Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Har jag gjort bort mig nu igen? Nej tror inte det. Priset för Sonygluggen ligger definitivt utanför mina prisramar, hur bra den nu än är. Jag tror nämligen att Tamrongluggen optiskt presterar ungefär lika bra, vilket är det viktiga för mig.

Faktum är att jag köpte den framför allt för att förstå varför mitt kitobjektiv (18-55) enligt er experter presterar så mycket sämre. Delvis då förstås, för jag gillar ljusstyrkan. (Det skulle vara intressant om någon skulle vilja göra en jämförande test mellan S18-55, T17-50 och S16-50 vad gäller optisk prestanda.)

/Lennart L

Du har nog definitivt inte gjort bort dig. Tamronet är ett mycket bra objektiv rent optiskt och väldigt prisvärt. Jag gillade dock inte känslan i det, tyckte det var lite "rassligt".

Däremot så är Sonys nya 16-50 inte en remake av det objektivet, men det betyder inte att Tamron 17-50 inte skulle vara bra.

Jag har gjort tester med min Sony A550 och det 18-55 som följde med den och Tamron 17-50.
Just det exemplaret av 18-55var synnerligen bra, betydligt bättre än det jag fick med till min A580 och jag har nu.

Vet inte var nånstans jag har dessa bilder och orkar inte leta nu, ska se om jag kan få fram dem.

Mina slutsatser var dock att mittskärpan var mycket bra på bägge. Kantskärpan aningen bättre på Tamron, så skärpemässigt inte så stor skillnad. Däremot gör f/2,8 att Tamron-objektivet spelar i en helt annan dimension och däi ligger det stora värdet anser jag.

Sen också att även om jag klankar ner lite på byggkvaliten på Tamron så är det ändå betydligt bättre än det ganska kasst byggda plastobjektivet som 18-55 är. Och så följer det med ett bra motljusskydd till Tamron, så för 2 990 kr. är det definitivt ett bra köp.


/Mats
 
Vadå ekvation, - tid - bländare - ljusmängd, inom analogt?

Jag har inte det i tankarna, - utan det gäller över ISO 800 på en film blev aldrig bra, har pressat Tri-X-Pan till ISO 800, det var max för lyckat resultat, sedan 60-talet, det borde väl räcka som erfarenhet?

Bra förslag, att testa din lilla Canon SX230 HS mot din APS-C Sony med god optik, - under fältmässigt förhållande, samma motiv, samma inställningar, samma brännvidd, inte med stativ, gör det som används mest, handhållet.

Ge sedan på FS Forum, en testbild från båda kamerorna, på samma motiv, tack!

Lennart, som är en sann specialist, får bli den som bäst kan ge ett utlåtande, jag är en novis att bedöma olika bildsensorer/upplösning, en avancerad hobby fotograf, det räcker inte här.

Jämföra med Sony APS-C blir ju inte digitalt vs analogt.
Men visst kan jag göra ett test mellan systemkameran och kompakten. Vore konstigt om inte systemkameran vann den, men jag tror att marginalen är mindre än vad många tror. Återkommer.

ISO 800 med film. Jo, det är ju liksom knäckfrågan. Det blir inte bra med analogt på höga ISO, så då är ju digitalt bättre.

Supermycket ljus och en 25 ASA Ektachrome-film?Det är ju inte rättvist heller, fast åt andra hållet. Säljs sån film fortfarande förresten?


Frågan är bara hur man ska gå tillväga.
Kan ta bilder med film med min minolta, har flera bra objektiv till den eftersom Sonys passar.
Däremot vilken film ska jag använda?
Hur ska man göra för att överföra den analoga bilden till digitalt? Kan ju inte gärna fotografera av den med en digitalkamera, eller?

Bäst vore att göra papperskopior, men då blir det svårt att lägga upp på FS för att andra ska bedöma.


/Mats
 
Jämföra med Sony APS-C blir ju inte digitalt vs analogt.
Men visst kan jag göra ett test mellan systemkameran och kompakten. Vore konstigt om inte systemkameran vann den, men jag tror att marginalen är mindre än vad många tror. Återkommer.

ISO 800 med film. Jo, det är ju liksom knäckfrågan. Det blir inte bra med analogt på höga ISO, så då är ju digitalt bättre.

Supermycket ljus och en 25 ASA Ektachrome-film?Det är ju inte rättvist heller, fast åt andra hållet. Säljs sån film fortfarande förresten?


Frågan är bara hur man ska gå tillväga.
Kan ta bilder med film med min minolta, har flera bra objektiv till den eftersom Sonys passar.
Däremot vilken film ska jag använda?
Hur ska man göra för att överföra den analoga bilden till digitalt? Kan ju inte gärna fotografera av den med en digitalkamera, eller?

Bäst vore att göra papperskopior, men då blir det svårt att lägga upp på FS för att andra ska bedöma.


/Mats

Börja med kompakten vs APS-C:

Spöar kompakten den större bildsensorn APS-C, - då bör även en 35 film ligga något sämre till i bildkvalité!
Ge kompakten i liten fördel, använd ISO 100-200, på båda kamerorna.
 
Lennart The Best Aspmanos !
Läste att du skulle lägga ned dina inlägg där du testar olika DR och visa skillnader mellan kamera modeller osv.
För att någon eller några klagat hmmm men vi då som gillar allt du gör här på fotosidan har vi ingen talan hehe ?
Den enda som ska uttala sig om opassande inlägg är moderatorn eller ägaren av saiten. Fortsätt som du brukar Lennart vi är många som vill se mer av dina försök att få fram resultat för teknikniska landvinningar. Du ger av dig själv och till dom som inte tycker som vi lägg ned och gå vidare.
Här lägger jag ut en bild där jag testar täthet på hela 100 pixlar per centimeter. Tycker mig se mer skärpa i denna bildbehandling.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 

Bilagor

  • LEE Entreblomster 2011 100 pixlar per Cm.jpg
    LEE Entreblomster 2011 100 pixlar per Cm.jpg
    16.6 KB · Visningar: 158
Mr Bleu!

Skär ut en 400x400 pixlars bit av bilden där detaljerna är som finast och lägg upp den här så får vi se lite på skärpan. Det är bara ett litet krux. Även om du kör 300000 punkter per cm så återges det här på sidan med c:a 72 punkter per tum. 100 punkter per cm torde motsvara c:a 252 punkter per tum. Vanligt är 300 punkter per tum för printning av fotografi för att det ska se mycket bra ut, 200-240 om du skriver ut med bläckstråle. För tidningstryck (vanlig blaska-inte magasin typ FOTO) brukar det räcka med 180 punkter per tum.
För övrigt, tack för de vänliga orden. Jag fortsätter givetvis att lägga upp saker här när andan eller ändan faller på, men just nu är det nog viktigast att vi får se resultaten från en ett färdigt produktionsexemplar av A77.
Emellertid tror tyvärr att Mats inte är ute och cyklar vad gäller förproduktionsexemplaret ( kanske någon funktion blir bättre) men jag är ännu så länge lite skeptisk. Jag hoppas denna skepsis kommer på skam, men jag tror inte att Sony Center skulle hålla sig med ett påtagligt dåligt exemplar.

Mvh//Lennart A
 
Tackar för den informationen om att Dpi inte följer med i inlägget.
Ett utsnitt från bilden ovan som är tagen med iso 400 samt att jag lekte med 120 pixeltäthet mer cemtimeter som inte har någon betydelse hehe.
Sedan så är det nog en del röresle oskärpa kan jag tänka mig efter som slutar tiden blev 1/10 sekund på F/3.5 i befintligt ljus. Låg brusrudcering.
 

Bilagor

  • Utsnitt Entreblomster 2011.jpg
    Utsnitt Entreblomster 2011.jpg
    21.7 KB · Visningar: 228
Däremot så är Sonys nya 16-50 inte en remake av det objektivet, men det betyder inte att Tamron 17-50 inte skulle vara bra.
Det gick rätt mycket rykten om att det skulle vara en remake, men jag förstår nu att så inte är fallet. Ingen är gladare än jag, jag vill verkligen att Sony ska ta tag i optiken med samma frenesi som de gör med "bakstyckena".

Jag har gjort tester med min Sony A550 och det 18-55 som följde med den och Tamron 17-50.
Just det exemplaret av 18-55var synnerligen bra, betydligt bättre än det jag fick med till min A580 och jag har nu.
Jag är extremt nöjd med mitt 18-55 och är oerhört nyfiken hur mycket bättre Tamronet kan vara. Ljusstyrkan är nog det som skiljer dem åt, du verkar hålla med om det.


Sen också att även om jag klankar ner lite på byggkvaliten på Tamron så är det ändå betydligt bättre än det ganska kasst byggda plastobjektivet som 18-55 är.
Jag älskar den mekaniska kvalitén från i förrgår (betyder fram till början av 70-talet...). Men mitt "kasst byggda plastobjektiv" levererar förvånansvärt bra bilder! Jag förstår vad du säger, det är en härlig känsla att hantera en gammal manick. Men bilderna blir inte bättre för den sakens skull.

/Lennart L
 
Tänk på oss alla andra. A55, A77, A500, A580, A900, 7D, D300, D7000 .... Det förlösande ordet framför skulle hjälpa oss alla andra att förstå. Exempelvis A580, hur kan man plötsligt blanda in Canons Powershot A580 i jämförelsen? Man skriver väl främst för alla andra trots att man diskuterar med en kompis.

När man är inne i ett intensivt skrivande och olika modeller näms av flera på tråden, så räknar man bara med att dom flesta vet, modellbeteckningarna är som alla vet ganska så långa, så när man behöver nämna olika modeller flera gånger för dom är relevanta för just det inlägget. så orkar man inte hela tiden skriva dessa ofta väldigt långa beteckningar, Vad gäller Canon så brukar många av oss hoppa över tex EOS. Visst man skriver även bara ett C eller ett N ibland.

Med tiden så lär man sig Att Nikon har D före sina siffror och Canon har sitt D efter siffrorna, Sony har sitt A som står för Alpha, Pentax använder bokstaven K men är förvillande med att K5 är en nyare version än K7. Tvåsiffriga Sony med A framför som A55, A33, A35, A65 och A77, lär man sig vara SLT-modeller. medans DSLR har tre siffror som A ( Alpha ) 580.

Håller med om att det kan vara ganska så rörigt och inte bli det bättre om man blandar in kompakter som då finns i flera hundratal om man spänner över några år också. Sedan är det ett dilemma för alla skribenter när många bara hoppar in en kort stund ( jag själv gör det ofta i alla möjliga trådar ) och då så klart missar hela andemeningen med trådens ämne, normalt så är inlägg i en tråd sammanlänkade med dom skrivna före som i bland är jättelånga innan en annan liten aspekt dyker upp som bryter av.

Vänl.//Bengt.
 
Varför gör du det inte själv? Söker du AF-egenskaperna, responsen, snabbheten och en tillräckligt bra bildkvalitet i hög upplösning (strunt i mina interpoleringar på basiso) och en hyfsad lågljusegenskap så ligger en 7D oerhört långt fram. Antagligen den bästa APS-C som finns vad gäller exempelvis foto av flygande fågel och tillräckligt bra för att plocka fram bilder i affischformat. Byggkvaliteten är väldigt bra.

//Lennart

Själklart Lennart har jag känt på 7D och säkert läst 15 olika tester om kameran, följde ju besvärligheterna med Autofokusen i sina långa trådar bland annat.

Du tog upp ett känt problem, tror det var i vintras gällande att någon var lite trött på sin Sony och ville känna på den modell du själv äger FF-modellen MK2. Många klagomål kom då över att menyerna var krångliga och att man inte förstod kameran, A900 som dom var vana vid sedan länge framstod som så mycket lättare att hantera, mins du Lennart vad du svarade dom då.

Detta ligger till grund för mina senare inlägg, är man jättevan vid sin A900 ( A850 ). stor tung FF med erkänt bra hantering och kamerahistoriens kanske bästa sökare, som inte bara är bättre än alla tidigare Sony-modeller av digitalt snitt, jag förmodar att sökaren som A900 har också är bättre än vad 7D har och Nikon D300 som exempel alltså inte bara Sony.

Det var därför jag frågade Mats om han känt på 7D, utvecklade inte då ditt lite äldre resonomang att man måste lära känna en modell under längre tid för att att ge kameran en ärlig chans.

Detta leder då vidare att alla andra som springer in och snabbkänner på A77 alldrig kan ge modellen en riktigt chans, skulle det då vara en märkesfanatiker som har annat märke än Sony så räcker det med en liten struntsak i konstruktionen så sågar han kameran direkt.

dpreiew som exempel tryckte extra hårt på att man bör ge A77.ans EVF en riktigt chans och verkligen bekanta sig med den för att förstå dess fördelar. alla oss behöver bli bättre att inte vara för snabba i våra omdömmen, Sony-ägaren liksom precis alla andra ägare Nikon som Canon önskar att ens egen modell får en rimlig chans. men det inte sagt att man måste tycka alla modeller är felfria självklart skall man träta och reagera över upplevda tokigheter.
//Bengt.
 
Nu finns det i alla fall ett paket med någorlunda jämförbara bilder tagna med A77 (pre prod) och A580. En zip-fil på 75 MB går att ladda ner här.

Det blev ine alls så "vetenskapligt" som jag hade planerat pga tidsnöd och lite stress i butiken.

Jag parkerade utanför Sony Center och gick in och testade A77.
Visa bilaga 119932

Jag tog ett antal bilder med bägge kamerorna under så lika förutsättningar som möjligt. Det visade sig att 16-50 objektivet bakfokuserade på min A580. På en av bilderna A580-halvbild
ser man tydligt att fokus ligger helt fel och det är skarpt på sömmarna på den vänstra axeln, medan ansiktet är ur fokus. Jag fokuserade på närmaste ögat med kameran både på A77 och A580, det är jag säker på, så det objektivet fokuserar fel på min kamera, men kanske är mikrojusterat på A77an, vad vet jag.

I alla fall fick jag bekräftat att de har kameran inne hela helgen och sen åker den vidare någon annan stans. Så om fler vill klämma och känna på den så finns den alltså på SC i Stockholm för tillfället., så om nån vill göra noggrannare jämförelser så varsågod.

Visa bilaga 119933


Min egen spontana känsla efter att ha tittat på bilderna är att A580 ger bättre bildresultat. Viss vid närbilder och så när man behöver beskära så är det bra med fler pixlar, men om man direkt fotograferar med det utsnitt man vill ha och använder bilderna så känns A580s bättre. Nu är det här ett preprod-ex, så man kanske ska vara mycket försiktig med alla jämförelser nu, finns säkert en del parametrar i mjukvaran som de kan skruva på innan release.


/Mats

Jag upplever inte att A580 visar bättre bilder, där i mot ser det ut som att vitbalansen stämmer bättre med A580. A77 har gulstick i några bilder som inte ger så bra resultat och försämrar så klart resultatet.
 
Jag upplever inte att A580 visar bättre bilder, där i mot ser det ut som att vitbalansen stämmer bättre med A580. A77 har gulstick i några bilder som inte ger så bra resultat och försämrar så klart resultatet.

Såg det sen. Nån hade varit och skruvat WB till dagsljus på A77, inte AWB som på A580.
Sorry, det var lite stressigt där i butiken och jag kollade bara ISO och exponeringsläge.

Ser också att bilderna med 16-50 på A580 bakfokuserar, vilket det inte gör på A77.
Nä, det var tyvärr inget vidare bra test. Ledsen för det.

Kanske har jag möjlighet att åka tillbaka idag och göra om - göra rätt.
Förhoppningsvis får jag ett bättre intryck av kameran också. Känns som den förtjänar bättre än det jag skrivit om den.

/Mats
 
Detta leder då vidare att alla andra som springer in och snabbkänner på A77 alldrig kan ge modellen en riktigt chans, skulle det då vara en märkesfanatiker som har annat märke än Sony så räcker det med en liten struntsak i konstruktionen så sågar han kameran direkt.

Jo, men jag ser mig själv som ganska insatt i just Sony. Knappar och menyer på A77 kändes väldigt mycket Sony och var inte överraskande eller udda på något sätt. Kände mig hemma med kameran på en gång, så min nedskrivning av den berodde inte på att jag var ovan med modellen.

Hajade dock till rejält när det visade sig att peakinngfunktionen var på och jag lämnade över kameran till säljaren och sa att den var trasig, för det var röda ränder överallt. Bra att han kunde förklara vad det var ;-)

Att sökaren inte är på konstant och ger en tydlig fördröjning innan den tänds är dock ingen struntsak. Det måste gå att stänga av i release-versionen, men kanske då inte alls ger så bra batteriprestanda som utlovats.


/Mats
 
Lennart The Best Aspmanos !
Läste att du skulle lägga ned dina inlägg där du testar olika DR och visa skillnader mellan kamera modeller osv.
För att någon eller några klagat hmmm men vi då som gillar allt du gör här på fotosidan har vi ingen talan hehe ?
Den enda som ska uttala sig om opassande inlägg är moderatorn eller ägaren av saiten. Fortsätt som du brukar Lennart vi är många som vill se mer av dina försök att få fram resultat för teknikniska landvinningar. Du ger av dig själv och till dom som inte tycker som vi lägg ned och gå vidare.
Här lägger jag ut en bild där jag testar täthet på hela 100 pixlar per centimeter. Tycker mig se mer skärpa i denna bildbehandling.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Jag håller med Edlund, kör på Lennart, många uppskattar att du lägger ner tid på dina tester för att visa oss andra, du nämnde att du har flera nya idéer och tankegångar runt 24Mp ( som mycket troligt även dyker upp i nästa modeller av Nikon och troligtvis Canon ) Delges oss allt du tror, det är framtidens kameror det handlar om, A77 har väl slängt ena benet i alla fall in i framtiden. Jag är inte övertygad om att ens Nikon gör något jätteskutt med kommande modeller jämfört med D7000.

Men Nikon verkar att ta extra lång tid på sig att leverera ersättare till sin D300-D300s samtida modell med Sonys A700 ( i alla fall D300 ) så dom kanske klurar på något speciellt. /Bengt.
 
Såg det sen. Nån hade varit och skruvat WB till dagsljus på A77, inte AWB som på A580.
Sorry, det var lite stressigt där i butiken och jag kollade bara ISO och exponeringsläge.

Ser också att bilderna med 16-50 på A580 bakfokuserar, vilket det inte gör på A77.
Nä, det var tyvärr inget vidare bra test. Ledsen för det.

Kanske har jag möjlighet att åka tillbaka idag och göra om - göra rätt.
Förhoppningsvis får jag ett bättre intryck av kameran också. Känns som den förtjänar bättre än det jag skrivit om den.

/Mats

Ingen tvekan om än att Alpha 580 har förmågan att leverera högklassiska bilder, mins du att Fröderberg utnämnde A580 till klassledande vad gäller bildkvalitet, han har berättat att dom kan inte avgöra vilken som är allra bäst av 16Mp-trojkan som kom. A580 kom för bara ett år sedan, Pentax K5 har väl ännu kortare tid bakom sig. Kan A77 hamna likvärdigt som A580 ( trots då 1/3 ev förlust ) Så skall vi nog vara jäkligt nöjda, inte måste DR-talen hoppa upp till 16 eller nått då får vi nog vänta till 2016 någonting.

Det jag kan bekymra mig om är ju att jag förväntar mig högre upplösning och förmåga till att visa mera detaljer när dom har plockat i en sådan pixeltät sensor, och hur bra beskärningen kan bli.

Sedan får vi inte glömma att A77 lär väl ha en mycket välmatad spec som vida överstiger A580. A77 verkar vara sprängfylld med finesser och förbättringar, dubbla trackingsystem bland annat, ett ansiktstrackingsystem och ett motivföljande trackingssytem, fins inte en chans att ens under en dag komma underfund med alla finesser som A77 har.

Men jag tycker det bra att du delger oss dina intryck av A77 även om det är demoexemplar, vi lär oss hela tiden.
 
Jo, men jag ser mig själv som ganska insatt i just Sony. Knappar och menyer på A77 kändes väldigt mycket Sony och var inte överraskande eller udda på något sätt. Kände mig hemma med kameran på en gång, så min nedskrivning av den berodde inte på att jag var ovan med modellen.

Hajade dock till rejält när det visade sig att peakinngfunktionen var på och jag lämnade över kameran till säljaren och sa att den var trasig, för det var röda ränder överallt. Bra att han kunde förklara vad det var ;-)

Att sökaren inte är på konstant och ger en tydlig fördröjning innan den tänds är dock ingen struntsak. Det måste gå att stänga av i release-versionen, men kanske då inte alls ger så bra batteriprestanda som utlovats.


/Mats

Det går inte att bestämma tiden då hur länge EVF kan vara tänd eller hur snabbt man vill att den skall reagera, tror det mesta kommer att vara åtgärdat vid leverans, kan vara tokigt att gå omkring med kameran som sagt under längre tider och EVF äter av batteriet oabrutet, tanken måste vara så klart att EVF tänder snabbt när ögat kommer, väldigt konstigt annars.
 
Det går inte att bestämma tiden då hur länge EVF kan vara tänd eller hur snabbt man vill att den skall reagera, tror det mesta kommer att vara åtgärdat vid leverans, kan vara tokigt att gå omkring med kameran som sagt under längre tider och EVF äter av batteriet oabrutet, tanken måste vara så klart att EVF tänder snabbt när ögat kommer, väldigt konstigt annars.

Tänder snabbt. Jo, men jag tycker inte det är tillräckligt snabbt, det tar en halv sekund minst, så det funkar inte.

Det går att leva med en strömsparfunktion, men i så fall att den går in i snabbläge ett tag efter att den aktiverats. Nu funkar det så att så fort man tar bort kameran från ansiktet så släcks sökaren och innebär alltså en fördröjning nästa gång man ska ta en bild. Jag upplever det som oerhört irriterande och det är märkligt att ingen av de tidiga testarna rapporterat någom om det.

Om man går omkring och ser sig om och upptäcker något man vill fotografera och tar upp kameran till ögat för att ta bilden så är sökaren svart och vaknar först efter en stund. Då är kanske ögonblicket redan förlorat och så får det absolut inte vara.

Men som sagt, det är inte en produktionsmodell jag testat. Kan bara inte vara på det viset på kamerorna som säljs sedan.


/Mats
 
Vad uppgraderar man till om man sitter med en a550. Har varit helt säker på en a77 sista tiden men börjar vackla lite , är det kanske en 580 jag ska ha , är det lönt???
Vad tror ni?
 
Vad uppgraderar man till om man sitter med en a550. Har varit helt säker på en a77 sista tiden men börjar vackla lite , är det kanske en 580 jag ska ha , är det lönt???
Vad tror ni?

Jag bytte upp mig från A550 till A580 för drygt ett halvår sen, vid årsskiftet.
A580 ger bättre bilder och kan filma och är lite bättre byggd utan lila plastkåpa och bättre placering av på/av-knappen i förhållande till justeringsratten vid pekfingret.

I övrigt är de nästan precis lika, fast A580 är inte lika snabb som A550 och den har ett irriterande lag då man använder blixt tillsammans med LiveView.

Fortfarande en bra kamera som nu är är ganska billig, 6990 hos Rajala med kit-objektiv. Fast nu kommer ju A77 och A65 snart, så det känns rätt naturligt att gå på en av dem istället.

Har irriterat mig lite på A77 att den inte verkar riktigt så bra som jag föreställt mig, men jag kommer nog att byta upp min A580 till en sådan ändå, fast lagom till mellandagsrean då man säkert kan göra ett klipp.

Kanske läge att sälja min A580 redan nu. Är du intresserad av att köpa den?


/Mats
 
Själklart Lennart har jag känt på 7D och säkert läst 15 olika tester om kameran, följde ju besvärligheterna med Autofokusen i sina långa trådar bland annat.

Du tog upp ett känt problem, tror det var i vintras gällande att någon var lite trött på sin Sony och ville känna på den modell du själv äger FF-modellen MK2. Många klagomål kom då över att menyerna var krångliga och att man inte förstod kameran, A900 som dom var vana vid sedan länge framstod som så mycket lättare att hantera, mins du Lennart vad du svarade dom då.

Detta ligger till grund för mina senare inlägg, är man jättevan vid sin A900 ( A850 ). stor tung FF med erkänt bra hantering och kamerahistoriens kanske bästa sökare, som inte bara är bättre än alla tidigare Sony-modeller av digitalt snitt, jag förmodar att sökaren som A900 har också är bättre än vad 7D har och Nikon D300 som exempel alltså inte bara Sony.

Det var därför jag frågade Mats om han känt på 7D, utvecklade inte då ditt lite äldre resonomang att man måste lära känna en modell under längre tid för att att ge kameran en ärlig chans.

Detta leder då vidare att alla andra som springer in och snabbkänner på A77 alldrig kan ge modellen en riktigt chans, skulle det då vara en märkesfanatiker som har annat märke än Sony så räcker det med en liten struntsak i konstruktionen så sågar han kameran direkt.

dpreiew som exempel tryckte extra hårt på att man bör ge A77.ans EVF en riktigt chans och verkligen bekanta sig med den för att förstå dess fördelar. alla oss behöver bli bättre att inte vara för snabba i våra omdömmen, Sony-ägaren liksom precis alla andra ägare Nikon som Canon önskar att ens egen modell får en rimlig chans. men det inte sagt att man måste tycka alla modeller är felfria självklart skall man träta och reagera över upplevda tokigheter.
//Bengt.

Givetvis har du rätt i mångt och mycket: Ovanan vid menyer o dyl ställer till det när man bara har möjlighet att snabbtesta ett nytt märke.

Vidare ska naturligtvis A77 (produktionsexemplar) ges lite tid, men man är så nära releasedatum nu att demokamerorna ute i olika större affärer borde fått slutgiltig firmware. Annars är det en liten miss, Men självklart ska kameran dömas efter ett "färdigt" exemplar. Dock, om man är van Sonyanvändare som Mats beskriver borde man ju redan nu se klara tendenser. Men för den skull tycker jag inte vi ska sluta resonera om det som på demoexen upplevs som bra/mindre bra.

Förresten ang Sony A900/A850 så är dessa kameror inte speciellt tunga. Storleksmässigt är det nästan bara höjden åå sökaren som skiljer dem från en A700 plus några mm hit och dit. Lättare än Nikon D700
och samma vikt som 5DMkII i stort sett. För att vara FF är de alltså relativt små och lätta. Sökaren är i en klass för sig vad gäller ljushet, men många föredrar liiiiite mörkare sökare och mer kontrast för att ställa manuellt. 7D är alltså inte mycket lättare eller mindre och sökaren har inte samma klass enligt mig som använder båda.

//Lennart
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar