Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Lennart, A99 lär definitivt inte floppa!
T.o.m. om den "bara" är som A77 i det mesta med lite större buffert och följsammare EVF vid serietagning och FF med lite bättre lågljusegenskaper så skulle det vara en helt outstanding kamera överlägset allt annat på marknaden.
För att det inte skulle bli det så måste Sony anstränga sig för att försämra den radikalt jämfört med A77.
Så kommer inte att ske, utan det kommer väldigt mycket mer är jag helt övertygad om!
Utvecklingen av A99 har skett parallellt med A77 och påbörjades innan A77 hade fått sin slutliga form och låsts i sin specifikation. Därtill har de haft all feedback från A77 och ytterligare ett års utvecklingstid.
Man kan alltså säga att det är två års utveckling ovanpå A77 med tillgång till ett ordentligt fälttest av den kameran.
Nu är det i huvudsak elektronik vi talar om som har minst faktor 5 när det gäller utvecklingstakt jämfört med mekaniska system som dessutom har nått sin kulmen vid det här laget.
Visserligen ingår det mycket elektronik i en DSLR idag också och det finns kvar en hel del mekanik i objektivgränssnitt på SLT-kamerorna osv., men man kan nog räkna med kanske 7 års "DSLR-utveckling" eller så.
Dessutom som det verkar en hel del nytänkande när det gäller integration med filmning och optimering för det.
Canon fick ju exempellösa framgångar med 5DMk2 just pga detta. Sedan försöker de slå mynt av det genom att skapa en helt ny division, Cinema EOS, som i dagsläget bara har en produkt, EOS 1DC och därmed hålit tillbaka utvecklingen på filmsidan i 5DMk3.
Sony har inte det utrymmet att hålla tillbaka nåt för att differentiera produkter, utan går med all sannolikhet All-IN med så mycket kraft de bara kan. Det kan tom. bli så att A99 fixar 4K-video, men det får vi se. Vet att det här inte riktigt är din grej, men det kan bli ruggigt stort.
När det gäller premiär för den nya 24-megapixels FF-sensorn så kan det absolut bli något alldeles extremt och i hästväg med ett stort tekniksprång. RX-100 t.ex. visar ju att Sony har fantastisk ny teknik in-house och håller absolut helt tätt så att inga företagshemligheter läcker ut.
Lanseringen av A99 är oerhört viktig för Sony och något många magnituder större än A77. Det finns, ännu i alla fall, inga naturkatastrofer och annat som sätter käppar i hjulet och lanseringen av A77 var nog en dyrköpt erfarenhet. Dock så var ite A77 det ultimata, utan även den ett testskott på många sätt.
Jag ser tydligt hur Sony nu har hittat sin identitet och form för deras Alpha-system. Sen kan Joakim och Peter komma dragandes med sina gamla siffror och hänvisa till att de lanserat så många likartade modeller av instegs plast-dslr kameror som helst. Det är ett helt nytt game nu och en satsning som är ömnad att flytta fram positionerna för Sony en hel del.
Så om du inte tror på A99 och att det ungefär blir som förr och vänta och se och det blir inget revolutionerande osv. så är det absolut inte som jag tror.
Det är dags för hela kameramarknaden att bereda sig för en chock!
A99 kommer att bli nåt helt sjukt mycket större och bättre än vad de flesta tror, det är jag totalt övertygad om. Sen är vägen till att omvandla det till försäljningssucce lite längre och kräver en mognadsprocess, men det kommer också så småningom. Inget jag bryr mig om dock ifall andra kommer att ta till sig den, bara jag får mitt ex .-) Ska ställa mig i kö för att få det allra första exemplaret. Det kommer att vara helt felfritt från början och inte nåt halvfärdigt som prånglas ut som de tyvärr gjorde med första batchen av A77.
Jag är så säker på det här att jag skulle kunna äta upp min hatt om det blev en flopp.
Nu bär jag iofs inte huvudbonad, så därför går det bort, men A99 kommer att bli sjukt ruggigt bra och totalt överlägsen de andra kamerorna på marknaden i de flesta avseenden.
Andra tror säkert annorlunda och jag blir säkert mobbad för att jag vågar hoppas, lite som jag gjorde med A77 och blev besviken, men jag känner mig trygg den här gången. Om en månad eller så får vi se vad det blir. Räkna med en chock är mitt tips.
/Mats
Det värsta är att det inte rävcker med en tekniskt sett väldigt lyckad kamera till ett bra pris. Det är inte så sällan de som gör de bästa grejorna i många avseenden misslyckas ändå. Marknadsföring är bara första hindret. Jag har sett många mjukvaruprodukter genom åren som jag tyckt varit bättre än de från då stora marknadsledsarna Microsoft, Adobe, Lotus, Ashton Tate och WordPerfect men de lyckades inte ändå.
Kan man finnas kvar år ut och år in med ett tekniskt fossil som Leica, så är allt möjligt enligt min ringa mening.