Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med Bengt. Mycket bra! Kameran verkar trivas med objektivet också. Så är det ju inte alltid.

Det där 16-50/2,8 objektivet är rent ut sagt löjligt bra. Härlig känsla, mjukt och tyst och knivskarpt.

Hoppas sony stöper om 27-75an i samma stil som 16-50 och släpper som kit-objektiv till A99.
Beror på priset på den nya kameran. Om det blir för saftigt för mig behäller jag A77 ett par månader till. Vill inte göra mig av med den, men framförallt är jag riktigt fäst vid det här objektivet. kamern är bra, me objektivet är makalöst bra, trots att det inte kallas G eller har Zeiss-logo.

/Mats

Jag hade väntat mig att du skulle ha tillagt, att ifall Sony fortsätter att förbättras i samma takt som hittills, så blir både Zeiss och G-objektiven onödiga. :)

Mina erfarenheter av 16-50/2,8 SSM-objektivet är också sådana, att jag vill säga att detta redan är delvis sant för vissa Sony-gluggar...

Är det inte kul när jag för en gångs skull t.o.m. närmast lyckas flyga upp över huvudet på Maxi-Optimisten Mats i entusiasm! :)
.

Nu har A77 och A77 + 18-55 hamnat under 10000kr nivån.

Bland det som jag är allra mest nöjd med i mitt senaste kamerabyte är att jag inte längre har något 18-55SAM. Skulle hellfe käpa kameran utan objektiv för 12000 än för 10000 och få med detta. Det är en snymf från Sony att panetera den fina kameran tillsammans med det usma objektivet.

I framtiden blir det väl det betydligt bättre 18-135 som lir det billiga kitobjektivet.
Pristillägget på bara 3000 kr för att få det fina 16-50/2,8 är makalöst bra.

/Mats

Det där 16-50/2,8 objektivet är rent ut sagt löjligt bra. Härlig känsla, mjukt och tyst och knivskarpt.

Hoppas sony stöper om 27-75an i samma stil som 16-50 och släpper som kit-objektiv till A99.
Beror på priset på den nya kameran. Om det blir för saftigt för mig behäller jag A77 ett par månader till. Vill inte göra mig av med den, men framförallt är jag riktigt fäst vid det här objektivet. kamern är bra, me objektivet är makalöst bra, trots att det inte kallas G eller har Zeiss-logo.

/Mats

Du kanske kan sälja enbart huset till någon som redan har objektiv och köpa en A99 utan. Får se om Sony fortsätter med att skeppa kiten först och enbart husen senare. Det brukar ju vara så. Lite irriterande.

Du kanske kan sälja enbart huset till någon som redan har objektiv och köpa en A99 utan. Får se om Sony fortsätter med att skeppa kiten först och enbart husen senare. Det brukar ju vara så. Lite irriterande.

Tyvärr så är denna utmärkta glugg enbart APS-C anpassad. Men nöjer man sig med 11 Mp så går det ju att köra objektiver på en FF. Tja, man skulle kunna få ut lite mer än 11 Mp om inte A99 (sannolikt) känner av att det är APS-C och automatiskt switchar till det läget.
Sonys gamla FF-kameror gjorde så i alla fall med alla DT-gluggar. Däremot inte med tredjepartstillverkarnas APS-C objektiv.

Men gluggen är värd att behålla även om man skaffar ett FF-hus. Stavningsgeniet Lillnor kanske tänker sig att skaffa en APS-C kamera igen.

Jag körde den här gluggen på NEX-7 via LA-EA2 . Fantastiskt bra resultat och smidigare att handha än man tror vid första påseendet.

Du kan säkert hitta på ett bra argument och köpa det av Mats för en spottstyver:).

//Lennart

Bland det som jag är allra mest nöjd med i mitt senaste kamerabyte är att jag inte längre har något 18-55SAM. Skulle hellfe käpa kameran utan objektiv för 12000 än för 10000 och få med detta. Det är en snymf från Sony att panetera den fina kameran tillsammans med det usma objektivet.

I framtiden blir det väl det betydligt bättre 18-135 som lir det billiga kitobjektivet.
Pristillägget på bara 3000 kr för att få det fina 16-50/2,8 är makalöst bra.

/Mats

Själv lyckades jag få tag i A77 + 16-50SSM för ett riktigt bra pris. Bara 400kr över huspriset. Min syster har varit sugen på en A57 + 18-135 ett tag men när hon såg A77+18-55 för 9995 så undrade hon om skulle köpa den istället. Jag rådde henne att gå på A57 istället, det blir en bättre kombination för hennes behov.

Tyvärr så är denna utmärkta glugg enbart APS-C anpassad. Men nöjer man sig med 11 Mp så går det ju att köra objektiver på en FF. Tja, man skulle kunna få ut lite mer än 11 Mp om inte A99 (sannolikt) känner av att det är APS-C och automatiskt switchar till det läget.
Sonys gamla FF-kameror gjorde så i alla fall med alla DT-gluggar. Däremot inte med tredjepartstillverkarnas APS-C objektiv.

Men gluggen är värd att behålla även om man skaffar ett FF-hus. Stavningsgeniet Lillnor kanske tänker sig att skaffa en APS-C kamera igen.

Jag körde den här gluggen på NEX-7 via LA-EA2 . Fantastiskt bra resultat och smidigare att handha än man tror vid första påseendet.

Du kan säkert hitta på ett bra argument och köpa det av Mats för en spottstyver:).

//Lennart

"Ja men Mats det är väl synd att croppa bort mer än hälften av pixlarna". Det blir ju nästa som att trycka på cropzoom-knappen på en A350 fast man saknar val liksom. Det är ju nästan lika bra att du ger bort det till mig så slipper du bli förbannad typ."

Kan det funka?

Läser man Håkan ovan så är det ju faktiskt inte värt mer än 400 spänn heller så jag skulle ju göra en välgärning bara genom att ta hand om det så slapp Mats ju alla praktiska problem med att överlåta det till någon annan eller rentav förorena något vattendrag med det.

Det är ju lite lustigt att denna "Teleconverter"-funktion som Sony kallade den när den kom i A350 och betraktades som en ren "Kalle Anka"-funktion, nu tydligen finns iNikons D800 och dessutom kommer i A99 också om jag inte läste fel i den specen. Det är nog inget för Leif inte.

Jag hade väntat mig att du skulle ha tillagt, att ifall Sony fortsätter att förbättras i samma takt som hittills, så blir både Zeiss och G-objektiven onödiga. :)

Mina erfarenheter av 16-50/2,8 SSM-objektivet är också sådana, att jag vill säga att detta redan är delvis sant för vissa Sony-gluggar...

Är det inte kul när jag för en gångs skull t.o.m. närmast lyckas flyga upp över huvudet på Maxi-Optimisten Mats i entusiasm! :)
.

Ja det börjar faktiskt bli lite irriterande att höra den där euforin för en gammal sur gubbe som jag. :)
Ungdomart som Mats är ju en sak, men du borde lärt dig att inte skämma ut dej på det där sättet vid din ålder Gunnar! Var det inte du som sa att du hade dessutom hade ryggont att vara sur över? :)

Hihi!

Visst borde jag leva upp till förväntningarna på att vid min ålder vara ett riktigt reaktionärt gammalt mossigt surgubbe-fossil Och visst har jag ibland f-siken så ont i ryggen, och inte bara det utan jag har också åkt på en del annat sk-t som gör att nästan all kraft försvunnit från mina muskler (som f.ö. inte var särskilt imponerande tidigare heller). Men jag tror faktiskt aldrig att jag varit sur en enda gång någonsin i hela mitt liv, så det kanske inte blir möjligt för mig att leva upp till förväntningarna... Kan alltså inte garantera att jag inte kommer att fortsätta med "att skämma ut mig" ibland... :)

Arg och upprörd har jag såklart varit emellanåt (host... host...), men det är ju en helt annan sak.

Får förstås en massa mediciner mot allt det här elaka *), men alla dessa mediciner tillsammans har inte haft tillnärmelsevis lika positiv effekt som när min kompis satte sin A77:a i händerna på mig (han råkar f.ö. heta Lennart han också)... :)

/Gunnar

*) Hmm, kom just nu på en helt ny sorts medicin som läkemedelsbolagen snabbt borde forska fram... :)
.

Själv lyckades jag få tag i A77 + 16-50SSM för ett riktigt bra pris. Bara 400kr över huspriset. Min syster har varit sugen på en A57 + 18-135 ett tag men när hon såg A77+18-55 för 9995 så undrade hon om skulle köpa den istället. Jag rådde henne att gå på A57 istället, det blir en bättre kombination för hennes behov.

Min taktik med inlärning med A77 är att jag delar upp det i tårtbitar, och tar massor av skräpbilder, Joxet med A77 är att mängden finesser ( väldigt mycke finesser )- endast fungerar i jpeg. Manualen till A77 rekommenderar standardinställningar om man vill börja att träna med Raw-hantering.

Har själv inte möjlighet att träna varje dag med min A77 eller den nu nya RX100 som jag köpte för att den råkade finnas inne på Media Markt.

Så det kanske inte är fel att välja A77 man får liksom ta en bit i taget, A57 kräver nog också inträning, allt så klart beror på hur van man är från tidigare kameror och vilket intresse man har. Men A57 får goda vitsord och räcker så klart väldigt långt den är väl också lite lättare förmodar jag än A77.

Det finns fler skilnader än så, Foto använder sig av Per Norlund och Hasselblads MTF utrustning. Per har mätt objektiv sedan 80 talet och hans förfarande har alltid varit detsamma och det som motsvarar oändlighet och med vitt ljus, Zeiss använder grönt.
De sk MTF testerna som sker genom avfotografering av en testtavla, det är 3 st olika storlekar på testtavlorna , den största är till för vidvinkelobjektiv innebär att felaktigt handhavande dvs lite slarv kan ställa till resultatet eller att testpersonen har fått ett dåligt exemplar av objektiv till test.
Både www.photozone.de och lens tip http://www.lenstip.com/lenses_reviews.html är kunniga att utföra bra tester och talar genast om om de misttänker en felaktighet i objektivet med ocentrerat glas osv

En sak som dock irriterar med FOTOs tester är att olika linjertätheter används. Detta var kanske OK förr men nu används ju många FF objektiv (som mäts vid 20 cyklar) på crop och rena crop objektiv mäts vid 30. Använder man då t ex ett 70-200 ser det bättre ut i MTF än det faktiskt är på crop. Pentax mäts bara på crop och straffas därför. Nikon D800 har ungefär samma pixeltäthet som Olympus E-5 men MTF för Oly är vid 40 mot 20 för D800. Man borde väl åtminstone köra FF gluggar på 30 cykler också.

Min taktik med inlärning med A77 är att jag delar upp det i tårtbitar, och tar massor av skräpbilder, Joxet med A77 är att mängden finesser ( väldigt mycke finesser )- endast fungerar i jpeg. Manualen till A77 rekommenderar standardinställningar om man vill börja att träna med Raw-hantering.

Har själv inte möjlighet att träna varje dag med min A77 eller den nu nya RX100 som jag köpte för att den råkade finnas inne på Media Markt.

Så det kanske inte är fel att välja A77 man får liksom ta en bit i taget, A57 kräver nog också inträning, allt så klart beror på hur van man är från tidigare kameror och vilket intresse man har. Men A57 får goda vitsord och räcker så klart väldigt långt den är väl också lite lättare förmodar jag än A77.

Jag hade en A33 tidigare som badade en gång för mycket i havet. En del av funktionerna är lika men knapparna är olika. Jag försöker först lära mig det jag använde mest tidigare sen får man ta en sak i sänder.

Jag hade en A33 tidigare som badade en gång för mycket i havet. En del av funktionerna är lika men knapparna är olika. Jag försöker först lära mig det jag använde mest tidigare sen får man ta en sak i sänder.

Finns det några systemkameror utom Nikonos som kan bada i havet mer än en gång och fungera därefter? ;)

Det där med handhavandet av nya kameror är dessvärre inte helt enkelt, och det blir svårare ju mindre kameran är (då det inte finns plats för fysiska kontroller). Min NEX-7 är inte i närheten av lika lätt att ställa in som min Nikon D3, trots att den har fler rattar än de andra NEX-modellerna. Om den åtminstone haft minneslägen hade det varit lättare, men icke. Om jag förstått det rätt har inte heller A77 minnesfunktioner på samma sätt som tidigare Sonykameror haft?

En sak som dock irriterar med FOTOs tester är att olika linjertätheter används. Detta var kanske OK förr men nu används ju många FF objektiv (som mäts vid 20 cyklar) på crop och rena crop objektiv mäts vid 30. Använder man då t ex ett 70-200 ser det bättre ut i MTF än det faktiskt är på crop. Pentax mäts bara på crop och straffas därför. Nikon D800 har ungefär samma pixeltäthet som Olympus E-5 men MTF för Oly är vid 40 mot 20 för D800. Man borde väl åtminstone köra FF gluggar på 30 cykler också.

Visst har du rätt i sak, men å andra sidan får man ju alltid titta på vad som är lämpligt att publicera.... Jag jobbade länge med mätsystem och styrsystem inom processteknik / tryckeri, och det finns massvis med saker i t.ex en banspänningsstyrning i en stor tryckpress som är jätteintressant för att man ska kunna diagnosticera till exempel passningsproblem med mjuka plastmaterial i kombination med värme osv. VET man vad man tittar efter, och har en god överblick är all information intressant, gärna så detaljerat i sin presentation som möjligt.

För en tryckare är det dock inte lika intressant. Han/hon ska ju hålla reda på tusen andra saker samtidigt också, inte bara stå och stirra på en diagnostik-utrustning.

All information som inte är relevant försöker jag då sortera bort från det "yttersta lagret" av presentationen (i detta fallet då en LCD som visar en översikt över banspänningar i maskinen). Enbart de siffror och värden tryckaren själv kan påverka genom inställningar ska finnas kvar, och enbart om de kan anses vara så viktiga för processen att de inte tar uppmärksamhet från något annat.
...................

Vad det gäller Foto tycker jag de gjort ett rimligt ställningstagande. Det ENDA jag skulle kunna tänka mig är att de SKULLE kunna köra fram APS-siffrorna för FF-objektiv också. Man skulle ju t.o.m kunna trycka ut dem lite mindre i skala, bara de finns där i testet. Som du säger är det ytterst relevant - för en APS-kameraägare.

Vad det gäller skillnaden mellan D800(FX) och Oly(FT) håller jag dock inte med det allra minsta. Vad de visar är de exakta skillnaderna PER BILD som man faktiskt får i verkligheten. Ett objektiv till FT måste vara lika skarpt (ha samma MTF-värde) för 40lp/mm som en FF-kamera har på 20lp/mm för att bilden ska bli lika skarp när man ser den i samma förstoring.

Jag anser att det ALLTID, ALLTID, ALLTID är slutresultatet som räknas - man ska jämföra bildresultat i samma presentationsförstoring.

För övrigt använder ju t.o.m Olympus (och Pana?) själva 20/60 lp/mm för att redovisa sina objektiv i sina produktblad, eftersom industristandarden för "stora" objektiv är 10/30. Just eftersom de VET att objektiven måste vara dubbelt så skarpa för att ge samma slutresultat.

Finns det några systemkameror utom Nikonos som kan bada i havet mer än en gång och fungera därefter? ;)
---
Inga systemkameror vad jag vet (såvida man inte stoppar in dem i ett undervattenshus förstås).

Hade f.ö. själven gång i tiden föregångaren Calypso (som Nikon sedan köpte).

Kompaktkameror finns förstås. Har själv en Sony TX5, som klarar att fota även under vatten. Av någon anledning gav alla de andra jag provade väsentligt sämre bildresultat under vatten, men jag tyckte inte det var lika stor skillnad på landbilderna tagna dessförinnan, även om TX5:an var bäst även där. Tja, det finns kanske inte enkla svar på alla frågor här i livet...
.

Vad det gäller skillnaden mellan D800(FX) och Oly(FT) håller jag dock inte med det allra minsta. Vad de visar är de exakta skillnaderna PER BILD som man faktiskt får i verkligheten. Ett objektiv till FT måste vara lika skarpt (ha samma MTF-värde) för 40lp/mm som en FF-kamera har på 20lp/mm för att bilden ska bli lika skarp när man ser den i samma förstoring.

Jag anser att det ALLTID, ALLTID, ALLTID är slutresultatet som räknas - man ska jämföra bildresultat i samma presentationsförstoring.

För övrigt använder ju t.o.m Olympus (och Pana?) själva 20/60 lp/mm för att redovisa sina objektiv i sina produktblad, eftersom industristandarden för "stora" objektiv är 10/30. Just eftersom de VET att objektiven måste vara dubbelt så skarpa för att ge samma slutresultat.

Diskussion om MTF kan förstås pågå länge. Att resultat skall vara rekaterade till den färdiga bilden är det inget fel på och blir rättvisande inom ett system. Vänder man på det och står utan system så blir frågan en annan. Även nu kan man ju så att säga påstå att MTF mellan formaten är jämförbara på det sättet du pratade om - så länge sensorupplösningen är samma och därmed får ett visst dpi samma bildstorlek. Men många skaffar en större sensor inte p g a önskemål om tunnt skärpedjup utan för högre upplösning. I fallet med upplösningar runt 10mp 4/3, 15mp aps-c och ca 40mp FF som är ungefärligt rätt för EP-3/E-3/E-5 resp D7000/K-5/A57 resp D800 skall man då jämföra hur bra objektivutbudet är för att jämföra systemen då måste samma MTF mätt vid samma l/mm vara lika om man skall dra full nytta av upplösningen.

Nu har jag inget önskemål om MTF vid 40 cykler för alla utan för APS-C och FF räcker det om FF objektiv redovisas för att vara jämförbara vid samma antal cykler.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar