Låt oss slå fast en gång för alla - nex är inte en liten kamera. Om man skall fota med objektiv vill säga, vilket många tenderar att göra...
M43 med nya pannkakszoomen har ett kanonläge nu, det enda systemet med någorlunda stor sensor, och små mått. sony och nikon ligger sefter objektivmässigt, och olympus och panasonic har några års försprång - lång tid i fotovärlden..
Kommer förmodligen köpa a77, men kommer definitivt behålla min gf1, den kan bli ännu bättre med en x-zoom.
Fotografera med objektiv brukar ge betydligt bättre resultat än utan, instämmer helt!
Då blir logiskt frågan, - va fasen har ett litet kamerahus för anledning, att vara på marknaden, när ändå objektiven som behövs gör hela verktyget/kameran stort?
Min tanke, kan systemkameror på lång sikt bli helt utkonkurrerade av avancerade kompakter, där brännvidden på zoomobjektivet täcker det som behövs (bra vidvinkel-kraftigt tele), för det alldagliga fotograferandet?
Kanske utvecklingen av små bildsensorer blir så lyckosam, att det vi idag räknar med brus blir nästan passé, vid ISO 1600-3200?
Mindre antal pixlar per yta, men större enskild pixel, mindre brus, bättre egenskaper i dåligt ljus?
Min tro att FF skulle bli dominerande för den riktigt seriösa fotografen, liksom det analoga 24x36 mm var en gång, blir förmodligen inte av, utan utvecklingen ger nya lösningar, som vi idag inte alls har en aning om, morgondagens teknik vänder säkert upp och ner på tidigare konstruktioner.
Liten bildsensor = avancerad kompakt = högklassigt objektiv = allt finns med från början i verktyget/kameran
Systemkameror = gammalt tänk = liten efterfrågan = museum