Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Du är nog ingen dålig fotograf. Att hitta brå opposition är tecken på motsatsen.
Teknisk kvalité bör du få till bättre med den nya kameran. Statlig kvinna tagen med D5d är superfin (dock lite rödstick men det kanske är avsiktligt).

Kan du inte ladda upp lite exempel?

/Mats

Tydlingen är min gamla KMD5D ett bra exemplar vad gäller Jpeg-bilder, för jag får inte riktigt till det med A77, min gamla kontorsskärm med låg upplösning kanske inte gör A77 med sina 24Mp rättvisa. Men ändå när man hämtar hem andra bilder ut i från nätet så ser dom bättre ut än mina bilder.

När jag för första gången tog upp bilder från A77 så blev det ingen wov-känsla att oj så mycket bättre bilder det blev nu mot min gamla 6Mp-kamera. Nu skall jag villigt erkänna att jag är ingen bra Fotograf, men är skaplig på att hitta annorlunda komponeringar när andan faller på.

Har väl lite smått börja att träna på Raw-hantering vilket kanske är ett måste för att plocka ut bättre bilder med A77.

A77 är ju annars bättre på mesta så klart om man skall jämföra med den gamla. men jag förväntade mig större skillnader faktiskt, men troligen behärskar jag inte kameran fullt ut ännu får väl försöka att förkovra mig.

//Bengt.

Bengt, du kan få en hyfsad skärm idag för väldigt lite pengar.
Borde du inte kolla lite på det?
Sen bör du se till att kalibrera den också så att den visar färgerna korrekt.
Se till att använda skärmanpassade drivrutiner och inte Windows generella.

Det spelar ingen roll om du använder RAW om dina skärm för dig bakom ljuset för att den är feljusterad och visar fel färger.

Jag har just köpt en ny dator och skärm och det är avsevärt bättre nu än vad jag hade tidigare.
Det funkade hyfsat förr också men det är bättre nu.
Min gamla skärm var trots det inte alls dålig. Jag hade en hyfsad dedikerad fotoskärm tidigare (Lacie Photon Vision). Men den nya kombon är klart bättre och speciellt påtagligt efter att jag tagit några kvällar på mig för att få skärm och dator i synk med min A3-skrivare med kalibrering. Bilderna kommer mer till sin rätt om man har ordning på grejorna. Det räcker inte bara med en bra kamera.

Jag tror säkert du kan få hjälp av någon lokal fotoklubb där du bor om du är osäker och de kan kanske t.o.m. låna ut kalibreringsutrustning så du slipper köpa själv och tipsa dig om prisvärda skärmar eller så får du läsa här på FS eller öppna ett eget forum. Alltid sparar du någon 1000-lapp och träffar lite trevliga fotopolare också kanske.

Har man inte ordning på detta så riskerar man ju i värsta fall att få göra om RAW-konverteringen senare, vare sig man redigerat RAW eller JPEG-bilder i sin konverterare.

Du är nog ingen dålig fotograf. Att hitta brå opposition är tecken på motsatsen.
Teknisk kvalité bör du få till bättre med den nya kameran. Statlig kvinna tagen med D5d är superfin (dock lite rödstick men det kanske är avsiktligt).

/Mats

Blir galen på den här telefonen :)
Bra komposition skulle det stå, inget annat.
Stilig kvinna och inte statlig kvinna.

Snacka om en manick som är fylld med bjäfs. Det här ordbyteriet är lika idiotiskt som "auto portrait mode" i A57 och A37. Ska nog lyckas stänga av det så att det går att begripa vad jag menar framöver.

/Mats

/Mats

Ja kameran var inställd på lite mera mättnad så färgerna var starka, jag skärpte och joxa också, vid porträtt så skall man ju undvika att förstora blemmor och dylikt.

har mest en massa skitbilder nu som inte är så mycket att visa, men måste nog jobba mera med Raw vad gäller A77an. KM5D är en utplägrad Jpeg-kamera där det skall vara svårt att få det bättre med raw-hantering enligt många testexperter som jag läst om på nätet och KM5D så är det tydlingen så.

Foto lyckades aldrig få till det med Raw och KM5D men i dag finns ju bättre Raw-hanterare som sagt.

Alla övriga metoder är relativa där dessa system ska kalibreras på olika sätt och lever sitt eget liv i vissa fall rent bokstavligt med fokuseringsproblem som följd.
Jag utgår från att Reichmann, som är en mycket erfaren fotograf och har testat ett mycket stort antal kameror, använder välkalibrerade kameror när han jämför dem.

Med peakingen fixar jag det på en bråkdel av en sekund och jag slipper att allt dimmas och störas av att tårkanalerna tömms.
Som sagt så är det inte alls lika bråttom i en kontrollerad testsituation.

Jag betvivlar inte alls att peaking är jättebra, men jag betvivlar att dess fördelar påverkar resultatet speciellt mycket i det test som Reichmann gjorde.

Visst kan det vara så. Ingen vet.

Men det kan ju mycket väl vara så också att just det faktum att vi med de spegellösa kamerorna och EVF går mot en situation där vi får mycket enklare och renare kamerakonstruktioner än både när det gäller traditionella DSLR:er och mätsökarsystem och att detta pradoxalt kommer leda till att det just är de billiga kameorna där det mesta är elektronik där fokusprecisionen kommer att vara högst och problemen med fokusering oavsett om det gäller MF och AF vara som minst.

Är det något jag tror på så är det enkelhet.

Bengt, du kan få en hyfsad skärm idag för väldigt lite pengar.
Borde du inte kolla lite på det?
Sen bör du se till att kalibrera den också så att den visar färgerna korrekt.
Se till att använda skärmanpassade drivrutiner och inte Windows generella.

Det spelar ingen roll om du använder RAW om dina skärm för dig bakom ljuset för att den är feljusterad och visar fel färger.

Jag har just köpt en ny dator och skärm och det är avsevärt bättre nu än vad jag hade tidigare.
Det funkade hyfsat förr också men det är bättre nu.
Min gamla skärm var trots det inte alls dålig. Jag hade en hyfsad dedikerad fotoskärm tidigare (Lacie Photon Vision). Men den nya kombon är klart bättre och speciellt påtagligt efter att jag tagit några kvällar på mig för att få skärm och dator i synk med min A3-skrivare med kalibrering. Bilderna kommer mer till sin rätt om man har ordning på grejorna. Det räcker inte bara med en bra kamera.

Jag tror säkert du kan få hjälp av någon lokal fotoklubb där du bor om du är osäker och de kan kanske t.o.m. låna ut kalibreringsutrustning så du slipper köpa själv och tipsa dig om prisvärda skärmar eller så får du läsa här på FS eller öppna ett eget forum. Alltid sparar du någon 1000-lapp och träffar lite trevliga fotopolare också kanske.

Har man inte ordning på detta så riskerar man ju i värsta fall att få göra om RAW-konverteringen senare, vare sig man redigerat RAW eller JPEG-bilder i sin konverterare.

Jo nyare skärm ligger med i planeringen framöver, en ny skrivare är på gång då kära frun vill skriva ut en del saker. så den måste gå före skärmen, jag kommer att välja Canons MG 8250 då den lär vara bra att scanna bilder + Dia och negativ. Lika bra att slå två flugor i en smäll än att köpa en 700 krs skrivare.

Ja var länge tveksam till A77 då det var endast andra generation av EVF i Sony´s SLT-satsning, som jag någon gång nämt så är jag inte sådan som byter kamera vart annat år, A77 kostade trots allt en hel del pengar, med 16Gb-95 minneskort och filter stannde notan på 18232 Kr då var så klart det nya 16-50/2,8 optiken med i köpet.

Foto har testat en fin 23 tum´s skärm för 2500 Kr den klarade dock bara sRGB men var annars ovanligt bra. Jag behöver inom en snar framtid byta ut den gamla Datorn, kanske kan få ihop en bra paketlösning då. visst det finns skärmar ( TFT ) för mycket billiga pengar som har 1920x1080 kanske skulle duga gott det också, jag får vela lite kring dessa problem, frugan träter på mig att jag sitter för mycke vid datorn, måste använda diplomati och många rävar bakom öronen för att ro i hamn med alla utgifter.

//Bengt.

Hej Bengt.

Jag har den gamla modellen av denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158003-lg_27_ips277l_ips_5ms-hdmi och den är mycket bra att ha till fotoredigering.

Sony a77 är en kamera där du ska använda RAW. Att köra JPEG är som att kasta pärlor för svin ;). Jag kör RAW + Jpeg men det beror på att min bildvisare är kass på att visa RAW-filer (jag ska byta, jag vet..) så jag vill få en snabb blick på vilka bilder jag kan kasta direkt.

Jag är helt sanslöst nöjd med min Sony a77 och numera kör jag nästan bara manuellt eftersom det är så snabbt och enkelt att jobba så med den :)

Visst kan det vara så. Ingen vet.

Men det kan ju mycket väl vara så också att just det faktum att vi med de spegellösa kamerorna och EVF går mot en situation där vi får mycket enklare och renare kamerakonstruktioner än både när det gäller traditionella DSLR:er och mätsökarsystem och att detta pradoxalt kommer leda till att det just är de billiga kameorna där det mesta är elektronik där fokusprecisionen kommer att vara högst och problemen med fokusering oavsett om det gäller MF och AF vara som minst.

Är det något jag tror på så är det enkelhet.

Efter alla åren här på fotosidorna så känner jag igen alla problemen som du har haft med KMD7D. Med min KM5D känner jag inte igen några av dina problem, autofokusen har för det mesta träffat rätt utan problem, även vid svårare motiv, en blåsig flagga så åker så klart AF:en fram och till baka, då tar man in DMF och gör en liten justering klappat och klart.

Du måste ha fått ett måndagsexemplar med alla bekymmer som du har råkat ut för. jag har 4 gamla objektiv till min D5D och alla har tagit fokus utan bekymmer, har inte ännu provat mitt nya 16-50/2,8 på gamla femman dock. även sensorstabben har hjälpt mig många gånger, man kan ju nu mera så lätt kolla genom att förstora bilderna i skärmen för att se om skärpan sitter, det var en imponerande innovation som den digitala eran har bidragit med, man var både överraskad och glad när man prova det första gången.

Mina ögon är eller inte lika pigga i dag som för 25 år sedan, där hjälper EVFn fantasikt bra då man får så fin förstorad bild i den om man behöver ändra i menyerna, frapperande märkligt att en sådan fin möjlighet och finess inte lyftsfram av testarna, för även om man ser bra är det aldrig fel att få så tydliga siffror som möjligt.

Kan inte låta bli att gnälla på Foto i bland då dom missade Fokuspeaking helt vid test av A77, när dom då nämde finessen vid testet av Nex 7, så betonade dom mera när peakingen var mindre lyckad, inte i närheten av våra erfarenheter som då har kunnat använda peakingen under mycket längre tid, inte ett ord om att alla människor har inte ungdomlig syn, precis som Gunnar tog upp med olika bländartal och skärpedjup. Om vissa testare bara vill betona extra när en finess inte är lika användbar då är man på förhand avigt inställd verkar det som. A77 missar +poäng som jag tycker den vore värd. lika dant skulle man kunna skriva en liten notis om att A77 nu fungerar mycket bättre med sin senaste FW 1,05 vad skulle det skada kan man tycka.

MVH.Bengt.

Hej Bengt.

Jag har den gamla modellen av denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158003-lg_27_ips277l_ips_5ms-hdmi och den är mycket bra att ha till fotoredigering.

Sony a77 är en kamera där du ska använda RAW. Att köra JPEG är som att kasta pärlor för svin ;). Jag kör RAW + Jpeg men det beror på att min bildvisare är kass på att visa RAW-filer (jag ska byta, jag vet..) så jag vill få en snabb blick på vilka bilder jag kan kasta direkt.

Jag är helt sanslöst nöjd med min Sony a77 och numera kör jag nästan bara manuellt eftersom det är så snabbt och enkelt att jobba så med den :)

Intressant skärm, experterna talar om att ljustyrkan behöver ligga på 300 cd/m2, kan ej se om den klarar aRGB vet inte säkert hur viktigt det är med sRGB eller aRGB. Tack för tipset.

//Bengt.

Intressant skärm, experterna talar om att ljustyrkan behöver ligga på 300 cd/m2, kan ej se om den klarar aRGB vet inte säkert hur viktigt det är med sRGB eller aRGB. Tack för tipset.

//Bengt.

Det är väl inte fråga om den klarar Adobe RGB eller inte utan hur bra den gör det. Min skärm täckte in 95% av sRGB och 75 av Adobe RGB som är en bredare Gamut. Tyvärr ser jag inte att det är speciellt vanligt i många specifikationer på nätet att man får de siffrorna presenterade men den infon får man ju vid kalibreringen men då har man ju redan gjort sitt val.

Och ett facebook-konto så klagar hon inte mer sen :)

/Mats

Värdelöst Mats! Du fattar ju ingenting. Om hon skaffar Facebook så kommer nog damerna ifråga att köra syjuntan virtuellt istället och då kommer ju frugan fortsatt att vara hemma hela tiden och då kan ju inte Bengt ägna sig åt sitt i lugn och ro. Det är väl bättre att hon är borta ett tag från huset då och då åtminstone? Då ser ju inte frugan att Bengt häckar vid datorn hela kvällen när hon är på syjuntan :)

Värdelöst Mats! Du fattar ju ingenting. Om hon skaffar Facebook så kommer nog damerna ifråga att köra syjuntan virtuellt istället och då kommer ju frugan fortsatt att vara hemma hela tiden och då kan ju inte Bengt ägna sig åt sitt i lugn och ro. Det är väl bättre att hon är borta ett tag från huset då och då åtminstone? Då ser ju inte frugan att Bengt häckar vid datorn hela kvällen när hon är på syjuntan :)

Tyvärr så är syjuntan upplöst sedan länge av olika anledningar, tror annars att många av oss känner igen sig i dom despyter som uppstår mellan könen i bland, våra kvinnor vill ofta köpa både mattor, gardiner och dukar av alla de slag, för att inte tala om allt som har med blommor och krukor att göra, nyss skulle dom fyra köksstolarna bytas ut för första köpvalet vart fel färg dom var svarta för att matcha det nya vita köksbordet, problemet med svart färg blev att dammet lyste värre än någonsin och tog man i stolen så syntes fingeravtryck direkt.

Vårat kök är numera som ett utställningsrum, vi äter för det mesta på altanen för att inte stöka till i köket, det är inga linoniummattor på golvet längre och den gamla men starka perstorpplattan på köksbordet, lyser så klart med sin frånvaro, det är inte bara kameraprylar som kostar pengar som ni måste ha märkt under åren, Frugan tyckte faktiskt att vi skulle byta bil också, jag var inte sen att haka på förstås det blev serviceavtal och specialförsäkringsavtal och gud vet allt. En V70 T4 1,6 liter med 180 HP ( bensin )

//Bengt.

Kök som blir för fina att äta i! Nej, för min del får det vara det gamla ikeabordet, anspråkslöst gplv, gammal men fungerande frys, gammal men fungerande diskmaskin+en 3 år gammal dieselcittra.

Annars får man ju aldrig råd med några objektiv (åtminstone på min lön).

Men alla måste ju göra sina prioriteringar. Finns inget rätt eller fel i vad man prioriterar, så det är inget angrepp, Bengt. Huvudsaken är att man trivs med sina prioriteringar. Samt (om man nu som jag är gift) är överens med sin fru om prioriteringarna.

Vi har valt att bo mycket enkelt och lägger de pengar som blir över på annat. Ibland blir inga pengar över då mina fotouppdrag är mycket oregelbundna. Tack o lov har vi frugans fasta lön och en båt så vi kan hämta upp matfisk i sjön.

Men, jag kan förstå att det är trevligt med fräscha kök. Fast mycket roligare med bra objektiv. Fast det går ju inte att koka potatis med en dyr ultravidvinkelzoom. Å andra sidan är det jäkligt svårt att plåta med den nya spisen. Det är klart att man kan kan göra en hålkamera om ugnsluckan inte har glasad front:)

//Lennart

Kök som blir för fina att äta i! Nej, för min del får det vara det gamla ikeabordet, anspråkslöst gplv, gammal men fungerande frys, gammal men fungerande diskmaskin+en 3 år gammal dieselcittra.

Annars får man ju aldrig råd med några objektiv (åtminstone på min lön).

Men alla måste ju göra sina prioriteringar. Finns inget rätt eller fel i vad man prioriterar, så det är inget angrepp, Bengt. Huvudsaken är att man trivs med sina prioriteringar. Samt (om man nu som jag är gift) är överens med sin fru om prioriteringarna.

Vi har valt att bo mycket enkelt och lägger de pengar som blir över på annat. Ibland blir inga pengar över då mina fotouppdrag är mycket oregelbundna. Tack o lov har vi frugans fasta lön och en båt så vi kan hämta upp matfisk i sjön.

Men, jag kan förstå att det är trevligt med fräscha kök. Fast mycket roligare med bra objektiv. Fast det går ju inte att koka potatis med en dyr ultravidvinkelzoom. Å andra sidan är det jäkligt svårt att plåta med den nya spisen. Det är klart att man kan kan göra en hålkamera om ugnsluckan inte har glasad front:)

//Lennart

Det jag skrev var så klart med glimten i ögat, frugan är snäll, alla motorcyklar man haft som exempel har väl jag haft roligare med än vad frugan haft, fast hon åkte med så klart bort i mellan. frugan växte upp i norra värmland, fram till -68 tror jag dom fortfarnade hade utedass. så hon var inte bortklemad precis. hon plocka hjortrorn på myrarna som mycket ung har hon berättat.

Det jag skrev var så klart med glimten i ögat, frugan är snäll, alla motorcyklar man haft som exempel har väl jag haft roligare med än vad frugan haft, fast hon åkte med så klart bort i mellan. frugan växte upp i norra värmland, fram till -68 tror jag dom fortfarnade hade utedass. så hon var inte bortklemad precis. hon plocka hjortrorn på myrarna som mycket ung har hon berättat.

Vi har haft turen att kunna hålla ihop i många år, vi har haft jobb hela tiden och kunnat sparat en del under åren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar