Tja! Ursäkta mitt tillfälliga frånfälle med låg aktivitet ett tag. Mycket annat har hopat sig, men för en timme sen precis innan de stängde slank jag in på Sony-Center på Regeringsgatan för att kolla om de hade en A77.
Det hade de!!!
Hade precis fått in ett av de 3 demoex som finns i Sverige tillsammans med nya 16-50/2,8SSM för bara en timme sen och skulle nog bara få ha den en dag eller så. Så ifall någon mer vill klämma och känna och befinner sig i Stockholm så gå förbi Sony Center på regeringsgatan.
Tyvärr hade jag inget minneskort med mig, men jobbar just nu mitt emot Sony Centret på regeringsgatan, så i morgon bullar jag upp med ett sådant och tar även med mig min A580 och tar en radda bilder med bägge kamerorna så det finns lite jämförelsematerial. Tar också med en bra blixt.
Tyckte kameran kändes bra, men den gav inte alls samma klasskänsla som A850/A900 tyvärr. Jag hade trott det. Bra grepp och visst var den fin, men det var lite saker jag inte kom överens med i kameran.
Jag och säljaren stod rätt länge och provade - den var ny för honom också - och gick igenom menyalternativ och provade.
Oavsett om man sätter display/viewfinder till auto eller manual så tar det en stund innan sökaren tänds. Provade också att stänga av eye-start AF utan resultat. Alltså sökaren är släckt när eye-sensorn inte registrerar att man har kameran för ansiktet, så om man håller i kameran och ser något man vill fotografera och snabbt tar upp den till ögat så är det svart en halv sekund eller så innan sökarbilden visas. Inte alls bra. Vi jämförde med en A55 och där är sökaren igång hela tiden.
Visst, man kan säkert sätta en bit tejp för eye-sensorn... Men vaf@£¤¤%#54n, så ska det ju inte vara.
Sen blev jag faktiskt inte alls så imponerad av sökaren so mmånga har höjt till skyarna så mycket. Visst är den bättre än A580 och bättre än A55 (jämförde sida vid sida), men inte så dramatiskt som jag trodde. De hade ingen A850 eller A900 inne så man kunde jämföra sida vid sida, men det var inte samma wow-känsla som på dessa underbara kameror (snyft).
Vi var hela tiden inne i butiken i bristande ljus och inte minsta tendens till grynighet syntes som det gjorde på A55. Snabba panoreringar klarade den galant.
Vid serietagning hackade bilden precis som på A55, fast lite snabbare. Visade typ var tredje bild eller så. Kunde inte avgöra om bilden var efter verkligheten eller inte.
Den hade lite "hyss" för sig. Blixten poppade inte upp när man tryckte på knappen för det, men efter att ha "bootat om" kameran så funkade det. Blixten lyfts på ett lite annorlunda sätt, liksom framåt och uppåt, men den kommer ändå inte tillräckligt högt för att kunna användas med 16-50 med monterat motljusskydd. Ingen borde dock använda blixten på det sättet som fyllnadsblixt, utan jag använder i alla fall den nibyggda enbart som trigger till en "riktig" blixt, men tyvärr finns väl de som kör med kamerablixt rakt på och de lär bli besvikna över en stor svart skugga på bilderna.
Visst, det här är en förserie-kamera, så dessa grejer blir väl fixat till release. 17 oktober skulle den finnas tillgänglig enligt killen på SC. Att sökaren inte år igång konstant kändes riktigt uselt.
Ljudet och känslan vid avtryck var jag inte heller helt nöjd med. Fick inte den där känslan av omedelbar respons som på en DSLR, men det beror nog på att man ser sökarbilden även när man tryckt av så man luras.
Trodde som sagt att det skulle kännas wow, men jag är besviken. Det blev snarare ett nja..
Som sagt, ska ta med mig A580 och några minneskort och testköra lite bilder i morgon.
(Kanske är gammal skåpmat. Har inte hunnit läsa ikapp vad ni andra skrivit här och alla kanske redan har provat på den i verkligheten och nagelfarit bilder redan.)
/Mats