Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför skulle inte kontrast-AF kunna det?

Jovisst, kan kontrast-AF det. Men absolut inte så snabbt och överskådligt som det vi benämner focuspeaking. Du ser dessutom samtidigt skärpedjupet.

På exempelvis en Canon eller Nikon blir det ju väldigt bra resultat med kontrast-AF (fast på de flesta modeller får man stå och hålla kameran obekvämt eftersom displayen bara kan vinklas på ett fåtal modeller), men det går väldigt sakta. Och det kan missa om det saknas just kontrast i tillräcklig omfattning.

En enkel vridning på fokusringen och du får både bra skärpa och info om skärpedjup direkt i sökaren istället för att titta på en ovinklad bakre display samtidigt som du hör hur kontrast-AF söker fram och tillbaka innan det låser.

Obs! Inlägget gäller tjockkameror. Och A77 är ju en sådan, fast den har fasdetekterande AF på vinkelbar display och i EVF samt fokuspeaking i båda displayerna. En given föredel, anser jag.

//Lennart

Testa att använda en kamera med kontrastfokus och peaking innan du skrivet att det borde funka galant ;). Det är ganska ofta jag upptäcker vid inzoomning att skärpan inte alls sitter där jag villl ...

Jag tror också att spegel och prisma kommer försvinna i de flesta konsumentkamerorna framöver. Däremot kommer det säkerligen länge finnas efterfrågan på stora tjockkameror med optisk sökare. Där kan jag tänka mig att det kommer att finnas hybridsökare där man kan aktivera en inspeglad EVF för att få liveview i den optiska sökaren. Redan nu används LCD-displayer som overlay i en del optiska sökare från t.ex. Nikon.

Den elektroniska sökaren i A77 (och NEX-7) i all ära, men i vissa lägen tycker jag en optisk sökare är bättre. Även en genomsiktssökare som i X-Pro1 eller Leica har vissa fördelar - det kan t.ex. vara bra att se lite mer än vad som faktiskt kommer med på bilden för att invänta någon som knallar in i bild.

Jag håller med dig, OVF har sina fördelar inte tu tal om annat, precis som EVF har sina fördelar. Olyckligtvis så jämförs ofta Sonys EVF med sökarna i D3s och numera D4 eller MkIII.

Som jag ser det så är EVF i A77 och Nex 7 bara av andra generation vad gäller nu dom nyare SLT-kamerorna. Väntan var så stor på en ersättare till A700 så jag tror inte att många av oss som väntade var tillräckligt sansade på vad som skulle komma. Sony bytte spår som sagt med dessa nya SLT-varianter och kan ju rimligtvis inte hinna med att så snabbt få ett 100% färdigt koncept.

Att Sony haft EVF i gamla långzoomar kameror räknar jag inte in på samma sätt, där brydde sig ingen tillverkare på att utveckla den samma, kamerorna var ganska billiga att köpa så någon satsning gjordes aldrig på dessa EVF:er, Canon tänkte lika här med sina långzoomare. Undrar om inte Fujifilm som första långzoomare nu, med sina senaste modeller har förbättrat sin EVF betydligt.

MVH.Bengt.

Jovisst, kan kontrast-AF det. Men absolut inte så snabbt och överskådligt som det vi benämner focuspeaking.
Kontrastfokus är numera blixtsnabbt. Jag har svårt att föreställa mig att jag skulle kunna fokusera manuellt snabbare hur bra fokuseringshjälpmedel än kameran har.
Överskådligheten har jag svårare att bedöma skillnaden i.

Du ser dessutom samtidigt skärpedjupet.
Där har kanske peaking en fördel, men jag vet inte riktigt. Skärpedjup kan man väl alltid visa rätt bra i en EVF?

Obs! Inlägget gäller tjockkameror.
Det tycker jag är en onödig inskränkning. :)

Den elektroniska sökaren i A77 (och NEX-7) i all ära, men i vissa lägen tycker jag en optisk sökare är bättre..

Ja, i VISSA lägen är OVF bättre. Får något år sen var det fler tillfälen och om någon månad färre tillfällen (om ens något). Däremot är det vid MÅNGA tillfällen bättre bättre med EVF redan nu när det gäller rent objektiva saker om medför bättre möjligheter till foto. Ovanpå kommer det subjektiva tyckandet som kan skilja en del och till stor del har att göra med vana, så det svänger nog också..

Klart att det kommer EVF hos alla tillverkare, men först måste problemet med AF lösas, vilket Sony är de enda som har gjort. Det kommer nog ta lång tid innan vi får riktigt fungerande andra lösningar för AF och under tiden lär EVF-tekniken utvecklas med stormsteg.

/Mats

Sony har dock marknadens i särklass mest prisvärda kameror.

Fördelen med Sonys toppmodeller är ju att de trots allt är 2-3 gånger billigare än till exempel Canon och Nikons motsvarigheter:

det vill säga en Nikon eller Canon kamera med motsvarande prestanda som A 77 kostar ju säkert 20.000 - 25.000 istället ( jämfört med A 77 som jag vet kostar runt 10.000 till 12.000 skr. någonstans ).

Ja, det är främst faktiskt det som gör att jag överväger att gå över till Sony mer och mer i framtiden, förutsatt att de på sikt inte justerar priset så pass mycket uppåt att även de börjar närma sig Canon och Nikon i pris förstås.

IDAG får man ju så otroligt mycket mer för pengarna om man köper Sony - då det enda som är sämre egentligen är bildbufferten i Sonys kameror.

Men den LILLA SKILLNADEN vet i tusan om den är värd ett 100 - 120 % högre pris för.

Den enda nackdel den ENDA som jag personligen kan se med Sonys tjockkameror är att man tappar ljus pga den genomskinliga spegeln. Och det är för mig en stor psykologisk nackdel. Annars gör dom ju skitfina kameror med massa fräsiga finesser. Jag skulle t.e.x inte byta bort min nex mot Eos M eller nån Olympusmodell. Sony är Idioter som skulle kunna vara så sjukt stora om dom gav fan i att sälja sina grymma sensorer till alla konkurrenter. Det om nåt kan ju locka över köpare från Nikon och Pentax iaf. Vet faktiskt inte varför dom gör det? Dom kan ju knappast behöva pengarna.

Den enda nackdel den ENDA som jag personligen kan se med Sonys tjockkameror är att man tappar ljus pga den genomskinliga spegeln. Och det är för mig en stor psykologisk nackdel. Annars gör dom ju skitfina kameror med massa fräsiga finesser. Jag skulle t.e.x inte byta bort min nex mot Eos M eller nån Olympusmodell. Sony är Idioter som skulle kunna vara så sjukt stora om dom gav fan i att sälja sina grymma sensorer till alla konkurrenter. Det om nåt kan ju locka över köpare från Nikon och Pentax iaf. Vet faktiskt inte varför dom gör det? Dom kan ju knappast behöva pengarna.

Jo, idag behöver Sony pengarna

Så fel....Sony skulle inte ens vara med o slåss i APS-C och FF segmenten om det inte ha för Nikon...Sony har aldrig tagit fram en sensor i APS-C eller FF storlek utan att Nikon har beställt en sådan sensor...varför?? Jo för Sonys kameradivison har inte råd...dom säljer för få kameror för att ro hem utvecklingskostnaderna mm för sensorer i dessa storlekar.
Sen är kamera o sensordivisionen två olika " företag" inom Sony....verken Sony som koncern eller dess kameradivision skulle inte blir större av att hålla sensorerna för sig själva...tvärt om skulle koncernen och sensordivisionen förlora på det.

Testa att använda en kamera med kontrastfokus och peaking innan du skrivet att det borde funka galant ;). Det är ganska ofta jag upptäcker vid inzoomning att skärpan inte alls sitter där jag villl ...

Är det svar på mitt inlägg så begriper jag inte vad du menar riktigt. Jag har en NEX-7 med adaprar för Nikon, Canon och A-mountgluggar. Den LA-EA1 (kontrastfokus på A-mount SAM/SSM) jag använt fick man vänta ut då den var tämligen slö. Fungerade dock bra, men jag har inte missat ett skvatt med A77+MF+focuspeaking. Gäller stilla motiv.

//Lennart

Det jag menade var att det är först vid inzoomning och hjälp av peaking man ser att kontrastfokusen missat. Tror den fokuserar över för stor yta eller nåt för att det ska bli helt exakt.

Det var ett svar till Mats.

Det jag menade var att det är först vid inzoomning och hjälp av peaking man ser att kontrastfokusen missat. Tror den fokuserar över för stor yta eller nåt för att det ska bli helt exakt.

Det var ett svar till Mats.

Då är vi överens! KF kan missa. Märks mycket tydligt på mina "tjockkameror" från Nikon/Canon att KF inte alltid är överens med för liten mätyta. Ofta måste 5x förstoring/inzoomning ske.
Själv diskuterade jag ju MF+peaking på A77 samt vid större yta inzoomning. I läget AF-A fås fasdetekterande AF+peaking och tycker man att det överenstämmer dåligt när man tittar i sökaren låser man bara avtrycket och vrider på fokusringen så blir det rätt för mig. Givetvis har jag slarvat ibland, men det är ju inte kamerans fel utan handhavandefel.

//Lennart

Fördelen med Sonys toppmodeller är ju att de trots allt är 2-3 gånger billigare än till exempel Canon och Nikons motsvarigheter:

det vill säga en Nikon eller Canon kamera med motsvarande prestanda som A 77 kostar ju säkert 20.000 - 25.000 istället ( jämfört med A 77 som jag vet kostar runt 10.000 till 12.000 skr. någonstans ).

Ja, det är främst faktiskt det som gör att jag överväger att gå över till Sony mer och mer i framtiden, förutsatt att de på sikt inte justerar priset så pass mycket uppåt att även de börjar närma sig Canon och Nikon i pris förstås.

IDAG får man ju så otroligt mycket mer för pengarna om man köper Sony - då det enda som är sämre egentligen är bildbufferten i Sonys kameror.

Men den LILLA SKILLNADEN vet i tusan om den är värd ett 100 - 120 % högre pris för.

När det gäller kamerahus ja men definitivt nej när det gäller objektivpriser. Sony är inget lågprismärke när det gäller objektiv. Du har väl inte tänkt att bara ha kitobjektivet på en A77:a eller hur?

Mjo, men till en del Canonkameror finns det färdigt att ladda ner (http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wiki).

Men det är ju fantastiskt att Canonanvändarna själva måste yxa till detta. Det är väl inte värdigt en marknadsledare. Det är ju ett starkt bevis på att företaget inte riktigt är i synk med sina kunder. Borde inte det vara kameratillverkarens huvuduppgift att fatta att man borde bjuda sina användare på en så pass trevlig och bra funktion och då särskilt om man vill fortsätta titulera sig marknadsledande.

Hur länge kan Canon leva på gamla meriter? Det har väl visat sig i telekommbranschen att inte ens Nokia som totalt dominerat telefonmarknaden i ett decennium kunnat detta. Vi får väl se snart om Apples kan återta greppet eller om man är omåkta av Samsung nu för gott.

Kontrastfokus är numera blixtsnabbt. Jag har svårt att föreställa mig att jag skulle kunna fokusera manuellt snabbare hur bra fokuseringshjälpmedel än kameran har.
Överskådligheten har jag svårare att bedöma skillnaden i.

Där har kanske peaking en fördel, men jag vet inte riktigt. Skärpedjup kan man väl alltid visa rätt bra i en EVF?

Det tycker jag är en onödig inskränkning. :)

Nämen är det inte ett missförstånd här nu?

Kontrastfokus är väl självklart snabbare än peaking - om den inte helt skulle gå bort sig i taskigt ljus. Har någon menat något annat här? Peakingen är ju mer att betrakta som en indikeringsteknik som underlättar manuell fokusering eller möjligen kontroll av AF om man så vill exv. efter att man aktiverat DMF (Direct Manual Focus).

Peaking är snabbare och mer exakt än manuell fokusering utan peaking men knappast snabbare än AF i vilken form denna än kommer.

Nämen är det inte ett missförstånd här nu?

Kontrastfokus är väl självklart snabbare än peaking - om den inte helt skulle gå bort sig i taskigt ljus. Har någon menat något annat här? Peakingen är ju mer att betrakta som en indikeringsteknik som underlättar manuell fokusering eller möjligen kontroll av AF om man så vill exv. efter att man aktiverat DMF (Direct Manual Focus).

Peaking är snabbare och mer exakt än manuell fokusering utan peaking men knappast snabbare än AF i vilken form denna än kommer.

Jo, men jag hävdar det så länge det gäller stillastående motiv jämfört med (och det här är en viktig distinktion) den kontrastfokus som exv Canons promodell 1DMkIV, Nikons dito D3 och D800 m fl presterar via LV. Objektivet måste ofta gå från ena ändläget till det andra för att få en indexpunkt att ställa fokus efter. Är det då dessutom under mörkare förhållanden eller diffusare kontrast går det ännu långsammare. Då är MF+peaking blixtsnabb i jämförelse om figuren bakom kameran inte har ena tummen mitt i näven och den andra i...(tja, välj passande kroppsdel själv).

Jag gör allstå inte jämförelsen med de mindre spegellösa modellerna NEX, eller de från Oly. Panasonic m fl som har rappare kontrast-AF utan just tjockkameror. Och A77 är ganska fet, men har snabb fasdetekterande AF i såväl EVF som LV-display PLUS focuspeaking. Det tillsammans med SSS och fällbar display gör att A77 i många situationer blir otroligt snabb att sätta fokus med i besvärliga vinklar.

Om det är så att Canon överlåter åt hackers att finslipa värdefulla finesser så är det dumt. Hade Canon haft peaking i sin LV hade jag kanske aldrig reflekterat över att sälja av större delen av Canonutrustningen.

//Lennart

Mina erfarenheter "migrerar" åt ditt håll när det gäller Focus Peaking. När jag använder sökarförstoringen 6x resp. 12x (5,9x resp. 11,7x för petimetrar) så är de redan där. Ingen inlärningskurva då (fast jag har ju använt mattskivefokusering sedan hedenhös). När det gäller Focus Peaking är jag ännu inte igenom inlärningskurvan (har inte disponerat A77:an så länge). Peakingen kräver en del experimenterande för att få grepp om hur man ställer in och utnyttjar den i olika situationer. När jag kombinerade den med sökarförstoringen så såg jag till att börja med inga färgade konturer alls, inte ens efter att jag insåg att jag nog borde switcha in något av MF-lägena... Sedan insåg jag att peakingområdet blev mycket smalare vid förstoring - därför svårare att träffa rätt på, men i gengäld mycket högre noggrannhet.

En sak man behöver ha klart för sig är att Peaking-områdena inte "peakar" vid maximal skärpa utan vid maximal kontrast. Sammanfaller i och för sig för det mesta, men inte alltid riktigt.

Hursomhelst, på det stadium jag befinner mig nu så kan jag i alla fall säga att med de manuellfokushjälpmedel som finns i A77 (liksom i A65 utgår jag ifrån) samt i alla NEX:ar (som jag vet - de äldsta av dessa efter FW-uppgradering), så kan jag fokusera med åtskilliga gånger större noggrannhet än jag kan manuellt med någon SLR eller DSLR-kamera, och naturligtvis ännu noggrannare än med AF (inte bara med PDAF utan även med CDAF).

Många hävdar att CDAF alltid måste vara exakt, eftersom de pixlar (egentligen fotodioder) som används för att ställa in fokus ligger i bildplanet. Det sista är förvisso sant, men det blir ändå inte exakt. Det är inte bara enstaka fotodioder som används, utan ett antal inom en area där man söker maximal kontrast. Kameran vet ju inte att i just det här fallet så var det t.ex. den närmaste mörka pupillen du ville att fokuseringen skulla hamna på. Utöver det fel man alltid får genom att objektivet först måste fokusera fram och tillbaka och sedan försöka avsluta med att ställa fokuseringen på det ställe där det nyss var högst kontrast (vilket gör att denna teknik inte klarar annat än stillatående eller långsamt rörliga motiv).

De manuella hjälpmedlen i A77, A65 och NEX-7 som finns till dessa är en storleksordning bättre än vad som idag finns till något annat system på marknaden. Vi har helt enkelt fått ett enastående hjälpmedel i våra händer !
:)

NEX-5N har visserligen samma upplösning i sin externa EVF som de tre ovannämnda, men eftersom den "bara" har 16 p blir precisionen något lägre, och för första generationens 14 Mp NEX:ar ännu något lägre. Här är ett av de områden där det gäller att ju fler pixlar sensorn har, ju skarpare bilder får du, och dessutom högre upplösning förstås, så att du kan se det. :)

Även en liten "sketa-billig" 14 Mp NEX-3 med adapter är kapabel att sätta skärpan väsentligt bättre med toppobjektiv från t.ex. Nikon eller Leitz än vad som går med dessa märkens egna allra dyraste kameror ! Efter FW-uppgradering som sagt.

Detta är en av de saker inom Sony-världen som jag finner vara remarkabel. Borde inte detta vara ett tillräckligt väsentligt språng inom kameratekniken för att platsa på förstasidan på varenda seriös fototidskrift, eller foto-sajt? :)

Men det går bara att höra någon enstaka svag röst emellanåt. Detta nya redskap som har ställts till krävande fotografers förfogande förefaller ha gått de allra flesta besservissrar och testare förbi. För att inte tala om den stora fotograferande allmänheten (utom en del NEX-användare då, förstås)
.

Senast ändrad:
Såg ett stavfel ovan efter att redigeringstiden gått ut:
NEX-5N-kameran har förstås inte bara 16 p utan 16 Mp. Borde vara självklart för alla, men eftersom jag för tillfället är förföljd av en petimeter, så....

(Inte alls roligt.)
.

Såg ett stavfel ovan efter att redigeringstiden gått ut:
NEX-5N-kameran har förstås inte bara 16 p utan 16 Mp. Borde vara självklart för alla, men eftersom jag för tillfället är förföljd av en petimeter, så....

(Inte alls roligt.)
.

Hej Gunnar. är numera sedan några månader ägare av en A77, och är väl ännu inte helt bekant med A77:ans alla möjligheter. Flera tips vad gäller Fokuspeaking gör att jag använder Gul kontrastfärg och AF-A läge, som jag igentligen fattar är ett läge som skall göra att kameran skall känna av om motivet börjar röra på sig.

Ofta om jag tex skall fota av en parkbänk så färgar peakingen närliggande buskar och träd mera än själva bänken som ja då önskar skall bli skarp, men bänken blir skarp i alla fall hur det nu går till. man kan först ta snabb fokus som vanligt, och sedan korrigera med peakingen utan att objektivet protesterar det minsta.

Därimot vill jag inte ha förstoring samtidigt som jag peakar, känns alldeles för skakigt då vid handhållet, men med träning går det att ställa skärpan förvånansvärt snabbt. Angående Sony-marknadsavdelning så skulle dom behöva en spark i baken för att dom inte förmår sig att lyfta fram dom fina möjligheter med bland annat Fokuspeaking och snabba Live View som dessa modeller har.

Mins du inte Gunnar hur du skrev spaltkilometer om den kvicka Live View som kom för flera år sedan, övriga märkesägare ville aldrig förstå eller ta till sig hur det fungerade, gång på gång försökte du förklara hur andra Live View-system behövde 4-5 sekunder för att ställa skärpa, medans Sonys instegskameror var lika snabba som med vanliga autofokusen.

Sony Marknad har varit bedrövligt dåliga på att lyfta fram dom fina egenskaparna säger jag igen för jag förstår inte varför. Elektronikladorna borde ju ha besök av Sonyfolk som trummar på med platt-tv och färggranna plancer. Sony själva nämde i vintras att dom måste förbättra sig vad gäller att berätta om sina produkter, men inte har jag sett så mycket av det, Nexarna har dock varit med i TV-reklam en hel del, men på senare tid har jag inte sett någonting.

MVH.Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar