Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle ju iofs hoppas att jag sade emot mig själv:). Nu grundar jag mycket av mitt "troende" på ett par dagars bekanstskap med A55 samt Agfors kommentarer när han fick provskjuta A77 med 300/2.8.
Han menade ju att kameran var snabb, men AF-följningen i sekvens var mindre avancerad än exv Canon 7D och Nikon D300s.

Efter att ha ägt en 1DMkIII (och föregångaren 1DMkII) så tror jag på ganska goda grunder att man får betydligt mer "keepers" med en sådan än A77.

Bara med en A55 körd på sekvens på förbipasserande bilar uppe på vår krokiga landsväg får jag endast 3-4 av 10 bilder helt skarpa mot 7D:s 7-8 bilder av 10. Bilar i nästan konstant hastighet är ingen större utmaning jämfört med flygande fågel.

Nu ska ju A77 vara lite bättre rustad vad gäller AF än A55, men det hela gör mig skeptisk, när jag med en gammal A700 får mer keepers än med en A55. Pricksäkerheten måste stå i bättre relation till sekvenshastigheten, anser jag.

Jag hoppas verkligen att AF-systemet på A77 följer betydligt bättre, men om Agfors som de facto provat kameran säger att det inte är 7D-klass på följande AF så är det ganska sannolikt så.

Inte för att det gör mig något, då jag kan uppskatta många andra egenskaper hos SLT-kamerorna. Orkar inte dra upp alla fördelar.

Men skulle A77 träffa lika mycket prick i hög sekvens på irrationellt rörliga motiv som en 1DMkII/1DMkIII så lovar jag att rita ett kors i taket. Och tro mig, jag skulle korset sitta kvar för i så fall har Sony lyckats med något fantastiskt bra.

Jag vill inte att A77 ska vara en en flopp. Tvärtom, men jag är ff skeptisk till vissa saker i den. Ett riktigt produktionsexemplar får väl visa vad den verkligen kan. Annars kan man, enligt min åsikt, göra det bästa klippet med dagens prissättning genom att köpa en A580 om man vill hålla sig till Sony och APS-C. Mycket bra resultat för en relativt liten summa.

Ssv så är jag inte heller glad åt CA-tendenserna i A55 och hoppas de är minskade i A77. Tror nämligen att tendenserna beror på den fasta spegeln som dessutom "kostar" lågljusegenskaper.

Men jag ska hålla en låg profil intill dess vi verkligen vet mer.

//Lennart

Edit: Den som provat en 7D och följande AF i en specialinställning som finns förstår vad jag menar. Låt mittpunkten låsa mot en promenerande gubbe med en vägg i bakgrunden. Håll kvar kameran och notera hur AF-punkterna "vandrar" med gubben.

7D har en massa nackdelar jag inte gillar, men följande AF är bra på den.

Ja, jag tror inte man ska räkna ut A77 baserat på erfarenhet av Canons pro-kameror och kortare test av A55. Martin Agfors har ju bara snabbkollat på ett förserie-ex kameran under en pressvisning, vilket han själv säger inte räcker som ett tillräckligt test.

Funktionen för att låsa fokus på ett mål jämförs ju med Nikons och Canons möjligheter till detta. Man får komma ihåg att dessa DSLR-kameror gör det genom att använda enbart AF-sensorerna, vilket är en stor teknisk bedrift.

I A77ans fall så används ju bildsensorn för det istället som har betydligt större möjligheter att kunna känna igen delar av ett motiv med betydligt större intelligens. Den face-detection och smile-shutter funktion som finns på min A580 tycker jag är fantastisk. Alltså inte funktionen i sig, det kan man både ha och mista, men rent tekniskt att kameran faktiskt blixsnabbt hittar fejs i bilden och följer dem med väldigt bra precision. Det bådar gott för en kommande följande AF.

Just det faktum att AF kan arbeta kontinuerligt så att AF-sensorerna aldrig tappar kontakten tror jag också är en stor fördel med SLT. En snabb DSLR som tar 8-10 fps har ju väldigt korta ögonblick under sekvenstagningen där AF-punkterna blir tillgängliga. Bara en väldigt kort stund när spegeln studsar i nedersta läget då också den lilla translucent-spegeln på undersidan av huvudspegeln är i precis rätt läge. Blir väl bara några hundradelar det rör sig om och jag tror förutsättningarna att Sonys nya AF-system i A77 faktiskt kan bli ännu säkrare och exaktare än de state-of-the-art lösningar vi sett från ffa Canon i toppmodellen 1DMk4 och 7D.


Nä, Lennart, jag tror du drar förhastade slutsatser.


Nu grundar jag mycket av mitt "troende" på ett par dagars bekanstskap med A55 samt Agfors kommentarer när han fick provskjuta A77 med 300/2.8.
Han menade ju att kameran var snabb, men AF-följningen i sekvens var mindre avancerad än exv Canon 7D och Nikon D300s.

Efter att ha ägt en 1DMkIII (och föregångaren 1DMkII) så tror jag på ganska goda grunder att man får betydligt mer "keepers" med en sådan än A77.

Lennart, jag håller inte med dig om att den erfarenheten är "goda grunder" i det här fallet. A55-testet är fullkomligt ovidkommande och din erfarenhet med Canons pro-modeller säger inte något annat än möjligen att ribban har satts högt för att de är så bra, men säger inget om A77.


Nu ska ju A77 vara lite bättre rustad vad gäller AF än A55, men det hela gör mig skeptisk

Lite bättre rustad? Nä, snarare massor bättre rustad!
A55 är en enkel, billig instegskamera av första generationen och har aldrig gjort anspråk på att vara superbra i det avseendet. Ändå jämförs den med Canons dyra proffs-modeller och sen extrapolerar men det till den nya kameran.

Snabb följande AF är faktiskt Sonys akilleshäl och svagaste punkt i det befintliga sortimentet. Nu har de ett helt nyutvecklat avancerat system med målsättningen att bli best in show. Dessutom med en unik fördel i form av SLT-tekniken, så jag tror vi kan förvänta oss betydligt mer än "lite bättre rustad".

Ska som sagt bli spännande att se resultat från riktiga tester av produktionsexemplar.


/Mats
 
Är det någon som vet skillnaderna på sensor/-paket på a580 A55 och Nex-C3? Vad jag förstått ska det vara samma sensor i grunden, och kanske lite olika bildprocessor, microprismor mm, ... men jag kanske misstar mig? Tittar man på mätdatan på DxO för dessa, så skiljer det trotts allt en hel del. Mest till a580s fördel.

A580 och A55s sensor är exakt samma. Det som DxO mäter är dock kameran och då får A580 ett försprång pga SLT-spegeln på A55 som stjäl 1/3 av det inkommande ljuset.

NEX-C3 har jag inte kollat på. Den är ju typ 1/2 generatio nyare, så det är möjligt att de modifierat elektroniken kring sensorn en aning, men det skulle vara osannolikt att de bygger om sensorn för den modellen tycker jag.


/Mats
 
0.6 bländarsteg reflekteras bort från spegeln.

A580 och A55s sensor är exakt samma. Det som DxO mäter är dock kameran och då får A580 ett försprång pga SLT-spegeln på A55 som stjäl 1/3 av det inkommande ljuset.

Så med en transmittans på 67% till sensorn, så motsvarar ljusförlusten genom spegeln ~3/5 EV, dvs 0.6 bländarsteg.
 
Mikroprismors offset

Sedan funderar jag lite på microprismorna. Har hört ryktas någon stans att dessa skulle vara anpassade i viss mån för att minska ev negativa effekter av det korta registreringsavståndet. Men har inte lyckats hitta tydliga fakta. Nån som har info?
/MVH, Niclas

Intressant frågeställning; Har inga svar, bara spekulationer, samt kanske en relaterad artikel i ämnet.

Om mikroprismorna nu har en viss offset i sensorhörnen, så borde denna vara låst till en viss infallande ljuskon, dvs. ex.vis anpassad till vidvinklar. Tyvärr kommer då de mer telecentriska normalobjektiven och längre dito att erhålla ökad vinjettering mot sensorkanterna, men det kan förmodligen kompenseras i bildbehandlingskedjan för aktuella brännvidder.

Att digitala bildsensorer fungerar olikt filmemulsion är ju känt, så att nyttan med extremt ljusstarka objektiv inte alltid kan tillgodogöras, vilket redogörs för i denna artikel från DxOMark.

Ref:
 
Jag har inte riktigt följt den här tråden och när jag nu läste här insåg jag att jag tydligen blivit någon slags slagträ i en diskussion ... :)



Var i den videon påstår jag något så underligt som att man inte kan välja en fokuspunkt? :)

Det jag faktiskt nämner är att autofokusen inte verkar ha så mycket inställningsmöjligheter och, som ett exempel på detta, att man inte (som t.ex. i 7D) kan välja fokusfördröjning.



Ja, det är verkligen mycket som är tossigt, inte bara i fotovärlden ...

Nu kanske jag missförstår det du skriver Sten-Åke, men var det du skrev riktat åt mig så kritisera gärna det jag faktiskt säger och inte vad du hört att någon annan trodde att jag sagt och som jag aldrig sade ... :)

Sedan verkar du ha tolkat videon som en recension. Det var det inte. Det var en första snabb titt under en pressvisning, något som jag faktiskt tyckte att vi på flera olika sätt ganska noga poängterade.

Du får givetvis tro vad du vill, men jag tar mitt jobb som recensent av prylar på stort allvar.

Jag reagerade på Aspmans tolkning av dina rader, att det inte skulle finnas motivföljande AF i A77 som då 7D har. Jag är mycket medveten om att 7D har ett mycket avancerat AF-system. Han nämner då historien om gubben, som man mycket lätt kan tolka att 7D är ensamma om den bedriften och som bara ägare av 7D kan förstå. att 7D har jätte mycket inställningsmöjligheter vad gäller AF lämnar väl ingen 100 % garanti att göra kameran överlägsen andra modeller, kan också vara förvillande och onödigt krångligt.

Har följt 7D-tråden och tydlingen har många även erfarna fotografer haft problem med att kunna förstå 7D:s AF-system, många hade inte fått grepp om mittpunktens storlek så fokus kunde hamna fel bla.

Foto hade en mycket bra recension av 7D, det var inte svårt, dom valde in en zon med ett visst antal punkter, och sedan skötte 7D resten, enda svårigheten var att själv hinna följa genom sökaren.

Jag letade inte upp interljuven en gång till, utan tog från minnet vilket kanske var dumt.

Finns ju ingen riktig test på A77, så det vimmlar omkring ett antal Demo A77 där testare över hela världen påpekar dålig respons, bland annat vid ändring av bländare, ytters få av dessa vill inte upplysa om att leveransklara modeller kommer att vara åtgärdade på den och flera punkter, Finner det faktiskt mycket märkligt att Sony släpper iväg en modell med sådana brister, när dom vet var kameran hamnar.
 
Jag kollade på Agfors video om a77 och kan inte finna något att anmärka mot hans kommentarer, det var så han uppfattade den i det skick den presenterades, att det rörde sig om ett snabb kort prov och ingen grundlig test framgick ju klart. Nog måste man tåla höra att det egna kära märket inte alltid är bäst i allt, även om det rör sig om en efterlängtad modell man har stora förväntningar på. Det finns för och nackdelar med det mesta, den fasta spegeln i a77 t.ex. gör kameran mycket snabb, priset - en sämre bildkvalite, bara att acceptera och välja vad som är viktigast för en själv. Canon hade ju den lösningen i sin EOS RT, men övergav den ganska snart. Snabbt och tyst men som sagt skärpa mm blir lidande.
 
Canon hade ju den lösningen i sin EOS RT, men övergav den ganska snart. Snabbt och tyst men som sagt skärpa mm blir lidande.

Canons modeller med semitransparent spegel (varav den första kom redan på 1960-talet) är inte direkt jämförbara med Sonys SLT-modeller. Den halvgenomskinliga spegeln utnyttjas på rätt olika sätt.

F.ö. har jag aldrig hört något om att EOS RT skulle lida av skärpeproblem. Var kommer den uppgiften från?
 
Någon som kan kort förklara varför man väljer A77 vs A65?
Är en hobbyfotare och inget proffs.

Detta säger mig inte så mycket (förutom bilder per sek)
Autofokus (19 mätfält), manuell fokus Autofokus (15 mätfält), manuell fokus
Slutartider 30-1/8000 + bulb 30-1/4000 + bulb
Sekvenstagning Upp till 12 bilder/sekund Upp till 10 bilder/sekund

Storleken på A77 är bättre för mina stora händer men inget jag betalar en massa tusingar för :)

(...)
Två viktiga skillnader tycker jag är 77:ans flexiblare upphängning av skärmen och att 77:an kan kompletteras med ett batterigrepp. Sedan finns det en del andra skillnader som för vissa är obetydliga men för andra kan avgöra till fördel för den ena eller andra kameran. I första inlägget i tråden på minhembio har jag försökt få med det som skiljer a65 från a77 och markerat dessa differanser med röd text.
Länk: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=286246

Frågan om sigmaobjektiv som kan behöva uppdateras för att fungera med SLT-kameror har redan besvarats. Kan komplettera med att i Dyxums objektivdatabas finns ett fält som anger om ett objektiv är kompatibelt med SLT eller inte.
Länk: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
 
EOS RT arbetade i stort sett enbart mot snabbare färgfilmer - det var ju en sportkamera. Den verkliga upplösningen kameran kunde utnyttja var alltså som absolut högtst runt 6MP, vilket i jämförelse på en APS-sensor då blir ca 3MP. Så nej, det är inte säkert att upplösningen påverkades något märkbart.
 
Undrar hur lika sensorerna/sensorpaketen av samma generation är i de olika kamerahusen. Vilka skillnader kan man förvänta sig av t ex DxOs tester? Jag är som sagt mest intresserad av DR på upp till ISO 200. Men även sensorpaketets känslighet för icke retrofokus-vidvinkelkonstruktioner.

Är det någon som vet skillnaderna på sensor/-paket på a580 A55 och Nex-C3? Vad jag förstått ska det vara samma sensor i grunden, och kanske lite olika bildprocessor, microprismor mm, ... men jag kanske misstar mig? Tittar man på mätdatan på DxO för dessa, så skiljer det trotts allt en hel del. Mest till a580s fördel. Nu kommer säkert en Nex-7 test snart, men man blir ju så nyfiken på om man kan förvänta sig motsvarande högre DR 0,3-0,5 eller mer jämfört med A77. Vilken ju iofs fick riktigt bra på den punkten, men ändå inte riktigt som Nex-C3 med den fina 16MP sensorn.

Sedan funderar jag lite på microprismorna. Har hört ryktas någon stans att dessa skulle vara anpassade i viss mån för att minska ev negativa effekter av det korta registreringsavståndet. Men har inte lyckats hitta tydliga fakta. Nån som har info?
/MVH, Niclas

En så "simpel" sak som en stabil strömförsörjning till sensorplattan kan göra en skillnad på upp till 0.5Ev DR i en sensor. Likaså kan färgfilter och annat skilja sig, även om detta är ovanligt - iaf att de skiljer sig så mycket mellan så lika modeller, inom ett och samma märke. Man försöker ju oftast hålla sig med en för märket genomgående färgteckning...

DR kommer bli ca 0.5Ev högre för NEX-7'an, för samma ISO-tal. I grunden är de (sensorerna) säkert väldigt lika, så det som skiljer är mikrolinserna, och den fasta spegeln i A77.

Mikrolinserna är säkert vinkelkorrigerade en liten, liten bit extra i NEX7 jmf A77, då detta blir viktigare ju mindre pixlarna blir. I en 6MP sensor hade det inte gjort så mycket skillnad, men 24MP-pixlar är ju hälften så stora. Men detta är inte nödvändigtvis så...

Registeravståndet är inte viktigt. Det är den generella systemplaneringen som är viktig, samt att man planerar filterpaketet bra naturligtvis. Ju närmre du kan få mikrolinserna in mot sensorytan, desto mindre känsligt blir systemet för vinkelfel.

Och NEX har ju ett minimiavstånd rekommenderat för utgångspupillen (detta är det viktiga, inte registeravståndet som ju "bara" är en metallring...). Se t.ex den nya 24/1.8 som är en ganska stark retrofokal konstruktion, trots att den är en vidvinkel custombyggd för ett spegellöst system.
 
Här har ni en del fina makrobilder tagna med A77 på Dyxum.
Som ni ser är det ett "produktionsex". Bilderna är från RAW-orginal och framtagna med den IDC RAW-konverterare Sony bundlar med kameran vid leverans.

http://www.dyxum.com/dforum/a77-shots-production-firmware-102_topic80016_page1.html

Jag tycker det här ser riktigt bra ut.

Visst ser det bra ut , kunde du uppfatta om det gick att stänga av brusreduseringen, någon skrev att dom inte gjort tabben som med A700, men jag fattade inte riktigt.
 
EOS RT arbetade i stort sett enbart mot snabbare färgfilmer - det var ju en sportkamera. Den verkliga upplösningen kameran kunde utnyttja var alltså som absolut högtst runt 6MP, vilket i jämförelse på en APS-sensor då blir ca 3MP. Så nej, det är inte säkert att upplösningen påverkades något märkbart.

Jag körde en del Kodachrome 64 i min. :)
 
Jag reagerade på Aspmans tolkning av dina rader, att det inte skulle finnas motivföljande AF i A77 som då 7D har. Jag är mycket medveten om att 7D har ett mycket avancerat AF-system. Han nämner då historien om gubben, som man mycket lätt kan tolka att 7D är ensamma om den bedriften och som bara ägare av 7D kan förstå. att 7D har jätte mycket inställningsmöjligheter vad gäller AF lämnar väl ingen 100 % garanti att göra kameran överlägsen andra modeller, kan också vara förvillande och onödigt krångligt.

Har följt 7D-tråden och tydlingen har många även erfarna fotografer haft problem med att kunna förstå 7D:s AF-system, många hade inte fått grepp om mittpunktens storlek så fokus kunde hamna fel bla.

Foto hade en mycket bra recension av 7D, det var inte svårt, dom valde in en zon med ett visst antal punkter, och sedan skötte 7D resten, enda svårigheten var att själv hinna följa genom sökaren.

Jag letade inte upp interljuven en gång till, utan tog från minnet vilket kanske var dumt.

Finns ju ingen riktig test på A77, så det vimmlar omkring ett antal Demo A77 där testare över hela världen påpekar dålig respons, bland annat vid ändring av bländare, ytters få av dessa vill inte upplysa om att leveransklara modeller kommer att vara åtgärdade på den och flera punkter, Finner det faktiskt mycket märkligt att Sony släpper iväg en modell med sådana brister, när dom vet var kameran hamnar.

Nej, Bengt. Ska du citera mig får du göra det rätt. Jag skrev INTE att A77 saknade motivföljande AF, däremot att Agfors framhöll exv 7D:s och D300:s följande AF under sekvenstagning hade fler inställningsmöjligheter. På en 7D kan du själv ställa in vilka grupper av korsensorerna som ska vara aktiva. Du kan vidare addera en hjälppunkt till mittersta korssensor plus flera andra funktioner i AF som du själv tycker passar ditt fotograferande.

Men du har rätt i att det AF-systemet fordrar en viss inlärning när man ska "customisera" det. Fast det är värt den lilla mödan.

Så, jag skriver som jag gjort tidigare: Vi får invänta test med produktionsexemplar. Förhoppningsvis överraskar A77:s AF-system positivt.

Hälsningar
//Lennart
 

Intressant! Ser ju onekligen riktigt lovande och intressant ut, skall bli riktigt kul att få testköra den kameran :)

its autofocus is what really stood out the most in our lab tests.

Fast just det yttrandet tar jag personligen lätt på - kom ihåg att Olympus E-3 också hade väldigt snabb AF i labbtester. Se sedan hur bra dess autofokus sedan verkligen var på att följa riktiga motiv ... :)

Då blev jag mer nyfiken när jag läste vad de skrev från fälttesterna (dvs riktig fotografering):

"And the camera's subject-tracking AF does an exemplary job of keeping up with moving subjects"

Spännande!
 
Två viktiga skillnader tycker jag är 77:ans flexiblare upphängning av skärmen och att 77:an kan kompletteras med ett batterigrepp. Sedan finns det en del andra skillnader som för vissa är obetydliga men för andra kan avgöra till fördel för den ena eller andra kameran. I första inlägget i tråden på minhembio har jag försökt få med det som skiljer a65 från a77 och markerat dessa differanser med röd text.
Länk: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=286246

Frågan om sigmaobjektiv som kan behöva uppdateras för att fungera med SLT-kameror har redan besvarats. Kan komplettera med att i Dyxums objektivdatabas finns ett fält som anger om ett objektiv är kompatibelt med SLT eller inte.
Länk: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Stort tack!
Då handlar det mer om att singla slant för min del. Inget direkt uppenbart MÅSTE ha på A77an men
det är ju alltid lockande att köpa det bästa. :)
Deprimerande att få sälja iväg sin A700 för max 3000kr :( eller så men det kostar att ligga på topp.

Det är vissa Sigma-objektiv som inte är tillverkade helt enligt specifikationen och inte fungerar för att bländarstyrningen går för långt på SLT-kamerorna.

(Tamron-objektivet är inget problem och Sony modellbeteckningen är en blixt)

Felet uppstår med vissa objektiv på A55 och A33, men kan såklart bli så även på A65 och A77 och det är bäst att få det åtgärdat hursomhelst.

Sigma fixar det gratis.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/info_100910.htm

Kontakta Tura Scandinavia som är generalagent för Sigma så hjälper de dig.
http://www.turascandinavia.com


/Mats

Tack. Har kontaktat dem och väntar på svar.
 
Lustigt att Popphoto tycker att både Nikon D300S och A77 brusar betydligt mer än 7D, denna 7D som på fotosidan anses vara något av det brusigaste i kameravärlden. Även om jag aldrig tyckte det var ett problem.

Angående Bengts stora problem med autofokusen på 7D, jag kommer aldrig förstå vad som är så svårt med den. Läs instruktionsboken, ställ in, klart. Snabb och korrekt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.