Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang innlägg Nr 5873 så kan jag bitvis hålla med dig, kanske bättre att skriva som jag gör nu mera ofta. att klicka på besvara istället, om den man vill svara har skrivit en jättelång text, precis som du själv ofta gör. Problemet är att den som inte följt med i ett upptaget ämne ( man behöver inte vara ifrån särskilt länge ) utan hoppar in 20 sidor senare så märker man att här blir det lätt väldigt tokigt.

En sådan duktigt skrebent som Lennart tex, ser sig tvungen att allt för ofta repetera vad han tidigare uttryckt, av anledningen som jag tror är att allt för många bara skummar igenom många texter och då missar viktiga punkter som har betydelse.

Det leder till ofantligt mycket mera extra rader än någonting annat, det är mycket svårt att skriva begripligt så att det passar alla, vi har så olika mycket med oss i baggaget av erfarenheter och olika kunskaper.

Visst en del kan slå upp Wikpedia och klämma till med någon sanning om en sensors konstruktion, och styla lite grann. Jag själv fick en 4:a i betyg i Digitalelktronik när jag läste el för 20 år sedan. Jag har inte underhållit dom kunskaperna, boken var tjockar än bibeln och inte så lätt att jobba med. I dag kan ja således inte mycket vad gäller det ämnet.

MVH.Bengt.

Jag har råkat ut för att inställningarna ändrats, både med och utan vertikalgrepp på kameran. Jag trodde faktiskt att det var detta "skrämmande" Mats var på väg att skriva om när elefanten dök upp: )
Det var frustrerande att upptäcka att inställningar som gjorts och som jag trodde jag hade koll på inte längre stämde när jag redan tagit flera bilder.

Numera bär jag i princip aldrig kameran påslagen i remmen. Är det så viktigt att vara snabbt igång håller jag den i handen.
Om jag startar den i samma sekvens som jag är på väg att lyfta den till ögat brukar den vara igång när den kommit i läge. Det brukar räcka för mig.

Jag har råkat ut för att inställningarna ändrats, både med och utan vertikalgrepp på kameran. Jag trodde faktiskt att det var detta "skrämmande" Mats var på väg att skriva om när elefanten dök upp: )
Det var frustrerande att upptäcka att inställningar som gjorts och som jag trodde jag hade koll på inte längre stämde när jag redan tagit flera bilder.

Numera bär jag i princip aldrig kameran påslagen i remmen. Är det så viktigt att vara snabbt igång håller jag den i handen.
Om jag startar den i samma sekvens som jag är på väg att lyfta den till ögat brukar den vara igång när den kommit i läge. Det brukar räcka för mig.

Min kamera har också spelat mig flera spratt, många funktioner stod på PÅ som jag fick Ställa på AV, andra fick jag aktivera, långtidsexponering stod på, brusredusering fick jag ställa på låg.

Flera knappar har flera funktioner som kan ställa till det för en, A77 är med andra ord en avancerad kamera inte tul tal om annat. Och jag som har erfarenhet från en äldre KM5D blir inte så mycket hjälpt av den. AEL-knappen går att programera till många olika funktioner, A77 är smockfull av inställningsvarianter, så man kan bli snurrig i huvudet.

När jag ändå inte var riktigt nöjd så gick jag in i menyn och klickade på Initialisering, det skulle jag inte ha gjort, kameran ramlade tillbaka till allt som jag rättat till förut, helt plösligt började kameran att motivspåra som exempel. men jag har rättat till det mesta nu. Den vill fortfarande förändra exponeringkompisation av sig själv i bland, kommer kanske åt någon knapp med fler funktioner, får gräva mera i menyerna kanske.

har dock inte hittat funktionen som skall göra att man kommer tillbaka till sista menyläget som man ändrat och kanske vill ändra igen. Lennart tipsade om det, men jag hittar inte som sagt.

Dom flesta av finesserna fungera bara vid Jpeg, så har man Raw/jpeg inställt så kan man inte använda mycket av finesserna.

//Bengt.

Bengt ! Jag har inte kameran till hands. Mats har det. Men du får bläddra i menyerna och till sist kommer du att hitta ngt alternativ som det står "visa senast änvända" eller liknande under menyalternativ. Antagligen står det på din kamera något liknande som "börja från flik 1" . Jag har ju inte den exakta ordalydelsen framför mig. Men det är iaf där du ska ändra.

Det var redan i februari jag ställde kameran så och sedan har jag inte tänkt på det mera så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med den exakta menyrubriken. Det enda jag vet är att den finns där. Den som söker skola finna:)

//Lennart

Bengt, det är precis som Lennart säger. Du behöver bara gå in på Setup (Verktyget) i menyn, flik 1, och klicka på Menu start. Där står det nu i din kamera Top (eller motsvarande svenska ord). Klicka på Previous istället, så kommer du i fortsättningen att komma direkt tillbaka till det menyfält där du senast var, precis som du önskar. Som sagt mycket tidsbesparande när man håller på och testar någon inställning fram och tillbaka.

De motsvarande svenska beteckningarna har du säkert inga större svårigheter att klura ut. Väljer ofta för egen del att ställa in det engelska språket i menyer, liksom att i första hand läsa de engelska bruksanvisningarna. Tycker att dessa brukar vara lättare att förstå - där finns inte lika många konstiga översättningar...
.

Min kamera har också spelat mig flera spratt, många funktioner stod på PÅ som jag fick Ställa på AV, andra fick jag aktivera, långtidsexponering stod på, brusredusering fick jag ställa på låg.
---
Jag förmodar att du syftar på fabriksinställningarna när kameran levereras? Dessa får man ALLTID ändra på. De är inte alls optimalt inställda för en fotokunnig användare, de är en kompromiss för att den ovane ska kunna få åtminstone godtagbara bilder i de flesta normala situationer genom att bara sikta och trycka av.

Den A77:a jag disponerar har i alla fall aldrig ändrat på någon inställning "av sig själv".

---
... A77 är smockfull av inställningsvarianter, så man kan bli snurrig i huvudet.
---
Bara lugn! Ju mer du använder den, ju mer kommer du förstås att bli bekant med de olika inställningarna och deras effekter.

---
När jag ändå inte var riktigt nöjd så gick jag in i menyn och klickade på Initialisering, det skulle jag inte ha gjort, kameran ramlade tillbaka till allt som jag rättat till förut, helt plösligt började kameran att motivspåra som exempel. men jag har rättat till det mesta nu. Den vill fortfarande förändra exponeringkompisation av sig själv i bland, kommer kanske åt någon knapp med fler funktioner, får gräva mera i menyerna kanske.
---
Var inte ledsen för det! Att ibland behöva ställa in allting från scratch igen är bra övningar för att lära sig att hitta i menyerna.

Vare sig exponeringskompensationen eller något annat har ändrat på sig av sig själv i "min" A77:a, som sagt.
.

Vare sig exponeringskompensationen eller något annat har ändrat på sig av sig själv i "min" A77:a, som sagt.
.

Icke heller jag har varit med om detta; D v s att kameran "själv" ställer om sig. När det har hänt har jag själv ställt till det. Ofta beroende på att jag tagit i A77 efter att att kört ett annat kameramärke. Knapparna sitter ju inte likadant placerade eller är inte programmerade för samma funktion.

De få gånger det hänt handlar det om handhavandefel helt enkelt.

Ett typiskt "fel" jag upplevde på 5DMkII+vertikalgrepp var att vertikalgreppets avtryck satt lite obekvämt för min handflata när jag höll kameran i vanligt horisontellt läge. Handen tryckte på detta vis på båda avtrycken och orsakade därför diverse "lustiga" fokusfel. Men även det är faktiskt handhavandefel om man känner sin kamera.
Canon har rättat till detta nu med det nya vertikalgreppet till MkIII. Sonys VG har utlsösarknappen betydligt mer skyddad.

En sak som Sony borde ta efter via en FW är en finess som finns på D800. Några sekunder efter exponering slocknar exempelvis bländarvärdet på toppdisplayen, liksom andra värden. Sedan kan man snurra på inmatningsrattar hur man vill. Ursprungsvärdet står kvar ända tills avtrycket aktiveras igen-först då kan man ändra värdet. Finns även en inställning för hur lång timeouten ska vara.

Alla sådana här grejor är ju mjukvarubaserade och jag tror att vi får se åtskilliga FW-uppgraderingar till både A77 och NEX-7.

//Lennart

En sak som Sony borde ta efter via en FW är en finess som finns på D800. Några sekunder efter exponering slocknar exempelvis bländarvärdet på toppdisplayen, liksom andra värden. Sedan kan man snurra på inmatningsrattar hur man vill. Ursprungsvärdet står kvar ända tills avtrycket aktiveras igen-först då kan man ändra värdet. Finns även en inställning för hur lång timeouten ska vara.

Alla sådana här grejor är ju mjukvarubaserade och jag tror att vi får se åtskilliga FW-uppgraderingar till både A77 och NEX-7.

//Lennart

Det här skulle jag vilja se på min NEX också - den är det dessvärre ganska lätt att ändra inställningarna på av misstag. Vilket år som helst kommer förhoppningsvis en ny FW till den ...

Bengt, det är precis som Lennart säger. Du behöver bara gå in på Setup (Verktyget) i menyn, flik 1, och klicka på Menu start. Där står det nu i din kamera Top (eller motsvarande svenska ord). Klicka på Previous istället, så kommer du i fortsättningen att komma direkt tillbaka till det menyfält där du senast var, precis som du önskar. Som sagt mycket tidsbesparande när man håller på och testar någon inställning fram och tillbaka.

De motsvarande svenska beteckningarna har du säkert inga större svårigheter att klura ut. Väljer ofta för egen del att ställa in det engelska språket i menyer, liksom att i första hand läsa de engelska bruksanvisningarna. Tycker att dessa brukar vara lättare att förstå - där finns inte lika många konstiga översättningar...
.

Perfekt. Tack Lennart och Gunnar. Verktyg och välja föregående, engelskan previous hjälpte till där faktiskt. Inte helt lätt utan hjälp att komma underfund. testade att trycka på frågetecken-knappen, den säger, ändrar menystartpunktens pos.

Här kunde Sonymenyn ha varit tydligare och skrivit, återgång till senaste menyinställning, Som Lennart påpekade vid något tillfälle, så hittade tydlingen inte Fotos erfarna testare att man kunde ställa in återgång till senaste inställning, när Foto upplevde det så som att Sony slarvat med en enkel menyåtgärd, kan det inte bli annat än ett litet minuspoäng.

Tack igen.//Bengt.

Jag förmodar att du syftar på fabriksinställningarna när kameran levereras? Dessa får man ALLTID ändra på. De är inte alls optimalt inställda för en fotokunnig användare, de är en kompromiss för att den ovane ska kunna få åtminstone godtagbara bilder i de flesta normala situationer genom att bara sikta och trycka av.

Den A77:a jag disponerar har i alla fall aldrig ändrat på någon inställning "av sig själv".

Bara lugn! Ju mer du använder den, ju mer kommer du förstås att bli bekant med de olika inställningarna och deras effekter.

Var inte ledsen för det! Att ibland behöva ställa in allting från scratch igen är bra övningar för att lära sig att hitta i menyerna.

.

Ledsen är jag inte Gunnar, min karraktär är sådan att jag inte har något imot att berätta om tabbarna som man ofta gör.

Ju längre tiden går med den nya kameran, så tror jag att grävandet i menyerna avtar undan för undan, så är det nog för alla, ingen kan lagra 50-elva funktioner och möjligheter i huvudet.

D800 köpare har nog inte valt den kameran i huvudsak för dess många inställningsmöjligheter, utan för den pixelstinna sensorn och dess höga DR vid basiso, resten blir liksom bara bonus när man upptäcker någon bra finess som passar.

Precis nu i detta ögonblick tar jag A77 och slår på strömbrytaren, Läge A-bländarförval inställd, för den till ögat och ser att den har ställt sig på +0,3 i kompensering

Perfekt. Tack Lennart och Gunnar.
---
Väl bekomme!

---
Här kunde Sonymenyn ha varit tydligare och skrivit, återgång till senaste menyinställning, Som Lennart påpekade vid något tillfälle, så hittade tydlingen inte Fotos erfarna testare att man kunde ställa in återgång till senaste inställning, när Foto upplevde det så som att Sony slarvat med en enkel menyåtgärd, kan det inte bli annat än ett litet minuspoäng.

Tack igen.//Bengt.
Håller verkligen INTE ALLS med om att Sony har slarvat här, det är ju Fotos "erfarna" testare som har gjort så ! :)

Fotos testare har uppenbarligen inte tagit sig tiden att gå igenom alla knappar, Fn-menyer och traditionella menyval (det tar inte så hiskeligt lång tid). Jag gjorde detta, och hade inga svårigheter överhuvudtaget att hitta denna funktion.

Praktiskt taget inga proffstestare nånstans är erfarna alls när det gäller Alpha-systemet. De har en, eller kanske i bästa fall två, veckor på sig att skriva klart recensionen för kameran ifråga. Alla fotoblaskor vill "vara först", vilket förstås går ut över recensionernas kvalitet alldeles kolossalt. Men tidningarnas / testsajternas räknenissar är inte ett skvatt intresserade av att testerna ska bli helt genomarbetade och rättvisa (många testare har förstås den ambitionen, men de får som sagt alldeles för kort tid på sig för detta).

Den som har erfarenhet bara av Canon och / eller Nikon-systemen anser jag behöva kanske runt två år eller så för att bli väl hemmastad med Alpha-systemet. Är tämligen övertygad om att en måttligt kunnig icke-pro fotoentusiast efter, säj, sex månader, skulle vara mycket mer "erfaren" än någon av dessa "Alphasystems-oerfarna" pro-testare...
.

Ledsen är jag inte Gunnar, min karraktär är sådan att jag inte har något imot att berätta om tabbarna som man ofta gör.
---
Nä, jag skrev det med glimteni ögat. :)

---
Ju längre tiden går med den nya kameran, så tror jag att grävandet i menyerna avtar undan för undan, så är det nog för alla, ingen kan lagra 50-elva funktioner och möjligheter i huvudet.
---
Precis. Så är det för alla av oss.

---
Precis nu i detta ögonblick tar jag A77 och slår på strömbrytaren, Läge A-bländarförval inställd, för den till ögat och ser att den har ställt sig på +0,3 i kompensering
Hmm, jag gillar själv inte alls den här Nikon/Pentax etc. placeringen av strömbrytaren. Tyckte att "Minolta-placeringen" av denna var mycket bättre (var samma på min A200:a).

Nu händer det ibland att jag börjar vrida på den främre ratten istället för att slå på kameran. Dock har det inte hänt att jag slagat av A77:an när jag avsåg att vrida på framratten. Klart bättre placerad än på A550, där detta hände irriterande ofta. Särskilt i början naturligtvis, eftersom dess strömbrytare satt ganska nära där A200:ans ratt satt.

Skulle förklaringen kunna vara att när du slår på kameran så råkar du i samma veva oavsiktligt rubba denna eller eller den andra ratten också?
.

Tycker det är behändigt att kameran kompenserar exponeringen med något ± även efter en avstängning. Tar man många vinterbilder eller fåglar med himmelljus bakgrund är det bra att kompenseringen bibehålls, så behöver man inte ändra på den hela tiden. När förutsättningarna ändras ställer man in ± 0 och kameran minns också denna inställning.

Tycker det är behändigt att kameran kompenserar exponeringen med något ± även efter en avstängning. Tar man många vinterbilder eller fåglar med himmelljus bakgrund är det bra att kompenseringen bibehålls, så behöver man inte ändra på den hela tiden. När förutsättningarna ändras ställer man in ± 0 och kameran minns också denna inställning.

Jag har nu lagt exp.komp. på bakre hjulet och bländare på det främre och kör i A-läge. Då kan man enkelt direkt i sökaren justera lite om man tycker att det blir föe långa tider. Att det blir lite underexponerat gör inget, det lyfter man lätt i efterhand i RAW.

Nä, jag skrev det med glimteni ögat. :)

Precis. Så är det för alla av oss.

Hmm, jag gillar själv inte alls den här Nikon/Pentax etc. placeringen av strömbrytaren. Tyckte att "Minolta-placeringen" av denna var mycket bättre (var samma på min A200:a).

Nu händer det ibland att jag börjar vrida på den främre ratten istället för att slå på kameran. Dock har det inte hänt att jag slagat av A77:an när jag avsåg att vrida på framratten. Klart bättre placerad än på A550, där detta hände irriterande ofta. Särskilt i början naturligtvis, eftersom dess strömbrytare satt ganska nära där A200:ans ratt satt.

Skulle förklaringen kunna vara att när du slår på kameran så råkar du i samma veva oavsiktligt rubba denna eller eller den andra ratten också?
.

Prick i Gunnar. Visst tusan kom jag åt det främre hjulet, mitt pekfinger är där när jag skall greppa kameran. Tackar, finemang. Skönt att det inte var något fel på kameran, i elektronikens tidevarv kan man aldrig vara riktigt säker.

Det jag kan sakna på A77 är att avtryckaren skulle ha legat i en lite avlång fördjupning som på Canons 7D, man känner mera där var man har fingret. Vanesak så klart men inte så dum faktiskt.

Prick i Gunnar. Visst tusan kom jag åt det främre hjulet, mitt pekfinger är där när jag skall greppa kameran. Tackar, finemang. Skönt att det inte var något fel på kameran, i elektronikens tidevarv kan man aldrig vara riktigt säker.

Det jag kan sakna på A77 är att avtryckaren skulle ha legat i en lite avlång fördjupning som på Canons 7D, man känner mera där var man har fingret. Vanesak så klart men inte så dum faktiskt.

Äntliiiiiigen ett konkret tips i den här tråden som faktiskt visa sig göra nytta för någon :)

Glad att det uppskattas! De flesta andra här i tråden tycker säkerligen precis likadant, inte minst jag själv naturligtvis. Har massor av andra allmänna eller speciella tips och informationer att skriva om, bara jag kan få lite sinnesro så att jag lyckas gräva fram dem ur min minnesmässigt något motsträviga skalle. När jag emellanåt lyckas "få syn på nåt" djupt begravt där allra längst in, så måste jag till råga på allt sedan dra ut detta med tång. :-(
.

ANG, Marknadsföring så besökte jag Elgiganten i Örebro nu i Lördags, jag blev förvånad för där fanns mycket Sony. A37-A57-A65 och A77, den sorteringen har jag inte sett där tidigare, RX100 väntades in sade den unga expediten.

Gick över till MM, tjyvlyssnade på handlarn som hade en kvinnlig kund, Nja Panasonic där borta köps inte av många sade han, dom flesta väljer Canon, Kvinnan var intresserad av S100 med möjligheter till Raw, och det kan som sagt S100.

Då får jag helt plösligt se en RX100, jag blir intresserad och bestämmer mig för köp, RX100 skall tydlingen vara lite svår att få tag i så jag köper den med lite vånda över det något höga priset, Kameran var en Demo och den enda som fans, handlarn bedyra att kameran bara funnits några dagar. Han skickade med ett 8GB minneskort för 229 Kr.

Lite svår att greppa så handlovsremmen sattes på ganska så fort, i Manualen står det att man skall kunna ta en bild medans man filmar, men det har jag inte lyckats med.

En skön modell med smidiga inställningar.

//Bengt.

Är förmodligen en kamera du kommer tycka om Bengt :)

MM här i byn har nästan inget från Sony, NetOnNet har en del och Elgiganten "vinner" i utbud - de har Sonyblixtar. Vill man prova prylarna är det kört :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar