avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Bättre CPU-kraft hade Sony helt säkert kunnat plocka in. Problemet ligger inte där...
Det vet inte varken du eller jag med säkerhet, vi kan bara gissa, men nu är det som det är. Jag tror att det redan vid tiden för lanseringen av A77 skulle kunnat vara möjligt och det har inte med utläsningshastigheten att göra. De läser ju bevisligen ut information så snabbt att det inte ger eftersläpning om man panorerar med kameran. Grejen är att de inte klarar att göra det samtidigt som de lagrar ner data från bilden till minnet.
Gissar också att AF inte heller är lika aktivt under serietagningen så att inte möjligheten att AF-sensorerna ser motivet kontinuerligt tas tillvara fullt ut.
Detta är inte lösningen till hela problemet för att reducera / elimenera den gradvist ökande fördröjningen vid serietagning.
Jo, det är exakt vad det är!
Om de kan klara av att plocka ut parallella strömmmar från sensorn så att filmning får en kontinuerlig obruten stream samtidigt som stillbilder i full upplösning lagras ner i minnesbufferten så kan de istället föda EVFen kontinuerligt samtidigt med serietagning!
En helt annan teknik än att visa en preview av föregående bild helt enkelt och då blir det inte en minsta gradvis ökande fördröjning. Inte ens blackouterna från slutaren behöver märkas som ett blinkande o mslutartiden är så kort att den är mindre än uppdateringsfrekvensen. På en DSLR får man ju blinkningar vid serietagning som är långt mycket större än slutartiden för att segelrörelsen är väldigt mycket långsammare.
/Mats
P.S. Titta vad bra jag skriver nu på Samsungen förresten när jag måste skärpa mig för att en vaksam moderator har ögonen på mig D.S.