Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det så...

Vad det gäller peaking funktionen så lär den fungera precis som i Nex-kamerorna vilket innebär att det fungerar riktigt bra i så fall...så med en stor och bra EVF som det är i A77an så lär MF inte vara några som helst problem.

Provade förstås peakingfunktionen på A77. Riktigt riktigt bra även i sökaren.
Hade ställt in manuell fokus och då slogs den funktionen på automatiskt. Jag trodde det var något fel på sökaren som visade röda streck, men fick förklarat att det var just peaking. Det verkar vara en riktigt bra funktion och den fungerar som sagt perfekt i EVF.

Någon NEX-7 hade de inte, men däremot en påhängssökare som man sätter i blixskon på NEX-5.

Ser rätt fult ut på NEX tycker jag, men sökarbilden var riktigt bra. Precis samma som på A77. Att titta i den ser man ingen skillnad.

/Mats

Återkommer i morgon och publicerar ett antal helt obearbetade RAW-filer och JPEG på samma motiv med samma objektiv (tänkte köra Sigma 70/2,8 Macro och nya 16-50SSM).

Finns väl ingen profil för ACR för A77 ännu, så RAW måste man väl använda Sony IDC för om det ens finns där till den kameran. Tar bilder med RAW+JPEG i alla fall.

Hoppas bara kameran är kvar hos SC i morgon f.m.

/Mats

Återkommer i morgon och publicerar ett antal helt obearbetade RAW-filer och JPEG på samma motiv med samma objektiv (tänkte köra Sigma 70/2,8 Macro och nya 16-50SSM).

Finns väl ingen profil för ACR för A77 ännu, så RAW måste man väl använda Sony IDC för om det ens finns där till den kameran. Tar bilder med RAW+JPEG i alla fall.

Hoppas bara kameran är kvar hos SC i morgon f.m.

/Mats

Bra, då kanske man kan få bekräftelse på mitt antagande att det är Sonys 16 MP-sensor som peakat som top of the line och att 8 MP ytterligare inte ger riktigt förväntat lyft vad gäller detaljering. Eller också ett kvitto på att mitt antagande är fel. Om du kollar i tråden liiite bakåt har jag ju labbat med IR:s bilder och jämfört A77 med A850/A580/A55/Canon 7D och Nikon D3x.

Rawfilerna kanske går att öppna via Adobe DNG converter. Var snäll och kolla om NR går att stänga av HELT på basiso. Enligt tidigare skrivningar lär den bara gå att sätta på "låg" även i bra belysning även på basiso. Förkastligt för detaljeringen.

MVH//Lennart

Bra, då kanske man kan få bekräftelse på mitt antagande att det är Sonys 16 MP-sensor som peakat som top of the line och att 8 MP ytterligare inte ger riktigt förväntat lyft vad gäller detaljering. Eller också ett kvitto på att mitt antagande är fel. Om du kollar i tråden liiite bakåt har jag ju labbat med IR:s bilder och jämfört A77 med A850/A580/A55/Canon 7D och Nikon D3x.

Rawfilerna kanske går att öppna via Adobe DNG converter. Var snäll och kolla om NR går att stänga av HELT på basiso. Enligt tidigare skrivningar lär den bara gå att sätta på "låg" även i bra belysning även på basiso. Förkastligt för detaljeringen.

MVH//Lennart

Ska se vad jag kan få till.
Håller med om att Sonys 16-megapixlare verkligen är lyckad. Den kommande (en av dem iaf) FF-kameran från Sony kanske har samma sensor fast i större version liksom, alltså att de skurit ut en större bit ur samma kaka. Borde väl bli 34 megapixel eller vilket verkar precis lagom.

Får se om jag får en annan känsla för kameran i morgon än den lilla besvikelsen första intrycket gav.

/Mats

Intressant, men...

Intressanta iaktagelser Mats. Speciellt angående EVF:en.
Bildkvaliteten skulle jag inte lägga särskilt mycket vikt vid då det exemplar de har verkar vara en pre-production kamera och alltså inte kommer vara identisk med den slutliga varianten. Struligheterna med blixten tyder t.ex. tydligt på det.

Hinner jag kommer jag försöka ta en sväng förbi efter jobbet. Hoppas den är kvar då.

MVH//Lennart

Vore också spännande när vi får se det första upplösningstestet på A77, kanske hamnar lika som 16Mp, vad gäller jpegbilderna med A77 ser du Lennart om dom är tagna i autoläget eller vad, A77 lär ha en del olika bildstilar och inställningsmöjligheter som kan hjälpa jpegbilderna.

Kan dock inte förstå att Nya A77 skulle vara tänkt som en modell som ligger efter A580 då skulle dom väl ha kallat den A570 och ursäktat sig att modellserien kommit i fel ordning. Nu trodde jag inte att A77 i och för sig skulle ta ett jätteskutt till, då A580 kom ifjol, därimot borde detaljeringen vara bättre vid basiso, Jag vill gärna tro att allt är inte riktigt som det skall vara med dessa demokameror, dpreview kommer väl snart annars med en utförlig rapport och test.

Provade förstås peakingfunktionen på A77. Riktigt riktigt bra även i sökaren.
Hade ställt in manuell fokus och då slogs den funktionen på automatiskt. Jag trodde det var något fel på sökaren som visade röda streck, men fick förklarat att det var just peaking. Det verkar vara en riktigt bra funktion och den fungerar som sagt perfekt i EVF.

Någon NEX-7 hade de inte, men däremot en påhängssökare som man sätter i blixskon på NEX-5.

Ser rätt fult ut på NEX tycker jag, men sökarbilden var riktigt bra. Precis samma som på A77. Att titta i den ser man ingen skillnad.

/Mats

Peaking mode kommer sågas direkt av puritanerna - vaffa´n de e ju röstick i hela sökarbilden! Nä tacka vet jag en rekorderlig OVF iställe utan såndär modern jävla skit.

/Mats

Var det på en NEX-5 eller NEX-5N.
Läst någon om att sökarna bara passade de nya nexarna???

Jag skulle gärna ha den där peakingfunktionen i min X100. Visserligen får jag oftast till skärpan ändå, men den funktionen är nog klart bättre än en fånig avståndsskala som inte alltid stämmer med verkligheten.

För det mesta tycker jag OVF:en är bäst, men ibland har den elektroniska sökaren sina poänger...

Hur var det förresten med världens bästa kamera, oavsettt konkurrenterna? :)

/afe

Tja! Ursäkta mitt tillfälliga frånfälle med låg aktivitet ett tag. Mycket annat har hopat sig, men för en timme sen precis innan de stängde slank jag in på Sony-Center på Regeringsgatan för att kolla om de hade en A77.

Det hade de!!!
Hade precis fått in ett av de 3 demoex som finns i Sverige tillsammans med nya 16-50/2,8SSM för bara en timme sen och skulle nog bara få ha den en dag eller så. Så ifall någon mer vill klämma och känna och befinner sig i Stockholm så gå förbi Sony Center på regeringsgatan.

Tyvärr hade jag inget minneskort med mig, men jobbar just nu mitt emot Sony Centret på regeringsgatan, så i morgon bullar jag upp med ett sådant och tar även med mig min A580 och tar en radda bilder med bägge kamerorna så det finns lite jämförelsematerial. Tar också med en bra blixt.

Tyckte kameran kändes bra, men den gav inte alls samma klasskänsla som A850/A900 tyvärr. Jag hade trott det. Bra grepp och visst var den fin, men det var lite saker jag inte kom överens med i kameran.

Jag och säljaren stod rätt länge och provade - den var ny för honom också - och gick igenom menyalternativ och provade.

Oavsett om man sätter display/viewfinder till auto eller manual så tar det en stund innan sökaren tänds. Provade också att stänga av eye-start AF utan resultat. Alltså sökaren är släckt när eye-sensorn inte registrerar att man har kameran för ansiktet, så om man håller i kameran och ser något man vill fotografera och snabbt tar upp den till ögat så är det svart en halv sekund eller så innan sökarbilden visas. Inte alls bra. Vi jämförde med en A55 och där är sökaren igång hela tiden.

Visst, man kan säkert sätta en bit tejp för eye-sensorn... Men vaf@£¤¤%#54n, så ska det ju inte vara.

Sen blev jag faktiskt inte alls så imponerad av sökaren so mmånga har höjt till skyarna så mycket. Visst är den bättre än A580 och bättre än A55 (jämförde sida vid sida), men inte så dramatiskt som jag trodde. De hade ingen A850 eller A900 inne så man kunde jämföra sida vid sida, men det var inte samma wow-känsla som på dessa underbara kameror (snyft).

Vi var hela tiden inne i butiken i bristande ljus och inte minsta tendens till grynighet syntes som det gjorde på A55. Snabba panoreringar klarade den galant.

Vid serietagning hackade bilden precis som på A55, fast lite snabbare. Visade typ var tredje bild eller så. Kunde inte avgöra om bilden var efter verkligheten eller inte.

Den hade lite "hyss" för sig. Blixten poppade inte upp när man tryckte på knappen för det, men efter att ha "bootat om" kameran så funkade det. Blixten lyfts på ett lite annorlunda sätt, liksom framåt och uppåt, men den kommer ändå inte tillräckligt högt för att kunna användas med 16-50 med monterat motljusskydd. Ingen borde dock använda blixten på det sättet som fyllnadsblixt, utan jag använder i alla fall den nibyggda enbart som trigger till en "riktig" blixt, men tyvärr finns väl de som kör med kamerablixt rakt på och de lär bli besvikna över en stor svart skugga på bilderna.

Visst, det här är en förserie-kamera, så dessa grejer blir väl fixat till release. 17 oktober skulle den finnas tillgänglig enligt killen på SC. Att sökaren inte år igång konstant kändes riktigt uselt.

Ljudet och känslan vid avtryck var jag inte heller helt nöjd med. Fick inte den där känslan av omedelbar respons som på en DSLR, men det beror nog på att man ser sökarbilden även när man tryckt av så man luras.

Trodde som sagt att det skulle kännas wow, men jag är besviken. Det blev snarare ett nja..
Som sagt, ska ta med mig A580 och några minneskort och testköra lite bilder i morgon.

(Kanske är gammal skåpmat. Har inte hunnit läsa ikapp vad ni andra skrivit här och alla kanske redan har provat på den i verkligheten och nagelfarit bilder redan.)

/Mats

Härligt med lite användarintryck Mats....tack.
Att du inte fick den där WOW-känslan kanske berordde mycket på dina höga förväntningar och att kameran faktiskt är rätt annorlunda jämfört med andra kameror i samma prisklass och dom du är van vid??

Låter som att det inte va ett helt problemfritt ex-du/ni testade....att EVF inte går att ställa så att den på hela tiden låter lite märkligt.

Förmodligen har jag missat något men ställer ändå frågan:

Vore det inte intressant att se bilderna i 100% - oavsett upplösning och utan interpollering, för att då se skillnader?

Varför interpolera - då ger man sig in i icke-kamera-variabler, eller har jag fel?

100% mot 100%.

En sådan jämförelse är inte speciellt meningsfull mellan kameror med olika antal pixlar och olika stora sensorer. Det är inte användbart för att bedöma hur skillnaderna blir när man fotograferar i verkligheten.

Vettigaste jämförelsen är att ta bilder med samma utsnitt och sen jämföra dessa med varandra. Huruvida man ska skala upp[1] bilderna från kameran med färre pixlar eller skala ner[1] bilderna från kameran med fler pixlar eller inte göra något sådant alls beror lite på. Jag tycker att man kan prova alla och se vilken metod som ger minst skillnad.

[1] Med skala upp resp. ner menar jag förstås att interpolera fram fler pixlar i samma format eller reducera antalet pixlar i samma format.

En sådan jämförelse är inte speciellt meningsfull mellan kameror med olika antal pixlar och olika stora sensorer. Det är inte användbart för att bedöma hur skillnaderna blir när man fotograferar i verkligheten.

Vettigaste jämförelsen är att ta bilder med samma utsnitt och sen jämföra dessa med varandra. Huruvida man ska skala upp[1] bilderna från kameran med färre pixlar eller skala ner[1] bilderna från kameran med fler pixlar eller inte göra något sådant alls beror lite på. Jag tycker att man kan prova alla och se vilken metod som ger minst skillnad.

[1] Med skala upp resp. ner menar jag förstås att interpolera fram fler pixlar i samma format eller reducera antalet pixlar i samma format.

Förstår principen. Jag vidhåller dock att det är intressantast att jämföra pixel mot pixel.

Och alla andra saker som en EVF klarar av men som en OVF inte klarar är helt värdelösa och inte alls till någon fördel??

Det får stå för Joakim. Jag håller heller inte med i detta men man har alltid rätt att ha en privat uppfattning :).

Det här med peaking, är det något helt nytt eller bara något som är inspirerat av markering av exv. klippningsmarkeringen i histogrammen?

Förstår principen. Jag vidhåller dock att det är intressantast att jämföra pixel mot pixel.

Och en sådan fick du lite tidigare i tråden på din begäran. Vad talar den jämförelsen om för dig (bortse från mättnadsskillnaden, Den är IR:s egen på färdiga bilder) förutom att utsnitten visar olika mycket p g a diffen mellan 16 och 24?

Har du inte sett jämförelsen finns länk här:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1724506&postcount=518

Mvh//Lennart

Det får stå för Joakim. Jag håller heller inte med i detta men man har alltid rätt att ha en privat uppfattning :).

Det här med peaking, är det något helt nytt eller bara något som är inspirerat av markering av exv. klippningsmarkeringen i histogrammen?

Visst är det så och jag förstod att det va hans personliga uppfattning/åsikt o visst har han all rätt att tycka så...men en EVF erbjuder ju mängder med andra möjligheter som en OVF inte klarar av så jag ställde mig bara undrande varför bara peaking funktionen ansågs vara till en stor fördel...tex livehistogram i sökare...grymt användbart och som jag ser det en stor fördel.

Peaking är en funktion som är hämtad från dom mer avancerade/proffisionella videokamerorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar