Ja, jag är lite förundrad över att jag inte kan hitta någon spec på EOS 40D.
--
Slutartidsfördröjningen har legat från cirka 50 ms och upp till 100 ms och däröver i alla de specar jag har sett om detta. Har ett minne av att den låg på cirka 60 ms för 40D. Man kan vara tämligen förvissad om att detta är den kortaste fördröjning man kan få på den, vare sig man använder mekanisk eller elektronisk förstaridå.
Min bedömning (byggd på lång verksamhet som elektronikingenjör och vissa kunskaper om sensor-teknologi, som jag dock i och för sig inte har jobbat med) är också att EOS 40 på den tiden inte skulle ha kunnat komma i närheten av den korta slutaravtrycksfördröjningen på dagens A77. Det skulle ha varit en sensation (och, som sagt, enligt min uppfattning helt enkelt inte tekniskt möjligt då, åtminstone inte kommersiellt). Svårigheten du har att finna några uppgifter om den för EOS 40D indikerar ju också att den knappast kan ha varit så sensationellt kort, för i så fall hade det säkerligen funnits massor av artiklar om detta...
---
Att fördröjningen är mindre med elektronisk förstaridå torde vara utom allt tvivel, men hur mycket mindre verkar vara svårt att få veta. Som sagt, så tror jag att den är i samma storleksordning som hos A77, men något exakt värde har jag inte, tyvärr.
Jag anser det tvärtemot vara ställt utom allt tvivel att fördröjningen med elektronisk förstaridå inställd på den fem år gamla EOS 40D INTE kan vara i närheten av A77:ans superkorta 20 ms. Av tekniska skäl. Dessutom, ifall det verkligen skulle ha vara så, så skulle du definitivt inte ha haft några som helst svårigheter att hitta några uppgifter om detta. Dessa skulle i så fall högst sannolikt ha suttit klistrade överallt på hela jordklotet...
---
Njae, Olympus hade PDAF i Live View i E-330 redan 2006. Med tanke på hur länge sen det var så hade den dock antagligen lägre bildfrekvens än de Sonykameror du nämnde ovan.
Inte i fullt 7,5 Mp-läge i alla fall, där hade den vare sig AF eller seriebildstagning alls. Har för mig att det sedan kom en FW uppdatering som gav en (långsam) AF. Om det också gick att få serietagning i denna mode efter uppdateringen (minns ej) så kan den knappast ha överstigit 1 b/s eller så.
Sedan hade E-330 ju 3 b/s i det andra läget. Det är inte så lätt att såhär långt efteråt minnas varenda detalj för varenda kamera (är helt säker på att ingen annan klarar detta heller), men jag har för mig att detta då var med begränsad upplösning.
Vad jag dock helt SÄKERT minns är att sökaren var så liten och mörk att den knappast var användbar i praktiken (om så hade varit fallet skulle ju E-330:an gått att sälja och produktionen skulle inte ha behövt läggas ner). Så man kan i alla fall fastslå att Sony har utvecklat TVÅ olika I PRAKTIKEN fullt användbara system för snabb AF i LV-läge, och med möjlighet att följa även rörliga motiv. Ingen annan har gjort detta hittills.
"Herr Larsson", ehh... Per, "Det har vi ju kommit övereeens om..."
.