Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Lennart, A99 lär definitivt inte floppa!

T.o.m. om den "bara" är som A77 i det mesta med lite större buffert och följsammare EVF vid serietagning och FF med lite bättre lågljusegenskaper så skulle det vara en helt outstanding kamera överlägset allt annat på marknaden.

För att det inte skulle bli det så måste Sony anstränga sig för att försämra den radikalt jämfört med A77.

Så kommer inte att ske, utan det kommer väldigt mycket mer är jag helt övertygad om!

Utvecklingen av A99 har skett parallellt med A77 och påbörjades innan A77 hade fått sin slutliga form och låsts i sin specifikation. Därtill har de haft all feedback från A77 och ytterligare ett års utvecklingstid.

Man kan alltså säga att det är två års utveckling ovanpå A77 med tillgång till ett ordentligt fälttest av den kameran.

Nu är det i huvudsak elektronik vi talar om som har minst faktor 5 när det gäller utvecklingstakt jämfört med mekaniska system som dessutom har nått sin kulmen vid det här laget.

Visserligen ingår det mycket elektronik i en DSLR idag också och det finns kvar en hel del mekanik i objektivgränssnitt på SLT-kamerorna osv., men man kan nog räkna med kanske 7 års "DSLR-utveckling" eller så.

Dessutom som det verkar en hel del nytänkande när det gäller integration med filmning och optimering för det.

Canon fick ju exempellösa framgångar med 5DMk2 just pga detta. Sedan försöker de slå mynt av det genom att skapa en helt ny division, Cinema EOS, som i dagsläget bara har en produkt, EOS 1DC och därmed hålit tillbaka utvecklingen på filmsidan i 5DMk3.

Sony har inte det utrymmet att hålla tillbaka nåt för att differentiera produkter, utan går med all sannolikhet All-IN med så mycket kraft de bara kan. Det kan tom. bli så att A99 fixar 4K-video, men det får vi se. Vet att det här inte riktigt är din grej, men det kan bli ruggigt stort.

När det gäller premiär för den nya 24-megapixels FF-sensorn så kan det absolut bli något alldeles extremt och i hästväg med ett stort tekniksprång. RX-100 t.ex. visar ju att Sony har fantastisk ny teknik in-house och håller absolut helt tätt så att inga företagshemligheter läcker ut.

Lanseringen av A99 är oerhört viktig för Sony och något många magnituder större än A77. Det finns, ännu i alla fall, inga naturkatastrofer och annat som sätter käppar i hjulet och lanseringen av A77 var nog en dyrköpt erfarenhet. Dock så var ite A77 det ultimata, utan även den ett testskott på många sätt.

Jag ser tydligt hur Sony nu har hittat sin identitet och form för deras Alpha-system. Sen kan Joakim och Peter komma dragandes med sina gamla siffror och hänvisa till att de lanserat så många likartade modeller av instegs plast-dslr kameror som helst. Det är ett helt nytt game nu och en satsning som är ömnad att flytta fram positionerna för Sony en hel del.

Så om du inte tror på A99 och att det ungefär blir som förr och vänta och se och det blir inget revolutionerande osv. så är det absolut inte som jag tror.

Det är dags för hela kameramarknaden att bereda sig för en chock!
A99 kommer att bli nåt helt sjukt mycket större och bättre än vad de flesta tror, det är jag totalt övertygad om. Sen är vägen till att omvandla det till försäljningssucce lite längre och kräver en mognadsprocess, men det kommer också så småningom. Inget jag bryr mig om dock ifall andra kommer att ta till sig den, bara jag får mitt ex .-) Ska ställa mig i kö för att få det allra första exemplaret. Det kommer att vara helt felfritt från början och inte nåt halvfärdigt som prånglas ut som de tyvärr gjorde med första batchen av A77.

Jag är så säker på det här att jag skulle kunna äta upp min hatt om det blev en flopp.
Nu bär jag iofs inte huvudbonad, så därför går det bort, men A99 kommer att bli sjukt ruggigt bra och totalt överlägsen de andra kamerorna på marknaden i de flesta avseenden.

Andra tror säkert annorlunda och jag blir säkert mobbad för att jag vågar hoppas, lite som jag gjorde med A77 och blev besviken, men jag känner mig trygg den här gången. Om en månad eller så får vi se vad det blir. Räkna med en chock är mitt tips.

/Mats

Det värsta är att det inte rävcker med en tekniskt sett väldigt lyckad kamera till ett bra pris. Det är inte så sällan de som gör de bästa grejorna i många avseenden misslyckas ändå. Marknadsföring är bara första hindret. Jag har sett många mjukvaruprodukter genom åren som jag tyckt varit bättre än de från då stora marknadsledsarna Microsoft, Adobe, Lotus, Ashton Tate och WordPerfect men de lyckades inte ändå.

Kan man finnas kvar år ut och år in med ett tekniskt fossil som Leica, så är allt möjligt enligt min ringa mening.

Verkar som Canon skulle ha fina objektiv och har man några, så sitter man fast. Ett eller ett par kamerahus är då inte hela världen. Visst A77 är bättre på några vis, men verkar som att med en sådan kamera får man ty sig till udda objektiv eller något svindyrt, som ändå saknar något.

Vad är det där för trams. Ingen sitter fast för att man har några objektiv. Så länge man inte har en jätteuppsättning eller de där +100 000 kr objektiven och gjort ett medvetet långsiktigt val är det inga som helst problem att byta åt ena eller andra hållet om man skulle få för sig det. Det har jag gjort flera gånger om, visserligen har jag köpt på mig lite nytt inom samma system, men att byta skulle inte alls ara ågon svårighet.

Sdn det där "verkar som" beror ju bara på att vissa användare av andra system av någon anledning upprepar samma gamla myter och osanningar gång på gång. Precis som dj gör nu.

Vad menar du med bara udda eller svindyra objektiv?

Kan zu backa upp dina påståenden på något sätt med lite exempel kanske. Vad är det du saknar till Sonysystemet?

Tycker det skulle vara anständigt att ha lite fog för det man skriver och jag hade hoppats att det här vaf jtrett för länge sedan nj så vi slapp såna vär skitinhopp i Sonytrådarna hela tiden som förstör stämningen.

Skriv nåt vettigt eller posta dyngan nån annanstans. Rätt less på det här nu.

/Mats

Hej!

Har börjat fundera på att låta min kära d5d gå i pension. Har inte alls följt med i utvecklingen. Därför en snabb fråga (måste börja någonstans).

Passar dessa objektiv på en a65 samt en a57? Några problem med tamron eller Sigma obj?

Tamron SP AF 17-35mm F/2.8-4 Di
Minolta AF 75-300/4,5-5,6 version 1
Minolta AF 50mm f/1.7N Maxxum

Det är dessa som jag använder flitigast.

MVH

Hej!

Har börjat fundera på att låta min kära d5d gå i pension. Har inte alls följt med i utvecklingen. Därför en snabb fråga (måste börja någonstans).

Passar dessa objektiv på en a65 samt en a57? Några problem med tamron eller Sigma obj?

Tamron SP AF 17-35mm F/2.8-4 Di
Minolta AF 75-300/4,5-5,6 version 1
Minolta AF 50mm f/1.7N Maxxum

Det är dessa som jag använder flitigast.

MVH

Kan inte se några problem med att dessa gluggar inte skulle passa. Det hela beror väl mest på hur väl kalibrerade dina objektiv är. Det syns oerhört väl om ett objektiv felfokuserar det minsta på en A65 med 24 Mp jämförd med en 6- eller 8 Mp dslr. Men är de hyfsat ställda så ser jag inga problem.

Dock förtjänar nog 24Mp-sensorn en 16-50/2.8 SSM, men 17-35:an har jag sett bra resultat ifrån, fast också dåliga. Normalobjektivet ska ju bara gå finfint.

//Lennart

Hehe, jag undrade också över hur en D300s skulle kunna möjliggöra både nedblandning och kortare exponeringstid än A77:an när båda är inställda på samma ISO 6400.

Uppenbarligen behövs det en D3 för att åstadkomma detta. :)
.

Perfekt. Tack Lennart och Gunnar. Verktyg och välja föregående, engelskan previous hjälpte till där faktiskt. Inte helt lätt utan hjälp att komma underfund. testade att trycka på frågetecken-knappen, den säger, ändrar menystartpunktens pos.

Här kunde Sonymenyn ha varit tydligare och skrivit, återgång till senaste menyinställning, Som Lennart påpekade vid något tillfälle, så hittade tydlingen inte Fotos erfarna testare att man kunde ställa in återgång till senaste inställning, när Foto upplevde det så som att Sony slarvat med en enkel menyåtgärd, kan det inte bli annat än ett litet minuspoäng.

Tack igen.//Bengt.

Christian Nilsson på FOTO säger, vid påpekande om detta med att a77 inte återgår till senaste menyrad, att den möjligheten inte fanns med den första mjukvaruversionen, som fanns i det exemplar som testades.

I så fall kunde Foto förstås då inte skriva annat än det de gjorde.

Men därefter borde de ha följt upp med denna tilläggsinformation i något senare nr, och det har de inte gjort vad jag sett (såvida jag inte missat detta förstås, är tvingad att huvudsakligen skumläsa nu pga min "risighet" f.n.).

De kan väl inte vara helt omedvetna om att FW v1.05 är ute nu? Det finns ju betydligt mer än just denna enda sak som är förbättrat. Tycker nog att de borde ha skrivit en A77-testkomplettring vid det här laget, och inte vänta tills FW v2.00 kommer ut...
.

Jag tror inte det är så det funkar Gunnar.

Det är väl inte alltid man skriver om recensionerna bara för att det kommit en ny firmware, även om man för all del borde ibland. Det var väl samma sak med gamla D7D när det gällde seriebildtagningen som den fick kritik för och som åtgärdades i firmware åtminstone om man använde SanDisk- och Lexar-minnen (dock ej Kingston!)

Jag tror det är ganska mänskligt att inte ha koll på exakt alla variabler i en modern avancerad systemkamera men det är inte desto mindre sorgligt om en kamera dissas för "konstruktionsmissar" som inte är konstrukttionsmissar utan snarare recensionsmissar. Det här exemplet med att kameran inte går tillbaka till senaste menyvalet är bara ett exempel på detta och jag är inte alls säker på att den inte fanns i de tidigare modellerna utan det kan nog vara så att man helt enkelt bara missat detta i "stresstestningen" man ofta tvingas till och sedan efterrationaliserat det hela.

Sedan är det ju också så att misstag begås därför att testare inte alltid uppmärksammar att tillverkare som Sony och andra i en del fall löser saker på lite andra sätt än de är vana från Nikon- och Canon-kameror och då är det säkert lätt att förbise detta och i värsta fall ger det negativ kritik som inte är riktigt relevant. Alternativt gillar man det bara inte för att det helt enkelt avviker. När man testade A700 gnällde man exv. på att vissa knappar satt på ovansidan av kameran där man inte var van att titta eftersom ju Canon och Nikon hade topdisplayen där. Den blev f.ö. sågad för att den inte hade topdisplay fast en del av oss idag anser att det bara är något redundant och onödigt eftersom man ju har all data man behöver på bakdisplayen. Kan man vinkla denna så har man ju ett mångdubbelt stort "topdisplay"-substitut om man har en kamera md vinklingsbar skärm. Men om man bara har en fast bakdisplay att tillgå så kan jag förstå att man tycker detta är omistligt men moderna kameror från både Sony och andra har numera ställbara skärmar.

Jag är lite osäker här, men jag har för mig att Nisse Brandt fick sin A77 mycket tidigt under hösten 2011 och där fick jag uppfattningen att funktionen fanns i den tidiga FW.
Därmed ingen större skugga över CN på FOTO för det finns ju fler på tråden som fått leta efter funktionen.

Menyerna är inte exemplariskt upplagda på A77. I synnerhet inte för en person som sällan kör Sony. Den svenska versionen är nästan obegriplig på vissa punkter.
Men den som vet vad han/hon/det/det (vilken dårfink var det som kom på "hen"?) letar efter finner ju inställningen. NEX-7 och syskonen har ju också en riktigt vass förmåga att gömma funktioner på ställen jag tycker är ologiska.

För övrigt är det rätt många FW som aldrig nämns i fackpressen. Oavsett märke. Däremot ofta på dpreview samt resp tillverkares sajter. Men visst vore det önskvärt med sådan info även i fackpressen. Dock har en månadstidning lång pressläggning vilket vi måste ha förståelse för.

//Lennart

Christian Nilsson på FOTO säger, vid påpekande om detta med att a77 inte återgår till senaste menyrad, att den möjligheten inte fanns med den första mjukvaruversionen, som fanns i det exemplar som testades.

Tvivlar på att det stämmer, men jag är inte helt säker.
Har försökt hitta releaseinfo om de olika versionerna, men har inte hittat det tyvärr.

Skulle vara märkligt om det inte var med från början. Det är en standardfunktion på Sony alpha som funnits i de kameror jag haft (A550, A580, A850, A900). I Konica-Minolta D5D och Sony A350 som jag också haft minns jag inte.

När de olika FW-uppdateringarna släpptes så läste jag om dessa och kan inte påminna mig att detta skulle vara en ny funktion i någon version.

/Mats

Bengt, jag har analyserat vidare när det gäller ditt problem med att av misstag komma åt någon ratt.

Kommit fram till att detta sannolikt INTE sker när du slår på kameran utan istället när du stänger av den, eftersom exponeringskompensationen ändras till +0,3 i ditt fall.
.

Kan mycket väl vara så, det är trångt där mellan avstängning och ratt, sitter och provar nu, jag kommer inte riktigt överrens med greppet, mina tre fingrar som får nypa till om greppet får jag lägga i ganska så sned vinkel, lillfingret är på väg att kana av hela tiden

Har problem med Datorn, hårddisken krånglar för mig igen. så det kan bli något längre stopp, men jag kör ett tag till.

Svårt att greppa kameran?

Det finns en "skräddarsydd" originalväska SONY art.nr. LCJ-RXA Case, där kameran ligger i hela tiden, då blir greppet perfekt, eftersom du greppar i den lilla mycket eleganta originalväskan.
Därför har kameran inte ett grepp på sin högra sida, från början!
Original väskan är i halvmjukt konstmaterial påminner om gamla tiders originalväskor, som alltid levererades med dåtidens A-SLR.

Tror inte originalväskan har kommit till Sverige ännu.

Ja RX100 känns lite tyngre än vad man kan tro, så man blir rädd att den glider hur händerna, den saknar fingertopps-greppen som annars denna typ av kameramodeller ofta får, men med handloven slappnar man av, upplever inte RX100 som en enhandskamera, utan fungerar bäst med två händer.

Jag tror inte det är så det funkar Gunnar.

Det är väl inte alltid man skriver om recensionerna bara för att det kommit en ny firmware, även om man för all del borde ibland. Det var väl samma sak med gamla D7D när det gällde seriebildtagningen som den fick kritik för och som åtgärdades i firmware åtminstone om man använde SanDisk- och Lexar-minnen (dock ej Kingston!)

Jag tror det är ganska mänskligt att inte ha koll på exakt alla variabler i en modern avancerad systemkamera men det är inte desto mindre sorgligt om en kamera dissas för "konstruktionsmissar" som inte är konstrukttionsmissar utan snarare recensionsmissar. Det här exemplet med att kameran inte går tillbaka till senaste menyvalet är bara ett exempel på detta och jag är inte alls säker på att den inte fanns i de tidigare modellerna utan det kan nog vara så att man helt enkelt bara missat detta i "stresstestningen" man ofta tvingas till och sedan efterrationaliserat det hela.

Sedan är det ju också så att misstag begås därför att testare inte alltid uppmärksammar att tillverkare som Sony och andra i en del fall löser saker på lite andra sätt än de är vana från Nikon- och Canon-kameror och då är det säkert lätt att förbise detta och i värsta fall ger det negativ kritik som inte är riktigt relevant. Alternativt gillar man det bara inte för att det helt enkelt avviker. När man testade A700 gnällde man exv. på att vissa knappar satt på ovansidan av kameran där man inte var van att titta eftersom ju Canon och Nikon hade topdisplayen där. Den blev f.ö. sågad för att den inte hade topdisplay fast en del av oss idag anser att det bara är något redundant och onödigt eftersom man ju har all data man behöver på bakdisplayen. Kan man vinkla denna så har man ju ett mångdubbelt stort "topdisplay"-substitut om man har en kamera md vinklingsbar skärm. Men om man bara har en fast bakdisplay att tillgå så kan jag förstå att man tycker detta är omistligt men moderna kameror från både Sony och andra har numera ställbara skärmar.

Tycker recencenter borde recenseras av recencentrecencenter i en recencentrecensions recensionstråd så att regressiva recensenter refuseras och inte replikeras.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar