avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Videokvalitet vet jag inte mycket om då jag är stillbildsfotograf i bjåde första, andra o tredje hand.
Video har ju ingen av de gamla stillbilskamerorna och inte A900 heller, så det är ett icke-issue.
Filmning med A77 lär däremot vara hästlängder bättre än någon konsument-vilmkamera. Biofilmsutrustning däremot är ju en annan femma, men då pratar vi kamera för en halv miljon minst och även där görs ju numera de främsta Hollywood-produktionerna helt digitalt nuförtiden. Faktum är att DSLR-filmning nu visat sig vara en riktig budget-utmanare jämfört med PRO-video utrustning. Först med Canon 5Dmk2 och nu verkar det som om A77 blir ännu vassare på det området.
Slutligen är det givetvis så att vilken filmladdad ESR som helst kan fixa bättre bilder rent motivmässigt med en skicklig fotograf bakom spakarna. Är motivet tillräckligt bra glömmer man kornighet och andra saker. Ibland kan t o m kornet förhöja en bild vilket bevisas att det kommit många insticksprogram som simulerar de olika filmsorterna.
Jo, men om man jämför kameror så ska det ju vara med lika skicklig fotograf också såklart. är ju knappast rättvist att ta en skicklig fotograf med en kamera för att jämföra med en dålig fotograf med en annan. Blir precis lika missvisande om man sätter den digitala kameran i händerna på ett proffs och en gammal analog i händerna på ett blåbär.
Förstår poängen att skickligheten hos fotografen - och bildbehandlaren - är avgörande, men det ligger utanför ämnet när man jämför kameror tycker jag.
Själv har jag en liten dipp just nu och är trött på pixelpeepandet. Fotar dremot väldigt mycket med min Canon SX230 HS som jag tycker presterar fantastiskt bra. Framförallt finns det möjligheter då man alltid har den med sig och zoom-området gör att man alltid har rätt objektiv. Ferrarin utan för Sony Center i några inlägg tillbaka t.ex. är tagen med den. Hade visserligen min A580 med mig, men med 70/2,8-objektiv och det gick inte att komma tillräckligt långt bort för att få någon bra bildvinkel.
Bilderna med Canon-kompakten blir lite fadda och trista rätt ur kameran, så de måste bildbehandlas för att bli bra, men gör man det så är jag säker på att även den spöar alla 35 mm. film-kameror som finns även om man laddar dem med den bästa filmen som finns.
Har själv ett par fina analoga SLR-kameror kvar. Bl.a. ett par Konica och en Minolta Dynax 7D "Limited Edition". State-of-the-art kameror som jag tänkt att använda igen nån gång, men att bilderna skulle bli lika bra som med de digitala tror jag knappast, oavsett vilken film jag laddar dem med.
Så att analogt är bättre än digitalt är en myt som vissa nostalgiker försöker hålla vid liv, men någon sanning är det definitivt inte.
/Mats
Senast ändrad: