Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Bättre CPU-kraft hade Sony helt säkert kunnat plocka in. Problemet ligger inte där...

Det vet inte varken du eller jag med säkerhet, vi kan bara gissa, men nu är det som det är. Jag tror att det redan vid tiden för lanseringen av A77 skulle kunnat vara möjligt och det har inte med utläsningshastigheten att göra. De läser ju bevisligen ut information så snabbt att det inte ger eftersläpning om man panorerar med kameran. Grejen är att de inte klarar att göra det samtidigt som de lagrar ner data från bilden till minnet.

Gissar också att AF inte heller är lika aktivt under serietagningen så att inte möjligheten att AF-sensorerna ser motivet kontinuerligt tas tillvara fullt ut.

Detta är inte lösningen till hela problemet för att reducera / elimenera den gradvist ökande fördröjningen vid serietagning.

Jo, det är exakt vad det är!

Om de kan klara av att plocka ut parallella strömmmar från sensorn så att filmning får en kontinuerlig obruten stream samtidigt som stillbilder i full upplösning lagras ner i minnesbufferten så kan de istället föda EVFen kontinuerligt samtidigt med serietagning!

En helt annan teknik än att visa en preview av föregående bild helt enkelt och då blir det inte en minsta gradvis ökande fördröjning. Inte ens blackouterna från slutaren behöver märkas som ett blinkande o mslutartiden är så kort att den är mindre än uppdateringsfrekvensen. På en DSLR får man ju blinkningar vid serietagning som är långt mycket större än slutartiden för att segelrörelsen är väldigt mycket långsammare.

/Mats

P.S. Titta vad bra jag skriver nu på Samsungen förresten när jag måste skärpa mig för att en vaksam moderator har ögonen på mig :) D.S.

Undrar om inte det kan ha med FW-uppdateringar att göra, eller snarare bristen på såna uppdateringar till NEX-7.
---
Det KAN mycket väl vara så, men det kan också i NEX:arnas fall ha att göra med att dessa inte har lika mycket "elektroniska muskler" som den senaste generationen av SLT-kameror har. Lutar tyvärr snarare åt den senare anledningen, annars borde de antagligen ha kommit ut med en FW-uppdatering redan. De har ju redan hunnit med att skicka ut ett antal uppdateringar till andra kameror. Men det är förstås fortfarande möjligt att den begränsningen inte ligger i hårdvaran, vilket i så fall gör att det trots allt kan komma en ny NEX FW där bl.a. dessa problem är lösta.

---
Displayen som sitter i NEX-6 och A99 (och Fujin) verkar ha samma upplösning som den gamla, men ett annat kontrastförhållande. Det kan kanske tyda på att de också ändrat på annat till det bättre.
---
Förefaller troligt.

---
Det kanske kommer en A77N med den nya displayen och lite annat pill :)
Haha! Jo, det skulle det ju kunna göra. Men med tanke på att Sony just nu har häcken full, inte bara med den kommande fullformataren utan också med nästa, samt kanske även med någon slags hybridkamera (ev. syftar dock detta på videokameror) och dessutom försöka komma ikapp efterfrågan på framförallt NEX:ar samt dessas Zeiss 24/1,8 och Sony 50/1,8-objektiv. Har intrycket av att Sony inte heller har hunnit med att helt återställa den produktionskapacitet försvann vid Thai-översvämningen (eller åtminstone inte till den större kapacitet som Sony behöver nu pga större efterfrågan än vad de tydligen förväntat sig).

Detta tillsammans med att A77 + 16-50/2,8 SSM-objektivet fortfarande utgör den combo som ger särklassigt mest möjligheter för de allra, allra flesta normala fotoentusiaster för ett i sammanhanget häpnadsväckande lågt pris (enligt mina och många andras erfarenheter), gör att det KANSKE kan ta två år eller så innan det kommer någon A78 eller nåt...

Vi får nog inte vara helt oförberedda på att Sony därför kanske anser att vi under en lite längre tid får nöja oss med vad A77:ans kapacitet är idag (med ev. ytterligare någon/några FW uppdateringar), trots att den "bara" i de flesta (men som sagt inte alla) avseenden är bättre än allt annat. Trist... :)
.

Gunnar nämnde tidigare den elektroniska förstaridån som ger A77 en väldigt snabb reaktionstid, men är det någon av er som stött på att kameran exponerar galet när man har den aktiverad? Det händer tydligen på NEX i vissa lägen.

jag tror de inte klarar av att lösa det i fw i A77.
---
Är av samma uppfattning.

---
Tror helt enkelt att processorkraften inte räcker till och de hade problem med just detta för att de bytte cpu i kameran precis innan release och fick inte till det riktigt rätt. Det är här som jag tror den avgörande skillnaden med A99 blir, att den har rejält mycket mera numbercrunching-power och minne för att kunna fungera smidigare.
---
Men inte alls pga bristande processorkraft, utan på att de olika utläsningarna från processorn inte kan göras tillräckligt snabbt. Skulle så ha varit fallit skulle det förstås ha behövts mer processorkraft, men inte nu. Jag är helt övertygad om att de tidigare A77-versionerna med den äldre processor-generationen hade samma fördröjning vid snabb seriebildtagning som de med den senare processorn.

Följaktligen kommer den avgörande skillnaden i detta avseende gentemot A99 inte heller vara att denna kommer att ha rejält mycket bättre processor kraft än A77 (vilket den i och för sig kommer att ha ändå), utan i så fall att den har en snabbare bildsensor.

---
A77 är en mycket bra kamera, men långt ifrån så bra som den skulle kunnat vara. Det här har jag försökt säga massor av gånger, men folk missuppfattar mig hela tiden och tror att jag dissar A77, vilket jag inte gör.
---
Jo, A77 är visst precis så bra som den skulle kunnat bli vid den tid som den LANSERADES. Jag har skrivit detta flera gånger, men du missuppfattar ju mig hela tiden... :)

När du "massor av gånger" skriver att A77 blev långt ifrån så bra som den skulle kunnat vara (fast med FRAMTIDENS TEKNIK), så missuppfattar folk dig inte alls. De uppfattar visst att du dissar A77 - "massor av gånger". Jag också (och jag är rätt irriterad av det). Det ger en alldeles för kraftig negativ slagsida när det upprepas så många gånger. Att påtala det ska självfallet göras.

Var det inte Martin Agfors som sa, att ifall jag skriver 50 positiva saker och 1 negativ om en Sony-kamera, så kommer folk inte att komma ihåg någonting annat än denna enda negativa kommentar!

---
Bara att den som sagt skulle ha kunnat bli en riktig dräpare som den aldrig blev och som jag tror att Sony planerade.
---
Återigen, vid den tidpunkt som den lanserades skulle den INTE ha kunnat bli mer av en dräpare än vad den faktiskt blev. Och den blev väl ändå en ganska hyfsad dräpare som den blev? Bortsett från att den inte har FF-sensor för de som enbart kör med detta. Vilken annan kamera på marknaden anser du annars skulle vara en ännu värre dräpare? :-?

Jag är helt säker på att den inte avviker särskilt mycket från vad Sony planerade vid DEN tidpunkten. Däremot anser jag att de planerar för att SLT-tekniken ska bli en dräpar-teknik framöver. Och det finns det ju förutsättningar för att den kan komma att bli (även för pro-aktionfotografer så småningom). :)

---
Sony tar igen det nu med A99 istället :).

/Mats
Tänkbart!

Men jag tror att SLT-EVF-teknologin kommer att fortsätta utvecklas långt efter dennas lansering. :)
.

Senast ändrad:
Är av samma uppfattning.

Men inte alls pga bristande processorkraft, utan på att de olika utläsningarna från processorn inte kan göras tillräckligt snabbt. Skulle så ha varit fallit skulle det förstås ha behövts mer processorkraft, men inte nu. Jag är helt övertygad om att de tidigare A77-versionerna med den äldre processor-generationen hade samma fördröjning vid snabb seriebildtagning som de med den senare processorn.

Följaktligen kommer den avgörande skillnaden i detta avseende gentemot A99 inte heller vara att denna kommer att ha rejält mycket bättre processor kraft än A77 (vilket den i och för sig kommer att ha ändå), utan i så fall att den har en snabbare bildsensor.

Jo, A77 är visst precis så bra som den skulle kunnat bli vid den tid som den LANSERADES. Jag har skrivit detta flera gånger, men du missuppfattar ju mig hela tiden... :)

När du "massor av gånger" skriver att A77 blev långt ifrån så bra som den skulle kunnat vara (fast med FRAMTIDENS TEKNIK), så missuppfattar folk dig inte alls. De uppfattar visst att du dissar A77 - "massor av gånger". Jag också (och jag är rätt irriterad av det). Det ger en alldeles för kraftig negativ slagsida när det upprepas så många gånger. Att påtala det ska självfallet göras.

Var det inte Martin Agfors som sa, att ifall jag skriver 50 positiva saker och 1 negativ om en Sony-kamera, så kommer folk inte att komma ihåg någonting annat än denna enda negativa kommentar!

Återigen, vid den tidpunkt som den lanserades skulle den INTE ha kunnat bli mer av en dräpare än vad den faktiskt blev. Och den blev väl ändå en ganska hyfsad dräpare som den blev? Bortsett från att den inte har FF-sensor för de som enbart kör med detta. Vilken annan kamera på marknaden anser du annars skulle vara en ännu värre dräpare? :-?

Jag är helt säker på att den inte avviker särskilt mycket från vad Sony planerade vid DEN tidpunkten. Däremot anser jag att de planerar för att SLT-teknik ska bli en dräpar-teknik framöver. Och det finns det ju förutsättningar för att den kan komma att bli (även för pro-aktionfotografer så småningom). :)

Tänkbart!

Men jag tror att SLT-EVF-teknologin kommer att fortsätta utvecklas långt efter dennas lansering. :)
.

Kan bara hålla me dig, bra sammanfattat, Sony kan ju inte för tusan inte bygga version 2014 redan 2011.

Gunnar nämnde tidigare den elektroniska förstaridån som ger A77 en väldigt snabb reaktionstid, men är det någon av er som stött på att kameran exponerar galet när man har den aktiverad? Det händer tydligen på NEX i vissa lägen.

Jag har råkat ut för väldigt skiftande exponering med extremt ljusstarka objektiv. En del bilder med 135ZA blev kraftigt överexponerande av oförklarlig anmedning och "samma" bild direkt efter korrekt exponerad.

Vet do k inte om elentronisk förstaridår aktiverad, hur kollar man det?

/Mats

Hehe, kom just på att det var vår nye moderator-assistent(?) som tog upp den frågan...

Det borde väl ge en ledtråd till vad som kan vara rimligt att avhandla. För du vill väl ändå inte begränsa inläggen här till en mycket magrare nivå än vad moderatorerna kräver? :)
.

Det finns en lämplig tråd om modereringen av Sonyforumen här.

Jämförelsen mellan den elektroniska sökaren i Fujis kommande kamera, och Sonys kameror tycker jag är högst relevant i och med att det är Sony som tillverkar sökaren. Det kan bli intressant att se om, och i så fall hur, den beter sig annorlunda i Fujis kamera jämfört med Sonys.

Just EVF är ett av de viktigaste argumenten för eller emot SLT-kamerorna, men helt klart är att de förstås kommer att bli allt bättre. Den som sitter i A77 (och NEX-7) är oftast helt ok, men ibland fungerar den tyvärr inte alls bra. Den är dock ljusår bättre än den EVF som satt i den Coolpix med batterigrepp jag ägde ett kort tag runt 2003 eller så :)

Jag har råkat ut för väldigt skiftande exponering med extremt ljusstarka objektiv. En del bilder med 135ZA blev kraftigt överexponerande av oförklarlig anmedning och "samma" bild direkt efter korrekt exponerad.

/Mats

Det låter som samma fel - det är just att det blir överexponerat ibland (och jag tror inte det behöver ha med ljusstyrkan på objektiven att göra).

Den elektroniska förstaridån är default aktiverad i NEX, och jag gissar att det är samma i A77. I NEX bor inställningen under Setup/Front Curtain Shutter och när den är satt till "on" är det elektronisk förstaridå som gäller. Det borde heta något liknande i A77.

Enklaste sättet att kontrollera om den är aktiverad är att ta en bild. Om den mekaniska förstaridån används får du två slutarklick, och med den elektroniska endast ett :)

Jag har inte stött på det själv, men jag funderade lite över den vad den tekniska skillnaden mellan elektronisk respektive metall förstaridå skulle kunna innebära.

Inträffar denna ojämna exponering huvudsakligen utomhus, dvs vid kortare exponeringstider? I så fall går det att finna en förklaring. Säj att du kör med en kort exponeringstid (exakt vilken får testas fram, lämpligen genom att börja med den kortaste valbara tiden). Då kommer ridån bara att låta en smal spalt löpa iväg framför sensorn.

1) 1.a ridå av metall vald (andra ridån är det alltid). Metallridåerna ligger ganska nära varandra, och parallaxfelet bör därför bli obetydligt.

2) Elektronisk 1.a ridå vald (och den 2.a metall, som sagt). I detta fall blir det ett litet avstånd längs objektivaxeln mellan de båda ridåerna. Alla tre ridåerna löper högst sannolikt med samma hastighet över sensorytan. Detta avstånd gör dock att när spalten löper förbi över- och underkanterna. så kommer dessa att belysas olika, Ju mer snett infallande strålar från objektivet, ju större blir ojämnheten (grovt sagt - ju vidvinkligare objektiv, ju större ojämnhet).

Här skulle jag förstås helst ha bifogat en enkel skiss, som omedelbart skulle ha gjort uppenbart vad jag menar. Men jag hoppas att det inte ska vara alltför svårt för den intresserade att själv dra några enkla streck med linjal. Först en linje som utgör abjektivets axiala centrumlinje. Sätt en punkt i objektivets "brännpunkt", och dra sedan kort därifrån på denna linje två parallella streck vinkelrätt mot denna.

Mät sedan ut en "lagom" smal spaltbredd (några mm) på dessa "första respektive andra ridån". En i centrum och en i över respektive underkant. Dra sedan dubbla strålar från "brännpunkten" och genom dessa tre spaltöppningars båda kanter. Då kan man se att det i ena kanten blir mest exponering, i centrum "mittemellan" och i andra kanten minst.

Hoppas det blev begripligt. Och visst säger en bild mer än 1.000 ord - bara jag hade haft någon...
.

Sony drababdes ju som du vet av väldiga naturkatastrofer precis i slutskedet när kameran skulle lanseras.

Jag tror att de helt enkelt hade planer på att den skulle ha högre spec, men blev tvungna att backa från det och tvnga fram en release innan den var helt klar eftersom den redan var försenad. Om intejordbävningar, tsunamis och översvämningar inräffat så tror jag kameran hade lanserats vid samma tid fast mer färdig. Det finns massor som tyder på det.

Så tror jag även om du blir irriterad av det och det har ine nåt med FRAMTIDENS TEKNIK att göra alls, i alla fall inte någon lång framtid.

Jag tror därför att A99 kommer att bli ett betydligt större lyft än de flesta tror just pga detta.

Men du har rätt i att A77 blev så bra som den blev när den lanserades, det är ju liksom per definition så :)

Du har också rätt i att många tydligen fått uppfatningen att jag tycker A77 är helkass.vilket inte alls är fallet och att det kan ge en snevriden bild - vad nu det har för betydele.

De som hejat på mig och "tjatat" om att jag ska köpa en Canon 5Dmk3 kanske ska vara glada att jag inte gjort det och sen påtalat nåt fel med den som jag säkert skulle hitta :)

Varför är så många så ovilliga att prata om brister som grejer man själv köpt? Är det för att inte framstå i dålig dager för att man valt något som inte är perfekt eller nåt. Förstår inte riktigt försvarandet av de egna grejerna.

Nog om detta. A77 är som den är och den är riktigt bra även om den skulle ha kunnat vara ännu bättre. Nästa version lär bli kraftigt förbättrad. Som en parallell med A550 som uppgraderades till A580, vilket ju egentligen var den första Sony-kameran som uppgraderades inom samma koncept och det var ju inte så långt mellan dem i tid, bara ett år väl. Därför tror jag på en uppdaterad A77 redan i början av nästa år. Inte alls som t.ex. Canon gör med 7D som haft en väldigt lång livslängd.

/Mats

Jag har inte stött på det själv, men jag funderade lite över den vad den tekniska skillnaden mellan elektronisk respektive metall förstaridå skulle kunna innebära.

Inträffar denna ojämna exponering huvudsakligen utomhus, dvs vid kortare exponeringstider? I så fall går det att finna en förklaring. Säj att du kör med en kort exponeringstid (exakt vilken får testas fram, lämpligen genom att börja med den kortaste valbara tiden). Då kommer ridån bara att låta en smal spalt löpa iväg framför sensorn.

Ja, såvitt jag förstått inträffar det bara i bra ljus (och då förmodligen korta slutartider), och det händer inte alltid. Din förklaring låter rimlig, och det finns uppenbarligen anledning till att det går att aktivera den mekaniska förstaridån :)

Jag var lite inne på att detta också skulle kunna vara orsaken till Mats överexponerade blixtbilder, men det faller väl då på det där med korta slutartider.

Edit: Om det är som du beskriver lär det väl A77 bete sig precis likadant som NEX i dessa situationer ...

Jag menade att de redan löst en del av problemen med FW i A77 (men inte i NEX eftersom de inte behagat släppa något nytt FW). Det är förvånansvärt mycket som går att lösa med FW har ju historien visat oss ...
Förvisso sant!

Jag har själv i och för sig aldrig stött på problemet, MEN detta kan bero på att eftersom jag är så förbaskat risig f.n. så har jag inte varit utomhus med A77:an mer än tre gånger hittills. :-(

Vilket innebär att jag knappast har tagit några bilder alls med korta slutartider. Har hela tiden använt mig av elektronisk 1.a ridå, men ifall min teori ovan stämmer så är förklaringen till att jag inte har stött på problemet att jag som sagt inte har använt särskilt korta slutartider. Skulle jag börja använda korta exponeringstider (kanske från runt 1/1000 och uppåt), skulle jag mycket väl komma att finna att jag för att få jämn exponering behöver välja mekanisk förstaridå istället.
.

/Mats
IFALL orsaken till detta ligger i den teori jag presenterade, så kan man förvänta sig att ojämnheten med användning av elektronisk 1.a-ridå (och korta slutartider) blir markant större vid stora bländare. Bländar man ner så bör det snabbt bli bättre.

Problem med elektronisk 1.a-ridå vid användning av korta exponeringstider och elektronisk 1.a-ridå?
Prova således med att välja mekanisk 1.a-ridå (eller med att reducera bländare och / eller slutartid ifall det går).

Vid dåligt ljus lär det knappast vara möjligt att använda särskilt korta slutartider ändå, så där bör det inte bli några problem med stor bländare i kombination med elektronisk 1.a-ridå.
.

Vore intressant att testa detta, men i och med att det inte alltid händer så är det ju lite svårt att återskapa.

/Mats

Låter som on du har oljiga blad i objektivet. Hade det på min 70-200 som betedde sig likadant

Vore intressant att testa detta, men i och med att det inte alltid händer så är det ju lite svårt att återskapa.
Ifall det blir variationer vid samma förhållanden och med samma kamerainställningar, så lyder detta på att det kan vara någonting annat som fallerar. Den hypotes jag la fram bör visa sig vara tämligen repeterbar vid testning.
.

Ifall det blir variationer vid samma förhållanden och med samma kamerainställningar, så lyder detta på att det kan vara någonting annat som fallerar. Den hypotes jag la fram bör visa sig vara tämligen repeterbar vid testning.
.

Mats borde i alla fall kunna testa ganska lätt om den inställningen skulle kunna vara orsak till hans överexponering med blixt i dagsljus - den verkade i alla fall tämligen återskapningsbar.

Jo, själv har jag ingen extern blixt kvar längre at testa med, sedan min gamla pålitliga Minolta 5600HS(D) stals från mig. :-(

Mats, glöm i så fall inte av att kolla båda inställningsmöjlighetrna för exponeringskompensationen: "Ambient&flash" respektive "Ambient only".

Anledningen till överexponeringen i den bild som Mats la upp här tidigare tror jag dock inte alls har någonting att göra med det jag beskrev i min hypotes om orsaken till ojämning exponering. På Mats bild var ju precis allting överexponerat.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar