot varken mig eller mina åsikter utan mer en vänligt formulertad tolkning så det är lugnt, vilket jag hoppas framgick av mitt förra svar.

Vad du tar upp nu är intressant om man må tillåtas tolka. Jag är helt införstådd med att Sony genom SLT-tekniken vill uppnå något speciellt. Och det finns många sidofördelar med den tekniken. Nackdelarna verkar främst vara ljustappet och i skrivande stund en ännu icke uppgraderad firmware som när den kommer kanske ställer en del buggar tillrätta.

Fast jag undrar också över hur många A700-användare som skulle blivit mer än nöjda om Sony istället för att släppa A580 i sin nuvarande utformning hade tillverkat ett riktigt vädertätat hus med samma byggkvalitet som exv Canon 7D eller Nikon D300s, haft samma sensor och övriga finesser som A580 med konventionell spegel och en vass OVF med fler korslagda punkter, ett AF-system med liknande möjligheter som 7D/D300s och lite högre bps samt lite smartare korrigeringar i den interna mjukvaran.

Personligen tror jag att många skulle varit mycket nöjda med en sådan kamera (A750??). A580 kunde ha funnits som en budgetvariant.

Nu kommer "vänner av ordning" att besvara detta inlägg med den mängd sido finesser SLT-tekniken ger upphov till. Men det är överflödigt för jag känner till dem, liksom de flesta på tråden.

Men lek med tanken att SLT-tekniken inte återlanserats av Sony utan den "nya A700:an" skulle liknat den jag skisserat. Hur många tror du hade varit väldigt nöjda med den?

Bara en liten sten kastad i dammen:)

//Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.