avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Kommer inte ihåg hur jag satte den knappen exakt, men jag har för mig att ?-knappen i visningsläge av tagen bild gavs funktionen radering, men behöll sin andra funktion i meny/infoläge. Har joxat med D800 och 5DMkIII sedan jag sålde A77 så jag är inte helt säker. Men kolla i alla fall!
I inlärningsskedet av kameran är det som Gunnar påpekar inte helt fel att ha ?-knappen aktiv i defaultläge, även om man tror sig behärska kameran. I Ibland glömmer man ju vilket skulle bevisas av att jag inte kommer ihåg hur jag ställde den funktionen.
Rent generellt anser jag att man bör göra en total reset av kameran när man köper den i andra hand så man själv användaranpassar den efter eget tycke och smak.
//Lennart
Edit: Såg att Gunnar hann först (för en gångs skull, men bättre 2 fåglar i handen än en pinne i häcken eller var det något annat ordspråk...? Som sagt var: Jag minns inte.
Funderade efter Gunnars inlägg var knappen med en soptunna fanns för jag kom inte ihåg nån sån och tog fram kameran. Så här ser det ut:
?-knappen ÄR alltså soptunne-knappen!
- På knappen är det ett ? och bredvid en bild på en soptunna.
- När man är i visningsläge av en bild och trycker på ?-knappen så får man val om man vill radera den.
- När man inte har valt någonting alls och är i kameraläge händer ingenting.
- När man är inne i en meny eller inställning och trycker på den får man hjälptext.
Så Gunnar, det är visst så som jag skrev och den är inte omprogrammerad för att det går helt enkelt inte att göra med just den knappen. Finns helt nkelt inget menyalternativ för att tilldela den någon annan funktion.
Rent generellt anser jag att man bör göra en total reset av kameran när man köper den i andra hand så man själv användaranpassar den efter eget tycke och smak.
Du skickade ju med en noga beskrivning om hur fiffigt du hade ställt in kameran, speciellt med DMF ocuto focus peaking och att det sen inte var något annat så jag rensade inte inställningarna.
Men just ?-knappen går alltså inte att ändra om funktionen för (verkar det som), så den tror jag inte du har pillat på och någon annan knapp med en papperskorg på finns inte.
/Mats