avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Är med i "Sony / Nikon" klubben. En av mina bildserier fick beröm för snart sagt allt, men man påstod att man inte gör så mycket med bilderna. Structure i Exif har X- och Y- Resolution 72. En "expert" kommenderades att ställa om min kamera, men det lyckades inte därför att det är en Canon EOS. Kan man ställa in Resolution i Sony / Nikon och till vilken nytta? Har för mig att det hela är något slags villfarelse? Verkliga Resolution är 5184 x 3456 pixlar och önskade 300 dpi ställer man in innan man skriver ut med en skrivare, som inte klarar av mera än så. Hör kanske inte till tråden, men ansluter sig då Sony och Nikon behandlas så utförligt.
Går väl iofs att ställa ner upplösningen i många kameror, men det ser jag ingen vits med. Bäst är att fotografera i högsta kvalitet och sen i bildbehandlingen beskära och justera storleken exakt så som man vill.
Du tar väl inte ut och publicerar dina bilder direkt från minneskortet?
Alla bilder måste bildbehandlas för att det ska bli bra.
Enkelt att lära sig justera ljus, vitbalans, kontrast och sånt, samt beskära, skala om och slutskärpa. Om du inte gör det idag är det något du bör sätta dig in i bums. Www.moderskeppet.se och www.bildbehandla.se är bra ställen att börja på.
Det hör till. Bilden är inte klar när den kommer ut ur kameran.
Sen kan man dra bildbehandling, lagerhantering, manipulation och montage osv. Hur långt som helst, vilket tar år att lära sig bra, men det är inte det jag menar.
Gissade lite att det var menade, var inte så enkelt du får återkomma med lite tydligare beskrivning om du menar annat.
/Mats