PMD
Aktiv medlem
CCD-sensorerna har ju inte mikrolinserna och Bayer-filtret som mjukar upp bilden.
Vad har de istället?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
CCD-sensorerna har ju inte mikrolinserna och Bayer-filtret som mjukar upp bilden.
Vad har de istället?
Nä jag chimpar inte. Har koll nnär jag fotar och tar hand om bilderna när jag kommer hem. Vill kunnaslänga ett getöga ibland för att snabbt se att exponering osv ligger rätt. När jag är ute och tar bilder ägnar jag mig åt det.
Är inte helt säker att jag kommer bli helnöjd. Har varit lite kritisk hela tiden men sett att typ alla andra som haft kameran öser lovord över den.
Nu har jag som sagt bara använt den under kassa förhållanden. Kan nog bli bra när det är ljusare.
Tydligen finns en uppfattning att alla försvarar det man själv har och intalar sig själv och vill propagera för andra om det. Det är nog den uppfattningen som gett upphov till det här snacket om märkeskramande talibaner osv. Jag avskyr det och är definitivt inte så själv och tycker det är tråkigttom den uppfattningen är vad alla tror. Iofs får väl folk tro vad de vill, men det där sista att jag skulle tycka annorlunda om det var en Canon är totalt käpprätt fel.
Hursomhelst tror jag att jag kommer att gilla kameran, men det krävs en viss tillvänjning helt klart och den har några tillkortakommanden som inte är alldeles bra.
/Mats
Ahh, nu håller jag på att trassla in mig igen i detaljer jag inte har björnkoll på
Just det. Du får börja träna dig på att inte skriva en massa påståenden om sådant du inte har björnkoll på! Fråga istället då.Ahh, nu håller jag på att trassla in mig igen i detaljer jag inte har björnkoll på
---
Tänkte mig att CCD kan avläsa färg direkt eller nåt, men det kanske de inte kan, så det sitter ett Bayer där med, men då är det det andra AA-filtret istället.
---
Jag betraktar inte något märke på någon av mina kameror som mitt eget. Jag har betalat med surt förvärvade slantar för att köpa mina kameror och om någon av dem inte håller måttet så klagar jag.
Vad är det för gard du syftar på? Och vilka slags hugg? Forumdiskussioner här är väl inte nån slags tävling om att vara "bäst" på att racka ner på andra?
En slutsats av detta är att jag aldrig skulle rekommendera kameror som D800 eller X-Pro1 till olika former av dokumentation, som brottsplatsfotografering, arkeologi, museidokumentation etc.
Äger du aktier i något kameratillverkarbolag? Jag gör det inte, så det finns inget kameramärke som jag kan kalla mitt "eget". Jag skulle tro att detsamma gäller de allra flesta kameraägare, inklusive Sonykameraägare.Absolut inte, det är ett välkänt physkologiskt fenomem att den som erkänner svagheter kan lättare bli mobbad. Jag påstår att Sonyägare lättar på garden oftar än andra, eller enklare utryckt avslöjar brister på det egna märket, det var inte menat till dig personligen PMD utan det passade att svara dig så och så läses det även av andra.
De flesta CCD-försedda kamerorna förr hade AA-filter (och bayerfilter). Leica och mellanformatarna har det inte (Leica använder för övrigt en sensor som från början konstruerades för mellanformatare). Man kan få moiré på dessa kameror också - det har inget med CCD eller CMOS att göra
Självfallet! Tack för korrigeringen.Menar du inte D800E?
En slutsats av detta är att jag aldrig skulle rekommendera kameror som D800 eller X-Pro1 till olika former av dokumentation, som brottsplatsfotografering, arkeologi, museidokumentation etc. Där vill man inte alls ha ett antal i och för sig knivskarpa artefakter, som aldrig fanns där i verkligheten (betvivlar dock att denna insikt är särskild spridd bland dessa användare).
.
Man kan som sagt förvänta sig svagare AA-filter framför sensorer med större pixlel-antal sensorn har, men man kan som sagt också förvänta sig att avsaknad av AA-filter i M9:an ger fler artefakter än det i och för sig lite svaga , men dock existerande, AA-filtret i NEX-7.De jämförelser som gjordes mellan NEX 7 och Leica M9 tyder på det. Men Reichmann nämnde om jag inte missminner mig att han såg lite moire även med NEX:en och spånade lite om att NEX:ens AA-filter nog måste vara ganska svagt eftersom skillnaderna mellan kamerorna var så pass lite och båda uppvisade viss moire i åtminstone något av testexempeln.
Jo, jag skrev fel, som PMD redan påpekat. Jag menade D800E.Jag förstår vad du menar, men är ganska säker på att delvis menar fel (även om du menar väl. Om en D800 skulle vara olämplig är en 5DMkIII det också. Jag har använt båda för plåtning inne på museum förra veckan och negativa artefakter lyser med sin frånvaro.
Du hade sannolikt i så fall fått lägga till Nikon D3x och Sony A900/A850 också.
D800E har lite andra egenskaper, men skillnaden mellan den och systermodellen är inte alls så dramatiska, men föreligger risk för moiré så ger båda kamerorna det, E-varianten i större omfattning.
X-Pro 1 är en lite annorlunda fågel med oregelbundet placerade pixlar (grovt förenklat) och jag har provat den men inte i sådana miljöer du beskriver så den kan jag inte kommentera.
//Lennart
Äger du aktier i något kameratillverkarbolag? Jag gör det inte, så det finns inget kameramärke som jag kan kalla mitt "eget". Jag skulle tro att detsamma gäller de allra flesta kameraägare, inklusive Sonykameraägare.
Jasså Min A77 äger jag och inte Sony, om man köper ett hus och tar ett lån på 30 år så kanske man kan säga att banken äger huset eller vem äger huset under tiden man betalar.
Hej Mats
Din reaktion var exakt lika som min. Vad är nu detta??
En naturlig anledning att rekommendera det man själv har är ju ofta att man valt det själv för att mantycker det är bra. Om man inte blivit missnöjd förstås, men även då verkar en del "mörka" för att inte skämmas att man gjort ett dåligt val. Det är lite trist.
När det gäller bilmarknaden håller jag inte riktigt med. Det säljs en massa premiumbilar som har heltandra attribut än lågt pris och praktisk funktion.
Märken som t.ex. Skoda som hisgoriskt inte levererat så hög kvalitet gör nu riktigt bra bilar, men har stora imageproblem. Det märks inte minst i deras marknadsföring att de försöker tvätta bort det.
O h Ingemar, ditt tangentbord har en Enterknap. Använd den då och då efter ett par meningar så blir det wenklare att läsa det du skriver.
/Mats