Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jättesvårt att svara på, då så många har lite avvikande åsikter. För mig fungerade A77 till största belåtenhet för min typ av fotografering. Det enda jag hade att invända emot den var att EVF:n kunde bli för kontrastrik i mycket soligt väder så att alla mörkare toner ibland flöt ihop. Men det är ett känt beteende och påverkar inte bilden.

Ska du ha allas tyckanden om kameran får du nog i alla fall skumma igenom rätt många sidor. Nyligen har ju redogjotrts för att en del har problem med överexponerade bilder vid blixtfotografering.

Bildresultat i övrigt är väldigt bra. Där tror jag att jag kan svara för de flesta.

//Lennart

Hej Martin!

Jag har KM D7D, har haft Sony A200, har A550 och disponerar f.n. A77.

Varje generation har inneburit ett steg bättre prestanda än den föregående när det gäller AF-snabbhet, AF-noggrannhet, hög-ISO-prestanda, upplösning och antiskak-effektivitet. Plus ett antal smärre förbättringar och några revolutionerande tekniksprång, som för mig öppnade nya fotovärldar. :)

Efter att jag skaffat min A550 har jag inte rört min D7D.

Där D7D fortfarande kan konkurrera är om det finns tillräckligt med ljus för att kunna använda lågt ISO. Likaså är dess JPEG-algoritmer förmodligen de bästa som går att hitta.

Att vänja sig vid en EVF kommer att ta en kortare eller längre tid, beroende på hur insnöad man har hunnit bli på de traditionella OVF:erna... :)

I mitt fall tog det typ en sekund. Jag "klämde" på den under en halvtimme, men blev väldigt generad när jag inte förrän jag var på väg hem kom på att jag fullständigt hade glömt att det var en EVF jag tittade genom, inte en ovanligt stor, klar och ljus OVF! Det var ju just DETTA som var en av de allra viktigaste sakerna som jag var så angelägen om att undersöka... Men får väl säga att jag fick ett tämligen övertygande svar på den frågan i alla fall...

Sedan lär det ta X antal månader att komma underfund med vilka nya möjligheter som EVF-tekniken ger utöver vad OVF:erna inte kan (präntar f.n. på ett inlägg med det jag funnit om detta).

Mitt "klämmande" skedde inomhus i en stor elektroniklada. Utomhus i starkt ljus tappar man som redan sagts kontrast främst i skuggpartierna. Inget som stör mig med min fotograferingsstil. Det är bara att kika lite över kanten, så får du en mycket bättre "preview" än vad ens världens bästa OVF (A900:ans enligt min mening) förmår att ge!

Några blixtproblem har jag inte haft. A77:ans hög-ISO-prestanda är tillräckligt bra för att jag för min del hittills inte har behövt använda blixt...
.

Hej på er!

Har idag, med dagens glasögon, en mycket gammal KM Dynax 5d (7 år gammal och still going...). Börjar dock inse att det hänt en del med tekniken. Är i första hand intresserad av snabbare autofokus och bättre brusförhållande på höga iso. Har varit och tittat lite på A65 resp A77 och känner mig osäker på om jag kommer vänja mig vid att inte ha en "riktigt" sökare.

Vad tycker ni som använt någon av dessa en tid? Vänjer man sig? Hur är hållbarheten, dvs krånglar EVFn eller andra delar av tekniken? Jag vill inte byta kamra jämt och ständigt. Andra svagheter? Ber om ursäkt om detta avhandlats tidigare, har inte orkat gå igenom närmare 400 sidor inlägg ;)

Har även funderat på A580 som egentligen borde passa mig bättre men det bär emot att köpa en två år gammal kamera, den är dessutom inte så lätt att få tag i.

Har även funderat på att byta system helt men det tar emot att behöva börja om med nya gluggar (har ialla fall 2-3 st med god prestanda plus blixt).

Tacksam för synpunkter!

Jag kan bara tala för A77, eftersom jag har den, och det är en alldeles utmärkt kamera. Du kan kolla in mitt senaste album "På dansbanan" där jag använt A77 tillsammans med den fina zoomen 16-50/2,8. Ingen brusreducering har gjorts på någon av bilderna.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=336202

/Torbjörn

hej Bertil!

Det är ju faktiskt skit om man måste kmpensera för att det ska bli normalt.
---
Detta har ingenting med dagens kameror per se att göra, detta har vi haft med oss sedan fotografins barndom.

På den "gamla goda analog-tiden" var det första man fick göra (om man var noggrann) var att "eka in" kameran med den film och de framkallare/rutiner man avsåg att använda sig av. Jag brukade använda Kodachrome 25 för detta, den var väldigt konsistent från rulle till rulle när det gällde känslighet och färgåtergivning (var man noggrann, som jag, så kylförvarade man all film som man inte avsåg att använda relativt snart). Sedan ställde jag in det DIN/ASA-värde på exponeringsmätaren som jag visste skulle ge mig den exponering jag ville ha med just den kameraindividen och med min valda (vanligen svartvita) film och vald framkallare (minns att Tetenal Neofin blue länge var min favorit) och mina valda framkallningsrutiner. Visst är digitalfoto en smula enklare... Men detta gör också att vi gnäller mera över småsaker.

En konstant exponeringsavvikelse medför inga större bekymmer, men ifall det däremot slår både över och under, så är det problem. Då har man ett opålitligt mät / exponeringsblixtsystem. Förekom även förr i tiden, och löstes då genom att man lärde sig att köra manuellt. Men det är förmodligen inte så många som accepterar idag...

---
Hur blir det då om man skule vilja kompensera på riktigt?
---
På samma sätt som tidigare.

Ifall du behöver ställa in en konstant exponering på t.ex. -1 1/3 EV, så kommer du snabbt att lära dig detta nya nominella värde, och sedan utgå från korrigeringar runt detta. Inga problem med A77:an där man har ett omfång på +- 5 EV i exponeringskompensation, men det kan förstås bli lite trångt åt ena hållet ifall man har en kamera med ett mindre kompensations-intervall, som t.ex. +-2 EV.
.

Senast ändrad:
---
Hur är hållbarheten, dvs krånglar EVFn eller andra delar av tekniken? Jag vill inte byta kamra jämt och ständigt.
---!
Nej, det är precis tvärtom. Du kan förvänta dig att elektronik är OERHÖRT mycket pålitligare och driftsäkrare än mekanik. Även den mekanik som sitter i din KM D5D har förbättrats i alla efterkommande Alpha-modeller. Sensorstabiliseringssystemen i Alpha-kamerorna är betydligt robustare än det förstagenerationssystem som din kamera är försett med.

Så du kommer inte att behöva byta kamera jämt och ständigt ifall du byter till en modernare digital systemkamera pga att den inte håller, tvärtom. Att den tekniska livslängden kan vara kortare är dock en helt anna sak...
.

Nej, det är precis tvärtom. Du kan förvänta dig att elektronik är OERHÖRT mycket pålitligare och driftsäkrare än mekanik. Även den mekanik som sitter i din KM D5D har förbättrats i alla efterkommande Alpha-modeller. Sensorstabiliseringssystemen i Alpha-kamerorna är betydligt robustare än det förstagenerationssystem som din kamera är försett med.

Så du kommer inte att behöva byta kamera jämt och ständigt ifall du byter till en modernare digital systemkamera pga att den inte håller, tvärtom. Att den tekniska livslängden kan vara kortare är dock en helt anna sak...
.

Det är förstås bra om elektroniken fungerar till att börja med ... Jag tycker inte den gjorde det i helgen med alla whiteouts ...

Haha! Jo, det förstås, men där handlar det nog snarare om sega programrutiner på ställen där de behöver vara snabba, än att elektroniken i sig håller på att lägga av.

Dessutom har jag (hittills) för min del inte upplevt något sådant med "min" A77:a.
.

Vad roligt att du gillar albumet Bengt :). Jag tycker A77:an är en suverän kamera men kanske jag ändå säljer den (och A850) så småningom till förmån för A99 eller dess efterföljare. Jag har ganska mycket fullformatsoptik som brännviddsmässigt passar bättre som sådan. Bara nu inte A99:an blir en s k västgötaklimax ;)

/Torbjörn

Vad roligt att du gillar albumet Bengt :). Jag tycker A77:an är en suverän kamera men kanske jag ändå säljer den (och A850) så småningom till förmån för A99 eller dess efterföljare. Jag har ganska mycket fullformatsoptik som brännviddsmässigt passar bättre som sådan. Bara nu inte A99:an blir en s k västgötaklimax ;)

/Torbjörn

Ja man kan se på kameror på flera sätt, MKIII och D800 är mycket bra kameror, rosade över hela världen, Om Så A99 blir nästan lika bra så är den jäkligt bra i alla fall.

Ja man kan se på kameror på flera sätt, MKIII och D800 är mycket bra kameror, rosade över hela världen, Om Så A99 blir nästan lika bra så är den jäkligt bra i alla fall.

Om A99 bara skulle bli nästan lika bra som dessa är det en katastrof och ett fiasko av stora mått.
Kommer knappast att bli så, det är alldeles självklart att den blir bättre.

Frågan är bara hur mycket bättre den blir. Jag hoppas på att den kommer att bli mycket mycket bättre på i stort sett samtliga punkter utom upplösnngen då så inte når upp till D800, men tydligen verkar ingen annan här tro att det.

/Mats

Inga mer tester ännu ? ;-)

Jag har lyckats överexponera med min a55 igen (med inbyggd blixt) - har haft DRO-AUTO påslaget. Har stängt av det nu för att se om det påverkar. Bra att testa med och utan kanske (Tänker på Mats och Bertil)

Sal 18-135

Lite off-topic, men denna tråd verkar mest insatt ...

Någon som har erfarenhet av objektivet Sony SAL DT 18-135 /3.5-5.6 ?
Hur nytt är det? Känner ni till vederhäftiga tester på weben?

Det har väl i stort sett precis börjat levereras.

Här är ett par användaromdömen (du kan naturligtvis leta upp fler):

"There are 4 comments. {Jag raderade bort en som var duplicerad}
---------------------------------
MICHAEL YANKO We had 1 of our very experienced photographers over for dinner last night and I ran him through our 20 test shots. He picked 6 for the 28-135, 6 for the 18-135, and called 8 ties. Adding in the newer technology benefits he is selling his 28-135 and getting an 18-135. Needless to say he was impressed!
---
Posted on 09 August 2012, 12:11 am

John Ingrouille I have recently bought this lens, and I find it outstanding value for money. Build is a bit plastic but none the less solid. At 18mm there is quite a bit of barrel distortion which can easily be corrected in PP. The lens can produce very sharp pictures at all lengths, but at the wide end stopping it down a stop or two improves things as you would expect.
I would highly recommend this as a great walk about lens. I also have a couple of Sony "G" lenses and in terms of sharpness this lens gives them a good run for the money.

Posted on 05 August 2012, 10:26 pm

---

MICHAEL YANKO We just finished testing this lens in a head to head against our legacy Minolta 28-135. We mounted both on Sony A77s with identical settings and shot the same 20 exact shots. The Sony photos were picked as best for sharpness and color in 8 of the 20 shots and the others were extremely close. This is the 3rd lens in a row that Sony has released that impressed us enough to keep it! See our review under the Sony/Minolta tab on our site http://www.abetterdj.net

Posted on 04 August 2012, 10:30 am"

Verkar ge väldigt bra bildkvalitet trots ett stort zoomomfång.
.

Angående överexponeringen med blixt. NEX kan tydligen ibland få för sig att överexponera när man använder elektronisk förstaridå - skulle det kunna vara något liknande ni råkat ut för på A77?

Det har väl i stort sett precis börjat levereras.

Här är ett par användaromdömen (du kan naturligtvis leta upp fler):

"There are 4 comments. {Jag raderade bort en som var duplicerad}
---------------------------------
MICHAEL YANKO We had 1 of our very experienced photographers over for dinner last night and I ran him through our 20 test shots. He picked 6 for the 28-135, 6 for the 18-135, and called 8 ties. Adding in the newer technology benefits he is selling his 28-135 and getting an 18-135. Needless to say he was impressed!
---
Posted on 09 August 2012, 12:11 am

John Ingrouille I have recently bought this lens, and I find it outstanding value for money. Build is a bit plastic but none the less solid. At 18mm there is quite a bit of barrel distortion which can easily be corrected in PP. The lens can produce very sharp pictures at all lengths, but at the wide end stopping it down a stop or two improves things as you would expect.
I would highly recommend this as a great walk about lens. I also have a couple of Sony "G" lenses and in terms of sharpness this lens gives them a good run for the money.

Posted on 05 August 2012, 10:26 pm

---

MICHAEL YANKO We just finished testing this lens in a head to head against our legacy Minolta 28-135. We mounted both on Sony A77s with identical settings and shot the same 20 exact shots. The Sony photos were picked as best for sharpness and color in 8 of the 20 shots and the others were extremely close. This is the 3rd lens in a row that Sony has released that impressed us enough to keep it! See our review under the Sony/Minolta tab on our site http://www.abetterdj.net

Posted on 04 August 2012, 10:30 am"

Verkar ge väldigt bra bildkvalitet trots ett stort zoomomfång.
.

Hmm..., tack för info. 4.990 SEK på Scandinavian. Måste nog vänta på MTF-kurvor om test kommer i tidningen FOTO, för att avgöra om jag ska ersätta mitt gamla Tamron 24-135 /3.5-5.6.
Jag håller FOTO´s MTF-kurvor för de klart mest pålitliga testerna... Några åsikter om det ?

Jag håller FOTO´s MTF-kurvor för de klart mest pålitliga testerna... Några åsikter om det ?

De är säkert bra liksom andras också är bra, men det viktiga är att man jämför äpplen med äpplen.

FOTOs MTF-värden är bra att jämföra mellan två objektiv so är testade på exakt samma sätt av FOTO. Det går också lika bra att jämföra två objektivs MTF-kurvor som är testade av phtozone.de t.ex.

Däremot säger det absolut ingenting att jämföra objektivet Xs mätvärden från FOTO med objektivet Ys mätvärden från någon annans.

/Mats

FOTO mäter med mätutrustning, medan Photozone använder kamera för mätningen (olika kameror vid olika tester, så se upp!).

FOTOs mätningar är därför mer konstistenta och går att jämföra med varandra. Alla objektiv är mätta på samma sätt. Det enda som varierar är att man mäter vid olika antal cykler per mm för objektiv gjorda för olika sensorstorlekar.

Jag kan bara tala för A77, eftersom jag har den, och det är en alldeles utmärkt kamera. Du kan kolla in mitt senaste album "På dansbanan" där jag använt A77 tillsammans med den fina zoomen 16-50/2,8. Ingen brusreducering har gjorts på någon av bilderna.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=336202

/Torbjörn

Håller med Bengt. Mycket bra! Kameran verkar trivas med objektivet också. Så är det ju inte alltid.

Hmm..., tack för info. 4.990 SEK på Scandinavian. Måste nog vänta på MTF-kurvor om test kommer i tidningen FOTO, för att avgöra om jag ska ersätta mitt gamla Tamron 24-135 /3.5-5.6.

Ett bra ex av Tamron 24-135mm är inte så dumt för det är väldigt kompakt och bra om än lite tungt och lite ljussvagt. Har ett själv som jag dock har haft svåra fokusproblem med men idag skulle det funka bra med peakingen på en A77.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar