Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Bengt, jag har analyserat vidare när det gäller ditt problem med att av misstag komma åt någon ratt.

Kommit fram till att detta sannolikt INTE sker när du slår på kameran utan istället när du stänger av den, eftersom exponeringskompensationen ändras till +0,3 i ditt fall.
.

Bengt, jag har analyserat vidare när det gäller ditt problem med att av misstag komma åt någon ratt.

Kommit fram till att detta sannolikt INTE sker när du slår på kameran utan istället när du stänger av den, eftersom exponeringskompensationen ändras till +0,3 i ditt fall.
.

Jag gick o undrade vad det var som inte riktigt stämde, Gunnar. Öppnade just tråden för att jag kommit på samma sak.

Men du korrigerade ju själv. Bra! Och jag som tyckte jag kommit på något listigt alldelse själv.

Det här får mig bara att reflektera över en annan käpphäst jag haft länge: Varför ta bort on-off-knappen från det ställe den var belägen på exv A700. Där borde den sitta. Eller som på 5DMkIII (bakom pasm-ratten som är spärrad för att inte kunna rubbas utan att man medvetet trycker på en knapp i centrum).

//Lennart

Kommer nii ihåg A550-tråden?

Jäklar vad jag retade mig på den placeringen. Stängde av kameran av misstag massor av gånger i början när jag skulle justera och missade bilder.

A550 var värst, där var känslan i taggarna väldigt lika mellan styrratten och av/på-knappen. I A580 ändrades vinkeln och känsla så det blev betydligt bättre och på A77 är det mycket bättre.

Riktigt bra tom! Bra med enhandskontroll över detta att man kan grabba kameran och sätta på den i samma handgrepp. Nu tycker jag inte det är dumt längre, skulle inte vilja ha tillbaka en skjutknapp på baksidan av kameran igen.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag har haft en A580 emellan, medan du gått direkt från A900.
Det är som mycket annat en vanesak.

Sitter den inte likadant på din Nikon?

Om någon är intresserad av RIKTIGT skarpa objektiv till Sony så ligger det dels ett Sigma 70/2,8 Macro ute nu till försäljning. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=180218 och dels bland det vassaste som finns i hela världen.

Dessutom kommer om någon dag också mitt SAL 135/1,8ZA till försäljning. Priset blir 8500!

Zeissen har två absolut minimala prickar i coatingen på det bakersta linselementet som uppstod då jag monterade en Sigma teleconverter på det och linserna krockade. Det går att se som två nålstick om man tittar mycket noga. Enbart ett kosmetiskt fel, påverkar inte eller syns inte på bilder på minsta vis. Jag har nagelfarit detta ordentligt och fotograferat helt vita tavlor mm., men jag vill såklart tala om det. I övrigt i enastående skick, fokus ligger exakt och originalkartong och tillbehör är med.

Tar emot att sälja dessa, men det fins en genomtänkt plan bakom som bl.a. innefattar A99...
Ska filma med kameran och dessa skruvdrivna objektiv låter tyvärr lite, men jäklar vad de biter bägge två.

/Mats

Då får jag helt plösligt se en RX100, jag blir intresserad och bestämmer mig för köp, RX100 skall tydlingen vara lite svår att få tag i så jag köper den med lite vånda över det något höga priset, Kameran var en Demo och den enda som fans, handlarn bedyra att kameran bara funnits några dagar. Han skickade med ett 8GB minneskort för 229 Kr.

Lite svår att greppa så handlovsremmen sattes på ganska så fort, i Manualen står det att man skall kunna ta en bild medans man filmar, men det har jag inte lyckats med.

En skön modell med smidiga inställningar.

//Bengt.

Svårt att greppa kameran?

Det finns en "skräddarsydd" originalväska SONY art.nr. LCJ-RXA Case, där kameran ligger i hela tiden, då blir greppet perfekt, eftersom du greppar i den lilla mycket eleganta originalväskan.
Därför har kameran inte ett grepp på sin högra sida, från början!
Original väskan är i halvmjukt konstmaterial påminner om gamla tiders originalväskor, som alltid levererades med dåtidens A-SLR.

Tror inte originalväskan har kommit till Sverige ännu.

---
Men du korrigerade ju själv. Bra! Och jag som tyckte jag kommit på något listigt alldelse själv.
---
Hihi! Jo, vi kom ju båda på att Bengts uppgift om att han kom åt någon ratt när han slog på kameran vara mindre sannolik, utan att detta istället skedde när kameran stängdes av. Hade det skett vid påslag så borde bl.a. exponeringskompensationen ha ändrats till -0,3 istället.

Och eftersom du fann detta innan du hade läst mitt inlägg, så kom du ju de facto på något listigt alldeles själv. Det var bara det att en annan dj-kel OCKSÅ hade kommit på samma sak... :)

---
Det här får mig bara att reflektera över en annan käpphäst jag haft länge: Varför ta bort on-off-knappen från det ställe den var belägen på exv A700. Där borde den sitta. Eller som på 5DMkIII (bakom pasm-ratten som är spärrad för att inte kunna rubbas utan att man medvetet trycker på en knapp i centrum).

//Lennart
Absolut! Håller med helt och hållet, vilket jag också skrivit om tidigare.

Gillar inte alls den här Nikon / Pentax etc inspirerade placeringen. På A77:an ockuperar ju Meny-knappen den platsen nu - är förstås marigt att få dit alla knappar vi vill ha. Vill ju t.ex. också ha tillbaka den yttre On-Off-knappen för sensorstabiliseringen (vet att även du vill detta).

Skulle man flytta tillbaka knappen på A77 så får det väl bli till ovansidan framför programratten som på 5D MkIII, även om jag inte alls tycker att den placeringen är lika bra som på de tidigare Alpha-kamerorna (liksom på min KM D7D). Lär förstås inte hända med A77 - möjligen på 78.

Dock är detta tämligen osannolikt, är jag rädd, eftersom det fanns en liten men mycket högröstad grupp på Dyxum som ideligen tjatade om att det var mycket bättre att ha On-Off-knappen runt slutaren, "eftersom det skulle vara lättare att slå på och av kameran då". Begrep aldrig detta, det är ju precis tvärtom! Hade förstått ifall de varit Nikon-användare som ju är vana vid den placeringen. Måhända bestod den gruppen huvudsakligen av f.d. Nikon-användare (eller möjligen flersystemanvändare). Men allra sämst tycker jag att placeringen av strömbrytaren är på de tidigare Canon-kamerorna - gäller samtliga av dem jag äger. :-(
.

Strömbrytare runt avtryckaren är suveränt. Jag har det på min Nex och D3, och behöver bara lyfta eller sänka kameran för att slå av eller på utan att byta grepp. Nackdelen på Nex är att den inte alltd är klar när jag fått upp den.

Tumbrytaren på nya Eosar är också lättåtkomlig, men jag föredrar det på Nikon och nu Sony..

---
Bra med enhandskontroll över detta att man kan grabba kameran och sätta på den i samma handgrepp. Nu tycker jag inte det är dumt längre, skulle inte vilja ha tillbaka en skjutknapp på baksidan av kameran igen.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag har haft en A580 emellan, medan du gått direkt från A900.
Det är som mycket annat en vanesak.
---
Som du ser finns här en och annan stofil som inte alls tycker att den nya placeringen är bra, även jag själv t.ex.

Trots att jag har en A550, och således inte gick *) direkt från min A200 (och D7D) och till A77. Väldigt mycket är vanesaker naturligtvis, men i mitt fall har jag inte vant mig vid den nya strömbrytarplaceringen i betydelsen att jag tycker att den är bra. Däremot har jag naturligtvis accepterat placeringen - har ju inget val.

I det välkända 12-stegsprogrammet heter det väl nåt i stil med:
"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden."

Mats, har (av ekonomiska skäl) aldrig övervägt ZA 135/1,8, men försäljningen av din är ju mycket frestande... Även om det skulle ge mig samma problem som du vill undvika - att förskjuta anskaffandet av en A77:a långt bort i framtiden.

*) Ähum, inte KOMMER att gå menar jag, efter det att jag (förhoppningsvis) lyckats skrapa ihop erforderligt antal kulor.
.

Strömbrytare runt avtryckaren är suveränt. Jag har det på min Nex och D3, och behöver bara lyfta eller sänka kameran för att slå av eller på utan att byta grepp. Nackdelen på Nex är att den inte alltd är klar när jag fått upp den.

Tumbrytaren på nya Eosar är också lättåtkomlig, men jag föredrar det på Nikon och nu Sony..

Jag störs inte av Nikons placering runt avtrycket det minsta. Är van sedan länge lääääänge att ha det just där. Det är inte heller felplacerat på A77. Men främre inmatningsratt på A77 sitter så till att det inte blir helt lyckat. På D3, liksom på D800 finns ett betryggande men bekvämt avstånd mellan strömbrytare och inmatningsratt.

Men på NEX-7 finns ingen främre inmatningsratt att komma åt, så det är helt okej för mig.

Men till syvende och sist kan jag inte hjälpa att jag tycker bäst om Sonys gamla placering av strömbrytare liksom den nya placeringen av brytare på 5DMkIII och på den äldre 7D. Brytaren på gamla 1D-serien och XXD-serien från 10 till 50 satt inte alls lyckat till för min del.

Men vi har väl alla delade bakar, eller hur man nu uttrycker det:)

//Lennart

Mats, har (av ekonomiska skäl) aldrig övervägt ZA 135/1,8, men försäljningen av din är ju mycket frestande...

.

Så frestande att du kanske borde överväga en omdisposition av dina ekonomiska prioriteringar. Jag är den ursprunglige ägaren till den 135:an och det exemplaret är makalöst skarpt.

Nu har jag ju bytt tjockkameramärke annars hade jag köpt det tillbaks. Kan varmt rekommendera det. Som inbiten stillbildsfotograf (så inbiten att jag tycker det skittråkigt att filma) kan jag bara rekommendera det å det varmaste.

Även om du inte skaffar den gluggen borde andra på tråden vara tacksamma för att Mats i detta fallet är en idiot som säljer. Han borde ha samma förhållande till den gluggen som Gollum till "My preciouzzzz" Härskarringen i Tolkiens trilogi.

Men vill Mats filma, så vill han.

//Lennart

---
Mats, har (av ekonomiska skäl) aldrig övervägt ZA 135/1,8, men försäljningen av din är ju mycket frestande...
Hoppas ingen missat det lilla kommatecknet efter Mats ovan, så att alla insåg att jag förstås menade:

Mats, jag har (av ekonomiska skäl) aldrig övervägt ZA 135/1,8

och inte att jag påstod det snurriga att: 'Mats av ekonomiska skäl aldrig övervägt det'... :)
.

Nu har jag ju bytt tjockkameramärke annars hade jag köpt det tillbaks.

Det passar ju utmärkt på NEX med din adapter :)

Men vill Mats filma, så vill han.

Nja, kamerainvesteringar när det nu börjar dra iväg till lite mera har ändrats från att varit mitt privata till en familjeangelägenhet. Det är inte jag som är filmaren i första hand. Nu har vi gått igenom vad det ska bli och plockat fram och tillbaka vilka saker som ska finnas. Det är riggar, follow-focus osv. som ska med i det slutliga paketet, men också en 70-200 zoom med SSM/HSM och i den ekvationen får 135ZA stryka på foten.

/Mats

Mats, jag har (av ekonomiska skäl) aldrig övervägt ZA 135/1,8.

Det är förståeligt, särskilt som det tidigare kostat över 20 000 kr. Nu har det dock sjunkit i pris så att det går att köpa nytt för 14500 kr. och det har jag anpassat mitt pris till så jag tycker 8500 för det är makalöst prisvärt.

Nu finns tyvärr det lilla märket på bakre linsen, men det är som sagt enbart kosmetiskt och påverkar inte bilden alls, det kan jag ge köpet-går-tillbaka garanti på, men det är också anledning till det låga priset. Det här är ett sådant objektiv som alla med Sony nån gång borde få ynnesten att uppleva. Dels är det oerhört skarpt, även vid full öppning, men den stora bländaren ger fantastiska möjligheter med ett väldigt smörigt bakgrunds-sudd.

Jag kanske är lite dum som säljer det, men beslut är fattat. Hade det funnits större utrymme att ha både-och så hade det stannat. När A99 är tillgänglig så kommer förmodligen en A77a att också reas ut.

/Mats

Det passar ju utmärkt på NEX med din adapter :)

Nja, kamerainvesteringar när det nu börjar dra iväg till lite mera har ändrats från att varit mitt privata till en familjeangelägenhet. Det är inte jag som är filmaren i första hand. Nu har vi gått igenom vad det ska bli och plockat fram och tillbaka vilka saker som ska finnas. Det är riggar, follow-focus osv. som ska med i det slutliga paketet, men också en 70-200 zoom med SSM/HSM och i den ekvationen får 135ZA stryka på foten.

/Mats

Jo, det hade det gjort. Men för mig var 135:an först o främst ett superobjektiv som jag trots allt upptäckte att jag använde för lite till förmån för syskonet 85/1.4 ZA. 85:an har för mig den egenskapen att det känns så rätt både på FF och APS-C. Bildvinkeln blir ju ungefär motsvarande en 135 (noga räknat 128mm) på en APS-C och mina favoritbrännvidder ligger ungefär mellan 18mm och upp till 150mm.

Sedan måste jag ju även se på det hela ekonomiskt. D800 ska matas med någon glugg till samt NEX-7 ska få 2 små dedicerade objektiv med fast brännvidd.

Men om du säljer får ju köparen hur som helst just en superglugg vad gäller skärpa, ljusstyrka, byggkvalitet.

//Lennart

När A99 är tillgänglig så kommer förmodligen en A77a att också reas ut.

/Mats

Borde du inte först se vad en A99 kan ge i verkligheten? Det finns ingen garanti för att den blir så bra som många hoppas. Den kommer att ha fördelarna med peaking, tiltbar display, men det övriga kan vi ju bara spekulera i. Ännu så länge.

I bildkvalitet når nästan en A77 upp till FF-klass i vissa situationer. Ganska många situationer. Men själv hoppas jag att en A99 blir riktigt bra. Det kommer nog att utmynna i ett priskrig som gynnar konsumenten.
Floppar den vore det sorgligt.

//Lennart

Borde du inte först se vad en A99 kan ge i verkligheten? Det finns ingen garanti för att den blir så bra som många hoppas. Den kommer att ha fördelarna med peaking, tiltbar display, men det övriga kan vi ju bara spekulera i. Ännu så länge.

I bildkvalitet når nästan en A77 upp till FF-klass i vissa situationer. Ganska många situationer. Men själv hoppas jag att en A99 blir riktigt bra. Det kommer nog att utmynna i ett priskrig som gynnar konsumenten.
Floppar den vore det sorgligt.

//Lennart

Lennart, A99 lär definitivt inte floppa!

T.o.m. om den "bara" är som A77 i det mesta med lite större buffert och följsammare EVF vid serietagning och FF med lite bättre lågljusegenskaper så skulle det vara en helt outstanding kamera överlägset allt annat på marknaden.

För att det inte skulle bli det så måste Sony anstränga sig för att försämra den radikalt jämfört med A77.

Så kommer inte att ske, utan det kommer väldigt mycket mer är jag helt övertygad om!

Utvecklingen av A99 har skett parallellt med A77 och påbörjades innan A77 hade fått sin slutliga form och låsts i sin specifikation. Därtill har de haft all feedback från A77 och ytterligare ett års utvecklingstid.

Man kan alltså säga att det är två års utveckling ovanpå A77 med tillgång till ett ordentligt fälttest av den kameran.

Nu är det i huvudsak elektronik vi talar om som har minst faktor 5 när det gäller utvecklingstakt jämfört med mekaniska system som dessutom har nått sin kulmen vid det här laget.

Visserligen ingår det mycket elektronik i en DSLR idag också och det finns kvar en hel del mekanik i objektivgränssnitt på SLT-kamerorna osv., men man kan nog räkna med kanske 7 års "DSLR-utveckling" eller så.

Dessutom som det verkar en hel del nytänkande när det gäller integration med filmning och optimering för det.

Canon fick ju exempellösa framgångar med 5DMk2 just pga detta. Sedan försöker de slå mynt av det genom att skapa en helt ny division, Cinema EOS, som i dagsläget bara har en produkt, EOS 1DC och därmed hålit tillbaka utvecklingen på filmsidan i 5DMk3.

Sony har inte det utrymmet att hålla tillbaka nåt för att differentiera produkter, utan går med all sannolikhet All-IN med så mycket kraft de bara kan. Det kan tom. bli så att A99 fixar 4K-video, men det får vi se. Vet att det här inte riktigt är din grej, men det kan bli ruggigt stort.

När det gäller premiär för den nya 24-megapixels FF-sensorn så kan det absolut bli något alldeles extremt och i hästväg med ett stort tekniksprång. RX-100 t.ex. visar ju att Sony har fantastisk ny teknik in-house och håller absolut helt tätt så att inga företagshemligheter läcker ut.

Lanseringen av A99 är oerhört viktig för Sony och något många magnituder större än A77. Det finns, ännu i alla fall, inga naturkatastrofer och annat som sätter käppar i hjulet och lanseringen av A77 var nog en dyrköpt erfarenhet. Dock så var ite A77 det ultimata, utan även den ett testskott på många sätt.

Jag ser tydligt hur Sony nu har hittat sin identitet och form för deras Alpha-system. Sen kan Joakim och Peter komma dragandes med sina gamla siffror och hänvisa till att de lanserat så många likartade modeller av instegs plast-dslr kameror som helst. Det är ett helt nytt game nu och en satsning som är ömnad att flytta fram positionerna för Sony en hel del.

Så om du inte tror på A99 och att det ungefär blir som förr och vänta och se och det blir inget revolutionerande osv. så är det absolut inte som jag tror.

Det är dags för hela kameramarknaden att bereda sig för en chock!
A99 kommer att bli nåt helt sjukt mycket större och bättre än vad de flesta tror, det är jag totalt övertygad om. Sen är vägen till att omvandla det till försäljningssucce lite längre och kräver en mognadsprocess, men det kommer också så småningom. Inget jag bryr mig om dock ifall andra kommer att ta till sig den, bara jag får mitt ex .-) Ska ställa mig i kö för att få det allra första exemplaret. Det kommer att vara helt felfritt från början och inte nåt halvfärdigt som prånglas ut som de tyvärr gjorde med första batchen av A77.

Jag är så säker på det här att jag skulle kunna äta upp min hatt om det blev en flopp.
Nu bär jag iofs inte huvudbonad, så därför går det bort, men A99 kommer att bli sjukt ruggigt bra och totalt överlägsen de andra kamerorna på marknaden i de flesta avseenden.

Andra tror säkert annorlunda och jag blir säkert mobbad för att jag vågar hoppas, lite som jag gjorde med A77 och blev besviken, men jag känner mig trygg den här gången. Om en månad eller så får vi se vad det blir. Räkna med en chock är mitt tips.

/Mats

Lennart, A99 lär definitivt inte floppa!

Andra tror säkert annorlunda och jag blir säkert mobbad för att jag vågar hoppas, lite som jag gjorde med A77 och blev besviken, men jag känner mig trygg den här gången. Om en månad eller så får vi se vad det blir. Räkna med en chock är mitt tips.

/Mats

Floppa kan den göra i mer än ett avseende. Den må vara precis så bra som både du och jag vill ha den. För just Sonys framtid ( som tjockkameratillverkare) är det ju precis som du skriver mycket viktigt att kameran blir en framgång.

Vad jag ytterst menar är hur mottagandet blir hos inhemska och internationella testare. Därefter hur kameran marknadsförs.

Sony A900 fick väl med rätta epitetet toppklass men blev ingen kioskvältare. Istället något av en kultkamera hos ett fåtal rent försäljningsmässigt.

Jag är precis som du övertygad om att den kommer att bli mycket bra och finna nöjda användare som redan har Alphautrusyning. Konkurrera prestigemässigt med de övriga FF-märkena kommer den säkert att göra på ett förtjänstfullt sätt.

Men det finns så jäkla många bra exemplar i omlopp redan från de två volymledande FF-tillverkarna. Sammantaget innebär det att A99 måste vara MYCKET bättre på avgörande punkter jämfört med exv 5DMkIII och D800 samt en eventuell D600. Inte helt lätt som jag ser det.

Att den blir så pass bra att du blir helnöjd kan jag dock säkert tro. Själv skulle jag säkert bli det också eftersom jag nog är aningen tolerantare än du vad gäller vissa egenskaper.

Jag kräver bara av en bra FF följande: MYCKET bra detaljering, bra DR, bra AF och MF (i stort sett). antalet bps, filmningsegenskaper, högisoegenskaper hamnar längre ned på listan. Även om jag vill att kameran ska fixa iso 3200 snyggt så är det liksom ingen D3s jag kräver.

Men får A99 en AF i klass med 5DMkIII, AF-precision i klass med D800 och en detaljering som ligger någonstans mellan de två plus en lika hög DR som den senare samt får en förfinad EVF, robustare utfällbar display, 6-10 bps med en buffert som fixar minst 25 raw så är den säkert hemma.

Jag skulle vilja gå ett steg längre och återigen påpeka att A99 är väldigt viktig för hur FF-utbudet kommer att se ut i framtiden från olika tillverkare. Såväl prestandamässigt som prismässigt.

Vill dock bara inte uppleva hyllningskörer i 130 dB så snart kameran lanserats som sedan sjunker ned till ett mer lågmält mummel om kamerans eventuella tillkortakommanden. Det går ju inte att bortse ifrån att de flesta missnöjesyttringarna kommer från folk som aldrig provat produkten på ett rejält sätt (en hastig titt i en elektroniklada gills ej) utan gör andras negativa åsikter till sina egna.

A77 gjordes faktiskt på detta sätt till en kamera med fler brister än vad som överenstämde med verkligheten. Och den är fortfarande en mycket bra kamera som är unik i många avseenden. Här finns det utrymme för Sony att komma med fler FW till både den och NEX.

//Lennart

Mats, optimister är alltid mycket roligare än pessimister! Och just nu är du ju inne in en optimistperiod. :)

För egen del ligger mina förväntningar inte fullt lika högt. I likhet med både dig och Lennart är jag dock tämligen övertygad om att denna fullformatare kommer att innehålla en hel del evolutionära förbättringar utöver A77:ans kapacitet, och kanske även någon mera revolutionär dito. A8X / A9X ska tydligen klara av att ta fullstora stillbilder under kontinuerlig videofilmning utan att videoströmmen avbryts (detta har Sony forskat om under åtskilliga år har jag sett). Detta är en nyckelfaktor i utvecklingen när det gäller att reducera eller eliminera sökarfördröjningen vid snabb seriebildstagning.

Av ringa intresse för Lennart, av ett visst intresse för mig, av klart intresse för en hel del andra fotoentusiaster och givetvis av nära nog AVGÖRANDE betydelse vid de allra flesta recensioner och tester förstås...

---
Det går ju inte att bortse ifrån att de flesta missnöjesyttringarna kommer från folk som aldrig provat produkten på ett rejält sätt (en hastig titt i en elektroniklada gills ej) utan gör andras negativa åsikter till sina egna.
---
Precis.

Beklagligtvis - det innebär att företag som verkligen jobbar utav bara h-lsike för att förse oss kameraanvändare med bättre arbetsredskap än vad som tidigare existerat, inte alls får det erkännande de förtjänar. Naturligtvis blir resultatet också betydligt lägre försäljning och det kommer då förstås inte heller in lika mycket stålar till forskning och utveckling som de egentligen borde ha fått.

Lyckligtvis ligger det mycket djupt i Sonys företagskultur att "We are no quiters", så när Sony går in i något område och inte lyckas precis med en gång (vilket få kan räkna med), så har de full insikt om detta och jobbar helt enkelt bara på ännu hårdare tills de når sina mål (vilket vanligen brukar vara att på lång sikt bli marknadsledare eller åtminstone en av "de stora").

---
A77 gjordes faktiskt på detta sätt till en kamera med fler brister än vad som överenstämde med verkligheten. Och den är fortfarande en mycket bra kamera som är unik i många avseenden. Här finns det utrymme för Sony att komma med fler FW till både den och NEX.

//Lennart
Så sant!

Har svårt att se att jag för egen del ska kunna finansiera någon av Sonys kommande fullformatare, men eftersom jag, som t.ex. du, har fattat att man i vissa avseenden bara behöver utveckla lite andra fotograferingstekniker än de man vant sig vid med ens DSLR-kameror, så kan man verkligen få A77:an att lyfta i åtskilliga avseenden. :)

OK, har fortfarande dåligt samvete för att jag inte har lyckats knacka ner lite av mina erfarenheter hittills när det gäller A77:an. Tänkte att jag skulle invänta att jag blev klar med mina experiment med att komma runt sökarfördröjningen vid snabb serietagning. Ser definitivt lovande ut, men det behövs ytterligare en del "utvecklingsarbete" där. Borde förstås ändå ta mig samman och skriva ner de andra och bättre arbetsflöden etc. som jag kommit underfund med att SLT-tekniken möjliggör även med den nuvarande andra generationens SLT-kameror.

/ Gunnar
.

Floppa kan den göra i mer än ett avseende. Den må vara precis så bra som både du och jag vill ha den. För just Sonys framtid ( som tjockkameratillverkare) är det ju precis som du skriver mycket viktigt att kameran blir en framgång...

Så sant. Bara för att kameran blir bra innebär det inte en automatisk framgång och för att lyckas måste den bl.a. bli som du säger, MYCKET bättre än konkurrenterna.

För min personliga del så är det inte så viktigt att sony får stora försäljningsframgångar, bara jag får den braiga kameran :). Sen om hela världen inte fattar hur bra SLT/EVF-lösningen är bryr jag mig inte heller om, jag förstår det och uppskattar det.

Men visst vore det bra om de även lyckades stort på det kommersiella planet. Bl.a. för att stödet från tredjepartstillverkare skulle öka ännu mer. För bra får de dock inte lyckas, då börjar de säkert tackla av i utvecklingstakten, höjer priserna och så blir det sämre tillgång och support istället :)

Nu tror jag att Sony också är högst medvetna om det här och därför faktisk kommer att lyckas leverera en kamera som ÄR inte bara lite bättre än konkurrenterna, utan MYCKET bättre på de allra flesta områdena. De måste helt enkelt det för att kunna etablera sig ordentligt i det här segmentet och jag tror att de kommer att ro det iland.

De måste dock inte bara göra bra grejer, utan måste också ha bättre relation med återförsäljarna, tillhandahålla supportavtal och marknadsföra sig på ett annat sätt.

Jag tror att de kommer fixa det med faktiskt.

När A77 skulle lanseras sa bl.a. Anders ericsson på Sony att "om ni tycker A77 är bra, vänta då tills ni får se nästa års FF-kameror". Det här var senhösten 2010 (väl?), så det blev inga FF nästa år, men planerna har funnits länge. Då pratades det också om en annan marknadsföring och AF-bearbetning och planerna är nog inte ändrade, bara framflyttade.

Jag tror att vi kommer att se betydligt mer av Sony till hösten och vintern även på det området.
Som sagt, lite spännande och kul är det tycker jag.

Men nu är det dags som motvikt att någon av de vanliga hoppar in med lite statistik över hur många kameramodeller Sony släppt i segmentet A2xx och A3xx de senaste åren och vilket resultat de visat 2007-2010 och dra slutsatser utifrån det att Sony säkert kommer att konka och kasta in handduken och att det inte är nåt system att satsa på. De har ju inte heller 50+ FF-objektiv och då är det ju bara skit...

Vi får se inom nån månad åt vilket håll det barkar och vilka visioner som stämmer bäst med verkligheten.

/Mats

Mats, optimister är alltid mycket roligare än pessimister! Och just nu är du ju inne in en optimistperiod. :)

Eller hur! :)

Det har varit alldeles för mycket gnäll och tråkigheter senaste tiden.

Sant att A77 inte fått den cred den förtjänar. Till viss del får Sony skylla sig själva som släpper trasiga grejer till försäljning, det ska de ha den skit de fått för.

Jag har nu kört A77 så mycket att jag gjort kameran till min egen och börjar behärska den. Den ÄR fantastisk, men den är ändå långt ifrån så bra som den skulle kunnat vara. A77 utnyttjar helt enkelt bara en bråkdel av det som konceptet har möjlighet att leverera, så är det.

Troligen kommer ganska tidigt under nästa år en uppdatering av A77 (A78) med samma utseende och samma sensor, fast med den nya tillbehörsskon och förbättrad datahantering. det är vad jag tror.

Den avgörande skillnaden som A99 kommer att ha användarmässigt är en EVF-bild som är följsam hela tiden och inte påverkas av att man tar bilder och går över i nåt hackande previewläge so A77. Att de kan läsa ut bildsignaler från sensorn parallellt med att de bearbetar och lagrar stillbilder medför också funktionen att kunna ta stillbilder medan man filmar och som sagt, DET kommer att vara en killer feature som ger enormt genomslag. Tror det blir själva vändpunkten för Sony faktiskt. Det är enormt stort.

Sen tror jag också att den nya 24 megapixel-sensorn kommer att bli nåt i hästväg, men det blir ju inte något unikt för Sony om de också säljer den till Nikon.

Har dessutom härt rykten om att Pentax också kommer med en kamera med denna i. Det blir då ytterligare en spelare på FF-planen och speciellt när det gäller högpresterande enklare billigare modeller, folk-FF.

Den enda som då inte är med på det tåget är Canon som inte verkar ha nån lämplig sensor att återanvända en gång till och inte verkar ha nån lust att släppa en billig kamera, fast det kanske kommer. Den nya som sitter i 5DMk3 är ju rätt bra och även 1DX:s 18-megapixlare, men jag gissar att Sonys nya 24-megapixklare kommer att piska dessa rejält.

Märkligt förresten att DxO ännu inte kommit med testdata för Canon 1D X.. Var ju åratal sen den "releasades" fast man knappt ännu kan köpa den om man skulle vilja.

/Mats

Verkar som Canon skulle ha fina objektiv och har man några, så sitter man fast. Ett eller ett par kamerahus är då inte hela världen. Visst A77 är bättre på några vis, men verkar som att med en sådan kamera får man ty sig till udda objektiv eller något svindyrt, som ändå saknar något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar