ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk på att NEX har ett extremt kort registeravstånd i förhållande till sensorstorleken. Objektiven blir per automatik 7-8 mm längre än motsvarande till Samsung NX. Och även m43 har väl något större registeravstånd än NEX? Dessutom blir ju brännvidderna för m43 kortare p g a den mindre sensorn. Sony hade förstås kunnat göra sina hus tjockare för att tillfredställa alla som vill ha platta objektiv, men vad hade man vunnit på det?

Olle

Kanske möjligheten att få plats med antiskak i huset?

Ja, det verkar vara en trend som ligger "i tiden". Allt fler varianter av mindre systemkameror med APS-C eller "tillräckligt stora" sensorer dyker upp. Kollade i senaste numret av FOTO där 4/3-systemet via Olympus EP3 får mycket goda omdömen.

Själv tror jag att NEX-7 kommer att leverera kanske bättre bildresultat än A77 p g a att den är spegellös. Men resultatet blir nog detsamma med den nya adaptern. Och här har jag väl en invänding. Trots adapterns uppenbara användbarhet blir ekipaget med ett större A-mountobjektiv knappast så mycket mindre/smidigare än en A580 eller A77. Men jag har full respekt för möjligheten att helt integrera A och E-systemen med varandra. Det är en stor fördel för oss som redan samlat på oss A-objektiv.

Fast NEX-systemet har i mina ögon en stor brist fortfarande och det är tillgången på dedicerade mindre objektiv med hög ljusstyrka som inte kortsar skjortan. Där ligger 4/3-systemen rejält före. Sedan må vi "nördar" inse fördelen av alla adaptrar som finns för en mängd olika fattningar till NEX (fast då utan AF).

Tror NEX-7 blir en riktigt bra kamera, men misstänker att Mats har inte så lite fog för sina tankar gällande vad den "stora massan" väljer eftersom de skiter i hur stora sensorer som sitter i resp kameror. Ser bara resultatet tillräckligt bra ut är det lugnt för dem. De vet ju som regel inte ens vad diffraktion är..

Men jag skulle nog likt dig, Sten-Åke välja en NEX-7 framför A77 och integrera den med övriga Alphasystemet.

Dock tror jag inte NEX 7 blir någon direkt kioskvältare. Inte så mycket p g a grundpriset utan för att det saknas för många tillräckligt små och smidiga gluggar till rimliga priser med fullständiga funktioner till den.

Mvh//Lennart

Bra objektiv till rimliga priser, en mycket viktig nyckel för att en större allmänhet skall kunna tänka sig att köpa och bli mera intresserad, kändes inte bra när Sony nyss hade släppt sitt 16-80 och att sigmas 18-50/2,8 ex dc till den tidens då nästan halva priset mot 16-80 rent ut sagt sopade gatan med Sonyoptiken.

Har en direkt fråga till Joakim, alla dessa tidiga rapporter om A77 påpekar genomgående att 16Mp är bättre på brus, får intrycket av att en Iso 1600 bild med A77 är lika bra som Iso 3200 bild med A580.

Frågan är, finns det någon möjlighet att Sony.s Tekniker under den 6-7 veckor långa tiden tills A77 kommer i handeln att på något sätt kunna påverka och förbättra A77 vad gäller brus.

Vänl./Bengt.

Låt oss slå fast en gång för alla - nex är inte en liten kamera. Om man skall fota med objektiv vill säga, vilket många tenderar att göra...

M43 med nya pannkakszoomen har ett kanonläge nu, det enda systemet med någorlunda stor sensor, och små mått. sony och nikon ligger sefter objektivmässigt, och olympus och panasonic har några års försprång - lång tid i fotovärlden..

Kommer förmodligen köpa a77, men kommer definitivt behålla min gf1, den kan bli ännu bättre med en x-zoom.

I dagens läge är det en dålig investering att satsa alltför mycket på en digital kamera. Dess värde sjunker snabbt på några år. Det är litet på samma sätt som med en datorer. Att satsa på ett värdefullt objektiv är bättre. Ett bra objektiv behåller sitt värde mycket längre än ett kamerahus.
Läste i fågelfotografens handbok.

Låt oss slå fast en gång för alla - nex är inte en liten kamera. Om man skall fota med objektiv vill säga, vilket många tenderar att göra...

M43 med nya pannkakszoomen har ett kanonläge nu, det enda systemet med någorlunda stor sensor, och små mått. sony och nikon ligger sefter objektivmässigt, och olympus och panasonic har några års försprång - lång tid i fotovärlden..

Kommer förmodligen köpa a77, men kommer definitivt behålla min gf1, den kan bli ännu bättre med en x-zoom.

