Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ställer man in elektronisk första ridå så blir fördröjningen t.o.m. kortare än för alla andra DSLR-kameror i världen, oavsett pris - 20 ms mot 45-50 ms för alla andra.
.

En digital ESR med Live View och elektronisk förstaridå borde ha en slutarfördröjning i ungefär samma storleksordning, men då måste man förstås använda skärmen som "sökare".

Det skulle de kunna ha, men de enda sådana jag sett varit specade för så kort slutartidsfördröjning är NEX-7 och NEX-5N, och jag vet inte ifall detta gäller även deras skärmar, eller enbart "ögonsökarna" (den inbyggda respektive den externa).

Så nä, jag tror inte att det finns några andra med så kort slutarfördröjning (ännu). Sony skulle nog knappast ha vågat påstå att dessa fyra är världens snabbaste i detta avseende. Och ifall så INTE skulle vara fallet så skulle det säkert ha blivit ett himla liv, och Sony skulle säkerligen ha fått höra barska protester från de tillverkare som råkade ha någon/några modeller som är lika snabba eller snabbare.

"Världens snabbaste" är en titel med så hög status att en ev. annan innehavare av sagda titel i denna gren säkerligen inte vore något som vederbörande tyst och diskret bara skulle lämna "walk over" till nån. För det har ju faktiskt inte hörts ett enda pip från någon annan om detta.
.

En digital ESR med Live View och elektronisk förstaridå borde ha en slutarfördröjning i ungefär samma storleksordning, men då måste man förstås använda skärmen som "sökare".

Nja, enligt Sony är fördröjningen klart lägre med elektronisk förstaridå än med mekanisk (och det märks faktiskt i praktiken då den reagerar väldigt direkt). Vilken sökare som används påverkar inte hur snabbt avtrycket reagerar.

Ja, och vilken typ av sökare kameran har spelar ingen direkt roll för slutarens fördröjning (det är spegelrörelsen som hämmar i en ESR), så en ESR med elektronisk förstaridå och Live View borde ha en fördröjning i ungefär samma storleksordning som A77.

Så nä, jag tror inte att det finns några andra med så kort slutarfördröjning (ännu).

Min EOS 40D från 2007 har elektronisk förstaridå, men jag har inte hittat någon uppgift om hur lång slutarfördröjningen är. Förmodligen är den lite längre än hos A77 (det har trots allt gått 5 år), men den borde åtminstone vara i ungefär samma storleksordning.

Ja, och vilken typ av sökare kameran har spelar ingen direkt roll för slutarens fördröjning (det är spegelrörelsen som hämmar i en ESR), så en ESR med elektronisk förstaridå och Live View borde ha en fördröjning i ungefär samma storleksordning som A77.

Jag använder nästan alltid min kamera med båda ögonen öppna, och då har inte fördröjningen i en elektronisk sökare över huvud taget med saken att göra :)

BORDE kunna ha, är nog mera adekvat att säga. Sony säger ju att de har ansträngt sig en hel del för att dessa fyra kameror ska bli så snabba. Vad jag kan se är det ingen annan som har gjort det. Då skulle de säkert inte varit sena med att tala om det... :)

F.ö. kan det ju vara intressant att veta att Sony redan tidigt sa att de var MYCKET intresserade av snabbhet. Inte bara snabb seriebildstagning, utan även att utläsning av typ 300 eller fler fullstora bilder per sekund skulle medge möjlighet t.ex. till focus bracketing, alternativt focus stacking, eller att plocka ut en fullstor stillbild samtidigt med videofilmning utan avbrott etc. (det sista ska ju enligt ryktena den snart presenterade fullformataren klara).

Sony kan ju både med sina senare DSLR-kameror (inkl. min gamla A550 från år 2009) samt alla SLT-kameror köra med en storleksordning högre seribildstagningshastighet i LV än något annat DSLR-system klarar (med AF mellan varje bild). Även detta är Sony fortfarande helt ensamma om.

Ska ju bli kul av se vad Sonys uttalade intresse för snabbhet kan tänkas medföra i framtiden... :)
.
.

Jag använder nästan alltid min kamera med båda ögonen öppna, och då har inte fördröjningen i en elektronisk sökare över huvud taget med saken att göra :)

Ah, men det handlar inte om signalfördröjningen till EVF:en, utan om fördröjningen från att man trycker på slutarutlösaren tills att slutaren faktiskt utlöses.

BORDE kunna ha, är nog mera adekvat att säga. Sony säger ju att de har ansträngt sig en hel del för att dessa fyra kameror ska bli så snabba. Vad jag kan se är det ingen annan som har gjort det. Då skulle de säkert inte varit sena med att tala om det... :)
Ja, jag är lite förundrad över att jag inte kan hitta någon spec på EOS 40D. Att fördröjningen är mindre med elektronisk förstaridå torde vara utom allt tvivel, men hur mycket mindre verkar vara svårt att få veta. Som sagt, så tror jag att den är i samma storleksordning som hos A77, men något exakt värde har jag inte, tyvärr.

Sony kan ju både med sina senare DSLR-kameror (inkl. min gamla A550 från år 2009) samt alla SLT-kameror köra med en storleksordning högre seribildstagningshastighet i LV än något annat DSLR-system klarar (med AF mellan varje bild). Även detta är Sony fortfarande helt ensamma om.

Njae, Olympus hade PDAF i Live View i E-330 redan 2006. Med tanke på hur länge sen det var så hade den dock antagligen lägre bildfrekvens än de Sonykameror du nämnde ovan.

Min EOS 40D från 2007 har elektronisk förstaridå, men jag har inte hittat någon uppgift om hur lång slutarfördröjningen är. Förmodligen är den lite längre än hos A77 (det har trots allt gått 5 år), men den borde åtminstone vara i ungefär samma storleksordning.
Det anser jag inte vara särskilt sannolikt. Det som fanns tillhands på den tiden var helt enkelt inte snabbt nog. 40D kan t.o.m. vara snabbare med mekanisk än med elektronisk förstaridå. :)

Jag har inga uppgifter om detta, men IFALL 40D verkligen SKULLE kunna prestera kortare slutartidsfördröjning i LV-läge än alla andra kameror på den tiden gjorde, så är jag helt övertygad om att Canons reklamavdelning skulle ha gjort stort väsen av detta. :)
.

Var inte så säker på det. Det står inte ens något i manualen om att elektronisk förstaridå används i Live View.

Ja, jag är lite förundrad över att jag inte kan hitta någon spec på EOS 40D.
--
Slutartidsfördröjningen har legat från cirka 50 ms och upp till 100 ms och däröver i alla de specar jag har sett om detta. Har ett minne av att den låg på cirka 60 ms för 40D. Man kan vara tämligen förvissad om att detta är den kortaste fördröjning man kan få på den, vare sig man använder mekanisk eller elektronisk förstaridå.

Min bedömning (byggd på lång verksamhet som elektronikingenjör och vissa kunskaper om sensor-teknologi, som jag dock i och för sig inte har jobbat med) är också att EOS 40 på den tiden inte skulle ha kunnat komma i närheten av den korta slutaravtrycksfördröjningen på dagens A77. Det skulle ha varit en sensation (och, som sagt, enligt min uppfattning helt enkelt inte tekniskt möjligt då, åtminstone inte kommersiellt). Svårigheten du har att finna några uppgifter om den för EOS 40D indikerar ju också att den knappast kan ha varit så sensationellt kort, för i så fall hade det säkerligen funnits massor av artiklar om detta... :)

---
Att fördröjningen är mindre med elektronisk förstaridå torde vara utom allt tvivel, men hur mycket mindre verkar vara svårt att få veta. Som sagt, så tror jag att den är i samma storleksordning som hos A77, men något exakt värde har jag inte, tyvärr.
Jag anser det tvärtemot vara ställt utom allt tvivel att fördröjningen med elektronisk förstaridå inställd på den fem år gamla EOS 40D INTE kan vara i närheten av A77:ans superkorta 20 ms. Av tekniska skäl. Dessutom, ifall det verkligen skulle ha vara så, så skulle du definitivt inte ha haft några som helst svårigheter att hitta några uppgifter om detta. Dessa skulle i så fall högst sannolikt ha suttit klistrade överallt på hela jordklotet... :)

---
Njae, Olympus hade PDAF i Live View i E-330 redan 2006. Med tanke på hur länge sen det var så hade den dock antagligen lägre bildfrekvens än de Sonykameror du nämnde ovan.
Inte i fullt 7,5 Mp-läge i alla fall, där hade den vare sig AF eller seriebildstagning alls. Har för mig att det sedan kom en FW uppdatering som gav en (långsam) AF. Om det också gick att få serietagning i denna mode efter uppdateringen (minns ej) så kan den knappast ha överstigit 1 b/s eller så.

Sedan hade E-330 ju 3 b/s i det andra läget. Det är inte så lätt att såhär långt efteråt minnas varenda detalj för varenda kamera (är helt säker på att ingen annan klarar detta heller), men jag har för mig att detta då var med begränsad upplösning.

Vad jag dock helt SÄKERT minns är att sökaren var så liten och mörk att den knappast var användbar i praktiken (om så hade varit fallet skulle ju E-330:an gått att sälja och produktionen skulle inte ha behövt läggas ner). Så man kan i alla fall fastslå att Sony har utvecklat TVÅ olika I PRAKTIKEN fullt användbara system för snabb AF i LV-läge, och med möjlighet att följa även rörliga motiv. Ingen annan har gjort detta hittills.

"Herr Larsson", ehh... Per, "Det har vi ju kommit övereeens om..." :)
.

Slutartidsfördröjningen har legat från cirka 50 ms och upp till 100 ms och däröver i alla de specar jag har sett om detta. Har ett minne av att den låg på cirka 60 ms för 40D. Man kan vara tämligen förvissad om att detta är den kortaste fördröjning man kan få på den, vare sig man använder mekanisk eller elektronisk förstaridå.
Varför är det tvärsäkert att det är samma för mekanisk som för elektronisk? Rimligen borde mekanik vara långsammare. (59 sekunder för EOS 40D, f.ö.)

Min bedömning (byggd på lång verksamhet som elektronikingenjör och vissa kunskaper om sensor-teknologi, som jag dock i och för sig inte har jobbat med) är också att EOS 40 på den tiden inte skulle ha kunnat komma i närheten av den korta slutaravtrycksfördröjningen på dagens A77. Det skulle ha varit en sensation (och, som sagt, enligt min uppfattning helt enkelt inte tekniskt möjligt då, åtminstone inte kommersiellt). Svårigheten du har att finna några uppgifter om den för EOS 40D indikerar ju också att den knappast kan ha varit så sensationellt kort, för i så fall hade det säkerligen funnits massor av artiklar om detta... :)
Vad är det då som har förbättras rejält i elektroniska konstruktioner på fem år som gör att man nu kan halvera slutartidsfördröjningen med elektronisk förstaridå? Har du siffror på utläsningshastighet för sensorer som stöder ditt påstående?

Givetvis är det högst sannolikt att A77:s förstaridå är snabbare. EOS 40D var väl den allra första kameran med elektronisk förstaridå, och det vore ju konstigt om det inte har hänt nånting på fem år.

Jag anser det tvärtemot vara ställt utom allt tvivel att fördröjningen med elektronisk förstaridå inställd på den fem år gamla EOS 40D INTE kan vara i närheten av A77:ans superkorta 20 ms. Av tekniska skäl.
Ja, några andra skäl lär inte vara inblandade i detta ...

Nej, jag har inte heller påstått att den skulle ha varit "i närheten" av A77, men däremot att den borde ha varit kortare än den mekaniska.

Hursomhelst så var min ursprungsfundering den att det inte är någon principiell skillnad på SLT-kameror och ESR-kameror i det här fallet. En modern ESR bör kunna ha lika kort slutartidsfördröjning som en SLT om båda använder elektronisk förstaridå.

Dessutom, ifall det verkligen skulle ha vara så, så skulle du definitivt inte ha haft några som helst svårigheter att hitta några uppgifter om detta. Dessa skulle i så fall högst sannolikt ha suttit klistrade överallt på hela jordklotet... :)
Konstigt att ingen mätt upp det. Ingen kameratestare verkar mäta slutartidsfördröjning överhuvudtaget numera, utan godtar kameratillverkarnas uppgifter utan vidare.

Inte i fullt 7,5 Mp-läge i alla fall, där hade den vare sig AF eller seriebildstagning alls. Har för mig att det sedan kom en FW uppdatering som gav en (långsam) AF. Om det också gick att få serietagning i denna mode efter uppdateringen (minns ej) så kan den knappast ha överstigit 1 b/s eller så.
E-300 var tidigt ute. Olympus var pionjär på det här området, men kameran sålde inget vidare så man övergav den tekniken. Det är inte så konstigt att senare kameror har genomfört liknande konstruktioner bättre. Sony lärde sig säkert en hel del av E-330.

Och står du frågande så trycker du bara på "?"-knappen. Då får du svar på vad den knapp, funktion eller menyvall du håller på och jiddrar med faktiskt gör.

:) Får man?

När jag trycker på ?-knappen så raderar man bilder!

Har alltid tyckt att det varit märkligt att erase-knappen är märkt ? och har gissat att det är för att man får en bekräftelsefråga, men jag inser nu att den tidigare ägaren alltså har tillldelat radera till ust den knappen. Vilket är mycket vettigt f.ö. eftersom den ligger bredvid preview-knappen.

/Mats

Nä, menar jag, det är inte orsaken. Man får naturligtvis en bekräftelse även ifall Erase-funktionen ligger kvar på sin origialplatsfall, likaväl som ifall man inte har valt att tilldela den någon annan betydelse, som du just upptäckte. :)

Det kan dock vara praktiskt att i början ha den i default-läge även ifall man är en avancerad användare, eftersom den gör mer än att bara svara på frågor. Ifall du råkar komma till ett menyval som är "gråat ut" (inte valbart), så får du reda på hur du ska göra och vart du ska gå för att aktivera den funktionen.
.

Senast ändrad:
---
Har alltid tyckt att det varit märkligt att erase-knappen är märkt ? och har gissat att det är för att man får en bekräftelsefråga, ...
---
Så är det alltså inte. Du kan naturligtvis välja att få bekräftelsefråga även om Erase-knappen ligger på sin ordinarie plats (märkt med en papperskorg). Orsaken torde snarare vara att den föregående ägaren föredrog att ha någonting annat på "Papperskorgsplatsen". Det är ju inte så särskilt sannolikt att du skulle ha exakt samma preferenser som någon annan person, så jag rekommenderar att du gör en fabriksåterställning, och sedan utgår därifrån. Då kommer alla knappar att ha den funktion som de är märkta med, vilket alltid är lämpligt att börja med anser jag.

Speciellt med tanke på att den föregående ägaren både har ett "mörkt" förflutet som Canon-användare, och numera även som Nikon-användare och som lök på laxen även gärna använder NEX-7 (med dess helt nya och unika tänk när det gäller användargränssnitt), så kan du nog förvänta dig precis hur stor röra bland knapparna som helst! :)
.

:) Får man?

När jag trycker på ?-knappen så raderar man bilder!

Har alltid tyckt att det varit märkligt att erase-knappen är märkt ? och har gissat att det är för att man får en bekräftelsefråga, men jag inser nu att den tidigare ägaren alltså har tillldelat radera till ust den knappen. Vilket är mycket vettigt f.ö. eftersom den ligger bredvid preview-knappen.

/Mats

Kommer inte ihåg hur jag satte den knappen exakt, men jag har för mig att ?-knappen i visningsläge av tagen bild gavs funktionen radering, men behöll sin andra funktion i meny/infoläge. Har joxat med D800 och 5DMkIII sedan jag sålde A77 så jag är inte helt säker. Men kolla i alla fall!

I inlärningsskedet av kameran är det som Gunnar påpekar inte helt fel att ha ?-knappen aktiv i defaultläge, även om man tror sig behärska kameran. I Ibland glömmer man ju vilket skulle bevisas av att jag inte kommer ihåg hur jag ställde den funktionen.

Rent generellt anser jag att man bör göra en total reset av kameran när man köper den i andra hand så man själv användaranpassar den efter eget tycke och smak.

//Lennart

Edit: Såg att Gunnar hann först (för en gångs skull:), men bättre 2 fåglar i handen än en pinne i häcken eller var det något annat ordspråk...? Som sagt var: Jag minns inte.

Nä, menar jag, det är inte orsaken. Man får naturligtvis en bekräftelse även ifall Erase-funktionen ligger kvar på sin origialplatsfall, likaväl som ifall man inte har valt att tilldela den någon annan betydelse, som du just upptäckte. :)

Det kan dock vara praktiskt att i början ha den i default-läge även ifall man är en avancerad användare, eftersom den gör mer än att bara svara på frågor. Ifall du råkar komma till ett menyval som är "gråat ut" (inte valbart), så får du reda på hur du ska göra och vart du ska gå för att aktivera den funktionen.
.
Det här blev nog lite goddag-yxskaft, eftersom inläggstidsgränsen (som så ofta) slog till medan jag höll på och skriva, klippte av mitt i allting innan jag var klar.

Såhär var det meningen att det skulle ha blivit:

Japp, du får en hjälpfunktion genom att trycka på "?"-knappen, förutsatt att funktionen ligger kvar på denna och att knappen inte har tilldelats någon annan betydelse, som du just upptäckte. :)

Sedan är orsaken till denna förflyttning av raderingsfunktionen inte alls för att kunna få bekräftelse innan radering. Det kan man välja oavsett till vilken knapp man än väljer att förlägga raderingsfunktionen.

Det kan dock vara praktiskt att i början ha "?"-knappen i default-läge även ifall man är en avancerad användare, eftersom den gör mer än att bara svara på frågor. Ifall du råkar komma till ett menyval som är "gråat ut" (inte valbart), så får du reda på hur du ska göra och vart du ska gå för att aktivera den funktionen.
.

Hoppas att det inte blev för rörigt nu!

Hmm...

afe! Skulle det vara väldigt besvärligt att ersätta det inlägg jag skrev kl 14:52 #20 ovan med detta #26, samt radera bort citatet och allat annat ovan och inklusive den första asterisk-linjen och allt nedanför och inklusive den andra, samt till sist hela detta inlägg #26 förstås?
.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar