Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det?
Tyckte jag läste att de är exakt lika, fast A65 är i plast och utan display.

/Mats

Skillnader enligt http://sonya77.com/a77-alternatives-sony-a65/:
First off with what’s the same. These are the key things the A65 shares with the A77:

24.3 megapixel APS-C Sensor
Anti-dust system
In-body Image Stabilization
XGA OLED, 2,359,296 dots electronic viewfinder
1080p HD Video
External Microphone jack

Here’s things the A77 has that the A65 doesn’t:

Magnesium Alloy and high grade plastic body
Main controls sealed against dust and moisture
Memory Recall function saves three sets of camera settings
AF fine tune
Top LCD panel
Flash Sync Socket

And here’s things the A65 has, but not to the same spec as the A77:

10 frames/second at full resolution with continuous autofocus (A77 does 12)
Tilt/swivel, 921,600 dots TFT LCD bottom mounted rather than 3 way tilt
Simpler AF sensor – 15 points, 3 cross types (19 and 11 with A77)
1 control dial rather than 2
Auto ISO limits fixed at 100-1600 (Customisable in A77)
Maximun shutter 1/4000 (1/8000 in A77)

Lite synd att Nex 7 inte har det nya AF.systemet som A77 har med sina 11 korspunkter, Nex 7 har samma som A55 med 3st korspunkter, men en sådan adapter kanske kommer.

???
NEX 7 har ju med spegellösa konstruktion inte en end AF-sensor då den använder kontrastfokus. Den har alltså inte phase detect AF överhuvudtaget.

Nu måste du väl ha blandat ihop begreppen ordentligt, eller så har jag missat något grundläggande.

Hur det är med den nya slt-adaptern vet jag dock inte.

/Mats

Visserligen utnyttjar människan inte hela sin hjärkapacitet (och vissa jag träffat utnyttjar ingen del av den), men i min hjärna (som inte är någon mönsterhjärna i alla lägen) dyker en liten elak tanke upp: Man kanske har gjort detta för att dölja någon annan brist. Historien är full av exempel hur ett basalt fel överskyles med en i snabbhet påkommen "snilleblixt" som rättar till grundfelet men skapar ett annat.

//Lennart

Ja, eller att sensorn är designad i första hand för DSLR och inte SLT.
Konstruktionen har knappast "råkat" bli så. Så en tanke ligger säkert bakom. Att Joakim inte förstår detta betyder inte nödvändigtvis att Sonys ingenjörer är dåliga. Jag tycker de verkar rätt skickliga faktiskt.

Sen förstår inte JAG varför fördyrande extrautvecklade filter på sensorn hyllas som något fantastiskt när Nikon lågger till det i D3X medan det är dåligt när det implementeras i en Sony-kamera.

/Mats

Visserligen utnyttjar människan inte hela sin hjärkapacitet (och vissa jag träffat utnyttjar ingen del av den), men i min hjärna (som inte är någon mönsterhjärna i alla lägen) dyker en liten elak tanke upp: Man kanske har gjort detta för att dölja någon annan brist. Historien är full av exempel hur ett basalt fel överskyles med en i snabbhet påkommen "snilleblixt" som rättar till grundfelet men skapar ett annat.

//Lennart

Lennart, det är hela affärsiden i IT-konsultbranschen. Man fixar ett fel och skapar två nya så har man dessutom garanterat en viss ekonomisk tillväxt på köpet.

Skämt åsido så undrar man ju ibland över detta med utveckling i små - onödigt små steg ibland. Tänk tanken, varför kom man inte på en del av de fantastiska landvinningar vi sett redan för 5 år sedan. Under PC erans utveckling undrade man ju ibland över dessa ständigt pågående små steg i ökad klockfrekvens på processorer m.m. Var det omöjligt att tekniskt ta ett stort steg på en gång eller var det bara marknadsmupparna som lade i bromsen.

Sammanfattat: Varför tänkte man inte "mer" rätt och optimalt direkt.

VAAA? Har inflationen ökat så mycket. Min första kamera i metall (Agfa Isola 6x9 format 120-film med hela 2 bländare och inbyggt gulfilter samt fordral) kostade 39 spänn 1958.

Inte underligt att de ringde polis och mentalvårdare när jag försökte byta den igår mot en Pentax 645D.
Fast de hade kanske inte ringt om jag bara sagt att jag ville ha en femma tillbaks istället för en tia?

//Lennart

Men herregud, förstår man sig inte på rariteter längre. Du får ringa Antikrundan.

Är det?
Tyckte jag läste att de är exakt lika, fast A65 är i plast och utan display.

/Mats

Jag läste det på Luminous Landscapes: "The A65 is about the same size and weight as a Canon Rebel, while the A77, especially with its optional vertical grip attached, is a significantly larger and heavier beast."

Sen kan jag bara säga att den där fåniga displayen vet jag att jag kommer reta mig på. Vad ska man med den till 2011? Jag ser ingen användning för den överhuvudtaget för min del även om en del hävdar att de gör det. Jag ser bara en onödigt skör del av kameran som inte kommer tåla samma smällar som resten av kameran på stökiga resmål exv.

Senast ändrad:
Jag läste det på Luminous Landscapes: "The A65 is about the same size and weight as a Canon Rebel, while the A77, especially with its optional vertical grip attached, is a significantly larger and heavier beast."

Sen kan jag bara säga att den där fåniga displayen vet jag att jag kommer reta mig på. Vad ska man med den till 2011? Jag ser ingen användning för den överhuvudtaget för min del även om en del hävdar att de gör det. Jag ser bara en onödigt skör del av kameran som inte kommer tåla samma smällar som resten av kameran på stökiga resmål exv.

Pratar du om toppdisplayen är den helt omistlig för mig. Efter att gått från Nikon till Sony a580 saknade jag toppdisplayen ruskigt mycket.

Snabb koll på huvudinställningarna är guld värt för mig. Dessutom kan du på detta sättet vinkla in "stor-skärmen" - den behövs inte i samma grad, och kan därför skyddas.

Visst storskärmen är också skör och den tål heller inga smällar men jag ser den för egen del bara som en pryl till som kan läcka eller spricka. Med dessa EVF-kameror har man dessutom allt i sökaren man behöver

???
NEX 7 har ju med spegellösa konstruktion inte en end AF-sensor då den använder kontrastfokus. Den har alltså inte phase detect AF överhuvudtaget.

Nu måste du väl ha blandat ihop begreppen ordentligt, eller så har jag missat något grundläggande.

Hur det är med den nya slt-adaptern vet jag dock inte.

/Mats

Visst är det som du säger Mats...Med den nya SLT-adaptern på Nex-7 så får man samma antal AF-punkter och AF-hastighet som det är i Sony A55 då den nya SLT-adaptern innehåller samma AF-modul som Sony A55....jag tror det är det Bengt syftar på och att han önskar att Sony istället skulle ha byggt in Sony A77 AF-modul i adaptern.

Skillnader enligt http://sonya77.com/a77-alternatives-sony-a65/:
First off with what’s the same. These are the key things the A65 shares with the A77:

24.3 megapixel APS-C Sensor
Anti-dust system
In-body Image Stabilization
XGA OLED, 2,359,296 dots electronic viewfinder
1080p HD Video
External Microphone jack

Here’s things the A77 has that the A65 doesn’t:

Magnesium Alloy and high grade plastic body
Main controls sealed against dust and moisture
Memory Recall function saves three sets of camera settings
AF fine tune
Top LCD panel
Flash Sync Socket

And here’s things the A65 has, but not to the same spec as the A77:

10 frames/second at full resolution with continuous autofocus (A77 does 12)
Tilt/swivel, 921,600 dots TFT LCD bottom mounted rather than 3 way tilt
Simpler AF sensor – 15 points, 3 cross types (19 and 11 with A77)
1 control dial rather than 2
Auto ISO limits fixed at 100-1600 (Customisable in A77)
Maximun shutter 1/4000 (1/8000 in A77)

Det här får mig, att tänka på smågrabbar på en bilsalong, som jämför olika hastighetsmätare på de utställda bilarna!
- Du, den här bilen har mätaren till 320km/tim, måste vara en sjukt cool bil, du den dära har bara 240km/tim, vaba, den snabbaste skall jag köpa när jag blir stor, kolla svålarna, breda va grymt, tänk å ha den utanför plugget, vilken grej!
Magnesiumfäljar och kolfiber i karossen, fyra piper i avgas, vi måste ta med oss hem reklambilder, se vad farsan säger!

Det här får mig, att tänka på smågrabbar på en bilsalong, som jämför olika hastighetsmätare på de utställda bilarna!
- Du, den här bilen har mätaren till 320km/tim, måste vara en sjukt cool bil, du den dära har bara 240km/tim, vaba, den snabbaste skall jag köpa när jag blir stor, kolla svålarna, breda va grymt, tänk å ha den utanför plugget, vilken grej!
Magnesiumfäljar och kolfiber i karossen, fyra piper i avgas, vi måste ta med oss hem reklambilder, se vad farsan säger!

Visst! Och mitt i allt prylbajseriet glömmer de att kolla om bilskrället har en en riktig ratt:)

//Lennart

Det finns ingen NEX 7:a ännu i butik så den uppgiften får du kolla efter på nätet när någon gör den.
Man kan väl också jämföra skillnaden i A77 mellan dessa lägen om man vill. Jag hade dock bara min korta lunch till denna lilla "kläm- och känn-övning". Så vi får nog vänta tills någon testare gör klockningen om nu Sony inte gjort det själva.
Jag vet att NEX7 inte finns att testa ännu, men däremot har ju dess föregångare funnits ett bra tag. Olympus påstår ju att deras nya hus och objektiv skall ha mycket snabbare AF än tidigare modeller. Så jag undrar om Sony har sagt något liknande om NEX7?
Jag har ännu inte skaffat någon digital systemkamera och funderar på spegellös eller SLT när det någon gång blir av. Jag är mycket skeptisk till spegellösa kameror när det gäller damm på sensorn. Det är ju fritt fram för damm som kommit in i kameran att nå sensorn dygnet runt under kamerans hela livslängd. Därför trodde jag att en SLT-kamera skulle vara ett bättre alternativ.

Men så läste jag i någon tråd att spegeln i SLT-kamerorna inte alls är tät mot väggarna utan att det är minst ett par mm mellanrum. Då faller ett av mina argument för att välja SLT framför spegellös, t ex NEX7. Återstår då argumentet att AF är snabbare, om den nu är det. Att man inte gjort spegeln någorlunda tät verkar mycket korkat. I en SLR kan jag förstå det, luft måste ju snabbt kunna förflytta sig från spegelns framsida till baksidan utan att dämpa spegelrörelsen.
Men i en SLT behöver man ju bara fälla upp spegeln vid rengöring av sensorn och vid service av sensor eller slutare.

Olle

Hahaha underbart...dock så tycker jag inte det känns riktigt så illa...mer som att man står i bilsalong o jämför två likadan bilmodeller men den ena är dyrare o lite bättre och ett attraktivare val på grund av att den är bättre utrustad.

Hahaha underbart...dock så tycker jag inte det känns riktigt så illa...mer som att man står i bilsalong o jämför två likadan bilmodeller men den ena är dyrare o lite bättre och ett attraktivare val på grund av att den är bättre utrustad.

Ja visst, man måste ha ett sinne för humor!

Lyssna om du står bakom en ung tjej eller en ung grabb, i en fotoaffär.
Tjejen, undrar om "den hära kameran" är bra, bättre än min mobilkamera, klarar den av att fota min katt på ett år? Va snygg "den hära" är i rött!
Grabben, vet alltid bäst (försäljaren kan ofta hålla sig för skratt), magnesium är alltid bra i chassit, "den hära" har flest bilder per sekund, läst i en fototidning, bäst i test, vädertätad är bra att ha, jag skall kanske resa till Nepal, Canon är bäst säger polarna, Canon har flest objektiv (skall han köpa alla?), talar för sig själv alltså gör grabben, erfarenheten är lika med noll, marknadsförarens drömkund, tror kameran gör bilden .....

Men, men min bil med rostfria skärmar, vatten, salt och smutsbeständig finns ännu inte. Nu är det ju bra om de håller ihop några varv jorden runt. Önskade att de skulle hålla lika långt som det är till månen och hem tillbaka. Mitt rekord i kameraväg är en Pentax Spotmatic, som användes i 20 år. Nu blir det att köpa oftare, då de nyare och bättre så snabbt får dubbelt flera pixlar. Man hinner ju inte ens läsa genom handboken innan det är tid för uppgradering.

. Man hinner ju inte ens läsa genom handboken innan det är tid för uppgradering.

Å andra sidan är det guskelov DU som bestämmer om du vill uppgradera eller inte (ännu så länge:)

Sedan är jag förbaskat trött på uttrycket uppgradera: I tidernas begynnelse strax efter Hedenhös, dvs fram till strax efter millenieskiftet så betydde inte uppgradera detsamma som att köpa ny kamera och berika elektronikskrotberget med den gamla alternativt använda den som brevpree/bokstöd/ankare eller skänka till Hednamissionen.

DÅ betydde uppgradering t ex att man utökade internminnet i datorn och kanske skaffade ny HD till den och lät den gamla bli slav-HD. Eller att man på befintlig dator skaffade en nyare version av OS.

Uppgradering idag är detsamma KÖP NY-SLIT INTE UT MEN SLÄNG I ALLA FALL-OCH KÖP NY.

"Uppgraderingarna" sker dessutom i rätt små steg mellan generationerna. Och som en fårskock på väg till slakt låter sig människosläktet tjusas och i många fall luras att överkonsumera. (Jodå, och jag har inte varit speciellt vis i det avseendet ska erkännas, men nu har jag börjat sätta mig på bakhasorna och bromsar)

Ibland är en "uppgradering" befogad helt klart, men väldigt ofta inte sett till bildresultatet.

//Lennart

Inte är det riktigt avundsjukan, som styr, men jag vill inte lämna liksom på efterkälken. Försökte sälja bilder genom istockphoto, men de ville inte ha dem från min 7,1 Mp kamera. All bilddata är av klass minsta möjliga och otillräckligt för väggplansch. Min andra 10 Mp EOS 1000D har inte så många funktioner och kamraterna har bättre bilder. Läste om Scott Kelby och kom liksom han underfund med att det inte är så bra att ständigt byta glugg mellan 18-55 mm och 55-250 mm. Det krävs två kamerahus. Därför blev det en EOS med 18 Mp.

Följande köp skulle ju då bli kamera med 36 Mp om trenden skall bestå. Sony SLT A77 ter ju sig då i klenaste laget både beträffande sensor och objektivskärpa. Men om jag visste att 18 Mp står sig i 20 år, skulle det bli ett till sådant hus.

Jag vet att NEX7 inte finns att testa ännu, men däremot har ju dess föregångare funnits ett bra tag. Olympus påstår ju att deras nya hus och objektiv skall ha mycket snabbare AF än tidigare modeller. Så jag undrar om Sony har sagt något liknande om NEX7?
Jag har ännu inte skaffat någon digital systemkamera och funderar på spegellös eller SLT när det någon gång blir av. Jag är mycket skeptisk till spegellösa kameror när det gäller damm på sensorn. Det är ju fritt fram för damm som kommit in i kameran att nå sensorn dygnet runt under kamerans hela livslängd. Därför trodde jag att en SLT-kamera skulle vara ett bättre alternativ.

Men så läste jag i någon tråd att spegeln i SLT-kamerorna inte alls är tät mot väggarna utan att det är minst ett par mm mellanrum. Då faller ett av mina argument för att välja SLT framför spegellös, t ex NEX7. Återstår då argumentet att AF är snabbare, om den nu är det. Att man inte gjort spegeln någorlunda tät verkar mycket korkat. I en SLR kan jag förstå det, luft måste ju snabbt kunna förflytta sig från spegelns framsida till baksidan utan att dämpa spegelrörelsen.
Men i en SLT behöver man ju bara fälla upp spegeln vid rengöring av sensorn och vid service av sensor eller slutare.

Olle

Du har ju en slutare som är ivägen för sensorn, åtminstone då det är öppet när du byter objektiv.
Spegeln på en DSLR är ju inte heller tät på minsta vis och när du kör LV (utom Sony Quick LV) så är det ännu mer fritt fram på en DSLR än på SLT.

Visst finns det en del av det som du säger som är relevant, men jag tycker du överdriver problemet en aning.

Slutaren är också stäng när kameran är avstängd.

Tror inte att det skulle vara klokt att ha en tät spegel. Då kan skillnader i lufttryck göra att det tunna plastskiktet i spegeln buktar sig och skapar optiska fel.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar