Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Men nu satte ju du fingret på något så där bara i förbifarten. Riktiga män läser väl inga manualer heller - vi känner på oss hur alla tekniska prylar funkar utan såna fjollerier för vi har sedan länge väl utvecklade speciella gener för sådant. Det är väl allmänt känt att det är kvinnor som som måste läsa böcker om allt från matlagning till hur man hanterar kameror och män som bara gör.

Skämt åsido så brukar jag ibland påpeka att moderna kameror börjar bli så pass komplicerade nu att man måste läsa för att hitta en del funktioner som inte är så där helt intuitiva att hitta annars. Detsamma gäller inte minst RAW-konverterare och annan fotorelaterad mjukvara.

För kvinnor gäller ofta i köket:
"Det är väl allmänt känt att det är kvinnor som måste läsa böcker om allt från matlagning till hur man hanterar kameror och män som bara gör."
För män gäller i köket:
Är mera effektiva än kvinnor, äter direkt ur konservburken, med några pilsner.

För att vara seriös i ämnet A77, anser jag att Sony ändå har gjort en fullpoängare, genom sin uppvisning av något flertal kamerahus med den nya kitzoomen, de var inte riktigt färdiga, inte tagna från en intrimmad produktion, - men Sony visade, det här kommer, det här kan vi, vänta bara tills allt är till försäljning, marknadsföringstrix, helt enkelt!
De som sedan testar och inte har en susning, om att allt inte är färdigt, bör nog hålla på med andra prylar, mindre avancerade!
Fototestare, på Internet och i fototidningar, vill få ut sitt material snabbt, gärna för alla andra, troligen därför det har skrivits en massa onödiga/felaktiga kommentarer om A77:n!
Kort sagt, - Sony har rört om bland många fotografer, var inte det meningen?
Den coola fotografen väntar tills kameran är till salu, i mitten av oktober 2011!
 
Ja, fast jag ser det som långt ifrån självklart att alla de negatia saker som lyfts fram är buggar som kommer att rättas till. En sak som jag märkte och störde mig på liksom flera testare är att sökaren släcks när man tar bort den från ögat och att det tar en halv sekund att tända sökaren.

Tror inte det är en bugg, utan är för att spara batteri och att det helt enkelt inte går att tända sökaren snabbare. Om sökaren hela tiden är på så kommer inte batteritiden bli så bra som utlovats.

Iofs förstår jag inte varför EVF ska dra så mycket ström. LV-skärmen kan ju vara igång utan att det suger musten ur batteriet, så varför inte sökaren.


/Mats
 
Tror inte det är en bugg, utan är för att spara batteri och att det helt enkelt inte går att tända sökaren snabbare. Om sökaren hela tiden är på så kommer inte batteritiden bli så bra som utlovats.Mats

Jag har ett förflutet hos en av de svensk-japanska mobiltelefontillverkarna och vet hur det funkar när det är dags för release av en ny produkt... Och jag är helt övertygad om att detta är ett exempel på en framstressad release pga. marknadsnissarnas brådska att vara först. Det är helt säkert inget hårdvaruproblem och kommer troligen att åtgärdas i en framtida firmware-uppgradering.

Det tråkiga är att de kunde ha väntat ett par månader tills mjukvaran blev stabil, och de skulle fortfarande ha varit först, bäst och vackrast. Och då skulle de ha sluppit alla dessa negativa kommentarer som nu solkar produkten.
 
Senast ändrad:
Testade med att jämföra dpreviews rawfiler från A77 och jämförde med 7d , 6400iso
såg inte alls bra ut i jämförelse med 7d

Vi får se hur det ser ut när Nikon tar hand om sensordatan.
 
Testade med att jämföra dpreviews rawfiler från A77 och jämförde med 7d , 6400iso
såg inte alls bra ut i jämförelse med 7d

Vi får se hur det ser ut när Nikon tar hand om sensordatan.

Var på dpreview hittade du rawfiler? Hittade bara 50 jpeg där i litet format. Vore intressant att se. 7D på "äkta" iso 6400 är ju för mig ingen skönhetsupplevelse. Sämre än så trots modernare sensor och nästan samma pixelstorlek låter inte upphetsande.

Nikon tar väl hand om sensor på sitt sätt (med nästan förutsägbart resultat)
//L
 
Testade med att jämföra dpreviews rawfiler från A77 och jämförde med 7d , 6400iso
såg inte alls bra ut i jämförelse med 7d

Vi får se hur det ser ut när Nikon tar hand om sensordatan.

Nej höga iso:n är inte A77ans starka sida...är dock personligen inte så förvånad att 7D är bättre på höga ison då Sony klämt in 8mp mer på sensor än vad den som tex används i A580 har plus att ljusbortfallet som SLT-konstruktionen medför bidrar med ytterligare en liten försämring av iso-prestandarn....om nu Nikon använder sig av denna sensorn så lär det med all säkerhet blir bättre...frågan är hur väl dom lyckas...jag skulle blir förvånad om dom lyckas klå sin egna D7000 med denna 24mp sensor.
 
Ja, fast jag ser det som långt ifrån självklart att alla de negatia saker som lyfts fram är buggar som kommer att rättas till. En sak som jag märkte och störde mig på liksom flera testare är att sökaren släcks när man tar bort den från ögat och att det tar en halv sekund att tända sökaren.

Tror inte det är en bugg, utan är för att spara batteri och att det helt enkelt inte går att tända sökaren snabbare. Om sökaren hela tiden är på så kommer inte batteritiden bli så bra som utlovats.

Iofs förstår jag inte varför EVF ska dra så mycket ström. LV-skärmen kan ju vara igång utan att det suger musten ur batteriet, så varför inte sökaren.


/Mats

Jomen skillnaden är ju i så fall att ha både bakdisplay och EVF igång och det vill man kanske inte av andra skäl än batteriskäl.
 
Verkar faktiskt så att ingen kamera är bra på allt. Det är med andra ord problem med dem alla. Tillverkarna har dessutom problem i tur och ordning. Canon har varit bra, men Nikon har i nuläget mindre brus och större dynamiskt omfång. Sony förefaller slå dem alla. Canon verkar antingen överkörd eller ligger och lurpassar. Misstänker att Canon snart kan plocka ut russinen ur andras konstruktioner och komma med de allra bästa lösningarna, men bara för en tid framöver. För att hitta det mest lämpliga , måste betjäningen, tillbehören och kvaliteten på objektivserien beaktas. Har man hållit på en tid och skaffat sig prylar, är väl inte ett kamerahus längre så avgörande.
 
Nej höga iso:n är inte A77ans starka sida...är dock personligen inte så förvånad att 7D är bättre på höga ison då Sony klämt in 8mp mer på sensor än vad den som tex används i A580 har plus att ljusbortfallet som SLT-konstruktionen medför bidrar med ytterligare en liten försämring av iso-prestandarn....om nu Nikon använder sig av denna sensorn så lär det med all säkerhet blir bättre...frågan är hur väl dom lyckas...jag skulle blir förvånad om dom lyckas klå sin egna D7000 med denna 24mp sensor.

Vi får väl vänta med Nikonjämförelserna till Sony NEX 7 kommer i prodex. för att uttala oss om de lyckas bättre med hanteringen av sensorn än Sony. Att jämföra en A77 med en Nikon utan fast spegel ger väl ungeför samma magnitud i skillnaderna som den mellan D7000 och A55.
Skillnaderna mellan prestanda mellan A580 och D7000 är näst intill försumbara. Båda hamnar på samma sammanvägda värde hos Dx0. Den ena är lite si och den andra lite så och med den viktning man gör blir totalresultatet mycket lika.
 
Verkar faktiskt så att ingen kamera är bra på allt. Det är med andra ord problem med dem alla. Tillverkarna har dessutom problem i tur och ordning. Canon har varit bra, men Nikon har i nuläget mindre brus och större dynamiskt omfång. Sony förefaller slå dem alla. Canon verkar antingen överkörd eller ligger och lurpassar. Misstänker att Canon snart kan plocka ut russinen ur andras konstruktioner och komma med de allra bästa lösningarna, men bara för en tid framöver. För att hitta det mest lämpliga , måste betjäningen, tillbehören och kvaliteten på objektivserien beaktas. Har man hållit på en tid och skaffat sig prylar, är väl inte ett kamerahus längre så avgörande.

Ja tids nog får vi väl se det men det verkar ju lite lätt symptomatiskt att Canon i princip är sist ut av de stora tillverkarna med att presentera ett litet spegellöst system.
 
Har ni läst denna artikel av David Kilpatrick?

http://www.photoclubalpha.com/2011/08/26/smoke-and-mirrors-an-idea-for-sony/

Den föreslår en "ny" lösning på halvgenomskinliga spegelproblemet med ghosting genom att skrota den genomskinliga spegeln och istället sätta dit en fast i botten på kameran och istället sätta sensorn i schaktets tak. Han föreslår denna lösning för FF-modellerna istället för dagens SLT-lösning.

Alltid kul med nya ideer.

Skulle vara kul att höra Joakims kommentar kring detta lösningsförslag.
 
Jomen skillnaden är ju i så fall att ha både bakdisplay och EVF igång och det vill man kanske inte av andra skäl än batteriskäl.

Nä, i manuellt läge växlar man mellan dem med en knap, men inte ens då man manuellt har ställt in EVF så är sökaren igång hela tiden, den släcks nar man tar bort kameran från ansiktet och tar en halv sekund att starta när man tar upp kameran. Finns ingen menyinställning för att den alltid ska vara på (i förserie-exemplaren).

/Mats
 
http://www.dpreview.com/reviews/stud...12180935185253

Till och med Canon 550d har mindre brus än A77 i raw-läget, ända upp till iso 12800. Konstigt nog blir bruset betydligt mindre i jpg-läget hos A77, så frågan är om rawkonverteraren är färdigutvecklad till A77.

Länken tycks inte funka, det gör däremot Mikaels här ovan.

Canon 550D, 60D, 600D och 7D har ju precis samma sensor och bildkvalitet. Det som skiljer kamerorna åt är andra saker som funktioner, byggkvalitet, AF-system osv. Så att "tom EOS550D" är ju nte så konstigt då vi redan rett ut detta angående 7D.

Kameran fotograferar ju ALLTID i RAW. Sedan om man har ställt in jpeg i kameran så görs raw-konverteringen i kameran med de parametrar man ställt in för motivprogram, upskärpning, brusreducering osv.

Att det skulle bli sämre i RAW än jpeg beror då på vilken raw-konverterare man använt och hur man ändrat reglagen för dessa saker.

Det går alltid att få bättre resultat med en extern raw-knverterare i händerna på en skicklig bildbehandlare. Oftast räcker det med att man har lärt sig grunderna för att få till det bättre än kamerans motivprogram och fraförallt har man möjlighet att justera saker som vitbalans osv eftersom all bildinformation finns kvar.

Har du använt Sonys IDC eller Adobe ACR när du konverterat RAW-bilden? Och vilka settings har du gjort för brusreducering färgmättnad, kontrast, och skärpning mm?

Bra att veta att i RAW-bilden skapas också en thumbnail jpeg av låg kvalitet och att om man t.ex. bläddrar bland raw-filerna med Sonys drivrutin för windows så visas en förenklad bild för att man ska kunna få en överblick. Detta är långt ifrån den högsta kvaliten man kan få ut från en RAW, så om det är det eller liknande du tittat på förstår jag att RAW är sämre.

Så, jag förstår inte riktigt din frågeställning att "bruset är högre i RAW-läge".


/Mats
 
Jag har ett förflutet hos en av de svensk-japanska mobiltelefontillverkarna och vet hur det funkar när det är dags för release av en ny produkt... Och jag är helt övertygad om att detta är ett exempel på en framstressad release pga. marknadsnissarnas brådska att vara först. Det är helt säkert inget hårdvaruproblem och kommer troligen att åtgärdas i en framtida firmware-uppgradering.

Det tråkiga är att de kunde ha väntat ett par månader tills mjukvaran blev stabil, och de skulle fortfarande ha varit först, bäst och vackrast. Och då skulle de ha sluppit alla dessa negativa kommentarer som nu solkar produkten.

Det är ju inte ett tekniskt fel, utan är ett val man har gjort att sökaren ska stängas av när man inte använder den för att spara batteri. Det gör att man missar en massa fotoögonblick. Om de "lagar" "felet", så uppfyler de inte längre de tider de specat för batterilivsläng.

Förhoppningsvis har de lagt in möjlighet att ändra beteendet själv i menyerna i den färdiga produkten.

/Mats
 
SAR

Sony Taiwan says new A77 A65 firmware coming mid-October!


Finally Sony Taiwan (Click here) announced that a new A77 and A65 firmware will come in mid-October! The firmware will bring the following improvements:

1.support of HVL-MT24AM twin flash controls.
2.improve of response time.
- switching LCD and EVF response time.
- front and rear dial response time
- Fn feature control
3.Others improvement.
 
SAR

Sony Taiwan says new A77 A65 firmware coming mid-October!


Finally Sony Taiwan (Click here) announced that a new A77 and A65 firmware will come in mid-October! The firmware will bring the following improvements:

1.support of HVL-MT24AM twin flash controls.
2.improve of response time.
- switching LCD and EVF response time.
- front and rear dial response time
- Fn feature control
3.Others improvement.

Men se där!
Saken är biff! Det var mina två mest irriterande saker som åtgärdas.

/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.