Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
En av de viktigaste sakerna när man börjar laborera med de olika inställningarna är att i menyn ställa in läget Återgå till senast visade umdermenyinställning. Annars får man börja bläddra sig igenom alla menyer och undermenyer igen. FOTO klagade på detta, men missade att valet fanns. Kanske beroende på att det inte beskrivs begripligt i manualen.

Sånt där är oerhört dumt, och Sony är inte ensam om det. Jag har råkat ut för liknande saker i flera andra kameror att defaultinställningarna är helt puckade. Det kan gälla allt från sånt som du nämnde till att grundinställningarna är anpassade till folk som aldrig har hållit i en kamera. Det sistnämnda passar kanske på enklare kompakter, men knappast på en avancerad systemkamera.

Sånt där är oerhört dumt, och Sony är inte ensam om det. Jag har råkat ut för liknande saker i flera andra kameror att defaultinställningarna är helt puckade. Det kan gälla allt från sånt som du nämnde till att grundinställningarna är anpassade till folk som aldrig har hållit i en kamera. Det sistnämnda passar kanske på enklare kompakter, men knappast på en avancerad systemkamera.

Jag undrar ändå om inte Sony tar priset. De gör först jättebra och viktiga funktioner men sedan gömmer de dem i menyträsket och låter bli att aktivera dem:

Så har man gjort med
1. DMF (Direct Manual Focus) ända sedan Konica Minoltas dagar.
2. Återgå till senast valt menyval (A77 och NEX 7 bl.a)
3. Peaking som default är avstängt och dessutom endast kan slås på när kameran står i MF! - idiotiskt
4. I tidigare modeller var dessutom förstoringsläget i Live View passivt och måste aktiveras före användning det med.

Detta faktum gjorde faktiskt att jag överhuvudtaget inte använde MF när jag var på min första resa med min NEX 7. Det gick ju ganska bra ändå men jag har bilder där AF bommat och det hade aldrig skett med DMF och peaking aktiverat.

När det sedan gäller NEX 7 så kan man ju skräddarsy NAVI-systemet på ett helt annat sätt än den minimalistiska konfigurationen detta har by default dessutom. Så jag undrar om inte en wizard vore på sin plats här när man startar kameran från första början. Det finns mycket att missa för en slö och lite ouppmärksam användare som kör med kameran rakt ur kartongen.

Jag undrar ändå om inte Sony tar priset. De gör först jättebra och viktiga funktioner men sedan gömmer de dem i menyträsket och låter bli att aktivera dem:

Så har man gjort med
1. DMF (Direct Manual Focus) ända sedan Konica Minoltas dagar.
2. Återgå till senast valt menyval (A77 och NEX 7 bl.a)
3. Peaking som default är avstängt och dessutom endast kan slås på när kameran står i MF! - idiotiskt
4. I tidigare modeller var dessutom förstoringsläget i Live View passivt och måste aktiveras före användning det med.

Detta faktum gjorde faktiskt att jag överhuvudtaget inte använde MF när jag var på min första resa med min NEX 7. Det gick ju ganska bra ändå men jag har bilder där AF bommat och det hade aldrig skett med DMF och peaking aktiverat.

När det sedan gäller NEX 7 så kan man ju skräddarsy NAVI-systemet på ett helt annat sätt än den minimalistiska konfigurationen detta har by default dessutom. Så jag undrar om inte en wizard vore på sin plats här när man startar kameran från första början. Det finns mycket att missa för en slö och lite ouppmärksam användare som kör med kameran rakt ur kartongen.

Visst är det så, men jag fick grotta ner mer i CFn-funktioner för att få "spegeluppfällning möjlig" även på senaste Canon 5DMkIII. Det finns fler exempel på sådana här grodor, men nämner bara ett exempel. Nikon har gjort någon enstaka padda också på D800.

Det gäller att läsa manualerna (skrivit i pluralis eftersom översättningarna kan vara rent goddag yxskaft). Oftast är den engelska mest korrekt, men även där utelämnas vissa funktioner som man sedan stöter på av en slump.

Sonys missar på A-mountkamerorna är enl min mening följande på exempelvis A77:

SSS borde aldrig i h-e vara menystyrd utan ha av/på-knapp lätt åtkomlig. Perfekt som det var på A700 och A900/A850.

Focuspeaking är väldigt dåligt beskriven i manualen. Menyerna för att ställa in varianterna är därför lite svåra att hitta. Viddare går det inte att hitta någon dokumentation för att peakingen de facto fungerar ihop med AF i läget AF-A.

Som du skrev borde "återgå till senaste menyflik/undergrupp" vara default.

Beskrivning av A77:s förstorade visningsläge med såväl AF och MF är uselt beskrivet och förbigås nästan på ett styvmoderligt sätt.

Däremot svämmas manualen över av beskrivningar om en jäkla massa motivprogram, smile detection, face-detection för att inte tala om alla självklara saker som noggrant beskrivs. T ex att batteriet måste vara laddat för att kameran ska fungera. Ett par sidor går åt till att beskriva hur objektivet ska monteras samt att bilderna kan bli oskarpa om man ställer in för lång tid.

Ibland vore det nog bättre att skicka med ett löst A4 där det stod i 78 punkters Arial: "Ställ PASM-ratten i grönt läge". Sedan kunde det följa med en detaljerad manual med DVD där man noggrant beskrev de verkligt viktiga funktionernas inställning. Typ en s k "Manual för riktiga fotografer" där man inte skriver om det rent basala.

Jag blir vansinnig när det står: "Ta av bakre objektivlock innan du ska montera objektivet på din nyinköpta kamera".

Men Herre Gud, om man inte förstår det av sig själv så kan man antagligen inte läsa heller.

//Lennart

Precis som de gör med sin marknadsföring :)

På dersa website där de presenterar SLT-kamerorna så står inte ett enda ord om bildstabilisering nånstans. Inte nån annanstans heller, utom långt långt ner på en rad i en specifikationslista.

De tycker väl inte det är så viktigt och tar bort den i A99 för att bli mer lika Canon och Nikon precis som de gör med blixtskon :)

/Mats

SSS borde aldrig i h-e vara menystyrd utan ha av/på-knapp lätt åtkomlig. Perfekt som det var på A700 och A900/A850

En liten tröst är att inställningen i alla fall sparas i minneslägena man lägger in.

synd bara att det är en tvåstegs-raket med MR-läge på ratten och sedan ett menyval. 1/2/3 på PASM-ratten är bättre (kommer säkert tillbaka i A99 :) )

/Mats

Precis som de gör med sin marknadsföring :)

På dersa website där de presenterar SLT-kamerorna så står inte ett enda ord om bildstabilisering nånstans. Inte nån annanstans heller, utom långt långt ner på en rad i en specifikationslista.

De tycker väl inte det är så viktigt och tar bort den i A99 för att bli mer lika Canon och Nikon precis som de gör med blixtskon :)

/Mats

Ja, Sonys marknadsföring borde nog kunna användas som exempel på hur marknadsföring inte ska se ut. Lite elakt kanske, men jag anser det finns fog för det Mats skriver, även om han plitat dit en smiley.

Synd när så många av produkterna verkligen är bra.

//Lennart

Att de blir mer lika med det som faktiskt ÄR bra (standardisering av blixtfattning...) är väl ingen nackdel. Att vara "annorlunda bara för att vara annorlunda" finns det inget självändamål i, tvärtom gör det bara produkten sämre rent praktiskt användarmässigt.

Ja, Sonys marknadsföring borde nog kunna användas som exempel på hur marknadsföring inte ska se ut. Lite elakt kanske, men jag anser det finns fog för det Mats skriver, även om han plitat dit en smiley.

//Lennart

Fast just den där sidan handlar om fördelar med SLT-tekniken, och sensorskak är inte beroende av det. Går man vidare till de olika kameratyperna berättar de att de har stabilisering på alla objektiv och sånt :)

Att de blir mer lika med det som faktiskt ÄR bra (standardisering av blixtfattning...) är väl ingen nackdel. Att vara "annorlunda bara för att vara annorlunda" finns det inget självändamål i, tvärtom gör det bara produkten sämre rent praktiskt användarmässigt.

Håller med om det. Besväret precis i övergången till den nya blixtskon är snabbt överstökat. Bara medan det finns kameror i sortimentet med olika fattningar som det ser lite dumt ut.

Däremot att ta bort bildstabiliseringeni kamerahuset bara för att bli mer lika de andra är nog inte så vettigt :)

/Mats

Det är konstigt, för det är ju en global koncern vi talar om som dessutom inte sysslar med stålproduktion eller vapentillverkning utan masstillverkning av konsumtionsvaror för en massmarknad och har gjort så länge. I många stycken har ju Sony varit väldigt framgångsrika som många andra japanska storföretag under efterkrigstiden.

När det gäller business to business kan mycket vara underförstått eftersom de som verkar där är braschproffs men business to consumer måste man vara tydligare i sin marknadsföring och i sina affärsmodeller än Sony verkar vara.

Sen handlar det ju inte bara om att de inte skulle ha råd idag eftersom de ju faktiskt skriver sina manualer och de bedriver viss marknadskommunikation redan som det är men man misslyckas trots det att slå på trumman för det som de faktiskt gjort bra och som ibland t.o.m. är helt unika "selling points". Det är ju en gåta att dessa proffs missar detta.

.. eller så är det lite Xerox över dem att de är för tekniktunga och inte fokuserar tillräckligt på sales och helt enkelt inte fixar att slå mynt tillräckligt av sina tekniska innovationer. Xerox har ju annars ofta lyfts fram som företaget där många nya ideer och tekniker tagits fram som senare andra marknadsfört och tjänat pengar på.

Sony borde kanske ha köpt med några marknadsförare från Konica-Minolta när de köpte systemkameraavdelningen. Jag minns Minoltas marknadsföring som ganska bra.

Vertikalgrepp

Varför är det knappt någon som använder sådana på sina A77?

Sony gör ju världens absolut bästa vertikalgrepp och den här kameran förtjänar det tycker jag.
Jag har i alla fall beställt ett sådant här till min. Fanns inte på lager, så det kommer om en vecka eller nåt.
vg-c77am.jpg

Är det någon annan här som har ett sånt?

/Mats

Varför är det knappt någon som använder sådana på sina A77?

Sony gör ju världens absolut bästa vertikalgrepp och den här kameran förtjänar det tycker jag.
Jag har i alla fall beställt ett sådant här till min. Fanns inte på lager, så det kommer om en vecka eller nåt.
Visa bilaga 125953

Är det någon annan här som har ett sånt?

/Mats

Sony (och Minolta) har av tradition varit väldigt väldigt duktiga på vertikalgrepp. Canon var ok, och Nikon rent av dåliga tidigare. Nu har både Canon och Nikon ryckt upp sig, och använder precis som Sony samma kontroller på vertikalgreppet som det normala.

Jag tror dock, utan att ha några som helst belägg för det, att trenden gått mot mindre kameror även bland tjockkamerorna. Förut var det poppis att utrusta sin kamera med vertikalgrepp för att den skulle se ut som ett proffshus, men det börjar gå över då folk insett att proffshusen kanske inte alltid är bäst (men de är stora och tunga). Nu finns det ju "proffshus" som D800 och 5D Mk III, som proffs verkligen använder för att spara rygg och pengar, och det sprider sig.

Det var precis samma sak på den gamla onda analoga tiden - framför allt när alla kameror hade AF och motordrift. Då ville alla ha kameror med extragrepp undertill. Efter ett par år var det många yrkesfotografer som började använda de enklare modellerna utan grepp för att spara ryggen - det innebar fler ergonomiska fördelar än att kunna hålla kameran vertikalt enkelt. Nikon fick väldigt mycket kritik för sin F5 som endast fanns med "inbyggt grepp", och gick ifrån det med F6 (som jag tror fortfarande går att köpa för sjukt mycket pengar).

Jag ägde ett tag en Minolta 9000 med motor, och också den var ett under av ergonomi jämfört med konkurrenterna, men den väger bly. Jag hade också batterigrepp till min Canon 20D och 5D (den första), och det är bra när man monterar tunga objektiv och ska handhålla - annars kan man gott vara utan tycker jag. Till saken hör också att jag sällan faktiskt använder själva vertikalgreppet - jag håller stadigare i samma grepp som horisontellt i de flesta fall, och det går snabbare att växla :)

Trend eller inte.

Jag trivs med det och tycker kameran blir mycket bättre att hantera, både för att högerhandens lillfinger slipper vingla över kanten och att det blir bättre stöd med vänsterhanden.

Fast trendgrejen kan ju vara anledningen till att det inte är så vanligt då.

/Mats

Sony borde kanske ha köpt med några marknadsförare från Konica-Minolta när de köpte systemkameraavdelningen. Jag minns Minoltas marknadsföring som ganska bra.

Jag har ju också jobbat med marknadsfolk och jag har ju sett gammalt Microsoftfolk som realitetsanpassats när de inte längre levde av ett självspelande piano, som Microsoft då var under dessa år. När de sökte utmaningar hos andra företag så upptäckte både vi och dom att de fick slita mycket mer för mycket mindre. berodde Microsofts exempellösa framgång dessa är bara på den svenska marknadspersonalen inte. För det är stor skillnad på en marknad där man kanppt behöver sälja utan där grejorna säljer sig själva och sådant man faktiskt måste anstränga sig för att någon överhuvudtaget ska köpa..

Det har tidvis säkert funkat så inom vissa av Sonys produktlinjer och sortiment också men när det gäller systemkameror så är det Sony som är "the new kid on the block" även om det kanske inte stämmer med företagets självbild och då måste man nog trots allt vara lite ödmjuk.

Trend eller inte.

Jag trivs med det och tycker kameran blir mycket bättre att hantera, både för att högerhandens lillfinger slipper vingla över kanten och att det blir bättre stöd med vänsterhanden.

Fast trendgrejen kan ju vara anledningen till att det inte är så vanligt då.

/Mats

Ja, visst har vertikalgrepp poänger, men alla behöver dem ju inte. Jag själv föredrar tjockkameror med gepp, eftersom jag kan hålla stadigt då med tunga objektiv (alla ljusstarka zoomar räknar jag som tunga).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar