Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det till Samsung Galaxy? Eller vad det nu är Mats ofta skriver med.
.

Hehe har inte hittat nåt sånnt än. HTC som jag hade innan hade ett bra utfällbart tangentbord, men den är tyvärr förkommen.

Kan f.ö. meddela att jag just upptäckt en MYCKET SKRÄMMANDE egenskap hos A77 :).

Avslöjar det senare när jag nomer hem. Behöver en illustration också.

/Mats

Nu sitter vi ju här med hjärtat i halsgropen tills du kommer hem... Fast den meningen är ju definitivt tvetydig!

Får väl under tiden trösta mig med att jag håller på och skriver konceptet till ett inlägg som innehåller vad jag funnit vara annorlunda och vad som är nytt i A77:an. Och där finns VÄLDIGT mycket att glädja sig över! :)

Blir spännande att se ifall din "mycket skrämmande" upptäckt finns med även i min lista...

Ös på, kompis! Både med att ta dig hem och med att redovisa din utforskning av A77:an.
:)
.

Nu sitter vi ju här med hjärtat i halsgropen tills du kommer hem... Fast den meningen är ju definitivt tvetydig!

Får väl under tiden trösta mig med att jag håller på och skriver konceptet till ett inlägg som innehåller vad jag funnit vara annorlunda och vad som är nytt i A77:an. Och där finns VÄLDIGT mycket att glädja sig över! :)

Blir spännande att se ifall din "mycket skrämmande" upptäckt finns med även i min lista...

Ös på, kompis! Både med att ta dig hem och med att redovisa din utforskning av A77:an.
:)
.

Ähh! Han försöker måhända vara dramatisk. Jag är nästan säker på att han bara upptäckt den döda bålgetingen som jag inte lyckades plocka ut bakom spegelfilmen innan jag skickade kameran till honom.

Eller också har han upptäckt att det går att fotografera med kameran:)

//Lennart

Precisionen minskar med böta frudna fingrar på en lika blöt pekskärm. Bra att kameran är väderskyddad iaf.

"Avslöjanfet" dröjer lite. Jag har lyckats med konsrstycket att gå volse på Gärdet i stockholm :).

Det ni, det är faktidkt sant.

/Msts

Märken som t.ex. Skoda som hisgoriskt inte levererat så hög kvalitet gör nu riktigt bra bilar, men har stora imageproblem. Det märks inte minst i deras marknadsföring att de försöker tvätta bort det.

Det var länge sedan Skoda hade imageproblem. Reklamen som pratade om "nuftiga" bilar och sådant körde de förra seklet. Nu för tiden säljer de riktigt bra, och kostar dessvärre inte så mycket mindre än sina tyska syskon.

Sonys imageproblem är nog snarast att de inte har så mycket till image alls vad gäller systemkameror i och med att de inte tillverkat sådana så länge. Jag tror också att en del av Sonys i och för sig utmärkta innovationer skrämmer bort en del kunder som är vana vid den gamla tekniken. De borde rikta in sig mer mot de unga fotograferna som inte sitter med en massa ingrodda fördomar om hur en kamera ska se ut, eller vad den ska heta :)

......eller så har han trädgårdshandskarna fortfarande på, efter färden runt med gräsklipparen, på ägorna!

De flesta telefoner med pekskärm går dessvärre inte att manöverera alls med trädgårdshanskarna på ;)

I många fall är gamla hederliga knappar bättre - på kameror också :)

Ähh! Han försöker måhända vara dramatisk. Jag är nästan säker på att han bara upptäckt den döda bålgetingen som jag inte lyckades plocka ut bakom spegelfilmen innan jag skickade kameran till honom.

Eller också har han upptäckt att det går att fotografera med kameran:)

//Lennart
Haha!

Ja, två helt tänkbara och definitivt "mycket skrämmande" upptäckter. :)
.

De flesta telefoner med pekskärm går dessvärre inte att manöverera alls med trädgårdshanskarna på ;)

I många fall är gamla hederliga knappar bättre - på kameror också :)

De "gamla" A-SLR är fortfarande enkla, att fotografer med, speciellt de helt manuella modellerna, - även med vantar på under vintern!
Dagens unga fotografer letar väl förgäves efter luckan till minneskortet, på en A-SLR?

De "gamla" A-SLR är fortfarande enkla, att fotografer med, speciellt de helt manuella modellerna, - även med vantar på under vintern!
Dagens unga fotografer letar väl förgäves efter luckan till minneskortet, på en A-SLR?

Haha, om du anade hur rätt du har. Exakt det hände min grabb för ett tag sen.

Jag har numera även min analoga Minolta Dynax 7 Limited framme i ett vitrinskåp. Den är oerhört modern för att vara en SLR och har en grafisk skärm på baksidan. Sonen råkade plocka fram den närhan skulle plåta nåt. Satte på ett objektiv och letade efter luckan att sätta i minneskortet :).

/Mats

Jasså Min A77 äger jag och inte Sony,
Ja, du äger en kamera, men inte ett kameramärke.

om man köper ett hus och tar ett lån på 30 år så kanske man kan säga att banken äger huset eller vem äger huset under tiden man betalar.

Jag hoppas att ingen har tagit ett lån på 30 år för ett kamerahus. :)

F.ö. är 30 år en rätt kort återbetalningstid numera. Jag läste nyligen att det idag tar 125 år för ett genomsnittligt svenskt hushåll att betala tillbaka sitt bolån. För villaägare är det 71 år.

I Canon-forumen frågas det på det här sättet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=146073

Alltså, killen (eller tjejen?) är nybörjare och frågar om råd. Inget fel i det, men istället för att fråga vilken kamera som passar bäst undrar man "vilken typ av Canon produkt" som är bäst. Och så en lång radda svar av de som har Canon-kameror ger råd om den ena eller andra modelle, men ingen ställer frågan "varför Canon", "varför en systemkamera" osv.
Och sen köpte han en Nikon D300. :)

F.ö. så tycker jag att om man blir häcklad för vilken kamera man har så ska man byta bekanta.

Jag har numera även min analoga Minolta Dynax 7 Limited framme i ett vitrinskåp. Den är oerhört modern för att vara en SLR och har en grafisk skärm på baksidan. Sonen råkade plocka fram den närhan skulle plåta nåt. Satte på ett objektiv och letade efter luckan att sätta i minneskortet :).

HIttade han inte den jättestora luckan baktill? :)

HIttade han inte den jättestora luckan baktill? :)

Man kan nog knöla in jättemånga minneskort bakom den jättestora luckan ...

Apropå minneskort förstår jag inte varför Sony försöker hålla liv i MemoryStick. Har det några som helst fördelar mot SD-korten? XQD kanske däremot kan bli nåt, men då krävs det fler än en kameramodell som använder det (fast det formatet lär tydligen vara intressant för annat än fotografering också av någon teknisk orsak som jag inte minns).

Man kan nog knöla in jättemånga minneskort bakom den jättestora luckan ...

Apropå minneskort förstår jag inte varför Sony försöker hålla liv i MemoryStick. Har det några som helst fördelar mot SD-korten? XQD kanske däremot kan bli nåt, men då krävs det fler än en kameramodell som använder det (fast det formatet lär tydligen vara intressant för annat än fotografering också av någon teknisk orsak som jag inte minns).

Nå, SD-korten har blivit en bra "standard" nu då de finns i så många grejer och alla datorer har inbyggd läsare osv. MS-korten är lite trevligare format då de är mindre och passar in i luckan lite smidigare.

Jag hade nytta av MS då jag hade både A900 och A580. A900 tog MS och CF, medan A580 tog MS och SD, så MS var då den gemensamma nämnaren och jag köpte på mig en bunt med 8 st sådana 30MB/s för en spottstyver (typ 75 kr/st, eller nåt) när de reades ut på en site i England.

Har nu ett gäng i myntfacket i plånboken som "reserv", men använder annars SD.

/Mats

Har nu ett gäng i myntfacket i plånboken som "reserv", men använder annars SD.

Myntfack i plånboken? Huvaligen!!!

Jag tycker redan SD-kort är snudd på för små - inte ens under kontrollerade former är det särskilt enkelt att pilla ur kortet ur min NEX-7. De dubbla CF-korten i min D3 är däremot synnerligen enkla att få ur. Även EOS 1DX är besvärlig att få ur korten ur, men mest för att mekanismen för att öppna luckan är idiotiskt konstruerad.

Nu för tiden är det sällan jag tar så många bilder att jag behöver byta minneskort innan jag haft en chans att tömma dem, och då är problemet förstås inte så stort :)

Skrämmande egenskap hos Sony A77!

Idag hade jag den nya kameran med mig till jobbet för att efter jobbet ta en fotorunda på stan. Jobbar nere vid tegeluddsvägen nu, så jag gick därifrån ner över Storängsbotten och Gärdet mot Djurgården.

Blev en del trevliga bilder och en mycket trrevlig bekantskap med kameran. Jag börjar gilla den riktigt skarpt! Det här är en riktigt bra kamera för att inte tala om objektivet 16-50/2,8SSM som är helt fantastiskt.

Ska se om jag får tid att lägga upp bilder i ett album sen.

I alla fall så passerade jag Cirkus Scott och sedan gick jag runt tältet till baksidan därtre elefanter stod och betade och som jag gick in till. Det du Sten-Åke, man behöver inte åka till Afrika på safari, man får samma upplevelser mitt i Stockholm. Närkontakt också så man fick backa lite för att få med dem trots 16 mm.

Jag fotograferade såklart de fantastiska djuren och när jag kände mig nöjd så gick jag därifrån bort mot kaknästornet. Medan jag promenerade tog jag upp kameran och tittade på bilderna på displayen en stund och släppte sen ner den och lät den hänga i remmen på höften.

Efter en stund fick jag för mig att ta en bild av kaknästornet, vilket f.ö. görs bättre med den här kameran då man kan klicka på disp-knappen för att få ett rutnät så man slipper förväxla det med det där andra tornet i Pisa.

Ställer mig lugnt och tar upp kameran och tittar in i sökaren och får se det här:
elefant.jpg

Höll på att ramla baklänges och göra på mig!

Om inte DET är en skrämmande egenskap så vet jag inte vad. :)
Senaste visningen låg alltså kvar i sökaren.

Känns lite ovant att se displayen i sökaren. Särskilt om man varit inne i menyer och petat och ser dem när man tar upp kameran.

Ska lägga upp lite bilder senare.
Är grymt imponerad av kameran och som sagt inte minst objektivet!
Gillar kameran mer och mer för varje minut!

/Mats

Håller med om det där med bildvisning och menyer i sökaren - det är förvirrande. Jag använder aldrig sökaren för att pilla menyer eller titta på bilder, men när det händer av misstag blir det något av en chock varje gång :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar