Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ju också jobbat med marknadsfolk och jag har ju sett gammalt Microsoftfolk som realitetsanpassats när de inte längre levde av ett självspelande piano, som Microsoft då var under dessa år. När de sökte utmaningar hos andra företag så upptäckte både vi och dom att de fick slita mycket mer för mycket mindre. berodde Microsofts exempellösa framgång dessa är bara på den svenska marknadspersonalen inte. För det är stor skillnad på en marknad där man kanppt behöver sälja utan där grejorna säljer sig själva och sådant man faktiskt måste anstränga sig för att någon överhuvudtaget ska köpa..

Det har tidvis säkert funkat så inom vissa av Sonys produktlinjer och sortiment också men när det gäller systemkameror så är det Sony som är "the new kid on the block" även om det kanske inte stämmer med företagets självbild och då måste man nog trots allt vara lite ödmjuk.

Tror det är där det fallerat (i Sverige i alla fall). Den svenska distributören är enligt uppgift inte helt lätt att ha att göra med, och dåliga på att leverera. Jag har inga detaljer eller så, men jag vet i alla fall att den enda butik som säljer Sony i Uppsala är Elgiganten. Mediamarkt har några få kameror ur NEX-seren bara., och ortens enda "riktiga" kamerabutik hatar Sony :(

Någon handlare som "hatar" Sony har jag aldrig stött på, men däremot har jag hört från flera olika håll att ett huvudproblem var att kunskapen om Alpha-systemet sjönk drastiskt när de gamla Minolta-gubbarna gick i pension och ersattes med nytt folk med ringa erfarenhet av grejerna. De handlare jag talat med tyckte därför att det var mycket jobbigare att beställa från Sony än från Canon eller Nikon, eftersom Sonypersonalen vid beställningar inte kunde assistera dem särskilt väl om lämpliga tillbehör etc. eller svara på frågor.

Sedan länge har det tydligen också varit en utbredd policy från Sony Japan att man ska maximera försäljningen med minimum personal, vilket först innebar att många nationella Sony-säljorganisationer koncentrerade sig på volymkunder, men inte hade så mycket tid över för mindre butiker. I USA krävde de tydligen t.o.m. på vissa ställen att även rena fotohandlare skulle tillhandahålla ett fullprogram, dvs sälja även TV-apparater etc.(!)

Enligt min mening knappast någon lysande strategi. Men det kanske var nödvändigt i början, när deras systemkameramarknad var noll. Och kanske även nu pga de stora förlusterna på sista tiden.

Nu tänker de sig tydligen också att öka effektiviteten genom att ersätta de separata cheferna för t.ex. kamera-, laptop- och PlayStation-avdelningarna (vet förstås inte ifall det är exakt dessa tre som får gemensam personal) med en chef som ska kunna behärska alltihop. Kan knappast öka säljarnas kunnighet om Alpha-systemet i alla fall. :-(

Ytterligare en sak som handlare har klagat på var att Sony hade alldeles för få som kunde demonstrera deras produkter. Och det lär väl vara ännu värre nu, är jag rädd. De borde kolla lite här i Sony-trådarna - här kan de finna gott om folk med omfattande kunskaper och erfarenhet av Alpha- och NEX-systemen, och hyra in någon/några av oss som demonstrerare på mässor, hos fotohandlare e.d.

Men jag har en stark känsla av att man på Sony f.n. har mycket svårt att ge sig på något som kostar pengar - nu när de pga förlusterna säkerligen måste spara överallt. Men att spara in på kompetens är bara en skenbar besparing. Att istället satsa på att skaffa eller tillfälligt hyra in kompetens är en investering som, efter vad jag sett i livet, ALLTID ger mångdubbelt ökade intäkter i förhållande till ganska moderat ökade kostnader.

Alla talar om att "investera sig ur krisen", men ingen brukar tyvärr göra detta under själva krisen, utan enbart före eller efter denna... :-(

Orsakerna till att Sony har haft (och fortfarande delvis har) leveransproblem bör väl vara väl kända.
.

Senast ändrad:
Sony (och Minolta) har av tradition varit väldigt väldigt duktiga på vertikalgrepp. Canon var ok, och Nikon rent av dåliga tidigare. Nu har både Canon och Nikon ryckt upp sig, och använder precis som Sony samma kontroller på vertikalgreppet som det normala.

Jag tror dock, utan att ha några som helst belägg för det, att trenden gått mot mindre kameror även bland tjockkamerorna. Förut var det poppis att utrusta sin kamera med vertikalgrepp för att den skulle se ut som ett proffshus, men det börjar gå över då folk insett att proffshusen kanske inte alltid är bäst (men de är stora och tunga). Nu finns det ju "proffshus" som D800 och 5D Mk III, som proffs verkligen använder för att spara rygg och pengar, och det sprider sig.

Det var precis samma sak på den gamla onda analoga tiden - framför allt när alla kameror hade AF och motordrift. Då ville alla ha kameror med extragrepp undertill. Efter ett par år var det många yrkesfotografer som började använda de enklare modellerna utan grepp för att spara ryggen - det innebar fler ergonomiska fördelar än att kunna hålla kameran vertikalt enkelt. Nikon fick väldigt mycket kritik för sin F5 som endast fanns med "inbyggt grepp", och gick ifrån det med F6 (som jag tror fortfarande går att köpa för sjukt mycket pengar).

Jag ägde ett tag en Minolta 9000 med motor, och också den var ett under av ergonomi jämfört med konkurrenterna, men den väger bly. Jag hade också batterigrepp till min Canon 20D och 5D (den första), och det är bra när man monterar tunga objektiv och ska handhålla - annars kan man gott vara utan tycker jag. Till saken hör också att jag sällan faktiskt använder själva vertikalgreppet - jag håller stadigare i samma grepp som horisontellt i de flesta fall, och det går snabbare att växla :)

Har du någonsin kört Nikon F2 AS med monterad motor och batteribox under? Jag VET varrifrån mina nackbesvär kommer som då och då ställer till med yrsel för att det jäklas mellan 5:e och 6:e kotan. Vidare kan en nerv ibland komma ikläm där (hände för Therese Alshammar i detta OS) så att man tappar lite känsel i ett finger.

Tyckte det var en lättnad när vi fick Nikon F3 med motor, fast jag skiftade sedan till Nikon FE2 och motorn MD-12 och vann några hekto till på det viset.

Nu är ju fatiskt inte dagens vertikalgrepp detsamma som stenålderns som innehöll både 8 batterier och motor alternativt en tyngre ack. De är kanska lätta och åtminstone D800 tycker jag ger ett bättre ergonomiskt grepp med vertikalgrepp på.

2 motorkameror kring halsen+axelvsäka med resten av gluggarna i, samt en M-Leica med en 21mm hängades runt halsen med kort rem har definitivt satt sina spår på mig. Speciellt när man var på olika större friidrottsevenmang och ibland nästan fick springa ikapp med löparna för att fånga målgången eftersom man inte fick missa stavhoppet som avgjordes ett par hundra meter därifrån.

Journalistavtalet borde innehållit en klausul om fri tillgång till sjukgymnast, naprapat och liniment livet ut.
Men man trodde ju att man var odödlig i 25-40 årsåldern och den där brännande känslan i nacke och rygg var ju borta nästa dag...och en helsikes massa nästa dagar...ända till sen dag...

//Lennart

Förstår detta mycket väl - som du vet (antar jag) har även jag ryggproblem (annars hade jag köpt Mats Sigma 120-300 objektiv direkt). I mitt fall råkade jag ut för kotkompression på fem kotor. Jag blev fem cm kortare på två månader! Vad som hände när ryggradsnerverna kom i kläm överallt där är ju inte så svårt att räkna ut. Ibland kunde det göra hur ont som helst. Under flera månader klarade jag inte ens att ta mig ur och i sängen.

Men framtiden ljusnar när det gäller hur mycket kameravikt man måste släpa omkring på. Elektronikens intåg gör att man kan slippa tunga prismor och annan tung mekanik, och NEX:ar och andra "spegelfria" kameror har nu blivit så bra att de kan fylla många "seriösa" fotouppgifter (om än inte aktionfoto förstås).

Detta är ju rena friskvårdsprodukter! :)
.

Jag ägde ett tag en Minolta 9000 med motor, och också den var ett under av ergonomi jämfört med konkurrenterna, men den väger bly.

Minolta 9000 - 645g
NIkon F4 - 1090g
Canon EOS-1 - 850g
(Alla utan vertikalgrepp).

F4 och EOS-1 kom något år efter Minolta 9000, men jag tycker nog inte att ergonomin är så mycket bättre på 9000. Den har ett trevligt grepp, men den har knappar istället för rattar/vred för att ställa in slutartid och bländare.

Någon handlare som "hatar" Sony har jag aldrig stött på, men däremot har jag hört från flera olika håll att ett huvudproblem var att kunskapen om Alpha-systemet sjönk drastiskt när de gamla Minolta-gubbarna gick i pension och ersattes med nytt folk med ringa erfarenhet av grejerna. De handlare jag talat med tyckte därför att det var mycket jobbigare att beställa från Sony än från Canon eller Nikon, eftersom Sonypersonalen vid beställningar inte kunde assistera dem särskilt väl om lämpliga tillbehör etc. eller svara på frågor.

Sedan länge har det tydligen också varit en utbredd policy från Sony Japan att man ska maximera försäljningen med minimum personal, vilket först innebar att många nationella Sony-säljorganisationer koncentrerade sig på volymkunder, men inte hade så mycket tid över för mindre butiker. I USA krävde de tydligen t.o.m. på vissa ställen att även rena fotohandlare skulle tillhandahålla ett fullprogram, dvs sälja även TV-apparater etc.(!)

Enligt min mening knappast någon lysande strategi. Men det kanske var nödvändigt i början, när deras systemkameramarknad var noll. Och kanske även nu pga de stora förlusterna på sista tiden.

Nu tänker de sig tydligen också att öka effektiviteten genom att ersätta de separata cheferna för t.ex. kamera-, laptop- och PlayStation-avdelningarna (vet förstås inte ifall det är exakt dessa tre som får gemensam personal) med en chef som ska kunna behärska alltihop. Kan knappast öka säljarnas kunnighet om Alpha-systemet i alla fall. :-(

Ytterligare en sak som handlare har klagat på var att Sony hade alldeles för få som kunde demonstrera deras produkter. Och det lär väl vara ännu värre nu, är jag rädd. De borde kolla lite här i Sony-trådarna - här kan de finna gott om folk med omfattande kunskaper och erfarenhet av Alpha- och NEX-systemen, och hyra in någon/några av oss som demonstrerare på mässor, hos fotohandlare e.d.

Men jag har en stark känsla av att man på Sony f.n. har mycket svårt att ge sig på något som kostar pengar - nu när de pga förlusterna säkerligen måste spara överallt. Men att spara in på kompetens är bara en skenbar besparing. Att istället satsa på att skaffa eller tillfälligt hyra in kompetens är en investering som, efter vad jag sett i livet, ALLTID ger mångdubbelt ökade intäkter i förhållande till ganska moderat ökade kostnader.

Alla talar om att "investera sig ur krisen", men ingen brukar tyvärr göra detta under själva krisen, utan enbart före eller efter denna... :-(

Orsakerna till att Sony har haft (och fortfarande delvis har) leveransproblem bör väl vara väl kända.
.

Ja jag vet inte men vi pratar ju inte om någon certifiering för att flyga rymdfärja direkt. När jag jobbade som produktchef för Microsoft-produkter bl.a. på gamla Esselte så jobbade jag ganska nära Microsoft på en av Sveriges största IT-distributörer och på den tiden såg Microsoft till att utbilda varenda marknadskontakt de hade ordentligt om produkterna och det är och var en stor förklaringsfaktor till företagets framgångar. Det var både kostnadsfria seminarier, lanseringsevents men inte minst DEMOSCRIPTS. Dessa demoskripts var så skrivna att läste man dem och körde igenom dem så kunde man produktens grundfunktioner och inte minst de "selling points" som man ville lyfta fram. Man var också väldigt noga med att aldrig dissa konkurrenterna. Man lyfte konsekvent fram sin egen styrka i respektive produkt man ville marknadsföra.

När det gäller Sony och Sonys krav på sina återförsäljare så kan jag inte det idag men Sony var också en av våra leverantörer och de utmärkte sig inte genom att vara speciellt avvikande. Alla större leverantörer sysslar med liknande aktiviteter såsom säljtävlingar, bonussystem, krav på att för fullt sortiment som man dessutom förväntas ha på hyllan, man förväntas även agera bank åt tillverkarna numera i s.k. "bid och clam"-system. Där handlar det om att storföretagen går förbi både ÅF och distributörer och kortsluter marknaden när man gör upp affärer direkt med de flesta storkunder som finns på marknaden (de erbjuds kundunika priser lägre än distributörernas inköpspriser ofta" men sedan vill man att "kanalen" sköter distributionen. När det sker så går det helt på tvärs med den vanliga affärsmodellen där man köper något billigare än man säljer det. Det här sätter förstås en stor del av konkurrensen ur spel i både distributions och ÅF-led särskilt som distributörernas priser var kända för ÅF t.ex.

I dessa "bid och claim"-affärer förväntas distributörerna dels ge tillverkarna tillgång till sina kundregister (för annars får de sämre inköpsrabatter) och dels agera bank genom att ligga ute med skillnaden mellan sitt eget inköpspris och det pris man lovat storkunderna. Det värsta exemplet på detta jag sett genom åren är Hewlett-Packard (HP). De var överlägset störst under denna period och de var hänsynslösa då de tvingade både ÅF och distributörer (genom sina stora volymer) att betala (genom allt lägre marginaler) den oerhörda byråkratisering det ledde till att driva denna organisation med kundspecifika prislistor och kontrollsystem att kunderna inte fuskade och sålde dessa biddade varor till låga priser till alla sina kunder (sånt förekom förstås). Då jobbade 800 personer centralt på HP i Frakrike för att driva detta system.

Distributörerna tvingades dessutom till miljoninvesteringar i mycket komplicerade IT-system som skulle hålla reda på alla dessa biddar och claimar så att man inte missade att claima de pengar man låg ute med. Det var stora databaser med miljontals kundunika prisposter som uppdaterades varje dag Jag vet detta för det var jag som byggde den första generationen av Scribonas (numera uppköpt av amerikanske TechData) bid och claim-system (självfallet kallat BIDDIS).

Personligen tycker jag det är konstigt att inte EU tar tag i den här typen av konkurrensbegränsningar.

Någon borde skaffa det exemplaret av Sigma. Just Mats exemplar har jag provat. Det är väldigt bra!

//Lennart

Ja men, jag har ju just tagit dig på orden Lennart och du är ju inte ensam om att ha testat det eminenta exet av 150-500. Mats kom upp med det till mig på jobbet just nu, så nu ska jag testa med min NEX på lunchen. Det blir toppen att få stabiliserad sökarbild i både min NEX 7 och min A580 med ett långt tele. Det har jag längtat efter. Det är den pusselbit jag saknat efter jag blev med NEX 7. Det kommer komplettera mitt Sigma 17-70mm med OS för Sony utmärkt. Mycket nöjd med det också. NEX:en blir nu stabiliserad med båda min viktigaste A-mount Sigma till skillnad från hur det var med mitt Sony 70-400mm G (som nu alltså är till salu). (Det hade det inte varit om jag inte haft min NEX att tänka på).

Jag har ju som sagt testat objektivet i fråga i en jämförelse med mitt eget Sony och vet att Sigmat är riktigt bra om än med viss skild karaktär från Sony-objektivet. Det ger en aning mindre mättade färger än Sony-objektivet gör och det är väl en liten nackdel (som dock kan pareras i efterbehandling) och sedan är det ett snäpp ljussvagare men det får man väl leva med. Jag får ju 100mm till i långa änden att leka med, vilket ju är en viss bonus i detta sammanhang, men jag förlorar å andra sidan 80mm i den andra änden, så det går väl jämt upp antar jag även om det ju är ett telezoom vi pratar om.

Nackdelen är väl att mitt Sigma 17-70 och mitt Sony täckte ju in hela spannet 17-400 sömlöst men nu får jag ett hål men det får jag väl fylla med ett manuellt Pentax 100mm eller en 135:a Hexanon.

Var f.ö på Scandinavian igår och då kom en NEX 7-ägare in och handlade ett par NEX-adaptrar bl.a. till sina manuella gamla Zeiss Biogon. Man undrar ju hur många som köra gamla manuella Leica och Zeiss på NEX 7 och om deras Leica numera bara samlar damm. Vem trodde på en sådan utveckling för några år sedan?

Köpte en för mig ny tidning på semestern. digital foto för alla utgiven av Bonnier. Dom listar 25 st vad dom kallar för katastrofer. Ett var att Minolta saknade patent på autofokusen, dom glömde att fråga Honeywell om lov som då hade patentet. Minolta dömdes 1991 att betala drygt en miljard kronor i ersättning, det blev början till slutet för Minolta som kameratillverkare skriver dom.

1986 snabbade sig Canon att lansera T80 med autofokus. men den var kontrastbaserad och nådde dock inte Minoltas fasdekterande dito ens till knäna. Det visade sig att det var en nödlösning för autofokusmotorn satt som en klump på objektivet. År 1987 kom EOS-systemet, men det framgår inte om då Canon köpte loss HoneyWells patent.

Tidningen var inte så tokig och skall inte förväxlas med den andra som nästan heter det samma men att denna då har tillägget ( för alla )

//Bengt.

Häpnadsväckande mycket beröm över A57 vid test i DfA

.
Håller med dig Bengt. Tidningen som heter enbart "Digitalfoto" är i stort sett bara en ren översättning (med ett par månaders fördröjning) av en synnerligen medioker engelsk tidning (kommer just nu inte ihåg förlagans exakta namn). Innehållets kvalitet är högst blandad. Inget att lägga pengar på.

Däremot har "Digitalfoto för Alla" blivit klart bättre efter en ganska skakig start, och är tydligen nu också Sveriges största fototidskrift. Genom åren har det dock gått att se en tydlig bias i Canons favör. Detta har dock dämpats en aning på sistone. Nyckelpersoner på tidningen är stora Canon-entusiaster, och Canon sponsrar tidningens årliga fototävling med Canon-priser för sexsiffriga belopp. Men i ärlighetens namn ska jag säga att DfA-folket faktiskt har börjat bli mer och mer intresseradt av Sonys produkter i takt med det ständiga flödet av nya och radikala koncept som kommer ut från Sony.

I Nr 11 i år testar DfA Sony SLT-A57.

"Vi testar Sonys prisbomb med 12 bilder/sekund"

Sedan öser man på med så mycket beröm över A57:an att jag tappar hakan!

"Till skillnad från konkurrenterna i denna prisklass visar sökaren 100 procent av bildytan. Skärpedjupet kan kollas utan att sökaren blir mörk, och autofokusen kan jobba med ansiktsigenkänning och markera i sökaren vem skärpan ska ställas in på."

'Alpha 57 - 12 b/s.
Canon EOS 600D - 4,0 b/s
Nikon D5100 - 3,7 b/s'

"Autofokusen mäter i 15 punkter och är snabb, effektiv och ljudlös även under videoinspelning."

Och sen det vanliga oinformerade gnället:
"Blixtskon är Sonys egen."

Dock skriver testaren åtminstone:
"Man kan dock hitta billiga adaptrar"
Något som nästan alltid annars brukar utelämnas.

"Vitbalanseringen är mycket säker och färgerna neutrala. Dessutom är exponeringen minst lika säker som hos konkurrenterna."

"Alpha57 är klassens okrönta kung när det gäller video. Bildenär riktigt fin, och den inbyggda mikrofonen gör verkligen bra ifrån sig. Slutligen fungerar autofokusen om möjligt ännu bättre än på en riktig videokamera."

Slutsats:
"Om man alltid jobbat med en optisk sökare måste man vänja sig vid den elektroniska, men när man väl gjort detta är den en fröjd att använda.
---
Dessutom får du inte bättre videoinspelningar i denna kameraklass."

Speciellt anmärkningsvärt är att denna recension är skriven av en av landets allra största Pro-Canon-entusiaster, som skrivit böcker om Canon sedan åratal tillbaka. Att vara så öppen och fördomsfri om de under så lång tid av "riktiga fotografer" nedvärderade Sony-kamerorna är starkt gjort! Systemkamerorna alltså, det har inte skrivits en massa sk-t om Sonys kompaktkameror (även om de ofta har "glömts bort").

Han verkar ha blivit så överväldigad av denna nya tekniks möjligheter att han inte ens tog upp de smärre anmärkningar som vissal A57-användare skriver om...

Jag håller i och för sig med om att A57 definitivt är den av marknadens alla kameror som ger mest "Bang for the Bucks". Dock är det ingen kamera för mig - A77:an är absolut värt sitt pristillägg - FÖR MIG.
.

Och sen det vanliga oinformerade gnället:
"Blixtskon är Sonys egen."

Men hallå!?! Blixtskon är faktiskt Sonys egen. Det är fakta och inte gnäll.

Huruvida det är bra eller dåligt är en annan sak, och för den som tycker att det är bra kanske det är gnäll att tycka att det är dåligt.

Personligen "måste" jag ha batterigrepp på kameran,dubbla batterier,lite att hålla i med.

Har det på a77,a700 och hade det även på a100(pirat).

Är det någon som har ett a100 hus till salu?

Ångrar att jag sålde min,var ju en grym skärpa i den kameran.

Men hallå!?! Blixtskon är faktiskt Sonys egen. Det är fakta och inte gnäll.
---.
Jodå, det är visst gnäll, eftersom innebörden är att iISO-blixtskon är dålig (vilket den inte alls är, tvärtom). Pga att detta okunniga gnäll är så väldigt utbrett verkar Sony nu ge upp och i fortsättningen gå över till ännu en variant av "standard" ISO-blixtskon.

Gnället kommer nästan uteslutande från folk utan erfarenhet av Alpha-systemet, även om det i och för sig tycks förekomma gnäll även från enstaka Alpha-användare (men de senare kan ju mycket väl vara "troll").

Ordagrant står det i DfA-testen:
"Blixtskon är tyvärr Sonys egen konstruktion."

Är säker på att Sony har fullständigt klart för sig att iISO-blixtskon är helt överlägsen vid praktiskt fotograferande, i likhet med de av oss som har erfarenhet av båda blixtsko-systemen (annars skulle Sony självfallet ha skippat den direkt redan i sin allra första Alpha-kamera), men de har ju verkligen försökt att köra med den. Fast till slut insåg de väl att det inte går att kämpa mot okunnigheten, när den är så här stor och utbredd och sitter så hårt som i detta fall.

Som bekant: "Mot dumheten kämpa själva Gudarna förgäves."

PS Jag har genom decennierna haft åtskilliga problem med den s.k. "standard" ISO-blixtskon, men inte ett enda under användning av iISO.
.

Senast ändrad:
Personligen "måste" jag ha batterigrepp på kameran,dubbla batterier,lite att hålla i med.

Har det på a77,a700 och hade det även på a100(pirat).

Är det någon som har ett a100 hus till salu?

Ångrar att jag sålde min,var ju en grym skärpa i den kameran.

Skaffa en A350 istället. Det är den allra bästa av kamerorna med CCD-sensor istället för CMOS och den är på 14 megapixel.

I riktigt bra ljus på låga ISO så har fortfarande CCD en liten edge över CMOS, men så fort man måste skruva upp känsligheten så blir bruset snabbt mycket besvärande.

(På A99 verkar det bli tredubbla batterier med grepp monterat :))

/Mats

Jodå, det är visst gnäll, eftersom innebörden är att iISO-blixtskon är dålig
Det kunde man inte läsa ut av citatet. Det stod bara en faktauppgift i det.

(vilket den inte alls är, tvärtom).
Javisst, den är tekniskt bra. Det är en annan sak huruvida det är bra att Sony har en egen blixtsko istället för samma som alla andra. Jag vet inte riktigt vad jag tycker i den frågan, men det är inte främst en teknisk fråga.

Ordagrant står det i DfA-testen:
"Blixtskon är tyvärr Sonys egen konstruktion."
Det hade väl varit bra om du hade citerat rätt från början? I det där citatet ligger det en värdering och inte bara en faktauppgift. Testaren tycker tydligen att det finns fördelar med att använda en standardtillbehörssko. Andra må tycka annnat. (Uppenbarligen).

Det är för mig rätt roligt att man gnäller på att blixt skon är märkes unik samtidigt som vissar på pekar vikten av orginaltillbehör
Det blir lite som att gnälla på objektivfattningen......

Det är för mig rätt roligt att man gnäller på att blixt skon är märkes unik samtidigt som vissar på pekar vikten av orginaltillbehör
Det blir lite som att gnälla på objektivfattningen......

Sonys blixtsko fungerar onekligen bra så länge man använder originaltillbehör (och det gör jag helst - åtminstone när det gäller blixtar). Problemen uppstår när man ska hänga på något annat än blixtar där. För stillbildsfotografering är det väl främst radioutlösare och dylikt, men nu används som bekant kamerorna också för filmning, och då finns det diverse pryttlar man kan sätta i blixtskon. Visserligen finns det adaptrar, men då får har man inte längre någon glädje av den unika blixtskon, och riskerar att det blir "rackligare".

Jag tror inte att Sony "gett efter" och byter blixtsko för att folk är dumma och inte förstår bättre, utan just för att göra det enklare att använda skon för tredjepartsprylar.

Det kunde man inte läsa ut av citatet. Det stod bara en faktauppgift i det.
Det kan tolkas precis som du gjorde. Bra att du påpekade detta.

Tiden mellan det att jag läste citatet och skrev det var tydligen tillräckligt lång för att jag skulle tappa ett par ord... Sedan är det ju så vanligt i tester att man finner just detta uttryck - "Sony har sin egna blixtsko" - med innebörden att detta inte är bra (listas ofta som minuspunkt), så hjärnan plockade tydligen fram en av den stora mängden av den typen av fraser som min stackars skalle matats med efter att jag läst (alldeles för många) tester. Brukar annars korrekturläsa allt jag skriver, men här har jag ju missat.

---
Javisst, den är tekniskt bra. Det är en annan sak huruvida det är bra att Sony har en egen blixtsko istället för samma som alla andra. Jag vet inte riktigt vad jag tycker i den frågan, men det är inte främst en teknisk fråga.
---
Jo, det kan i och för sig sägas vara ett problem att Sony har en egen blixtsko. Men det har ju å andra sidan alla de andra märkena som bekant också! Standarden fungerar bara där allt som behövs är plus- och jordkontakten, eller för helt "dumma" tillbehör.

Anser att de påstådda problemen med iISO-skon är groteskt överdrivna. Men Sony borde ha gjort en mindre och mycket billigare adapter än de båda de nu tillhandahåller. Fortsatt med Minolta FS-1100 helt enkelt. Men de vågade antagligen inte komma ut med något utan skyddskretsar - nuförtiden stämmer ju folk andra för precis vad som helst (särskilt i USA). Sonys (överprissatta) alternativ, FA-ST1AM och FA-HS1AM), innehåller ju skyddskretsar.

Eftersom jag har en FS-1100 och ett litet överskottslager av sydostasiatiska kopior,av denna, så har jag aldrig haft några problem ifall jag velat sätta på något tredjepartstillbehör. Men nu verkar det ju ssv som att Sony tänker gå över till samma "icke-standard"-blixtsko som alla andra...

---
Det hade väl varit bra om du hade citerat rätt från början? I det där citatet ligger det en värdering och inte bara en faktauppgift. Testaren tycker tydligen att det finns fördelar med att använda en standardtillbehörssko. Andra må tycka annnat. (Uppenbarligen).
Hade det förstås varit!

Får väl se till att inte missa att korrekturläsa i fortsättningen. Men jag ska erkänna att jag nuförtiden släpper igenom mycket mer ofullkomligheter, felsyftningar och stavfel i det jag skriver i mail eller i olika fora, än vad jag någonsin skulle ha accepterat tidigare, när jag skrev på papper. Då var jag MYCKETpetigare. Det är också mycket lättare att hitta fel ifall det är utskrivet på papper, man har ju en mycket större överblick bl.a.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar