Däremot tror jag att det faktiskt går att bygga in automatik som fungerar även för de situationer som du beskriver och att välja rätt beslut att växla mellan dem. Det är alltid svårt att föreställa sig något som inte finns och fastna i att det måste göras på ett sätt som det alltid gjort. Här kommer en annan teknisk implementering av funktionen som har ett antal möjliga fördelar då informationen från huvudsensorn tillsammans med smart programvara är avsevärt mer än det som AF-sensorerna ger och således måste få hjälp på vägen av fotografen med olika inställningar för olika situationer.
Autofokus, likt autoexponering och autovitbalans och alla andra auto-någonting kommer att bli smartare och smartare vartefter. I just sammanhanget autofokus är därför bland annat Nikons nya spegelfriga kameror, V1/J1, riktigt spännande eftersom det är första gången man provar systemet med fasdetektering i huvudsensorn i en systemkamera (Fujifilm har ju använt det i ett par kompakter).
Men, hur bra och hur smarta de olika auto-systemen blir kommer vi alltid vilja ha möjlighet att påverka dem. Tror du till exempel att vi någonsin kommer att acceptera en avancerad entusiastkamera utan spotmätning eller exponeringskompensation? Eller för den delen helt manuell exponering? Jag tror inte det. Det kommer alltid finnas situationer där det vi vill uppnå i våra bilder är tämligen obegripligt för ett smart men ändå i slutändan logiskt och fantasilöst program.
Samma sak gäller fokusering. Visst kommer autofokus bli smartare. Ett exempel är ju Nikons så kallade 3D-fokus i D300, D3, D700 (med flera) - ett mycket intressant försök att skapa smartare autofokus. De använder ju inte huvudsensorn, utan exponerings- och vitbalanssensorn för att bedöma färg och ljushet hos det du försöker följa. I vissa situationer fungerar det här briljant, i många andra inte alls.
Jag tror autofokusen i A77 har alla chanser att vara både mycket smart och mycket snabb. Men så smart att man helt kan lita på automatiken ... Nej, sorry, inte än på mycket länge
Ska bli spännande att se resultatet och vilka effekter det ger. Vet inte hur mycket du hann testa för att skapa dig en rättvis bild av det under pressvisningen.
Det enda jag egentligen hann känna på var avtrycksfördröjningen (som verkar mycket kort), serietagningen (som onekligen verkar snabb
och som sagt att försöka följa diverse bilar, skotrar och cyklister på Regeringsgatan här i stan. Fokusen verkar mycket snabb och följsam, men hur bra det sedan blir rent praktiskt i till exempel fotboll, hockey eller när man följer fåglar ... Bra fråga som jag gärna återkommer till.
Allt det här är ju följande fokusering fram till avtrycksögonblicket. Vid serietagning och då motivet fortsätter att röra sig mellan exponeringarna vet jag inte hur pass bra de traditionella värstingsystemen hänger med.
Sjukt bra faktiskt. Men det är just detta som sätter gränserna för hur snabb serietagning de kan ha. Se på Nikon D3 som (trots sin stora spegel) klarar att tillförlitligt mäta fokus mellan bilderna i 9 bilder/sekund. Men drar du upp den i maxhastigheten 11 bilder/sek så kan den inte länge följa fokus.
Mätdata är ju som sagt tillgängligt ytterst kort tid mellan exponeringarna på en snabb DSLR, så min gissning är att det i praktiken inte är någon egentlig jätteskillnad mot t.ex. burstfunktionen hos andra kameror som fokuserar fram till att man trycker av och sedan håller detta under hela serietagningen.
Nej, kamerorna i Eos 1D-serien och Nikons D2-/D3-kameror klarar verkligen att följa fokus hos rörliga motiv även i 8 (Nikon D2H/D2Hs) 9 (Nikon D3/D3s) eller 10 bilder/sekund (Eos 1D). Inte bara det, de är dessutom häpnadsväckande bra på att följa fokus när ett motiv rör sig med oregelbunden hastighet - det är i sådana lägen som de flesta enklare system brukar springa vilse. Eos 7D är nästan lika bra, men jag har personligen ganska lite erfarenhet av den kameran. Nikons D300 och D700 är också mycket bra även om jag uppfattar att Eos 7D har lite vassare AF.
A77 däremot kan ju kontinuerligt arbeta med AF precis hela tiden som serietagningen pågår, vilket kan ha en avgörande effekt i specifika situationer.
Det bör kunna ge en fördel.