Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det övergavs väl inte pga av skärpeproblem, utan att med optisk sökare för att öht få det att fungera så måste relativt mycket ljus dirigeras till sökare och därmed blir ljusförlusten till filmen ganska kraftig.
Skillnaden i ljusförlust mellan EOS RT och A77 är inte jättestor. Jag tvivlar på att den är märkbar i praktiken i de flesta fall.
 
............................Fast just det yttrandet tar jag personligen lätt på - kom ihåg att Olympus E-3 också hade väldigt snabb AF i labbtester. Se sedan hur bra dess autofokus sedan verkligen var på att följa riktiga motiv ... :)

Dessutom har vi Lennart och Micke Risedal åtskilliga gånger visat på att samma kameror som har några av marknadens mest sofistikerad AF-system inte ens kunnat sätta skärpan rätt på föremål som överhuvudtaget inte rör sig.

Det är som i gamla farsen Ante på Mobacken. "Hilmer bror min, han räknar fort men fel".

Så vi får ju bara hoppas att Sony fixar den lilla detaljen. Själv har jag ju som jag beskrivit tidigare inte haft någon bra erfarenhet av just det ex. av A55 som jag fick men annars har mina senaste Sony-kameror variit hyfsat OK. De kunde ju inte ens fixa A55:an efter ett varv till Linköping, så jag tackade för lånet.
 
Det som jag vände mig lite emot av Lennarts slutsats att "det lär knappast bli fler keepers med A77 än Canon 7D och 1DMKx" är att jag tyckte logiken haltade lite.

Även om jag förenklar och parafraserar nu för att förtydliga, så var det exakt det här som Lennart skrev:

Jag har snabbtestat en annan enkel Sony-modell och den var inte bra. Jag har också erfarenhet av Canons proffskameror som är superbra på det här. Därför kan inte Sony A77 bli lika bra.

Det reonemanget håller helt enkelt inte tycker jag.
Sen kan det mycket väl vara precis så att A77 inte alls är lika bra, men det går inte att dra den slutsatsen utifrån erfarenhet av Canon 1DMk3 och Sony A55. Det var min poäng.


/Mats

Parafras var väl ett understatement!? Är väl bättre o mer korrekt att citera direkt. Har aldrig skrivit ens i andemening att A77 inte KAN bli lika bra. Däremot att jag är skeptisk tills vi sett ett produktionsexemplars resultat samt att jag verkligen hoppas att A77 ska prestera riktigt bra.

Enl specarna har inte A77 kombinationerna som kan anpassas efter fotograferingssituationen på samma sätt som exv en 7D. Att det kan bli bra nog ändå är vad jag hoppas på.

Men ska vi fortsätta att parafrasera så får din parafras mig att framstå som: "Jag vet mest för jag har kört riktiga proffskameror". D v s ett praktarsel som klampar in likt en flodhäst i en porslinsbutik.

Jag drar mig ur de här AF-spekulationerna och tråden. Att bli missförstådd är lätt hänt och förståerligt men jag accepterar inte att bli tillvitad saker jag aldrig skrivit.

//Lennart
 
Skillnaden i ljusförlust mellan EOS RT och A77 är inte jättestor. Jag tvivlar på att den är märkbar i praktiken i de flesta fall.

Nä, om skillnaden i ljusmängd som når filmen inte är så stor så är den då istället det i hur ljus sökaren upplevs. Lite antingen eller i fallet med den gamla kameran, medan både sökare och film får ju sin beskärda del via samma kanal, den som släpper genom mest ljus, i de nya SLT-kamerorna.

/Mats
 
Parafras var väl ett understatement!? Är väl bättre o mer korrekt att citera direkt. Har aldrig skrivit ens i andemening att A77 inte KAN bli lika bra. Däremot att jag är skeptisk tills vi sett ett produktionsexemplars resultat samt att jag verkligen hoppas att A77 ska prestera riktigt bra.

Enl specarna har inte A77 kombinationerna som kan anpassas efter fotograferingssituationen på samma sätt som exv en 7D. Att det kan bli bra nog ändå är vad jag hoppas på.

Men ska vi fortsätta att parafrasera så får din parafras mig att framstå som: "Jag vet mest för jag har kört riktiga proffskameror". D v s ett praktarsel som klampar in likt en flodhäst i en porslinsbutik.

Jag drar mig ur de här AF-spekulationerna och tråden. Att bli missförstådd är lätt hänt och förståerligt men jag accepterar inte att bli tillvitad saker jag aldrig skrivit.

//Lennart

Lennart! Var inte alls avsikten att trampa dig på tårna. Har den allra allra största respekt för dig och det tror jag du vet. Tycker dock att vi lärt känna varandra en del via de här forumen bl.a., så att det inte behövs en sådan disclaimer i varenda inlägg.

Dra dig för sjutton inte ur den här intressanta diskussionen!

Fast jag kan hålla med om att tills vi har sett och provat och jämfört en färdig kamera, så är det bara spekulation vi ägnar oss åt.

Menför att återgå till parafras vs. citat:

Det var så här du skrev exakt.
Nu grundar jag mycket av mitt "troende" på ett par dagars bekanstskap med A55 samt Agfors kommentarer när han fick provskjuta A77 med 300/2.8.
Han menade ju att kameran var snabb, men AF-följningen i sekvens var mindre avancerad än exv Canon 7D och Nikon D300s.

Efter att ha ägt en 1DMkIII (och föregångaren 1DMkII) så tror jag på ganska goda grunder att man får betydligt mer "keepers" med en sådan än A77.

Tycker inte min parafras är fel. Erfarenheten av 1D och A55 och ingen erfarenhet av A77 är helt enkelt inte "goda grunder" för att dra slutsatsen att man får fler keepers med dessa än A77.

Förstår dock vad du menar. Att 1D m.fl. är jäkligt fantastiskt bra, så det är svårt att tänka sig att något annat skulle kunna bräcka det. Där håller jag med. Även fast jag inte har förstahandserfarenhet av dylika system så förstår jag att de är helt otroliga, inte minst för att en hel värd av proffsfotografer är helt samstämmiga i det utlåtandet. Har själv svårt att tro att A77 skulle kunna göra det bättre, men det kanske räcker med "nära" fär en kamera som bara kostar en femtedel. Vi får se, men enbart erfarenhet av de konkurrerande märkena eller en annan Sony-modell säger faktiskt ingenting alls om hur den nya Sonykameran fungerar.

Eller hur?


Peace brother!
/Mats
 
Nä, om skillnaden i ljusmängd som når filmen inte är så stor så är den då istället det i hur ljus sökaren upplevs. Lite antingen eller i fallet med den gamla kameran, medan både sökare och film får ju sin beskärda del via samma kanal, den som släpper genom mest ljus, i de nya SLT-kamerorna.

Den skillnaden har jag svårt att bedöma eftersom jag inte har hållit i en A77. Sökaren på en EOS RT är mycket ljus, men en elektronisk sökare kan man ju göra nästan hur ljus som helst.
 
Den skillnaden har jag svårt att bedöma eftersom jag inte har hållit i en A77. Sökaren på en EOS RT är mycket ljus, men en elektronisk sökare kan man ju göra nästan hur ljus som helst.

Ok. Och jag har inte hålli i en EOS RT. Tänkte bara att antingen mycket ljus till sökaren eller mycket ljus till filmen. Med SLT-tekniken får man mycket ljus till båda (och lite till AF).
Pseudodiskussion som inte är så intressant i praktiken, så jag släpper det.

/Mats
 
Parafras var väl ett understatement!? Är väl bättre o mer korrekt att citera direkt. Har aldrig skrivit ens i andemening att A77 inte KAN bli lika bra. Däremot att jag är skeptisk tills vi sett ett produktionsexemplars resultat samt att jag verkligen hoppas att A77 ska prestera riktigt bra.

Enl specarna har inte A77 kombinationerna som kan anpassas efter fotograferingssituationen på samma sätt som exv en 7D. Att det kan bli bra nog ändå är vad jag hoppas på.

Men ska vi fortsätta att parafrasera så får din parafras mig att framstå som: "Jag vet mest för jag har kört riktiga proffskameror". D v s ett praktarsel som klampar in likt en flodhäst i en porslinsbutik.

Jag drar mig ur de här AF-spekulationerna och tråden. Att bli missförstådd är lätt hänt och förståerligt men jag accepterar inte att bli tillvitad saker jag aldrig skrivit.

//Lennart

Förlåt Lennart. Du har rätt, det är en viss skillnad på det jag skrev och det du skrev. Var som sagt absolut inte avsiktligt att få det att framstå så som du tolkar det, men jag förstår nu att det kan ha gjorts det.

Hursomhelst har DU inte gjort något fel och har ingen anledning att dra dig ur för att jag är urbota klantig. Istället gör jag det tills vidare.


/Mats
 
Jo han skriver att motivföljande AF gör ett föredömligt jobb att hålla kvar motivet, men han är förmodlingen ett stort fan av Sony och överdriver en hel del, man får se upp med dessa ambassadörer.

Vad får dig att tro att han är ett stort fan av Sony o baserar sitt omdöme därefter??
 
Lustigt att Popphoto tycker att både Nikon D300S och A77 brusar betydligt mer än 7D, denna 7D som på fotosidan anses vara något av det brusigaste i kameravärlden. Även om jag aldrig tyckte det var ett problem.

Angående Bengts stora problem med autofokusen på 7D, jag kommer aldrig förstå vad som är så svårt med den. Läs instruktionsboken, ställ in, klart. Snabb och korrekt.

Jag citerade från 7D-tråden, själv äger jag ingen 7D, flera av dom som uttalade sig var inte nybörjare på något sätt, utan gav intryck av att vara duktiga och vana fotografer. Sedan när jag läste Fotos test av 7D så krånglade dom ingenting, utan valde ut en lämplig zon av AF-punkter där tydlingen motivet kunde hålla till och vandra, 7D gjorde sin del av jobbet här på ett mycket bra sätt.

Min uppfattning är att 7D får flera keepers vid serietagning och motivföljande än vad Nikon D300 får, en av anledningarna till det skall bland annat bero på att 7D har sina 19 korsformade sensorer bättre utspridda i sökaren, D300 har sina korspunkter sittandes runt mitten, vilket dom också fått mycke kritk för.

Ingen tvekan om än att 7D är mästarnas mästare i motivföljande AF- system, den har också än så länge världens snabbast AF, Foto har mätt upp detta till smått otroliga 0,16-0,17sek. så kan i alla fall A77 kanske få 6 av 10 bilder skarpa och 7D får 7 till åtta, så är väl inte A77 så dålig. det är ju inte osannolikt att att någon av dom 6- A77-bilderna blir extra bra.
 
Vad får dig att tro att han är ett stort fan av Sony o baserar sitt omdöme därefter??

Det är klart som korvspad, den RÖDA tråden som genomsyrar debatten om A77 heter Tvivel det är ett alldeles Nytt otäckt virus som A77:ans demoexemplar burit med sig från något hemligt land.
Viruset kallas numera i folkmun för TVIVEL, jag Tvivlar, han tror det inte, och så vidare.

Så när jag läste detta beröm som experter tvivlar på, så började jag också tvivla, men jag är ganska seg så jag kämpar mot detta Tvivel med alla krafter, men det hjälper inte med alvedon, att vänta en tid kan kanske hjälpa, men viruset slagkraft kanske inte har nått sin kulmen än.
 
Toppklass i Kamera&Bild nr 10

Och "Bra köp", men konstigt nog en låg 7a i "valuta för pengarna".
Lågt brus på högiso, men inte lika vass som A580 på detaljer.
Kanske en uppdatering kan förbättra, eller oxå kan kameran
bli lite uppdaterad om nån månad.
 
Det är klart som korvspad, den RÖDA tråden som genomsyrar debatten om A77 heter Tvivel det är ett alldeles Nytt otäckt virus som A77:ans demoexemplar burit med sig från något hemligt land.
Viruset kallas numera i folkmun för TVIVEL, jag Tvivlar, han tror det inte, och så vidare.

Så när jag läste detta beröm som experter tvivlar på, så började jag också tvivla, men jag är ganska seg så jag kämpar mot detta Tvivel med alla krafter, men det hjälper inte med alvedon, att vänta en tid kan kanske hjälpa, men viruset slagkraft kanske inte har nått sin kulmen än.

Förstår inte riktigt vad du pratar om...han kommer fram till samma sak/slutsats som dom flesta andra testare har kommit fram till...att kameran lider av problem är inget nytt och en ny uppdatering av mjukvaran är på gång och lär lösa alla buggar som kameran dras med i dagsläget.
 
Förlåt Lennart. Du har rätt, det är en viss skillnad på det jag skrev och det du skrev. Var som sagt absolut inte avsiktligt att få det att framstå så som du tolkar det, men jag förstår nu att det kan ha gjorts det.

Hursomhelst har DU inte gjort något fel och har ingen anledning att dra dig ur för att jag är urbota klantig. Istället gör jag det tills vidare.


/Mats

Som du skrev i ditt förra inlägg till mig: "Peace Brother". Det är lugnt. Ingen behöver dra sig ur tråden. De flesta här (inkl mig) är klantarslen på sitt eget vis. Dessutom förekommer hänvisningar till aningen "glättade" hands-on, previews, småtester etc, varav en del är skrivna av andra klantarslen. Grejen är ju att det enda vi vet med relativ säkerhet är att A77 är på G att distribueras samt att ingen ordentligt djupgående test ännu är publicerat och då med ett färdigt produktionsexemplar.

Så vi kan väl lika gärna fortsätta att klanta oss:).

Handskakning
//Lennart
 
För övrigt berikades min fysiska brevlåda uppe vid min småländska landsväg som vanligt av räkningar plus ett antal reklamutskick.

IDAG kom bl a Media Markts reklam som glatt aviserar att de säljer A65 inkl kitobjektiv för 9.900:-. Inte ett ord var printat om "kommande" eller "snart i lager". Bara publicerat som om den fanns som vilken vara som helst.

Det är jäkligt klantarsligt!

//Lennart
 
Och "Bra köp", men konstigt nog en låg 7a i "valuta för pengarna".
Lågt brus på högiso, men inte lika vass som A580 på detaljer.
Kanske en uppdatering kan förbättra, eller oxå kan kameran
bli lite uppdaterad om nån månad.

Ny firmware som ska fixa till buggarna är tydligen på gång...A77 fick som sagt genomgående bra betyg/omdöme i kamera&bild men precis som dig tycker betyget för "valuta för pengarna" va lite märkligt...tycker A77 ger mycket för det "låga" riktpriset på 12500sek.
 
Förstår inte riktigt vad du pratar om...han kommer fram till samma sak/slutsats som dom flesta andra testare har kommit fram till...att kameran lider av problem är inget nytt och en ny uppdatering av mjukvaran är på gång och lär lösa alla buggar som kameran dras med i dagsläget.

Exakt, 36 testen som berättar om buggar, jag kommer att läsa och kommentera några stycken till. försökte att skoja lite om A77 och dessa förmåga att kunna följa motiv, detta var väl en av dom första som skriver att kameran var exemplarisk att kunna följa motiv, som någon skrev att det var spännade att läsa.

Jag kanske är helt ute och cyklar, missförstår det mesta som skrivs och kommeteras om kameran, men jag tyckte mig uppfatta en hel del Tivel om vad A77 verklingen kan och kommer att kunna, men det är inte fel att vara skeptisk, missförstå mig inte, där igenom kan man inte bara säga att alla tester som är mera negativa om A77 också är dåliga testare, även om jag blev väldigt förljust i StenÅkes nya bevingade ord, Hetstestning, A77 utsätts för en Hetstestning över hela världen med ett rasande tempo och det med kameror som uppenbart är behäftade med en hel del konstigheter. Jag förstår inte sånt at man skickar ut kameror med typ åtta buggar eller nåt, en nytillverkad efterlängtad modell som dessutom har 24,3 Mp

Att man missar något och sedan genom Firmware fixar till det görs ju med alla modeller, även ikoner som C/N, lite mycke bara med A77 tycker jag. men jag är övertygad om att A77 kommer att bli en bra kamera. jag uppfattade att en modell som 7D med senare tillverksningdatum fungerade bättre vad gäller AF-problem, bandningar mm, än dom som levererades under första halvåret, så det finns gott hopp om A77.
 
Tillverkarna har ju en press på sig att presentera nyheter, för det är ju det som är intressant, äldre konstuktioner, hur bra de än är tilldrar sig inte nämnelsevis samma intresse, varken i fototidningar eller här på FS. Det blir väl en balansgång mellan att komma snabbt eller med en helt "färdigtutvecklad" produkt. Men a77 blir/är säkert en mycket bra kamera, bättre än andra på en del punkter och förmodligen sämre på andra, "bäst i allt" existerar knappast för någon kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.