Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi har haft turen att kunna hålla ihop i många år, vi har haft jobb hela tiden och kunnat sparat en del under åren.

Och det är med råge ett liv som är värt oerhört mycket mer än alla spisar, bilar, kameror, objektiv etc vi diskuterar här.

För väldigt ofta är det ju lyxproblem och petitesser det handlar om. Jag gläds med dig och har visserligen en skilsmässa bakom mig (som mycket ung), men min nuvarande fru och jag har hängt ihop i över 30 år trots mycket hårda prövningar. Inga prylar i världen kan väga upp en promille av det.

//Lennart

Nu börjar berättelser om vad livet verkligen är, när glaset är tomt och "affären" är stängd!

Inte kom det nya kameror, varje 18:e månad, med ”absolut banbrytande nödvändiga finesser”, förr i tiden, när farfar var med.
Ingen tanke då heller, att snart sälja, det man tidigare hade köpt.
Tillverkarna har nu övertaget, allt för många konsumenter faller för köpsuget, rena ”drogen”.

”Drogfria” konsumenter använder fortfarande sina gamla kameror, hela 18 månader eller mycket längre ......

. Å andra sidan är det jäkligt svårt att plåta med den nya spisen. Det är klart att man kan kan göra en hålkamera om ugnsluckan inte har glasad front:)

//Lennart

Så här blir det om man använder ugnen som objektiv.

Pizza_450.jpg

/Mats

(Om någon undrar över bilden så har jag tagit den för länge sedan med A550 och Samyang 8 mm FishEye inne i ugnen -efter att den kallnat - samt trådlös blixt och trådlös utlösare som jag håller i vänsterhanden utanför bild.)

Bra ide´, Mats! Jag testade att lägga en A77 i kakelugnen och plåta himlen genom skorstenen. Detta innan jag skickade iväg den till en köpare:)

//Lennart

Nu börjar berättelser om vad livet verkligen är, när glaset är tomt och "affären" är stängd!

Inte kom det nya kameror, varje 18:e månad, med ”absolut banbrytande nödvändiga finesser”, förr i tiden, när farfar var med.
Ingen tanke då heller, att snart sälja, det man tidigare hade köpt.
Tillverkarna har nu övertaget, allt för många konsumenter faller för köpsuget, rena ”drogen”.

”Drogfria” konsumenter använder fortfarande sina gamla kameror, hela 18 månader eller mycket längre ......

18 månader?!! Du är ju inte riktigt klok, så länge kan ingen ha en kamera :)

Iofs har jag tvingats dras med A580 från december 2010 för att jag avhållt mig från A77 så länge.

Den är fö till salu nu till fyndpris. Antingen här på FS eller på Tradera med 3900 som utropspris.

Likaså Sigmat för 6300 för den som vill fynda.

/Mats

18 månader?!! Du är ju inte riktigt klok, så länge kan ingen ha en kamera :)

Iofs har jag tvingats dras med A580 från december 2010 för att jag avhållt mig från A77 så länge.

Den är fö till salu nu till fyndpris. Antingen här på FS eller på Tradera med 3900 som utropspris.

Likaså Sigmat för 6300 för den som vill fynda.

/Mats

Någon borde skaffa det exemplaret av Sigma. Just Mats exemplar har jag provat. Det är väldigt bra!

//Lennart

Och det är med råge ett liv som är värt oerhört mycket mer än alla spisar, bilar, kameror, objektiv etc vi diskuterar här.

För väldigt ofta är det ju lyxproblem och petitesser det handlar om. Jag gläds med dig och har visserligen en skilsmässa bakom mig (som mycket ung), men min nuvarande fru och jag har hängt ihop i över 30 år trots mycket hårda prövningar. Inga prylar i världen kan väga upp en promille av det.

//Lennart

Min käresta och jag har alltid haft gemensam kassa, jag hade inte kunnat köpa dyrare saker om vi inte samarbetat med pengarna, så vi har varit beroende av gemensam kassa, det har fungerat mycket bra för oss. jag Fotade som allra mest under 80-talet och påverkad av Canonskamerornas stora populäritet, så måste jag köpa en och se vad det var för underverk, inge större fel på kameran, men inte tusan tog den några bättre bilder än min Konica.

Bara namnet Canon gav så klart 10 poäng extra vid tester precis som vid andra bedömningar, en gång champion alltid en champion, ingen förblir opåverkad av sådant.

Jäklar vad vi numera är fångade i den nya digitala eran, det som är sämre tycker jag är att Datorn har en sådan betydelsefull roll i dag, för att det skall fungera bra med fotograferingen, förr så köpte man en projektor och så kom Diabilderna i brevlådan. alla använde samma typ av film i kameran, alla hade en FF-analog.kamera, tillika backuppkompakten hade småbildsfilm.

Datorn är också mycket bra och trevlig så många fördelar finns så klart, men det kostar också lite mera om man vill försöka att hänga med, men man bestämmer själv vilka gränser man tar.

Någon borde skaffa det exemplaret av Sigma. Just Mats exemplar har jag provat. Det är väldigt bra!

//Lennart

Jo, så är det.
Fast egentligen hoppas jag att ngen köper det för helst skulle jag såklart vilja använda det tillsammans med den nya kameran. Känns lite dumt att sälja ett objektiv för att köpa en kamera som det passar utmärkt på, men det är den krassa verkligheten om inte fotoutrustningen ska växa i kostnad.
Finns i alla fall här för hugade spekulanter:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=179542
http://www.tradera.com/sigma-150-500-5-0-6-3-apo-dg-os-hsm-till-sony-alpha-auktion_342579_160987332

Liten prutmån finns vid snabb affär till trevlig Sonyforum-deltagare.

Blir väl att skaffa ett nytt bra tele senare när kassan är starkare. Vill helst inte skaffa ett exakt likadant då, för risken känns stor att man blir besviken om det inte presterar lika bra. Det här är nog ett sjusärdeles bra exemplar helt enkelt, knivskarpt och exakt i fokus.

Blir att byta upp sig en klass. Funderar på Sigma 500/4,5, alltså ett riktigt supertele. Visserligen en helt anan prisklass, men jämfört med original är ett sådant rena fyndet. Fördelen med zoomen är att den är så lätt och smidig att det är hur lätt som helst att handhålla den, vilket primen inte är.

Eller ett 300/2,8 och en dedicerad 1,4X TC till det. Blir två objektiv av och 420/4 är inte så pjåkigt och min gissning är att bildkvaliten i ett sådant exipage slår vilken zoom som helst.

Vi får se, det ligger på framtiden. Kostar ju trots allt 3-4 gånger så mycket som Sigma-zoomen.

Kameran är såld i alla fall.
A580 är en trotjänare som jag varit extremt nöjd med och haft 19 månader. Är lite tveksam till om jag kommer uppskatta A77 lika mycket, men alla tjatar ju så förbaskat att jag ska skaffa en istället för att gnälla på den, så då måste jag ju det ;-).

Kan bara säga att Sony A580 är en ruskigt bra kamera som inte alls fått den uppmärksamhet och cred som den förtjänar. Tillhör ju den gamla DSLR-eran, så den är passé nu i Sony-sortimentet, men otroligt bra är den. Men nu ska den som sagt skickas iväg till en ny lycklig ägare.

/Mats

Även om det b lir kortare brännvidd så kan jag rekommendera Sigma 70-200/2.8 DG EX APO HSM i senaste versionen med den blanka ytan+en TC 1,4x. Det exemplaret jag fick prova var rysligt bra, men det är visst bara något enstaka ex som letat sig till Sverige.

I annat fall ett beg Sigma 100-300/4 EX DG Apo + 1,4 TC. Hade ett jättebra ex av det, men sålde det tyvärr i en stund av allmän förvirring. Presterar ungefär som EF-70-200/4 L is usm, fast fortsätter lika bra upp till 300mm och är helskarpt hela vägen på full öppning.

En fast 300/2.8+1,4 TC är ju inte heller dumt, därtill lättare än den mycket bra 120-300/2.8 EX DG HSM (som tyvärr inte finns till Sony vad jag fattat)

Nu är det ju tyvärr så att Sigma, trots mycket bra innovationer och nya linsdesigner kör med reversed enginering så AF kan slå lite mellan olika exemplar. Därför är det viktigt att prova just det exemplar man vill åt innan köpet. Nu är ju ditt 150-500 inställt och SLT-säkrat så jag kan förstå om det svider lite att göra sig av med det.

//Lennart

Även om det b lir kortare brännvidd så kan jag rekommendera Sigma 70-200/2.8 DG EX APO HSM i senaste versionen med den blanka ytan+en TC 1,4x. Det exemplaret jag fick prova var rysligt bra, men det är visst bara något enstaka ex som letat sig till Sverige.

I annat fall ett beg Sigma 100-300/4 EX DG Apo + 1,4 TC. Hade ett jättebra ex av det, men sålde det tyvärr i en stund av allmän förvirring. Presterar ungefär som EF-70-200/4 L is usm, fast fortsätter lika bra upp till 300mm och är helskarpt hela vägen på full öppning.

En fast 300/2.8+1,4 TC är ju inte heller dumt, därtill lättare än den mycket bra 120-300/2.8 EX DG HSM (som tyvärr inte finns till Sony vad jag fattat)

Nu är det ju tyvärr så att Sigma, trots mycket bra innovationer och nya linsdesigner kör med reversed enginering så AF kan slå lite mellan olika exemplar. Därför är det viktigt att prova just det exemplar man vill åt innan köpet. Nu är ju ditt 150-500 inställt och SLT-säkrat så jag kan förstå om det svider lite att göra sig av med det.

//Lennart

Har också tittat på Sigmas nya 70-200. Blir dock lite kaka på kaka med Zeiss 135an, vilket då skulle innebära att jag säljer Zeissen, men på något vis vill jag inte det :). Det skulle svida i hjärtat alldeles för mycket. Zoomen blir mer allround, men Zeissen har en liten extra edge som jag inte vill vara utan.

Ska det vara så ska det vara ordentligt.
Sigma 300/2,8 är asbra. Smidigare format också än original från alla tillverkare. Sonys eget nya lär dock bli för dyrt.

Sigma 300/2,8 finns visst till Sony och kostar bara runt 20 000. Rajala har ett på lager, men de tar ett par tusen till för det. Finns säkert prutmån där. Jag har också hittat ett begagnat som jag kan vara spekulant på, men det får ligga en liten tid framåt, just nu finns inte medlen för det.
http://www.rajalaproshop.se/Produkt...PO-EX-DG-HSM-För-Sony-117477-p0000001145.aspx

300/2,8 är riktigt härligt byggt. Väger bara ett halvkilo mer än 150-500 och är lite kortare. Den stora 119 mm frontlinsen känns rätt maffig, underbart objektiv och mycket välbalanserat.

Med en 1,4X TC till så får man ju faktiskt två toppklass objektiv i ett och tillsammans medSamyang Fisheye, 16-50/2,8SSM, 50/1,4, Sigma 70/2,8 macro och Zeiss 135an får jag en drömuppsättning som täcker hela området. Har märkt vid tele att jag ändå inte zoomar särskilt ofta, utan ligger på max hela tiden. Tack vare pixeltätheten hos A77 kan man leva med lite kortare brännvidd. Ska ta mig in till Rajala med A77an och ett eget minneskort och provskjuta det

Av någon anledning är varianten till Sony tyvärr skruvdriven, medan det har HSM till Canon och Nikon, men det kan jag leva med. Superobjektiv till superpris. Visserligen tror jag det nya Sony 300/2,8SSM lär bli nåt alldeles extra bra, men jag tror att prislappen blir så hög att det är totalt utanför min budget. Bättre att satsa på riktigt bra objektiv nu (eller förhoppningsvis snart i alla fall) och så kan FF-kamerahuset få vänta lite.

Skruvfokus har faktiskt en del fördelar också. Inget strul med någon kompatibilitet och så ligger ju all styrning och återkoppling inne i kameran. Det minskar ju en felkälla att en extern motor ska sköta justeringen och återkopplingen och även hur noggrann stegningen är, vilket ju är det som Canon har haft problem med. Min erfarenhet är också att microjustering funkar helt felfritt över hela området på Sony med skruvdrivna objektiv om man skulle behöva finjustera det en liten aning och DMF-funktionen tillsammans med peaknig är ju bara så oerhört bra.

/Mats

Senast ändrad:
Den kan inte ha varit billig, då en välkänd fotograf var den tidigare ägaren, i några månader! :) :)

Åt h-e för billig jämfört med vad den kostade i februari. Men jag tar igen det genom ett annat köp som jag gjort preliminärt: Den alldeles underbara vidvinkelzoomen 14-24/2.8 AF-S G ED till Nikon D800. Den används även på NEX-7 med adapter. I nyskick och 6.000:- under nypris.

Så jag tror det blir en mervinst för mig ändå, men Mats gör ett superklipp. Medföljande 16-50/2.8 SSM är så jäkla bra att jag faktiskt inte märkte någon skillnad mellan den och Zeiss 24-70 SSM när SAL 1650SSM sattes på 24 och 50mm samt jämfördes med nämnda Zeiss på A77

Korrektion: direkt ur kameran visade Zeissen mer neutrala färger, men efter en rawkörning kunde jag inte se någon skillnad alls.

Kan Sony fortsätta göra sådana gluggar till vettiga priser så blir deras objektivlineup mer attraktiv tror jag.

//Lennart

Åt h-e för billig jämfört med vad den kostade i februari. Men jag tar igen det genom ett annat köp som jag gjort preliminärt: Den alldeles underbara vidvinkelzoomen 14-24/2.8 AF-S G ED till Nikon D800. Den används även på NEX-7 med adapter. I nyskick och 6.000:- under nypris.

Så jag tror det blir en mervinst för mig ändå, men Mats gör ett superklipp. Medföljande 16-50/2.8 SSM är så jäkla bra att jag faktiskt inte märkte någon skillnad mellan den och Zeiss 24-70 SSM när SAL 1650SSM sattes på 24 och 50mm samt jämfördes med nämnda Zeiss på A77

Korrektion: direkt ur kameran visade Zeissen mer neutrala färger, men efter en rawkörning kunde jag inte se någon skillnad alls.

Kan Sony fortsätta göra sådana gluggar till vettiga priser så blir deras objektivlineup mer attraktiv tror jag.

//Lennart

Ja, utan att gå in på några siffror så tycker jag också det var mycket bra villkor. Hade det inte varit det så hade jag inte slagit till, utan planerade att hoppa över A77 helt.

Men det är som det ska vara tycker jag, man ska inte vara för girig. You win some, you loose some. Om Lennart har gjort ett klipp på ett helt annat objektiv kan han ju kosta på att släppa en liten del på intäktssidan.

Likaså har killen som köpte min A580 också gjort ett riktigt bra klipp.

Och om nån vill ha ett utmärkt telezoom så kan vederbörande också göra en riktigt bra affär. Förstår inte att det inte åkte iväg på tio minuter. Hade jag varit utan och haft medlen skulle jag inte tvekat en sekund.

Det här objektivet kostar över 10 000 kr som billigast på stan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=801738
(Det exemplaret som listas hos Rajala för 7999 är fel, det är varianten utan OS de har på lager).

Extremt bra exemplar i perfekt skick som är fixat för kompatibiliteten och det åker iväg för bara 6500 kr.till någon här i tråden!!!

Ligger ute på Tradera med utropspris 6300 kr och så fort det kommer ett bud där är erbjudandet via fotosidan slut. Skynda fynda! :)

Apropå att Sony gör förbaskat bra objektiv numera så tror jag definitivt på det. Nu har de ju släppt några DT-objektiv, bl.a. 18-135 som nytt kitobjektiv för den (host host) halvbra 18-55, men också ett nytt DT 55-300 som är snorbilligt, kostar bara 1500 eller nåt. Jäkligt fint i samma design som de andra nya objektiven och det är utrustat med "extra low dispersion"-glas osv och ska visst vara riktigt bra enligt Sony själva. Man kan ju kosta på sig ett sådant att ha som vardagstele under en liten period i alla fall, kostar ju i princip ingenting att prova på.

Mycket spännande at se vad som kommer på objektivsidan framöver den närmaste tiden. Tror det blir ett och annat extremt bra och att det blir nya med jämna mellanrum. Orolig dock för att det riktigt vassa objektiven kommer med en frånstötande prislapp som 500/4, men jag tycker mig se en tanke bakom det också...

Nä, ska bli kul att ratta en A77 på riktigt. Hopas att den inte är så usel som jag har sagt :)

/Mats

Ja, utan att gå in på några siffror så tycker jag också det var mycket bra villkor. Hade det inte varit det så hade jag inte slagit till, utan planerade att hoppa över A77 helt.

Men det är som det ska vara tycker jag, man ska inte vara för girig. You win some, you loose some. Om Lennart har gjort ett klipp på ett helt annat objektiv kan han ju kosta på att släppa en liten del på intäktssidan.

Likaså har killen som köpte min A580 också gjort ett riktigt bra klipp.

Och om nån vill ha ett utmärkt telezoom så kan vederbörande också göra en riktigt bra affär. Förstår inte att det inte åkte iväg på tio minuter. Hade jag varit utan och haft medlen skulle jag inte tvekat en sekund.

Det här objektivet kostar över 10 000 kr som billigast på stan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=801738
(Det exemplaret som listas hos Rajala för 7999 är fel, det är varianten utan OS de har på lager).

Extremt bra exemplar i perfekt skick som är fixat för kompatibiliteten och det åker iväg för bara 6500 kr.till någon här i tråden!!!

Ligger ute på Tradera med utropspris 6300 kr och så fort det kommer ett bud där är erbjudandet via fotosidan slut. Skynda fynda! :)

Apropå att Sony gör förbaskat bra objektiv numera så tror jag definitivt på det. Nu har de ju släppt några DT-objektiv, bl.a. 18-135 som nytt kitobjektiv för den (host host) halvbra 18-55, men också ett nytt DT 55-300 som är snorbilligt, kostar bara 1500 eller nåt. Jäkligt fint i samma design som de andra nya objektiven och det är utrustat med "extra low dispersion"-glas osv och ska visst vara riktigt bra enligt Sony själva. Man kan ju kosta på sig ett sådant att ha som vardagstele under en liten period i alla fall, kostar ju i princip ingenting att prova på.

Mycket spännande at se vad som kommer på objektivsidan framöver den närmaste tiden. Tror det blir ett och annat extremt bra och att det blir nya med jämna mellanrum. Orolig dock för att det riktigt vassa objektiven kommer med en frånstötande prislapp som 500/4, men jag tycker mig se en tanke bakom det också...

Nä, ska bli kul att ratta en A77 på riktigt. Hopas att den inte är så usel som jag har sagt :)

/Mats

usel och usel förstår att du skojar lite, men jag tycker att man behöver se A77 med dom förutsättningar den fick 2011, EVF är bara generation 2 den har ändå den högsta upplösningen bland alla andra EVF:er . jag tvekade länge själv då EVF och SLT-systemet ännu bara är i sin början av konstruktionslösningar.

Hehe! Nä, A77:an är definitivt INTE så usel som du (Mats) i alla fall ibland skrivit. Omväxlande med att höja den högt upp i skyn, långt utanför synhåll...
:).

Och på samma sätt som Quick Liveview öppnade nya fotografiska världar för både dig och mig, så kommer A77:an att öppna ännu fler. Dessutom kommer du att efter ett tag upptäcka att den utöver detta medger helt nya arbetsflöden som är bättre, effektivare och MYCKET snabbare än vad som är möjligt med någon DSLR-kamera, oavsett pris.

Har dåligt samvete för att jag inte ännu redan har beskrivit en del av detta. Får väl försöka att få iväg åtminstone något snart, innan du, "Otålige Mats", tröttnar och säljer av den innan du hinner upptäcka några av dessa... :)

Och jag har ständigt dåligt samvete för att jag bara lyckats skriva ner väldigt lite av de (vågar jag påstå) tämligen omfattande kunskaper inom åtskilliga fototekniska områden jag genom tiden "tillskansat mig" och lagrat i hjärnan.
:-(

Jag ser ju att när jag nån gång lyckas med detta så blir det vanligen mycket uppskattat (även, ifall det skulle gälla något Sony-specifikt, bland de användare av andra system som sätter fotograferandet före märket).
.

Att direkt påstå att A77 i sig själv är mer snabbarbetad än alla andra kameror är nog en överdrift. Dock stämmer utsagan om man verkligen inser att den blir precis så snabbarbetad som man gör den till.

Programmeringen av vilka knappar som ska adresseras till olka funktioner är väldig viktig. Därtill är ju vi alla olika vad gäller vilka snabbval som är väsentliga.

Så jag håller med Gunnar, men då gäller det för nya A77-användare att verkligen läsa manualen. Först efter att insikten kommit att A77 är "one of a kind" och fordrar viss träning och inkörningstid blir den väldigt snabbarbetad eftersom en rad funktioner kan ställas så den passar det personliga arbetsflödet.

Tycker det är viktigt att sovra bland infon som ska visas på display resp i EVF. Likaså hur de olika grupperingarna av AF-punkterna fungerar i olika situationer. De må likna många andra kamerors, men reagerar lite annorlunda. Här gäller träning.

En av de viktigaste sakerna när man börjar laborera med de olika inställningarna är att i menyn ställa in läget Återgå till senast visade umdermenyinställning. Annars får man börja bläddra sig igenom alla menyer och undermenyer igen. FOTO klagade på detta, men missade att valet fanns. Kanske beroende på att det inte beskrivs begripligt i manualen.

Vidare ljuger man om man säger något annat än att den här kameran ställer krav på bra objektiv. Jämför med D800 som är en 36 Mp FF. Skulle A77 vara en FF hade den haft 50+ Mp. Jag märker ju redan på D800 hur kinkigt det kan vara med mikroskakningar. Här blir det snäppet värre om man kör utan SSS. Fast SSS kan i vissa lägen vara bildförstörande.

Kör gärna utan SSS när den inte behövs (här finns en i mitt tycke mindre bra lösning på A77, nämligen att SSS bara kan avaktiveras/aktiveras via meny istället för en extern knapp), men tänk gärna så här att om ni är vana vid att med tidigare kameror köra 1/60 sek med en viss brännvidd så ställ istället in en snabbare tid, helst en dubbelt så kort.

A77 har så många pixlar på liten yta att vitsen med dem kan gå helt förlorad om mikroskakning uppstår. Tack och lov fälls ingen spegel och ridån fungerar p g a konstruktionen betydligt mjukare än andra kamerors. Redan detta reducerar risken för mikroskakningar.

Sedan har vi "konsten att betrakta resultatet på skärm". En datorskärm har ju ingen hög upplösning och datorn räknar en pixel som just en pixel, oavsett storlek. Är man van att bedöma resultatet med 24Mp från en FF som A900 på skärm kan därför A77:s resultat se sämre ut. För att bedöma hur det printade resultatet ska bli brukar jag betrakta den färdigbearbetade bilden i c:a 40% istället för 100%.

Upptäckte detta när jag testade A77 mot A900. Samma pixelantal men olika utseende på skärm. Dock såg utskrifterna i princip identiska ut. Inte illa pinkat av en APS-C.

Med bra objektiv menar jag inte nödvändigtvis svindyra. Sigmas 70/28 är inte dyrt men är ruggigt bra på en A77. 16-50/2.8 SSM är en utmärkt normalzoom för A77. Tyvärr säljs A77 också i kit med DT 18-55 och då har man kastrerat den höga detaljering kameran kan ge.

Men pointen är att A77 i sig själv är inte snabb. Däremot ger den användaren möjlighet att jobba mycket snabbt OM användaren verkligen sätter sig in i vad kameran kan leverera. Låter väl schablonartat men det är extra nödvändigt med A77 om man vill utnyttja den till fullo. Ställer man in de olika parametrarna efter sina behov och verkligen tränar så utgör A77+fotograf en väldigt snabb enhet att fånga ögonblicket.

Personligen kör jag med displayen helt stängd emot kamerahuset för att EVF ständigt ska vara beredd. Hänger kameran över axeln och ett motiv dyker upp är det bara att aktivera avtrycket under tiden man lyfter kameran till ögat. Har kameran stängt av sig själv p g a overksamhet en stund så hinner EVF vara helt aktiverad när ögat ser i sökaren. Har kameran inte släckt ned är EVF ständigt beredd.

Givetvis använder jag stora displayen också vid olika situationer, men faktiskt mest för att fingranska resultatet. Jag kan ju betrakta tagen bild i EVF utan att ta kameran från ögat och där avgöra om bilden blev skarp och motivet "fastnade".

Räkna med att kameran käkar mycket ström. Mest ström går åt under inlärningsskedet. Jag anser att ett extrabatteri är ett måste.

12 bps är ingen ploj om man vill fånga ett relativt stationärt skeende. 8 bps rekommenderas dock som grundisntällning vid sekvenskörning.

Kan inte ge några råd om filmning eftersom jag är ett totalt stillbildsfreak. Tycker om att se på film, men fascineras inte ett skvatt av att filma själv.

//Lennart

Usch, låter jobbigt. Måste man lära sig en massa :)

Nä, det ska nog gå bra. Kommer nog att hitta mina egna finurliga sätt.

Bra objektiv har jag.
4 originalbatterier har jag.
Snabba minneskort har jag.
Intresse har jag.
Teleobjektiv har jag inte :-( (fast några dagar hinner jag nog använda det :) )

Kul ska det bli.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar