Interpolerar sällan från 7D mer än upp till 25 Mp direkt i rawkonverteraren. Jämfört med en APS-C på 16 Mp som har crop 1,5x så har 7D crop 1,6x vilket gör att den i direkt jämförelse skulle ligga närmare 20 Mp om den hade crop 1,5x istället. Därtill är den inte riktigt bra på basiso, men vinsten med den kommer lite högre upp i isoskalan. Jag tycker 7D:s filer annars krackelerar i linjer och mönster vid interpolering. Sonys 16Mp-sensor verkar fixa bättre filer för interpolering vid basiso än 7D, men det är min personliga åsikt. Kanske andra får andra resultat. Beror på vilka metoder man använder och är van vid. Enklast att interpolera är för min del utan tvekan FF-kamerornas-filer.
För att göra en A3 behöver inte en 7D-fil interpoleras alls om man inte beskurit för mycket. Sedan beror det ju på vilket betraktningsavstånd bilden är avsedd för att betraktas ifrån.
Men jag vill gärna ha bilderna i 240-300 dpi.
Jag har så otroligt mycket kvar att lära inom detta område så googla gärna på interpolering så får du mer uttömmande svar.
Mvh//Lennart
Frågorna är ständigt aktuella vad gäller pixelantalet i våra kameror, en period så hängde inte övrig mekanik med i samma takt som höjningarna av antalet pixlar, även om 50D inte vart superlyckad så med rätt objektiv ( 50/2,5 makro ) höjdes antalet linjer trots allt vid upplösningstester.
Risedals tabeller visar på något högre antal linjer med 16Mp-sensorn än vad Foto lyckas få fram i sina tester, håller jag mig till Fotos tabeller så är inte skillnaden så stor mellan Nikons 12Mp D300s och nya D7000. Nu hände dock andra saker med den nya sensorn som alla vet, högre DR och bättre lågljusegenskaper, lämplig Raw-hantering gjorde användningen av höga Isotal ( 25,600 ) fullt användbart. ungefär så har jag uppfattat och tolkat denna nya sensors egenskaper.
Jag mins mycket väl Joakims allra första spontana reaktion när han fick tag i bilder från den då nya 7D, han sa ungefär något om att Canon kunde ha stannat vid 14Mp och på så sätt fått ändå bättre lågljusegenskaper, för att upplösningsskillnader mellan 14 och 18Mp blir inte så stor, nu få vi alldrig veta vad som kunnat hända där.
Läser också om ersättaren till S95, Canon S100 som nu går i från Sonysensorn och stoppar in sin egen CMOS-Sensor samtidigt som dom höjer pixeltalet till 12, denna manöver kan tyda på att Canon har någoting på gång vad gäller sensorer, dom påstår att S100 har 2 steg bättre lågljusegenskaper än S95. Vi får väl snart se hur väl det stämmer.
Nästa fråga man undrar över är detta med högt pixeltal och möjligheten till beskärning, om det nu skulle vara så att Sonys 24Mp även vid fullt klara produktionsmodeller med senaste firmware ändå kanske inte kommer att visa superhöga upplösningsvärden, kan du vid dessa tidiga IR-bilder som du visat för oss möjligtvis se fördelar om du testar beskärning, vad tål A77 där gentimot 16Mp och hur står den sig mot 18Mp vid beskärning, går upplösning och beskärning hand i hand, dålig upplösning sämre beskärningsmöjligheter, eller räcker det med bara flera pixlar.
Många frågor hoppas jag inte tröttar ut dig för mycket bara, du grejar när du får tid och lust.
Vänl./Bengt