avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Har jag gjort bort mig nu igen? Nej tror inte det. Priset för Sonygluggen ligger definitivt utanför mina prisramar, hur bra den nu än är. Jag tror nämligen att Tamrongluggen optiskt presterar ungefär lika bra, vilket är det viktiga för mig.
Faktum är att jag köpte den framför allt för att förstå varför mitt kitobjektiv (18-55) enligt er experter presterar så mycket sämre. Delvis då förstås, för jag gillar ljusstyrkan. (Det skulle vara intressant om någon skulle vilja göra en jämförande test mellan S18-55, T17-50 och S16-50 vad gäller optisk prestanda.)
/Lennart L
Du har nog definitivt inte gjort bort dig. Tamronet är ett mycket bra objektiv rent optiskt och väldigt prisvärt. Jag gillade dock inte känslan i det, tyckte det var lite "rassligt".
Däremot så är Sonys nya 16-50 inte en remake av det objektivet, men det betyder inte att Tamron 17-50 inte skulle vara bra.
Jag har gjort tester med min Sony A550 och det 18-55 som följde med den och Tamron 17-50.
Just det exemplaret av 18-55var synnerligen bra, betydligt bättre än det jag fick med till min A580 och jag har nu.
Vet inte var nånstans jag har dessa bilder och orkar inte leta nu, ska se om jag kan få fram dem.
Mina slutsatser var dock att mittskärpan var mycket bra på bägge. Kantskärpan aningen bättre på Tamron, så skärpemässigt inte så stor skillnad. Däremot gör f/2,8 att Tamron-objektivet spelar i en helt annan dimension och däi ligger det stora värdet anser jag.
Sen också att även om jag klankar ner lite på byggkvaliten på Tamron så är det ändå betydligt bättre än det ganska kasst byggda plastobjektivet som 18-55 är. Och så följer det med ett bra motljusskydd till Tamron, så för 2 990 kr. är det definitivt ett bra köp.
/Mats