Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt
- Trådstartare FlyerOne
- Start datum
Olle
Aktiv medlem
Är den det? Jag har inte tittat på någon spegellös kamera själv, men tidningen Foto brukar alltid klaga på att sensorn är helt oskyddad vid objektivbyte.Du har ju en slutare som är ivägen för sensorn, åtminstone då det är öppet när du byter objektiv.
På en SLR är slutaren alltid stängd utom vid exponeringen förstås. Undantaget är vid Live viewSpegeln på en DSLR är ju inte heller tät på minsta vis och när du kör LV (utom Sony Quick LV) så är det ännu mer fritt fram på en DSLR än på SLT.
Då kan man undra varför inte Foto stänger av kameran innan objektivbyte.Slutaren är också stäng när kameran är avstängd.
Olle
Photocon
Aktiv medlem
Då kan man undra varför inte Foto stänger av kameran innan objektivbyte.
Olle
Befogad undran. Tillhör väl närmast ABC vad gäller att skydda sensorn, men det är faktiskt så att det i princip står i alla manualer vad gäller elektronik att allt ska stängas av innan annan "hårdvara" monteras av eller på. D v s inte bara objektiv, utan även blixt etc vad gäller kameror.
//Lennart
Bengf
Aktiv medlem
.???
NEX 7 har ju med spegellösa konstruktion inte en end AF-sensor då den använder kontrastfokus. Den har alltså inte phase detect AF överhuvudtaget.
Nu måste du väl ha blandat ihop begreppen ordentligt, eller så har jag missat något grundläggande.
Hur det är med den nya slt-adaptern vet jag dock inte.
/Mats
Finessen är adaptern som har inbyggd AF av samma typ som i A55 med 3st korspunkter.
Vilket då också skall göra den lika snabb som A55, så har jag fattat det i alla fall. Peter har kläm på detta.
Krille
Aktiv medlem
Då kan man undra varför inte Foto stänger av kameran innan objektivbyte.
Olle
På Olympus och Panasonics spegellösa kameror fälls inte slutaren fram när kameran är avstängd, eller överhuvudtaget vid objektivbyte. Panasonics försvar vid förfrågan om varför var att det är betydligt större risk att man i så fall skadar slutaren vid objektivbyte, än sensorn. Det ligger nåt i det men faktum kvarstår - byter man objektiv på en sådan här kamera när det blåser kan man få rejält med fläckar på sensorn. Särskilt om man befinner sig nära havet...
Hur det är med Sony NEX-7 har jag ingen aning om, har inte personligen haft tillfälle att pilla ordentligt på den kameran ännu.
Christian, FOTO
Skarström
Aktiv medlem
På Olympus och Panasonics spegellösa kameror fälls inte slutaren fram när kameran är avstängd, eller överhuvudtaget vid objektivbyte. Panasonics försvar vid förfrågan om varför var att det är betydligt större risk att man i så fall skadar slutaren vid objektivbyte, än sensorn. Det ligger nåt i det men faktum kvarstår - byter man objektiv på en sådan här kamera när det blåser kan man få rejält med fläckar på sensorn. Särskilt om man befinner sig nära havet...
Hur det är med Sony NEX-7 har jag ingen aning om, har inte personligen haft tillfälle att pilla ordentligt på den kameran ännu.
Christian, FOTO
Ja det är obehagligt se sensorn. Byter gärna objektiv hemma. Skönt ha 14-140 på så man slipper byta så ofta utomhus
Skarström
Aktiv medlem
Hemma är ju så dammigt. Utomhus är luften vanligen mycket friskare. 14-140 mm låter inte bra, för stort område. Tror man får alltför många pixlar åt gången i det som kallas skärpeområde.
Det blåser inte runt sand inne. 14-140 är ett riktigt bra objektiv. Panasonic gör det.
Karl2
Aktiv medlem
Men en solstråle inomhus avslöjar en oerhörd täthet med synliga flygande yllehår, damm från mattor, sängkläder, och sådant, som slits från byxor. På en månad fylls hyllor med tjockt lager, eller om man använder dammsugare, blir påsen full. Huset borde genomvädras innan man byter objektiv. Eller fläkten med dammfilter bör vara på en tid. Kanske lika bra att köpa två kamerahus om man oftast använder två objektiv.
Olle
Aktiv medlem
Hur många har råkat skada ridåslutaren i en mätsökarkamera, som t ex Leica M, vid objektivbyte? Där är ju inte heller slutaren skyddad av en spegel.. Panasonics försvar vid förfrågan om varför var att det är betydligt större risk att man i så fall skadar slutaren vid objektivbyte, än sensorn. Det ligger nåt i det men faktum kvarstår - byter man objektiv på en sådan här kamera när det blåser kan man få rejält med fläckar på sensorn. Särskilt om man befinner sig nära havet...
Olle
Krille
Aktiv medlem
Hur många har råkat skada ridåslutaren i en mätsökarkamera, som t ex Leica M, vid objektivbyte? Där är ju inte heller slutaren skyddad av en spegel.
Olle
Det var vad jag också påtalade. Svaret blev ungefär - "jaså"?
Exakt vilka tekniska orsaker som är skäl till varför man valt bort att utnyttja slutaren som skyddsridå vid objektivbyte var den här Panasonic-gubben inte särskilt sugen på att diskutera.
Christian, Tidningen FOTO
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nä nu är jag nog torsk på NEX 7 tror jag efter att ha kollat den hittills mest omfattande review av NEX 7 jag läst. Det är ju just det har jag velat ha sedan jag pensionerade min gamla Pentax ME som resekamera.
Vill man dessutom ha snabb fasdetect AF a la A77 så finns ju dessutom adaptern som även ger samma AF som i A77 och kompatibilitet med alla gamla AF-objektiv med Minolta A-mountfattning.
Extra allt - vad mer kan man begära.
Fantastiskt imponerande. En A77 känns, precis som i princip det mesta andra som nu är på G, som gårdagens svar på mina önskemål för dagen och framtiden.
Den kameran kommer få Canon och Nikon att svettas.De vet nog inte hur de ska vända sig. De har ett mycket svårare vägval än Sony haft för de måste tänka på att inte kanibalisera sin egen stora DSLR-försäljning men kan man bara se på när andra fyller detta segment med allt bättre produkter och där tillverkarna i detta segment nu är inne på sin andra 2:a eller 3:e generation innan de överhuvudtaget kommit på banan med sin första? Nu känns det som om Sonys hela tyngd rullar in på kameramarknaden och de framstår alltmer som det verkligt innovativa företaget bland ett antal andra stora som har mycket långsammare rörelsemönster.
Jag väntar spänt på att Sony-shoppen för in ett ex. man kan klämma på live.
Vill man dessutom ha snabb fasdetect AF a la A77 så finns ju dessutom adaptern som även ger samma AF som i A77 och kompatibilitet med alla gamla AF-objektiv med Minolta A-mountfattning.
Fantastiskt imponerande. En A77 känns, precis som i princip det mesta andra som nu är på G, som gårdagens svar på mina önskemål för dagen och framtiden.
Den kameran kommer få Canon och Nikon att svettas.De vet nog inte hur de ska vända sig. De har ett mycket svårare vägval än Sony haft för de måste tänka på att inte kanibalisera sin egen stora DSLR-försäljning men kan man bara se på när andra fyller detta segment med allt bättre produkter och där tillverkarna i detta segment nu är inne på sin andra 2:a eller 3:e generation innan de överhuvudtaget kommit på banan med sin första? Nu känns det som om Sonys hela tyngd rullar in på kameramarknaden och de framstår alltmer som det verkligt innovativa företaget bland ett antal andra stora som har mycket långsammare rörelsemönster.
larsborg
Aktiv medlem
Nä nu är jag nog torsk på NEX 7 tror jag efter att ha kollat den hittills mest omfattande review av NEX 7 jag läst. Det är ju just det har jag velat ha sedan jag pensionerade min gamla Pentax ME som resekamera.
Ja, ja, nu har köpdjäveln krypit in hos dig!
Lugn, ta en bira eler två, fråga dig själv, ger 10000 spänn bättre bilder, verkligen bättre bilder än din nuvarande A580?
Ta med i tankarna även "jollen" (HX9V), så praktisk, inga byten av optik, inga bortappade optiklock, va?
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
"En A77 känns, precis som i princip det mesta andra som nu är på G, som gårdagens svar på mina önskemål för dagen och framtiden."
Du menar NEX-7?, för annars förstår jag inte riktigt logiken i vad du skriver.
Det är bara vi "nördar" som fattar skillnaden att det sitter en stor sensor i NEX. Nu lanserar ju Nikon sina CX-kameror med en sensor som är mindre än 4/3. Det gör säkert att objektiven blir mindre än NEX-objektiven.
På utsidan ser de ungefär likadana ut som NEX och den vanlige kamerakonsumenten som går in i en butik fattar inte skillnaden, så CX kommer säkert att sälja många gånger mer än NEX bara för att det står Nikon på den.
Tar nog ett par år till innan Sony får stjärnstatus i varumärket för systemkameror och kan jämföras med Nikon och Canon av gemene man.
/Mats
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ja, ja, nu har köpdjäveln krypit in hos dig!
Lugn, ta en bira eler två, fråga dig själv, ger 10000 spänn bättre bilder, verkligen bättre bilder än din nuvarande A580?
Ta med i tankarna även "jollen" (HX9V), så praktisk, inga byten av optik, inga bortappade optiklock, va?
Jag vet inte kanske är det så att jävulen spelar mig ett spratt. Det är annars otoligt ovanligt att jag längtar efter att få köpa saker. Det finns nästan inte. Jag hatar att gå i affärer och köper jag kläder så köper jag ett antal ex. i lite olika färger om jag till äventyrs skulle gilla något. Kameror är nog mitt enda undantag från den regeln (har dessutom svårt att se vad jag skulle med 4 NEX 7r ).
För mig handlar det inte bara om bildkvalitet utan att jag vill ha en mindre kamera som resekamera och den HX9V som jag köpte för ett tag sedan är min frus och den får inte jag låna - med bevarad husfrid. Min A580 är jag väldigt nöjd med och jag kommer ha den kvar länge men jag har länge undrat när en superlätt proffs eller entusiastkamera skulle landa på diskarna som kan allt som en fullvuxen kamera kan men är tillräckligt liten för att inte väcka uppmärksamhet.
De senaste decennierna har jag varit i Afrika vartannat eller vart tredje år och jag ska åka nu igen i vinter. Jag har ofta saknat en sådan kamera på dessa resor. Även stöldrisken är mindre med en kompaktlikkamera men det viktigaste är nog för att den inte gör folk konstiga runt mig så fort de tror att de ska bli fotograferade. Kompakter är folk vana vid på ett helt annat sätt en stora klumpiga DSLR-system.
Jag skulle verkligen känna för att testa en NEX 7 med den nya adaptern och ha den tillsammans med mitt Sony 70-400 i Tsavo-parken (ja jag skulle ha min A580 också förstås).
Jag är rätt säker på att hinna få både en och två öl innan kameran finns att köpa så det är nog lugnt men det blir väl värre när man klämt på en. Jag tycker inte heller priset är avskräckande. Jag har ju en kompis som köpte en Fuji X100 (som också är en jättefin kamera) men en NEX är så oerhört mycket mer flexibel och med en adapter med fast spegel och snabb AF så har den ju allt en A77 har praktiskt taget. Med adaptern kostar det ungefär som en A77.
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
"En A77 känns, precis som i princip det mesta andra som nu är på G, som gårdagens svar på mina önskemål för dagen och framtiden."
Du menar NEX-7?, för annars förstår jag inte riktigt logiken i vad du skriver.
Det är bara vi "nördar" som fattar skillnaden att det sitter en stor sensor i NEX. Nu lanserar ju Nikon sina CX-kameror med en sensor som är mindre än 4/3. Det gör säkert att objektiven blir mindre än NEX-objektiven.
På utsidan ser de ungefär likadana ut som NEX och den vanlige kamerakonsumenten som går in i en butik fattar inte skillnaden, så CX kommer säkert att sälja många gånger mer än NEX bara för att det står Nikon på den.
Tar nog ett par år till innan Sony får stjärnstatus i varumärket för systemkameror och kan jämföras med Nikon och Canon av gemene man.
/Mats
Syftningsfel i undre stycket. För mig är A77 gårdagens tänk när det gäller storlek. Det är det jag menar och inte funktionsmässigt. En NEX 7:a kan som sagt dessutom kompletteras med en adapter med fast spegel, nya AF-systemet inklusive fasdetekt och då är det väl mycket lite som saknas i en teknisk jämförelse mellan en A7 och en A77. Då har jag dessutom en sömlös kompatibilitet även med en NEX 7:a eftersom den adaptern fixar alla tidigare gamla AF-objektiv med full funktionalitet.
Jag är allt mindre benägen att köpa en ny stor systemkamera till. Jag kommer som sagt behålla min A580 ett bra tag (den är tillräckligt bra som den är) men en mindre fullt kompetent digital systemkamera är en helt annan grej som jag inte har någon tidigare.
Photocon
Aktiv medlem
Jag är allt mindre benägen att köpa en ny stor systemkamera till. Jag kommer som sagt behålla min A580 ett bra tag (den är tillräckligt bra som den är) men en mindre fullt kompetent digital systemkamera är en helt annan grej som jag inte har någon tidigare.
Ja, det verkar vara en trend som ligger "i tiden". Allt fler varianter av mindre systemkameror med APS-C eller "tillräckligt stora" sensorer dyker upp. Kollade i senaste numret av FOTO där 4/3-systemet via Olympus EP3 får mycket goda omdömen.
Själv tror jag att NEX-7 kommer att leverera kanske bättre bildresultat än A77 p g a att den är spegellös. Men resultatet blir nog detsamma med den nya adaptern. Och här har jag väl en invänding. Trots adapterns uppenbara användbarhet blir ekipaget med ett större A-mountobjektiv knappast så mycket mindre/smidigare än en A580 eller A77. Men jag har full respekt för möjligheten att helt integrera A och E-systemen med varandra. Det är en stor fördel för oss som redan samlat på oss A-objektiv.
Fast NEX-systemet har i mina ögon en stor brist fortfarande och det är tillgången på dedicerade mindre objektiv med hög ljusstyrka som inte kortsar skjortan. Där ligger 4/3-systemen rejält före. Sedan må vi "nördar" inse fördelen av alla adaptrar som finns för en mängd olika fattningar till NEX (fast då utan AF).
Tror NEX-7 blir en riktigt bra kamera, men misstänker att Mats har inte så lite fog för sina tankar gällande vad den "stora massan" väljer eftersom de skiter i hur stora sensorer som sitter i resp kameror. Ser bara resultatet tillräckligt bra ut är det lugnt för dem. De vet ju som regel inte ens vad diffraktion är..
Men jag skulle nog likt dig, Sten-Åke välja en NEX-7 framför A77 och integrera den med övriga Alphasystemet.
Dock tror jag inte NEX 7 blir någon direkt kioskvältare. Inte så mycket p g a grundpriset utan för att det saknas för många tillräckligt små och smidiga gluggar till rimliga priser med fullständiga funktioner till den.
Mvh//Lennart
Olle
Aktiv medlem
Tänk på att NEX har ett extremt kort registeravstånd i förhållande till sensorstorleken. Objektiven blir per automatik 7-8 mm längre än motsvarande till Samsung NX. Och även m43 har väl något större registeravstånd än NEX? Dessutom blir ju brännvidderna för m43 kortare p g a den mindre sensorn. Sony hade förstås kunnat göra sina hus tjockare för att tillfredställa alla som vill ha platta objektiv, men vad hade man vunnit på det?Fast NEX-systemet har i mina ögon en stor brist fortfarande och det är tillgången på dedicerade mindre objektiv med hög ljusstyrka som inte kortsar skjortan. Där ligger 4/3-systemen rejält före. Sedan må vi "nördar" inse fördelen av alla adaptrar som finns för en mängd olika fattningar till NEX (fast då utan AF).
Olle