Jag håller med dig, Nex 7 må vara en juvel, men även med en ljusstark pannkaka så får man visserligen en högklassisk kamera. då passar den alldeles utmärkt för dom som OCKSÅ redan har en A900 eller en typ av kamera som A580, dom andra köparna som söker en första kamera tycker nog inte att det räcker med ett 20mm x 1,5 eller 24 x 1,5 utan vill säkert ha någon form av paket med även ett längre zoom.

Visst dom som redan har DSLR eller FF kan ju givetvis leka lite och skruva på ett 100-400 eller ett 24-70 som väger över kilot, det skulle jag också göra om jag hade dom resurserna. Kameran har lite av retrolook över sig med dubbla rattar, magnesium med mera godbitar, så självklart kan det vattnas i munnen på många oldtimers, Anders på Sony sade mycket riktigt att det önskades denna typ av Nexare och nu kom den, men frågan är om inte brusfolket sneglar på Nex 5n som en extra pro-kompakt att hala fram vid behov.

A77 har väl kameravärldens bästa Live View i kombo med den finurliga rörliga monitorn som ger ytterligare en möjlighet att vrida även åt andra ledder för den som önskar. //Bengt.

Tänk på att NEX har ett extremt kort registeravstånd i förhållande till sensorstorleken. Objektiven blir per automatik 7-8 mm längre än motsvarande till Samsung NX. Och även m43 har väl något större registeravstånd än NEX? Dessutom blir ju brännvidderna för m43 kortare p g a den mindre sensorn. Sony hade förstås kunnat göra sina hus tjockare för att tillfredställa alla som vill ha platta objektiv, men vad hade man vunnit på det?

Olle

Visst har jag tänkt på registeravståndet. Men även Samsung har APS-C och är i stort sett lika smalt kamerahus. Fast det är inte poängen i mitt resonemang.

UTAN: Det går bevisligen att tillverka bättre "pannkakor" än Sonys 16mm utan att de blir märkbart större.
Går även att tillverka 20 och 35mm-gluggar med det registeravståndet och f/2.8 utan att de blir väldigt långa. Diametern är inte så mycket att hänga upp sig på. Isynnerhet inte på en NEX-7.

Mitt inlägg besvarade f ö att 7:an kanske inte blir den försäljningsframgång vissa spekulerar i p g a att m43 går starkt framåt och har flera "fickvänligare" gluggar. Detta gäller hos den breda massan som struntar i hur stor sensorn är så länge deras bilder blir "good enough" för dem och kameran lättransportabel samt ligger i "vänligare" prisklasser

Men själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en NEX-7 som ett komplement till till mina FF. Med den gamla adaptern blir kameran ganska nätt även med ett A-mount 50/1.4 (fast då gäller MF).

//Lennart

Visst har jag tänkt på registeravståndet. Men även Samsung har APS-C och är i stort sett lika smalt kamerahus. Fast det är inte poängen i mitt resonemang.

UTAN: Det går bevisligen att tillverka bättre "pannkakor" än Sonys 16mm utan att de blir märkbart större.
Går även att tillverka 20 och 35mm-gluggar med det registeravståndet och f/2.8 utan att de blir väldigt långa. Diametern är inte så mycket att hänga upp sig på. Isynnerhet inte på en NEX-7.

Mitt inlägg besvarade f ö att 7:an kanske inte blir den försäljningsframgång vissa spekulerar i p g a att m43 går starkt framåt och har flera "fickvänligare" gluggar. Detta gäller hos den breda massan som struntar i hur stor sensorn är så länge deras bilder blir "good enough" för dem och kameran lättransportabel samt ligger i "vänligare" prisklasser

Men själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en NEX-7 som ett komplement till till mina FF. Med den gamla adaptern blir kameran ganska nätt även med ett A-mount 50/1.4 (fast då gäller MF).

//Lennart

Skulle jag gissa tror jag en stor, stor majoritet av målgruppen för nex KRÄVER zoom. Och utan kompakt zoom har man förlorat slaget. Sony et al får inte sina vinster från insatta,utan ifrån de oinsatta. Varumärke, storlek, och "good-enough-bildkvalitet," är det centrala. Därför är jag inte övertygad om att nikon cx blir en flopp. Men bäst ser det ut för m43.

Låt oss för en gångs skull fastslå att det beror på vad man jämför med...en Nex kommer alltid att vara ett alternativ för den som vill ha något som är mindre än en DSLR men samtidigt inte behöver absolut minsta möjliga paket....ja m43 är före när det gäller objektivutbudet men endast på grund av två anleningr...ett dom är två tillverkare och två m43 har funnits längre än övriga spegellösa system.
Ja den nya x-zoomen är grymt kompakt men det beror på dess konstruktion...tex panasonics 14-45 är om man bortser från den lilla skillnden i diametern inte mindre än Sonys 18-55...samma sak med pannkakan tex 20/1,7...den är om man bortser från den lilla skillnaden i diamtern inte mindre än verken Sonys 16/2,8 eller Samsungs pannkaksobjektiv.

Skulle jag gissa tror jag en stor, stor majoritet av målgruppen för nex KRÄVER zoom. Och utan kompakt zoom har man förlorat slaget. Sony et al får inte sina vinster från insatta,utan ifrån de oinsatta. Varumärke, storlek, och "good-enough-bildkvalitet," är det centrala. Därför är jag inte övertygad om att nikon cx blir en flopp. Men bäst ser det ut för m43.

Avspeglar sig knappast i verkligheten..Japan är idagsläget största marknaden för spegellösa kamerasystem o trotts att Sony inte riktigt har dom små objektiven som m43 har så är det Sony som växer snabbast och tar störst marknadsandelar där.

Avspeglar sig knappast i verkligheten..Japan är idagsläget största marknaden för spegellösa kamerasystem o trotts att Sony inte riktigt har dom små objektiven som m43 har så är det Sony som växer snabbast och tar störst marknadsandelar där.

Helt rätt, men det var innan x-objektiven. Men nex framgång i japan är imponerande, inget snack om det. . Dock är japanska marknaden bara japanska marknaden.

Får nex till en kompakt 18-55 (det räcker nog för svensson) , så har man dock snuskigt bra läge.

...och vilken väg väljer fuji, och canon? Fuji har kopplingar till m43, och det skulle inte förvåna mig om canon om gör en cx - det sista de vill göra är att kannibalisera på deras dslr (likt nikon).

Vore nog smart om nikon eller m43 kan få fuji till deras fattning, och bomben - canon kör cx-fattning... Tänk nikon och canon i gemensam satsning... Låter helt sjukt, men varför inte?

Ja den nya x-zoomen är grymt kompakt men det beror på dess konstruktion...tex panasonics 14-45 är om man bortser från den lilla skillnden i diametern inte mindre än Sonys 18-55...samma sak med pannkakan tex 20/1,7...den är om man bortser från den lilla skillnaden i diamtern inte mindre än verken Sonys 16/2,8 eller Samsungs pannkaksobjektiv.

Är det något fel på X-zoomens konstruktion eller varför tycker du inte att den ska få vara med i jämförelsen?

Ja, det verkar vara en trend som ligger "i tiden". Allt fler varianter av mindre systemkameror med APS-C eller "tillräckligt stora" sensorer dyker upp. Kollade i senaste numret av FOTO där 4/3-systemet via Olympus EP3 får mycket goda omdömen.

Själv tror jag att NEX-7 kommer att leverera kanske bättre bildresultat än A77 p g a att den är spegellös. Men resultatet blir nog detsamma med den nya adaptern. Och här har jag väl en invänding. Trots adapterns uppenbara användbarhet blir ekipaget med ett större A-mountobjektiv knappast så mycket mindre/smidigare än en A580 eller A77. Men jag har full respekt för möjligheten att helt integrera A och E-systemen med varandra. Det är en stor fördel för oss som redan samlat på oss A-objektiv.

Fast NEX-systemet har i mina ögon en stor brist fortfarande och det är tillgången på dedicerade mindre objektiv med hög ljusstyrka som inte kortsar skjortan. Där ligger 4/3-systemen rejält före. Sedan må vi "nördar" inse fördelen av alla adaptrar som finns för en mängd olika fattningar till NEX (fast då utan AF).

Tror NEX-7 blir en riktigt bra kamera, men misstänker att Mats har inte så lite fog för sina tankar gällande vad den "stora massan" väljer eftersom de skiter i hur stora sensorer som sitter i resp kameror. Ser bara resultatet tillräckligt bra ut är det lugnt för dem. De vet ju som regel inte ens vad diffraktion är..

Men jag skulle nog likt dig, Sten-Åke välja en NEX-7 framför A77 och integrera den med övriga Alphasystemet.

Dock tror jag inte NEX 7 blir någon direkt kioskvältare. Inte så mycket p g a grundpriset utan för att det saknas för många tillräckligt små och smidiga gluggar till rimliga priser med fullständiga funktioner till den.

Mvh//Lennart

NEX 7 kommer att ha samma fördel framför A77 såsom A580 har framför A55 (med fast spegel): Det är en klart mätbar skillnad. Men skillnaden kommer inte att hindra folk att välja det ena eller andra eftersom man kommer göra sina val av helt andra skäl. Vad man väljer beror helt på vad man prioriterar och vilken typ av fotograf man är eller vad man ska ha systemet till.

Du har rätt i att även system med mindre sensorer såsom Nikons nya system kommer finna sin publik som kommer tycka att det systemet är "god enough" för en stor majoritet användare. Många tänker inte ens i banor av att göra val efter sensorstorlek som Mats och du själv påpekat.

Personligen skulle inte jag heller aldrig köpa en NEX enbart för att den är kompatibel med mina gamla A-mountobjektiv men det är en viktig fördel om man kan använda alla sina objektiv utan att slippa hålla sig med helt inkompatibla parallella uppsättningar objektiv - som jag skulle få om jag valde ett M43-system. En NEX skulle jag köpa för att använda främst med E-mountobjektiv.

Sen tycker jag Nikon är smartare vid lanseringen av sitt spegellösa system, genom att lansera flera objektiv samtidigt med släppet än Sony gjorde. Det var Sonys smala lycka att alla dessa adapters togs fram på nolltid. Men var så säker att vi precis som när det gäller A-mount inte kommer vara hänvisade till enbart Sony-tillverkade objektiv till våra kameror. Både Sigma och Tamron kan numera även göra optiskt stabiliserade objektiv så det kommer inte gå någon nöd på oss.

Tror dessutom att du har rätt i att NEX 7 inte kommer bli någon kioskvältare - till det är den för dyr. Många kommer dessutom hellre att välja en ännu mer portabel långzoom som HX9V med bra optik som denna (G-lens) eller någon lika kompetent kamera från exv. Panasonic eller motsvarande för runt säg 3-4000 spänn eller så max.

Allt är relativt. Det beror på vad man kommer från. Det är inte bara storlek utan även vikt som är viktig. Det handlar om var var och en sätter sina gränser och hur man prioriterar.

Fotografera med objektiv brukar ge betydligt bättre resultat än utan, instämmer helt!

Då blir logiskt frågan, - va fasen har ett litet kamerahus för anledning, att vara på marknaden, när ändå objektiven som behövs gör hela verktyget/kameran stort?
Min tanke, kan systemkameror på lång sikt bli helt utkonkurrerade av avancerade kompakter, där brännvidden på zoomobjektivet täcker det som behövs (bra vidvinkel-kraftigt tele), för det alldagliga fotograferandet?
Kanske utvecklingen av små bildsensorer blir så lyckosam, att det vi idag räknar med brus blir nästan passé, vid ISO 1600-3200?
Mindre antal pixlar per yta, men större enskild pixel, mindre brus, bättre egenskaper i dåligt ljus?
Min tro att FF skulle bli dominerande för den riktigt seriösa fotografen, liksom det analoga 24x36 mm var en gång, blir förmodligen inte av, utan utvecklingen ger nya lösningar, som vi idag inte alls har en aning om, morgondagens teknik vänder säkert upp och ner på tidigare konstruktioner.
Liten bildsensor = avancerad kompakt = högklassigt objektiv = allt finns med från början i verktyget/kameran
Systemkameror = gammalt tänk = liten efterfrågan = museum

Är det något fel på X-zoomens konstruktion eller varför tycker du inte att den ska få vara med i jämförelsen?

Nej inget fel med den...tycker bara inte jämförelsen är speciellt rättvis då det är väldigt stor skillnand i konstruktionen....med tanke på att Sonys 18-55 är i samma storlek som Panasonics vanliga 14-45 så skulle det säkerligen gå att bygga ett liknande objektiv som x-zoomen till Sony o då i liknande formfaktor...men visst nu har inte Sony ett sådan objektiv så Panasonic är ju det ultimatat om man vill ha ett så kompakt system som möjligt.

Helt rätt, men det var innan x-objektiven. Men nex framgång i japan är imponerande, inget snack om det. . Dock är japanska marknaden bara japanska marknaden.

Får nex till en kompakt 18-55 (det räcker nog för svensson) , så har man dock snuskigt bra läge.

Tror inte x-objektiven kommer påverka speciellt mycket...Visst är det så men den Japanska markanden är överlägst den största marknaden idag för spegellösa kameror...där säljs mer spegellösa kameror än vad det gör totalt för övriga världsmarknaden.

Nej inget fel med den...tycker bara inte jämförelsen är speciellt rättvis då det är väldigt stor skillnand i konstruktionen....med tanke på att Sonys 18-55 är i samma storlek som Panasonics vanliga 14-45 så skulle det säkerligen gå att bygga ett liknande objektiv som x-zoomen till Sony o då i liknande formfaktor...men visst nu har inte Sony ett sådan objektiv så Panasonic är ju det ultimatat om man vill ha ett så kompakt system som möjligt.

Det är ju Sonys problem. Dom gör inte objektiven användarna vill ha. Angående X-zoomen. I Nikon V1 tråden slogs det fast att konsumenten struntar i sensorstorlek. Oklart vad (den japanska) konsumenten söker men är det smidigt format ligger NEX ännu mer risigt till när X zoomen kommer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar