Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hihi!

Visst borde jag leva upp till förväntningarna på att vid min ålder vara ett riktigt reaktionärt gammalt mossigt surgubbe-fossil Och visst har jag ibland f-siken så ont i ryggen, och inte bara det utan jag har också åkt på en del annat sk-t som gör att nästan all kraft försvunnit från mina muskler (som f.ö. inte var särskilt imponerande tidigare heller). Men jag tror faktiskt aldrig att jag varit sur en enda gång någonsin i hela mitt liv, så det kanske inte blir möjligt för mig att leva upp till förväntningarna... Kan alltså inte garantera att jag inte kommer att fortsätta med "att skämma ut mig" ibland... :)

Arg och upprörd har jag såklart varit emellanåt (host... host...), men det är ju en helt annan sak.

Får förstås en massa mediciner mot allt det här elaka *), men alla dessa mediciner tillsammans har inte haft tillnärmelsevis lika positiv effekt som när min kompis satte sin A77:a i händerna på mig (han råkar f.ö. heta Lennart han också)... :)

/Gunnar

*) Hmm, kom just nu på en helt ny sorts medicin som läkemedelsbolagen snabbt borde forska fram... :)
.

Hur är det med biverkningarna av A77:an? :)

Tror jag förstår vad du menar med spännande. I annat fall får du rätta mig. Skulle för hård moderering ske hoppas jag dock att vi kan ha en öppen dialog med moderatorerna.

OT är t ex en definitionsfråga. Tar vi den nu aktuella A77-tråden så har kameran en sensor på 24Mp på en APS-C area.

Om det skulle betraktas som OT att då jämföra A77 med exempelvis Nikon 3200 som har samma pixelantal på samma area elller med NEX-7 som har exakt samma sensor, alternativt A900 eller Nikon D3x som har samma pixelantal på en FF-area vore det enl min mening katastrofalt.

Likaså kan jag inte se det som OT om man jämför med A77:s föregångare från andra märken. Nu lanseras A77:s storebror A99 med 24Mp på en FF-area också och jag anser att den är adekvat att jämföra med A77. Dels p g a samma pixelantal, men också p g a EVF (se om den förbättrats eller är lika).

A99 släpps dessutom kort efter att Nikons och Canons senaste FF-modeller i ungefär samma prissegment funnits på marknaden ett tag. En tråd utan att diskutera och jämföra modellerna blir oerhört urvattnad.

Får inte bli någon moderering typ: "Tog bort ovidkommande inlägg där 5DMkIII nämndes. Håll Er till ämnet som är Sony XXX". Sker sådan moderering kommer trådarna att var för sig bli "skyddad verkstad".
Jag vill i tekniska trådar ha info från andra med liknande system och själv bidra med mina erfarenheter i akt och mening att alla ska kunna lära sig något. Har lärt mig jättemycket genom dessa jämförelser. Så om det framledes kommer att betraktas som OT kommer Fotosidans tekniktrådar att bli mycket fattiga och totalt ointressanta för mig eftersom det alltid behövs referenser för att diskutera.

Men om s k "märkeskrig" uppstår så är det en annan sak. Liksom givetvis personangrepp.

//Lennart

Jag tycker inte heller att det är OT att jämföra A77 med kameror från andra märken, så länge det inte blir just märkeskrig av det. Från och med nu är jag moderator i bland andra detta forum, och jag ämnar inte städa bort sansade inlägg som faktiskt har relevans för det ämne som diskuteras ;)

Inlägg som inte har något alls med ämnet att göra kommer jag dock att rensa (och motivera varför) ...

Vi får väl skriva som vi brukar och sansa oss så får vi se hur det blir.
Kanske bra med en period med "hårdhandskar" trots allt, för jag tror inte något syfte från FS sida är att göra det kliniskt och strikt i sig, utan att bli av med avarterna.

Om vi undviker att lägga oss i och fylla trådarna med "diskussion om diskussionen" (som vi gör nu :) ), så kan det nog bli bra till slut. Tror det inte blir nåt större problem om det "råkar" komma med något enstaka inläggs som ligger lite utanför kärnämnet eller något förfluget uttryck, det är när någon skriver avsiktligt för att förstöra diskussionen det går åt skogen.

Kan moderatorerna vara lite lyhörda och skickliga att se de tendenserna kan det bli bra.
Det är viktigt att modereringen sköts bra med tydlighet så inte det skapar irritation istället.

Jag tycker vi ger FS en chans och låter moderatorerna sköta sitt jobb istället för att försöka reda upp det själva och istället rapporterar inlägg när det behövs och släpper att diskutera detta i trådarna.

/Mats

Jag tycker inte heller att det är OT att jämföra A77 med kameror från andra märken, så länge det inte blir just märkeskrig av det. Från och med nu är jag moderator i bland andra detta forum, och jag ämnar inte städa bort sansade inlägg som faktiskt har relevans för det ämne som diskuteras ;)

Inlägg som inte har något alls med ämnet att göra kommer jag dock att rensa (och motivera varför) ...

JÄKLAR VAD BRA!

Go Anders. Perfektare än så här kan det inte bli.
Du kommer att hantera det här galant, det är jag säker på och ingen annan behöver ens kommentera detta i trådarna.

/Mats

Fortsatta diskussioner om modereringen av Sonytrådarna tas lämpligen i tråden som handlar om just det: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=147083

Vore ju synd om jag ska behöva radera OT-inlägg om modereringen redan första dagen ;)

För att återgå till A77 undrar jag om det är någon som vet vad det är för skillnad på EVF:en i den och den som sitter i den kommande A99, NEX-6 och nya Fujin?

För att återgå till A77 undrar jag om det är någon som vet vad det är för skillnad på EVF:en i den och den som sitter i den kommande A99, NEX-6 och nya Fujin?

Det enda jag hört, men inte fått verifierat är att nya Fujin ska i princip samma som NEX-7, fast i något "vässad" form. Enl min mening är A77:s EVF lite mer lättjobbad än NEX-7:s p g a storleken.
OM nu Fuji verkligen får en vässad version så borde nog den tekniken i så fall återfinnas i A99.
Tror dock inte på några revolutionerande förbättringar i detta skedet.

Hoppas dock på valörförbättring i första hand vad gäller EVF. Väldigt besvärande i solljus när alla lite mörakre mellantoner har en tendens att se likadana ut trots att det kan röra sig om 3-4 tonlägen.

//Lennart

Fortsatta diskussioner om modereringen av Sonytrådarna tas lämpligen i tråden som handlar om just det: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=147083

Vore ju synd om jag ska behöva radera OT-inlägg om modereringen redan första dagen ;)

Det lär ska vara samma EVF, men som jag ser det är det inget fel på själva EVFen i A77.

Det som irriterar mig lite är hackandet vid snabb serietagning och att man kan tappa kontakten med motivet. Speciellt vid blixtfoto beter den sig underligt och stänger av sökarbilden redan vid förblixtarna i kommunikationen med den trådlösa blixten.

Det här ser jag inte som något fel på EVFen i sig, utan hur det är implementerat i just A77. Tror inte CPU-kraften och utläsningsmekanismen klarar att visa live-bild samtidigt som bilddata sparas ner på kortet.

OM som det ryktades tidigare att A99 klarar att ta stillbilder samtidigt som man filmar utan att störa det så har de löst den här grejen och det blir följsam sökare kontinuerligt även vid serietagning. Hoppas verkligen det, för det är egentligen den enda bristen jag ser med sökaren i A77.

Om den blir ännu bättre i upplösning och uppstartstid så är det också ett plus, men det är inte där som skillnaden ligger anser jag om det blir en stor förbättring eller inte, utan det ligger mer i runtomkringverket.

Därför kanske inte en jämförelse med Fujufilm-kameran är särskilt relevant egentligen.

/Mats

---
Därför kanske inte en jämförelse med Fujufilm-kameran är särskilt relevant egentligen.

/Mats
Jag anser tvärtom att en sådan jämförelse är HÖGST relevant, eftersom EVF:en i Fujifilm X-E1 kommer att ha precis samma upplösning som de hittillsvarande i A65, A77, NEX-7 samt i NEX-5N:s externa.

Den är dock INTE identisk med dessa, det ska röra sig om en (mer eller mindre) förbättrad version. Men det ska tydligen vara samma variant som kommer att sitta både i X-E1, NEX-6 och även den kommande fullformataren (även om jag tror att det kommer att finnas ännu mer gjort när det gäller denna). Vilket ytterligare ökar relevansen.

Till sist ska dessa nya EVF:er (eller åtminstone själva display-plattorna) tydligen utvecklas av Fujifilm och Sony gemensamt. Vilket torde göra relavansen oomdisputlig.

Mats, vi får ju inte bli så himla skrämda av den nyligen inträffade chocken, att vi inte ens vågar säga flaska! Återhållsamhet, javisst. Men lagom! :)

PS Det finns flera rapporter om att A65 och A77:eek:rnas EVF:er skiljer sig (är bättre) än de i NEX-7 och NEX-5N, även om de i och för sig har samma displayplatta. Men "tjockkamerornas" EVF:er tycks vara snabbare i vissa avseenden (som att de förefaller att ge högre upplösning i preview vid snabb serietagning, och inte behöver flera sekunder på sig för att "svänga in" sökarbilden till rätt ljusstyrka - detta är dock ännu inte tillräckligt undersökt).
.

Jag anser tvärtom att en sådan jämförelse är HÖGST relevant, eftersom EVF:en i Fujifilm X-E1 kommer att ha precis samma upplösning som de hittillsvarande i A65, A77, NEX-7 samt i NEX-5N:s externa.

Den är dock INTE identisk med dessa, det ska röra sig om en (mer eller mindre) förbättrad version. Men det ska tydligen vara samma variant som kommer att sitta både i X-E1, NEX-6 och även den kommande fullformataren (även om jag tror att det kommer att finnas ännu mer gjort när det gäller denna). Vilket ytterligare ökar relevansen.

Till sist ska dessa nya EVF:er (eller åtminstone själva display-plattorna) tydligen utvecklas av Fujifilm och Sony gemensamt. Vilket torde göra relavansen oomdisputlig.

Mats, vi får ju inte bli så himla skrämda av den nyligen inträffade chocken, att vi inte ens vågar säga flaska! Återhållsamhet, javisst. Men lagom! :)

PS Det finns flera rapporter om att A65 och A77:eek:rnas EVF:er skiljer sig (är bättre) än de i NEX-7 och NEX-5N, även om de i och för sig har samma displayplatta. Men "tjockkamerornas" EVF:er tycks vara snabbare i vissa avseenden (som att de förefaller att ge högre upplösning i preview vid snabb serietagning, och inte behöver flera sekunder på sig för att "svänga in" sökarbilden till rätt ljusstyrka - detta är dock ännu inte tillräckligt undersökt).
.

Ja, det är relevant anser jag också. Och visst går det att både säga och skriva flaska. Flasketiketter är tacksamma objekt att plåta av vid tester. Jag har ett flertal exempel med streckkod när jag testat AF.
Så flaska och test av EVF/AF kan också höra ihop.

//Lennart

.

Undrar om inte det kan ha med FW-uppdateringar att göra, eller snarare bristen på såna uppdateringar till NEX-7.

Displayen som sitter i NEX-6 och A99 (och Fujin) verkar ha samma upplösning som den gamla, men ett annat kontrastförhållande. Det kan kanske tyda på att de också ändrat på annat till det bättre.

Det kanske kommer en A77N med den nya displayen och lite annat pill :)

Undrar om inte det kan ha med FW-uppdateringar att göra, eller snarare bristen på såna uppdateringar till NEX-7.

Displayen som sitter i NEX-6 och A99 (och Fujin) verkar ha samma upplösning som den gamla, men ett annat kontrastförhållande. Det kan kanske tyda på att de också ändrat på annat till det bättre.

Det kanske kommer en A77N med den nya displayen och lite annat pill :)

jag tror de inte klarar av att lösa det i fw i A77. Tror helt enkelt att processorkraften inte räcker till och de hade problem med just detta för att de bytte cpu i kameran precis innan release och fick inte till det riktigt rätt. Det är här som jag tror den avgörande skillnaden med A99 blir, att den har rejält mycket mera numbercrunching-power och minne för att kunna fungera smidigare.

Lite högre kontrast mm. är naturliga småförbättringar och såklart trevligt, men det är nog inte det som är avgörande som jag ser det.

Jag gissar på att det kommer en A78 under 2013 som har den här skillnaden och blir extremt lik A77 i övrigt, men också har den nya hot-shoen.

A77 är en mycket bra kamera, men långt ifrån så bra som den skulle kunnat vara. Det här har jag försökt säga massor av gånger, men folk missuppfattar mig hela tiden och tror att jag dissar A77, vilket jag inte gör. Bara att den som sagt skulle ha kunnat bli en riktig dräpare som den aldrig blev och som jag tror att Sony planerade.

Nu blev den bara "mycket bra" och ändå bättre än konkurrenternas erbjudanden på de flesta områdena, men inte alls överlägsen.

Sony tar igen det nu med A99 istället :).

/Mats

---
Det här ser jag inte som något fel på EVFen i sig, utan hur det är implementerat i just A77. Tror inte CPU-kraften och utläsningsmekanismen klarar att visa live-bild samtidigt som bilddata sparas ner på kortet.
---
Bättre CPU-kraft hade Sony helt säkert kunnat plocka in. Problemet ligger inte där, utan i att det först behövde utvecklas sensorer som det gick att att läsa ut snabbare från än från de sensorer som var tillgängliga (för massproduktion) när A77 gjordes. Detta är således inte alls "fel" implementerat av Sony, de gjorde det bästa som var möjligt med den då tillgängliga tekniken. De släppte kameran så fort de hade lyckats minska ner fördröjningen såpass mycket att kameran i alla fall var fullt användbar i de allra flesta situationer. Rör sig något snabbt tvärs över fotoriktningen så får man träna sig lite i framförhållning (på precis samma sätt som jag förmodar att ni fick lära er i det militära när det gällde att skjuta på förbipasserande flygplan). De var fullt medvetna om att detta inte alltid räckte för pro-aktionfotografer, men för väldigt många andra.

Sony KUNDE naturligtvis ha väntat ett par år till med att lansera A700:ans efterföljare tills sensorutvecklingen hade avancerat så långt att fördröjningen blev försumbar. Ehhh..., nä, just det nä. Det KUNDE DE JU INTE ALLS HA GJORT! Då hade de förklarats helt värdelösa och absolut inte något att satsa på. Stormen ifråga med stort engagemang anförd av vem, kan man tro? :)

---
OM som det ryktades tidigare att A99 klarar att ta stillbilder samtidigt som man filmar utan att störa det så har de löst den här grejen och det blir följsam sökare kontinuerligt även vid serietagning. Hoppas verkligen det, för det är egentligen den enda bristen jag ser med sökaren i A77.
---
Detta är inte lösningen till hela problemet för att reducera / elimenera den gradvist ökande fördröjningen vid serietagning, men ett mycket viktigt steg på vägen dit. Återigen, det föreligger ingen fördröjning i A77:ans EVF innan den första bilden i serien tas, och inte heller vid 3 b/s (vad jag kan se). Ställer man in elektronisk första ridå så blir fördröjningen t.o.m. kortare än för alla andra DSLR-kameror i världen, oavsett pris - 20 ms mot 45-50 ms för alla andra.
.

Jo bildmässigt förstås, men inte hur kameran uppför sig vid serietagning om man får stackato eller en följsam kontinuerlig bild.

Vi lägger det där bakom oss nu. Det kommer med säkerhet att bli hur bra som helst framöver och visst finnas utrymme för lite skoj. Det ger sig med tiden. Den lösning som Fotosidan hittat att göra en villig aktiv deltagare här är helt suverän och han får sköta det så behöver inte vi bry oss och ägna utrymme i forumen för det överhuvudtaget. Anders kommer säkert att missa något och göra lite tokigt ibland, men vi ger honom ett par smekmånader åtminstone tycker jag. Hursomhelst ser jag att det är ett slut på det vidriga som varit den senaste tiden nu och jag är lyrisk över det, men som sagt jag tycker vi istället helt slutar att kommentera formen för diskussionerna och låter Anders hantera det på det galanta sätt som jag är säker på att han gör (kommer förmodligen att rensa bort det här t.ex.), men det är också det sista jag skriver i frågan (är min ambition i alla fall). Du skriver vad du vill och jag skriver vad jag vill och andra gör det samma så kommer formen att sätta sig så småningom på en bra nivå.

/Mats

Ja, det är relevant anser jag också. Och visst går det att både säga och skriva flaska. Flasketiketter är tacksamma objekt att plåta av vid tester. Jag har ett flertal exempel med streckkod när jag testat AF.
Så flaska och test av EVF/AF kan också höra ihop.

//Lennart
Got it! Håller absolut med om att flasketiketter definitivt inte är Off-Topic. :)
.

---

/Mats
Hehe, kom just på att det var vår nye moderator-assistent(?) som tog upp den frågan...

Det borde väl ge en ledtråd till vad som kan vara rimligt att avhandla. För du vill väl ändå inte begränsa inläggen här till en mycket magrare nivå än vad moderatorerna kräver? :)
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar