Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, i manuellt läge växlar man mellan dem med en knap, men inte ens då man manuellt har ställt in EVF så är sökaren igång hela tiden, den släcks nar man tar bort kameran från ansiktet och tar en halv sekund att starta när man tar upp kameran. Finns ingen menyinställning för att den alltid ska vara på (i förserie-exemplaren).

/Mats

Jo jag vet jag har testat A77 själv och jag har också konstaterat att den laggar vid switchning. Har inte samma känsla eller minne att A55 gjorde detsamma men jag kan ha fel. Där måste man ju dessutom själv aktivera denna sömlösa ögonsensorstyrda växling mellan bakdisplay och EVF som annars är den mest elleganta lösning på Live View-hantering som finns idag. Bara det gjorde ju att man tog A55 till sitt hjärta.

Om sedan Sony verkligen fixat detta till full belåtenhet så får du väl slå upp tältet utanför Sony-shoppen så du får ditt ex när de landar i butiken :).

Jag tror att A77 och A65 kan bli något verkligt att bita i för konkurrenterna. Om inte folk nojar alltför mycket i det lilla tapp av ljus som ofelbart resulterar i en marginellt tapp i bildkvalitetsparametrar som brusnivå framförallt, så kommer speciellt A77 att bli en framgång. 12 000 för ett sånt hus som toppresterar i många parameter nischer kommer att vara svårslaget. Lägg därtill att SLT-tekniken också ger Sony lägre tillverkningskostnader än man kan uppnå med de mer elektromekaniska konstruktioner som Nikon och Canon hittills torgfört. Låt vara att dessa i viss mån kunnat kompensera detta genom avsevärt längre serier tidigare.
 
Senast ändrad:
Nej höga iso:n är inte A77ans starka sida...är dock personligen inte så förvånad att 7D är bättre på höga ison då Sony klämt in 8mp mer på sensor än vad den som tex används i A580 har plus att ljusbortfallet som SLT-konstruktionen medför bidrar med ytterligare en liten försämring av iso-prestandarn....om nu Nikon använder sig av denna sensorn så lär det med all säkerhet blir bättre...frågan är hur väl dom lyckas...jag skulle blir förvånad om dom lyckas klå sin egna D7000 med denna 24mp sensor.

spegeln snor ljus det vet vi men det skiljer också i antal andra punkter när Nikon använder samma grundsensor bla i microlinser,utläsning, processerande av data osv + att den rawkonverterare jag använder CR är inte optimal med färgprofil, svartpunktsättande osv för A77 vilket ses i interpoleringen av bilden.

Enligt BOB (sensorgen) så skall den senare 24mp sensorn inte vara sämre än 16Mpixel, tvärtom bättre och med högre upplösning.
 
Canon 550D, 60D, 600D och 7D har ju precis samma sensor och bildkvalitet. Det som skiljer kamerorna åt är andra saker som funktioner, byggkvalitet, AF-system osv. Så att "tom EOS550D" är ju nte så konstigt då vi redan rett ut detta angående 7D.

Kameran fotograferar ju ALLTID i RAW. Sedan om man har ställt in jpeg i kameran så görs raw-konverteringen i kameran med de parametrar man ställt in för motivprogram, upskärpning, brusreducering osv.

Att det skulle bli sämre i RAW än jpeg beror då på vilken raw-konverterare man använt och hur man ändrat reglagen för dessa saker.

Det går alltid att få bättre resultat med en extern raw-knverterare i händerna på en skicklig bildbehandlare. Oftast räcker det med att man har lärt sig grunderna för att få till det bättre än kamerans motivprogram och fraförallt har man möjlighet att justera saker som vitbalans osv eftersom all bildinformation finns kvar.

Har du använt Sonys IDC eller Adobe ACR när du konverterat RAW-bilden? Och vilka settings har du gjort för brusreducering färgmättnad, kontrast, och skärpning mm?

Bra att veta att i RAW-bilden skapas också en thumbnail jpeg av låg kvalitet och att om man t.ex. bläddrar bland raw-filerna med Sonys drivrutin för windows så visas en förenklad bild för att man ska kunna få en överblick. Detta är långt ifrån den högsta kvaliten man kan få ut från en RAW, så om det är det eller liknande du tittat på förstår jag att RAW är sämre.

Så, jag förstår inte riktigt din frågeställning att "bruset är högre i RAW-läge".


/Mats

Och jag vet inte om du förstår hur jag menar. Nu kan jag inte länka till den testsida Sony har, men länken finns i Mikaels inlägg #966. Där har jag jämfört A77 med andra märken och ser att A77 brusar mer än de flesta. Om nu Canon 550d med flera har samma sensor och bildkvalitet, hur kan det då skilja så mycket mellan dem i Sonys eget test? De har använt Adobe rawkonverterare står det. Det är alltså inte jag själv som rawkonverterar, när jag kollar testet.
Per Erik
 
Jomen skillnaden är ju i så fall att ha både bakdisplay och EVF igång och det vill man kanske inte av andra skäl än batteriskäl.

Jag tycker mig minnas en kamera som hade en sensor som märkte om man höll ögat mot sökaren, och då tändes sökardisplayen medan stora skärmen släcktes. Tvärtom sen när man tog ner kameran från ögat.
 
Utanför ämnet men kanske av intresse, Matssons Foto säljer nya 5dmk2 för 14999:-

Lite mer innanför ämnet då det handlar om APS-C:) Media Markt i Växjö annonserade igår ut Canon Eos 7D för 9.990:-.

Vad gäller 5DMkII är det styvt 10 lakan mindre än vad kamerahuset kostade när det introducerades. Enl mitt privata omdöme den mest prisvärda FF-kameran på marknaden. (har LV, video, bra låglusegenskaper och robust byggd) även om jag på lägre iso föredrar A900/A850. Nikon D700 är ju väldigt bra också men den har inte sänkts så mycket. C:a 19.000:-
 
Jag tycker mig minnas en kamera som hade en sensor som märkte om man höll ögat mot sökaren, och då tändes sökardisplayen medan stora skärmen släcktes. Tvärtom sen när man tog ner kameran från ögat.

Nu har du läst tokigt och kommit in på ett bananskal tror jag. Vi är fullständigt medvetna om hur A55 exv. funkar och A77 funkar på exakt samma sätt om man jämför med en A55 där man aktiverat funktionen på det sättet för den är inte default på den kameran.

Det här handlade om sätt att hantera det faktum att det tog långtid att tända EVF:en på A77 och att en möjlighet då kanske vore att låta båda vara på om man hade behov av det. Som typ en workaround för problemet. Det är då den reflektionen passar in att testa med att ha båda igång samtidigt om man nu kan det. Priset är dock kortare batteritid.
 
Men se där!
Saken är biff! Det var mina två mest irriterande saker som åtgärdas.

/Mats

Brukar det inte alltid vara så, - att den som skjuter med stor iver, med en ny bössa, alltid skjuter fel, åt sidan eller i sin egen fot?
Den avvaktande skytten, kollar om allt är rätt, på den nya bössan, inget förhastat, skjuter ofta mycket bra, efter några försök. mitt i prick!
 
spegeln snor ljus det vet vi men det skiljer också i antal andra punkter när Nikon använder samma grundsensor bla i microlinser,utläsning, processerande av data osv + att den rawkonverterare jag använder CR är inte optimal med färgprofil, svartpunktsättande osv för A77 vilket ses i interpoleringen av bilden.

Enligt BOB (sensorgen) så skall den senare 24mp sensorn inte vara sämre än 16Mpixel, tvärtom bättre och med högre upplösning.

Medveten om detta...ok i såfall kan man ju tycka att Sony borde ha kunnat kräma ur lite bättre resultat med A77an om nu det nu är så 24mp sensorn är bättre och med högre upplösning.
 
Brukar det inte alltid vara så, - att den som skjuter med stor iver, med en ny bössa, alltid skjuter fel, åt sidan eller i sin egen fot?
Den avvaktande skytten, kollar om allt är rätt, på den nya bössan, inget förhastat, skjuter ofta mycket bra, efter några försök. mitt i prick!

nej, jag har inte missat. Har rapporterat en sak som jag irriterat mig på när jag provade kameran. Stämmer exakt.

År inte heller säker på att det blir helt utan fördröjning sen heller.


/Mats
 
Nu har du läst tokigt och kommit in på ett bananskal tror jag. Vi är fullständigt medvetna om hur A55 exv. funkar och A77 funkar på exakt samma sätt om man jämför med en A55 där man aktiverat funktionen på det sättet för den är inte default på den kameran.

Det här handlade om sätt att hantera det faktum att det tog långtid att tända EVF:en på A77 och att en möjlighet då kanske vore att låta båda vara på om man hade behov av det. Som typ en workaround för problemet. Det är då den reflektionen passar in att testa med att ha båda igång samtidigt om man nu kan det. Priset är dock kortare batteritid.

hela grejen är att A55 och A77 INTE beter sig likadant!

Om man sätter inställningen i manuellt läge så att man växlar med knappen och väljer EVF så på A55 är då sökaren på kontinuerligt. Det är den inte på A77, utan där släcks den när man tar bort kameran från ansiktet och detta går inte att stänga av i menyerna.

Bra om de fixar till så att man kan ha sökaren på hela tiden, men då tror jag inte de angivna tiderna för batteri håller långre och att detta inte är något fel, utan ett val Sony gjort.

/Mats
 
Vi får väl vänta med Nikonjämförelserna till Sony NEX 7 kommer i prodex. för att uttala oss om de lyckas bättre med hanteringen av sensorn än Sony. Att jämföra en A77 med en Nikon utan fast spegel ger väl ungeför samma magnitud i skillnaderna som den mellan D7000 och A55.
Skillnaderna mellan prestanda mellan A580 och D7000 är näst intill försumbara. Båda hamnar på samma sammanvägda värde hos Dx0. Den ena är lite si och den andra lite så och med den viktning man gör blir totalresultatet mycket lika.

Tack för den. Jämförelser på detta sätt är meningslösa, pga spegeln. Ta kameran för vad den är, bedöm den efter hur funktionerna stämmer med dina behov - inte efter DxO.

Vill man veta hur SENSORN, utan kameraspecifika begränsningar beter sig - vänta på NEX7, eller Nikons eventuella implementering.

Vill du ha en kamera som är så bra det går på höga ISO, i jämnhöjd med C/N's bästa, och det MÅSTE stå "Sony" på den - köp en NEX5N. Eller en A580. INTE en A55 eller en A77. Dessa två köper du av andra orsaker.
 
Tack för den. Jämförelser på detta sätt är meningslösa, pga spegeln. Ta kameran för vad den är, bedöm den efter hur funktionerna stämmer med dina behov - inte efter DxO.

Vill man veta hur SENSORN, utan kameraspecifika begränsningar beter sig - vänta på NEX7, eller Nikons eventuella implementering.

Vill du ha en kamera som är så bra det går på höga ISO, i jämnhöjd med C/N's bästa, och det MÅSTE stå "Sony" på den - köp en NEX5N. Eller en A580. INTE en A55 eller en A77. Dessa två köper du av andra orsaker.

En vettig kommentar av sunt förnuft, men förväntar mig inte Att Nex7 kommer att ta något jätteskutt gentimot A77, är fundersam över Nex 7 som i mitt fall då behöver den speciella adaptern med sin inbyggda AF-Modul för att fungera för mig, här måste jag vänta till tester längre fram för att se hur paketet fungerar.

Lika så med A77, vis av problemen med 7D som också släpptes i en hast efter 50D så vill jag nog inte hoppa på A77 i dom första leveranserna, jag tror att den blir mera bra med lite tid på sig. Jobbigt detta med alla hetstester, Man blir lätt förvirrad av den stora mängden kommentarer kring A77, Ta nu DX0 som exempel vad har dom fått tag i för firmware-modell av A77 så tidigt, sedan visar den i stort sett samma Isokapacitet som 7D, har själv kört alla tänkbara parametrar i print med den, sedan vänder man blad och någon läser att 7D formligen krossar A77 vad gäller högIso.

Sedan ser man makro bilder av högsta klass, Sensorgen redovisar högre upplösning med A77 än mästaren 7D, visst 6Mp mera borde ge lite mera, men 7D är en jäkel att visa hög upplösning med 50/2,5 makro. har läst testerna av D7000 som Foto gjort, och med Raw-format och Iso 12800 är dom bilderna mycket imponerande, är det möjligt att göra bättre, inte ännu på ett tag i alla fall tror jag. att hantera 24,3 Mp kommer inte att göra en kommande D400 så mycket bättre än D7000, tiden är för kort för det. tror att Nikon jobbar som tusan med att försöka få till 24,3 Mp sensorn, vi får se hur dom lyckas.

Vänl./Bengt.
 
nej, jag har inte missat. Har rapporterat en sak som jag irriterat mig på när jag provade kameran. Stämmer exakt.

År inte heller säker på att det blir helt utan fördröjning sen heller.


/Mats

Avvakta med tålamod, A77:n blir säkert en svår konkurrent till de två andra på arenan, Canon och Nikon!
Sony tar över tillverkningsteknik från Toshiba och stärker sin ställning som leverantör av bildsensorer till mobiler och kameror, Nikon är en av deras kunder!
:), :),:)
 
hela grejen är att A55 och A77 INTE beter sig likadant!

Om man sätter inställningen i manuellt läge så att man växlar med knappen och väljer EVF så på A55 är då sökaren på kontinuerligt. Det är den inte på A77, utan där släcks den när man tar bort kameran från ansiktet och detta går inte att stänga av i menyerna.

Bra om de fixar till så att man kan ha sökaren på hela tiden, men då tror jag inte de angivna tiderna för batteri håller långre och att detta inte är något fel, utan ett val Sony gjort.

/Mats

Här kan man spekulera lite, en testare hade pressat A77 ordentligt med att leka med skärmen, och inställningar, han hade filmat en bra stund, och fick ändå ut 850 bilder, batteriet hade fortfarande lite kraft kvar, antalet bilder han fick ut i kombination med att filma och undersöka kameran, överssteg vad Sony själva har redovisat, sa dom inte något om c:a 500 bilder, 500 bilder kan då vara när EVF-Skärm fungerar som förväntad, alltså med snabb respons.
 
Substantiellt ljustapp med SLT

Om inte folk nojar alltför mycket i det lilla tapp av ljus som ofelbart resulterar i en marginellt tapp i bildkvalitetsparametrar som brusnivå framförallt, så kommer speciellt A77 att bli en framgång.

Visst är det ett substantiellt ljustapp på ~5/7 EV (bländarsteg), speciellt när konkurrenterna flåsar varandra i nacken inom APS-C och EF-S segmentet.

Ljustappet för SLT-tekniken är faktiskt så stort att t.ex. Panasonics DMC-G3 bara har ~1/7 EV (bländarstegs) handikapp relativt SONY med SLT.

Sammanfattningsvis kan man således konstatera att SONY med SLT ramlat ner till Micro Four Thirds nivån, medan Pentax (APS-C), Nikon (DX) och Canon (EF-S) samtliga konkurrenter inom APS-C har bättre ljusinsamlande egenskaper.

Men det kanske finns andra fördelar, än att bara stirra sig blind på sensorstorlekar och ljuseffektivitet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.