Jag undrar ändå om inte Sony tar priset. De gör först jättebra och viktiga funktioner men sedan gömmer de dem i menyträsket och låter bli att aktivera dem:
Så har man gjort med
1. DMF (Direct Manual Focus) ända sedan Konica Minoltas dagar.
2. Återgå till senast valt menyval (A77 och NEX 7 bl.a)
3. Peaking som default är avstängt och dessutom endast kan slås på när kameran står i MF! - idiotiskt
4. I tidigare modeller var dessutom förstoringsläget i Live View passivt och måste aktiveras före användning det med.
Detta faktum gjorde faktiskt att jag överhuvudtaget inte använde MF när jag var på min första resa med min NEX 7. Det gick ju ganska bra ändå men jag har bilder där AF bommat och det hade aldrig skett med DMF och peaking aktiverat.
När det sedan gäller NEX 7 så kan man ju skräddarsy NAVI-systemet på ett helt annat sätt än den minimalistiska konfigurationen detta har by default dessutom. Så jag undrar om inte en wizard vore på sin plats här när man startar kameran från första början. Det finns mycket att missa för en slö och lite ouppmärksam användare som kör med kameran rakt ur kartongen.
Visst är det så, men jag fick grotta ner mer i CFn-funktioner för att få "spegeluppfällning möjlig" även på senaste Canon 5DMkIII. Det finns fler exempel på sådana här grodor, men nämner bara ett exempel. Nikon har gjort någon enstaka padda också på D800.
Det gäller att läsa manualerna (skrivit i pluralis eftersom översättningarna kan vara rent goddag yxskaft). Oftast är den engelska mest korrekt, men även där utelämnas vissa funktioner som man sedan stöter på av en slump.
Sonys missar på A-mountkamerorna är enl min mening följande på exempelvis A77:
SSS borde aldrig i h-e vara menystyrd utan ha av/på-knapp lätt åtkomlig. Perfekt som det var på A700 och A900/A850.
Focuspeaking är väldigt dåligt beskriven i manualen. Menyerna för att ställa in varianterna är därför lite svåra att hitta. Viddare går det inte att hitta någon dokumentation för att peakingen de facto fungerar ihop med AF i läget AF-A.
Som du skrev borde "återgå till senaste menyflik/undergrupp" vara default.
Beskrivning av A77:s förstorade visningsläge med såväl AF och MF är uselt beskrivet och förbigås nästan på ett styvmoderligt sätt.
Däremot svämmas manualen över av beskrivningar om en jäkla massa motivprogram, smile detection, face-detection för att inte tala om alla självklara saker som noggrant beskrivs. T ex att batteriet måste vara laddat för att kameran ska fungera. Ett par sidor går åt till att beskriva hur objektivet ska monteras samt att bilderna kan bli oskarpa om man ställer in för lång tid.
Ibland vore det nog bättre att skicka med ett löst A4 där det stod i 78 punkters Arial: "Ställ PASM-ratten i grönt läge". Sedan kunde det följa med en detaljerad manual med DVD där man noggrant beskrev de verkligt viktiga funktionernas inställning. Typ en s k "Manual för riktiga fotografer" där man inte skriver om det rent basala.
Jag blir vansinnig när det står: "Ta av bakre objektivlock innan du ska montera objektivet på din nyinköpta kamera".
Men Herre Gud, om man inte förstår det av sig själv så kan man antagligen inte läsa heller.
//Lennart