Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Enl önskemål från dig. IR:s bilder från A77 och A580 utan interpolering eller nedskalning. Enbart 100% utsnitt. Jag har inte kompenserat för olika färgmättnad/färgstick som synes. Filerna är "as is"
Mvh//Lennart

Nu ser det mer lika bra ut. Lite högre upplösning men något suddigare.

Nu är det ju jpeg ut ur kameran som är orginalet och det är ju inte helt rätt. (första exemplet)En bild som är skärpt så att halosar precis uppkommer får ju mycket större halosar efter interpolering. Mer rätt vore att interpolera först och sen skärpa, då skärper man ju bara tills halosarna nätt och jämt uppstår. I % räknat alltså en mindre radie på oskärpecirkeln.
Mitt "vinnarutlåtande" gällde ju bara jpeg:arna i interpolerad jämförelse, jag tror att med RAW så kommer ev skillnad fram bättre, även om den är mindre.

jpeg-jämförelsen mellan A850 och D3x håller jag fast vid, men så är det ju jpeg...

Senast ändrad:
Samma läge för båda kamerorna, endast läge A med evaluerande mätning och F/4.0 samt 1/4 sek samt iso 100.
//Lennart

En fråga till Interpoleringsmästaren, Din 7D med 18Mp och erkända höga detaljerings förmåga, räcker inte dessa 18Mp när du vill skriva ut dina mycket stora bilder. genom att interpolera upp så får du alltså möjlighet att göra dessa stora afficer, med samma bibehållen detaljkvalitet som låt säga en A3-bild-18Mp. eller hur resonerar du.

/Bengt.

orört. original. ingen påverkan. ostört. bara bild - rätt ur kameran.

Det var inte riktigt svar på frågan. Även om man jämför hela bilder med varandra så behöver man inte påverka. Det går bra att använda bilderna rätt ur kameran.

(Fast det där med "rätt ur kameran" är inte alltid mindre påverkan än att efterbehandla en RAW-fil varsamt.)

En fråga till Interpoleringsmästaren, Din 7D med 18Mp och erkända höga detaljerings förmåga, räcker inte dessa 18Mp när du vill skriva ut dina mycket stora bilder. genom att interpolera upp så får du alltså möjlighet att göra dessa stora afficer, med samma bibehållen detaljkvalitet som låt säga en A3-bild-18Mp. eller hur resonerar du.

/Bengt.

Interpolerar sällan från 7D mer än upp till 25 Mp direkt i rawkonverteraren. Jämfört med en APS-C på 16 Mp som har crop 1,5x så har 7D crop 1,6x vilket gör att den i direkt jämförelse skulle ligga närmare 20 Mp om den hade crop 1,5x istället. Därtill är den inte riktigt bra på basiso, men vinsten med den kommer lite högre upp i isoskalan. Jag tycker 7D:s filer annars krackelerar i linjer och mönster vid interpolering. Sonys 16Mp-sensor verkar fixa bättre filer för interpolering vid basiso än 7D, men det är min personliga åsikt. Kanske andra får andra resultat. Beror på vilka metoder man använder och är van vid. Enklast att interpolera är för min del utan tvekan FF-kamerornas-filer.

För att göra en A3 behöver inte en 7D-fil interpoleras alls om man inte beskurit för mycket. Sedan beror det ju på vilket betraktningsavstånd bilden är avsedd för att betraktas ifrån.

Men jag vill gärna ha bilderna i 240-300 dpi.

Jag har så otroligt mycket kvar att lära inom detta område så googla gärna på interpolering så får du mer uttömmande svar.

Mvh//Lennart

Behöver inte mekka på något sätt, interpolering eller skärpning eller färgjustering, lägger in en plåtrulle i kameran, skitenkelt, sökaren är en gigantisk OVF, bilderna i klass med min A900.
Kameran är en Minolta SRT 303 med 1,7/50 mm, ger säkert bättre bilder än A77, kostar inte ens i närheten.

Visst är det så och jag förstod att det va hans personliga uppfattning/åsikt o visst har han all rätt att tycka så...men en EVF erbjuder ju mängder med andra möjligheter som en OVF inte klarar av så jag ställde mig bara undrande varför bara peaking funktionen ansågs vara till en stor fördel...tex livehistogram i sökare...grymt användbart och som jag ser det en stor fördel.

Peaking är en funktion som är hämtad från dom mer avancerade/proffisionella videokamerorna.

Vi är med i samma lag! Jag hör ju faktiskt till dem som haft en A55 och jag skulle fortsatt haft en om jag bara inte fått ett taskigt ex. och tröttnade på att Sonys derviceverkstad inte fick ordning på den.

A55 är den roligaste kamera jag haft tror jag. EVF:en har inte bara fördelen av alla dessa overlayer som en OVF saknar. Den har flera andra egenskaper kopplade till EVF:en också (jag utelämnar fördelarna med fast spegel även om många bara koncentrerar sig på dennas nackdelar).

Den första viktiga egenskapen tycker jag är att EVF:en är överlägsen i dåligt ljus. Genom signalförstärkningen så ser man det man vill fokusera på när OVF:en sedan länge blivit helt svart. Så alla de som så helt låst på lågt högisobrus och tycker det är det viktigaste i världen borde skaffa sig en EVF så ser de vad de siktar på även i svårt mörker.

Den andra funktionen som jag upptäckte var helt överlägsen traditionella DSLR-lösningar var Live View. Ingen kamera jag har sett tidigare har varit ens i närheten av A55 och det säger jag trots att jag haft flera generationer (3 st) av Sonys snabba LIve View med egen fasdetektlösning för AF och Live View. Både A550 och A580 har en gräslig mekanisk spak som kopplar om (mekaniskt) strålgången till AF-systemet vid Live View och blockerar OVF. Med A55 kan man låta "Eye start"-sensorn som på andra kameror ofta brukat styra AF-automatiken istället styra växlingen mellan bakdisplay och EVF. Helt underbart ergonomiskt. Åker cirklar kring allt annat jag sett.

Jag vet inte varför Joakim tycker detta är så värdelöst att det inte ens är värt en kommentar. Han verkar ju bara se en enda sak värd att nämna som fördel med EVF.

Interpolerar sällan från 7D mer än upp till 25 Mp direkt i rawkonverteraren. Jämfört med en APS-C på 16 Mp som har crop 1,5x så har 7D crop 1,6x vilket gör att den i direkt jämförelse skulle ligga närmare 20 Mp om den hade crop 1,5x istället. Därtill är den inte riktigt bra på basiso, men vinsten med den kommer lite högre upp i isoskalan. Jag tycker 7D:s filer annars krackelerar i linjer och mönster vid interpolering. Sonys 16Mp-sensor verkar fixa bättre filer för interpolering vid basiso än 7D, men det är min personliga åsikt. Kanske andra får andra resultat. Beror på vilka metoder man använder och är van vid. Enklast att interpolera är för min del utan tvekan FF-kamerornas-filer.

För att göra en A3 behöver inte en 7D-fil interpoleras alls om man inte beskurit för mycket. Sedan beror det ju på vilket betraktningsavstånd bilden är avsedd för att betraktas ifrån.

Men jag vill gärna ha bilderna i 240-300 dpi.

Jag har så otroligt mycket kvar att lära inom detta område så googla gärna på interpolering så får du mer uttömmande svar.

Mvh//Lennart

Frågorna är ständigt aktuella vad gäller pixelantalet i våra kameror, en period så hängde inte övrig mekanik med i samma takt som höjningarna av antalet pixlar, även om 50D inte vart superlyckad så med rätt objektiv ( 50/2,5 makro ) höjdes antalet linjer trots allt vid upplösningstester.

Risedals tabeller visar på något högre antal linjer med 16Mp-sensorn än vad Foto lyckas få fram i sina tester, håller jag mig till Fotos tabeller så är inte skillnaden så stor mellan Nikons 12Mp D300s och nya D7000. Nu hände dock andra saker med den nya sensorn som alla vet, högre DR och bättre lågljusegenskaper, lämplig Raw-hantering gjorde användningen av höga Isotal ( 25,600 ) fullt användbart. ungefär så har jag uppfattat och tolkat denna nya sensors egenskaper.

Jag mins mycket väl Joakims allra första spontana reaktion när han fick tag i bilder från den då nya 7D, han sa ungefär något om att Canon kunde ha stannat vid 14Mp och på så sätt fått ändå bättre lågljusegenskaper, för att upplösningsskillnader mellan 14 och 18Mp blir inte så stor, nu få vi alldrig veta vad som kunnat hända där.

Läser också om ersättaren till S95, Canon S100 som nu går i från Sonysensorn och stoppar in sin egen CMOS-Sensor samtidigt som dom höjer pixeltalet till 12, denna manöver kan tyda på att Canon har någoting på gång vad gäller sensorer, dom påstår att S100 har 2 steg bättre lågljusegenskaper än S95. Vi får väl snart se hur väl det stämmer.

Nästa fråga man undrar över är detta med högt pixeltal och möjligheten till beskärning, om det nu skulle vara så att Sonys 24Mp även vid fullt klara produktionsmodeller med senaste firmware ändå kanske inte kommer att visa superhöga upplösningsvärden, kan du vid dessa tidiga IR-bilder som du visat för oss möjligtvis se fördelar om du testar beskärning, vad tål A77 där gentimot 16Mp och hur står den sig mot 18Mp vid beskärning, går upplösning och beskärning hand i hand, dålig upplösning sämre beskärningsmöjligheter, eller räcker det med bara flera pixlar.

Många frågor hoppas jag inte tröttar ut dig för mycket bara, du grejar när du får tid och lust.
Vänl./Bengt

Tänk på oss alla andra. A55, A77, A500, A580, A900, 7D, D300, D7000 .... Det förlösande ordet framför skulle hjälpa oss alla andra att förstå. Exempelvis A580, hur kan man plötsligt blanda in Canons Powershot A580 i jämförelsen? Man skriver väl främst för alla andra trots att man diskuterar med en kompis.

Ja, tänk på oss alla andra, visst, så sant som det är skrivet!
Vi, som inte är insnöade på rörlig spegel i kamerauset eller icke rörlig spegel i kamerahuset eller fördel EVF eller nackdel EVF eller interpolering eller polering av leksakerna eller jämför olika bildsensorer till absurdum, - vi praktiserar fotografering, kameran sköter det tekniska riktigt bra.
Testa A77:n med eget kort, den som har tid, i någon butik, kolla sedan väl hemma i bostaden hur resultatet blev, egentlien den metod som alltid har fungerat.
Här i hufvudstaden är vädret fotovänligt, solsken och hygglig temperatur, skall gå en fotorunda ...
Sedan klippa gräsmattan, tvätta fönster, tvätta bilarna, kitta om några fönster, dammsuga bostaden tillsammans med hembiträdet, kolla in vad kocken i köket har för sig, inte f-n har man tid till bara sina leksaker ...., de var länge sedan jag var tonåring, med kameran som enda intresse!

Själv är jag mycket intresserad av a77. Jag har a55 och gillar den skarpt men den är väl liten och känns ibland som en leksak :). Där kan jag sakna min a300 som nu ägs av min yngsta dotter och som har batterigrepp och sitter som smäck i handen.

A77 är av intresse då EVF är ännu bättre (ja, jag gillar den på a55) och då jag börjar bli intresserad av naturfotografi mer och mer så är ju vädertätningen super.

Jag blir dock lite orolig då Mats inte tycker att kvalitetskänslan är något vidare. Jag har klämt på a900 och a700 och gillat dom skarpt. Det vore trist och lite märkligt att Sony inte nått upp till samma standard med denna efterlängtade kamera. Avtrycket är för mig viktigt också. Jag klämde på en Pentax K-7 när min dotter och jag var på Mediamarkt för att köpa kamera till henne (blev en Nikon d5100) och Pentax avtryck gjorde ett stort avtryck på mig :)

Jag hade hoppats på något liknande med a77. Nåväl, jag måste ju klämma och testa själv så man får väl hålla ögonen öppna när kamerorna börjar dyka upp i butik i mitten av nästa månad.

Nu finns det i alla fall ett paket med någorlunda jämförbara bilder tagna med A77 (pre prod) och A580. En zip-fil på 75 MB går att ladda ner här.

Det blev ine alls så "vetenskapligt" som jag hade planerat pga tidsnöd och lite stress i butiken.

Jag parkerade utanför Sony Center och gick in och testade A77.
Ferarri-SC.jpg

Jag tog ett antal bilder med bägge kamerorna under så lika förutsättningar som möjligt. Det visade sig att 16-50 objektivet bakfokuserade på min A580. På en av bilderna A580-halvbild
ser man tydligt att fokus ligger helt fel och det är skarpt på sömmarna på den vänstra axeln, medan ansiktet är ur fokus. Jag fokuserade på närmaste ögat med kameran både på A77 och A580, det är jag säker på, så det objektivet fokuserar fel på min kamera, men kanske är mikrojusterat på A77an, vad vet jag.

I alla fall fick jag bekräftat att de har kameran inne hela helgen och sen åker den vidare någon annan stans. Så om fler vill klämma och känna på den så finns den alltså på SC i Stockholm för tillfället., så om nån vill göra noggrannare jämförelser så varsågod.

A77-skyltex.jpg

Min egen spontana känsla efter att ha tittat på bilderna är att A580 ger bättre bildresultat. Viss vid närbilder och så när man behöver beskära så är det bra med fler pixlar, men om man direkt fotograferar med det utsnitt man vill ha och använder bilderna så känns A580s bättre. Nu är det här ett preprod-ex, så man kanske ska vara mycket försiktig med alla jämförelser nu, finns säkert en del parametrar i mjukvaran som de kan skruva på innan release.

/Mats

Många frågor hoppas jag inte tröttar ut dig för mycket bara, du grejar när du får tid och lust.
Vänl./Bengt

Det är enkelt gjort, men att labba med IR:s jpegbilder visar bara vissa saker. Själv har jag egentligen bara varit intresserad av vad A77 kan tänkas prestera jämfört med A580/A55/A900/A850, dvs den nya 16MP-sensorn vs en lika stor sensor med 8 MP mer samt 24MP på en ny APS-C vs 24 MP på en äldre FF-sensor. Det riktiga facit får vi med rawfiler och jämförelser enl principen "allt lika".

Jag har mina teorier och vi får se om de stämmer eller inte. Tänker inte lägga upp exempel som du efterlyser då några inlägg på denna tråd antyder att dessa exempel inte är så önskvärda. Dock är de framställda i vänliga ordalag. fast jag kan inte riktigt förstå varför man inte vill jämföra. Hoppades och trodde att exemplen gjorde en viss nytta genom att få andra att tänka till och själva ladda hem exemplen och dra egna slutsatser av vad som var "good enough". Men så är det. Ibland torskar jag in på saker som kanske inte alls är intressanta för andra. Och då får man respektera deras åsikter. Jag forftsätter givetvis själv av eget intresse.

Slutligen för mig gäller egentligen bara axiomet: Förhållandet mesta möjliga antal pixlar på en given yta som ger högst DR, lägst brus och högsta möjliga detaljering. Frågan är vid vilka samverkande faktorer dessa egenskaper ger bästa möjliga utfall. Sensorn är en viktig del i kedjan, men andra saker som exv signalhantering etc...etc.. inverkar också.

Mvh//Lennart

Jag blir dock lite orolig då Mats inte tycker att kvalitetskänslan är något vidare. Jag har klämt på a900 och a700 och gillat dom skarpt. Det vore trist och lite märkligt att Sony inte nått upp till samma standard med denna efterlängtade kamera...

Jodå, visst känns kameran bra, inget snack om den saken. Det är viss kvalitetskänsla, men jag upplever A850/A900 ändå vara strået vassare. Kan säkert ha mycket att göra med känslan i avtryck osv med ett rejält "klonk" från de större DSLR-kamerorna, medan den här bara gör "tjicketitjick", vilket rent krasst ur skakningshänseende såklart är bättre, men ger inte samma känsla av gedigenhet.

Med objektivet på kändes kameran ganska solid, men när jag skiftade objektiv så blev jag förbluffad över hur lätt kameran var utan monterad glugg. Har nte kollat några viktsiffror, men A850 väger säkert dubbelt så mycket och A77 känns rätt lika A580 faktiskt.

/Mats

För er som insett att Sonys 16-50/2.8 är en remake av Tamrons 17-50/2.8: Bra pris på Cyberphoto - 2990:-, jag slog till.

Jo, Tamron 17-50/2,8 är ett bra och mycket prisvärt objektiv. Har haft ett sådant, men gillade inte riktigt rassligheten hos det och så.

Sony har ju tidigare remakat Tamron-objektiv, t.ex. 28-75/2,8 som var "kit-objektiv" till A850, men det tror jag inte de har gjort i det här fallet.

Har som sagt haft T17-50 och nu känt och klämt på Sony 16-50 och det är definitivt INTE en remake. Sony-objektivet är betydligt större och tyngre. Filterdiameter 77 mm., jämfört med 67 hos Tamron och Sony växer också mer ländmässigt vid zoomning.

Bildkvaliten tyckte jag var bra med Tamron, men definitivt inte byggkänslan. Allt det som jag upplevde kass med Tamron känns superbra på Sony 16-50. Det var mycket mjukt och följsamt att zooma med och helt tyst vid autofokus. Det är "riktig" SSM där fokusringen är frikopplad hela tden sas. och utan något glapp alls vid byte av rotationsriktning. Kändes också gediget byggt verkligen. Lite "fuskigt" dock med objektivröret so måker ut när man zoomar. Det var plast, men hade en struktur som liknade hammarlack för att få det att ännas mer gediget och metallliknande kanske, men jag upfattar det som "billigt", hade varit bättre med helt slät plast enligt min uppfattning.

Som sagt, det är ett förserie-exemplar jag tittat på. Istället för serienumer står det "Not for Resale", så det är inte produktions-ex.

/Mats

Behöver inte mekka på något sätt, interpolering eller skärpning eller färgjustering, lägger in en plåtrulle i kameran, skitenkelt, sökaren är en gigantisk OVF, bilderna i klass med min A900.
Kameran är en Minolta SRT 303 med 1,7/50 mm, ger säkert bättre bilder än A77, kostar inte ens i närheten.

De tär struntprat. INGEN 35 mm. analog kamera oavsett vilken film som anges ger samma bildkvalitet som Sony A900. Ren och skär fakta.

Kameramässigt och hur sökare mm. är kan det i vissa fall mäta sig, men de digitala sensorerna utklassar film, så är det. Särskilt då Sonys FF, även om den inte är den modernaste idag. Vi klagar på ISO 6400 att det inte är toppklass jämfört med de allra bästa APS-C kamerorna, men jämfört med film på dessa ISO-världen så är utklassningen total.

Ingen filmkamera ger heller bättre bilder än Sony A77.
Fas kostar mindre gör det, helt klart. Där har du rätt, men det är det enda som stämmer.

/Mats

De tär struntprat. INGEN 35 mm. analog kamera oavsett vilken film som anges ger samma bildkvalitet som Sony A900. Ren och skär fakta.

Kameramässigt och hur sökare mm. är kan det i vissa fall mäta sig, men de digitala sensorerna utklassar film, så är det. Särskilt då Sonys FF, även om den inte är den modernaste idag. Vi klagar på ISO 6400 att det inte är toppklass jämfört med de allra bästa APS-C kamerorna, men jämfört med film på dessa ISO-världen så är utklassningen total.

Ingen filmkamera ger heller bättre bilder än Sony A77.
Fas kostar mindre gör det, helt klart. Där har du rätt, men det är det enda som stämmer.

/Mats

Jo, det stämmer och är inte bara mätbart utan rejält synligt också. Det påvisades redan 2002 med FF-kameran Eos 1Ds (11 Mpixel) i jämförelse med de bästa 35mm SLR-kamerorna laddade med Fuji Velvia och därtil vill jag minnas en mellanformatare med samma film. 2 år senare kom 1DsMkII med 16,7 Mpixel och APS-C 20D med 8,2. FF-kameran fixade även MF 6x7 och APS-C konkurrerade med ESR laddad med bra diafilm.

1DsMkII och dess efterföljare samt senare modeller i FF-serien där faktiskt A850 fortfarande är den modernaste när det gäller pixelantal (Bara D3x har samma, medan 1DsMkIII har 21, 5DMkII 21, Nikon D3s 12. Alpha A900 kom strax innan 5DMkII) och 24 MP-varianterna kan ofta fixa bilder i klass med en digital mellanformatare med 20+ bakstycke, isynnerhet på lite högre iso).

Videokvalitet vet jag inte mycket om då jag är stillbildsfotograf i bjåde första, andra o tredje hand.

Slutligen är det givetvis så att vilken filmladdad ESR som helst kan fixa bättre bilder rent motivmässigt med en skicklig fotograf bakom spakarna. Är motivet tillräckligt bra glömmer man kornighet och andra saker. Ibland kan t o m kornet förhöja en bild vilket bevisas att det kommit många insticksprogram som simulerar de olika filmsorterna.

Å andra sidan är vä det bästa om en skicklig fotograf med en digital FF eller APS-C avbildar ett bra motiv och på det viset kombinerar det med en bild som är tekniskt bättre än vad som är möjligt med en 35mm ESR. Vill man sedan simulera filmkänsla är det lätt fixat. Fast det är helt annan diskussion.

Mvh//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar